Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Uudet SRAM ketjut jyrisee

Kiituri
14.10.2025, 22.26
SRAM GX eagle ja sähkövaihtaja. Uudet ketjut paikalleen ja jos hiukan enemmän käyttää voimaa niin ketjut jyrisee.
uusien ja vanhojen mittaero oli hyvin pieni (olikso 6mm) ja takana on uusi kasetti. TÄmä siis kaikila vaihteilla.

No asia selvisikin tai luulen/toivon niin. Ajattelin kuitenkin kertoilla muillekin. Ilmeisesti kyse on SRAMin voimansiirron ominaisuudesta käytettäessä halvempia kuten GX Eagle ketjuja. X01 ketjuissa on kova kormattu pinta mikä on liukas
GX Eaglet ovat fosfatoituja ja kiillottamattomia pinnoiltaan. Ottavat Ilmeisesti hiukan enemmän tuttavuutta rattaiden (eturataan) kanssa. ilmeisesti 50-100km kestää jyrinä ennen kuin pinnat on kiilottuneet riittävästi.

Ihme ettei kummassakaan GX Eagle voimansiirrolla olleessa pyörässä ole uutena ollut tällaista ongelmaa.

No huomenna pitää kokeilla lähteekö jyrinä pois.

nure
14.10.2025, 23.45
Itse kyllä pitäisin ketjuista tehdasrasvat ja voitelisin kunnolla.Itse pariin pyörään asentanut perus GX setin ja ei kyllä mainittavaa "jyrinää"...

harald
15.10.2025, 00.28
Katso myös että ketju on pujotettu vaihtajan läpi oikein

Bndit
15.10.2025, 10.54
En ole kyllä huomannut minkäänlaista jyrinää GX-ketjujen vaihdon jälkeen. Nyt se olisi taas edessä, mutta säästään kevääksi niin palataan sitten vasta asiaan.

JackOja
15.10.2025, 10.59
Olikos Eagle-ketjuissa niin, että pitää olla oikeinpäin, Sram-teksti ulospäin?

Bndit
15.10.2025, 11.05
Olikos Eagle-ketjuissa niin, että pitää olla oikeinpäin, Sram-teksti ulospäin?
Ei, niissä on tekstit molemmilla puolilla.

Sbafu
15.10.2025, 11.22
SRAM GX eagle ja sähkövaihtaja. Uudet ketjut paikalleen ja jos hiukan enemmän käyttää voimaa niin ketjut jyrisee.
uusien ja vanhojen mittaero oli hyvin pieni (olikso 6mm) ja takana on uusi kasetti. TÄmä siis kaikila vaihteilla.

No asia selvisikin tai luulen/toivon niin. Ajattelin kuitenkin kertoilla muillekin. Ilmeisesti kyse on SRAMin voimansiirron ominaisuudesta käytettäessä halvempia kuten GX Eagle ketjuja. X01 ketjuissa on kova kormattu pinta mikä on liukas
GX Eaglet ovat fosfatoituja ja kiillottamattomia pinnoiltaan. Ottavat Ilmeisesti hiukan enemmän tuttavuutta rattaiden (eturataan) kanssa. ilmeisesti 50-100km kestää jyrinä ennen kuin pinnat on kiilottuneet riittävästi.

Ihme ettei kummassakaan GX Eagle voimansiirrolla olleessa pyörässä ole uutena ollut tällaista ongelmaa.

Itsellä Rival AXS setissä ihan sama ongelma - ja ollut alusta lähtien ja kaikilla vaihteilla. Eli jos käyttää voimaa vähän enemmän niin tuntuu pientä rutinaa jalkapohjissa. Olen miettinyt voiko vika olla keskiössä tms, mutta kokeilenkin vaihtaa ketjuja seuraavaksi!

Toisen pyörän Force/XX setissä voi käyttää voimaa kuinka vaan eikä mitään epäpuhtautta huomaa.

Bndit
15.10.2025, 11.53

Paljon eturattaalla on ajettu? Mulla 3000km ja vaihdan sen samalla kun ketjut ja pakan ja rissapyörät kanssa niin sitten on koko voimalinja uusi.