Näytä tavallinen näkymä : UCI Maailmanmestaruuskisat 2025 Kigali, Afrikka.
Hääppönen
28.07.2025, 13.16
Katseet voi kääntää tuonne, kun siellä todennäköisesti vihdoinkin ajetaan kilpaa tosissaan. Tour oli mitä oli ja uskon Vueltankin jäävän kakkosketjun varjokisaksi.
Maantiereitti on mielenkiintoinen 15,1km:n lenkki, jossa pari kovempaa mäkeä/kierros. Vaikuttaa aika kuluttavalta, kun teknisyyttäkin riittää. Jos vielä lämpötilat ovat korkeat, niin lisää haastetta.
https://www.uci.org/competition-hub/2025-uci-road-world-championships/7mnrx8NLAbor8iWnlpCuwe?tab=overview
Sitten odottelemaan osallistujalistoja...
Hääppönen
17.09.2025, 14.38
Kisat jo nurkan takana. Puolustava maailmanmestari asettuu viivalle. Hienoa! Ei nousumetrit pelota. https://ucikigali2025.rw/tadej-pogacar-to-lead-slovenia-at-kigali-2025-worlds/
Ovelasti laitettu kierrosten keskelle n. 100 km ennen maalia isompi mäki, jos vaikka joku innostuisi siitä lähtemään irti ...
https://www.wielerflits.nl/wp-content/uploads/2024/09/PRESENTATION_ZURICH_RWC_2025_RR_ME-min-2048x1448.jpg
Sen joka kykenee lähtemään irti ei välttämättä tarvitse olla pitkien nousujen spesialisti:
https://tugende.rw/wp-content/uploads/2024/01/mt-kigali-1.jpg
Mutta aika-ajoreitillekin kertyy nousumetrejä:
https://www.wielerflits.nl/wp-content/uploads/2024/09/PRESENTATION_ZURICH_RWC_2025_ITT_ME-min-1-1536x1086.jpg
Kaksien edellisten kisojen voittaja ja hopeamitalikuski eivät kohtaa, sillä Evenepoel on mukana, mutta Ganna jättää Kigalin kisat väliin (ja tähtää mahdollisesti EM-kisaan lokakuun alussa Ranskassa).
Pogacarilla onkin tilaisuus nousta tuplavoittajien harvalukuiseen joukkoon.
Ovelasti laitettu kierrosten keskelle n. 100 km ennen maalia isompi mäki, jos vaikka joku innostuisi siitä lähtemään irti ...
Tuo Mur de Kigali on "hiukan laittoa vaativaa" nupukivipintaa, ellei sitten ole MM-kisoja varten kunnostettu. Jos on märkää, voi olla myös liukasta. Varsinkin viimeiset kymmenet metrit ovat hataran käsitykseni perusteella aika jyrkät. Kun siitä pitää kääntyä 90° vasemmalle, ei saa ennakoida yhtään tai lähtee pito eturenkaan alta.
Vähän haaveilin, että olisin päässyt paikan päälle katsomaan, mutta tyydytään mediaan kotisohvalla.
Sotanorsu666
19.09.2025, 11.21
Voikohan tätä vilkuilla jostain ilmaiseksi vai vaatiiko jonkun maksukanavapalvelun?
^^ Mur de Kigalin lisäksi reitillä on toinenkin "cobbled section", joka sijaitsee kierroksella ja ajetaan siis 9+6 kertaa: https://ucikigali2025.rw/wp-content/uploads/2024/09/Sept-28-Men-Elite-Road-Race.jpg
^ Kisat näkyvät "ilmaiseksi", jos jo ennestään on maksanut jonkun kanavapalvelun, joka näyttää Eurosportin lähetykset. Tai jos on käytössä joku VPN-systeemi (joista en tiedä yhtään mitään, mutta ehkä tästä on jotain apua https://www.purevpn.com/blog/how-to-watch-uci-world-cycling-championships/
Laitetaan tähän miesten aika-ajon kovimmat nimet:
Viisi tähteä: Tadej Pogacar
Neljä tähteä: Remco Evenepoel
Kaksi tähteä: Jay Vine, Isaac del Toro, Paul Seixas, Luke Plapp, Ilan Van Wilder, Bruno Armirail, Mattia Cattaneo, Raul Garcia Pierna, Mauro Schmid
Yksitoista ajajaa, joista uskaltaisin väittää Top 5:n muodostuvan ja joiden ulkopuolelta en usko kuin korkeintaan kahden ajajan nousevan kärkikymmenikköön.
^ Top 5 oli yhtä kuin neljä ensimmäistä nimeä plus seitsemäs. Mutta eihän tuo kovin vaikea veikattava tällä kertaa ollut. Pogacarin jäämistä mitalitta en osannut odottaa (vaikkei Glasgowissakaan toissa vuonna mitalia aika-ajossa tullut).
Kärkikymmenikköön nousivat listan ulkopuolelta Andreas Leknessund, Thymen Arensman ja Stefan Küng, jotka kaikki olisivat toki olleet yhden tähden nimiä, mutta hutiveto mikä hutiveto.
Ensi sunnuntain kisasta tullee Pogacarin mahdollisesta vajaakuntoisuudesta johtuen huomattavasti mielenkiintoisempi kuin jos kisa olisi ajettu joskus alkukaudesta. Veikkaan kuitenkin, että sairastelu verotti enemmän aika-ajokuntoa jo senkin vuoksi että se muutti hiukan suunniteltuja viimeistelytreenejä ennen MM-kisoja.
Tänään oli ruotsalaisten päivä, sillä Jakob Söderqvist kirkasti viimevuotisen U23-hopeansa kultaiseksi.
Zoe Bäckstedt (joka tietenkin on englantilainen) vei odotetusti naisten U23-mestaruuden (joka on ensimmäinen laatuaan, sillä ennen on ajettu vain WJ ja WE).
A) Hitsit kun voorumin TdF osastolla on hiljaista
B) Belgian U23 nuorukaisten kisa meni aivan päin takapuolta. Hienoltahan se näytti kun hieroivat keulilla, mutta ruudit oli poltettu siinä vaiheessa kun kisa voitosta alkoi.
Saa nähdä miten elite-luokissa menee toi maantieskaba. En ole ihan varma onko elite-miehille ihan niin kova kisa kuin ennakoidaan, mutta olen hyvin mahdollisesti väärässä kun matkaa on kuitenkin aika paljon.
C) Tuleeko kenellekään muulle takaumia 90-luvulta kun näyttävät helikopterikuvaa Kigalista?
Eiköhän vilinää foorumile taas tule kun pogacar on ajamassa.
U23 naisilla oli hieno loppu. Harvoin näkee naisien ajavan noin nätisti tiiminä.
u23 miehissä oli kyllä tosi rankan näköistä tekemistä. Reitin kovuus taisi yllättää niin belgian kuin espanjankin. En usko että alvarezin oli tarkoitus ajaa voitosta. Espanjalla oli kärkiporukassa kolme äijää siinä kohtaa kun hän karkasi yksin.
Vahvimmat voittaa tuolla reitillä vähän väkisin. Naisten kisa tulee olemaan hullun rankka huomenna.
A) Hitsit kun voorumin TdF osastolla on hiljaista
B) Belgian U23 nuorukaisten kisa meni aivan päin takapuolta. Hienoltahan se näytti kun hieroivat keulilla, mutta ruudit oli poltettu siinä vaiheessa kun kisa voitosta alkoi.
Saa nähdä miten elite-luokissa menee toi maantieskaba. En ole ihan varma onko elite-miehille ihan niin kova kisa kuin ennakoidaan, mutta olen hyvin mahdollisesti väärässä kun matkaa on kuitenkin aika paljon.
C) Tuleeko kenellekään muulle takaumia 90-luvulta kun näyttävät helikopterikuvaa Kigalista?
Belgian taktinen ajo oli kyl outo. Minkä takia pitää coppeleilla tuupata - peesistähän ei juuri saa hyötyä. Olikos sit se slovakkien suosikki - niin alokasmaisesti tuhos jalkansa joka iskuun iskien. No nuorten kisoissa näin käy
Naisten kisaa ei tajua. 35km kohdalla 10hlö porukka iskee irti ja pelotonissa kovimmat kuskit. Koko saakelin sakki lyö jalan suoraksi.
Ei vaan ymmärrä. Joo, me ei ajeta MM-mitaleista tänään ollenkaan.
Tämä reittihän on puhdas klassikko. Ei tuolla vaan voi laskea hatkaa irti, ei ole tuossakaan porukassa ketään kuka sen ajaa kiinni.
HYvä jatkumo ja puoltaa sitä, että radiot pitäs prokisoissa kieltää.
Naisten kisaa ei tajua. 35km kohdalla 10hlö porukka iskee irti ja pelotonissa kovimmat kuskit. Koko saakelin sakki lyö jalan suoraksi.
Ei vaan ymmärrä. Joo, me ei ajeta MM-mitaleista tänään ollenkaan.
Tämä reittihän on puhdas klassikko. Ei tuolla vaan voi laskea hatkaa irti, ei ole tuossakaan porukassa ketään kuka sen ajaa kiinni.
Oli Ranskan ja Italian homma ajaa kiinni, mutta siellä ei tainnut olla apukuskeilla enää jalkaa eikä porukalla noin yleisesti motia. Kattelin, että kanukki tekee kyllä aika paljon töitä hatkassa, mutta olikin siellä olikin hyvä jalka ja motivaatiota. Viihdyttävä kisa kyllä katsoa.
Oli Ranskan ja Italian homma ajaa kiinni, mutta siellä ei tainnut olla apukuskeilla enää jalkaa eikä porukalla noin yleisesti motia. Kattelin, että kanukki tekee kyllä aika paljon töitä hatkassa, mutta olikin siellä olikin hyvä jalka ja motivaatiota. Viihdyttävä kisa kyllä katsoa.
No ei se minusta ole, jos oli selvää että hollannillakin oli ykköskuski takana. 35km ennen maalia ei vaan lasketa enää välimallinkuskeja irti. Tsiisus.
Sehän tuossa juuri olikin naurettavaa. Joka tiimin kärkinaiset vaan osoittelevat toisiaan ja odottavat apukuskien tekevän jotain.
Sama juttu näkyi vielä 4km ennen maalia. Ei siinä nyt vaan sijoilla ynnämuut lyödä jalkaa suoraksi, vaan yritetään all-outilla ajaa se kärki kiinni.
Olet varmasti ihan oikeilla jäljillä. Mä kattelin siitä vinkkelistä, että ensisijaisesti on niiden tiimien homma ajaa kiinni, joilla ei ole kuskeja hatkassa. Tosi kovat ja varmat tiimit toki ajavat omat apukuskit tarvittaessa kiinni. Jos alkaa ajovastuu siirtymään ykköskuskeille, niin siinä voi sit mennä puolustamiseksi. Kavensivat hatkan etumatkan 2 minuutista alle minuuttiin aika vauhdilla, mutta se homma olisi pitänyt viimeistellä. Ehkä isoin kummastus mulle oli se, että Borghinin apukuski karkasi siitä takaa-ajoporukasta. Ei näytetty livekuvassa, että miten se tapahtui.
Juurikin tämä. Saman teki minusta jo hollantilaiset aiemmin. Noin lähellä maalia ne apukuskit vaan vetää täysillä ja tippuvat mäkeen pois. Eivät siis kisaa voitosta.
Ja tuohan koko reitin "ongelma" onkin. Ei voi laskea noin lähellä loppua ketään irti. Sen joutuu äkkiä ajamaan itse kiinni kun apukuskit ovat tippuneet tai ovat jalattomia.
Kp ehkä oikeassa. Touhu menee sähellykseksi ilman radioita. Ehkäpä on totuttu radion ohjeisiin, eikä osata jutella kisan aikana tiiminä.
Nolosti kyllä Toro tiputti Ayuson kyydistä :) "Sori, olet jo trekin kuski, me ajetaan kaksin maaliin"
Tulee kyllä hullu MM-kisa jos näin menee maaliin saakka.
Tuotahan se on. Ihan puhdas klassikko. Tuon yhden pidemmän mäen jälkeen pelkkää lyhyttä kovaa mäkeä ja palautumista mahdollisimman reippaalla vauhdilla.
Pogacar vaan kykenee palautumaan +300w teholla ja muut eivät. Nyt on vielä tiimikaveri mukana.
Tuon samanlaisen reittiprofiilin vuoksi klassikoissakin ajetaan maaliin asti pitkät hatkat, vaikka erot ovat suhteellisen pieniä.
Tästä kun ajetaan vähän edemmäksi, niin "pelotonista" alkaa tulla mäkiin iskuja. Porukka harvenee ja mäkien välillä vauhti laskee => ero kärkeen kasvaa.
10s tuli mäkien välillä ero kiinni ja se vaati Vinen ja Mathewsin.
Edit: Ainoa vaan, että toro/poga vetävät mäessä 15s taas eroa...
Koitin olla positiivinen Remcon suhteen, mutta turhaa hommaa. Nyt vielä fillariongelma, niin vie apukuskinkin ennenaikaiseen keskeytykseen.
Osaiskohan Chat GPT laskea kuinka monta kertaa Remcolla on tullut fillariongelmia kun olisi pitänyt ajaa kisaa.
Ovelasti laitettu kierrosten keskelle n. 100 km ennen maalia isompi mäki, jos vaikka joku innostuisi siitä lähtemään irti ...
Ja se jokuhan innostui.
Koitin olla positiivinen Remcon suhteen, mutta turhaa hommaa. Nyt vielä fillariongelma, niin vie apukuskinkin ennenaikaiseen keskeytykseen.
Osaiskohan Chat GPT laskea kuinka monta kertaa Remcolla on tullut fillariongelmia kun olisi pitänyt ajaa kisaa.
Tosi hauskaa kuulla remcon selityksiä. Minusta tuo näytti taas leikkimiseltä.
Oliko rengas tyhjä jo pogan iskussa, vai jättäytyikö remco pois ilman max efforttia?
Toinen pyörän vaihto satulannokan/korkeuden vuoksi näytti kyllä ihan pikkulapsen itkupotkulta. Siihen viimeistään meni paita.
Healyn pronssi oli tosi hieno. Samoin skjelmosen nelostila. Skjelmosehan ehti jo julkisesti ihmetellä ayuson palkkaamista trekille.
Auysosta ei ainakaan apukuskia saa :)
Edit: Haastattalussa Remco kertoi satulan tippuneen. Ei mitään mahdollisuutta seurata Pogaa mäessä.
Seuraavassa pyörässä satulannokka oli väärässä kulmassa.
Hääppönen
28.09.2025, 20.43
Hienoa, että Remco pystyi antamaan jonkinlaisen haasteen Pogalle. Kaksi apukuskien suojelemaa kapteenia taittoi taivalta. 100 kilometriä taitaa olla ennätys irtioton pituudessa sateenkaaripaidan tavoittelussa. Huvitti kyllä Selinien näkemys, kun maaliin ajaa vain kourallinen kuskeja. Totta kai ajaa, jos mahdollisuudet on menetetty ja keskeyttäminen on helppo valinta millä kierroksella tahansa huollon kohdalla. Onnittelut Pogalle hienosta kisasta! Samoin Remcolle. Reitti oli niin rankka, että muiden nenät tuli niistettyä totaalisesti.
Hienoa, että Remco pystyi antamaan jonkinlaisen haasteen Pogalle. Kaksi apukuskien suojelemaa kapteenia taittoi taivalta. 100 kilometriä taitaa olla ennätys irtioton pituudessa sateenkaaripaidan tavoittelussa.
100 km oli vuosi sittenkin Pogan irtiotto. Loppuhaastattelussa sitä kysyttiinkin, että miksi taas, johon Poga vastasi että siksi, kun reitti oli nyt noin tehty.
Hääppönen
29.09.2025, 08.41
Hienoa, että Remco pystyi antamaan jonkinlaisen haasteen Pogalle. Kaksi apukuskien suojelemaa kapteenia taittoi taivalta. 100 kilometriä taitaa olla ennätys irtioton pituudessa sateenkaaripaidan tavoittelussa. Huvitti kyllä Selinien näkemys, kun maaliin ajaa vain kourallinen kuskeja. Totta kai ajaa, jos mahdollisuudet on menetetty ja keskeyttäminen on helppo valinta millä kierroksella tahansa huollon kohdalla. Onnittelut Pogalle hienosta kisasta! Samoin Remcolle. Reitti oli niin rankka, että muiden nenät tuli niistettyä totaalisesti.
Totta. Muistin viime vuoden irtioton lyhyemmäksi. Voidaan siis todeta, että ennätystasolla tänäkin vuonna.
Hääppönen
29.09.2025, 15.23
100 km oli vuosi sittenkin Pogan irtiotto. Loppuhaastattelussa sitä kysyttiinkin, että miksi taas, johon Poga vastasi että siksi, kun reitti oli nyt noin tehty.
Totta. Muistin viime vuoden irtioton lyhyemmäksi. Voidaan siis todeta, että ennätystasolla tänäkin vuonna.
Vaikka arvostankin Pogacarin kaltaista urheilijaa ja eilistä suoritusta, niin viihdearvo tommosessa kisassa on mun mielestä heikohko. Vaikka naisten kisaa ihmettelinkin, niin siinä oli sentään enemmän seurattavaa. Jos siis viihdearvoilla on mitään merkitystä mihinkään suuntaan.
No Remco järjesti viihdearvoa. Nyt on instan mukaan tutkittu, ettei satula ollut laskenut ennen mäkeä jossa tipahti.
Jos tuo on oikeasti totta, niin on kyllä melkoisen noloa mekaanikkojen syyllistämistä.
Aina ei ole helppoa yrittää olla Remco-optimisti.
Vaikka arvostankin Pogacarin kaltaista urheilijaa ja eilistä suoritusta, niin viihdearvo tommosessa kisassa on mun mielestä heikohko. Vaikka naisten kisaa ihmettelinkin, niin siinä oli sentään enemmän seurattavaa. Jos siis viihdearvoilla on mitään merkitystä mihinkään suuntaan.
Olihan siinä viihdearvoa, kun yli 100 km oli jännitettävää miten irtiotolle käy. Yleensä MM kisojen pitkät irtiotot ei kestä maaliin, ja vaikka se viime vuonna onnistui, niin ei se ollut selvää että se nyt taas kestäisi.
Ja nyt oli aika selvää, että kisan katsominen on syytä aloittaa ainakin tuon 100 km ennen maalia, viime vuonna moni missasi kisan ratkaisuhetken.
Olihan siinä viihdearvoa, kun yli 100 km oli jännitettävää miten irtiotolle käy. Yleensä MM kisojen pitkät irtiotot ei kestä maaliin, ja vaikka se viime vuonna onnistui, niin ei se ollut selvää että se nyt taas kestäisi.
Ja nyt oli aika selvää, että kisan katsominen on syytä aloittaa ainakin tuon 100 km ennen maalia, viime vuonna moni missasi kisan ratkaisuhetken.
Kyllä se oli selvää heti pogacarin irrotessa että hän menee maaliin asti. Ainoa jännitys oli miten pitkään muu UAEn tiimi pysyy mukana. Ja tuo remcon touhu.
Reitti oli aika poikkeuksellinen. Tuollaisella reitillä sen on apukuski/kierros, jos yritetään ajaa pogacarin tasoista kuskia kiinni. Ja kun slovenian tiimi pehmitti muuta porukkaa jo valmiiksi, ei niitä jalallisia apukuskeja oikeastaan enää ollut jäljellä.
Mutta saatiinhan tuossa aika kiva vääntö muista sijoista.
https://pic.useful.fi/JIBmrZ469.png
Edit: tässä juttu. Voi se olla että evenepoel ihan oikeassa. Mekaanikko taitaa puhua vaan korkeudesta.
Tiltti voi olla edelleen väärin. Ensimmäisessä pyörässä tosiaan hajosi satula.
https://www.domestiquecycling.com/en/news/mistake-of-the-day-evenepoels-worlds-challenge-faded-with-bike-change/
Ensi vuonnakin on melko Pogacar ystävällinen MM-rata kun tulee se reilu 3000m nousua viimeisellä 160 kilometrillä. Ja tietty 2027 on Kigaliakin mäkisempi baana, eli saas nähä monta paitaa Pogi vielä saalistaa.
Hääppönen
29.09.2025, 22.25
Kyllä ainakin itsellä lenkille lähtö viivästyi Pogan maaliin tulon varmistamiseksi. Aina voi tulla tekninen ongelma, koira tai katsoja, joka muuttaa kilpailun kulun. Muista kuskeista ei suoranaista uhkaa tullut. Ja alleviivataan nyt, että joukkueen työn ansiosta voitto tuli. Heh-heh.
Ensi vuonnakin on melko Pogacar ystävällinen MM-rata kun tulee se reilu 3000m nousua viimeisellä 160 kilometrillä. Ja tietty 2027 on Kigaliakin mäkisempi baana, eli saas nähä monta paitaa Pogi vielä saalistaa.
Juu, tuo on hullu. 20x 2.5km pitkä 10% mäki ylös.
En oikein enää tajua mikä ideana? Aiemmin on kuitenkin vähän vuoroteltu reittien profiileissa.
Onhan se vähän vaikeaa tehdä jonkinlainen anti-Pog reitti kun kundi kuitenkin jos ei nyt #1 suosikki niin vähintään top 5 käytännössä kaikilla muilla kuin täysin tasamaan massasprinteillä. Tsekkasin viimeisen 10 vuoden MM reitit ja ainoa missä Pog ei varmasti pärjäisi olisi Doha.
Onhan se vähän vaikeaa tehdä jonkinlainen anti-Pog reitti kun kundi kuitenkin jos ei nyt #1 suosikki niin vähintään top 5 käytännössä kaikilla muilla kuin täysin tasamaan massasprinteillä. Tsekkasin viimeisen 10 vuoden MM reitit ja ainoa missä Pog ei varmasti pärjäisi olisi Doha.
Ei siis missään nimessä anti-pogi, mutta reitti, missä esim poelin ja pedersenin tyyppisten kuskien olisi mahdollista pärjätä. Kyllähän näissä on ollut ne hienoimmat kisat aina.
Oikeastaan worldsit voisi aina ajaa flandersissa.
Hääppönen
01.10.2025, 10.42
Eikö samantien voitaisi sallia sähköavustus kaikille muille paitsi Pogalle?
Chat GPT
01.10.2025, 10.49
Eikös ideana ole että paras voittakoon ja sitähän Poga eittämättä on.
Uskoisin, että reitillä on huomattava vaikutus siihen, onko Pogi paras ja/tai muodostuuko paremmuuden selvittämisessä edes merkittävää kilpailutilannetta.
Nyt UCI on kuitenkin päätynyt sellaiseen tilanteeseen, että 2024-2027 reitit on hyvin Pogi-ystävällisiä.
Hääppönen
01.10.2025, 22.23
Uskoisin, että reitillä on huomattava vaikutus siihen, onko Pogi paras ja/tai muodostuuko paremmuuden selvittämisessä edes merkittävää kilpailutilannetta.
Nyt UCI on kuitenkin päätynyt sellaiseen tilanteeseen, että 2024-2027 reitit on hyvin Pogi-ystävällisiä.
Jotenkin kornia, jos lähestytään aihetta "miten Poga pärjää tällä reitillä?". Kaikilla osallistujilla on pyörä alla ja tietä edessä lähdössä. Sitten vaan ajetaan ja katsotaan, kuka on maalissa ensin. Sama reitti kaikille. Kampi vaan pyörimään.
Chat GPT
01.10.2025, 23.16
250 km tasamaata vastatuuleen niin saadaan ehkä joku peesaaja voittajaksi. Siinä sitä olisi jännitystä kerrakseen.
Sitä yksioikoisemmaksihan se menee mitä rankempi reitti on kyseessä, eli olet ihan oikeassa.
Itse tykkään kun MM-kisojen radat ovat vähän erilaisia.
250 km tasamaata vastatuuleen niin saadaan ehkä joku peesaaja voittajaksi. Siinä sitä olisi jännitystä kerrakseen.Ai vähänniinku dohassa 2016?
Lähetetty minun SM-A525F laitteesta Tapatalkilla
250 km tasamaata vastatuuleen niin saadaan ehkä joku peesaaja voittajaksi. Siinä sitä olisi jännitystä kerrakseen.
Ennenwanhaan sanottiin, että kaikilla osallistujilla on pyörä alla ja tietä edessä lähdössä. Sitten vaan ajetaan ja katsotaan, kuka on maalissa ensin. Sama reitti kaikille. Kampi vaan pyörimään.
Ai vähänniinku dohassa 2016?
Dohassa oli keulaporukassa 20 kuskia ja 144 heivasi, eli ehkä matkan varrella joutui ajamaankin. Jopa Innsbruckissa selvisi useampi kuski maaliin saakka.
Tuo mun heitto lähinnä olikin, että ei se tasamaan tuulipätkä takaa peesaajalle voittoa.
Sagan voitti 2015 pitkällä irtiotolla, 2016 ajoi tuulisessa ja tasaisessa Dohassa irtiotossa ja keulaporukassa ilman joukkueen tukea, kun slovenialla ei oiken ollut tiimiä.
Pilasi ajamalla muiden tiimitaktiikat ja kiri voittoon. Varmasti osasi ottaa paikan tullen hyödyn peesistäkin, mutta ei ollut sellaista vetojunaa käytössä, mitä jollain muilla.
Että ei se tasainen ja tuulinenkaan vain peesaamalla ratkea.
Chat GPT
02.10.2025, 11.16
Menestyminen on tietysti monen asian summa mutta jos ei edes peesissä pysy niin turha kai siinä on kenenkään hakea vääränlaisesta reitistä syytä menestymättömyyteen.
Joo. Ihan perinteisesti reitit ovat olleet vaihtelevia. Ei kukaan voi väittää, etteikö esim roubaix ole reitiltään rankka. Melkoisen makeaa kisaa sielläkin oli tänä vuonna.
Esim Poel tai Ganna ei edes miettinyt osallistumista Kigaliin, tuskin miettivät seuravinakaan vuosina.
Oli muuten Evenepoel taas huikean ylivoimainen EM-TT:ssä eilen. Tuo on aika käsittämätöntä, että puolen tunnin aika-ajossa ajetaan pari minuuttia kungin tasoista kuskia nopeammin.
Veikkaan tuulitunneleita syylliseksi. Sillä saadaan ihan hirveä etu, kun sitä käytetään ja kuskin oma geometria mahdollistaa sen kertoman optimiasennon. Se on myös silleen ikävä kapistus jos data kertoo ettet kerta kaikkiaan pääse tarvittavaan CdA lukuun. Siksi varmaan TT kärki aika kaponen kun ammattilaisen ei kantsi uhrata treeniaikaa TT filoon, jos tarvittaviin arvoihin ei pääse.
Aika-ajon eksperteille on tuo oma laji, mutta on se minusta pöljää järjestää joka vuosi vain mäkimiesten mm-kisat. Eli vaihtelua pitäisi olla, ja onhan sitä kyllä ollut pitemmällä katsannolla. Pogi on tietty paras kumpuilevassa ja vuoristoisessa maastossa, tai melkein missä vain.
Maantiepyöräilyn MM-kisat: Miesten Elite-maantieajo (Nousumetrit 2005–2026) (tekoälyn tekemä ja muotoilema taulukko)
VUOSI
SIJAINTI
NOUSUMETRIT (Arvio)
PROFIILIN LUOKITUS
2026
Montréal, Kanada
~3720 m
Kumpuileva / Klassikko
2025
Kigali, Ruanda
~5475 m
Vuoristoinen / Kiipeilijät
2024
Zürich, Sveitsi
~4470 m
Haastava kumpuileva
2023
Glasgow, Iso-Britannia
~3500 m
Kumpuileva / Klassikko
2022
Wollongong, Australia
~3945 m
Kumpuileva / Klassikko
2021
Leuven, Belgia
~2562 m
Klassikko / Kumpuileva
2020
Imola, Italia
~5000 m
Vuoristoinen / Kiipeilijät
2019
Yorkshire, Iso-Britannia
~2470 m
Tasainen / Kumpuileva
2018
Innsbruck, Itävalta
~4670 m
Vuoristoinen / Kiipeilijät
2017
Bergen, Norja
~2800 m
Kumpuileva / Klassikko
2016
Doha, Qatar
~90 m
Tasainen / Kirimiehet
2015
Richmond, USA
~2600 m
Kumpuileva / Klassikko
2014
Ponferrada, Espanja
~4200 m
Haastava kumpuileva
2013
Firenze, Italia
~4300 m
Vuoristoinen / Kiipeilijät
2012
Valkenburg, Alankomaat
~4000 m
Kumpuileva / Klassikko
2011
Kööpenhamina, Tanska
~1800 m
Tasainen / Kirimiehet
2010
Melbourne, Australia
~2800 m
Kumpuileva / Klassikko
2009
Mendrisio, Sveitsi
~4600 m
Vuoristoinen / Kiipeilijät
2008
Varese, Italia
~3100 m
Kumpuileva / Klassikko
2007
Stuttgart, Saksa
~3300 m
Kumpuileva / Klassikko
2006
Salzburg, Itävalta
~2700 m
Kumpuileva / Klassikko
2005
Madrid, Espanja
~3000 m
Kumpuileva / Klassikko
Chat GPT
02.10.2025, 16.12
Kirimiehille siis omat kisat. Ongelmaksi voi tosin tulla kilpailun kokonaiskesto kun kukaan ei vedä :)
Voisihan MM-kisat järkätä joka vuosi vaikka Mauilla tai Hawaiin isolla saarella, niin olisi se 55-68km maalimäki.
Mutta ite just varasin majoituksen Montrealista MM-turrematkaa varten.
Chat GPT
05.10.2025, 19.25
Mielipide. Joillakin voi olla enemmän meriittejä mutta kukaan ei aja kuin Poga. GOAT.
Kisan porkkana oli Seisaxissa. Huikea esitys 19v junnulta. Ayuso tippui suoraan vetoon mäessä ja lopulta Scaronikin katkesi. Tuota taistelua oli siisti katsella.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.