Näytä tavallinen näkymä : SRAM AXS Power takavaihtaja ei vaihda (uusi pyörä, virheasento)
Seuraavanlainen ongelma.
Tuli hankittua Canyonin grail CF SLX 8 AXS gravel pyörä tuossa.
Kasailin sitten eilen pyörää ohjeistuksen mukaan, ja epähuomiossa kiristin taakse läpiakselin ilman että ketjut olivat rattailla.
No, yritin sitten avata tätä läpiakselia, mutta olikin "leikannut kiinni" ja parin pahan äänen jälkeen luovutin, ja totesin että voi v*t, ei kai auta kuin avata ketju. No avasin ketjun, jatkoin asennusta ja laitoin ketjun takaisin ja lähdin kokeilemaan vaihtamista. Ei aikomustakaan vaihtaa.
Tässä vaiheessa huomasin että takavaihtaja oli tuossa vaiheessa kun olin yrittänyt avata läpiakselia niin liikkunut jonkinverrankin ylöspäin ja on nyt aikalailla virheasennossa.
Onko tässä mitään itse tehtävissä, vai täytyykö viedä suoraan ammattilaiselle? Tuo läpipultti ei ole kaiketi aukeamassa kun on tainnut leikata täysin kiinni. Ohjeessa oli mukavasti "ei rasvaa tai öljyä kuva johon takerruin, mutta sillä ilmeisesti tarkoitettiin vain että varo ettei jarrulle mene..
Vinkkejä kaivataan, jos jotain on tehtävissä, tai jos suosittelemme viemään suoraan pyörähuoltoon. Pienimmällä rattaalla pyörii ihan nätisti kyllä, mutta aikomustakaan ei ole vaihtaa, eikä se ihme. Niin paljon poikkeaa tuo takavaihtajan asento tällä hetkellä oikeasta.. liitteenä vielä kuva(akku otettu pois jo)
https://postimg.cc/YGFH1wQ2
https://postimg.cc/YGFH1wQ2
maalinni
11.09.2025, 06.49
Pakkohan se on saada auki. Kierrätkö varmasti oikeaan suuntaan... Ei se voi kiinni leikata, jos on oikeilla kierteillä. Millainen se oli kiristää?
Samaa mieltä, kierrät vaan sen akselin auki ja törkkäät tuon UDH korvakkeen oikeaan asentoon (siinähän on tuollainen turvaominaisuus jonka tarkoitus on suojella vaihtajaa jos siihen kohdistuu isku edestä). Jos olet jotenkin saanut akselin väärille kierteille mikä pitäisi olla aika lailla mahdotonta, niin sitten tietysti isompi jumppa, mutta kyllä se silti pois sieltä tulee kiertämällä. Onneksi akseli ja UDH korvake ei paljoa maksa jos joutuu uusimaan.
Akseli voi pitää kuivana hyvinkin pahaa kitinää/tarinaa mutta ei se hajoa jos on oikeilla kierteellä. CRC:tä tms. väliin hiljalleen ja auki. Sitten aloita alusta ja tee oikein!
Luin englanninkielistä lankaa vastaavasta aiheesta ja siellä myös mainitsivat että voi olla piukassa kuin hitsisauma pahimmillaan tuo, mutta suosittelivat myös siellä esim wd40 laittamista ja antaa jonkin aikaa olla pyörän kallellaan , että menisi mahd paljon kierteisiin ja sitten vaan auki voimalla ..
Viimeisin kerta kun kokeilin niin jonkin verran sai laittaa voimaa ja ainoa mitä tapahtui taas niin oli iso "kolahdus" sama kuin kiinni leikanneissa pulteissa.
Kiristys itsessään sujui nätisti, sormilla alkuun kierteelleen ja melko pitkälle ja loppukiristys ainoastaan paketin mukana tulleella pikkuavaimella ohjeen mukaisesti 10nm kireyteen. Siitä syystä tää erityisesti aiheuttaa hämmennystä..
Toimitetaanko Canyon nykyään takakiekko irrallaan (koska sitä on kasattu "ohjeen mukaan")?
Kiekot tulevat irti rungosta kumpainenkin.
https://youtu.be/KRZfZ1HUiOY?t=68
Itseäni jäi eniten ihmetyttämään miksi tai miten takavaihtajan tai UDH-korvakkeen asento pääsi muuttumaan läpiakselia kiristäessä.
Takavaihtajan asentoa säädetään ihan muualta ja korvakkeen ei pitäisi liikkua mihinkään, ei ainakaan jos se oli kiristetty.
Sivustakatsoja
11.09.2025, 19.08
^avattaessa läpiakselia UDH-korvake pääsee kiertymään -kokemusta ei ole, mutta kuvien perusteella korvake ei ole kiinteästi rungossa, vaan pääsee pyörähtämään määritellyn määrän asteita.
Mitä tulee rasvaan, niin SRAM:n ohjee kieltää voitelemasta itse korvaketta, tai sen osia asentaessa, mutta kehoittaa voitelemaan läpiakselin kierteen.
Sivustakatsoja
11.09.2025, 19.12
Jos toi olisi mun pyörä, niin ensin kääntäisin sen korvakkeen sinne taka-asentoon ja kehottaisin toveria pitämään se tiukasti painettuna siinä asennossa. Sitten kiertäisin akselin pois, ehkä.
Ei se UDH korvake siirtynyt pois paikaltaan kiristettäessä, vaan siinä vaiheessa kun yritin avata akselia..
Ja kyllä, jarrun puolelta olen yrittänyt availla kun joku varmasti miettii ja oikeaan suuntaan ?? lähinnä tosiaan nyt mietin että mitä voi mennä hajalle jos yritän esim jatkovarren kanssa voimalla auki tuota akselia vaikka pitääkin pahaa ääntä?
https://postimg.cc/PvrGxDg9
Lähempää näyttää tuolta nyt tuo asento, ei tuota taida muuten oikeaan asentoon enää saada kuin avaamalla läpiakselin ja koko paketin? Onko se kuinka vaikea saada takaisin juuri oikeaan asentoon avauksen jälkeen? Ja kuinka tarkka sähkövaihtaja on oikeasta paikasta että alkaa vaihtaa taas?
Voiko sitä edes kiinnittää väärään kohtaan avaamisen jälkeen?
Pahoittelut tietämättömyyteni, ensimmäinen kunnon pyörä tuli hommattua ja tarkoitus oli alkaa treenailemaan kunnolla mutta eipä lähtenyt hyvin käyntiin..
Ja kiitoksia jo nyt vihjeistä ja vastauksista. Jos ei kyseessä olisi niin arvokas pyörä niin olisin varmasti jo runtannut voimalla väkisin auki ??..
Sivustakatsoja
11.09.2025, 19.47
^kun se ääntää, niin se on jo pyörähtänyt hieman?
Jos epäilet omaa osaamistasi, tai epäilet että kyseessä on ihan jotakin muuta, kuin läpiakselin juuttuminen kuivana, niin vie ammattilaiselle.
Sivustakatsoja
11.09.2025, 19.53
Mulla oli vähän sama juttu Salsan etuhaarukan kanssa, vaikka läpiakseli oli saanut voitelun. Yhtenä kertana kiekkoa vaihtaessa akseli olikin aika tiukan tuntuinen ja päästi aika parahduksen auetessa -putsailin vähän pintoja (maalia) ja kiristin seuraavaksi momentin ala-rajalle.
Kiekot tulevat irti rungosta kumpainenkin.
Katsos vaan, omat Canyonit (2 kpl) on toimitettu vain etukiekko irrallisena. Kehitys kehittyy.
Jos epäilet omaa osaamistasi, tai epäilet että kyseessä on ihan jotakin muuta, kuin läpiakselin juuttuminen kuivana, niin vie ammattilaiselle.
Tätä samaa suosittelen. Itsekin voi kääntää auki, saman ne tekee siellä pyörähuollossakin, mutta jos epäilyttää että saattaa rikkoutua muutakin niin jonkin pyörähuollon käyttöä suosittelen.
Itsellä kävi samankaltainen tapaus kerran, voimalla se auki lähti, eikä mikään rikkoontunut. Seuraavan kerran asentaessa sitten reilusti vaseliinia kierteisiin.
https://postimg.cc/bSx0vzDB
https://postimg.cc/FY7ZyX27
Tulihan se auki, ja nyt on asetettu takaisin oikeaan kohtaan, täytyy kyllä sanoa että ei todellakaan ollut kiristetty tuota Canyonilla ohjeistettuun 25Nm kireyteen, tuskin edes 10 nm löytyi..
Eli UHD kannake oli aivan liian löysälle jäänyt heiltä, siinä syy miksi siirtyi niin helposti. Läpiakseli myös ihan kunnossa, oli vain todella kuiva tosiaan niin nahkeasti se sieltä lähti ymmärrettävästi
maalinni
12.09.2025, 06.51
Rasvaa vaan kierteisiin ja koko akselíin.
En tiedä onko tässä niin käynyt mutta omien havaintojen mukaan on melko yleistä että läpiakselin vääntää aivan liian kireälle. 10-12 Nm on yllättävän vähän jos pitää kädessä täysikokoista 6 mm kuusiokoloavainta. Jollain 20 cm vipuvarrella kun pikkasen painaa yläkropalla siinä pyörän yli kumartuneena niin se on äkkiä 25-30 Nm.
maalinni
24.09.2025, 14.02
Itellä oli pyöräliikkeen jäljiltä vitu#:n kireällä. Kierteet kiiltävinä.
Marsusram
24.09.2025, 20.40
UDH-korvakkeen kiinnityspultti on vastakierteellä, joten jos se pääsee vähänkin kiertymään akselin kiristämisen jälkeen, niin menee mahdottoman tiukalle.
Vastaavaa kiristymisongelmaa oli peilaten joissakin rungoissa joissa oli vastakierteinen irtokappale, eikä kierteet läpiakselille suoraan rungossa.
Vähän ehkä ot, mutta kokemusta itsellä vain yhdestä Canyonista, ja siinä oli jokaikinen pultti väärässä momentissa..
Jos momenttiavainta ei ole niin sormikireys "normaalin" kuusikolon lyhyemmällä päällä kiristettynä on sopiva läpiakselille. UDH on tosiaan vastakierteellä ja niin kuin Marsusram sanoi, menee ns. helvetin kireälle, jos läpiakseli kiristelty jollain metrin jatkovarrella. Ja oikeillakin momenteilla saattaa tuo läpiakseli vetää itsensä jumiin UDH:n, jos/kun ajelee mudassa, hiekassa ja tiesuolassa. Vähän lämpöä akselille (ei millään toholla vaan tarkkaa liekkiä esim. myrskysytyttimellä ettei runko vaurioidu) niin aukeaa. Akseliin ja kierteisiin myös hyvät rasvat, aina.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.