PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uudet kiekot gravelpyörään



Sotanorsu666
03.07.2025, 07.49
Moi. Ei jaksa täyttää gravelkiekkokeskustelulla uudet kiekot maantiepyörään, joten avataan uusille kiekoille gravelpyörään ihan oma keskustelu.

Minulla on sellainen positiivinen ongelma, että nyt pyörä roikkuu seinällä ilman kiekkoja. Pääsee siis ostamaan uudet. Budjetti on suht rajallinen max.1500€. Ajatuksissa on pyörinyt Zipp 303 xplr sw, mcarbonilta 50mm wavekehät ja erasen navat houkuttaa myös. Light bicylen sivuilla kävin myös ja kiekot näytti hyvältä, mutta... Onko noi toimituskulut sieltä tänne oikeasti satoja euroja?

Jos tuossa 1500€ budjetissa on jotain järkevää tarjolla, niin saa vinkata. Dt swissin GRC kiekot menis budjettiin, on hyvät jne, mutta ei jotenkin jaksaisi samoja mitä on jo ollut.

paaton
03.07.2025, 09.03
Hoopoja kysymyksiä. Tiedät itsekkin että haet kiekot sieltä mistä ne nopeiten saat. Kukaan ei jaksa odotelta kiinan kiekkoja jos pyörä roikkuu jo seinällä.

Leveys kannattaa valita vähän renkaiden mukaan. 45mm ylöspäin se 30id on mun mielestä liki pakollinen. Kapeammilla taas ei karkealla soralla kannata noin leveitä käyttää.

Copilot
03.07.2025, 09.20
Actionsportsilla on 240 napojen ympärille kasattuja kiinakuituja reippaalla tonnilla. Ei kokemusta, mutta vaikuttaa paperilla ihan hyviltä. Hooked myös saatavilla, jos sillä jotain väliä.

K-Pg
03.07.2025, 09.26
LB:n toimituskulut yhdelle kiekkoparille Suomeen 130 euroa, sis. verot (toimitustapa TPD). Tarkat kulut riippunee kiekkojen hinnoista, mutta en usko että satoja euroja sentään. Tietty jos TPD:tä ei ole valittavissa omaan osoitteeseen niin Fedexillä toimitus maksaa satasia.

paaton
03.07.2025, 09.34
Se wg44 on ainakin melkoisen makean näköinen kiekkosetti ja kevyt. En todellakaan miettisi kiinankiekkoja kapeammalla sisäleveydellä, jos on tarkoitus tosiaan ajella yli 45mm kumeilla. Ne laser kaiverrukset ovat siistejä livenä.

MRe
03.07.2025, 10.07
Keväällä tuli Lightbicycleltä kiekot maantiepyörään. TPD oli $150 ja käsittelykulut $30. Muistaakseni aika tarkkaan kuukausi meni toimituksessa, kun noi tuli Kiinasta. Niillähän on myös joku EU-varasto, josta voi saada nopeammin.

Ei noita toimituskuluja kannata tuijottaa, vaan sitä kokonaishintaa.

Sotanorsu666
03.07.2025, 10.18
Hoopoja kysymyksiä. Tiedät itsekkin että haet kiekot sieltä mistä ne nopeiten saat. Kukaan ei jaksa odotelta kiinan kiekkoja jos pyörä roikkuu jo seinällä.

Leveys kannattaa valita vähän renkaiden mukaan. 45mm ylöspäin se 30id on mun mielestä liki pakollinen. Kapeammilla taas ei karkealla soralla kannata noin leveitä käyttää.

Mahtuu pyörään valmistajan ilmoituksen mukaan 42mm renkulat, joten varmaan todellinen + pari mm. Tota arvon noiden Zippien kanssa, että onko vähän tarpeettoman leveät. Esim. jos ostaa jotkut ihan käypäset kiekot i25 kehällä, niin ne voi jättää sitten itselle myös maantiekiekoiksi, jos pyörän myy pois jollain paskakiekoilla. Kiire kiekoilla ei sinänsä ole, kun graveliin on kertynyt kokonaiset 130km tänä vuonna. Yritän motivoida itseäni gravelpyöräilyyn uudella kiekkosetillä.

JKO17
03.07.2025, 10.31
Zippin perus 303 tai mainitut uudet xplr,
Roval Terra CL , nämä ostin itse Escapen toimittajien "suosituksesta", ajot jäi vähäiseksi ja kun ei ole vertailupohjaa , niin omaa suositusta ei pysty oikein antamaan
Oliko sinulla maantiepyörässä Newmenin kiekot, graveliin sl xr:t

Todennäköisesti itse ostaisin zipp 303:t r2:sta 1200 eurolla

Sbafu
03.07.2025, 15.27
Varma valinta: DT Swiss GRC1400

Tai sitten teen kuten minä eilen ja teetätkin alumiiniset :-) Yli jäänyt tonni säästyy vaikka pyörämatkalle.
DT XR391 kehät, DT350 navat (36t XDR), CX-Ray pinnat. Lasku kaikkinensa 550€.
Ei ankkurit (~1600g), varmasti pehmeä kyyti, pomminvarmat navat eikä tule toisia joka mutkassa vastaan.

Itselläkin oli aika vapaa budjetti, mutta notkeita kiekkoja olen aina halunnut kokeilla gravelissa, joten..

Zipp 101 XPLR oli toinen vaihtoehto, kun hakuehtoina olivat notkeus ja mielenkiinto. En vaan keksinyt mitä sillä tupla-hinnalla oltaisiin saavutettu, kun painokin menee aika samaan tilatun alu-setin kanssa ja rankkaan DT:n navat tosi korkealle.

Sotanorsu666
03.07.2025, 21.02
Päädyin tukemaan kotimaista markkinataloutta, kun löytyi tavaraa suoraan hyllystä. 25mm sisäleveät ja 50mm korkeat kehät(wave) mcarbonilta, erasen navat ja alpinan aeropinnat. Kaveri kasailee ne ja sitten vaan ajelemaan. Kaikki tämä tietysti sopivalla hinnalla ja loistavalla palvelulla, kuten aina näiden herrojen kanssa asioidessa.

OJ
04.07.2025, 00.17
Ratkaisu näkojään jo tehty, mutta lisään nyt vielä oman kommentin.

Vanhat Giant PX-2 kiekot, tai pääosin takanapa, pyki viimein tänä keväänä 10 vuoden pahoinpitelyn jälkeen. Aikani vatvoin uusia kiekkoja ja vaikka DT navat sekä influensserien mielipiteet kuiskivat korvaan $$$$ tuoksuisia sulosointuja, niin päädyin tilaamaan Superteam kiekot suoraan kiinasta. Ei ole i30 vanteita, eikä tuulitunnelissa testattuja aero-ominaisuuksia, mutta hinta on todella matala ja kiekoilla on UCI siunaus kun se jonkin verran painaa kupissa. Laitoin Hutsun Caracalit tubelessina kumeiksi. Ei ole kuin pari satkua alla, mutta toistaiseksi vaikuttavat hyviltä kiekoilta.

Kuriiri noita kantoi melkein kolme päivää Hong Kongista tänne Kanadan keskilänteen, eli vähintään nopeasti siihen nähden että maksoin rahtipalvelusta C$15. Tuohon päälle tuli sitten tulli+vero C$66.

Minä ostin nämä kiekot. Spekseistä poiketen mun setissä on Pillarin pinnat https://superteamwheels.com/products/superteam-gravel-classic-g31-38-disc-carbon-wheels

Viikko mun ostosta myohemmin julkaisivat nämä, mutten jaksanut lähteä palautus/vaihto rumbaan https://superteamwheels.com/products/gravel-classic-pro-g31-38-disc

paaton
04.07.2025, 00.32
Päädyin tukemaan kotimaista markkinataloutta, kun löytyi tavaraa suoraan hyllystä. 25mm sisäleveät ja 50mm korkeat kehät(wave) mcarbonilta, erasen navat ja alpinan aeropinnat. Kaveri kasailee ne ja sitten vaan ajelemaan. Kaikki tämä tietysti sopivalla hinnalla ja loistavalla palvelulla, kuten aina näiden herrojen kanssa asioidessa.

No tämänhän tiesit jo ennenkuin kysymyksen laitoit. Mietintä, ja max 6h ja kiekkojen on oltava ostettuna. Siis nyt kun mitään kiirettä ei ollut.

Sotanorsu666
04.07.2025, 07.35
No tämänhän tiesit jo ennenkuin kysymyksen laitoit. Mietintä, ja max 6h ja kiekkojen on oltava ostettuna. Siis nyt kun mitään kiirettä ei ollut.

Haha. En tiennyt. Valinta oikeastaan kallistui näihin parin jutun takia. Kyselin zippien 303 xplr sw kiekoille hintaa kahdesta kotimaisesta paikasta. En saanut kummastakaan vastausta ja toisesta paikasta kertoivat, että kiekot on tukkurilta loppu tällä hetkellä. Tilatuista kiekoista sain heti kysyttyäni kilpailukykyisen hinnan ja kaikkea tavaraa löytyi heti. Mitään tietoa ei tosin ole, koska nämä kiekot saadaan kasattua, koska asia ei ole itsestäni kiinni.

Toinen syy mikä painoi ostamaan kapeammalla sisäleveydellä olevat kiekot on niiden monikäyttöisyys. Nämä voi jättää itselle tulevaisuudessa myös maantiekiekoiksi, kun nuo zippit imee vain isoa rengasta. Mulla taitaa varastossa olla vielä jokunen pari kapoisia(35mm) gravelrenkaitakin, niin nekin istuu tarvittaessa näille kehille. Laitan kuitenkin alkuun 42mm resolutet, kun sellaisetkin tuolla varastossa lojuu ajamattomana.

Sotanorsu666
05.07.2025, 14.22
Tilanteet elää. Zippiä saikin viikon toimitusajalla ja hyvällä hinnalla, joten alle tulee sittenkin xplr 303 sw:t. Nuo saa hukattua kyllä, jos tuntuu omaan elämään liian leveiltä tai renkaat tippuu liikaa hooklesskehältä(ei ole vielä ikinä tippunut, mutta uhka on todellinen).

paaton
05.07.2025, 16.35
No tuo on kyllä fiksua. On oikeasti vähän hölmöä ostaa 25mm sisäleveydellä olevia kiekkoja enää gravelliin. Jos vaan 45mm kumi mahtuu alle.

OJ
05.07.2025, 18.10
25mm sisäleveät kiekot olivat ihan normitouhua maasureissakin ihan viime vuosiin saakka, eli kyllä niillä graveliakin ajaa kun gravelissa ei edes kanttailla samaan malliin kuin maastossa. 25mm sisäleveää kiekkoa voi sekakäyttää maantiefillarissakin, mutta joku 30mm leveä gravel kiekko ei sitten toimi missään muussa kuin gravelissa.

paaton
05.07.2025, 18.14
25mm sisäleveät kiekot olivat ihan normitouhua maasureissakin ihan viime vuosiin saakka, eli kyllä niillä graveliakin ajaa kun gravelissa ei edes kanttailla samaan malliin kuin maastossa. 25mm sisäleveää kiekkoa voi sekakäyttää maantiefillarissakin, mutta joku 30mm leveä gravel kiekko ei sitten toimi missään muussa kuin gravelissa.

Riippuu ihan maantierenkaiden leveydestä. 32mm maantierengas vaatisi jo leveämpää kehää. 25id kehä ja 32mm power cup pullottaa jo aika pahasti. 35mm todellista leveyttä tuolla.

Ja on noita xplr kiekkoja jo stravassa näkynyt maantiekäytössä.

Omasta mielestäni siis gravellissa ei kannata ajaa ylileveillä kehillä, mutta maantiellä tuosta on hyötyä.

Niin ja olen erimieltä tuosta kanttailusta. Gravellilla nimenomaan kantataan kovempaa. Ainakin itse ajan tuolla assuakin ja jos rengas muljuaa, se on kamalaa touhua. Sama juttu putkelta ajaessa, ei se alle taittuva kumi tunnu kivalta.

Föhn
05.07.2025, 18.40
^ Ei sinun kannata peilata (taaskaan) omaa ajokäytöstäsi muihin harrastajiin. Useimmille harrastajille mainitsemasi ilmiöt ovat aivan se ja sama. Ne joille se on ongelma niin osannevat asian korjata.

Föhn
05.07.2025, 18.48
Ja graveliin tuskin voi laittaa ylileveitä kiekkoja koska niitä ei ole. Niin eihän se silloin voi haitatakaan.

OJ
05.07.2025, 19.25
Jotkut varmasti kanttaa kovaa gravelilla matalilla paineilla ja silloin varmaan pitää valkata kamat sen mukaan että toimii. Peilaan toki omaa ajoa minäkin, mutta minä en pysty/osaa/jaksa kantata gravelilla siihen malliin että Caracal muljuaisi 24mm sisäleveällä vanteella. Viimeksi ajoin tiistaina tolla fillarilla, painetta oli 1.7 bar takana, 1.5 edessä eikä kumi muljunnut putkelta ajaessa. Mä olen todennäköisesti painavampi kuin 90-95% voorumilaisista.

EDIT: Kivet napsuivat vanteelle pari kertaa.

EDIT2: Caracal on noin 42mm leveä tolla vanteella.

Föhn
05.07.2025, 19.37
^ tuolloin voi vielä painaa kerran tai pari pumpusta lisää ilmaa niin napsumiset vähentyy. Tuollainen kerran puhallus voi parantaa kiven napsumista kummasti vaikuttamatta ajoon sen kummemmin. Ja tuon muljuamiseenhan vaikuttaa eniten ajettu reitti.

OJ
05.07.2025, 19.45
Njoo…oli vähän erikoistilanne kun kiireellä piti päästä baanalle, niin en koskenut pumppuun ennen lähtöä. En normaalisti aja noin matalilla paineilla. Yleensä se 2bar takana, edessä vähän alle ja silloin on kyllä sen verran tukeva, että saa antaa remmiä enemmän kun mulla on antaa.

olen tähän kesään saakka ajanut gravelit 35mm Panaraceilla, niin on kiva kokeilla miten noi leveämmät toimivat korkeammissa vauhdeissa. Gravel tapahtumat ovat täällä jokilaaksojen rinteillä ja alamäissä on huiput setämiehelläkin yli 80km/h, niin tukevamat kiekot ja leveämmät renkaat voivat olla aika jees.

Sotanorsu666
05.07.2025, 19.56
No tuo on kyllä fiksua. On oikeasti vähän hölmöä ostaa 25mm sisäleveydellä olevia kiekkoja enää gravelliin. Jos vaan 45mm kumi mahtuu alle.

42mm tais olla kanzo fastin ilmoitettu rengastila. Laitan nyt alkuun nuo 42mm resolutet, kun sellaiset varastossa. Niiden kasvua voi sitten tutkia ja mitä jää toleranssia mihinkin suuntaan.

Föhn
05.07.2025, 20.04
Tällä hetkellä alla itsellä Hersen Anteloop Hillit 55mm joilla olen nyt maalaismaisemaa halkonut. Täällä, entisen merenpohjan päällä jossa sadan kilometrin lenkki alle 60m korkeuserolla menisi kyllä nopeammin jos laittaisi paineita enemmän. Nythän tuo on kuin sohvalla istuisi. Herset kyllä kaatuu herkemmin alle kahden baarin paineilla pehmeän kyljensä ansioista mutta eihän täällä sellaista mutkaa ole jossa saisi kantata

MRe
05.07.2025, 21.34
25mm sisäleveät kiekot olivat ihan normitouhua maasureissakin ihan viime vuosiin saakka,

Mulla taitaa olla mun 29’erissa Crankbrothersin Iodine-kiekot 28mm sisäleveydellä. Jotkut parin tuuman renkaat alla. En mä sitä ole kovin kummalliseksi kokenut ajaa.

Sotanorsu666
05.07.2025, 22.17
Mulla taitaa olla mun 29’erissa Crankbrothersin Iodine-kiekot 28mm sisäleveydellä. Jotkut parin tuuman renkaat alla. En mä sitä ole kovin kummalliseksi kokenut ajaa.

Mulla on xc-jäykkäperässä 2.35" mezcalit i25 enven kehillä ja kivaa on ollut silläkin.

Copilot
06.07.2025, 09.59
Varma valinta: DT Swiss GRC1400

Tai sitten teen kuten minä eilen ja teetätkin alumiiniset :-) Yli jäänyt tonni säästyy vaikka pyörämatkalle.
DT XR391 kehät, DT350 navat (36t XDR), CX-Ray pinnat. Lasku kaikkinensa 550€.
Ei ankkurit (~1600g), varmasti pehmeä kyyti, pomminvarmat navat eikä tule toisia joka mutkassa vastaan.

Itselläkin oli aika vapaa budjetti, mutta notkeita kiekkoja olen aina halunnut kokeilla gravelissa, joten..

Zipp 101 XPLR oli toinen vaihtoehto, kun hakuehtoina olivat notkeus ja mielenkiinto. En vaan keksinyt mitä sillä tupla-hinnalla oltaisiin saavutettu, kun painokin menee aika samaan tilatun alu-setin kanssa ja rankkaan DT:n navat tosi korkealle.Itse olen yhden notkean XC:hen suunnitellun aluvanteen halkaissut gravelissa takana, että suhtauden vähän varauksella, mutta toivottavasti kestää.

paaton
06.07.2025, 10.39
Niin, minusta gravelli on kiekoille paljon raaempaa mitä normi xc maasto. Paineet pitää pitää aika matalalla ja välillä se murkula lyö läpi. Isommilla renkailla tuo on onneksi aika harvinaista. Sitten kun se paine on matalalla, alkaa se rengas herkästi taittumaan alle.

En oikein ymmärrä mistä tuo föhnin avautuminen taas tuli. Itse ajattelisin, että tuo oma ajaminen on enemmän sitä normaalia gravellin harrastamista. Mutkaa, mäkeä, routareikää ja kaikenmaailman patikkoa lyhyillä polkupätkillä+reipasvauhtisia assuja sekaan. Ei se tasainen ja suora baana ole sitä mitä yleensä gravellilla ajetaan.

Tietysti jos ottaa mukaan otantaan esim facebookin tavikset, niin on ihan sama mitä siellä alla pyörii.

MRe
06.07.2025, 13.26
Niin
Tietysti jos ottaa mukaan otantaan esim facebookin tavikset, niin on ihan sama mitä siellä alla pyörii.

Moni ”facebookin taviksista” hankkii gravelin rennomman ajoasennon ja hieman anteeksiantavampien renkaiden vuoksi. Mullakin 90% gravelilla ajosta on ulkoilureittejä, assua ja sitten sitä reikäjuustoa, mitä assuksi myös kutsutaan. Niin ja toki hiekkatietä. Aika vähän tulee ajettua juurakkoa ja/tai kivikkoa, mutta on tuolla Sipoonkorvessa tullut gravel-kuskejakin vastaan single traililla

paaton
06.07.2025, 15.10
Tavikset ei pohdi hiilikuitukiekkojen korkeuksia ja leveyksiä, eivätkä edes niitä hiilikuitukiekkoja.

OJ
06.07.2025, 17.14
Ajetaan vähän jokainen niin eri tavalla, että tarpeet eroaa aika paljon.

Paksupolkija
06.07.2025, 18.03
Tilanteet elää. Zippiä saikin viikon toimitusajalla ja hyvällä hinnalla, joten alle tulee sittenkin xplr 303 sw:t. Nuo saa hukattua kyllä, jos tuntuu omaan elämään liian leveiltä tai renkaat tippuu liikaa hooklesskehältä(ei ole vielä ikinä tippunut, mutta uhka on todellinen).

Ei se hookless vaikuta renkaan tippumiseen sinne kiekon keskisyvennykseen. Se tarkottaa että siinä pystyreunassa ei ole sitä porrasta, joka estää renkaan nousemista kiekon reunan yli ulospäin. Hooklessin ero on se että ei voi käyttää törkypaineita kun muuten posahtaa kumi yli. Sinänsä hyvä kun porukka ajelee ravelia 4bar paineilla kun renkaassa max 4bar merkintä?!?. Jos tätä tarkotit kun puhut tippumisesta.

OJ
06.07.2025, 18.12
Hyvä esimerkki just eri tarpeista kun jotkut eivät pysty ajamaan hookless vanteilla koska ei pysty laittamaan tarpeeksi painetta ja jotkut toiset eivät voi ajaa alle i30 vanteella koska taittuu matalapaineinen rengas alle. Molemmissa tapauksissa puhutaan gravelista.

kaakku
06.07.2025, 18.14
Mää ajan onnellisen i23 vanteilla ja 42-45 mm renkailla. Kun keskarit on alle kolmenkympin niin pärjännen ilman ylileveitä kehiä. Niin ja ostin matalaprofiiliset kehät ihan vain esteettisistä syistä!

Copilot
06.07.2025, 20.47
Ei kannata tuulipuvuilla ja taviksilla näihin keskusteluihin huudella kun bikeradar, cycling weeklyt sun muut sekä valmistajien mainosmateriaalit on sisäistämättä ilman, että miettii yhtään onko tää omaan käyttöön sopiva juttu, vaikka prot käyttää. Eihän sitä muuten ole itsekin pro.

Sotanorsu666
07.07.2025, 13.30
Onpa hankalaa hommata yhdet kiekot :D Kohta myyn ton gravelin pois ilman kiekkoja. Ei niitä zipp 303 xplr sw kiekkoja ollutkaan siellä Tanskan varastossa. Täyttöä tulossa heinäkuun lopussa. V*ttuP*lluP*ska. Tuskin jaksan jäädä odottelemaan, joten palataan mahdollisesti Mcarboniin tai keksitään jotain uutta.

JKO17
07.07.2025, 14.14
Ehditkö jo myydä, vai onko ajankohtaista vielä.

Dt swiss GRC 1400 dicut 50.

Sisäleveys 24, ulkoa 36,5
paino jotain 16xx g, dt 240 navat

Menisikö tämä hyvin myös maantiepyörään ? Kaverin puolesta vaan kyselen

Kuminauha
07.07.2025, 14.38
Miten aasian ihmeet, esim https://www.pandapodium.cc/product/9velo-2025-gravel-disc-super-wide-gv-sw-series/ ? Alle 1400g, 45mm syvä, 32id, 38od, hooked. Toki ei mitään heti lähikaupasta saatavilla olevaa.

Löytys kans graveliin mtb renkailla ajaville makoisaa settiä: https://www.pandapodium.cc/product/goosynn-ti-fi-titanium-fiber-spoke-g45-wheelset/

TetedeCourse
07.07.2025, 15.14
Tosta edukkaasti Campan Levantet, mulla on noi Time ADHX 45:ssa ja tykkään kovasti

https://www.bike-discount.de/en/campagnolo-levante-700c-db-2wf-wheelset

Sotanorsu666
08.07.2025, 12.42
Tilaukseen lähti pienillä muutoksilla MCARBONilta kiekot. Kehät i25 50mm vawe, navoiksi vaihtuivat Industry Nine Solixit ja Alpinan aeropinnat. Tulee vähän värispeksattuna, kun pyöräkin on tehtaalta tullut tilauksesta vakioväreistä hieman poiketeten.

Sotanorsu666
10.07.2025, 21.51
1419g setti venttilien kanssa. i25mm ja 50mm korkeutta. Ei harmita, että ei saanut Zippejä.

https://i.postimg.cc/8PD75kzw/IMG-20250710-204450.jpg

stumpe
12.07.2025, 10.22
^Mitä tuollaiselle setille tulee hintaa?

Sotanorsu666
12.07.2025, 16.09
^Mitä tuollaiselle setille tulee hintaa?

Karvan alta 1900€ kasattuna ovh.hinnoilla. Mulla oli tässä mukana vähän muuta suhmurointia, joten sain kiekkosettiin tarvittavat tavarat todella hyvään hintaan ja Ajomiehenäkin tunnettu kaveri löi kilkkeet kasaan sopivalla hinnalla.

Marko.S
26.07.2025, 14.46
Vajaa kaksi kuukautta sitten ostin DT Swiss Grc1400:n rinnalle toiset kiekot toisille renkaille ja vähintään puoliksi samasta syystä kuin mitä Sotanorsu aloituspostauksessaan suunnilleen totesi: "Ei jaksais samoja mitä jo ollut..", hankin Zippin 303 Firecrestit. Muuten varmaan olis ne 303 SW Xplrrlplr:t, mutta kun sitä ajelee tuommoisella lasten pyörällä mikä ei oikein ota alleen kuin 650b pyöriä niin..

Noh. Nyt sitten tuon alle kahden kuukauden ja 2300km jälkeen huomasin, että vapaarattaan "vapaa" takeltelee aika huolella. Siis rataspakkaa paikaltaan takaperin pyörittämään lähtiessä vaatii ihan huomattavaa sormivoimaa ennenkuin joku siellä sisällä naksahtaa ja pakan saa pyörähtämään. Irroitin tuon vaparin ja jousen pätkiähän sieltä ensimmäisenä putosi lattialle. Rasva on sellaista ruskeaa tahnaa, kuudesta käpälän kierrejousesta viisi on korroosion takia ripsrapsnaps, käpälien pinnat "kuplii" ja retention ring on aivan umpimätä. Käytännössä tarkoittaa sitä että vain yksi kuudesta käpälästä oli toiminnassa jokseenkin kunnolla. Vesihän tuonne on siis selkeästi mennyt ja tehnyt taikansa, mutta joku raja pitäisi olla. Niin on kuivia kelejä mitä nuo kiekot on nähneet, että tuonne on täytynyt mennä suunnilleen kaikki vesi lähiojistakin mistä olen ohi ajanut. Jos jotain hyvääkin tuuria niin ei sentään antautunut kokonaan parin viikon pyöräretkellä, jolta justiinsa kotiuduin ja jonka jälkeen tuon vian huomasin.

Netissä tiedetään, että justiin tuommosia nuo Firecrestien ZR1-navat on. Sinne pitäis vissiin uutena älytä ihan itse vaihtaa ne tehdasrasvat(oletettavasti Sram butterit) johonkin kunnon rasvaan. Huoltaa = putsata/rasvata se vapari max. 1000km välein ja tämän päällä laakeritkin ilmeisesti antautuu 2-3 tonnin välillä.

Näin retrospektiivisesti voisin todeta itselleni, että olisit vain ostanut toiset DT:t. Mutta ei, sen sijaan käsissä on melko hinnakkaat ja j*malauta käytännössä ajamattomat kiekot, joihin nyt sitten ensimmäiseksi pitäisi ostaa joko a) uusi vapari +100€, b) käpälä/jousi-setti 35-45€ tai c) pelkät jouset n. 20-25€ (kyllä, pienet kierrejouset on yllättävän hinnakkaita). Toiseksi, katsella laakerit valmiiksi kun ne kohta ilmeisesti antautuu kuitenkin. Mitä lie jotkut Enduron laakerit, +300€? Ja vielä kolmanneksi; alkaa tuon vaparin kanssa ilmeisen loputtomaan huoltokierteeseen.

Kyllä nämä Zippit oli mulle samalla sekä ensimmäiset että viimeiset. Toisinaan sitä omaa sellaisen ärsyttävän lapsenomaisen uskon että jos laittaa 1,5k€ polkupyörän kiekkoihin, niin ne ei olis ihan kököt. Pitää pyrkiä noista uskon ja tunteen asioista vieläkin selkeämmin eroon jatkossa ja keskittyä vain tuomitsemaan jyrkän yksiselitteisesti.

gts/R
26.07.2025, 15.02
Jos Marko uutena ostit (kuten kirjoituksesta ymmärsin) niin kylläkai niissä takuu on joka olisi edelleen voimassa (alle 2kk ostosta)? Myyjään yhteyttä niin saisi edes vähän kompensaatiota taloudelliselle menestykselle.

Itse ostin tovi sitten graveliin alkuperäisten (700c) alukiekkojen tilalle käytetyt DT Swissin kuitukiekot 650b (n. 1400g) ja voi taivas että muuttui pyörän luonne. Toki samassa yhteydessä leveni rengas 40mm -> 47mm. Sama vika kuin Markolla että pyörään (3t exploro ultra) ei sovi kovinkaan leveät kumit 700c kokoisena joten siksi 650b. Kyllä on ollut erittäin positiivinen muutos. Keveyttä, kiihtyvyyttä ja mukavuutta. Nyt kun sitten piti myös maastopyörää keventää kiekkojen muodossa niin helppo oli valita DT:n kuitukiekkoa alle... laatutavaraa.

arctic biker
26.07.2025, 16.34
Mcarbonilta hiilikuituvanteet Industry Nine navoilla, pinnoja en muista. Näillä mun Gravel Grinder kesän onnellisena kulkee ynnä kuski. Enkä pitänyt hintaakaan pahana. Ja jos jotain murhetta niin Tuupakantielle helppo lähettää, sen verta kilsoja takana että ovatten ammattityötä, lämmin suositus.ja tää 25 mm kiekkojen sisäleveyttä on mulle oikein kelpaava. Ja offarina Mcarbonin kuitukiekot ollu sähköjopolle (xe12) myös mieluisat kuskista puhumattakaan.

Marko.S
26.07.2025, 17.01
Jos Marko uutena ostit (kuten kirjoituksesta ymmärsin) niin kylläkai niissä takuu on...

Ymmärsit ihan oikein. Uutena ostettu eurooppalaiselta jälleenmyyjältä. Reklamaatio on jo sisässä, mutta ihan kovin suuria odotuksia ei ainakaan Zippin oman elinikäisen takuun osalta ole. Se kun ei näemmä korvaa vapareita, pinnoja, nippeleitä, laakereita, koska ovat kuluvia osia. Zippin elinikäinen takuu siis käytännössä korvaa ainoastaan kehät silloin jos itse (ilman toista osapuolta) vaikka kaatuessasi onnistut sen rikkomaan. No sitten on tietysti tämä eurooppalainen kuluttajansuoja. Katsotaan nyt ensin miten tämä myyjä alkaa asiaa edistämään. Jos alkaa.

Yhtä kaikki, mulla on tällä hetkellä käsissä käyttökelvoton kiekkosetti keskellä kuuminta ajokautta. Ja tämän hetken ns. ajorenkaat luonnollisesti näillä Zippeillä. Aivan turhaa ajan ja rahan tuhlausta kaikin puolin. Vielä vertauksena noihin DT Swisseihin: Niillä on ajettu kolminkertainen määrä. Ne on nähneet pesuvettä vähintään viisinkertaisen määrän, syksyn ja kesän sateet, talven lämpötilasahaukset mahdollisine kondensaatioineen, kevään hiekkavesiloskakelvit ja ties mitä muuta. Niitä ei ole avattu kertaakaan, eikä tunnu olevan mitään tarvettakaan. Zippit on sisältä niinkuin ne olis maanneet ensin puoltoista kuukautta meren pohjassa ja sen jälkeen kuivateltu pari viikkoa.

edit: Jatkan ränttiä vielä. Ostin nuo myös suurelta osin siksi, että niissä on ihan tavalliset nippelit ja ajattelin, että ne olis retkikäytössä jotenkin.. noh, yksi huoli vähemmän, jos tulee jotain pinna-ongelmaa. Dt:issähän on ne piilonippelit. Mutta eihän nuilla mitään tee retkikäytössä, jos tuo vapari olisi tuolla mun menneellä Tourilla pitänyt jo kertaalleen huoltaa(ja/tai just sitä ennen) ja se ei sentään ollut matkana kuin reilu 1200km. Hohhoi.

gts/R
26.07.2025, 19.33
Joo tuo on kyllä perseestä. Laatumerkki kuitenkin kyseessä joten harmillista luettavaa. Takuu (millainen tahansa) on laiha lohtu sillon kun värkit on rikki kesken parhaan ajokauden ja pyörät ei pyöri. No nyt pyöräytät ne ajorenkaat GRC1400:n ympärille ja matka jatkuu.

Teemu
26.07.2025, 21.06
Hämmentävää, että Zipp käyttää noissa paremmissa kiekoissaan tuommoista vaparia, missä on kierrejousi palautinjousena. Mulla on halpis-Zippit, eli 303s:t ja niissä on vaparissa palauttumina lehtijousi(?). Muutenkin nuo on olleet varsin huolettomat. 5000+ km ympärivuotista sorarallia, laakereissa ei mitään huomautettavaa ja (puhtaan) vaparin olen avannut ja voidellut kertaalleen. Ovat siis mielestäni erittäin hyvät hinta-laatusuhteeltaan.

Marko.S
30.07.2025, 16.18
Näinpä. Kierrejousen ulkohalkaisija joku 3mm, vapaa pituus 7-8mm ja langan vahvuus ehkä 0,1mm. Puolet jousesta sellaisina yhden tai kahden kierroksen pätkissä ja osittain varmaan tomuna. Aivan onneton pikkulasten leikkivapari.


Katsotaan nyt ensin miten tämä myyjä alkaa asiaa edistämään. Jos alkaa.
"What you are describing here depends on usage and can only be prevented by regular maintenance and care.

The price of a wheel does not determine that it will function without problems for the first few years (warranty period) without care and maintenance.

I do not see any reason for this to be covered by the warranty. Free adjustment is not possible in this case.


I recommend that you have the freewheel serviced and repaired by your local SRAM dealer.

If this is not possible locally, you can also send the wheel to us for repair at your own expense."

Eipä varsinaisesti yllättänyt tämä vastaus. (Valmistajan ohje muuten on että kerta vuoteen/kauteen vaparin aukaisu, tarkastus, putsuu jne..)

MRe
30.07.2025, 17.47
No, Zippin kiekot putosivat mulla ainakin mahdollisten vaihtoehtojen joukosta tässä kohtaa. Miksi ostaa premium hinnalla, kun kuraa saa halvemmallakin?

Marko.S
30.07.2025, 18.29
Koska premium-kuraa ei saa halvalla?

MRe
30.07.2025, 18.33
^tuo on kyllä totta.

zoor
30.07.2025, 18.49
Minulla oli Zippin kiekot harkinnassa maantielle ja olivat tarjokkaista kalleimmat. Jätin ostamatta, koska ko. kiekot olisivat vaatineet spesifiä rengastusta. Onneksi jäi harkinnan tasolle.

Copilot
30.07.2025, 19.35
Minäkin tulin kertomaan etten osta Zippejä. Noh suurin syy siihen on ollut hookless.

MRe
30.07.2025, 20.25
Hooklessin takia mullakin Zippit putosi pois keväällä, kun maantiepyörään katsoin kiekkoja. Kerrankin kävi tuuri.

JackOja
30.07.2025, 21.32
Jaa Zippit on hookless, voisikin sitten ostaakin.

OJ
31.07.2025, 18.28
Aika jäätävää kuraa Zippiltä. Mä päästelen menemään halpiskamoilla, mutta ne ainakin kestää pidempään kuin Zippin himmelit.

MRe
01.08.2025, 11.42
Hooklesseista… tuskin tuo nyt huijausta on, mutta etuja on vaikea löytää paitsi valmistajalle. Toki grävelissä tuo voi toimia paremmin kuin maantieleveyksissä.

https://youtu.be/1gP1SZ-74QY

OJ
01.08.2025, 18.08
En lähde ostamaan koukuttomia vanteita maantielle, koska...ei ole mitään syytä, mutta keväällä ostamani Giantin mukana tuli hookless kiekot ja ne ovat toimineet ihan normaalisti tämän kevään/kesän. Kumit on tosin 32mm leveät ja painetta on enimmillään ~4bar, niin ehkä tossa luistellaan ihan tukevalla jäällä. Varmaan eri asia jos haluaisi käyttää 28mm kumeja ja jotain yli 5bar paineita. Täkäläiset baanat on vaan sen verta rupisia, että kapeat kumit eivät aeroudestaan huolimatta oikein jaksa kiinnostaa.


Aiheeseen palatakseni. Superteamin halpiskiekot ovat toimineet hienosti.

Janu
05.08.2025, 18.17
Näinpä. Kierrejousen ulkohalkaisija joku 3mm, vapaa pituus 7-8mm ja langan vahvuus ehkä 0,1mm. Puolet jousesta sellaisina yhden tai kahden kierroksen pätkissä ja osittain varmaan tomuna. Aivan onneton pikkulasten leikkivapari.


"What you are describing here depends on usage and can only be prevented by regular maintenance and care.

The price of a wheel does not determine that it will function without problems for the first few years (warranty period) without care and maintenance.

I do not see any reason for this to be covered by the warranty. Free adjustment is not possible in this case.


I recommend that you have the freewheel serviced and repaired by your local SRAM dealer.

If this is not possible locally, you can also send the wheel to us for repair at your own expense."

Eipä varsinaisesti yllättänyt tämä vastaus. (Valmistajan ohje muuten on että kerta vuoteen/kauteen vaparin aukaisu, tarkastus, putsuu jne..)

Keneltä saa näin hyvää asiakaskohtelua? Nimi esiin niin tietää muutkin välttää jatkossa.

Marko.S
05.08.2025, 18.45
Heitetään nyt tähän tilinpäätös tästä minun Zipp-casesta:

Vastaukseni em. replyyn:


I am sorry if I somehow wasn't being clear.

The facts:

My wheel has been driven less than two(2) months(!!).
My wheel has been driven 2297 Kilometers.

And in that time/distance frame my freehub body has been damaged undriveable.

NOW THEN:

Manufacturer recommends to dissassemble and inspect all components and perform hub service as needed once per year(!!).

AND:

Both the ZIPP and YOU market these wheels with this direct quote:



"ZR1 DB hubset is engineered in Germany with better seal design for improved durability and quicker response with 66 points of engagement"


So, my wheel, which was marketed for being even more durable than the previous version, broke down several months before i should have opened the hub for inspection and maintenance for the first time. Now, tell me, by what amount of regular maintenance and care i would have avoided this outcome in this two month period? Should i have opened the hub once per week, per every ride, tell me? Seriously; tell me how this is NOT a warranty case?!

Few possibilities that comes to mind including, but not limited to:

- Design flaw
- Faulty component/manufacturing error
- Assembly error (wrong type of grease or not grease at all, seal installed incorrect etc..)

AND/OR:

- Misleading marketing

All of the above are factors that would interest also, if needed, the ECC ( European Consumer Centre)

Kind regards, nönnönnöö..

Ja tähän Daniel, Bike24 Service Teamista vastaa:


I understand your frustration.
When you use your equipment intensively over a short period of time, you also have to shorten the maintenance intervals. That's completely normal.
You don't race 10 times in a month and then not look at your bike in between, do you?

To keep things simple, I can offer you a one-time inspection of your wheel by the manufacturer as a gesture of goodwill. The result is open.
This will take approx. 8-12 weeks, also due to the current peak season. If you would like to take advantage of this check, please reply to this email.

Kind regards
Daniel

BIKE24 Service Team

Minusta vaikuttaa jo melko selkeältä haistattelulta. Goodwilliä olisi ollut lähettää se neljänkympin huoltosarja, koska kiekon lähettely edestakaisin kustantaa varmasti enemmän. Ja kyllähän me molemmat, niin minä kuin Daniel tiedetään, että en todellakaan ole lähettämässä tuota kiekkoa 2-3 kuukaudeksi johonkin "tarkastukseen", jossa todetaan ettei mitään vikaa ole. Ihan kauheasti en näe UpSidea jatkaa tätä tästä eteenpäin millään tavalla. Myyjähän on nyt ottanut ensiaskeleen mahdollisen tuotevirheen korjaamiseksi ja se ei asiakkaalle sovi. Well played Bike24. Sen minä vaan sanon, että valmistajaa ei aivan varmasti ole asian tiimoilta konsultoitu millään tavalla.

Huoltosarja on jo tilattu omaan piikkiin ja pitää vähän seurata miten tuo kestää jatkossa. Jätän nuo Zippit rymykiekoiksi, tiedä vaikka pääsis kokeilemaan sitä "crash replacementtia".

edit: Onhan tämä minun avautuminen varmaan osittain off-topiccia, mutta että loppukaneettina; Suosittelisinko Zipp 303 Firecrest kiekkoja gravel, tai ylipäänsä mihinkään pyörään? No en helv...

El-Carpaso
05.08.2025, 20.06
Heitetään nyt tähän tilinpäätös tästä minun Zipp-casesta:

Vastaukseni em. replyyn:



Ja tähän Daniel, Bike24 Service Teamista vastaa:



Minusta vaikuttaa jo melko selkeältä haistattelulta. Goodwilliä olisi ollut lähettää se neljänkympin huoltosarja, koska kiekon lähettely edestakaisin kustantaa varmasti enemmän. Ja kyllähän me molemmat, niin minä kuin Daniel tiedetään, että en todellakaan ole lähettämässä tuota kiekkoa 2-3 kuukaudeksi johonkin "tarkastukseen", jossa todetaan ettei mitään vikaa ole. Ihan kauheasti en näe UpSidea jatkaa tätä tästä eteenpäin millään tavalla. Myyjähän on nyt ottanut ensiaskeleen mahdollisen tuotevirheen korjaamiseksi ja se ei asiakkaalle sovi. Well played Bike24. Sen minä vaan sanon, että valmistajaa ei aivan varmasti ole asian tiimoilta konsultoitu millään tavalla.

Huoltosarja on jo tilattu omaan piikkiin ja pitää vähän seurata miten tuo kestää jatkossa. Jätän nuo Zippit rymykiekoiksi, tiedä vaikka pääsis kokeilemaan sitä "crash replacementtia".

edit: Onhan tämä minun avautuminen varmaan osittain off-topiccia, mutta että loppukaneettina; Suosittelisinko Zipp 303 Firecrest kiekkoja gravel, tai ylipäänsä mihinkään pyörään? No en helv...

Jos tuossa haluaisi ryhtyä oikein veemäiseksi, niin jos bike24:n haastaisi tuosta oikeuteen, niin se käsiteltäisiin Suomessa.

Harmillisesti sovellettava laki olisi bike24:n ehtojen mukaan Saksan laki, mutta toisaalta soveltuvat pykälät ovat Suomessa ja Saksassa käytännössä identtisiä, koska molempien taustalla vaikuttaa kuluttajansuojadirektiivit.

EU:ssa on kuluttajariidoissa mahdollista saada myös tuomioistuimen ulkopuolista riidanratkaisua, mutta siitä ei mulla ole tietoa.

Copilot
05.08.2025, 20.12
Heitetään nyt tähän tilinpäätös tästä minun Zipp-casesta:

Vastaukseni em. replyyn:



Ja tähän Daniel, Bike24 Service Teamista vastaa:



Minusta vaikuttaa jo melko selkeältä haistattelulta. Goodwilliä olisi ollut lähettää se neljänkympin huoltosarja, koska kiekon lähettely edestakaisin kustantaa varmasti enemmän. Ja kyllähän me molemmat, niin minä kuin Daniel tiedetään, että en todellakaan ole lähettämässä tuota kiekkoa 2-3 kuukaudeksi johonkin "tarkastukseen", jossa todetaan ettei mitään vikaa ole. Ihan kauheasti en näe UpSidea jatkaa tätä tästä eteenpäin millään tavalla. Myyjähän on nyt ottanut ensiaskeleen mahdollisen tuotevirheen korjaamiseksi ja se ei asiakkaalle sovi. Well played Bike24. Sen minä vaan sanon, että valmistajaa ei aivan varmasti ole asian tiimoilta konsultoitu millään tavalla.

Huoltosarja on jo tilattu omaan piikkiin ja pitää vähän seurata miten tuo kestää jatkossa. Jätän nuo Zippit rymykiekoiksi, tiedä vaikka pääsis kokeilemaan sitä "crash replacementtia".

edit: Onhan tämä minun avautuminen varmaan osittain off-topiccia, mutta että loppukaneettina; Suosittelisinko Zipp 303 Firecrest kiekkoja gravel, tai ylipäänsä mihinkään pyörään? No en helv...
Saattaisin kyllä kysyä suoraan valmistajan eli SRAMin kantaa asiaan nämä viestit saatteena.

stenu
05.08.2025, 20.30
Saattaisin kokeilla myös Cycle Service Nordicia. Periaatteessa niitten pitäisi vastata myös toisesta EU-maasta Suomeen ostetun tuotteen takuujutuista.

Janu
05.08.2025, 21.50
No eipä tarvii sieltä tilailla jatkossakaan mitään.

Menee vähän ohi aiheesta, mutta amerikkalaisilla firmoilla asiakaspalvelu on yleensä erinomaisen hyvää ja asiakkaat halutaan pitää asiakkaina jatkossakin. Tässä hiljan kallis makuualustani alkoi vuottaa ja tutkittuani sitä sekä inttartuubseja ymmärsin kyseessä olevan ko. mallin jonkinlainen tyyppivika. Valmistajan nettisivujen ohjeiden mukaan otin yhteyttä kotimaiseen merkin edustajaan jonka asiakaskohtelu oli erittäin tylyä kun kyselin heiltä asiasta (syynä taisi olla se, että olin ostanut ko. alustan muualta eu:sta). Myyjäliikekään ei osannut tehdä asialle yhtään mitään joten otin yhteyttä suoraan amerikan keskuskomiteaan ja jo alkoi tapahtua! Alusta postilla Irlantiin heidän "huoltokeskukseen" ja parin viikon päästä tuli bränikkä päivitetty malli tilalle. Maksutta tietenkin. Jatkossa en vaivaudu tuhlaamaan aikaani välikäsien kanssa.

Aakoo
06.08.2025, 10.58
Avaa keissi virhevastuuseen vedoten Euroopan kuluttajakeskukseen ja vaadi kaupan purkua. Tuotteen pitää kestää ohjeiden mukaista normaalia käyttöä rikkoontumatta. Sinänsä ei pitäisi tulla yllätyksenä, että Zippin navat on kuraa.

paaton
06.08.2025, 11.26
Saman tekisin. Ja ihan pelkästään tuon kusipäisen aspan vuoksi.

Tuosta sankarista voisi kokeilla laittaa muutenkin palautetta.

YocceT
06.08.2025, 12.15
Saman tekisin. Ja ihan pelkästään tuon kusipäisen aspan vuoksi.
Tuosta sankarista voisi kokeilla laittaa muutenkin palautetta.

Noin yleisesti aspan asiakaspalvelijan kädet on sidottu, hyvityksiä voi antaa vain tiettyyn rajaan asti ja tietyillä periaatteilla ja jos ylempää ei ole annettu lupaa niin voi voi.

Opulus
06.08.2025, 14.02
^ Voin olla väärässä, mutta ymmärsin että tässä Zipp-casessa vastaaja ei ollut rutiiniasioita rutiininomaisesti hoitava aspa vaan ikään kuin seuraavaa porrasta edustava Service Team. Sekin tietysti toimii ylempää annettujen suuntaviivojen puitteissa, mutta sillä uskoisi olevan jo jonkin verran enemmän omaa harkintavaltaa?


Ja vaikkei sitä olisi tai vaikka kannustimet olisi siten rakennettu että hankalaksi heittäytymisellä tulee lisää liksaa, voisi edes yrittää vastata fiksummin kuin:


When you use your equipment intensively over a short period of time, you also have to shorten the maintenance intervals. That's completely normal.
You don't race 10 times in a month and then not look at your bike in between, do you?

Fillarilla tai siis niillä kiekoilla on ajettu vajaat kaksi kuukautta ja 2200 km. Jos keskimäärin 300 km viikossa on jo "intensive use", niin hämmästykseni suuruudelle ei löydy sanoja. Enkä oikein käsitä mitä merkitystä tässä tapauksessa sillä miten kauan tuon kilometrimäärän kertymiseen on mennyt aikaa, kun valmistajan huoltosuosituksessa puhutaan vuoden käytöstä, sillä eihän 2200 km voi millään mittapuulla olla lähelläkään vuoden ajokilometrejä.

Ja tuo juttu kymmenestä kisarupeamasta kuukauden sisällä on jo niin älytön, että täytyy olla jonkun koulutuksen läpikäynyt, jos sen esittämisen jälkeen kehtaa katsoa peiliin! Ja se loppukaneetti, "do you?", menee tosiaan jo suoranaisen vittuilun puolelle.


PS Käytyäni Bike24:n sivuilla vilkaisemassa kyseisten kiekkojen saamaa asiakaspalautetta, tuo vastaus taisi olla Danielilla valmiina ja firman politiikka jo saneltu: https://www.bike24.com/p2381375.html

Marko.S
06.08.2025, 18.57
mutta sillä uskoisi olevan jo jonkin verran enemmän omaa harkintavaltaa?
Ei niin pientä valtaa(tai sen tunnetta) etteikö sitä voisi, ja ennenpitkää myös tulisi käytettyä väärin.



eihän 2200 km voi millään mittapuulla olla lähelläkään vuoden ajokilometrejä.
Ei minunkaan mielestäni, mutta toisaalta meillä on täällä fillaritorit, toripistefiit ja kaikki muutkin torit pullollaan 1-15 vuotta vanhoja maantie- ja gravelpyöriä joilla on "ajettu max. 500km".


Ja tuo juttu kymmenestä kisarupeamasta kuukauden sisällä on jo niin älytön, että täytyy olla jonkun koulutuksen läpikäynyt, jos sen esittämisen jälkeen kehtaa katsoa peiliin! Ja se loppukaneetti, "do you?", menee tosiaan jo suoranaisen vittuilun puolelle.
Tuo oli jo vähän semmonen "tonnin seteli"-hetki. Ymmärtäisin vielä jos väittelisin jonkun nettitrollin kanssa, mutta että jonkun oikean kaupan aspa lässyttää tuommoisia niinkuin taaperolle ,on jo ehkä hieman paksua.


Käytyäni Bike24:n sivuilla vilkaisemassa kyseisten kiekkojen saamaa asiakaspalautetta
Voivoi kun olisi tajunnut ostokiimoissa katsella myös noita 28" kiekkojen arvosteluja niin olisi saattanut jotkut kellot soida. (Jännä muuten, että arvostelut vaihtuu "sik oossomista" kuralaakereihin tuossa 21/22 paikkeilla). Nuo 650b kiekot poistui tuolta jossain kohtaa minun reklamaation ja Danielin ensimmäisen vastauksen välissä. Tai ainakin minun tilaushistorian kautta klikattuna noita ei ole enää olemassa.



Laitoin nyt vielä Sramille suoraan hyvin, hyvin kohteliasta tiedustelua asiasta. Siis sekä tuon vaparin kestosta, että ehkä jopa enemmän tuosta Bike24:n asenteesta. Jään odottelemaan.

Tuota virhevastuuta ja EEC:tähän minä tuolla jo sivusinkin, mutta kun kaupan purkuhan on se viimesijainen vaihtoehto silloin kun virhettä ei pystytä muuten korjaamaan. Nythän tilanne on se, että myyjä on tuota virhevastuutaan alkanut noudattamaan/toteuttamaan pyytämällä virheellistä tuotetta tutkittavaksi ja jatkotoimenpiteet tulosten mukaan. Mikä siis olisi nyt tässä tilanteessa se peruste viedä asia eteenpäin, kun myyjä kerran on jo toimiin alkanut asian korjatakseen? Nythän lähinnä asiakas haraa tässä vastaan. Ainakin noin niinkuin paperilla.

YocceT
06.08.2025, 19.21
Tuota virhevastuuta ja EEC:tähän minä tuolla jo sivusinkin, mutta kun kaupan purkuhan on se viimesijainen vaihtoehto silloin kun virhettä ei pystytä muuten korjaamaan.

Juuri tänään tuli Garminin tuote "huollosta" (eli oli vaihdettu kokonaan uuteen). Hankittu 2022 keväällä, eli 2 vuoden takuu ummessa. Tuosta virhevastuusta yritin supportille kanssa kertoa että minun mielestäni 800 euron tuotteen pitäisi kestää pidempään kuin kolme vuotta, mutta tämä jääräpää kertoi että korjaus on 300 euroa, ota tai jätä. Otin, ja pohdin että lähtisiko tämä brand new vaihtolaite nyt kiertoon ja ostaisin tilalle toisen merkkisen. Vaikka ei se nyt ole niin varmaa että toisellakaan valmistajalla asia hoituisi yhtään sen paremmin.

Aakoo
07.08.2025, 14.01
Tuota virhevastuuta ja EEC:tähän minä tuolla jo sivusinkin, mutta kun kaupan purkuhan on se viimesijainen vaihtoehto silloin kun virhettä ei pystytä muuten korjaamaan. Nythän tilanne on se, että myyjä on tuota virhevastuutaan alkanut noudattamaan/toteuttamaan pyytämällä virheellistä tuotetta tutkittavaksi ja jatkotoimenpiteet tulosten mukaan. Mikä siis olisi nyt tässä tilanteessa se peruste viedä asia eteenpäin, kun myyjä kerran on jo toimiin alkanut asian korjatakseen? Nythän lähinnä asiakas haraa tässä vastaan. Ainakin noin niinkuin paperilla.

Kohtuullinen korjausaika on 2 viikkoa, ja jos on erityisen haastavia komponenttien vaihtoja tms. niin max 4 viikkoa. Kiekkojen vaparin korjaus ei ole erityisen haastavaa. Laita takaisin viestiä että jos eivät saa 2 viikossa korjattua tai toimita korjauksen ajaksi kiekkoparia käyttöösi, niin vaadit kaupan purkua virhevastuuseen vedoten EEC:n kautta.

biker
10.08.2025, 00.28
Näköjään nämä Saksan kaupat osaa vittuilun.

Ostin roselta 30€ deoren kammet pari vuotta sitten ja tehtaalla väännetty rattaan pultti väärille kierteille ja tein siitä reklamaation

Joku 5 viestiä siitä kuinka kädetön olen ja ei niitä rattaita kuulu irroittaa koko elinaikana ja lopulta meni siihen että myyvät tuhansia kampia vuodessa eikä kukaan ole koskaan valittanut samasta ja mulla olis peiliin katsomisen paikka??? Kuvasta näki aivan selvästi jos ymmärtää mitään mistään niin siellä on vaan väännetty väkisin se pultti kiinni. Shimanolta kuulemma ei tule koskaan mitään viallista mutta mä nyt sitten taisin olla eka.

No kierteet sai kyllä tapilla ajettua auki ja ihan toimivat lukitteen kanssa mutta olipa tuokin kokemus.

jussi 163
13.08.2025, 16.31
Moi

Vanhaan Cycloon olisi aika uusia vanteet ja tekisi mieli kokeilla Tubeless ready vanteita ja renkaita.

Speksit ois:
-28 tuuumaa
-Vannejarrrut
-9 mm Pikalinkku 100mm ja 130mm akseli
-10 pakka.
-Tubeless ready
-Siväleveys sopii 40mm renkaille

Mistä kannattasi ruveta etsimään? äkkiseltään ei löytynyt oikein mitään.

Käyttö tulee pääsääntöisesti päivittäiseen työmatkaan ja lenkki ajoon harvakseltaan. Pari kertaa kesässä tulee käytyä 100-700 km bikebaking reissussa.

Vaihtoehtonhan on myös koota itse. (tai siis tilata osat ja viedä paikalliseen koottavaksi)

Hintaa paketille noin max 500-600 €

Kiitokset vinkeistä.

Situm
14.08.2025, 00.53
hi5bikes.fi taisi jotain tohon käyttöön olla

stenu
14.08.2025, 07.34
^^ Hunteissa taitaa olla levein vanne, mitä n. 500 euron vannejarruvalmiskiekoista löytyy. Ok kiekot muutenkin, vaikka olisi parempi, jos etukiekko ei olisi radiaalipuolattu. Mulla on toimineet moitteetta mutakelien cx-kisakiekkoina. Vanteiden jarrutustuntuma on ok ja tuntuvat kestävänkin jarruttelua kohtuullisen hyvin.

https://eu.huntbikewheels.com/products/hunt-4-season-aero-road-wheelset

Malamuutti
14.08.2025, 08.30
Bike-Discountilla näyttäisi olevan Mavic Ksyrium SL:t suurin piirtein samaan hintaluokkaan kuin nuo Huntit: https://www.bike-discount.de/de/mavic-ksyrium-sl-laufradsatz
Sama 19 mm sisäleveys. Olen ajanut Ksyriumin levyjarruversiolla sorateitä ongelmitta 40 ja 35 mm renkailla.

jussi 163
14.08.2025, 13.46
Kiitokset vastauksista. Tuossa onkin pari hyvää vaihtoehtoa. Bike-Discounttia selasin, mutta jotenkin oli Mavicit mennyt ohi. Hunt onkin uusi tuttavuus, pitää perehtyä.

stenu
14.08.2025, 14.27
Dt:llä, Shimanolla ja Fulcrumilla on myös tuon hintaluokan ja edullisempaakin valmiskiekkoa. Bike24:sta esim. löytyy iso valikoima. Dt R460 -vanteen jarrutuntuma ei ole ihan yhtä hyvä kuin Huntin vanteen ja ne on millin kapeampia (jolla ei kyllä juurikaan ole merkitystä). Olen ajellut niilläkin 40 mm renkailla oikein mukavasti. Ksyriumin vanne näyttää samalta kuin Open Pro UST ja se on muuten hyvä vanne, mutta joidenkin renkaiden kanssa todella tiukka.

jussi 163
14.08.2025, 14.28
Onko tuo Huntin vapaaratas kovin äänekäs?



^^ Hunteissa taitaa olla levein vanne, mitä n. 500 euron vannejarruvalmiskiekoista löytyy. Ok kiekot muutenkin, vaikka olisi parempi, jos etukiekko ei olisi radiaalipuolattu. Mulla on toimineet moitteetta mutakelien cx-kisakiekkoina. Vanteiden jarrutustuntuma on ok ja tuntuvat kestävänkin jarruttelua kohtuullisen hyvin.

https://eu.huntbikewheels.com/products/hunt-4-season-aero-road-wheelset

jussi 163
14.08.2025, 14.29
Kiitos katson Bike 24:n myös.

jussi 163
14.08.2025, 15.41
AI:n luoma taulukko vapaarattden äänekkyydestä.
Nykyiset (Fluenta Race) ovat miellyttävän hiljaiset.
Kestäisi varmaan tovin tottua kovin äänekkäisiin.

Kiekkosarja Freehub-ääni
Hunt 4 Season Aero (kova, tekninen)
Mavic Ksyrium SL (hiljainen, vinkuva jos kulunut)
DT Swiss P 1800 (tasapainoinen, miellyttävä)
Bontrager Paradigm (kohtalainen, ei häiritsevä)

JackOja
14.08.2025, 15.45
AI:lla on vanhaa tietoa Mavicin vaparista. Mavicin FTS-X ja FTS-L -vaparit (kuolin)vinkuivat kuluneina. Niitä ei ole valmistettu enää yli viiteentoista(?) vuoteen.
Pari sukupolvea on ollut jo välissäkin ja tuo ID360 on ihan normaalin vaparin kuuloinen. Ei erityisen hiljainen jos sellaista kaipaa.

stenu
14.08.2025, 16.07
Onko tuo Huntin vapaaratas kovin äänekäs?

On se ehkä jonkun verran äänekäs, mutta ei niin äänekäs kuin niitten ratchet-navat tai Dt:n EXP:t. Jos äänettömyys on tärkeä ominaisuus, niin Shimanot ja Fulcrumit on hiljaisia. Noissa perusnavoissa äänettömyys on usein merkki heikoista vaparin kynsien jousista, eikä se välttämättä ole hyvä ominaisuus.

Malamuutti
14.08.2025, 16.19
Sen verran pitää korjata lausuntoani, että minulla olevat Ksyriumit eivät olekaan SL vaan Allroad (tai jotain sinnepäin). Hieman painavammat, mutta ainakin takanapa vaikuttaisi olevan sama.

Homelite
23.10.2025, 10.32
Graveliin kuitukiekot. Vaatimuksena tai edes toiveena olisi:

- Kestävät, ajoa tulee ympäri vuoden, säällä kuin säällä 4-6 tkm/vuosi.
- Varaosien saatavuus.
- Helppo huollettavuus.

Runko rajoittaa renkaat käytännössä 40 milliin. Enkä kyllä leveämpiä osaa kaivatakaan.

Ostopäätös on jo oikeastaan tehty DT:n GRC 1400:n osalta, mutta kysytään nyt vielä foorumin tietäjältä olisiko joku muu joka täyttää yllämainitut vaatimukset.

Juuri tuollaisia tässäkin ketjussa mainittuja Zipp- kauhukokemuksia halutaan nimenomaisesti välttää. Vanhan miehen vastoinkäymisten sietokyky on käynyt niin olemattomaksi, että ei vaan jaksa tapella minkään epäkurantin romun kanssa.

Kiitos!

JackOja
23.10.2025, 10.34
Ajatko suolatuilla teillä/väylillä?

Jos ajat, niin noiden mainittujen DT-kiekkojen alumiininippelit ei ole paras ratkaisu.

Homelite
23.10.2025, 10.38
Ajatko suolatuilla teillä/väylillä?

Jos ajat, niin noiden mainittujen DT-kiekkojen alumiininippelit ei ole paras ratkaisu.

Hyvä pointti, tosin täällä Tampereella ei käsittääkseni tuota sontaa kelveille levitetä. Jos kohta ei välttämättä auratakaan, mutta se on jo toinen juttu.

stenu
23.10.2025, 10.57
^ Joo varsinkin piilossa olevat alumiininippelit ei tosiaan ole järkiratkaisu, jos joutuu yhtään ajamaan suolatuilla teillä.

Mulla on hyvä kokemus Enve AG25:sta. Messinkinippelit ja nippelit esillä. Parisenkymmmentätuhatta kilsaa takana ilman ongelmia. (Jos ongelmaksi ei lasketa sitä, että sain takavanteeseen flisun, kun ajoin se kiveen ja vanne vaihdettiin takuuna. Takuu hoitui Tonien kautta ja kahdessa viikossa oli kiekko taas ajossa.) Ainoa miinus tulee siitä, että rikkoutumistakuu noissa on vain 5 vuotta.

Mulla tosin on nastat toisilla kiekoilla, koska Griswoldit on sen verran löysät, että en ehkä hookless-vanteille niitä laittaisi. Enveille tulee talvikäyttöä lähinnä silloin, kun nastat ei ole tarpeelliset eli lumettomina talvina ja kuivilla tuoreen lumen pakkaskeleillä. Suolamoskissa ajoa on tullut aika vähän, joten laakereiden suolakestoa en ole joutunut koestamaan pahimmissa olosuhteissa.

TuplaO
23.10.2025, 12.41
Mulla oli gravelissa aikanaan DT:n CRC1400:t (tosiaan CRC, ei GRC). Niistä lahosi alunippelit yllättävän helposti/nopeasti. Tiesuola oli todennäköisin syy, vaikken kiekkoja esim. päivittäisessä työmatka-ajossa uittanutkaan. Vitutuksissani vaihdatin tilalle messinkinippelit.

Nyt (ilmeisen samanlaisessa) ajossa samat enveläiset kun stenulla (AG25). Ovat suorat ja kaikkea (system weight 100+kg), mutta vapari mennyt kertaalleen uusiksi, kun putsi/huolto ei jeesannut. Kerää moskaa näemmä suht helposti, koska en kelien puolesta erityisesti kiekkoja kiduta. Suosittelenko, "ostaisinko uudelleen"? Kyllä.

viljosiilo
23.10.2025, 13.09
Nyt (ilmeisen samanlaisessa) ajossa samat enveläiset kun stenulla. Ovat suorat ja kaikkea (system weight 100+kg), mutta vapari mennyt kertaalleen uusiksi, kun putsi/huolto ei jeesannut. Kerää moskaa näemmä suht helposti, koska en kelien puolesta erityisesti kiekkoja kiduta. Suosittelenko, "ostaisinko uudelleen"? Kyllä.

Oliko tuo vapaaratasongelma noilla vanhoilla Mavicin navoilla? Toneilla sanottiin, että noiden vaparissa on ollut ongelmaa, minkä takia ilmeisesti Enve siirtyi käyttämään noissakin kiekoissa omia napojaan. Itselläni on samat kiekot vanhoilla navoilla eikä ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään ongelmia minkään kanssa. Kehät ovat mukavat kuin mitkä.

kmruuska
23.10.2025, 13.12
Olen ollut hyvin tyytyväinen Campgnolo Levante -kiekkoihin ensin gravelissa ja nyttemmin maantiepyörässä. Sisämitta 25mm ja erittäin toimiva tubelessina kun vanteen sisäpinnassa ei ole muita reikiä kuin venttiilille eikä teippiä tarvita. Tämän haittapuoli on toki että pinnan vaihtoon täytyy irrottaa venttiili ja magneetin kanssa houkutella nippeli ulos ja takaisin. Erittäin hyvä yksityiskohta on venttiilin juuren tasainen ulkopinta johon venttiili istuu tarkasti eikä tursua litkuja. Pidän myös vanhan tyylin huollettavista laakereista. Ja hyvännäköisethän ne tietysti on koska Campagnolo. Pysyneet minun 95-kiloisen ruhon ja kymmenen kilon repun alla täysin suorina ilman rihtailuja. Yhtään pinnaa ei ole katkennut.

Sama kiekko taitaa olla myös Fulcrumin Rapid Red Carbon.

TuplaO
23.10.2025, 13.49
Oliko tuo vapaaratasongelma noilla vanhoilla Mavicin navoilla? Toneilla sanottiin, että noiden vaparissa on ollut ongelmaa, minkä takia ilmeisesti Enve siirtyi käyttämään noissakin kiekoissa omia napojaan. Itselläni on samat kiekot vanhoilla navoilla eikä ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään ongelmia minkään kanssa. Kehät ovat mukavat kuin mitkä.

Ymmärtääkseni on juurikin Mavicin sisälmykset näissä navoissa. Ei minusta iso ongelma, mutta huomioimisen arvoinen kuitenkin.

Homelite
23.10.2025, 13.53
Hyviä pointteja, kiitos!

Envet taitaisi olla mahdollista saada kilpailukykyiseen hintaan myös Suomesta kivijalasta, hyvä homma olisi tämäkin.

Noita Levanteja itse asiassa katselin jossain vaiheessa, hinta kun oli enemmän kuin kilpailukykyinen. Tuo irtokuula- kartiolaakeri vaan jostain syystä tänä päivänä vieroksuttaa. Ehkä siihenkään ei ole mitään järkisyytä, kyllähän noita irtokuulanapoja on vuosien varrella tullut huollettua ja ikuisia ovat tuntuneet olevan.

Pitää vielä miettiä.

stenu
23.10.2025, 14.13
Levantessakin on alumiininippelit.

K-Pg
23.10.2025, 15.32
Mistä löytyisi noin 28mm sisäleveät 650b kiekot graveliin? Valmiiden kiekkojen tarjonta on heikkoa, mutta saako jossain teetettyä maastovanteilla ja maantienavoilla?

Homelite
23.10.2025, 15.36
Levantessakin on alumiininippelit.

Niinpä tietysti. No ymmärrettävää, säästyyhän siinä painoa melkein 20 grammaa.

Vaikka eipä varmaan kiekkovalmistajien suunnittelijoiden lähtökohtana ole, että näillä joku pohjoisen puoliapina veivaa pilkkopimeässä sohjo-suolavellissä keskiötä myöten.

OJ
23.10.2025, 17.34
Jos on semmoisia toiveita, mitä ei oikein markkinoilta loytyvillä paketeilla pysty tyydyttämään, niin miksei laittaisi vaikka LB tai EIE kiekkoja just omien toiveiden mukaisesti?

Yedi.
24.10.2025, 01.13
...mutta saako jossain teetettyä maastovanteilla ja maantienavoilla?

Melkein jokaisessa fillarikorjaamossa osaavat kasata kiekot. Osat voi joutua itse hankkimaan, jos ao. korjaamon tavarantoimittajalla ei ole haluttuja komponentteja tarjolla.

Aakoo
24.10.2025, 09.07
Jos on semmoisia toiveita, mitä ei oikein markkinoilta loytyvillä paketeilla pysty tyydyttämään, niin miksei laittaisi vaikka LB tai EIE kiekkoja just omien toiveiden mukaisesti?

No tämä. LB:ltä halutuilla spekseillä tonnilla kiekot kotiin, esim. DT 350 ja 40mm syvä 25mm sisäleveä kehä.

MRe
24.10.2025, 09.54
^ täytyy vain valmistautua odotukseen, jos kiekkoja ei ole hyllyssä. Keväällä mulle tuli hyllykiekot kahdessa viikossa ja nyt syksyllä built-to-order -kiekkoihin meni kaksi kuukautta. Tosin heillä oli 10v synttäriale, niin varmaan tilauksia tuli normaalia enemmän. Vajaa 1100€ messinkinippeleillä, Sapimin pinnoilla, i9-navoilla ja 40x25 (iw) kehillä.

TuplaO
24.10.2025, 11.34
Mistä löytyisi noin 28mm sisäleveät 650b kiekot graveliin? Valmiiden kiekkojen tarjonta on heikkoa, mutta saako jossain teetettyä maastovanteilla ja maantienavoilla?
Jos Enve-linjoille jo lähdettiin, niin eikö AG28 natsaisi tähän? Sitä en tiedä kuinka helposti tai hyvään hintaan noita saa. Jos AG25 toimii, niin miksei tämäkin.

Homelite
27.10.2025, 13.59
^ täytyy vain valmistautua odotukseen, jos kiekkoja ei ole hyllyssä. Keväällä mulle tuli hyllykiekot kahdessa viikossa ja nyt syksyllä built-to-order -kiekkoihin meni kaksi kuukautta. Tosin heillä oli 10v synttäriale, niin varmaan tilauksia tuli normaalia enemmän. Vajaa 1100€ messinkinippeleillä, Sapimin pinnoilla, i9-navoilla ja 40x25 (iw) kehillä.

Mites tää tullipuoli? Kattelin noita LB:n sivuja ja euroopan kaupasta kilkkeet lähetetään Ranskasta, joten luonnollisestikaan tulleista sun muista ei tarvitse murehtia. Mutta myyvät vain tiettyjä malleja, eikä itse kustomoituja ole mahdollista tilata.

No "international"- kaupan puolelta onnistuu taas kustom- tilaukset, mutta mites tuo tullihomma? Itse sanovat että: "
Not charged by us, may be charged by the carrier upon importation."

AR25 kehä kasattuna DT 240 navoilla, kahdesta vaihtoehdosta halvemmalla kuljetuksella vähän yli 1500 usd, eli about 1300 eur. Mutta jos tähän vielä pamahtaa tullit ja alvit, niin eihän tässä mitään järkeä ole.

MRe
27.10.2025, 14.52
Jos toimitustavaksi valitsee ”TPD”, mikä on myös se edullisin, niin ei tule tulleja tai alvia. (TPD=tariffs paid delivery). Se, että minkä sukellusveneen, huumelastin tai venäläisen kolonnan mukana nuo EU-alueelle ui, ei ole mun tiedossa, mutta niin ne vaan tulee.

Suomeen ja kotiovelle ne tulee yllättäen ja pyytämättä. Molemmat kiekot on vaan tulleet ilman mitään ennakkoilmoitusta yhtään mistään. Rahtarin seurannasta näkyy, milloin saapuneet Eurooppaan, mutta sen jälkeen hiljaisuus. Mutta hyvin tulivat.

Miten muuten sait tuollaisen hinnan? Mä konffasin LB:n sivuilla AR25 noilla navoilla ja tarjoaa 1100 €.

Mutta noin ylipäätään LB:llä on tosi hyvä asiakaspalvelu. Viestiä sinne vaan, niin vastaavat päivässä. Pitää vaan muistaa, että aikaeroa on heidän hyväkseen jonkun verran, eli meidän päivä in siellä ilta.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20251027/915499b00a4e73edcfa68f9744b7ebf3.jpg

Homelite
27.10.2025, 16.00
Ok, jos näin on niin näin on. 1290.33 eur näytti kuluineen kaikkineen. 1114,02 kiekkkopari, handling fee 43,63 ja shipping cost 132,68.

Sillä vaan arkaa ja huonosti vastoinkäymisiä sietävää miestä asia arvelutti, että jos niin kävisikin, että nuo tulliin jäisivät, olisi tämäkin kiekkopari sitten about 1700. Jonkun verran muuten viiksettäisi.

MRe
27.10.2025, 16.56
^Mcarbonilta saattaa saada jo tuohon hintaan kiekkoparin DT Swissin navoilla.

Homelite
27.10.2025, 17.19
^Mcarbonilta saattaa saada jo tuohon hintaan kiekkoparin DT Swissin navoilla.

no tämä. Ja paljon muitakin vaihtoehtoja.

MRe
27.10.2025, 18.56
Joo. Itse maksoin 1100€ kuljetuksineen omista i9:n navoilla ja Turbo 40-kehillä.

Arosusi
27.10.2025, 19.47
Turbo 40-kehillä.

Oletko huomannut ahtimen vaikutusta ajossa?
Anteeksi, oli pakko.

MRe
27.10.2025, 20.31
Oletko huomannut ahtimen vaikutusta ajossa?
Anteeksi, oli pakko.

Ei ole oikein vielä pitkän ajan kokemusta. Mutta sen sijaan, kun kesällä ostin MET:n TdF 2024 UAE-kypärän ja Oakleyn TDF 2024 lasit, niin keskari parani molemmilla 10%, eli yhteensä20%. Ja tämä tarina on tosi.

Yedi.
28.10.2025, 09.54
Oletko huomannut ahtimen vaikutusta ajossa?
Anteeksi, oli pakko.

Kyllähän uudet kehittyneemmät osat ja varusteet on aina parempia ja aiheuttvat positiivisia ajokokemuksia sekä parempia tuloksia.


Ei ole oikein vielä pitkän ajan kokemusta. Mutta sen sijaan, kun kesällä ostin MET:n TdF 2024 UAE-kypärän ja Oakleyn TDF 2024 lasit, niin keskari parani molemmilla 10%, eli yhteensä20%. Ja tämä tarina on tosi.

TdT-tuoteet tietysti motivoivat polkemaan, kuten ammattilaiset polkevat TdT:ssä, jolloin keskinopeus paranee ja pystyy ajamaan pidempiä lenkkejä.

Monesti itsekin tulee mietittyä hankintojen tarpeellisuutta ja hyötyjä, mutta ei oikeastaan milloinkaan tule hankittua mitään turhaa:D.

hubba
28.10.2025, 13.06
TPD toimituksella (tax pre paid) ei tosiaan Light Bicyclelta tule lisäkuluja. Merkkaavat toimituksen arvoksi n. 100e. Ja kohta saa black friday alennuksen jonka saa myös etukäteen kun ottaa yhteyttä. Sovin jo oman bf tilauksen marraskuun alkuun.