Näytä tavallinen näkymä : White XC Lite -jäykkäperä Cues 1x10 -vaihteistolla
polarbeer
02.10.2025, 00.12
Kannattaako mielestänne harkita yläasteikäiselle pojalle seuraavaa White-merkkistä MTB:tä sekalaiseen koulumatka- ja vapaa-aikakäyttöön? Onko Cues-vaihteisto kuinka luotettava sotaratsu vai vaatiiko jatkuvaa säätämistä ym? Tässä siis etsitään luotettavaa fillaria arkikäyttöön, jotta polkeminen ei olisi pelkkää kärsimystä...
Tuotekuvaus XXL.fi verkkokaupasta:
XC Lite 25, jäykkäperäinen maastopyörä
White
Joustomatka, etu: 100 mm
Tuotekuvaus
Monipuolinen jäykkäperäinen pyörä, jossa on kestävä alumiinirunko ja 100 mm:n joustohaarukka. Erinomainen mukavuus ja vakaus erilaisilla pinnoilla. Hydrauliset levyjarrut ja Shimano 1x10 -vaihteisto takaavat luotettavan suorituskyvyn. Paino: n. 15,3 kg
White XC AL 29 Gen 2 -pyörässä on kestävä alumiinirunko, joka tarjoaa tasapainoisen ja mukavan istuma-asennon. Pyörässä on luotettavia komponentteja, ja se tarjoaa vakaan käsiteltävyyden. Täydellinen sekä asfaltille että helppoon maastoon.
Tärkeimmät ominaisuudet
- Hydrauliset Shimano BL-MT200 -levyjarrut
- Shimano CUES 1x10 -vaihteisto
- White-vannesarja Kenda Booster 29x2.40 -renkailla
- SR Suntour XCM32 NLO 100 mm joustohaarukka
SR Suntour -haarukka tarjoaa tehokasta jousitusta ja mukavuutta sekä sorateillä että poluilla, kun taas Shimanon hydrauliset levyjarrut tarjoavat luotettavan ja tarkan jarrutusvoiman kaikissa olosuhteissa. Shimano CUES 1x10 -voimansiirto tarjoaa sujuvan ja tehokkaan vaihtamisen sekä hyvän voimansiirron.
Tehokkaat 29 tuuman pyörät Kenda Booster -renkailla lisäävät pitoa ja vakautta, mikä sopii täydellisesti vaihtelevaan maastoon. Tämä on pyörä, jossa yhdistyvät erinomainen suorituskyky ja mukavuus.
PÄÄKOMPONENTIT
- Runko: WHITE XC AL 29 Gen 2
- Haarukka: SR Suntour XCM32 NLO 100 mm
- Väri: Titanium Grey
- Etunapa: Shimano HB-QC300
- Takanapa: Shimano HB-QC300-HM
- Vanteet: WHITE X 223 32h
- Renkaat: Kenda Booster 29x2.40
- Jarrut: Shimano BL-MT200/BR-MT200
- Ohjainlaakeri: 1-1/8" Zero Stack Threadless
- Paino: n. 15,3 kg
- Koot: 15"/Small, 17”/ Medium, 19”/ Large, 21”/ XL (S, 27.5" Renkaat)
VOIMANSIIRTO
- Vaihteiden määrä: 1x10
- Takavaihtaja: Shimano CUES RD-U6000
- Takavaihtajat: Shimano CUES SL-U6000-10R
- Takapakka: Shimano CS-LG300-10 11–48T
- Kampisarja: Shimano CUES FC-U4000-1 32T (M 170 mm, L-XL 175 mm)
- Ketju: KMC XGlide Silver/Silver
OHJAUS
- Ohjaustanko: WHITE ControlBar Comp
- Ohjainkannatin: WHITE ControlStem Comp 31,8 mm
- Tankotupit: White ControlGrip Comp lock-on
- Satula: WHITE ControlSeat Comp
- Satulatolppa: WHITE ControlPost Lite 31,6 mm
- Polkimet: Feimin
sianluca
02.10.2025, 07.43
Aika ankkuri on. Mutta pojan kunto kasvaa. Hankin itse "pojalle" (41v) muutama vuosi sitten Trek Marlinin, se on hyvä myös kunnon kohottamiseen.
Jep, paljon saa kiloja ainakin. Cues Shimanon uusi halpissarja ja kyllä sillä varmaan ajaa. Heikoin lenkki lienee tuo keula ja kiekot joiden navat kannattaa kannattaa avata ja tsekata onko vaseliinia tippaakaan, lisäksi kiekot kannattaa rihtauttaa parin sadan kilometrin jälkeen.
Cuesista olen kuullut paljon hyvää. Itsellä pari vuotta ollut XT LinkGlide käytössä, ja varmaan ensimmäinen voimansiirto jossa ei ole ollut ongelmia. Cues käyttää myös LinkGlide -tyyppistä vahvempaa takapakkaa, ja ketju on kaikissa LinkGlide-systeemin samanlainen 11s ketju, takapakan vaihdemäärästä riippuamtta. Nimenomaan kestävyys ja luotettavuus Cuesin vahvuus.
Juu cues pitäs kestää hyvin kilsoja mutta ei poista sitä että jos kolhaisee vaihtajan johonkin niin korvale ottaa helposti osumaa ja se on aika tarkkaa nykyajan osilla että on suora.
Keula on mitä on ja jos pitää olla just maastopyörä niin ajaa asian mihin on tarkoitettu. Jos ei kaupan päälle irtoa niin sitten lisämaksusta tosiaan pinnojen ja napojen tarkastus. Navat mielellään heti kun tullut vastaan muutaman satkun ajettuja joissa näkyy jo muutoksia laakerikuppien pinnoissa kun ovat tehtaalla laittaneet aivan liian kireälle.
Ja jos jarrukahvat painuu pohjaan tai melkein niin ei ole ominaisuus. Just työkaverin whiteä ilmailtiin kun xxl sanoo että normaalia. Varmaan joka toisessa pyörässä missä letkut menee rungon sisällä on puutteita ilmauksessa. Eivät myymälässä tee noille mitään ja suoraan paketista hyllyyn. Kannattaa valikoida hyllystä ns. hyvä yksilö jossa jarrut ottaa napakasti eikä kahva ole pehmeä. Takuujuttujahan noi olis mutta pitää osaa vaatia. Helpompi ottaa suoraan toimiva yksilö...
Noissa Shimanon halpis navoissa ollut voitelun puute suht yleistä joten pieni vaiva tarkistaa/tarkistuttaa ja myös tuo kireys ettei tule kalliimpaa remonttia.
Marsusram
02.10.2025, 16.42
On tuo ainakin geometrialtaan melko normaali jäykkäperä, se hyvä noilla XXL -vuosikerroilla on että matkivat kehitystä.
Huollettavuus ja päivitettävyys tulevat esille kun ajattelen kannattaako jotain pyörää ostaa. Shimanon osilla huollettavuus ainakin on kunnossa. Ohjainlaakerikin on standardiosa jonka saa helposti vaihdettua kunnolla suojattuun kun alkuperäinen alkaa rohista tai kolista.
Joustokeula on suoralla kaulaputkella, joka rajoittaa päivitettävyyttä säädettävään ilmakeulamalliin jos tuon ominaisuudet eivät toimi. Suurin osa on nykyisin kartioputkella, joka ei pyörän ohjainlaakeripesään mahdu. Onneksi vielä saa suoraputkisia, RockShox Recon tai Judy joustokeuloja.
29" kiekoilla kaipaisin eteen isompaa jarrulevyä, sellaisen max 180mm voi myöhemmin hankkia (adapterin kanssa) jos jarruihin kaipaa lisää tehoa.
Noita ohjauslaakereita saa kyllä mitkä toimivat suorassa taperedin kanssa mutta voi olla kallista touhua. Pikku päivityksiä tietysti kannattaa/joutuu joka tapuksessa tehdä, jo senkin perusteella että pyörän koko ei aina mieleinen.
On tuo ainakin geometrialtaan melko normaali jäykkäperä, se hyvä noilla XXL -vuosikerroilla on että matkivat kehitystä.
Huollettavuus ja päivitettävyys tulevat esille kun ajattelen kannattaako jotain pyörää ostaa. Shimanon osilla huollettavuus ainakin on kunnossa. Ohjainlaakerikin on standardiosa jonka saa helposti vaihdettua kunnolla suojattuun kun alkuperäinen alkaa rohista tai kolista.
Joustokeula on suoralla kaulaputkella, joka rajoittaa päivitettävyyttä säädettävään ilmakeulamalliin jos tuon ominaisuudet eivät toimi. Suurin osa on nykyisin kartioputkella, joka ei pyörän ohjainlaakeripesään mahdu. Onneksi vielä saa suoraputkisia, RockShox Recon tai Judy joustokeuloja.
29" kiekoilla kaipaisin eteen isompaa jarrulevyä, sellaisen max 180mm voi myöhemmin hankkia (adapterin kanssa) jos jarruihin kaipaa lisää tehoa.
En nyt juuri kys.pyörän tietoja katsonut tarkemmin mutta olen 99.9% varma että on 44mm emäputki johon saa kiinalaisen (täysin toimiva ja riittävä) ec44 ohjainlaakerin alle 10€ kotiin kannettuna. Merkkiosa sitten enemmän ja saa pelkkää alakuppia ja laakeria varmaan +20€ hintaan niin menee kartiolla oleva haarukka.
Marsusram
02.10.2025, 17.06
Olette oikeassa, ZS on 44mm.
Juutuin liikaa tapaan säilyttää alkuperäisen geometrian, mutta ulkoisen laakerikupin aiheuttama pieni nosto ei tuossa paljoa haittaa kartioputkea käytettäessä.
Ei haittaa kyllä yhtään se vajaa sentti mikä siitä tulee. Monesti nuo halppis 29er haarukat on nimellisellä 100mm joustolla AC mitaltaltaan jotain 520mm luokkaa ja ulkomuistista joku reba 100mm joustolla 505-510mm. Eli menee käytännössä samaan.
Kaikkien jaaritteluiden jälkeen voin todeta ettet todennäköisesti tuohon hintaan tule ikinä löytämään parempaa. Ainakaan uutena.
Osta pois. Tammistossa on ainakin ihan pätevä huoltohenkilökunta, muista en tiedä.
Tuon ikäiselle korkeintaan 200€:n mankeli alle. Vituttaa vähempi kun se pyörä pöllitään tai rikotaan koulupäivän aikana. Mutta muutenhan vaikuttaa ihan hyvältä. Ei toki foorumin hifisteille kelpaa.
^ korkeintaan. Ja mieluusti joku 20 kg painoinen fillari.
No jaa, en tiiä siitä. Meillä taitaa painaa muksujen pyörät 13-14kg. Asiointiin ja koulumatkailuun ihan toimivat kamppeet ja taitaa olla XXL:n tekeleitä molemmat.
polarbeer
02.10.2025, 22.23
Aika ankkuri on. Mutta pojan kunto kasvaa. Hankin itse "pojalle" (41v) muutama vuosi sitten Trek Marlinin, se on hyvä myös kunnon kohottamiseen.
Joo teknisten tietojen mukaan mm. Trek Marlin 5 (hintataso n. + 200 e kalliimpi) painaa käytännössä ihan saman. Pojalla on tällä hetkellä n. 1 kg kevyempi Cube Analog ja se tuntuu nostellessa todella kevyeltä, joten kaikki on kovin suhteellista.
polarbeer
02.10.2025, 22.37
Juu cues pitäs kestää hyvin kilsoja mutta ei poista sitä että jos kolhaisee vaihtajan johonkin niin korvale ottaa helposti osumaa ja se on aika tarkkaa nykyajan osilla että on suora.
Keula on mitä on ja jos pitää olla just maastopyörä niin ajaa asian mihin on tarkoitettu. Jos ei kaupan päälle irtoa niin sitten lisämaksusta tosiaan pinnojen ja napojen tarkastus. Navat mielellään heti kun tullut vastaan muutaman satkun ajettuja joissa näkyy jo muutoksia laakerikuppien pinnoissa kun ovat tehtaalla laittaneet aivan liian kireälle.
Ja jos jarrukahvat painuu pohjaan tai melkein niin ei ole ominaisuus. Just työkaverin whiteä ilmailtiin kun xxl sanoo että normaalia. Varmaan joka toisessa pyörässä missä letkut menee rungon sisällä on puutteita ilmauksessa. Eivät myymälässä tee noille mitään ja suoraan paketista hyllyyn. Kannattaa valikoida hyllystä ns. hyvä yksilö jossa jarrut ottaa napakasti eikä kahva ole pehmeä. Takuujuttujahan noi olis mutta pitää osaa vaatia. Helpompi ottaa suoraan toimiva yksilö...
Kiitos vinkistä napojen ja jarrujen tsekkaamiseeen jo uutena! Tätä en ollut tullut edes ajatelleeksi, kun uutta pyörää ostaessa olettaisia, että edes tällaiset perusjutut olisivat kunnossa...
^ korkeintaan. Ja mieluusti joku 20 kg painoinen fillari.
200€ hintaan saa 12kg 26" jäykkäperän. Tai luulisi saavan.
Jengi pelkää aivan turhaan noita painoja. Meillä oli pojalla kanssa Merlin 7, sekin painoi yli neljätöistä kiloa. Lapset jaksaa kyllä polkea. 80-luvun alussa ajeltiin kumminkin vielä teräspyörillä eikä tuntunut missään.
Eikö tuo nyt ihan hyvä pyörä tuohon käyttöön tuolla rahalla?
Jos jostain saa käypäistä pyörää 200€ hintaan niin ei muuta kuin linkkiä kehiin.
checkcontrol
03.10.2025, 09.10
Eikö tuo nyt ihan hyvä pyörä tuohon käyttöön tuolla rahalla?
Jos jostain saa käypäistä pyörää 200€ hintaan niin ei muuta kuin linkkiä kehiin.
Juuri kesällä kattelin junnulle uutta pyörää ja sitä yrittää käyttää koululaisen pyörään budjettia maltillisesti juuri edellä mainituista syistä. Tori oli täynnä karseen näköisiä romuja ylihintaan, joten selvästi parempi ratkaisu ostaa kaupasta uusi kun korjata käytettyä. Joten vahva suositus aloittajan Whitelle!
Eikö tuo nyt ihan hyvä pyörä tuohon käyttöön tuolla rahalla?
Jos jostain saa käypäistä pyörää 200€ hintaan niin ei muuta kuin linkkiä kehiin.
Torista kun vähän jaksaa katsella niin löytää varsin hyviä pyöriä hyvään hintaan. Toki ronkelit, laiskat ja hifistit ei löydä tai halua löytää mitään. Silloin juuri oikea ratkaisu on laittaa kättä taskuun.
^Tai jos ei jaksa selata Toria niin vähän kättä ja Fillaritorille. Torilla taitaa kyllä pystyä rajaamaan hinnan ja paikkakunnan niin ei niin paljoa joudu selaamaan.
Torista kun vähän jaksaa katsella niin löytää varsin hyviä pyöriä hyvään hintaan. Toki ronkelit, laiskat ja hifistit ei löydä tai halua löytää mitään. Silloin juuri oikea ratkaisu on laittaa kättä taskuun.Pistä ihan huviksesi muutama linkki näihin varsin hyviin 200€ torilöytöihin meille laiskoille, ronkeleille ja hifisteille. Spekseinä lienee maastopyörä junnukoossa, mitä tässä etsitään.
Kannattaa muistaa että kaikki eivät ropaa itse pyöriään, joten perushuolto ja vähän osien vaihtoa liikkeessä kuluneiden/rikkoontuneiden tilalle niin 2-300€ on äkkiä taputeltu.
Pistä ihan huviksesi muutama linkki näihin varsin hyviin 200€ torilöytöihin meille laiskoille, ronkeleille ja hifisteille. Spekseinä lienee maastopyörä junnukoossa, mitä tässä etsitään.
Kannattaa muistaa että kaikki eivät ropaa itse pyöriään, joten perushuolto ja vähän osien vaihtoa liikkeessä kuluneiden/rikkoontuneiden tilalle niin 2-300€ on äkkiä taputeltu.
Ei kai laiskan puolesta kannattaisi mitään tehdä mutta tässä muutama 5min hakutyöllä:
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/30851406?
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/30772821?ci=4
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/31044400
polarbeer
03.10.2025, 19.11
Pistä ihan huviksesi muutama linkki näihin varsin hyviin 200€ torilöytöihin meille laiskoille, ronkeleille ja hifisteille. Spekseinä lienee maastopyörä junnukoossa, mitä tässä etsitään.
Kannattaa muistaa että kaikki eivät ropaa itse pyöriään, joten perushuolto ja vähän osien vaihtoa liikkeessä kuluneiden/rikkoontuneiden tilalle niin 2-300€ on äkkiä taputeltu.
Olen ihan samaa mieltä että vastaavan käytetyn löytäminen on kyllä haastavaa. Toki jos vapaa-ajallaan ehtii lapsiperheen isä tai äiti Toria ja foorumeiden palstoja kyttäämään, niin voi toki tehdä ihan kohtuulöytöjäkin. Mutta onko käytetty aika suhteessa mahdolliseen rahalliseen hyötyyn kun muistaa että uudessa pyörässä on aina myös takuu ja parhaimmillaan jopa palautusmahdollisuus.
Jos ei ole todella tarkkana käytettyä ostaessa huomaa kotona helposti jonkun osan olevankin huonommassa kunnossa kuin ostohuumassa toivoi. Siinä sitten alkaa huollon varaaminen, pyörän kuskaaminen huoltoon jne. Lisäksi uuden pyörän 1. ostaja saa siitä käytettynä ja siististi pidettynä tod.näk. enemmän myydessään kuin 2. omistaja....
Ei kai laiskan puolesta kannattaisi mitään tehdä mutta tässä muutama 5min hakutyöllä:
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/30851406?
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/30772821?ci=4
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/31044400
Meillä taitaa olla vähän eri käsitys siitä, mikä on varsin hyvä. Kaksi ekaa L -koon pyöriä eli 180cm pitkälle, Scott vielä aika rujossa kunnossa eli kolhittu yms. ja 2x9 vaihteilla. Kolmas menisi jos sattuu siellä päin asumaan ja osaa katsoa että pyörä on kunnossa.
Niinpä! Siksipä juuri sanoin, ettei laiskoille, ronkeleille tai hifisteille kelpaa.
polarbeer
03.10.2025, 22.05
Juu cues pitäs kestää hyvin kilsoja mutta ei poista sitä että jos kolhaisee vaihtajan johonkin niin korvale ottaa helposti osumaa ja se on aika tarkkaa nykyajan osilla että on suora.
Keula on mitä on ja jos pitää olla just maastopyörä niin ajaa asian mihin on tarkoitettu. Jos ei kaupan päälle irtoa niin sitten lisämaksusta tosiaan pinnojen ja napojen tarkastus. Navat mielellään heti kun tullut vastaan muutaman satkun ajettuja joissa näkyy jo muutoksia laakerikuppien pinnoissa kun ovat tehtaalla laittaneet aivan liian kireälle.
Ja jos jarrukahvat painuu pohjaan tai melkein niin ei ole ominaisuus. Just työkaverin whiteä ilmailtiin kun xxl sanoo että normaalia. Varmaan joka toisessa pyörässä missä letkut menee rungon sisällä on puutteita ilmauksessa. Eivät myymälässä tee noille mitään ja suoraan paketista hyllyyn. Kannattaa valikoida hyllystä ns. hyvä yksilö jossa jarrut ottaa napakasti eikä kahva ole pehmeä. Takuujuttujahan noi olis mutta pitää osaa vaatia. Helpompi ottaa suoraan toimiva yksilö...
Itse pyörätekniikkaa heikommin tuntevana ajattelin ensin että tämä napojen ongelma olisi Whiten pyörissä mutta paikallinen pyörämekaanikko kertoi, että vika on yleinen kaikissa Shimanon edullisia napoja käyttävissä pyörissä merkistä riippumatta. Shimano ei kuulemma laita ensiasennusrasvaksi edes omiin "halpisnapoihinsa" omaa tähän käyttöön tarkoitettua kunnon naparasvaa, koska on aika arvokasta, vaan jotain halvempaa tököttiä ja sitäkin ilmeisesti niukalti. Sitten jos vielä navat ylikiristetään kokoonpanovaiheessa niin lopputulos ei ole kovin hyvä.
^Tuskin on kyse rasvan hinnasta vaan välinpitämättömyydestä ja laadunvalvonnan puutteesta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.