Näytä tavallinen näkymä : Pakolliset työkalut maantierunkosetin varustamiseen Shimanolla
kmruuska
25.06.2025, 11.41
Olis kiikarissa oikean kokoinen ja hyvänhintainen Fairlight Strael 3.0 runkosetti. Ajattelin että josko siihen hommaisi joko 105 tai Ultegra Di2 -sarjan. Kun en ole koskaan itse rungosta asti rakentanut, kyselisin että tarvitaanko projektiin jotain hyvin spesifejä vermeitä? Rungossa on jo paikallaan Shimanon runkolaakeri. Hyllystä löytyy normit kasettiruoska ja -avain ja kuusiokolot ja torxit jne. mutta mitään jarruletkutyökaluja ei ole.
Sivustakatsoja
25.06.2025, 11.53
Tarkoitukseen tehty leikkuri on letkun katkaisuun kätevä, vaikka työn saa tehtyä mattoveitselläkin -mattoveitsellä tulee helpommin vino pää. Insertin työntämiseen tarvitaan jotakin, millä pitää letku paikallaan, Shimanolla on ainakin sellaiset keltaiset palikat -lukkopihdit on kelvolliset puristamaan palikat yhteen.
Sopivan kokoiset avolenkkiavaimet, kahvaan ja jarrusatulaan kannattaa ennen asennusta katsoa valmiiksi, samoin tarvitseeko jarrusatulan ilmausnippa jonkin avaimen.
Ilmaussetti nyt ainakin. Itsellä on bleedkit.comin 25 euron setti ja hyvin onnistui GRX:ien ilmaus. Jarruletkut voi katkoa mattopuukolla tms. jos ei halua työkaluun investoida. Samoin jarruletkun insertin voi naputella vasaralla paikoilleen. Työkalut kyllä helpottaa hommaa. Parilla kympillä saa jotkut Jagwiret, jotka ihan pätevät.
Edellä mainituilla pärjää, ei siinä mitään ihmeellistä vaadita. Osasarjan mukana taitaa tulla sähköjohtojen kiinnitystyökalu ja takavaihtajan etäisyyden mittaukseen tarkoitettu muovilärpäke. Akun pidike satulatolppaan, mutta se ei ole työkalu.
^^Jagwire leikkuri toimii ja samalla periaatteella saa tosiaan insertin helposti asennettua. Ilmaussarja ok mutta Shimanon saa tuolla kupilla täytettyä mutta ilmaussetit ei paljoa kustanna. Tuohon satuloiden nippeliin tarvii muistaakseni 7millin kiintoavaimen, muita kiintoavaimia ei nyky pyörissä pahemmin esiinny mutta sen sijaan kannattaa panostaa laadukkaisiin kuuskolo/Torx setteihin mutta jos ne on niin sitten ok.
Olis kiikarissa oikean kokoinen ja hyvänhintainen Fairlight Strael 3.0 runkosetti. Ajattelin että josko siihen hommaisi joko 105 tai Ultegra Di2 -sarjan. Kun en ole koskaan itse rungosta asti rakentanut, kyselisin että tarvitaanko projektiin jotain hyvin spesifejä vermeitä? Rungossa on jo paikallaan Shimanon runkolaakeri. Hyllystä löytyy normit kasettiruoska ja -avain ja kuusiokolot ja torxit jne. mutta mitään jarruletkutyökaluja ei ole.
Mikä on runkolaakeri? Mä olen suosiolla teettänyt ohjauslaakerin ja PF-keskiölaakerin asennukset liikkeessä. Muuten kasaillut itse. Perustyökaluilla pärjää ja jarruletkutkin saa tosiaan mattoveitsellä poikki, kun vaan tekee huolellisesti. Onhan sitä varten tietysti oma työkalukin, joka multa tietysti löytyy, kuten tuhat muutakin puolitarpeetonta kalua.
Keskiölaakeriin tarvitsee oman avaimen, jos on kierteellinen. Jos kaulaputkea pitää lyhentää, paras on putkenkatkaisija. Rautasaha ja joku jiiri on sitten toinen. Ja kuituputkella toki ainoa mahdollinen.
kmruuska
25.06.2025, 13.32
Mikä on runkolaakeri? Mä olen suosiolla teettänyt ohjauslaakerin ja PF-keskiölaakerin asennukset liikkeessä. Muuten kasaillut itse. Perustyökaluilla pärjää ja jarruletkutkin saa tosiaan mattoveitsellä poikki, kun vaan tekee huolellisesti. Onhan sitä varten tietysti oma työkalukin, joka multa tietysti löytyy, kuten tuhat muutakin puolitarpeetonta kalua.
Keskiölaakeriin tarvitsee oman avaimen, jos on kierteellinen. Jos kaulaputkea pitää lyhentää, paras on putkenkatkaisija. Rautasaha ja joku jiiri on sitten toinen. Ja kuituputkella toki ainoa mahdollinen.
Keskiölaakeria tarkoitin. Se on rungossa onneksi jo paikallaan.
Pitää varmaan kattella jarruleikkuri ja ilmaussetti valmiiksi. Rautasaha löytyy…
Momenttiavain ja ohjauslaakeriprässi on kivoja kamppeita olla olemassa. Kävynasennustyökalu (jos kaulaputkeen ei tuu expanderi) myös.
Jos on hiilikuituinen kaulaputki niin rautasahaan tiheähampainen terä.
kmruuska
25.06.2025, 14.07
Fillariosiin sopiva momenttiavainkin löytyy ja ohjainlaakerin kupit on rungossa paikallaan.
Jos olen oikein ymmärtänyt, jarruletkut ei taida yleensä tulla noiden osasarjojen mukana? Ainakaan niitä ei näy osalistauksissa. Eikä myöskään Di2 kaapelia.
Jarruletkut on mukana ja nesteet sisällä.
Ja Di2 johdot tai sitten ihme groupsetti.
Keskiölaskerin joudut varmaan irrottamaan jotta saat johdot akusta vaihtajiin tai ainakin se on helpompija nopeampi tehdä niin.
Tietenkin fiksu voi varustaa pyörän SRAMin langattomilla...
Tietenkin fiksu voi varustaa pyörän SRAMin langattomilla...
Hetken joutuu vielä langattomia jarruja odottelemaan.
kmruuska
25.06.2025, 18.20
Jarruletkut on mukana ja nesteet sisällä.
Ja Di2 johdot tai sitten ihme groupsetti.
Keskiölaskerin joudut varmaan irrottamaan jotta saat johdot akusta vaihtajiin tai ainakin se on helpompija nopeampi tehdä niin.
Oolrait, hyvä tietää. Katoin että Straelissa on roimasti reikiä joka puolella keskiötä joten ehkä ne johdot saa sieltä pujoteltua.
Sivustakatsoja
25.06.2025, 18.46
^keskiölaakeri on kait kierteellinen BSA, niin katsoo ennen kuumeisinta asennuksen aloitusta että löytyy sopiva avain (ainakin ultegra on vanhoja pienempi).
En tiedä mitä aiemmat kommentoijat puhuvat, mutta ihan ensimmäiseksi korvataan vanhat tyokalut uusilla PB Swiss kaluilla.
Jos ihan vakavissaan puhutaan, niin itse katkon kaulaputken Dremelillä. Käytän vanhaa "speiseriä" ohjurina että tulee nätti suora leikkaus. En ole oikein koskaan tykännyt rautasahasta noissa hommissa ja rälläkkä on vähän turhan nopea.
Mre, innolla oon pitkään odottanut.
Jos letkut sisäiset niin letkut joutuu joka tapauksessa katkaisemaan ja vaikka ulkoisetkin niin valmiiden settien letkut roisin pitkät.
Itsellä kolme erillaista avainta BSA keskiöön joten saa olla tarkkana että hankkii oikeanlaisen.
Haarukkaputki poikki joko putkenkatkaisijalla tai rautasahalla materiaalista riippuen. Myös (alumiini)spacer itselläkin toiminut ohjurina seistessä.
Oolrait, hyvä tietää. Katoin että Straelissa on roimasti reikiä joka puolella keskiötä joten ehkä ne johdot saa sieltä pujoteltua.
Kaikki saa onnistumaan mutta keskiön irrottamalla onnistuu helpommin.
Jos asuisit pk seudulla niin voisit hakea lainaksi avaimen mutta näin ei ymmärtääkseni ole.
Todennäköisesti tarvitsee sijoittaa yksi jakorasia sinne viistoputken sisään ja siinä pitää ottaa keskiö pois paikaltaan. Siihen tulee siis johdot akusta ja vaihtajista ja menee sitten yhdellä johdolla stemmin jakorasiaan. Itse jouduin Secaniin johtoja pujotellessa viistämään vähän muovia pois siitä keskiölaakereitten väliin tulevasta muoviholkista että sain johdot mahtumaan nätisti.
kmruuska
25.06.2025, 20.22
Todennäköisesti tarvitsee sijoittaa yksi jakorasia sinne viistoputken sisään ja siinä pitää ottaa keskiö pois paikaltaan. Siihen tulee siis johdot akusta ja vaihtajista ja menee sitten yhdellä johdolla stemmin jakorasiaan. Itse jouduin Secaniin johtoja pujotellessa viistämään vähän muovia pois siitä keskiölaakereitten väliin tulevasta muoviholkista että sain johdot mahtumaan nätisti.
Eikös tää viimeisin 8170 Ultegra ole langattomilla kahvoilla? Vai tartteeko siinäkin vetää vielä joku piuha stongaan asti?
kmruuska
25.06.2025, 20.24
Kaikki saa onnistumaan mutta keskiön irrottamalla onnistuu helpommin.
Jos asuisit pk seudulla niin voisit hakea lainaksi avaimen mutta näin ei ymmärtääkseni ole.
En asu ihan siinä nurkilla, en. Muutama tuhat kilsaa välissä. Mutta kiitos silti ystävällisestä tarjouksesta!
Valmistaudun henkisesti ja materiaalisesti keskiölaakerin irroitukseen.
Eikös tää viimeisin 8170 Ultegra ole langattomilla kahvoilla? Vai tartteeko siinäkin vetää vielä joku piuha stongaan asti?
On. Ei tartte sitä junction boxia stemmin alle enää. Kahvat saa kyllä piuhoittaa, jos haluaa. Akku kestää silloin pidempään.
Kaukoputki poikki joko putkenkatkaisijalla tai rautasahalla materiaalista riippuen. Myös (alumiini)spacer itselläkin toiminut ohjurina seistessä.
Kaukoputket on arvokkaita vehkeitä. Ei niitä pidä katkoa ja jos tarvitsee ohjuria seistessä niin miten pyöräily onnistuu?
On. Ei tartte sitä junction boxia stemmin alle enää. Kahvat saa kyllä piuhoittaa, jos haluaa. Akku kestää silloin pidempään.
Kahvojen firmispäivitys onnistuu vain, jos johdolla kiinni akussa ja takavaihtajassa. Ensinnäkin kannattaa firmikset päivittää, kun kamat on pöydällä. Toisekseen kannattaa katsoa, että on tarpeeksi johtoja (+junction box), että saa myöhemminkin päivitettyä ilman että pyörää tarvitsee purkaa.
https://si.shimano.com/en/um/7J4MA/upload_wireless_shifting_lever
Kahvojen firmispäivitys onnistuu vain, jos johdolla kiinni akussa ja takavaihtajassa. Ensinnäkin kannattaa firmikset päivittää, kun kamat on pöydällä. Toisekseen kannattaa katsoa, että on tarpeeksi johtoja (+junction box), että saa myöhemminkin päivitettyä ilman että pyörää tarvitsee purkaa.
https://si.shimano.com/en/um/7J4MA/upload_wireless_shifting_lever
No onpa hieno systeemi...
Sivustakatsoja
25.06.2025, 21.59
Sitten sellainen pieni yksityiskohta, että haarukkaan todennäköisesti käy jarrusatuloiden mukana tulevat pultit, mutta taakse tulevien mitta pitää tutkia ellei rungon mukana tule valmiiksi sopivia.
Tuossa rungossa ja haarukassa taitaa olla mitoitus 140-millisille levyille ja 160-milliset tarvitsevat adapterit, eteen ja taakse eri palikat.
Jos FM-jutut ei ole ennestään tuttua, niin kannattaa vähän selvitellä ennen kasauksen aloitusta että mitä pultteja, aluslevyjä ja muuta tarvii ja mitä jo on.
Jos on direct mount runko/satulat, niin takana pitäisi toimia samat pultit sekä 140mm että 160mm levyn kanssa. 160mm vaan vaatii sen adapterin, johon satula pultataan kiinni, 140mm levyn kanssa satula suoraan runkoon. Edessä tietty tarvii sen adapterin oli levy mikä tahansa.
Mutta toi pikkuosien saatavuus ja etsiminen on usein aika nihkeetä. Mulla oli viime kesänä haussa banjopultti Shimano XT takajarrusatulaan ja voi jeesus kun ei meinannut loytyä mistään.
Sivustakatsoja
25.06.2025, 23.24
^taakse on useaa eri mittaista pulttia (rungosta riippuen) ja eteenkin voi olla suoraan 160-milliselle levylle, kuten mun Salsassa, eli on läpipultattava. Mutta tuon puheena olevan rungon alkuperiänen haarukka näyttäisi olevan 140-milliselle levylle. Takana voi olla myös suoraan 160-milliselle, kuten mulla on Salsassa. Edit: eipä olekaan, vaan takana on 140-milliselle.
Edit: Shimanolla on kolme eri pulttityyppiä FM-jarruja varten: A, B ja C. Yksi on taakse läpipulttaukseen, yksi on satulan ruuvaukseen adapteriin ja yksi adapterin pulttaukseen haarukkaan.
Se pultin pituushan riippuu haarukan paksuudesta.
Katoin pikaisesti, että on flat mount jarruille tehty tierunko. Ehkä siellä on spekseissä kerrottu, että mitkä pikkuosat pitää olla. Meidän perheessä on viisi runkoa flat mounteilla ja niissä sopii pultit ristiin. Tai siis, se adapterin runkoonpulttausruuvi on sopiva myos jarrusatulaan jos laittaa 140mm levyn. En nyt ehkä laittaisi päätäni pantiksi tarkasta mitasta, mutta meidän Orbea, Trek, Giant, Cannondale ja custom teräs tiepyorissä on hyvin lähelle samanpaksuiset FM haarukanpäät. Haarukatkin ovat samaa kamaa. Mutta...menin googlaamaan ja Shimanski näkojään valmistaa noita pultteja 6 eri mitassa. Olisihan se nyt ihan ennenkuulumatonta, että saisi tehtyä yhdellä standardilla, jokaisesta kuudesta pultin pituudesta pitäisi olla vielä versiot ryby-kierteellä noin niinkuin vähintään.
Kaikesta huolimatta, se pikkuosien etsiminen voi olla tuskaa.
No onpa hieno systeemi...
Joo. Tämä on tällainen ”semilangaton”. Yhdistetty taitavasti langattoman ja langallisen huonot puolet. Noista langattomista kahvoista ei ole oikein mitään käytännön iloa, kun jarruletkut kulkee silti.
Tuolta löytyy laadukasta pulttia jokalähtöön https://www.wanyifabolt.com/ Laadukasta vaikka Kiinasta.
kmruuska
26.06.2025, 10.43
Löytyipä sopivasti aivan uskomattoman yksityiskohtainen selostus vastaavasta projektista pähkäilyineen.
Osien valinta perusteluineen ja perusteellista pohdintaa:
https://ulfschneider.io/2022-02-27-fairlight-strael-build-notes/
Itse projekti:
https://ulfschneider.io/2022-04-14-fairlight-strael-build-log/
Tuolta löytyy laadukasta pulttia jokalähtöön https://www.wanyifabolt.com/ Laadukasta vaikka Kiinasta.
Miten olet näiden pulttien laadun todennut?
^^Mä vedin johdot rungon läpi vaihdevaijeria käyttäen, eli teipillä kiinni vaan ja vetoa. Kahvoja en piuhoittanut ja ovat toimineet ihan mainiosti. Kaiken kaikkiaan akun ja johtojen asennus oli aika nopea operaatio.
Ainakin 105 di2 kahvat päivittyy langattomasti, eikä niihin johtoja edes saa. Asennukseen rasvaa ja tahnaa olisi hyvä olla valmiina.
Sivustakatsoja
26.06.2025, 19.40
Ja yksi tärkeä työkalu on Shimanon DM:t -lukee läpi kunkin komponentin asennusohjeen ennen asennusta. Esimerkiksi FM-adaptereja (ja takajarrun pultteja yleensä) taitaa olla kahta, pulttien suhteen eroavaa versiota: toinen vanhempaa, jossa on molemmat pultit ovat nupilla varustettuja ja uudempaa, jossa vain toisessa on nuppi.
^Mikä noiden nuppien tarkoitus muuten on?
Muuten, kun alkaa kasaamaan niin useilla löytyy joutilaita vaikka ihan lahjoitettavaksi kuluja vastaan.
Sivustakatsoja
26.06.2025, 21.57
^lukkosokkahan siihen törkätään.
^Thanks, koskaan käyttänyt noita vaki pultteja.
Katoin pikaisesti, että on flat mount jarruille tehty tierunko. Ehkä siellä on spekseissä kerrottu, että mitkä pikkuosat pitää olla. Meidän perheessä on viisi runkoa flat mounteilla ja niissä sopii pultit ristiin. Tai siis, se adapterin runkoonpulttausruuvi on sopiva myos jarrusatulaan jos laittaa 140mm levyn. En nyt ehkä laittaisi päätäni pantiksi tarkasta mitasta, mutta meidän Orbea, Trek, Giant, Cannondale ja custom teräs tiepyorissä on hyvin lähelle samanpaksuiset FM haarukanpäät. Haarukatkin ovat samaa kamaa. Mutta...menin googlaamaan ja Shimanski näkojään valmistaa noita pultteja 6 eri mitassa. Olisihan se nyt ihan ennenkuulumatonta, että saisi tehtyä yhdellä standardilla, jokaisesta kuudesta pultin pituudesta pitäisi olla vielä versiot ryby-kierteellä noin niinkuin vähintään.
Kaikesta huolimatta, se pikkuosien etsiminen voi olla tuskaa.
No onhan se. Takahaarukan paksuus vaihtelee. Halutaanko tuosta jäykkää tai joustavaa. Pultinkin on vähän pakko olla silloin eri mittainen.
Perinteinen konsti on että kun hankit rungon niin mittaamalla homma selviää. Yleensä rungon valmistaja kertoo mikä levy menee suoraan ja jos käyttää poikkeavia niin sitten adaptereita tarpeeseen ja pultit sen mukaan. Ei se niin vaikeaa ole.
Sivustakatsoja
27.06.2025, 10.21
^perinteisesti mittaaminen alkaa vasta siinä vaiheessa, kun asennus ei onnistukaan. Moderni tapa asentaa on selvittää asia etukäteen ja vastoinkäymisten kohdatessa olla jo tietoinen ratkaisusta.
--------------------
Ellei tätä keskustelua olisi avattu, en olisi lukenut uudempien osasarjojen DM:ä, enkä olisi tullut osittain tietoiseksi joistakin muutoksista. Harrastefoorumien perimmäinen tarkoitus on sivistää ja lisätä keskusteluun osallistuvan omaa ymmärrystä, ei muiden.
Tai ainakin se on ollut oma motiivini, sekä täällä että toisaalla -tarkoitus ei ole ikuisesti kinata ja voittaa väittelyt, vaan syventää omaa osamista.
^Tämän kun kaikki pystyisivät ymmärtämään ja vielä omaksumaan.
Sivusta, teoriassa hieno ajatus ja esim. jarrujen valmistajat voisi myynti ilmoituksessa mainita minkä pituiset pultit tulee setin mukana.
Itse syyllistyn noihin titaanipultteihin niin hankin ne vasta kun olen tietoinen tarpeesta ja mitoista, siis en hanki etukäteen.
Miten olet näiden pulttien laadun todennut?
Itsellä Wanyfian titaanipultit mm satulan kiinnityksessä. Hyvin kestänyt ainakin 15t km.
Sivusta, teoriassa hieno ajatus ja esim. jarrujen valmistajat voisi myynti ilmoituksessa mainita minkä pituiset pultit tulee setin mukana.
Itse syyllistyn noihin titaanipultteihin niin hankin ne vasta kun olen tietoinen tarpeesta ja mitoista, siis en hanki etukäteen.
Ja valmistaja voisi myös ilmoittaa sen rungon ja haarukan FM speksin tai jopa, että minkä mittainen pultti pitää olla. Eri standardeja ja variaatioita alkaa olemaan aikalailla miljoona.
^^ Pahuuttani testasin, M5 pultti ei ainakaan 20nm voimalla ei katkennut joten voi kyllä luottaa laatuun.
kmruuska
03.07.2025, 16.20
Kiitos kaikille avusta ja neuvoista. Projektiymmärrys nyt huomattavasti paremmin hallussa. Alkuperäinen Strael 3.0 -runko jäi nyt hankkimatta kun se olisi pitänyt noutaa 300km päästä. Eikä se tarjouskaan sitten niin erinomaiselta enää tuntunut kun tajusin että uuden, paremman ja kevyemmän Strael 4.0 runkosetin saa vajaan €400 lisäpanostuksella.
Pearlescent Blue 61T oransseilla Hopen satulakiinnittimellä ja ohjauslaakerilla lähti tänään tilaukseen. Arvioitu toimitus syyskuun lopulla. Tässä on siis hyvin aikaa opiskella mitä tarvitaan ja ostella osia. Tosin aika paljon jo löytyykin omasta takaa. Nykyisestä Cube C.62 Nuroadista lähtee ainakin Pro Discover -tanko ja Campan Levante -kiekot. Ja ehkä muutakin putkiosaa. Osasarja lienee halvinta hankkia pakettina. Katselin että Ultegra Di2:a saa n. €1300 hintaan ja 105 Di2 alle tonnin. Näiden välillä vähän pähkäilen mutta hintaero on melko pieni puolen kilon painosäästöön.
Osasarja lienee halvinta hankkia pakettina. Katselin että Ultegra Di2:a saa n. €1300 hintaan ja 105 Di2 alle tonnin. Näiden välillä vähän pähkäilen mutta hintaero on melko pieni puolen kilon painosäästöön.
Shimano ilmoittaa 105 takavaihtajan sopivan pakoille 34-36 ja Ultegran 30-34.
Ultegran kahvoissa on liittimet mihin voi kytkeä kiri/mäki/aero napit.
Muuta eroa ei nyt heti tule mieleen.
kmruuska
03.07.2025, 18.04
Shimano ilmoittaa 105 takavaihtajan sopivan pakoille 34-36 ja Ultegran 30-34.
Ultegran kahvoissa on liittimet mihin voi kytkeä kiri/mäki/aero napit.
Muuta eroa ei nyt heti tule mieleen.
Ultegra on jonkin verran kevyempi ja hupuissa on napit joilla voi vaikka käpälöidä ATK:ta. Ja olikohan niin että 46-36 -kampisarjan sai vain Ultegraan?
Ultegran kammet ovat ihan himputin naarmualttiit. Omaa Di2 kokemusta vain Ultegrasta, mutta eikohän 105 toimi myos oikein kivasti.
Niin ratastus tosiaan iso ero. 105 on 50/34, häkki pidempi ja pakka isompi. Ultegran 11-30 on tosi hyvä maantiellä. Toimiihan se varmasti 105 häkinkin kanssa.
Ultegra on jonkin verran kevyempi ja hupuissa on napit joilla voi vaikka käpälöidä ATK:ta. Ja olikohan niin että 46-36 -kampisarjan sai vain Ultegraan?
Painosta mainitsitkin, noi kahvan napit olin unohtanut.
46/36 taitaa löytyä vain Ultegrasta.
Niinkuin Paaton kirjoitti niin olettaisin että 105 takavaihtaja toimii 11-30 pakan kanssa ja Ultegran takavaihtaja 11-36 pakan kanssa. Luvata en voi kun en ole testannut mutta 11 v vielä toimii paljonkin Shimanon speksien ulkopuolelta.
Ultegran kammet ovat ihan himputin naarmualttiit.
En kyllä pitäisi noita mitenkään erityisen naarmualttiina, verrattuna Dura-Ace:n kampiin. Se kiiltävä pinta naarmuuntuu jo pelkästään pahasta katseesta.
Yleensä Shimanon vaihtajat toimii kyllä ainakin pari hammasta isommilla pakoilla...
En kyllä pitäisi noita mitenkään erityisen naarmualttiina, verrattuna Dura-Ace:n kampiin. Se kiiltävä pinta naarmuuntuu jo pelkästään pahasta katseesta.
Onko noin? Mulla on ”läjä” aiempia Ultegran kampia mitä on pahoinpidelty eri tavoin eikä anodisointi ole mennyt häiritsevän huonoksi ja sitten on noi 8100 kammet mitkä ottivat siipeensä kun ketju oli fillaria laukusta kasatessa ns. väärällä puolella.
Sama kokemus mulla 8100-kampien kanssa: polkimia irroittaessa kampi otti kevyesti asfalttiin ja heti näkyvät skraadut.
Shimano ilmoittaa 105 takavaihtajan sopivan pakoille 34-36 ja Ultegran 30-34.
Ultegran kahvoissa on liittimet mihin voi kytkeä kiri/mäki/aero napit.
Muuta eroa ei nyt heti tule mieleen.
Jos 105di2 haluaa lisänapit, niin ne pitää kytkeä suoraan akun pistokkeeseen. Kaksi erilaista nappi vaihtoehtoa pitäisi olla.
^Ei taida toimia lisänapit 12 vaihteisessa ilman kahvaa?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.