PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ketjun lukko aukeaa käsin

Zetteri
26.06.2025, 06.52
Pitäisiköhän tästä huolesta, ja viedä takaisin liikkeeseen. Ostin Shimanon CN-E6070-9 ketjun ja sille kaveriksi tarjottiin KMC Misslink 9sp. Lukko meni paikalleen, ei napsahtaen vaan kevyesti työntäen, ja aukeaa kevyesri työntämällä. Ainakin silmämääräisesti ohuemmasta tavarasta on kyljet tehty. Omaan silmään ei kovin vakuuttava pari.

Epäilyttää uskaltaako tällä ajaa?

YocceT
26.06.2025, 09.33
Lukko meni paikalleen, ei napsahtaen vaan kevyesti työntäen, ja aukeaa kevyesri työntämällä.

Mitä tarkoittaa "kevyesti työntäen"? Näyttääkö tuo lukko lukittumisen jälkeen samalta kuin ne viereiset linkit ketjussa?

Pulimonni
26.06.2025, 09.35
Tältä pitäisi näyttää, kun lukko on kunnolla kiinni.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250626/c02d2ccf64b87ef05929ee3a8f606cc4.jpg

petewow
26.06.2025, 09.43
Taitaa olla KMC pikalinkkien ominaisuus.. Mulla on kahdessa pyörässä tämmöset ja molemmilla tullut ajettua tuhansia kilometrejä ilman ongelmia. Ja siis nuokin avautuvat ja lukittuvat ilman mitään työkaluja.

https://www.bike24.com/p2326023.html

Zetteri
26.06.2025, 09.52
Eipä tullut otettua valokuvaa, mutta suurin piirtein tuolta näyttää. Kevyesti työntäen, tarkoitin tällä että tapin pää liukui kapeampaan osaan reiästä käsin työntämällä, ei tarvinnut polkimella ja jarrulla avittaa (pihdit odottavat vielä kaupan hyllyllä). Auki tuon lukon saa, kun työntää käsin viereisiä lenkkejä toisiaan kohden. Kokeilin laittaa alkuperäisien ketjun lukkoa (KMC e11S) tilalle, siinä ei tappi yltänyt kunnolla läpi, ja kun sen kiristi nivel ei toiminut, oli niin jäykkä.
Itse päässäni näistä summailin: alkuperäinen ketju ollut hieman kapempi, ja nyt myyty lukko on tarkoitettu hieman paksummalle ketjulle.

Yhtä kaikki, lähdin autolla töihin. Ja ajattelin soittaa ketjun myjälle (Classik Bike) ja kysyä mitä ehdottavat.

nure
26.06.2025, 10.35
Itse ajanut vuosia KMC SL ketjuilla ja pikalukoilla ilman ongelmia joten pelko pois!

Zetteri
26.06.2025, 10.39
No tuohan on hyvä kuulla, ettei tarvitse lähteä asiasta kinaamaan. Tämän näköiset ne taisi olla KMC MissingLink 9R Ti-N Chain Connector - KMC / Shimano 9-speed - 2 pcs. (https://www.bike24.com/p2862928.html)

Pysyykö tuo paikallaan vaihtajan jousen varassa, kun ei poljeta eteenpäin?

TERU
26.06.2025, 12.14
Noita on ollut monia käytössä monia vuosia, monia monia kilometrejä ajettuna ja monia kertoja avattuna ja liitettynä.

Katkenneesta pinnasta olen taivuttanut vaihtajan häkin jousen eliminointivälineen, jolla häkin saa nostettua takahaarukan alaputken lähelle. Näin ketjun saa helposti käsin avattua ja uuden ketjun pujotettua paikoilleen.
Uusi tai käytetty liitin on myös tässä helppo asettaa paikoilleen ja nykäistä kunnolla perille.
Ja kyllä kestää

YocceT
26.06.2025, 12.37
"Replacement chain links for KMC and Shimano chains. Assembly and disassembly without tools."

Tuolla Bike24 -tuotekuvauksessa (linkki ylempänä). Eli toimii kuvauksen mukaisesti, ei kai muuta kuin kovaa ajoa vaan.
Itsellä kun on kokemusta vain Shimanon vastaavista, niissä täytyy vähintään avaamiseen käyttää työkaluja, kiinni saa polkaisemallakin.

maalinni
26.06.2025, 12.41
Sama oli itellä, ei haitannut ajoa. Tosin vältin taaksepäin polkemista.

nure
26.06.2025, 13.20
^Oikeastaan miksi täytyy polkea taaksepäin ku ei pakkia löydy vieläkään. Toisaaltaan en tuota edes miettinytkään.

Lisäksi muistaakseni KMC sallii uudelleenkäytön (ja että on yhteensopiva muidenkin ketjujen kanssa) minkä esim. Shimano taitaa kieltää, muistaakseni.

Puskis
26.06.2025, 13.42
Ainakin mulla käytössä olevan KMC:n 9v-pikalukot napsahtaa lukitessa ja avatessa. Voihan ne olla jotenkin erilaisia, mut jotain kullanvärisiä nämäkin. Paljon kiinni ja auki rämpätyt kyl löystyy, mut ite ainakin käyttänyt huoletta moneen kertaan sellaisiakin (SRAM), joiden uudelleenkäyttö on kielletty.

Zetteri
26.06.2025, 14.15
Tuo ei kyllä napsunut liukui vain pohjaan, siitä se epäilys heräsi. Ja suoraan paketista oli. Toisaalta kun katsoo kuvaa, jompi kumpi puoli kirisyy kun ketjussa on vetoa, kunhan nyt eivä itsekseen putoile.
Itse kyllä poljen välillä taaksepäin, lähinnä liikennevalojen vaihtumista odotellessa...

TERU
26.06.2025, 14.49
Pikalukon voi hutiloida kiinni vain toiselta puolen, siinä ehkä pahin moka. Se ei tietenkään kestä noin, onneks tuollaiselta säästynyt, kun ei tuolla ajamaan ole lähtenyt. Moka sinällään tuttu

PMoi
26.06.2025, 15.53
Pitäisiköhän tästä huolesta, ja viedä takaisin liikkeeseen. Ostin Shimanon CN-E6070-9 ketjun ja sille kaveriksi tarjottiin KMC Misslink 9sp. Lukko meni paikalleen, ei napsahtaen vaan kevyesti työntäen, ja aukeaa kevyesri työntämällä. Ainakin silmämääräisesti ohuemmasta tavarasta on kyljet tehty. Omaan silmään ei kovin vakuuttava pari.

Epäilyttää uskaltaako tällä ajaa?

Eipä tullut otettua valokuvaa, mutta suurin piirtein tuolta näyttää. Kevyesti työntäen, tarkoitin tällä että tapin pää liukui kapeampaan osaan reiästä käsin työntämällä, ei tarvinnut polkimella ja jarrulla avittaa (pihdit odottavat vielä kaupan hyllyllä). Auki tuon lukon saa, kun työntää käsin viereisiä lenkkejä toisiaan kohden. Kokeilin laittaa alkuperäisien ketjun lukkoa (KMC e11S) tilalle, siinä ei tappi yltänyt kunnolla läpi, ja kun sen kiristi nivel ei toiminut, oli niin jäykkä.
Itse päässäni näistä summailin: alkuperäinen ketju ollut hieman kapempi, ja nyt myyty lukko on tarkoitettu hieman paksummalle ketjulle.

Yhtä kaikki, lähdin autolla töihin. Ja ajattelin soittaa ketjun myjälle (Classik Bike) ja kysyä mitä ehdottavat.

Onko nyt niin että alunperin ketjut on 11-vaihteisen tarkoitetut ja tilalle ollaan laittamassa 9-vaihteisen ketjua?
Herää kysymys, kuinka monta vaihdetta pyörässä oikeasti on?

Zetteri
26.06.2025, 16.56
9 vaihdetta, pahoitteluni unohtui mainita olennainen

nure
26.06.2025, 17.57
KMC 11 ei siis toimi yksin kanssa...

Zetteri
27.06.2025, 14.29
Ainakaan 11 lukko ei toimi 9:n kanssa, koska kapeampi ketju. Tämä tuli ihan käytännössä kokeiltu, ensi oli nivel jumissa ja sen jälkeen lukko teki hypyn jonnekin pihanurmikon suuntaan.

Mutta hyvin on tuo ilman työkaluja aukeva pysynyt aamun 12 km työmatkan...

nure
27.06.2025, 14.51
Kannattaa koittaa laittaa ysi lukko yhteentoista niin huomaa kuinka keskenään sopimattomien osien käyttä toimii, kantapään kautta.

J3K
27.06.2025, 17.30
Joskus yritin 10/11 ketjua ja lukkoa ristiin, en muista kumminpäin mutta aika äkkiä hoksasi että kaikki ei ole kohdillaan. Nykyään pidän 11/12 ketjuissa kullanväristä lukkoa niin löytyykin pienemmällä rullailulla...

M A
27.06.2025, 19.52
Mä oon ajanut yhden vahausvälin sram11/shimano12 ketjulukonpuolikkailla. En tiedä miten oon saanut kiinni