PDA

Näytä tavallinen näkymä : Nastarenkaisiin omat kiekot eMTB



Val76
25.09.2025, 14.38
Ajattelin, että hommaisin nastarenkaille omat kiekot, onko järkevää?
Pyöräni on Canyon Neuron:ON 7 AL koossa L, siinä on takakiekkona Iridium 30 | Shimano MT410 ja etukiekkona Rodi TRYP 30 | Shimano MT400
Mitkä vanteet sopivat alkuperäisten tilalle?

maalinni
25.09.2025, 16.51
On järkevää, itellä sama. On sit rauhassa aikaa huoltaa ei-ajossa oleva kiekkopari.

Doc.blob
25.09.2025, 17.27
DT:llä on aika hyviä kiekkoja kohtuu hintaan. Varsinkin sähköpyöriin.
https://www.bike24.com/p2697502.html

nure
25.09.2025, 19.06
Kun nuo orkkiskiekotkaan ole kummoisetkaan niin voisi harkita hankkia paremmat ykköskiekoiksi ja käyttää nuo talvirenkaissa...?

kh74
25.09.2025, 19.47
Toisaalta tarviiko sähköpyörässä kummoisetkaan kiekot olla? Ellei nyt kisaa tai hifistele. Kumit painaa kuitenkin tonnin ja moottori vie, niin ei niitten keventelystä ainakaan kauheesti iloa ole. Kunhan pyörii ja kestää.

Ei sillä, voi olla parempi että jotain ihan tuota Shimanon perusnapaa pomminvarmempaa olis napana.

Doc.blob
25.09.2025, 20.36
Mulla just Shimanon pomminvarma OEM napa levis.Se rinkula mihin kynnet ottaa navassa korkkas kierteensä ja rupesi pyörimään. Eli kammet pyöri mut pakka ei. Tunkkasin sit kotiin. Nyt spessulta tulossa uus kiekko ,mutta hommasin silti DT:n kiekon missä on se rachet systeemi. Ei sillä et se ois pomminvarma ,mutta hyvä niitä kiekkoja olla niin ei tuu ajotaukoo.

Val76
25.09.2025, 20.55
DT:llä on aika hyviä kiekkoja kohtuu hintaan. Varsinkin sähköpyöriin.
https://www.bike24.com/p2697502.html

Mitäs muuta näihin pitää ottaa kuin takapakka ja jarrulevyt? Nämähän on hiukan leveemmät kuin nykyiset, lisännee kestoa?

Kiitoksia kaikille vastauksista. Joo painolla ei tosiaan ole käytännössä merkitystä, kestävyys on se mikä merkitsee. Renkaiksi ajattelin Schwalben ice spiker pro 29x2,25 ja talvella varmaan sisureilla? Kesäkaudella voisi kokeilla tubelesia, jotta saisi parempaa pitoa. Sori jos on tyhmiä kysymyksiä, olen ennen ajanut maantiepyörällä ja huoltanut aina liikkeissä. Nyt olisi tarkoitus opetella huoltohommia osittain itse, ainakin yksinkertaisempia askareita.

Bndit
25.09.2025, 21.31
Mitäs muuta näihin pitää ottaa kuin takapakka ja jarrulevyt? Nämähän on hiukan leveemmät kuin nykyiset, lisännee kestoa?

Kiitoksia kaikille vastauksista. Joo painolla ei tosiaan ole käytännössä merkitystä, kestävyys on se mikä merkitsee. Renkaiksi ajattelin Schwalben ice spiker pro 29x2,25 ja talvella varmaan sisureilla? Kesäkaudella voisi kokeilla tubelesia, jotta saisi parempaa pitoa. Sori jos on tyhmiä kysymyksiä, olen ennen ajanut maantiepyörällä ja huoltanut aina liikkeissä. Nyt olisi tarkoitus opetella huoltohommia osittain itse, ainakin yksinkertaisempia askareita.
Noi 35mm mm sisäleveydeltään vanteet on liian leveät 2.25” tuumaisille, tai ainakin turhat. 30mm on perus maastopyörän vanteenleveys. Ei käynyt oikein selville minkälaiseen ajoon renkaat tulee? Jos maastoajoon niin kannattaa laittaa 2.6” piikkisiat. Niitten kanssa noi 35mm vanteetkin on varmaan hyvät. Voit vaihtaa pakan ja jarrulevyt (jos on samalla kiinnityksellä) vakiovanteista. Sulla on microspline vapari ja centerlock jarrulevyt. Tai voi toki ostaa toiset levyt ja pakan, sitten on enemmän vaihtoehtoja vanteillekin kun voi ostaa 6 pultti mallejakin. Kannattaa kumminkin ostaa samalla vaparilla eli microsplinellä.
Mutta niin kuin moni muukin, suosittelen DT Swissiä ja sieltä Hybridmalleja niin tulee ratchet vaparilla joka on terästä, ei alumiinia.

Benny
25.09.2025, 21.34
Mitäs muuta näihin pitää ottaa kuin takapakka ja jarrulevyt? Nämähän on hiukan leveemmät kuin nykyiset, lisännee kestoa?

Kiitoksia kaikille vastauksista. Joo painolla ei tosiaan ole käytännössä merkitystä, kestävyys on se mikä merkitsee. Renkaiksi ajattelin Schwalben ice spiker pro 29x2,25 ja talvella varmaan sisureilla? Kesäkaudella voisi kokeilla tubelesia, jotta saisi parempaa pitoa. Sori jos on tyhmiä kysymyksiä, olen ennen ajanut maantiepyörällä ja huoltanut aina liikkeissä. Nyt olisi tarkoitus opetella huoltohommia osittain itse, ainakin yksinkertaisempia askareita.

Itsellä on sähköjäykkäperässä ympärivuotisessa käytössä ollut Dt H1900 kiekkosetti. Niillä taitaa olla ajettu nyt ~7000km ja kerran on rihdattu, muuta ei ole tarvinnut tehdä. Sähköpyörän vääntö ja paino vaatii kiekoilta enemmän ja ihan peruskiekko voi antautua hyvinkin nopeasti. Varsinkin takakiekko.

Jos dt:n kiekot otat ja on Hg tai Micro spline pakka, niin teräksinen vapaaratas on ehdoton. Pakka syö alumiinisen rikki hetkessä.

Val76
25.09.2025, 22.08
Kiitoksia!
Mites olisi nämä:
https://bikable.fi/kiekot/mtb-kiekot/dt-swiss-h1900-spline-db-20-29-boost-takapyora- (https://bikable.fi/kiekot/mtb-kiekot/dt-swiss-h1900-spline-db-20-29-boost-takapyora-micro)
https://bikable.fi/kiekot/mtb-pyorat/dt-swiss-h1900-spline-db-20-29-boost-etupyora
Näissä siis 6-reikäinen levy... sivuilta ei selviä mikä vapaaratas näissä on.

Onko piikkisiat paremmat kuin Ice spikerit? Ajoa olisi maastossa ja varmaan järven jäällä.

Sambolo
25.09.2025, 22.11
Ite jätin orkkiksen romut talvisille, koska nastoilla ajan vaa muutaman päivän vuodessa, kunnon dt kiekot sit kesäisille.

Benny
25.09.2025, 22.56
Kiitoksia!
Mites olisi nämä:
https://bikable.fi/kiekot/mtb-kiekot/dt-swiss-h1900-spline-db-20-29-boost-takapyora- (https://bikable.fi/kiekot/mtb-kiekot/dt-swiss-h1900-spline-db-20-29-boost-takapyora-micro)
https://bikable.fi/kiekot/mtb-pyorat/dt-swiss-h1900-spline-db-20-29-boost-etupyora
Näissä siis 6-reikäinen levy... sivuilta ei selviä mikä vapaaratas näissä on.

Onko piikkisiat paremmat kuin Ice spikerit? Ajoa olisi maastossa ja varmaan järven jäällä.

Tossa linkin takakiekossa on micro spline vapari. Ja ainakin Hg vaparaattaalla tossa H1900 kiekossa on aina teräsvapari.

Dt:n mallistossa kaikki H alkuiset kiekot on suunniteltu emtb käyttöön.

Bikediscountissa näyttöisi olevan ihan järkevään hintaan noita dt:n kiekkoja.

https://www.bike-discount.de/en/bike/bike-parts/mountain-bike-parts/wheels-mtb/wheel-29-sets?p=1&o=14&n=48&s=70&f=296884%7C296757

Marsusram
25.09.2025, 23.44
Kiitoksia!
Mites olisi nämä:
https://bikable.fi/kiekot/mtb-kiekot/dt-swiss-h1900-spline-db-20-29-boost-takapyora- (https://bikable.fi/kiekot/mtb-kiekot/dt-swiss-h1900-spline-db-20-29-boost-takapyora-micro)
https://bikable.fi/kiekot/mtb-pyorat/dt-swiss-h1900-spline-db-20-29-boost-etupyora
Näissä siis 6-reikäinen levy... sivuilta ei selviä mikä vapaaratas näissä on.

Onko piikkisiat paremmat kuin Ice spikerit? Ajoa olisi maastossa ja varmaan järven jäällä.

"Micro Spline kasettisuoja" on outo termi sivulla, lienee jotain käännöskukkasia.

Piikkisika vs ISP paremmuus riippuu vertailussa painotettavista ominaisuuksista.
ISP on sileällä jäällä vähän parempi (10 vs 9), mutta lumisilla maastopoluilla kantavuus on piikkisikaa heikompi (7 vs 9 asteikolla 0-10).
Molemmat ovat hyviä suurimman osan normaalitalvesta, mutta jos olosuhde suosii jompaa kumpaa, voi se saada paremmuuden.

Koheltaja
26.09.2025, 06.28
Onko piikkisiat paremmat kuin Ice spikerit? Ajoa olisi maastossa ja varmaan järven jäällä.

On.

Vaikka moni alkaa kohta muuta väittämään.

nure
26.09.2025, 09.47
^Niinpä, esim. eteläisen Suomen vaihtelevassa ilmastossa ISP mielestäni parempi yleisrengas mutta kaltaisestasi ajossa Piikkisiat kyllä toimii (ehkä) paremmin.

MTB Engineer
26.09.2025, 10.18
OT: Mä en näe yhtään paikkaa / keliä, missä ISP olisi parempi kuin Piikkisika paitsi jäiset tiet, koska rullaa paremmin. Lumella ISP on aivan sysip*aska verrattuna Piikkisikaan.

Tekisin myös samoin kuin yllä jo ehdotettiin: Paremmat kiekot "ykköskiekoiksi" ja Shimanot talveksi tai varalle. Mulla Wildin mukana tuli vastaavat kiekot kuin ketjun aloittajalla ja vaihdoin tilalle milteipä heti DT:n HXC1501. Ero on valtava! Shimanon vapari paukkui ja naksui ja kyllä sähkössäkin kiekkojen painon tuntee. Koko pyörä on selvästi "herkempi" kevyemmillä kiekoilla.

Samaa mieltä myös vaparista: HG tai Microspline saa sähkössä olla terästä tai vahvikkeilla ettei pakka syö itseään kiinni vapariin. HG nyt muutenkin nykyään aika surullinen keksintö.

kh74
26.09.2025, 11.06
ISP:t on ihan kauheet kumit missä tahansa muualla paitsi kovalla jäällä. Niillä tuli vuosia ajeltua kun ei muita kohtuullisen rullaavia ja kevyitä juuri ollut. Sitten löytyi 45NRTH Wrathchild 29x2.60". Vahva suositus myös Piikkisikojen sijaan. Hieman kalliit mutta hyvät mutta toimii kohtuu hyvin myös lumisilla poluilla.

Piikkisikakokeilu jäi siihen että oli niin kierot ettei mahtunu pyöriin... Vois nekin OK olla.

Eli ISP vs Piikkisika -taistelu on turhaa. Vastaus on Wrathchild. :D

JackOja
26.09.2025, 11.08
Jatkan ooteeta, joko Piikkisiat toimii tubelessina?
Ei tarvitse sanoa, että talvella voi ajaa sisureillakin. En aja.

Bndit
26.09.2025, 11.21
Toimi ainakin viime talvena, ensi talveksi laitan kyllä insertit sisään niin saa vielä paremman pidon.

Val76
26.09.2025, 11.31
OT: Mä en näe yhtään paikkaa / keliä, missä ISP olisi parempi kuin Piikkisika paitsi jäiset tiet, koska rullaa paremmin. Lumella ISP on aivan sysip*aska verrattuna Piikkisikaan.

Tekisin myös samoin kuin yllä jo ehdotettiin: Paremmat kiekot "ykköskiekoiksi" ja Shimanot talveksi tai varalle. Mulla Wildin mukana tuli vastaavat kiekot kuin ketjun aloittajalla ja vaihdoin tilalle milteipä heti DT:n HXC1501. Ero on valtava! Shimanon vapari paukkui ja naksui ja kyllä sähkössäkin kiekkojen painon tuntee. Koko pyörä on selvästi "herkempi" kevyemmillä kiekoilla.

Samaa mieltä myös vaparista: HG tai Microspline saa sähkössä olla terästä tai vahvikkeilla ettei pakka syö itseään kiinni vapariin. HG nyt muutenkin nykyään aika surullinen keksintö.

Nälkä kasvaa syödessä :) Houkuttelis kyllä noi ehdottamasi hiilarikiekot, mutta ajatuksena olis silloin tällöin harrastaa myös bike backingiä ja suositus maksimikuorma noissa on vaan 130kg. Itsellä kuitenkin painoa 95, pyörä 27, niin ei siinä jää paljoa tavaroille. Toinen asia, mettässä en sääli pyörää pätkääkään, niin jotenkin olisi enemmän luottoa alumiinisiin. Ja vaatiiko noi HX:n osat enemmän huoltoa ja hyvänä pitoa kuitenkin...

nure
26.09.2025, 11.38
Kaikkiin runkoihin ei mahdu 2.6" renkaat...

Val76
26.09.2025, 12.04
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-hx-1700-spline-29-30mm-cl-boost-shimano-micro-spline-wheelset
Nämä vaikuttaisivat päteviltä, ovatko vain sen noin 250€ arvosta paremmat kuin H1900.

Bndit
26.09.2025, 12.17
H1900:sia ei taida saada tällä hetkellä mistään eli on noi paremmat:D Mulla on noi HX1700:set, varmaan parhaat DT Swissin kiekot hinta/laatu/painosuhteeltaan.

MTB Engineer
26.09.2025, 13.19
+1 1700-sarjalle. Erinomainen hinta-laatusuhde jos ei kuitua halua. Pomminvarmat 350 navat ja kehätkin tuntuu kestävän erittäin hyvin. Enskapyörässä on EX1700 ollut alla ~2000km parkkia eikä ole tarvinnut edes rihdata kertaakaan.

@val76, Kuitukiekot yleisesti vaatii vähemmän huoltoa kuin alukiekot. Ainakin oman kokemukseni mukaan pysyvät todella paljon paremmin suorina eivätkä vaadi rihtausta. Muuten ratchetin huolto 350 vs 240 navoissa on hyvin samanlainen homma. Olen 1000km välein puhdistanut ja rasvannut omani DT:n omalla punaisella rasvalla, jota sitten laitetaan vain todella vähän. 350-navan ehdoton hyvä puoli on, että se ei ole EXP Ratchetilla, jolloin hammastettujen osien vaihto on PALJON helpompaa.

Kuminauha
26.09.2025, 14.09
Mitäs muuta näihin pitää ottaa kuin takapakka ja jarrulevyt? Nämähän on hiukan leveemmät kuin nykyiset, lisännee kestoa?

Kiitoksia kaikille vastauksista. Joo painolla ei tosiaan ole käytännössä merkitystä, kestävyys on se mikä merkitsee. Renkaiksi ajattelin Schwalben ice spiker pro 29x2,25 ja talvella varmaan sisureilla? Kesäkaudella voisi kokeilla tubelesia, jotta saisi parempaa pitoa. Sori jos on tyhmiä kysymyksiä, olen ennen ajanut maantiepyörällä ja huoltanut aina liikkeissä. Nyt olisi tarkoitus opetella huoltohommia osittain itse, ainakin yksinkertaisempia askareita.


Jos nykysessä pyörässä on nopeusanturin magneetti centerlock lukitusrenkaassa, ni pitää sitten myös uusissa olla semmonen. Ei tarvi sitä sitten vaihdella pyörästä toiseen. Nää magneettisysteemit kannttaa selvittää kun kiekkoja/jarrulevyjä tilailee. Ainakin shimanon levyihin saa erikseen magneetilla varustettua lukkorengasta, joko levyn mukana tai erikseen. Myös 6-bolt magneetteja on olemassa erikseen ostettavana. Riippuu nyt myös edellä mainitus siitä, onko magneetti jerrulevyssä vai pinnassa.

Val76
26.09.2025, 15.07
Jos nykysessä pyörässä on nopeusanturin magneetti centerlock lukitusrenkaassa, ni pitää sitten myös uusissa olla semmonen. Ei tarvi sitä sitten vaihdella pyörästä toiseen. Nää magneettisysteemit kannttaa selvittää kun kiekkoja/jarrulevyjä tilailee. Ainakin shimanon levyihin saa erikseen magneetilla varustettua lukkorengasta, joko levyn mukana tai erikseen. Myös 6-bolt magneetteja on olemassa erikseen ostettavana. Riippuu nyt myös edellä mainitus siitä, onko magneetti jerrulevyssä vai pinnassa.

Bosch järjestelmä, ei tarvita magneetteja jarrulevyissä.

Piikkisikaan, kumpis malli on parempi noista 2,6" teräsvaijeri vai foldable?
Tilasin muuten ne HX1700 kiekot. Kiitos kaikille kommenteista!

Bndit
26.09.2025, 15.23
Miten paksu rengas sulla mahtuu taakse? Se tuli aika kapeilla 2,35" renkailla? Noissa renkaissa voi olla paljon heittoja koon kanssa, mun viime vuonna ostama 29 x 2.6" piikkisika oli lähinnä 2.4" :D Jos meinaa Piikkisikoja litkuttaa niin ne taittuvakylkiset on ainakin tubelles ready. Sai ne vanhat vaijerikylkiset litkutttua, jäi vain aika jumiin vanteeseen inserteillä...

nure
26.09.2025, 16.05
Vaijeriliset menneisyyttä, kasvattaa painoa.

Bndit
26.09.2025, 16.42
Vaijeriliset menneisyyttä, kasvattaa painoa.
Nure sä oot taas pitkästä aikaa väärässä keskustelussa, et tiedä mitään sähköpyöristä tai niillä ajamisesta ja käsittääkseni et aja talvella maastossa? Joten pysy poissa, kiitos.

Doc.blob
26.09.2025, 18.53
Jatkan ooteeta, joko Piikkisiat toimii tubelessina?
Ei tarvitse sanoa, että talvella voi ajaa sisureillakin. En aja.
Tämä on kynnyskysymys minullekin. Ei siis piikkisikoja nastoiks.

Doc.blob
26.09.2025, 18.56
Jos nykysessä pyörässä on nopeusanturin magneetti centerlock lukitusrenkaassa, ni pitää sitten myös uusissa olla semmonen. Ei tarvi sitä sitten vaihdella pyörästä toiseen. Nää magneettisysteemit kannttaa selvittää kun kiekkoja/jarrulevyjä tilailee. Ainakin shimanon levyihin saa erikseen magneetilla varustettua lukkorengasta, joko levyn mukana tai erikseen. Myös 6-bolt magneetteja on olemassa erikseen ostettavana. Riippuu nyt myös edellä mainitus siitä, onko magneetti jerrulevyssä vai pinnassa.
se magneetti maksaa noin kympin. En kyllä rupesi kiekosta toiseen vaihtelemaan.

Sambolo
26.09.2025, 19.08
Noita dt:kiekkoja saa suomijobbareilta ihan kohtuu hintaan jos ei jaksa ootella itse rcz, mistä niitä saa puoli-ilmaisiksi.

Pushead
26.09.2025, 21.03
Tossa olis normikaupasta kuituiset HXC1501 kiekot kohtuuhintaan 685 https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-hxc-1501-spline-one-30-29-carbon-cl-boost-shimano-microspline-wheelset
RCZ tosin tarjoaa tänään tuota 529 rahaan. Koodi RCZLUXSTO26 https://www.rczbikeshop.com/finland/dt-swiss-wheelset-hxc1501-spline-ls-30-29-700c-disc-boost-15x110mm-12x148mm-black-9516-9517.html?___store=finland&___from_store=fr&utm_medium=email&utm_campaign=26092025%20FR%20%20Stock%20limit%20%2 0-70%20fox%20rockshoxdt%20swissnovateccrankbrothersp rogressracefacerenthal%20ninertruvativ%20%20fsa&utm_content=26092025%20FR%20%20Stock%20limit%20%20-70%20fox%20rockshoxdt%20swissnovateccrankbrothersp rogressracefacerenthal%20ninertruvativ%20%20fsa%20 CID_2446885a874b1042ec5ac5334d973a56&utm_source=mailcoach&utm_term=DT%20SWISS%20Paire%20de%20roues%20HXC1501 %20SPLINE%20LS%2030%2029%20Disc%20BOOST%2015x110mm 12x148mm%20Microspline%20Black%2095169517%20%20529 99%20instead%20of%20178413

Ihan hyvät kiekot, olen myös ajannut noilla Wildissa tämän kesän. En epäröisi ylittää painorajaa.

Bndit
27.09.2025, 10.44
On kyllä todella halpa setti! BD:een teksteissä on hassusti väärää materiaalitietoa kun väittävät että freehub body on alumiinia kun nimenomaan hybridinavoissa on terästä.

Puskis
27.09.2025, 20.00
Uusissa kiekoissa jarrulevyt on sitten hyvin todennäköisesti hieman eri paikassa, joten kiekkoja vaihtaessa joutunee säätämään jarrusatulat uusiksi. Homma on ainakin Shimanon hydraulisten kanssa pikkujuttu verrattuna renkaanvaihdon vaivaan, joten ihan hyvä idea se kahdet kiekot silti on.

Kuminauha
27.09.2025, 20.13
4 eri kiekkoa sovittanu (Elitewheels, 9velo, DT swiss x 2) kahteen eri pyörään eikä oo missään tarvinnu jarruja säätää. Voi toki olla mahdollista, että jollain kombolla joutuu mutta se on aika helppo juttu.

Val76
27.09.2025, 21.29
4 eri kiekkoa sovittanu (Elitewheels, 9velo, DT swiss x 2) kahteen eri pyörään eikä oo missään tarvinnu jarruja säätää. Voi toki olla mahdollista, että jollain kombolla joutuu mutta se on aika helppo juttu.

Centrelock ja samat jarrulevyt, niin pitäisin pienenä ihmeenä jos on jotain eroa.

Sivustakatsoja
27.09.2025, 21.57
^on ollut eroja: joku DT:n 240 vs 350. Tune tekee oikean kokoisia shimmejä, mutta niiden hinta on kova.

nure
27.09.2025, 22.52
^Itsellä Titaaniin kahdet kiekot ja ihan menee heittämällä ilman mitään kummempia säätämisiä.

Bndit
28.09.2025, 09.46
Ei pitäisi joutua säätämään, etenkin jos vaihtaa samat levyt. Toki jos on toiset levyt joissa on enemmän heittoa kun toisissa niin sit voi joutua…

Sivustakatsoja
28.09.2025, 10.05
^Itsellä Titaaniin kahdet kiekot ja ihan menee heittämällä ilman mitään kummempia säätämisiä.

Jopa sun lempivalmistaja, Tune, tekee shimmejä tähän tarkoitukseen: https://www.tune.de/en_US/products/shim_set_for_centerlock_disc_4x0_1mm_stainless_ste el

Sivustakatsoja
28.09.2025, 10.14
Centrelock ja samat jarrulevyt, niin pitäisin pienenä ihmeenä jos on jotain eroa.

Itse törmäsin ekan kerran asiaan, kun kuriiri kantoi kotiin GRC1400-kiekkoparin. Sitten alkoikin ihemettely -taisi olla etukiekko- kun jarrulevy sattuikin hieman eri kohtaan, kuin aiemmissa DT:n kiekoissa (350 ja 370 navat). On erittäin todennäköistä, että kokeilin eri levykombinaatioita ja tulin siihen tulokseen, että shimmattava on. Levyinä varmaan olivat XTR:t, sellaiset kuitukiekoissa näyttää nyt olevan.

Oliko kyseessä valmistusvirhe, vai toleranssien sisään menevä, sitä en saata selvittää.

nure
28.09.2025, 10.24
Olen aikoinaan yhdet shimmannut mutten sika kalliilla Tunella... Lisäksi nuo mainitsemani kiekoista toiset Centrelockilla ja toiset kuudella pultilla...

Sivustakatsoja
28.09.2025, 10.54
Olen aikoinaan yhdet shimmannut mutten sika kalliilla Tunella... Lisäksi nuo mainitsemani kiekoista toiset Centrelockilla ja toiset kuudella pultilla...

Tunet ovat ainoat löytämäni juuri oikean kokoiset. Pitkän pohdinnan, jai vapaan valuutan arvioinnin jälkeen, tulin siihen tulokseen että saatan kuitukiekkoihin tuollaiset investoida.

Toinen tarina taas on, että ilmoitetun neljän shimmin sijaan pussista löytyi vain yksi. Myyjäliikkeen kanssa käydyn huolellisen säädön jälkeen mulla nyt on lähes tilaamani määrä shimmejä.

Eilen illalla avoin Kosher Slivovitz-pullon ja pohdin samalla, että hyvä on hyvää. Palinkan karkea tuoksu ja maku saattaa karkoittaa monet, mutta minä pidän. Muutaman vuoden takaisella Unkarin reissulla opin siitä pitämään.

nure
28.09.2025, 18.11
^Paremmissa kiekoissa käyttää parempia osia. Muissa mitä löytyy nurkista.

Palkkaa myös Budapestissä 90luvulla tuli "nautittua", nyt tyytynyt Kroatialaiseen kotona keitettyyn rakiin, yllättävän hyvää mutta alkoholipitoisuutta ei uskalla arvailla.