Näytä tavallinen näkymä : BB30 pressfit keskiölaakerin ja kampien irrottaminen, miten?
Istumatyöläinen
03.10.2025, 19.28
Mitä työkaluja tarvitaan kuvan kampien irrottamiseen? Onko kiristysholkin kiertosuunta normaali vai vasenkätinen? Entä onnistuuko BB30-pressfit keskiölaakerin vaihtaminen kotikonstein? Tarvitaanko siihen jotain erityistyökaluja? Täytyy saada ensin kammet irti, että pääsee tutkimaan missä on vika, kun kampien akseli pääsee kääntymään pituussuunnastaan asteen parin verran. Akselissa on siis klappia runkoon nähden. Mahtaako välys olla akselin ja laakerin välillä vai laakerin ja rungon välillä? Jälkimmäistä veikkaan.
Muoks1: Jahah, ja kuvan url tai jokin ei sitten kelvannutkaan, saatans!
Muoks2: Missäköhän vika? Tulee ilmoitus:"Error 403: your request was denied Possible causes for this error are:
No index page (e.g. index.php or index.html) was found
Your request was denied by our web application firewall. In case you are the operator of this website, you are able customize or disable the Web Application Firewall in our control panel web31.zoner.fi:8443 (https://web31.zoner.fi:8443)."
Istumatyöläinen
03.10.2025, 19.49
Kammen kiristysholkki on tämän näköinen:
https://bestlungar.click/product_details/41547325.html
(https://bestlungar.click/product_details/41547325.html)
(Siis tuommoinen renkula, jossa on kuusi koloa kyljessä)
(https://bestlungar.click/product_details/41547325.html)
^Tuo on Self Extracting mallia. Sitä "renkulaa" ei saa irroittaa. Tarvitset kammen irrotukseen10mm kuusiokoloavaimen. Videossa lisää:
Self Extracting Crankset Removal / Installation. FSA Gossamer BB30. How To Remove Chainset. - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=gsDEP5Ljd3E) Itse keskiön (tai laakereiden?) irrotuksesta ei itselläni ole kokemusta.
... kampien akseli pääsee kääntymään pituussuunnastaan asteen parin verran. Akselissa on siis klappia runkoon nähden. Mahtaako välys olla akselin ja laakerin välillä vai laakerin ja rungon välillä? Jälkimmäistä veikkaan.
Minulla oli joskus BB30-keskiön ja FSA Gossamer -kampisetin kanssa tuollaista klappia. Keskiölaakerin kuulat putoilivat tielle toiselta puolelta, kun koko laakerin rakenne mureni paloiksi. Laakeri oli naksunut jo pidemmän aikaa silloin. Pyörällä sai juuri ja juuri ajettua kotiin, vaikka ketju meinasi putoilla eturattaalta.
Myös keskiöholkki(?), jonka sisään laakerit prässätään, voi olla irronnut rungosta. Tästäkin on kokemusta ja se näyttää tältä: https://www.youtube.com/watch?v=PSkq4ANHcSc
Istumatyöläinen
04.10.2025, 09.03
Kiitos vastauksista! Mulla kammet heiluu melko samalla lailla, kuin tuossa jälkimmäisessä videossa. Kiinnostavaa päästä näkemään, mitä siellä on hajonnut.
Jos kyseessä on tuo jälkimmäinen, niin runko meni ainakin minulla vaihtoon.
Juha Lehtinen
04.10.2025, 11.42
Itselläni oli joskus Focuksen Cayo jossa tuo keskiöholkki oli irronnut hiilikuiturungosta. Fillari oli molemmissa käytöissä aikanaan sisä- ja ulkokäytössä. Liekö trainerikäytöstä saanut nokkiinsa. Fillari meni vaihtoon ja tuli otettua paremmin selvää kestääkö uusi pyörä trainerikäyttöä.
Istumatyöläinen
15.10.2025, 19.52
Tänään sain laakerit vaihdettua ilman mitään erikoistyökaluja tai ongelmia. Laakereita pidin pakastimessa ja runkoa lämpimässä huoneessa ennen vaihtoa. Alkuun sain laakerit painettua ihan sormin ja loput sitten naputtelin varovasti vasaran ja lopuksi myös talttapäisen ruuvarin avulla. Kammet menivät paikalleen kevyellä koputtelulla. Koeajolla en vielä käynyt, mutta hyvin tuo käsin pyörittelemällä tuntuu pelaavan. Ihmetyttää kyllä, miten vanhoilla laakereilla on pystynyt edes ajamaan, koska niin jumissa ne tuntuivat olevan.
Itsellä oli tuollainen DIY prässi mutta katsoin parhaaksi hankkia kun noita joutuu usein vaihtelemaan. Itse onneksi pysytellyt pitkään jo BSA:ssa...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.