PDA

Näytä tavallinen näkymä : Nelikanttikeskiöiden ja kampien yhdistelmät



Tipitii
24.09.2025, 21.08
Hei!

Tyttären pyörästä (Marin vm 2021) oli nelikanttikeskiön kaverina olevan vetopuolen kammen reikä kulunut väljäksi sillä seurauksella, että kampi klonksui - olisikohan pultti päässyt löystymään. No, ajattelin suoraviivaisesti hankkia tilalle vastaavat uudet kammet kolmella rattaalla ja oikeilla hammasluvuilla. Nettiä selatessa asia monimutkaistui, koska em. speksein arvioituina oikeanlaisissa kammissa ilmoitetaankin erilaisia ketjulinjoja.

Vanhoja kampia tarkastellessa kävi ilmi, että ne ovat merkkiä "Prowheel", ja mistään ei tunnu löytyvän niiden speksejä. Niinpä olin yhteydessä pyörän myyneeseen liikkeeseen sekä maahantuojaan, ja kummassakin sanottiin, että heillä ei ole tietoa oikeasta ketjulinjasta mutta että kolmilehtiset kammet siihen sopivat.

Voi olla, että ongelmaa ei ole olemassakaan, mutta osaisiko joku selittää, mihin nettikauppojen tieto kampisetin ketjulinjasta perustuu, kun näin maalaisjärjellä ajatellen ketjulinjaan vaikuttaa paitsi kammen mitat niin myös keskiöakselin pituus?

Ja toisena kysymyksenä se, että onko lopputulos oikeasti hyvä, kunhan vain laitan pyörään mitkä tahansa kolmilehtiset kammet?

Jos asiaan vaikuttaa jotain, niin keskiömuhvi on 68 mm ja akselin pituus 122,5 mm ja kotikonstein mittaillen ketjulinja (etäisyys pyörän keskilinjasta keskimmäisen rattaan keskelle) on luokkaa 47 - 50 mm.

Terv Tipi

maalinni
24.09.2025, 21.16
Triplakammissa se ketjulinja tuskin kovin tärkeä. Kunhan vaan uudet kammet mahtuu muuten pyörään. En ole ole onnistunut ketjulinjasta koskaan huolestua ja aina on pyörä kulkenut eteenpäin.

maalinni
24.09.2025, 21.17
Ja totta, akselin pituudella sitä voi nelikantissa säätää.

Olli L
25.09.2025, 07.00
Hei!
... osaisiko joku selittää, mihin nettikauppojen tieto kampisetin ketjulinjasta perustuu, kun näin maalaisjärjellä ajatellen ketjulinjaan vaikuttaa paitsi kammen mitat niin myös keskiöakselin pituus?

Ja toisena kysymyksenä se, että onko lopputulos oikeasti hyvä, kunhan vain laitan pyörään mitkä tahansa kolmilehtiset kammet? ...



Kampiseteille on annettu suositeltava keskiömalli tai akselin pituus, ja ilmoitettu ketjulinja on sille akselin pituudelle.
Toiseksi pitäisi ns. Q faktorin (polkimien kiinnityskohtien välinen keskiöakselin suuntainen etäisyys)) olla sellainen, etteivät kammet kolise takahaarukkaan tai tule tarpeettoman leveälle.

nure
25.09.2025, 09.41
Maalinnin kanssa samaa mieltä ketju linjasta, ei kannata moisesta ottaa paljoa harmaita hiuksia (enempää).

Nuo Prowheelin kammet aikoinaan yleisiä hallikisoissa ja kun hankit uuden keskiön niin akselin pituus ratkaisee jos on perinteinen kierteinen BSA.

Sivustakatsoja
25.09.2025, 09.54
Hei!

...
Vanhoja kampia tarkastellessa kävi ilmi, että ne ovat merkkiä "Prowheel", ja mistään ei tunnu löytyvän niiden speksejä. Niinpä olin yhteydessä pyörän myyneeseen liikkeeseen sekä maahantuojaan, ja kummassakin sanottiin, että heillä ei ole tietoa oikeasta ketjulinjasta mutta että kolmilehtiset kammet siihen sopivat.

Voi olla, että ongelmaa ei ole olemassakaan, mutta osaisiko joku selittää, mihin nettikauppojen tieto kampisetin ketjulinjasta perustuu, kun näin maalaisjärjellä ajatellen ketjulinjaan vaikuttaa paitsi kammen mitat niin myös keskiöakselin pituus?

Ja toisena kysymyksenä se, että onko lopputulos oikeasti hyvä, kunhan vain laitan pyörään mitkä tahansa kolmilehtiset kammet?

Jos asiaan vaikuttaa jotain, niin keskiömuhvi on 68 mm ja akselin pituus 122,5 mm ja kotikonstein mittaillen ketjulinja (etäisyys pyörän keskilinjasta keskimmäisen rattaan keskelle) on luokkaa 47 - 50 mm.

Terv Tipi

Ketjulinjaa enemmän pohdintoja saattaa aiheuttaa etuvaihtajan säätövarat, jos uusi setti poikkeaa paljon vanhasta. Kokemusta ei tosin ole vaan ihan näin kirjoituspöydän takaa arvelen.

Ketjulinja sinällään on mulle sellainen juttu että erityisesti yhdellä eturattaalla voi suositellusta poiketa siihen suuntaan, missä ketju yleensä viihtyy -maastossa jos ryömitään niin ketjulinja voi olla sisemmällä, kun taas jossakin kovaa ajettavassa vähän ulompana. Ja mitä lyhyempi on fillarissa perä, niin sitä enemmän ketjulinjalla on vaikutusta vaihtamiseen (ja rutinoihin) ääripäissä.

Ketjuvaihteelisessa ketju on harvoin suorassa.

Näissä käy herkästi siten, että jokin muuttuja sotkee kuvion ja joutuu kokeilemalla etsimään toimivan.