PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimano 105 5600 2x10 vaihtajan kahvan korvaaminen?



rjrm
17.07.2025, 10.13
13-14 vuotta palvellut vasen kahva hajosi. Kahvat on siirretty uudempaan runkoon hajonneesta rungosta muutama vuosi sitten. Pyörän komponentit ja kiekot ovat kunnossa, enkä haluaisi tätä käyttöpyörää vielä kierrätykseen toimittaa. Pyörä on käytössä ympärivuotisesti tasaisessa Oulun kaupungissa, joten haluaisin pitää sen 2x10. Kahvoissa on kiinnimekaaniset jarrut (trp spyre). Olen miettinyt vaihtoehtoja, miten pyörän saa taas käyttöön. Alkuperäisiä kahvoja ei taida mistään tietenkään löytää.

1. Kahvan/kahvojen korjaaminen Tiagra 4700 mallin kahvoilla. Toisessa pyörässäni on tällaiset. Mutta toimisiko 4700-kahvat 5600 etu- (ja takaivaihtajien kanssa)? Tällä vaihtoehdolla vaihdettavaksi menisi kahvat, tankonauhat, vaijerit ja kuoret jarruihin ja vaihtajiinn.

2,. Vasemman kahvan poistaminen ja korvaaminen jollakin saman tuntoisella pelkästään jarrukahvalla. Etuvaihtajan poisto ja eturattaaksi joku 1x10 ratas narrow wide.

3. RIkkoutuneen vasemman kahvan säästäminen ja käyttö jarrukahvana, eteen kakkosvaihtoehdon tapaan narrow wide ratas.

4. mitä muita vaihtoehtoja keksitte?
Kiitos!

Marsusram
17.07.2025, 10.28
Etuvaihtajat tyypillisesti toimii millä tahansa kahvoilla, takavaihtajien yhteensopivuus on tarkempaa.

Yksi lisävaihtoehto on irtovipu, tangonpää tai flatbar, vanhan jarrukahvan kanssa.

rjrm
17.07.2025, 10.29
Täydennän, että edessä on tällä hetkellä 34/46 rattaat. Myyntihetkellä se oli 34/50 , kutsuttiin compact-kammiksi.

paaton
17.07.2025, 10.49
Ei se etukaan toimi. Ei piisaa veto.

Tarttee vaihtaa molemmat vaihtajat jos laittaa uudet kahvat.

Itse laittaisin tosiaan 1x niinkuin suunnittelitkin.

rjrm
17.07.2025, 11.55
Kun aloin poistaaa vaijeria kahvasta sen kunnon tarkistaakseni, huomasin vaijerin olevan ehjä. Kahvan sisuskalut eivät kuitenkaan liikkuneet normaalisti. Vetäisin kuoren irti vaihtajasta. Kuoren yläpäässä on se muovinen tulppa vasten kuoren pään ja kahvan reiän välissä. Se tulppa oli "korkannut", ja vaijerin suojakuoren ohuet teräspiikit olivt yli cm kahvan sisällä, siis tulpan läpi menneet. Aloin epäille sen olleen koko ongelman syy. Laitoin vaijerin takaisin, oikealla kädellä sitä kiristäen ja vasemmalla "vaihtaen" napsut löytyivätkin jälleen. Napsautin kuorta sen 20mm lyhemmäksi ja asensin kaikki takaisin. Pajalla tuntuu toimivan. Täytyy käydä vielä ajamassa ja tehdä lopullinen säätö. Eli kuori oli hajonnut kahvan sisään ja se sai aikaan sen, ettei kahva toiminut! Nyt toimii taas.

maalinni
17.07.2025, 16.59
Joo, kandee ne vaijerit ja kuoret vaihtaa säännöllisesti vaikka 2-3 vuoden välein. Hieno homma, että sait toimimaan!

TERU
18.07.2025, 10.18
Tuossa vaijerin nipan rikkoutumisessa voisi olla iän lisäksi syynä/selityksenä etuvaitajan rajoittimien liian ahtaalle säätö, etenkin ylärajoittimen, vaijeri kuorineen joutuu hyvin lujille.
Joskus kireys rikkoo kahvan mekanismin. Uutta vaijeria ja huolellinen asennus säätöineen.

Sivustakatsoja
18.07.2025, 14.50
^toi on ihan hyvä huomio ja lisäksi vanhemman mallinen etuvaihtaja vaihtaa isommalle paremmin, jos vahtaja ei nojaa tiukasti rajoittimeen.