Näytä tavallinen näkymä : Hiertymät
Pyöräilyretken toisena päivänä tuli hiertymät nivusiin.
Ajomatkaa ekana pvänä n.80km. Ja kaikki hyvin.
Seuraavana pvänä lähdin jatkamaan matkaa ja n. 30 km jälkeen pidin tauon.
Ajaessa ei mitään kivun tunnetta, mutta kun nousin satulasta niin kipuilua/kirvelyä haarukassa, siis omassa ei pyörän...
Ja hiertymien alutahan siellä oli, nivusissa...
Pakko oli tehdä leiri, en uskaltanut jatkaa matkaa että hiertymät ei pahenisi.
Pehmustetut ajohousut oli päällä ajaessa. Ei uudet vaan "sisäänajetut".
Ja ennen taipaleilla lähtöä mahd.puhtaalle iholle (retki olosuhteissa) laittanut valkovaseliinia ja talkkia
Se on itellä toiminut ennen...
Satula ei uusi, vaan useamman vuoden käytössä ollut Brooks...
Hellekelihän oli todella nyt heinäkuussa (2025) veemäinen...silläkin lie osuutta asiaan.
Olen ennenkin tehnyt helteellä retkiajoa ja ei mitään ongelmaa...
Mitä kokemuksia ja vinkkejä foorumilaisilla on hiertymien ehkäisemiseen...ja etenkin siihen jos niitä reissun päällä tulee.
Muun muassa tuolla on aikaisempaa keskustelua aiheesta
Voihan p*rse - apua hanuriin (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53645-Voihan-p*rse-apua-hanuriin)
Tuossa toisessakin ketjussa mainittu Linola on ollut meillä (myös naisväen) käytössä vuosia ja se on todettu erinomaisen toimivaksi sekä hiertymien ehkäisyyn että hoitoon. Pelkkää Linolaa siis, talkki pois. Mulla kulkee aina pidemmillä lenkeilläkin mukana piilolinssikotelo, jonka toisessa puoliskossa on Linolaa ja toisessa aurinkorasvaa.
Tuo Linola voisi ollakin hyvä...kokemusta siitä työnpuolesta. Eipä ole tullutkaan mieleen. Hyvä vinkki...
Mutta miksi talkki pois?
Retkireissuilla laittelen talkkia myös varpaisiin ja varvasväleihin. Varmuudenvuoksi...
Jos pääsee tulemaan hiertymiä niin yöksi bebanthenia ja päiväksi linolaa.
Talkkia en ole itse koskaan käyttänyt.
Edit. Body Glide tuotteita kanssa käyttänyt ja nekin on toimivia estämään hiertymiä.
Onko varmasti kyse hiertymistä? Itselläni ei tule varsinaisia hiertymiä, mutta jotain karvatupin tulehdus -tyyppistä ongelmaa. Aiemmin olen kokeillut vauvojen sinkkivoiteita, bepanthenia ym. perusrasvoja aika kehnolla menestyksellä. Tänä kesänä on ollut ensimmäistä kertaa kokeilussa Muc-Offin chamois cream, joka on antibakteerinen ja tämä on toiminut ihan loistavasti. Luulisin, että se on nimenomaan tuo antibakteerisuus, joka omalla kohdallani auttaa.
maalinni
14.08.2025, 14.14
Ääni kanssa muc-offin persrasvalle. Mukavan viileä. Mutta kyllä niitä ongelmia välillä tulee vaikka mitä tekis. Perseestä perseviat.
Ja täältä vielä muc-offille yksi puoltoääni.
Intin pitkiltä marsseilta per(u)sohjeet: Talkkia jalkoihin, vaseliinia muniin. Talkki imee kosteutta, vaseliini pienentää kitkaa. Toki vassun voi korvata haluamallaan rasvalla, mutta em. kuului talon tarjoamaan varustukseen :rolleyes:
Sivustakatsoja
14.08.2025, 17.13
Ääni myös Muc-Offille.
Ihon hiertyminen, tai tarkemmin sanottuna punoittava alue nivusissa voi myös olla hiivan aiheuttama. Jos asiaa kysyisi lääkäriltä, niin se saattaisi tarjota vaivaan pesua vedellä ja saippualla tai sitten jotakin hiivan karkoitukseen tarkoitettua voidetta.
Mulla on joskus ollut hiivaa nivusissa hikihelteillä ja lähtee parhaiten sopivalla lääkevoiteella.
Kiitos kaikille hyvistä kommenteista.
Jatketaanpa tarinaa hieman.
Linolaa kävin tänään hakemassa.
Sitä hanuriin. Ja lenkille.
Ja luulen nyt tietäväni mistä ne hiertymän alut johtuivat.
Pehmustetuista Enduran ajohousuista.
Lenkille lähtiessä huomasin että ne eivät enää istuneet takapuoleen kuin ennen, jäivät hieman "lörpsöttämään"...siis löysän tuntuisesti päällä.
Lähin kuitenkin lenkille koemielessä, helteinen keli taas, ja reilun 20km kun ajoin tuntui tunne persuksessa että nyt ei ihan pelitä homma takaosastossa.
Kotiin kun pääsin niin, persusta peilin avulla tutkailemaan ja heikon lievästi punoittavat alueet kankussa oli, ei mitään "vakavaa" vielä. Loppumatkan nostelin kankkua ylös satulasta taajoin välein...
Eli paskat housut, parisen vuotta sitten ostetu mutta eivät näköjään kestä aikaa ja pesuja.
Itsellä myös Löfflerin ajohousut mitkä paljon enemmän käytetty ja vanhemmat. Ne vielä pelittää hyvin, ovat napakat päällä jne.
Eivät ole siis pesussa kulahtaneet ja venyneet...
Ja noilla Löfferillä tein pari pvää sitten 80km lenkin ja ei mitään propleemia.
Näitä pehmustettuja ajohousuja en ole itse käyttänyt kuin 3vuotta. Sitä ennen kaikki ajot ilman pehmusteita, ja ei mitään suurempia hiertymisiä tullut. Pyöräilyhistoriaa kuitenkin takana muutama vuosikymmen.
Se vielä:
Jossain viestissä mainittiin että ajohousujen pesu päivittäin.
Se ei kyllä ole läheskään aina mahdollista jos olet tienpäällä, telttamajoituksella, eli et käytä majoituspalveluja jne...
Itse tehnyt parinvkon reissuja ja ilman ajohousujen pesuja, joskus illalla kosteuspyyhkeillä pehmikettä hieman putsaillut.
Se virheen tein tällä keskeytyneellä reissulla että pesin Löfferit ja aamulla kun ne eivät olleet kuivaneet laitoin Endurat päälle...
Jos kokemuksia hyvistä/laadukkaista ajohousista niin laittakaa esimerkkejä...kokemuksia.
Jokainen persuhan on erilainen mutta suuntaa antavaa kuitenkin..
Tärkeintä on saada ajohousut kuivaksi. Eli heti ajon jälkeen nurin ja kuivumaan.
Ajohousuista lienee oma ketjunsakin, mutta itsellä on Nalinia, Craftia, Löffleriä, Enduraa, Poc:ia, … lyhyillä lenkeillä toimii mikä vain. Hyvyys mitataan sitten koko päivän reissuilla.
Ajohousut on vähän niinkuin satulat, perskohtainen juttu. Jos henkilö X sanoo, että nää on hyvät niin ei ne välttämättä henkilölle Y ole. Kokeilemalla löytää.
Itsellä tällä hetkellä "parhaimmat" on Enduran gravelbibsit. Muut ovat Gorea ja Löffleriä. Taisi olla Vaudeltakin jotkut unohtuneet hyllyyn. Jos lähden vapaapäivänä koko päiväksi seikkailemaan, niin mieluiten valitsen jalkaan Endurat. Niissä on taskujakin, kätevää. Niin ja parhaat henkselittömät pehmustealushousut tekee Gore.
Äskeisellä 8 pv (á 8-10 h satulassa) "fillarilla Inariin" -reissulla ensin jalassa oli Goren "long distance"-bibsit (ei enää nykyään myynnissä, olisko C7 melkein vastaavat?) ja loppupuoliskon Endurat. Päiväksi nivusiin ja pakaroihin muc-offia (vain siksi, että pakkaus on reissussa kätevä tuubi eikä tyhmä Assoksen purkki) ja Bepanthenia. Nou probleemo. Niin ja ajon jälkeen bibsien pesu, ihan vaan majapaikan käsisaippualla.
Nuo bibsien chamois't tulee aika pitkälti muutamalta erikoistuneelta valmistajalta, joita vaatevalmistajat sitten ompelevat omiin tuotteisiinsa. Esimerkiksi: https://www.elasticinterface.com/en/technologies/chamois/ Sivun lopussa on liuta brandeja jotka käyttävät kyseistä komponenttia. Että kärjistäen, ostat minkä merkkiset pökät tahansa niin saat saman.
Vahvasti kärjistäen. Vaikka joku tietty valmistaja valmistaisi pehmusteen, on eri merkeillä ihan erilaiset housut.
Istuvuus vaihtelee, lahkeet, lahkeensuut, perskappaleen muoto, säämiskän kiinnitys, vyötäröleikkaukset, henkselit...
Itselläkin on monia erimerkkisiä pökiä tuolta linkin listalta ja kaikissa erilainen pehmustus.
erilainen pehmustus.
En mä nyt sanonutkaan, että Elastic Interface tuottaisi vain yhtä mallia chamois'ia. Vaan että sen tuottamia on eri merkkisissä housuissa.
Merkitystä on toki sillä muullakin vaatekappaleella, omassa käytössä olen esimerkiksi huomannut, että bibsit löystyvät käytön ja pesujen myötä, jolloin ne eivät istu yhtä napakasti kuin uudet samanlaiset. Samalla myös mukavuus heikkenee.
^ Voi olla ja varmaan onkin kaikilla jo erittäin hyvin tiedossa, mutta muistutetaan silti etteivät ajohousut tykkää rumpukuivauksesta silloinkaan kun se pesuohjeen mukaan olisi sallittua matalassa lämpötilassa.
Joo, ei ole mulla rumpu- eikä kaappikuivainta. Kesällä narulla ulkona ja talvella sisällä ovat kuivaneet. Pesut muuten pesuohjeen mukaisesti.
Kun vaikka Assoksen pehmusteesta puhutaan tietynlaisena ja usein ylivertaisena, niin meinaako se kumminkin sitä, että Elastic Interface ei sitä samaa pehmustetta millekään muulle pöksyfirmalle tee?
Assoksellakin on vaikka kuinka monta erilaista pehmustetta housuissaan, mutta juu noihan se varmasti menee, että vaikka ne pehmusteet olisi samasta tehtaasta peräisin niin ei ne välttämättä ole samanlaiset. Kyllä tuolta varmaan jonkun geneerisenkin pehmusteen saa, mutta eiköhän nuo isot tilaa omilla spekseillään ja niitä ei muille toimiteta.
Eikös chamois ole vain säämiskän ranskankielinen nimi? Muistakseni viimeksi ollut aitoa säämiskää ajohousuissa joskus Castellin housuissa ja silloin sain Marseille saippuaa kaupanpäälle millä suositeltiin pestäväksi ja pesun jälkeen piti vielä säämiskä rasvata.
Kymmenien vuosien aikana ollut ajohousuja Lidlistä Assokseen mutta harvemmiten aitoa perinteistä säämiskää tavannut.
Mutta asiasta, itse käytän CC. Chamois Creamia (siis MucOffin valmiste) pitemmillä lenkeillä ja toimii erinomaisesti itsellä.
^ Chamois ei ole "vain" säämiskä ranskaksi. Anglosaksisessa maailmassa se on myös se ajohousujen osa mitä me täällä pohjolassa kai useimmiten pehmusteeksi kutsumme. Toisin sanoen, chamois ja (seat) insert tai pad ovat synonyymejä.
Mutta pointsit marseillesaippuasta! Se on yhä varsin käyttökelpoinen silloin kun ajovaatteet on syystä tai toisesta laitettava nyrkkipyykkiin. (Ja mikä parasta, ajaja pesee sillä itsensäkin hiuksia myöden!)
Niin ja parhaat henkselittömät pehmustealushousut tekee Gore.
Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla. Minulla nuo henkselit tuntuvat aiheuttavan ihan omanlaisiaan ongelmia.
Minun Muc Offikin tuli purkissa, mutta ostin partioaitasta täytettävän tuubin rasvaa varten. No, ei mennyt tuubin täyttö ihan niinku Strömssössä, mutta ehkä rasvaa meni tuubin sisään silti enemmän kuin ulkopuolelle. :-))
Ja isoin ero Assoksen pöksyissä verrattuna muihin tulee säämiskän kiinnityksestä. Sehän ei ole ympäri asti ommeltu pöksyihin.
Mitä on muita merkkejä itsellä ollut ja mitä on kaupoissa tullut hypisteltyä, niin muilla on kauttaaltaan kiinnitetty.
Myös sen padin muoto poikkeaa valtavirrasta selvästi ja henkselien kiinnitys sekä vyötärö. Materiaalierojakin voi olla, kuten edellä esitettiin.
Kannattaa tosiaan miettiä että kaikki ei sovi kaikille. Itse en Assosta pitänyt muuta kuin kalliina sijoituksena mikä ei antanut rahoilleen vastiketta.
Eipä tuon ollut tarkoituskaan olla mikään suositus tai mainospuhe, Lähinnä avata sitä, että vaikka padien osat tulisi samasta tehtaasta voi niissä olla merkittäviäkin eroja eri vatemerkkien välillä. Assos oli keskustelussa nostettu esiin niin käytin sitä esimerkkinä, kun niiden filosofia poikkeaan niin selvästi valtavirrasta.
En tosin ottanut myöskään kantaa, onko parempi kun muut.
^Niinpä, Assos on jotenkin nostettu referenssiksi mutta itse ajoin pari kesää Lidlin alle kahdenkympin housuilla ja en kummemmin eroja löytänyt, tietenkin työnlaatu eri luokkaa mutta mukavuudessa en kummempaa. Toisaaltaan en ole koskaan ollut kovin herkkä hiertymille...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.