Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sram GX Eagle ongelma



Haibikeilijä
03.09.2025, 06.25
Nyt pitää oikein kyysä osaajilta kun itsellä sormi suussa. Kyseinen voimalinja on alkanut kenkkuilemaan muutaman tonnin polkua ajetussa reilun vuoden vanhassa Spessun Turbo Levossa. Pelasi kuin Buick vielä kesäällä, mutta nyt alkanut takkuamaan. Oireena sellainen kun huoltotelineellä saa (säädön jälkeen) vaihteiston vaihtamaan nätisti niin maastossa (kun siis ukko päällä) toimii niin että vaihteelta 5 --> 6 ja 6 --> 7 vaatii usein kaksi kliksua vivusta ja yhden takaisin että menee pienemmälle rattaalle. Pakan ääripät toimivat nätisti. Kesällä uusin pakan ja ketjun (XX1) ja ovat ihan uudet vielä (mm. ketju ei venynyt yhtään). Tuo oli vain ihan "pimp my ride" vaihto; orkkis pakka oli vielä ok. Viime viikolla uusin vaihtajan korvakkeen ja vaijerin. B-ruuvi säädetty Sramin työkalulla ja H- ja L-ruuvit myös ok. huoltotelineellä siis vaihtaa todella nätisti, mutta kuorma päällä tuo pakan keskikohta tökkii pienemmälle rattaalle / isaommalle vaihteelle vaihtaessa.

Tokihan polulla kopsuja tulee niin olisikohan vaihtaja itsessään vääntynyt vaikkei sitä silmällä näe? vai onko tämä korkeampien voimien merkki AXS:ään siirtymisen tarpeesta

Bndit
03.09.2025, 08.50
ASX upgrade kit eliminoi jäljelle jääneet mahdolliset ongelmakohdat kun kaikki muu on näköjään jo vaihdettu: vaijerinkuori ja vaihtaja :D.

migis
03.09.2025, 09.30
Tokihan polulla kopsuja tulee niin olisikohan vaihtaja itsessään vääntynyt vaikkei sitä silmällä näe? vai onko tämä korkeampien voimien merkki AXS:ään siirtymisen tarpeesta

Itse kiroilen GX AXS vaihtajan kanssa, kun säätö (Micro Adjust) on jo ulkolaidassaan eli pykälässä 14, mutta inan pitäisi saada vielä ulommas. Uutena säätö oli 11, mutta pikkuhiljaa pitänyt siirtää. Etenkin 8 ja 9 vaihteilla rallattaa ikävästi, ja sormilla kevyesti ylemmän rissan kohdalta ulospäin vetäessä hiljenee. Myöskään vaihtaminen ylemmäs 8:lle ja 9:lle takkuaa aika ajoin. Pakka on oikein asennettuna ja mitat SRAMin toleransseissa. Samaa ongelmaa ollut vaikka kuinka monella, kun internetiä vähän penkaisee. X0 AXS ilmeisesti luotettavampi.

Voisi korjaantua vaihtamalla 1,85 mm spacer 1,65 tai 1,75 milliseen, mutta ei toki optimi ratkaisu.

Cubea ja BD:tä pitäisi vielä kontaktoida, mutta en paljoa sieltä odota. SRAM ei pystynyt auttamaan.

Haibikeilijä
03.09.2025, 09.38
Päädyin aamukahvien jälkeen siihen että AXS upgrade kit autttaa. Nyt on tili tyhjempi ja Bikediscountin toimitusta odotelless

Haibikeilijä
03.09.2025, 09.40
Itse kiroilen GX AXS vaihtajan kanssa, kun säätö (Micro Adjust) on jo ulkolaidassaan eli pykälässä 14, mutta inan pitäisi saada vielä ulommas. Uutena säätö oli 11, mutta pikkuhiljaa pitänyt siirtää. Etenkin 8 ja 9 vaihteilla rallattaa ikävästi, ja sormilla kevyesti ylemmän rissan kohdalta ulospäin vetäessä hiljenee. Myöskään vaihtaminen ylemmäs 8:lle ja 9:lle takkuaa aika ajoin. Pakka on oikein asennettuna ja mitat SRAMin toleransseissa. Samaa ongelmaa ollut vaikka kuinka monella, kun internetiä vähän penkaisee. X0 AXS ilmeisesti luotettavampi.

Kuinka paljon olet tuolla AXS ajanut (ennenkuiin alkoin kenkkuilemaan)?

migis
03.09.2025, 09.52
Alkoi noin 1500 paikkeilla.

nure
03.09.2025, 10.47
Itsellä sama XX1 AXS kolmannessa pyörässä ajossa ja toimii kuin ihmisen mieli, suosittelen.

Haibikeilijä
03.09.2025, 11.05
Itsellä sama XX1 AXS kolmannessa pyörässä ajossa ja toimii kuin ihmisen mieli, suosittelen.

Siinä sitten ensi kesälle päivitys "tarve" jos tämä tulossa olevan GX AXS alkaa tökkimään....

nure
03.09.2025, 11.35
^Jep, taitaa riittää pelkkä vaihtajan vaihto...

Bndit
03.09.2025, 11.54
Itsehän päivitin myös Levoon AXS:än, mutta sen takia kun rikoin kaatuessa parit vaihtajat ja korvakkeet lyhyessä ajassa ja ASX pitäisi väistää näitä tilanteita :D. En osaa siitä nyt sanoa kun olen pysynyt pystyssä, mutta hämmentävän parempi vaihtotapahtuma kaapeliin verrattuna ja POD:in ergonomia on 10/10. Rumahan se vaihtaja on, mutta eihän sitä ajaessa näe :D Ajelin just aamulla toisella pyörällä duuniin jos mekaaninen GX, aikamoinen ero :D

nure
03.09.2025, 12.42
^Itsellä toisessa mekaaninen 11v XTR ja toisessa 12v XX1 ja vaikka kummatkin toimii hienosti niin kyllä tuo AXS toimii kuin ajatus! Ei kaduta investointi ja kun ei ole mitään uutta prjektia työn alla niin miettinyt pitäisikö toiseenkin uusia AXS...

migis
03.09.2025, 13.23
Sellainen tarkennus, että oma ongelmia aiheuttava GX AXS vaihtaja on T-Type.

Marsusram
03.09.2025, 13.38
GX AXS on pari kertaa yllättänyt lenkille lähtiessä kun akku oli päässyt tyhjentymään, vaikka "hiljattain" oli ladattu (toimii siis kuin pätkivä ajatus).
Ei vaan tule mieleen seurailla AXS -sovelluksesta onko vielä latausta, tuntuu tyhmältä touhulta kun voisi vaikka LEDeillä ilmaista lataustarpeen.
Ekalla kerralla vaihdoin pyörää ja toisella tein vartin pikalatauksen ennen kuin pääsin lenkille.
Vaihtoakku on aika kallis, mutta varmistaisi toiminnan.

Haibikeilijä
03.09.2025, 14.39
Sellainen tarkennus, että oma ongelmia aiheuttava GX AXS vaihtaja on T-Type.

Hyvä täsmennys. Mullehan tulee siis kulimallin (GX Eagle) setti.

Haibikeilijä
03.09.2025, 14.46
Ajelin just aamulla toisella pyörällä duuniin jos mekaaninen GX, aikamoinen ero

Tuohan kuullostaa hyvälle ja sliää omia odotuksia tulevaan päivitykseen. Vähän lähtenyt tämä Levon päivitys lapasesta, mutta mikäs siinä kun ajo paranee

Teemu H
03.09.2025, 14.59
GX AXS on pari kertaa yllättänyt lenkille lähtiessä kun akku oli päässyt tyhjentymään, vaikka "hiljattain" oli ladattu (toimii siis kuin pätkivä ajatus).
Ei vaan tule mieleen seurailla AXS -sovelluksesta onko vielä latausta, tuntuu tyhmältä touhulta kun voisi vaikka LEDeillä ilmaista lataustarpeen.
Ekalla kerralla vaihdoin pyörää ja toisella tein vartin pikalatauksen ennen kuin pääsin lenkille.
Vaihtoakku on aika kallis, mutta varmistaisi toiminnan.

Mitä mitä, tarkoitatko, ettei tuossa ole lediä ollenkaan?
Eikö se Sramin vaihtajissa punaisella ilmoita vähän etukäteen? Ja täysi vara-akku täytyy minusta olla varmuuden vuoksi käsillä aina ajamaan lähtiessä.

Haibikeilijä
03.09.2025, 15.14
Mitä mitä, tarkoitatko, ettei tuossa ole lediä ollenkaan?
Eikö se Sramin vaihtajissa punaisella ilmoita vähän etukäteen? Ja täysi vara-akku täytyy minusta olla varmuuden vuoksi käsillä aina ajamaan lähtiessä.

Jos oikein ymmärsin niin Levossa saa pattern tilanteen (ja päällä olevan vaihteen) näkymään fillarin näytössä niin osaa varautua lataamaan ajoissa

Bndit
03.09.2025, 15.21
Tuohan kuullostaa hyvälle ja sliää omia odotuksia tulevaan päivitykseen. Vähän lähtenyt tämä Levon päivitys lapasesta, mutta mikäs siinä kun ajo paranee
Sama homma, ostin karvalakki Levon kakkospyöräksi mutta kohta siinä on paremmat osat kun ykköspyörässä :D. Nimim. Mountainbikeshopissa olis Öhlinsin keula miltei ilmaiseksi ja tänään tuli veronpalautukset...

Haibikeilijä
03.09.2025, 16.45
Sama homma, ostin karvalakki Levon kakkospyöräksi mutta kohta siinä on paremmat osat kun ykköspyörässä. Nimim. Mountainbikeshopissa olis Öhlinsin keula miltei ilmaiseksi ja tänään tuli veronpalautukset...

Oikein! Mä hommasin Levo Comp:in ja siihen nyt tullut pultattua Foxin factory 36 keula, Foxin Factory X2 iskari, Foxin Factory hissitolppa, Race Face 35 stonga ja komposiittipolkimet, jne. Ja nyt sitten kohta on asennuksessa tuo GX Eagle AXS. Pakka ja ketju ON XX1 Gold. Tähän on ikuisuusprojekti... Sitten ei ainakaan ole orkkiksesta jäljellä kuin runko

Doc.blob
03.09.2025, 18.00
Sama homma, ostin karvalakki Levon kakkospyöräksi mutta kohta siinä on paremmat osat kun ykköspyörässä Nimim. Mountainbikeshopissa olis Öhlinsin keula miltei ilmaiseksi ja tänään tuli veronpalautukset...
Rauhallisesti niin riittää pidemmäksi päivittelemästä..
Ihme homma kun ei anna ikoneita käyttää?…

Herra Kurppa
03.09.2025, 18.43
Nyt pitää oikein kyysä osaajilta kun itsellä sormi suussa. Kyseinen voimalinja on alkanut kenkkuilemaan muutaman tonnin polkua ajetussa reilun vuoden vanhassa Spessun Turbo Levossa. Pelasi kuin Buick vielä kesäällä, mutta nyt alkanut takkuamaan. Oireena sellainen kun huoltotelineellä saa (säädön jälkeen) vaihteiston vaihtamaan nätisti niin maastossa (kun siis ukko päällä) toimii niin että vaihteelta 5 --> 6 ja 6 --> 7 vaatii usein kaksi kliksua vivusta ja yhden takaisin että menee pienemmälle rattaalle. Pakan ääripät toimivat nätisti. Kesällä uusin pakan ja ketjun (XX1) ja ovat ihan uudet vielä (mm. ketju ei venynyt yhtään). Tuo oli vain ihan "pimp my ride" vaihto; orkkis pakka oli vielä ok. Viime viikolla uusin vaihtajan korvakkeen ja vaijerin. B-ruuvi säädetty Sramin työkalulla ja H- ja L-ruuvit myös ok. huoltotelineellä siis vaihtaa todella nätisti, mutta kuorma päällä tuo pakan keskikohta tökkii pienemmälle rattaalle / isaommalle vaihteelle vaihtaessa.

Tokihan polulla kopsuja tulee niin olisikohan vaihtaja itsessään vääntynyt vaikkei sitä silmällä näe? vai onko tämä korkeampien voimien merkki AXS:ään siirtymisen tarpeesta

Onko pakka katsottu että missä kunnossa? Itsellä riitti reilu 1000 km että Levon GX pakka kului keskivaiheen rattaiden osalta vaihtokuntoon, hampaat aivan lytyssä. Ketju mittarin mukaan vasta 0,5% kulumassa. Vanhalla ketjulla kuvatun mukaisia oireita, uudella ketjulla sitten taas hyppimistä vedolla. Aika mäkipitoista polkua ollut suurin osa, jota ajellut. En tiedä sitten, että onko tullut vaihdettua liikaa veto päällä, vai onko rattaiden karkaisussa ollut jotain mätää. No, nyt on XS-1295 tilalla.

Haibikeilijä
03.09.2025, 19.23
Onko pakka katsottu että missä kunnossa? Itsellä riitti reilu 1000 km että Levon GX pakka kului keskivaiheen rattaiden osalta vaihtokuntoon, hampaat aivan lytyssä. Ketju mittarin mukaan vasta 0,5% kulumassa. Vanhalla ketjulla kuvatun mukaisia oireita, uudella ketjulla sitten taas hyppimistä vedolla. Aika mäkipitoista polkua ollut suurin osa, jota ajellut. En tiedä sitten, että onko tullut vaihdettua liikaa veto päällä, vai onko rattaiden karkaisussa ollut jotain mätää. No, nyt on XS-1295 tilalla.

Reilun kuukauden vanha XX1 pakkaa niin uutta vastaava. Kokemukseni mukaan nuo XX1 ketjut kestää ikuisuuden niin pakasta kuvittelen samaa

Haibikeilijä
03.09.2025, 19.24
Rauhallisesti niin riittää pidemmäksi päivittelemästä..
Ihme homma kun ei anna ikoneita käyttää?…

Sama homma mulla. Jos viestissä on hymiöitä niin tulee error. Ja ekaan. Onhan tuossa vielä jarrut, kiekot jne. vailla päivitystä. Ja tähän hymiö

HarrY61
03.09.2025, 20.16
"Sag" oli varmaankin otettu huomioon kun säädettiin b-ruuvia.

Haibikeilijä
03.09.2025, 20.29
"Sag" oli varmaankin otettu huomioon kun säädettiin b-ruuvia.

Itseasiassa kokeilin molemmat. Ilman sägiä ja sen kanssa ja ei mitään vaikutusta

Sambolo
04.09.2025, 23.00
Onko kaikki osat vaihtajassa ja pyörässä kireällä? Itellä välillä vaihtanu huonosti mut vika ollu aina jossain muussa kuin itse vaihtajassa.

TANUKI
05.09.2025, 20.26
GX AXS on pari kertaa yllättänyt lenkille lähtiessä kun akku oli päässyt tyhjentymään, vaikka "hiljattain" oli ladattu (toimii siis kuin pätkivä ajatus).
Ei vaan tule mieleen seurailla AXS -sovelluksesta onko vielä latausta, tuntuu tyhmältä touhulta kun voisi vaikka LEDeillä ilmaista lataustarpeen.
Ekalla kerralla vaihdoin pyörää ja toisella tein vartin pikalatauksen ennen kuin pääsin lenkille.
Vaihtoakku on aika kallis, mutta varmistaisi toiminnan.

Itse ainakin testaan akun kunnon aina ennen lenkkiä. Jos ledi näyttää vihreää niin kovaa ajoa, oranssia tai punaista niin lataukseen. Toimii niin, että heilauttaa pyörää niin, että vaihtaja "herää", jonka jälkeen vaihtaa vaihdetta paikallaan isommalle/pienemmälle ja takaisin niin ilmaisee ledillä akun varauksen. Sovellukseen ei tarvitse koskea muuta kuin micro-adjustmentin takia ja/tai muutaman kerran kaudessa tarkastaa liipaisimen pariston varauksen.

Bndit
05.09.2025, 22.13
Itse ainakin testaan akun kunnon aina ennen lenkkiä. Jos ledi näyttää vihreää niin kovaa ajoa, oranssia tai punaista niin lataukseen. Toimii niin, että heilauttaa pyörää niin, että vaihtaja "herää", jonka jälkeen vaihtaa vaihdetta paikallaan isommalle/pienemmälle ja takaisin niin ilmaisee ledillä akun varauksen. Sovellukseen ei tarvitse koskea muuta kuin micro-adjustmentin takia ja/tai muutaman kerran kaudessa tarkastaa liipaisimen pariston varauksen.
Mulla sama, tsekkaan onko vihreänä ja jos on niin kovaa ajoa, muuten lataukseen. Toki mulla on niin tuore tapaus että olen vasta kerran ladannut. Mukavan riittoisa akku. Ja tästä keskustelusta tajusin että mähän voin liittää sen Spessun mastermindiin ja näen akun varaustason siitä, se se vasta näppärää onkin :D

Haibikeilijä
12.09.2025, 06.54
Oman ongelman syy tosiaan oli vaihtaja - tavalla tai toisella. Nyt kun laitoin AXS:n kiinni niin herraisä kun napsuu vaihteet sujuvasti. Parilla rattaalla (taas pakan keskiosa) joutui hitusen käyttämään Microadjustia ja se oli sii

migis
12.09.2025, 09.30
Parilla rattaalla (taas pakan keskiosa) joutui hitusen käyttämään Microadjustia ja se oli sii

En ole varma ymmärsinkö oikein vai väärin kirjoittamasi ja pahoittelut jos ymmärsin väärin, mutta Micro Adjustilla ei voi tehdä säätöjä "rataskohtaisesti". Säätö vaikuttaa aina jokaisella vaihteella.

Bndit
12.09.2025, 10.18
En ole varma ymmärsinkö oikein vai väärin kirjoittamasi ja pahoittelut jos ymmärsin väärin, mutta Micro Adjustilla ei voi tehdä säätöjä "rataskohtaisesti". Säätö vaikuttaa aina jokaisella vaihteella.
Ööö, kyllä sillä nimenomaan voi tehdä säädöt joka vaihteelle erikseen..

migis
12.09.2025, 10.21
Voit toki tehdä säädön minkä vaihteen kohdalla hyvänsä, mutta se vaikuttaa myös muihin vaihteisiin.

EDIT: Vielä todistus täältä https://support.sram.com/hc/en-us/articles/13826255048219-How-do-I-MicroAdjust-my-SRAM-Eagle-AXS-Transmission: "Note: MicroAdjust affects position across all of the cogs. There is no independent adjustment for each cog.". Ei ole väliä minkä vaihteen päällä ollessa Micro Adjustia käyttää, vaikutus on täysin sama ja muutos yhtä suuri kaikilla vaihteilla/rattailla.

paaton
12.09.2025, 10.31
Sama se on shimanollakin. Mutta tosiaan se muutaman naksun säätö keskellä poistaa ongelmat. Siitä tuossa varmaan oli kyse.

Haibikeilijä
12.09.2025, 12.20
Sama se on shimanollakin. Mutta tosiaan se muutaman naksun säätö keskellä poistaa ongelmat. Siitä tuossa varmaan oli kyse.

Juurikin noin!

Pajazo
14.11.2025, 21.56
Kannattaa tarkastaa korvakkeen suoruus työkalulla. Jo pieni paljaalla silmällä näkymätön vääntyminen voi aiheuttaa ko. oiretta. Jos siis ei ole korvakkeeton t-type vaihtaja.