Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pole is back…



MRe
30.06.2025, 09.59
Tai sit ei… mut Leolla taas höyry päällä. Mulla on antaa vain tuo fb-linkki tähän hätään.

https://www.facebook.com/groups/295460833895724/permalink/24051482221200252/?

Jaa… olihan tuolla Polen sivuillakin jo.

https://polebicycles.com/

Copilot
30.06.2025, 10.08
Eipä tuolla linkillä tee mitään.

MRe
30.06.2025, 10.09
Eipä tuolla linkillä tee mitään.

Joo, laitoin linkin Polen sivuille.

Copilot
30.06.2025, 10.13
Nii joo. Eikö tää oo ollu jo kuukausia tiedossa että suunnitteluvirheiden takia hajoileviin runkoihin työnnetään varaosaa isolla hinnalla.

MRe
30.06.2025, 10.44
Mä luulen, että aika vähän on myöskään kokonaisen pyörän ostajia niin, että maksu etukäteen ja pyörä tulee jos on tullakseen. Nyt Leo yrittää kerätä pääomaa varaosia myymällä.

Onhan toi surkea juttu kaikenkaikkiaan. Olisihan sitä suonut, että Pole olisi menestynyt. Mutta kun katsoo alan tilannetta laajemminkin, niin ei mikään ihme, jos homma ei lentänyt.

M A
30.06.2025, 12.13
Pinkbikessä oli ihan mielenkiintoinen haastis i9 bisneksistä. Siinä i9 perustaja kertoo miten heillä korona-aikaan tullessa oli toimitilat ja sorvit maksettu. He varautui lisäkysyntään tekemällä pitkiä diilejä alumiinista. Jos pyöräkomponentit ei mene kaupaksi voisivat työstää muille yrityksille tuotteita samasta tavarasta. Eli bisnes ei ole yhden kortin varassa niin kuin polella, jonka bisnes oli tehdä kokonaisia pyöriä.
Pystyiskö pole tekemään muitakin komponentteja alihankintana, jotta kassavirtaa voisi tulla muualtakin?

Sambolo
01.07.2025, 13.15
Olikoha Leon vai Polen somessa kun kertoivat, että keskittyvät tekemään prototyyppipyöriä, ehkä myös tuotantoon joskus jotain.

maalinni
01.07.2025, 13.20
Kaikkea hyvää heille ja toivottavasti Pole nousee. Ei ole vastaavia firmoja Suomessa liikaa.

MRe
01.07.2025, 18.18
Kaikkea hyvää heille ja toivottavasti Pole nousee. Ei ole vastaavia firmoja Suomessa liikaa.

Joo, toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Voi se vaikeaa olla tällä hetkellä koittaa tuottaa premium(hintaisia) pyöriä kannattavasti ja ylipäätään millään volyymillä..

kaakku
01.07.2025, 23.51
Evolink 140 oli kyllä hieno. Sitten lähti mopo keulimaan.

Aakoo
02.07.2025, 11.05
Eikö Polen ne alkupään pyörät olleet aikaansa edellä geon yms. suhteen, ja homma lähti menemään metsään sitten kun päätettiin alkaa koneistamaan kotimaassa omalla koneella premium -hintaisia sähköpyöriä? Jotenkin itselle jäi epäselväksi miksi voittavaa reseptiä lähdettiin muuttamaan, kuitenkin kyseessä oli todella pieni toimija pyöräbisneksessä?

Copilot
02.07.2025, 11.12
Koska sieltä ulkomailta tuli sutta ja sekundaa ts. todella pieni valmistaja ei löytänyt luotettavaa pajaa runkojensa valmistajaksi, joten yrittivät tehdä itse.

Toimitukset oli jatkuvasti kuukausia myöhässä. Laatu oli huonoa. Evolinkit ratkeili, Taigassa ja Taivalissa oli väljiä satulaputkia ja muita laatuongelmia esim. maalauksessa. Joten en tiedä oliko se edes voittava konsepti, vaikka fillarit oli sinänsä hyviä, mutta tehtiinkö nillä oikeasti rahaa niin...

Eihän se koneistettujen laatu sinänsä parempaa ollut, mutta se on ihan normaalia kun uutta tuotantotapaa yritetään ajaa ylös...

Polen nousuun näin realistisesti ainoa vaihtoehto varmaan on, että jos ja kun markkina alkaa elpyä niin joku vakiintunut toimija näkee brändissä arvoa, että se kannattaa lisätä portfolioon. Muuten on vaikea nähdä Kokkosen näytöillä, että hommalle löytyisi rahoittajia, että oikea pyörätuotanto saataisiin kannattavasti pyörimään. Pyöräbusineksen laman aikana kukaan ei sitä arvoa nähnyt...

Aakoo
02.07.2025, 11.20
^Ok, en muistanut että oli noin paljon ongelmia aiheen tiimoilta. Luulin että runkoja meni rajun käytön seurauksena, mutta vissiin sitten laadussakin oli ongelmia. Euroopassa ei vissiin ole runkopajoja, jolta sarjoja olisi voinut tilata? Väljiä satulaputkia ei oikein ymmärrä, ei kait niitä putkia runkovalmistajat itse tee? Harmin paikka kuitenkin, olisi ollut hyvä jos kotimainen valmistaja olisi menestynyt innovatiivisella tuotteellaan.

Copilot
02.07.2025, 11.24
Väljiä satulaputkia ei oikein ymmärrä, ei kait niitä putkia runkovalmistajat itse tee?
Niin mikä lie se ongelman varsinainen lähde ollut. Putkien toimittaja vai runkopaja. Käsittääkseni kuitenkin hitsausvaiheessakin voi jotain mennä pieleen ja ainakin putkien muoto voi jollain tavalla elää.

Ymmärtääkseni noiden Evolinkkien kohdalla kävi jopa niin, että runkotoimittaja muutti Polelle ilmoittamatta jotain rungoissa ja siksi ne alkoi hajoilla. Siitä samasta kohdastahan ne suurin osa meni. Kovalla käytöllä juu, mutta kyllä niitäkin fillareita on jotka sitä kovaa käyttöä kestää.

Kaukoidän tuotannossa toki on sekin ongelma, että tavaraa pitäisi ostaa varastoon, että toimitusajat on järkeviä. Erittäin pienelle toimijalle hankalaa sitoa kovasti pääomaa varastoon. Omalla tuotannolla tavoiteltiin nimenomaan joustoa tuohon, että varasto on pieni, mutta toimitusaika voi pysyä lyhyenä. Enemmän ne taisi kuitenkin luomupyöriä koneistaa kuin sähköpyöriä, kun ne tuossa mainittiin.

Sambolo
02.07.2025, 14.16
Hitsauksissa/lämpökäsittelyssä oli ainakin ongelmia, joista toimittaja ei ottanut vastuuta, toimittajaa vaihdettiin, mutta ihan nappiin ei kai vieläkään mennyt. Pyörät oli kyllä muuten hyviä, välillä haikailen evolinkin perään. Koneistetun staminan viimeisimmät versioit kai oli ihan kestäviä, niitä näkee ajossa vielä, myös vanhoja machineja näkyy olevan vielä joilain ajossa. Tuommonen remastered stamina olis ollu kyllä makia peli. Geohan on melkolailla vielläkin edellä, tai vasta nyt viimeaikoina esim pitkää perää alettu suosimaan alamäkihommissa. Toki esim dh:ssa pätkätkin muuttuneet enemmän nopean vauhdin valtatie bikeparkiksi.

kmruuska
03.07.2025, 15.29
Niin mikä lie se ongelman varsinainen lähde ollut. Putkien toimittaja vai runkopaja. Käsittääkseni kuitenkin hitsausvaiheessakin voi jotain mennä pieleen ja ainakin putkien muoto voi jollain tavalla elää.


Fairlightin pääsuunnittelija sanoi haastattelussa uuden teräsrunkoisen Strael 4.0:n suunnittelusta että alunperin pyrkivät mm. ohentamaan vaakaputken satulaputken puoleista päätä 0,7millimetristä 0,6 milliin, mutta juuri hitsauksen aikaisen liiallisen vetelyn vuoksi eivät sitten ohentaneetkaan siitä kohtaa. Vetely kuuluu kuulemma asiaan ja sen vaikutuksia korjaillaan hitsauksen jälkeen, mutta sen pitää pysyä tietyissä rajoissa.

MTB Engineer
04.07.2025, 13.21
Paha mennä varmaksi sanomaan ja toki spekulaatiota asian tiimoilta riittää, mutta näin tuotantotekniikasta ja -taloudesta aika paljon ymmärtävänä sanoisin, että Pole kaatui omaan mahdottomuuteensa. Yritettiin tehdä niche-tuotetta ilman, että perusrahoitusta olisi ollut tukemassa ns. syömähammasmalleja. Omassa tuotannossa on aina se ongelma, että voluumi kyllä korjaa tehokkuuden puutteen jos myyntihinta on edes sinne päin, mutta jos joku näistä puuttuu, ei homma toimi. Sieltähän oli mm. uutisia, että oli mennyt kokonaisia sarjoja runkoja suteen jonkin koneistusvirheen takia. Tuo on aivan täysin prosessien toimimattomuutta jos annetaan ajaa sarja loppuun ja lopuksi mitataan, että hups, nyt ei sattunutkaan kohdalleen. Samalla sponssattiin mm. EWS-joukkuetta, ja kaikki sijoittajien rahoilla ja lopulta kun hanat meni kiinni eli sijoittajilta loppui ~10v kohdalla usko start-upiin, ei kaava enää toiminut. Tämä siis mun näkemys ja voin olla väärässäkin.

Toivottavasti Leo saa tästä jotain toimivaa aikaan kun tuntuu olevan hänelle ns. sydämen asia. Pyöräteollisuudessa olisi isoillakin hurjasti parannettavaa mm. juuri laatuasioissa ja suoraan sanottuna pa*kassa suunnittelussa monessakin kohtaa, mutta Leona lähtisin ehkä mielummin komponenttitasolta kuin pyöristä liikkeelle. Laadukasta koneistettua osaa, kuten Garbarukilta, pihalle, siitä voluumi ja sitten voi protoilla rauhassa omilla rahoilla ja vaikka minkä heinäsirkan näköisten värkkien parissa.

Kiituri
04.07.2025, 21.21
Aina on niitä jotka tietävät paremmin.

MRe
04.07.2025, 21.39
Aina on niitä jotka tietävät paremmin.

Markkinat ovat aina oikeassa. Vanha kapitalistin totuus.

paaton
05.07.2025, 17.45
Aina on niitä jotka tietävät paremmin.

Niin. Markkinat kyllä lopulta.

Tuota runkojen koneistamista billetistä voisi miettiä niinkin, että hiilikuiturunkoa varten tehdään muotti, jonka valmistus on kallista. Polella se "muotti" tehtiin periaatteessa jokaiseen runkoon. Ja liimattiin vielä kasaan. Se työnmäärä on melko hurja mitä tuon kokoiseen alumiinimöykkyyn käytetään, jotta siitä saadaan runko valmiiksi. Vaikka sen työn automaattikone tekeekin.

OJ
05.07.2025, 18.00
En koskaan mennyt tilaamaan Polen runkoa, eli sillä puolella vähemmän omia intressejä, mutta Huck Norrisin insertit on kyllä kivoja kevyessä käytössä.

stenu
05.07.2025, 19.20
Väljiä satulaputkia ei oikein ymmärrä, ei kait niitä putkia runkovalmistajat itse tee?

Kyllä ne satulaputket yleensä pitää porata oikeaan sisämittaan: https://www.instagram.com/reel/DCfrup-very/