Näytä tavallinen näkymä : Trek FX vai Dual sport? Vai jokin muu
Hyvin aloitteleva harrastaja täällä. Etsin pyörää työmatkoille, arkeen ja satunnaiseen maastopyöräilyyn. Enimmäkseen ajoa tulisi asfaltilla ja maastokin olisi helppoa maastoa, eli kuntopolkuja ja suht tasaisia metsäpolkuja. Mitään hc-maastoilua ei olisi tarkoitus alkaa harrastamaan. Trek valikoitui merkiksi lähinnä sen takia, että niissä on xs-koon malli (olen lyhyt 153cm).
Olen saanut käsityksen että fx olisi kevyempi ja nopeampi, kun taas ds parempi metsään mukavuutensa vuoksi. Kuinka raskasta tai epämukavaa fx:llä olisi mennä polkuja pitkin? Ja vielä sekin, että jos päädyn fx:ään niin onko 2 vai 3 parempi? Ds:sä taas olen katsellut 2 gen 5:tä.
Kummatkin on ns. Hybridejä joita ei itseasiassa ole tarkoitettu suoranaiseen maastoon mutta kyllähän niillä poluilla ajaa. Kannattaa kuitenkin katsella muiltakin merkeiltä pienempiä kokoja sillä ei tuo Trek ole välttämättä mikään oikotie onneen. Mielestäni ainakin tuo FX3 on aika ylihinnoiteltu kuten Trek usein...
Tuolla Dual Sportilla pärjää varmaan ihan ok kuntoradoilla ja helpoilla poluilla. FX on puhtaasti asfaltille tarkoitettu ns. fitness-pyörä.
Jäykkäperäinen maasturi sopivalla rengastuksella hoitaa kyllä homman. Esim. Trek Marlin.
Marsusram
07.07.2025, 20.40
Sekä FX, että Dual Sport on 3:s versiossa hiilikuituhaarukka ja 2:essa alumiininen. Version parannus on mielestäni hinnan erotuksen arvoinen.
FX:ssä on vakiona 35 mm leveä rengas eli sama, jota takavuosien suosikkipyörissä cycloissa käytettiin. Eihän se oikeasti maastoajoon ole tarkoitettu, mutta sileät kovapohjaiset osuudet ja soratiet sillä selvittää ongelmitta. Mikään nautinto ei polkuajelu kyllä tuolla rengastuksella ole. Siten DS 50 mm rengastuksella on parempi vaihtoehto, jos polkuajolle annetaan painoarvoa. Pienessä runkokoossa 27,5" kiekko on hyvä asia. Toisaalta FX on kevyempi ja muutenkin varmaan geometrialtaan herkempi, jota asfaltilla se on senkin puolesta parempi. Varmista, mahtuuko vakiorengastuksella kunnolliset lokarit paikoilleen.
Hirveän vaikea sanoa toisen puolesta, kumpi on järkevämpi valinta. Samoin FX:ssä kannattavuutta eri versioiden välillä. Jos pyörän hankintahinta ei ole ongelma, suosittelen FX:ssä parempaa. Siinä on hiukan paremmat osat, joten siinä tuskin yhtä herkästi alkaa kaivata parempaa vaihtoehtoa. Molemmilla ajot varmasti hoituu ongelmitta, jos pyörät muuten miellyttää (ulkonäkö, fiilis koeajolla jne).
Tietenkin jos kyse kokemattomasta pyöräilijästä niin mahdollisuus koeajaa on hyvä kivijalassa (jos löytyy).
Jäykkäperäinen maasturi sopivalla rengastuksella hoitaa kyllä homman. Esim. Trek Marlin.
En valitsisi maasturia, kun pääasiassa ajetaan tietä pitkin ja maastot on satunnaisia ja helppoja. Toki Marlin on ok helpossa maastossa, mutta alkaa käydä tylsäksi asfaltilla. Jos muutetaan speksejä ja otetaan talviajot mukaan, silloin Marlinin tms. jäykkäperäisen maasturin osakkeet paranee.
On oikeastaan sääli että täysjäykkiä maastopyöriä ei pahemmin saatavilla...
En valitsisi maasturia, kun pääasiassa ajetaan tietä pitkin ja maastot on satunnaisia ja helppoja. Toki Marlin on ok helpossa maastossa, mutta alkaa käydä tylsäksi asfaltilla. Jos muutetaan speksejä ja otetaan talviajot mukaan, silloin Marlinin tms. jäykkäperäisen maasturin osakkeet paranee.
No ei tuollainen korkea hybridi ole sen kummempi tielläkään.
Tässä vaiheessa on hyvä esittää aloittajalle gravel-kortti eli suositus tutustumisesta kippurasarviseen vaihtoehtoon. Ei sitä kannata pelätä, vaikka aloittelijana itseään pitääkin. Olenhan minäkin saanut ensimmäisen kippurasarvisen n. 10 vuotiaana, silloin ne olivat retkipyöriä, nykyään markkinat on nimennyt ne graveleiksi.
Mutta onhan Marlinin ja Trekin hybridien geometrioissa eroa, lisäksi jousitus ja painoeroa useampi kilo. En siis vetäisi yhtäsuuruusmerkkejä noiden välille.
Pienelle ihmiselle (Ei mitenkään sovinistinen käsitys että on heikko) en hankkisi kovinkaan raskasta pyörää jos jotenkin muuten joutuu liikuttamaan kuin ajaen...
Ei pyörän paino ajettaessakaan eduksi ole. Hybridin 11-12 kg vs maasturin (Trek Marlin) 15 kg jo huomaa. Toki maasturi hyvillä renkailla rullaa ihan kivasti, mutta kaikki muu käsiteltävyys, kiihtyvyys yms. herkkyys eroaa. Joustokeula vielä korostaa tätä, olkoonkin tiellä ajettaessa lukittuna. Joustaa se silti hiukan.
Jos ei vakavissaan aja maastossa niin joustokeula suht painonlisä ja yleensä/usein noiden halvimpien keulat tuollaista bulkki Suntour luokkaa, valitettavasti.
Pienelle ihmiselle (Ei mitenkään sovinistinen käsitys että on heikko) en hankkisi kovinkaan raskasta pyörää jos jotenkin muuten joutuu liikuttamaan kuin ajaen...
No kumpikaan noista Trekeistä ei ole raskas.
^No kumpikaan ole erityisen kevyt...
Jopollakin pärjää, tai Helkaman 16 kiloisella peruspyörällä. Mutta kun voi valita tyhjältä pöydältä millä aikoo seuraavat vuodet ajaa, miksi ei käyttäisi hiukan vaivaa hyvän mallin ominaisuuksien kartoittamiseen ja tällaisen pyörän etsimiseen.
Pojalla oli 13-vuotiaana Marlin 7, se painoi joku reilu 14kg ja siinä ei ollut tarakkaa, valoja, lokasuojia, jalkaa yms. Poika ajoi sillä kumminkin maastossakin jyrkkiä mäkiä ja polkuja helposti. Kyllä mä tällä perusteella voin lämpimästä suositella kysyjälle, joka on suunnilleen saman pituinen kun poika oli, tämmöistä täysin varusteltua, saman painoista Trekkiä:https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/hybridipy%C3%B6r%C3%A4t/polkupy%C3%B6r%C3%A4t-dual-sport/dual-sport/dual-sport-3-equipped-mid-step-gen-5/p/40503/?colorCode=grey
^Varmaan ok mutten kyllä maksaisi tuollaista summaa perusosilla varustetusta pyörästä. Kannattaisi alakaa selaamaan saksanmaan puoteja jos jotain löytyisi vielä tähän aikaa vuodesta.
^Varmaan ok mutten kyllä maksaisi tuollaista summaa perusosilla varustetusta pyörästä. Kannattaisi alakaa selaamaan saksanmaan puoteja jos jotain löytyisi vielä tähän aikaa vuodesta.
No sähän et ottaisi Trekkiä vaikka saisit ilmaiseksi. Suurin osa Suomalaisista ostaa pyöränsä edelleenkin kivijalasta ja siihen on hyvä syy: Ei osata eikä haluta tehdä niihin itse mitään huoltoja vaan kiva viedä kauppaan ja maksaa heille että pyörä pysyy kunnossa. Mikä ihme siinä on että pitää jokaiselle fillarikyselijälle aina ensimmäiseksi suositella ulkomailta tilaamista? Silloin kysyjä varmaan kysyisi että mistää saa halvimmalla, tykkään itse ropata kaiken. Vai mitä?
Kysyjä ei maininnut ettei halua perehtyä harrastuksen muihin puoliin kuten huoltamiseen. Lisäksi ajattelen asiaa pelkästään asiaa kuluttajan kannalta, siis mielummin parasta mitä rahalla saa ja oletko sinä sitä mieltä että Trek on sitä? Maksaisitko tuosta tuon liki 1300€?
Ps. Kyllä mä ilmaiseksi ottaisin tuollaisen Lidl Madonen:-))
Jos mietitään niin onkos https://www.bike-discount.de/en/cube-hyde-one-lady-graphite-n-black tämä liki puolta huonompi kuin Trek? Nuo uudet Shimanon osat kylläkin hieman outoja itselle...
Ei pyörän paino ajettaessakaan eduksi ole. Hybridin 11-12 kg vs maasturin (Trek Marlin) 15 kg jo huomaa. Toki maasturi hyvillä renkailla rullaa ihan kivasti, mutta kaikki muu käsiteltävyys, kiihtyvyys yms. herkkyys eroaa. Joustokeula vielä korostaa tätä, olkoonkin tiellä ajettaessa lukittuna. Joustaa se silti hiukan.
Pieni Marlin ei paina 15kg...
Nonnii. Sitte suositellaan saksan pyörää jonka osista ei mitään tietoa. Eikö nuo ole niitä suuresti nuren halveksimia halpiksia?
Kehtaakohan Assi enää hommata suosituksia tätä kautta kun vastaanotto on tämä.
^Oikeastaan vain verrokki ja ei nuo Trekinkään osat kummoisiakaan. Ja huomaa etten ehdottanut mitään kallista ja jos mä "halveksin" niin jos edullista etsii niin ei noita voi välttää.
Ja Föhn, voisit nälvimisen sijasta ehdottaa jotain mielestäsi toimivaa pyörää?
Tommosista puuttuu mulla kokemus tyystin. En lähde kommentoimaan genreä mitä en tunne. Jos olisi edes vähäisintäkään kokemusta ajon puolesta saatika osien puolesta niin ehkä silloin.
Pieni Marlin ei paina 15kg...
Eri kokoisten painoero on liki merkityksetön, jos verrataan selvästi kevyempään hybridiin. Ja onhan hybrideissäkin sama eli pienirunkoiset ovat kevyempiä kuin keskikokoiset, joille valmistaja painon ilmoittaa.
Onko tuolla painolla nyt muutenkaan mitään väliä.
Pojalla oli 13-vuotiaana Marlin 7, se painoi joku reilu 14kg ja siinä ei ollut tarakkaa, valoja, lokasuojia, jalkaa yms. Poika ajoi sillä kumminkin maastossakin jyrkkiä mäkiä ja polkuja helposti. Kyllä mä tällä perusteella voin lämpimästä suositella kysyjälle, joka on suunnilleen saman pituinen kun poika oli, tämmöistä täysin varusteltua, saman painoista Trekkiä:https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/hybridipy%C3%B6r%C3%A4t/polkupy%C3%B6r%C3%A4t-dual-sport/dual-sport/dual-sport-3-equipped-mid-step-gen-5/p/40503/?colorCode=grey
Omakin pyörä painaa täysin varusteltuna 14 kg ja mielelläni sillä ajan niin lenkit kuin asiointimatkat. Ei paino olekaan mikään absoluuttinen juttu, jonka yli ei voi mennä. Mutta jos verrataan kahta varustelematonta pyörää, joiden painossa on selvä ero, onhan hyvä tiedostaa asian merkitys.
Onko tuolla painolla nyt muutenkaan mitään väliä.
Ei. Tommoinen hybridikin on ajoltaan melkoinen rohjo jossa painolla ei mitään merkitystä paitsi jos pitää kantaa jotkut portaat.
Painon merkityksessä ajossa voi olla montaa mieltä mutta viimeisen kymmenen vuoden aikana muutamman kasanneena tiedän että kevyemmässä on aina jokin osa parempaa, olkoot sitten runko, kiekot tai komponentit.
Cubea suosittelisin minäkin, hiilikuituhaarukka ja trapeze-runko.
Tässä vieläpä suositussa flat bar gravel bike -luokassa hitusen paremmilla osilla. 8-vaihteinen on mekaniikaltaan huonompi kuon 9-vaihteinen. Ketjut ja rattaat paksummmat 8-vaihteisissa.
https://www.bike-discount.de/en/cube-nulane-one-lady-mineralgrey-n-black
Noissa Cuben halpiksissa on jotain simppeliä tyylikkyyttä ja vaikka osista sen kummemin sano niin kyllä hiilikuitukeula on hieno asia tuossakin hintaluokassa.
Noissa Cuben halpiksissa on jotain simppeliä tyylikkyyttä ja vaikka osista sen kummemin sano niin kyllä hiilikuitukeula on hieno asia tuossakin hintaluokassa.
Kerros nyt mikä on halpiksen määritelmä/raja? Tunnut viljelevät tuota termiä vähän siellä sun täällä.
^Sanotaan että alkaen hinnat perusosilla, onkos siinä jokin vaikeus ymmärtää? Siitä alempana on vielä tuo alakasti ellet ole huomannut ;-))
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.