Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : DIY maalaus ja muut projektit



JKO17
21.06.2025, 14.36
Laitetaanpa ihan oma ketju DIY projekteille.

Aloitan aika laajalla selityksellä omasta ja jo toisessa ketjussa esillä olleesta Cannnondale Supersix maalipinnan poisto-, lakkaus- ja maalausprojektista


Olin ensimmäistä kertaa runkoa putsaamassa ja maalaamassa, joten tieto-taitopohja on sen mukainen. Toisaalta jos tästä jotain vinkkejä saa niin hyvä. Tästä voi saada myös vääriä vinkkejä, joten vastuu on lukijalla.


Omassa tekemisessäni tiedostin myös riskit siitä, jokin voi mennä pieleen, maali- ja lakkapinnan lopullinen tarttuvuus, keskinäiset epäsuotavat reagoinnit, maalausjäljen heikkous myös ulkonäöllisesti, takuiden ja jälleenmyyntiarvojen poistuminen ja romahtaminen jne.
Vaihtoehtona oli sitten se, että jos homma menee pieleen, niin runko sitten maalaukseen jonnekin muualle.
Aikaa meni ehkä noin 30 -35 tuntia. Tein sen pätkissä, etuhaarukka, emäputki ja yläputki, alaputki (nämä hiilarille ja lakalle) ja loppumaalipinnan hionta ja maalaus. Pyörä oli viimeistä osiota lukuun ottamatta ”koko ajan ajovalmis, ja tein siinä välissä myös lenkkejä

Hiilaripinnassa on 2 komponenttilakka suoraan hiilarin päällä
Maalauspinta on tehty hiomalla vanhan maalin lakka ja maali pois (maali pääosin ja karheaksi 320 hiekkapaperilla) ja maali ja lakka päälle
Pyörästä puuttuu vielä uudet tarrat, loppulakkaus ja puleeraus


Sekalaisia yleisiä ja yksityiskohtaisia vinkkejä

- laadukkaat ja nopeasti kuivuvat maalit ja lakat, itse ostin ne ammattiliikkeestä ja hinnat oli pienille pulloille 400 ml noin a 30 eur. Kun tähän käytti yhteensä ehkä 30-35h aikaa plus lopullinen viimeistely, niin muutaman kympin takia en lähtenyt mahdollisesti riskeeraamaan muutenkin epävarmaa lopputulosta.

- noita kannattaa kokeilla ennen pyörään suuntaamista, esim. suuttimen suihku saattaa olla aika erilainen joka sitten vaikuttaa mm. miten ja miltä etäisyydeltä suihkii

- tilat maalaukseen sopivaksi, ja sellainen ratkaisu jossa pyörää pääsee työstämään noin hartiakorkeudelta ja joka puolelta ja kulmasta, esim. koukku ja narulenkki katossa ja johon pyörä/runko roikkumaan satulasta

- tee ensin etuhaarukka valmiiksi, näet minkälaista jälkeä saat aikaiseksi ja miten, jolloin a) voit jatkaa runkoon tai b) lopettaa tähän, ja mahdollisesti yrittää korjata tekemäsi tuhon

- maalipinnan poistaminen käsin puhtaalle hiilikuidulle , ei voi mennä kauheasti pieleen , minulla tämä oli vaihtoehto osin A ja osin B

- hiilikuidun kyllä tuntee ja näkee käsin työstettäessä, joten sellaista ei kannata pelätä että hio liikaa hiilikuitua, mutta varoa tietenkin pitää. Siihen hiilikuidun pintaan jää monesti sellaisia laikukkaita ”liimajälkiä”. Nämä kannattaa hio varovasti puukon terällä, niistä lähtee valkoista purua kun hiilari on luonnollisesti mustaa. Samalla hiilarin kyllä tuntee terällä, se on kovempaa ja terä luistaa siinä päällä helposti ilman että hioo. Omassa pyörässä maalipinta lähti ohuina pitkinä siivuina. Jossain näin että se lähtee pieninä lastuina.

- hiilikuidussa näkyy kaikki vahvikkeet ja sen sellaiset, joten pinnasta saa tasaisen ja kiiltävän mutta se on kuitenkin vähän ”epämääräisen” näköinen. Tämä riippuu myös minkälainen ”hiilikuitupyörä” maalin alla on. Itse päätin että tämä vaatii vastakohdaksi kiiltävää maalipintaa ja teippausta, makukysymys

- jos ja kun tapahtuu virhe lakatessa tai maalatessa (esim .valuma), niin tähän suunnitelma. Itse pyyhkäisin kevyesti sormella tai puhtaan paperiarkin reunalla, ja suihkutin aivan kevyen kerroksen kaukaa, suunnitelma loppuun, pyörä kuivumaan ja sen jälkeen vasta fixaus

- muistettava että tekijä ja myös lopputulos on todennäköisesti kaukana ammattilaisesta, joten pitää yrittää olla tarkka ja huolellinen, mutta hyväksyä tietty suurpiirteisyys varsinkin lopputuloksessa Esimerkiksi jos rajapinnat ei onnistu niin kapealla teipillä pystyy ne fixaamaan minun mielestä ja omaan hyväksymääni laatutasoon riittävän hyvin, vaikka tätä en välttämättä hyväksyisi jos ammattimaalari tekisi sen toimeksiannosta

- Kaikki kuviot yms. on vaikea toteuttaa ja suunnitella, joten parhaaseen lopputulokseen päässee yksinkertaisella ja selkeällä suunnittelulla ja väreillä. Esimerkiksi oman pyöräni värit on niin lähellä toisiaan, että ne ei ole niin tarkkoja suhteessa toisiinsa kuten esim. gravelketjussa olevan Pinarellon valkoinen-oranssi yhdistelmä, puhumattakaan sen pyörän maalauksen vaativuudesta

- hiilikuitu- maalaus rajapinta omassa projektissani muodosti selkeän pykälän. Laitoin rajaan useamman kerroksen teippiä ja hion sitä ohjurina käyttäen hiilaripuolen. Noin sen pystyy tekemään selkeästi alle millin heitoilla, ja em. kohtaan viitaten niin omilla väreilläni se on ns. ihan kelpo mutta esim. valkoisella ei todennäköisesti kelpaisi

- spaypullolla ei voi maalata eikä paikata niin että suuntaa suoraan kohteeseen ja painaa suutinta, tai voi mutta riski valumille on tällöin tosi suuri.

- puukolla puhdistaessa pyörä tukevasti kiinni (tai jalkojen väliin) ja puukolla kahdella kädellä itseen päin vetäen , progressiivinen kevyt-voimakas-kevyt paine

- Suihkepullon lakkajälki (ja maali) on lähtökohtaisesti ok, pientä röpelöä siitä minulla jäi paikoitellen ja jonka näkee läheltä ja auringonvalossa sekä tuntee sormella pienenä karheutena. Tämä on todennäköisesti seurausta spraypullon pisarasuihkusta.
Tämän sain/saan pois 2500 karkeuden vesihionnalla. Tämä jättää sellaisen harmaan pinnan, joka sitten vaatii hiontanesteen ja puleerauksen. Teen tämän vain ns. näkyville ja isoille pinnoille. Pinnasta tulee erittäin tasainen ja esim. sormella tunnusteltaessa mitään epätasaisuuksia ei tunne


- jos on sauna käytössä niin hyvä, kun sillä saa nopeutettua kuivumisaikoja



”Opiskelu”

Katsoin pari youtubevideota.


Etoe-knava
https://www.youtube.com/watch?v=IiqWy-JXB74&t=1013s
https://www.youtube.com/watch?v=rsD3E0b6mko&t=1223s

Dangerholm
https://www.youtube.com/watch?v=80gkuNziegs

Varusteet

Varusteet ja tarvikkeet oli
puukko/muutama halpa puuko ja hiomakivi
hiomapareria: märkä 320, 600 ja 800, 2000 ja 2500
Hiomapaperia; kuiva/karkea ja 320
rajausteippi
puhdistusainetta sinol ja mug off
2 komponettilakkaa alan liikkeestä
hiomanestetta samasta paikasta> 2000 hionnalle
laadukas liikkeessä sekoitettu maali

3 pulloa a 400 ml lakkaaa yht 90 eur
maali 1 pulloa a 400 ml 30 eur
hiontaneste 1 pullo 20 eur
muut 30 eur
uudet tarrat 30 eur
hengityssuoja
yht noin 200 eur


Tilat:
lämmin varastotila
lattialle käytöstä poistettuja lakanoita/peittoja, koska tein ”pätkissä” ja pääosa komponenteista kiinni, niin tuo suojasi pyörää kun pyörittelin sitä edestakaisin
Katossa koukku+ lenkki, johon pyörän sai roikkumaan satulasta. Tämä helpotti erityisesti lakkausta ja maalausta, kun pyörää pystyi pyöritteleen, maalauksen pystyi tekeen er kulmista ja näki myös jäljen tosi hyvin




Jos mennään hiilikuidulle saakka niin

(Karkealla hiekkapapreilla pinta rikki ja vähän päälle, niin että hiilikuitu alkoi vähän pilkistellä primerin alta) ja sen jälkeen puukoilla ja 320:llä kuivalla noin hiilikuidun pintaan
Kevyellä märkähionnalla aina välillä läpi. Tai suoraanpuukolla ja 320:llä jota käytin etuhaarukan jälkeen
320 kuivalla ja puukoilla sitten rapsuttelin primerin pois ihan hiilikuidulle.ja välillä oikein kevyt märkähionta. Märkähionta nosti liimapinnat/primerin jämät paremmin esille, jolloin puukolla rapsuttelu ja hionta oli helpompi kohdistaa oikeisiin paikkoihin
Sitten 800:lla viimeistely. Mm. tämä jäi minulle epäselväksi, että olisiko ollut parempi jättää hieman karkeampi hionta lakkapinnan pysyvyyden vuoksi, todennäköisesti niin.
Primeri oli kovin kiinni, joten puukolla ja kuivalla 320:lla oli käyttöä kun niillä näki peremmin milloin hiilikuitu tuli vastaan

Alkoholilla puhdistus, Ja sitten tässä tapauksessa lakka suoraan päälle ilman primeria kun ajatus oli lähinnä uv suojaus. Katsotaan miten se pysyy.

Lakan kovettumista nopeuttaakseni pyörä saunaan. Ja sitten märkähionta 2000:lla ja 2500:lla. Ja lopuksi liinalla ja hiomanesteellä kiillotusta jonkin verran .

Jos tavoitteena maalaus, niin 320:lä vanha lakkapinta ja maalipinta pois, pyritään jättämään primerille ja tai uusi primeri ennen maalausta.
Itse jätin vanhat primerit ja maalasin päälle. Mitään negatiivista reaktiota ei tullut.

Loppusilaus

Tarrat kiinni+ vahva lakka tarrojen päälle + sen jälkeen pyörä hionta 2500 ja puleeraus

Alkutilanne

https://i.postimg.cc/Fz23X5yq/cannondale20253.jpg





Etuhaarukka, tähän olisin voinut jättää mutta lopputulos oli sen verran hyvä että jatkoon



https://i.postimg.cc/pXzqVqm8/carbon4.jpg
https://i.postimg.cc/gkH8B5wM/rawcarbon2.jpg


Tässä mietin myös että jätänkö tähän, olisi saattanut jäädäkin jos olisin saanut alaputken ja cannondalen logon sopimaan paremmin yhteen

https://i.postimg.cc/zDngVMkJ/cannondlesidef.jpg


Samoin tähän mutta periaatteessa olin niin lähellä ja tuosta kyllä näkyi että vanhaa on jäljellä


https://i.postimg.cc/PqpLhFxn/f1.jpg



Logoja ja viimeistelyjä vajaa valmis. Speedydecal ilmoitti että logot on lähteneet
https://i.postimg.cc/0y3QtdCW/maalausulkoasivu.jpg






Lisäksi pari lähikuvaa. Satulaputki maali-hiilarikynnys ja pieni suojauksen pettäminen takahaarukassa. Lakat on jo päällä jne.. ja annan olla sellaisenaan
https://i.postimg.cc/PxH84QXG/maalausulkotakaa.jpghttps://i.postimg.cc/4xKtN3L0/maalausl-hikuva.jpg

JKO17
23.06.2025, 12.22
Pari kuvaa rakenteesta. Vaatii tietyn kulman ja valaistuksen että näkee näin selvästi. Emäputkessa useampi vahvikekerros/-paikka, joka loppuu kun mennään ala- ja yläputkea noin 10 cm., keskiö ja sen ympäristö vahvistettu, samoin kuin haarukan ylä- ja alaosa jotka identtisiä (lähes vahvikkeiden osalta molemmin puolin) ja satulaputken yläosaa
Tällaista rakennetta saanee odottaa uusilta kevyiltä hiilaripyöriltä, eli painoa säästääkseen hiilikuidun määrä ja kohdat suunniteltu kohtuullisen tarkkaan. Tämä sitten lisää hiilaripalasten määrää ja asettelu vaatii enemmän tarkkuutta ja myös aikaa.

Kuvissa näkyy myös sprayn aiheuttama pieni rosoisuus, joka poistuu loppuhionnalla






https://i.postimg.cc/TYq0DH3f/cheadtube.jpghttps://i.postimg.cc/y81PXXD9/cheadtubelow.jpghttps://i.postimg.cc/NjdxN9Xn/ctoptube.jpg

JKO17
25.06.2025, 22.19
https://i.postimg.cc/0N5tBFRT/cannondalel-hesvalmis.jpg








Seuraava vaihe. Tarrat kiinni ja lakkaus.

paaton
25.06.2025, 23.17
NOni, sehän alkaa näyttää komealta. Nyt vaan ne korkeammat laipat ja d-a rattaat paikalleen.

Joko vetäisit lakan? Itse olisin ehkä tilaillut useamman tarrasetin eri kokoisena ja värisena+mallaillut mikä istuu parhaiten.
Ja kyllähän tuo huutaa sitä lab71 logoakin vielä satulaputkeen.

https://mackcycle.com/cdn/shop/products/cannondale-lab71-supersix-evo-12-speed-dura-ace-di2-disc-road-bike-1.jpg?

JKO17
25.06.2025, 23.46
Tilasin 2. Toinen oli metallinhohto grafiitin harmaan ja se taittoi lähemmäs hiilaria sekä myös maalattua osaa.

Paikallaan oleva on metallinhohto hopea (ei oikein näy kuvassa), joka minusta antoi paremman kontrastin hiilarille. Nämä on tietenkin makukysymyksiä, mutta tuosta tuli aikalailla sitten se mitä tilasin.
Pyörässä on useampi kerros lakkaa, nyt lakkasin vain logojen päälle.

paaton
26.06.2025, 06.58
Totta. Ei tuollainen metallihohto ja kuitu näytä kuvissa samalta mitä livenä oikeassa valossa.

JKO17
26.06.2025, 10.21
Kuvan lab71 oli ns. isossa kuvassa mallina värien asettelussa. Jouduin kuitenkin poistamaan maalit hiilikuidulle vähintään tuohon oman pyöräni rajaan saakka, joten se määräsi rajapinnan.
Omat logoni on hieman pienemmät ja asettelu tiheämpi kuin alkuperäisessä (todennäköisesti edellisen sukupolven supersixin).

Oikea järjestys tälle olisi varmaan ollut: suunnittele, poista komponentit, poista tai hio maalipinta koko rungon osalta, ja sen jälkeen puhtaalta pöydältä eteenpäin
Nyt mentiin kuitenkin vähän käänteisessä järjestyksessä, ja annettiin välivaiheiden vaikuttaa lopputulokseen.

JKO17
26.06.2025, 16.05
https://i.postimg.cc/7h9r9CRr/Cannondale-FIN.jpghttps://i.postimg.cc/vmnRj2Kz/Cannondale-FIN2.jpg


Tämä oli nyt sitten tässä

Opulus
26.06.2025, 16.19
^ Before-kuva niitä varten, jotka eivät kenties ole alusta pitäen seuranneet tämän pyörän vaiheita:

https://i.postimg.cc/0NWqn5jc/cannondale20253.jpg

nure
26.06.2025, 16.30
En tiedä tehdäänkö runkoja (enää) periaatteella että väri muottiin ja sitten laminoidaan mutta jos niin silloin ei kannata alkaa putsaamaan runkoa noin...

JKO17
26.06.2025, 17.00
Heitit vähän sellaisen epäilyksiä herättävän kommentin hiilarirungon mekaanisesta putsauksesta, joten kerrotko ja tarkennatko mitä tarkoitat menettelytavalla
a) väri muottiin ja sitten laminoidaan
b) jos näin on tehty, mistä sen näkee (myös rakenteellisesti jos alkaa mekaanisesti puhdistamaan) ja miten sitten kannattaa alkaa puhdistamaan runkoa (vai pystyykö sitä puhdistamaan ollenkaan)

Omassa pyörässä oli kyllä selkeästi rakenne alhaalta ylös : hiilaripinta, pohjamaali, 1 (-2 eri) maalia riippuen kohdasta ja lakka

Föhn
26.06.2025, 19.10
En tiedä tehdäänkö runkoja (enää) periaatteella että väri muottiin ja sitten laminoidaan mutta jos niin silloin ei kannata alkaa putsaamaan runkoa noin...
Siis oletatko sinä oikeasti runkojen tehtävän noin? Ootsä nyt ihan tosissas?

paaton
26.06.2025, 20.15
Nure on vanha veneenrakentaja, kyllä se kuituhommat tietää.

paaton
26.06.2025, 20.16
Tämä oli nyt sitten tässä

En kyllä välttämättä vielä laittaisi ketjua lukkoon :)

Föhn
26.06.2025, 20.51
En tiedä ainuttakaan fillarin valmistajaa joka käyttäisi gelcoattia tai muutakaan muutakaan esivärjättyä keinoa. Ehkä nuren aikaan muttei nämä modernimmat. Tuollaiset kommentit on sieltä menneisyydestä vahvasti. Sitäpaitsi tuollaiset käsittelyt nostaisi runkojen painon niille lukemin mikä sotisi keveitä runkoja vastaan. Ukko puhuu puutaheinää.

nure
26.06.2025, 21.23
^Huomasitko tuon "enää" tekstissä?

Föhn
26.06.2025, 21.35
"enää" viittaisi siihen että tuota veneen ulkopinnan suojelevaa pintaa oltaisiin käytetty fillarin rungoissa mitä en usko ikinä olevan käytetyn. Maailma menee eteenpäin. UV hartsitkin on jo arkipäivää rungon kasaamisessakin. No ehkä jostain tusinarungoista saadaan hintaa alas jättämällä UV pois.

JKO17
26.06.2025, 23.02
https://i.postimg.cc/qBGbGjpQ/Cannondale-FIN3.jpg

Lenkiltä kuva. Pinta on tosi eläväisen ja monitahoisen näköinen. Esimerkiksi satulaputken yläosassa on vahvike, joka jossain valossa ja kulmassa ei näy ollenkaan (ja kohta näyttää mustalta) ja jossain toisessa se näyttää siltä kuin pala talouspaperia olisi jäänyt lakkapinnan alle

nure
27.06.2025, 15.19
Föhn, gelcoat ei ole kovinkaan UV suojattu mutta onkohan nykyisten pyörienkään maalit?

Joko, oliko tuo ruskea ainoa väri vaihtoehto?

JKO17
27.06.2025, 15.31
^Huomasitko tuon "enää" tekstissä?


Niin. Noiden aikaisempien kysymysteni lisäksi voisit sitten lyhyesti kertoa että milloin ja mikä valmistaja. Vai onko tämä tyhjää huutelua.


https://tse4.mm.bing.net/th?id=OIP.Kbb31uySutSaBrjtfOW_dQHaHa&pid=Api&P=0&h=180



Laitoin johonkin että maalaus on -Industrial raw carbon and copper-, vastaus oli että aka Duracell, no tiedän ainakin mitä tarroja voin tuohon liimailla.


lisäys

Ei se ollut ainoa väri, mutta sen nyt valitsin. Väreihin, työntekotapaan, pyörän ulkonäköön jne.. liittyvät asiat on minusta ihan ok kyseenalaistaa ja kertoa mielipiteensä. Julkisesti kun tämän olen näytille laittanut niin sillä mennään. Eikä tarvi mun mielestä edes perustella.

Sitten taas tuo aiempi väite tuosta muotista, maalista ja mahdollisesta väärästä tavasta poistaa hiilari, on taas sellainen että en pidä siitä yhtään ellei sitä perustele, kun se sisältää väitetyn faktan ja sen kautta arvion työtavan kannattamattomuudesta

JKO17
29.06.2025, 13.36
Joo, eli kyllä tämä vielä jatkuu.
Kuosi tulee vaihtumaan, eli nostan maalipinnan rajan yläputkeen lab71 malliin, jolloin saan satulaputken yläosan epämääräisen näköiset vahvikkeet piiloon ja tuon hieman pakotetun näköisen maalipinnan rajan pois.
Vaihdan myös värin.
Työstettävä alue on nyt sen verran pieni, että tätä voisi sitten tehdä vaikka parin viikon välein. Vähän hiontaa, primeroinnit ja maalaus

JKO17
29.06.2025, 16.10
https://i.postimg.cc/C14FSYFf/cannondaleprimer2.jpg




Tuohon vielä pitää keksiä väri.
Metallinhohtosininen. Navy tai Nasa pohjalle, tai siihen suuntaan.

Lab71:n edellä oleva oxblood red on hieno, mutta diy;nä en todennäköisesti pääse lähellekään samaan väriin

JKO17
30.06.2025, 13.18
https://i.postimg.cc/KYDdQxxb/cannondalev-rit.jpg
Kävin aamulla hakemassa 2 värivaihtoehtoa.
Toinen on oxblood red ja toinen kirkkaansininen rainbow.
Tänään pitäisi saada pakettiin.

Sivustakatsoja
30.06.2025, 13.52
Mä tykkäsin tosta duracellista: hillitty ja jotenkin keventää pyörän takaosaa. Jos olisi täysin vapaat kädet, niin jotenkin cannondale-teksti voisi olla vieläkin isompi, jopa niin että taipuu enemmän putken ympäri.

JKO17
30.06.2025, 15.36
Samaa mieltä.
Isommat logot olisi olleet minustakin paremmat, ei olisi tarvittu kuin muutama milli korkeutta lisää per kirjain ja kirjainvälejä vähän pitemmäksi. Tähän taisi myös paatonkin viitata.
Värien asettelusta otin sitten loppupeleissä mallia cannondalen malleista, alkuperäinen duracell olisi toiminut minusta myös, mutta satulaputken vahvike alkoi häiritsemään per heti.
Lopuksi oli sitten 2 väriä valittavana , eli tuo duracell ja sininen. Punaisesta olisi tullut huono kopio edellä olevasta lab71:stä.
Valitsin tällä kertaa sinisen. Maalit ja lakat on pinnassa ja pyörä "uunissa".

paaton
30.06.2025, 15.56
"tällä kertaa" sopii tähän. Sehän tuossa oikeastikkin on siistiä, että pystyy vaihtelemaan värejä ja tarrojakin.

JKO17
30.06.2025, 22.17
Se punainen jäi nyt käyttämättä, seuraavaan sadeviikonloppuun

https://i.postimg.cc/nz2BmKcZ/cannondaleblue3.jpghttps://i.postimg.cc/YC29GcL4/cannondaleblue4.jpghttps://i.postimg.cc/wvDH4Fs8/cannondaleblue2.jpg

0802905
06.07.2025, 20.25
Omissa maalausprojekteissa olen primerin päälle suihkinut 1 ohut kerros joka juuri ja juuri peittää. Pari päivää kuivumista. kevyt hionta 5000paperilla. Uusi ohut kerros, kuivaus ja hionta. Lopuksi märkä peittävä kerros. Kuivaus ja hionta. Lakkaus samaan tyyliin ja lopuksi hionta 5000 6000 8000 10000 ja kevyt hiontavaha.

JKO17
07.07.2025, 09.56
Minulla on varmaan aika -mutkat suoriksi- aikataulu, esimerkiksi lakkapinta 3 x ja noin 10 minuutin välein ja sitten kuivumaan ohjeiden mukaan.
Lakka oli 2-komponenttia, jossa kuivumisaika 12 h 20 asteessa, ja 60 asteessa noin 1 h.
Maalipinta samalla lailla 3 x ohut kerros, ja lakka maalipinnan päälle muutaman tunnin päästä.
Ohjeiden minimissä noiden pitäisi olla käyttämilläni tuotteilla, mutta välihiontaa ei noihin aikoihin tehdä
Loppuhionta 2500 saakka.

Pitää katsoa sitten seuraavaa mahdollista projektia tarkemmin.

Viimeisintä maalausta/lakkausta en ole vielä loppuhionut, kun etuhaarukkaan tulee vielä tuota sinistä väriä ja logot ehkä suuremmaksi ( nykyiset logot on aika syvällä lakkapinnan alla)

paaton
07.07.2025, 10.15
Noni, meinasin jo sanoakkin, että vähän näyttää pinta itse maalatulta, mutta arvelin juurikin ettei kaikkia lakkaus/hionta vaiheita ole vielä tehty.

JKO17
07.07.2025, 22.13
Kyllä se vähän siltä tulee varmaan näyttämään. Olen nyt jättänyt lakan spraysuihkeen jäljille, koska mainittuja muutoksia pitää vielä tehdä.
Tällä kokemuksella sanoisin että todennäköisesti aiempi kuparinruskea ja se tumman punainen olisi olleet helpompia värejä aloittelijalle, ja näyttäisivät myös paremmilta kuvissa.

JKO17
11.07.2025, 14.32
https://i.postimg.cc/Bb9fsdGT/cannondalered2.jpgJatkoa.








Sen syvällisemmin menemättä omaan/omiin virheisiin, niin tuossa on ok oppaita.
Myös neuvot virheiden syihin ja paikallistamisiin. mm. maali rypistyy, maali halkeilee.
Tein itse 2 isoa virhettä ja peräkkäin. Eli olin käyttänyt saunaa lakan kuivattamiseen, ja siinä se oli toiminut.
Laitoin sen enempää ajattelematta uudelleen osin maalatun pyörän sinne, ja se ei ollut hyvä juttu. Sitten siihen päälle vielä väärä diagnoosi ja uudestaan sama, niin sitten päätin tehdä maaliosan kokonaan uudelleen ainakin vähän ajatuksen kanssa.
https://www.automaalit.net/epages/automaalit.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Categories/Ohjeet_ja_oppaat

paaton
11.07.2025, 16.02
Uusi cervellon väritys olisi tosi makea.


https://pic.useful.fi/SEEOgP0Xc.jpg

JKO17
11.07.2025, 19.52
S5:n maalipinta näyttää melkein yhtä hyvältä ja sileältä kuin super6:n tee-se-itse-spraypullo-appelsiinimaalaus.
Pitää nyt päättää laitanko lakan suoraan päälle vai annan kuivua läpi, ja sitten hionta ja lakka. Maalipinnan hionnassa on ongelmana se että kun sitä maalia ei kuitenkaan ole saman verran kaikissa kohdissa, niin välttämättä maalipinta ei riitä tasalaatuiseen lopputulokseen , joten saattaa olla että parempi että lakka päälle per heti.
Lähtökohtaisesti tämän maalin pintaan lakka pitäisi laittaa aika nopeasti

Eilinen ja tämä päivä vei po. projektin mukavasta puuhailusta aivan toiseen laitaan.
Seuraava diy projekti on renkaiden laitto uusille kiekoille, ja ne tarrat

JKO17
11.07.2025, 23.07
Ohessa pari kuvaa päivän lopuksihttps://i.postimg.cc/90SJ0kmb/cannondaleredfin1.jpghttps://i.postimg.cc/bJrxnRFB/cannondaleredfin2.jpg

paaton
11.07.2025, 23.19
Nyt on väri paljon parempi ja olet oppinut ottamaan kuvankin oikein. Tarkennus pelargoniaan niin ei pienet virheet maalipinnassa näy :)

JKO17
11.07.2025, 23.28
https://i.postimg.cc/9M3jsx56/cannondaleredfin3.jpgMaalipinnassa ei ole virheitä . Se on aurinko joka tulee lehtien lomitse.:)
Tai sanotaan niin, että tähän pystyin en parempaan.

Opulus
12.07.2025, 12.32
Ammattiylpeys on hieno asia, mutta TSI-miehelle kyky myöntää työnjäljen olevan hyvää, vaikka tietäisikin että kokemusta viisaampana seuraavalla kerralla tulisi parempaakin, on arvokas ominaisuus.

JKO17
13.07.2025, 15.46
https://i.postimg.cc/fLcqtj2X/Cannondalerawc.jpgEi sitten kuitenkaan tämän hetkinen oma paras riittänyt sellaiseen lopputulokseen että olisin ollut tyytyväinen.
Otin suunnitelman B käyttöön, eli puhtaalle hiilarille. Puukotin ja hion tänään maalit pois hiilarin pintaan, en lakannut vaan säästän sen ensi viikkoon kun logot tulevat.

Paras näistä maalatuista versioista tekinisesti oli duracell ja siihe olin oikeinkin tyytyväinen, mutta kun piti alkaa säheltämääm.
Sinisessä ja punaisessa näkyi myös se, että "pron" maalit ja ohjeet, tekijä ja myös olosuhteet ei, niin annetut kuivumisajat oli liian lyhyiitä/siinä kinttaalla

paaton
13.07.2025, 16.03
Meinasin jo ehdottaa, mutta huomasit itsekkin :)

Tuosta on melko lyhyt matka pieneen kompuraan ja ruiskuun. Ne eivät ole edes kalliita. Niin ja emäntä on aina tarvinnut kasvihuonetta.
Muistat vaan kertoa, ettei sinne kannata istuttaa mitään sisälle.

JKO17
13.07.2025, 16.19
Ei maksa allekirjoittaneelle vaivaa. Kokemus oli hyvä, tuli ainakin yritettyä.
Suunnitelma B:hen kuuluu sitten isot tai vielä isommat metallinhohtohopean väriset logot,
mahdollisesti 2 cannondalen pienennettyä keulalogoa johonkin sekä dt swissin 50 mm kiekot sävysävyyn kromisella logoilla.

Ja oman kokemuksen neuvo samanlaisille ensikertalaisille , tee ensin etuhaarukka ja katso tuleeko siitä mitään. Turha jatkaa runkoon, jos se ei onnistu.
Itse tein etuhaarukan hiilarille ja se onnistui oikein hyvin. Eli jos ja kun yrittämäni maalipinta ei onnistuisi niin tiesin että puhdas hiilarirunko onnistuu (tässä tapauksessa tosin keskiö ja chainstayt on maalattu mustalla.

paaton
13.07.2025, 16.34
Minä joskus maalailin useamman kerran prätkän katteita ruiskulla. Pinnasta tuli kyllä nättiä. Tehtiin vaan kaverin kanssa maalauspaikka suojamuovista. Fillarinrungolle sen kopin ei tarvitse olla kovinkaan iso.
Kivaa puuhaa.

Ne maalit ei kanssa ole kovinkaan kalliita vs spray pullot.

JKO17
13.07.2025, 17.19
Luulen että minä olen enemmän maalinpoistaja ja tarrojenliimaaja. Projekti oli kyllä mukavaa harrastelua, mutta maalaaminen ei.
Jos tämän olisi vienyt suoraan nyt nähtyyn lopputulokseen, niin kustannukset olisi olleet kymppejä. Nyt meni maaleja a 30 eur/väri ja lakkaa a 30 eur/pullo aika monta

JKO17
14.07.2025, 20.42
https://i.postimg.cc/d3vWtzwr/cannondalerawcarbon2.jpghttps://i.postimg.cc/L5XH7QwB/cannondalerawcarbonwax1.jpgPäivitetään taas.
Nyt puhtaalle hiilarille aika nuollen epoksi yms. jäämät.
Ei lakkaa vaan vaha, tulee minusta aika hieno ja syvä kiilto. Myös aika anteeksiantamaton.
Alaputki vielä "käsittelemätön"

paaton
14.07.2025, 21.47
HYVÄ! Eilen jo kaverille laittelin viestiä, että kato nyt, eikö se nää lakassakin olevaa virhettä :)

Tosi siisti. Toki selvität mikä suoja-aine riittää tuohon, ettei kuidun kanssa vaan tule ongelmia.

JKO17
14.07.2025, 22.55
Tuossa on nyt alaputkea lukuun ottamatta kevyt kerros Korrek pro tpc ceramic waxia, carnaubavahaa ja jotain muuta.
(tarrat ei tartu vahaan, eikä oikein hyvin sileään hiilariinkaan)
Toistaiseksi olen siinä käsityksessä että riittää että on uv-suoja, jottei hiilarirungossa oleva epoksi ala reagoimaan siihen.


Tänään oli ihan täysi työpäivä,
Hyvä puoli on että runkoa voi hifistellä lisää myöhemmin jos on tarvetta. Rungossa kaikki näkyvät laikut on sellaisia että siinä on hiilari pinnassa ja syvemmälle ei voi/kannata mennä. Tai sitten ne on jotain filleriä, mutta lopputulema on sama.
Puukolla rapsuttaa, ja kun irtoava valkoinen (epoksi) muuttuu mustaksi hiilariksi niin lienee syytä lopettaa.

JKO17
15.07.2025, 19.50
https://i.postimg.cc/SxggJH3p/cfsidesun.jpghttps://i.postimg.cc/HsG1B86h/cfinside.jpg

Tämä oli sitten tässä. Taisin sanoa näin myös jokin aikaa sitten.

Sotanorsu666
15.07.2025, 20.59
https://i.postimg.cc/SxggJH3p/cfsidesun.jpghttps://i.postimg.cc/HsG1B86h/cfinside.jpg

Tämä oli sitten tässä. Taisin sanoa näin myös jokin aikaa sitten.

Tumma pyörä toimii aina.

JKO17
16.07.2025, 17.16
Sellainen mutu on että aika moni lakkaa ainakin hennosti -raw carbon- pyörän. Etuna siinä on ettei uv:n takia tarvi miettiä milloin pitäisi vahata uudestaan. Lakattuna pyörä näyttää kirkkaammalata ja mustemmalta, ja tasalaatuisemmalta. Vahattuna pyörä näyttää ihan erilaiselta eri valaistuksissa.
Laittelen vielä kuvaa toiseen osioon jossa pyörän kiekot on vaihdettu gravelkiekkoihin.

paaton
16.07.2025, 17.38
Niin saattaisi kyllä itseäni pelkkä vaha jännittää. Sateessa ajoa ja kaikkea kivaa moskaa ei kuitenkaan voi estää.

paaton
16.07.2025, 17.39
Mutta siis kivempi tuollainen vaha on.
Ehkä jokin mattalakka?

JKO17
16.07.2025, 18.22
Ajoin tänään lenkillä muutaman sata metriä märkää ja hiekkaista pyörätietä. Hiekkavesi hioo sen vahan pois aika hyvin. Vaha kyllä jää pyörään, mutta pariin kohtaan kiveniskuteippiä, alaputken alaosaan ja satulatolpan takaosaan, johonkin muualle ?.

Pistetään tänne vielä kuvapari ennen ja jälkeen



https://i.postimg.cc/bryxzQbL/cannondale20253.jpghttps://i.postimg.cc/8C4sThzy/cannondalelopullinensivu.jpg

JKO17
06.08.2025, 16.52
https://i.postimg.cc/BQSYymKg/valmisohjaamo.jpghttps://i.postimg.cc/8cBYv3rF/rawseatpost.jpg


Muutamat tarrat tuli vielä laitettua ja satulatolppa ja ohjaustanko puhdistettua.

paaton
06.08.2025, 17.10
Pähee! Cromiset tarrat vielä viistoputkeenkin.

JKO17
06.08.2025, 18.09
https://i.postimg.cc/dQCcws40/valmissivukuvamaalaus.jpgProjekti jatkuu todennäköisesti talvella. Vähän harmittaa kun en onnistunut maalauksessa, ihan jo sen takia että en onnistunut

Olen pari kertaa jämämaaleilla harjoitellut vanhaan hiilaritolppaan maalausta, ja ihan ok/selkeästi parempi nyt muttei riittävän hyvä lopputulos. Tässä olen jo aika vaativa kun vertailukohtana on minusta hyvän näköinen vahattu hiilari. Purkeilla vaatisi minulta tasalaatuisemman pinnan ja/tai sitten niin älyttömän paksun , että sitä voisi hioa riittävästi


Varmaan seuraavaksi kokeilen pistoolilla, kun kaikki muut vempaimet on jo olemassa. Ja jos se ei riitä niin sitten katsotaan taas tilanne.
Ajatus sellainen että keula menee jollain tavalla 1 tai 2 tai 2 +3 vaihtoehdoin " jetblack" mustaksi ( ja reunoihin mahdollisesti jokin kapean kaistaleen huomioväri kuten jonnekin muualle runkoon myös), ja takahaarukka 4 maalataan paremmin ja rajat kuntoon.
Ja kirkas lakka päälle. Ei maalatut kohdat vahalle, tai transparentti primeri ja matta lakka päälle.

Pelkkää pohdintaa en ole edes itse sitoutunut mihinkään

paaton
08.08.2025, 08.04
Suoraan vaan se pieni kompura ja maaliruisku. Tuon jälkeen alkaakin tulla kynäruiskua yms ja alat tekemään todella hienoja maalauksia.

JKO17
08.08.2025, 09.14
Juu. Tarkoitin tuota ruiskua. Väärä termi ja/tai huono suomennos spray gun:sta
Ja jos sitten noilla onnistuu, niin voi olla että homma lähtee lapasesta.

paaton
08.08.2025, 10.17
Varmasti. Instassa näkyy aika makeita efektejä, mitä voi tehdä sinne lakan alle.

JKO17
31.08.2025, 15.15
https://i.postimg.cc/4dhC2SXc/framedetaljiraw.jpghttps://i.postimg.cc/jjZBjrSP/framerear1.jpgTakaosa puhdistettu myös. Oli suhteellisen työläs, muodot, paljon epoksia ja harkintaa siitä kuinka pitkälle menee

hubba
01.09.2025, 11.24
Tarkoitus olisi laittaa logo valmiiksi maalattuun pyörään ja siihen lakkakerros päälle jotta kestäisi paremmin. Olisiko kellään vinkkejä toteutukseen? Pyörä on kirkkaan punainen. Tarvitseeko alkuperäistä pintaa karhentaa? Muutama kevyt lakkakerros logon päälle?

JKO17
01.09.2025, 13.11
Itse tekisin niin, että tilaisin/ostaisin yhdet varalogot mahdollisen vaurioitumisen varalle, ja liimaisin suoraan pyörään ja ilman lakkakerrosta. Ainakin minulla nuo on kiinnittyneet tosi hyvin, kestäneet pesua, vahausta ja pyörän kuljettamista yms. Eikä niistä edes näe onko lakkaa päällä vai ei. Kyseessä siis downtubessa olevat isot logot.

Lakkaukseen en oikeastaan osaa ymmärrettävistä syistä ottaa luotettavaa kantaa. Itseäni mietityttäisi nuo samat asiat; vaatiiko lakan kunnollinen kiinnittyminen karhennuksen nykyiseen lakkaan, miten tämä uusi lakka reagoi vanhan päällä ja jääkö rajoja karhentaako tai ei. Liian paljon epävarmuustekijöitä saavutettuun hyötyyn nähden. Kun vielä pinnalle laitto mahdollistaa helposti värityksen vaihdon niin halutessa

biker
01.09.2025, 15.02
Alkuperäiset maalit on yleensä sen verran kestäviä että kestää vetää 2k tavaraa yli. mattaaminen on aina suositeltavaa, mutta vähintään yhtä tärkeää on saada maalipinta puhtaaksi kaikesta ylimääräisestä.

Tarrat kyllä pysyvät ilman lakkaa hyvänä kunhan laittaa puhtaalle pohjalle. Onhan esim. surlyn pyörät/rungot aina tulleet pulverin päälle tarroirettuna ilman lakkakerrosta.

hubba
01.09.2025, 17.49
Kiitos vinkeistä, helpointahan se olisi laittaa lakkaamatta. Epäilyttää vaan kesto kun nuo tulevat graveliin millä ajan ympäri vuoden joka kelissä. Toisaalta ei nuo niin kalliita onneksi ole jos joutuu joskus uusimaan.

JKO17
01.09.2025, 18.17
Tuo minun mielipide perustui myös osaltaan omaan kokemukseeni ja heikohkoon taitotasoon maalaus- ja lakkaushommissa.
Itsellä olisi se vaara että spraypullosta tulee ensin epätasainen pinta, jota sitten alkaa hiomaan paremmaksi, ja monttu senkuin alkaisi syvenemään

JKO17
04.09.2025, 18.08
https://i.postimg.cc/tCSsj8J7/cannondalemaali2.jpg



Varmaakin pyörä maalataan ja laitetaan lakka päälle.
Tuollainen sakurahahmotelma, kuitenkin siten että sininen aivan tumma (blue-black) tai mahdollisesti kirkkaan sininen soudal -quickstep. Muuten lakattu hiilari, poikkeuksena satulaputki ja ympäristöä vahattuna, ehkä. Kromiset tarrat. Pähkäilin mahdollisia erikoisvärejä tai monimutkaisempaa maalausta ala SuperX lab71, mutta omaan pyörääni tuollainen yksinkertaisempi ja lempivärilläni sopivampi omaan makuuni. Värien asettelu ja pinta-alat vielä mietinnässä . No saattaa mennä ihan toisenlaiseksi.

paaton
04.09.2025, 20.22
Ei huono. Minusta tuon kuvan mukainen mattasininen istuisi hyvin.

Nuo uudet grc kiekot ovat kyllä kanssa nätin malliset. Samoin ne uudet aerokiekot. Jotenkin tuosta pokkauksesta tulee moderni vaikutelma.

JKO17
04.09.2025, 23.02
Pitää katsoa ja testata jotenkin mattavaihtoehto, se voisi toimia aika hyvin esim, niin että mattalakalla läpi koko pyörä, pl. mikäli jättää vahapintaa jonnekin. Voisi rauhoittaa kontrastia ja silti siihen tulisi väriä. Sininen tulisi suoralla viistolinjalla etuhaarukasta yläputkeen.
Kynnys tekee kiekoista oman näköisensä. En ole tarkkaan mitannut sitä, mutta se on jotain 36 mm leveimmältä kohtaa just ennenkuin viisto alkaa ja sitten kapenee noin 31 mm:iin nopeasti kiekon yläosaan
Kävin reissulla parissa cannondale ja cervelo liikkeessä potkimassa renkaita, nimenomaan pyörän kiekot ja se että rungon rakenne näkyi kiinnosti kaikkia paljon. Pyörä kannettiin molemmissa liikkeissä sisään, pyörää katsottiin porukalla ja punnittiin. Tuo on aika köykänen vaikkei varsinaisesti ole ww pyörä 7,04 kg, polkimet 300 g ja garminpidike ja pullotelinei yht. jotain 60 g. Kiekot on kuitenkin 1.600 g ja Visionin ohjaamo 400 g.

paaton
05.09.2025, 07.35
Jep. Tosiaan nuo gravell kiekot istuvat fillariin harvinaisen hyvin, vaikka ovatkin matalat.

Tsekkaappa vielä toisen kerran se uudempi visionin tanko :) Se on ihan törkeän komea ja paljon kevyempikin.

Mutta tosi hyvään suuntaan olet mennyt ulkonäön kanssa, vaikka alkuun maalaukset vähän hirvittikin. Onhan tuo paljon modernimman näköinen jo nyt.
Muutenhan tuo cannarin runko on edelleen nykyaikainen, eli mitään tarvetta ei ole uutta ostaa.

JKO17
05.09.2025, 09.55
Juu. Mukavaa puuhastelua tämä on ollut pääosin, josta jotain on myös toivottavasti oppinut. Myös sen että yritänkö maalata itse vai suosiolla ammattilaiselle.

Kiekot on tosiaan 50 mm korkeat, 159x g teippeineen , 24 iv ja ulkomitat jo mainitsin, navat edessä 180 ja takana 240. Noin numeroiltaan "modernimmat" maantiekiekot kuin DT:n aiemmat ARC:t.

Sellainen pieni ww minussa näköjään asuu, että tiedän ja laskin sen että jos tohon laittaisi hiilaripinnaiset rovalit tai visionit, niin "esitepaino" olisi tasolla 6,3 kg ja ajopaino 6,7 kg

JKO17
07.09.2025, 16.05
Maalin kuivumis-/uudelleenmaalausajat (flash )on ollut se mikä minulla meni mm. pieleen..
Kokeilen nyt vielä kerran pienelle alueelle headtuben alueelle omaa maalausta, niin että pohjamaali 3 x ohjeiden ja em. artikkelin mukaan ja kuivatus lämmössä ja sen jälkeen hionta ja pintamaali.
Metodi: Tölkeillä ja investointina sellainen 6 euron härpäke/pistooli tölkin päälle.

Jos olen nyt ymmärtänyt oikein niin nämä "flash" ajat voisi myös tavallaan unohtaa, jos antaa aina kerroksen kuivua täysin kuivaksi, mutta se sitten edellyttää aina hiontaa ja sellaisella karkeudella että seuraava kerros kiinnittyy siihen.




https://rodsshop.org/automotive-paint-flash-time-explained/

JKO17
07.09.2025, 20.44
https://i.postimg.cc/C1Kgnxhj/jetblackfront.jpgJatketaan

Suoraan spraypullon jäljiltä. Huomenna jos saan hiottua sen esim. 1200/1500/2000 ja tahnalla, ja samalla pienet epätasaisuudet pois niin todennäköisesti kelpaa minulle.
Tämä on myös testi jatkoa varten. Jos tämä ei pysy, halkeilee, lähtee pintaa pois tms. niin sitten on hölmöyttä yrittää itse tehdä ja taas veitsellä puhdistaa + 30 h runkoa uudelleen

Tämä on tehty motonetin car-rep 2k primerilla ja jetblack 2K maalilla, joka ei välttämättä tarvi lakkaa

biker
07.09.2025, 22.54
Sulla on käynyt ilmeisesti tuuri noiden mastonin 2k maalien kanssa kun pullosta tullut ulos? On ihan tuurista kiinni millaisen sattuu saamaan ja voi käydä niin että menee hommat pieleen kun rupee räkimään kesken ruiskutuksen.

Niin paljon noin on aineuttanut ihmisille vaivaa että ite jätän suosiolla hyllyyn ( ja niin tekee moni muukin.

Kirkaslakka on uretaanipohjaista ja noi värilliset epokseja. Kun taas muut 2k maalit spraynä on akryyleja ja niiden kanssa pätee samat ohjeet kuin yleensä automaalien kanssa.

Epoksit niin yleensäkin kovettuu aika hitaasti ja voi olla 5pv päästä vielä pehmeää. Mastonin kohdalla voi olla ettei kovetu koskaan, sen verran epävarmaa on noiden toiminta.

stenu
08.09.2025, 07.55
Tuommoiseen käyttöön kilikolit kannattaisi hakea maalikaupasta, esim Decoväristä (https://www.decovari.fi/).

JKO17
08.09.2025, 08.24
Aiemmat oli colormaticin värejä maalikaupasta.
Noissa 2k car-repeissä oli ihan ok arvostelut, toisin kuin Maston merkillä myydyissä. Oli sielläkin pari sutta ollut.

Samaa mieltä, että tuotteet pitää olla hyvät ja eliminoida sitä kautta muuttujia joita muutenkin on paljon.

Isoa alaa nykyisellä tiedolla/osaamisella tms. en purkeilla lähde maalaamaan, osa headtubesta, etuhaarukan päät, jne,, ehkä.

Tässä on jollain tapaa myös liikkuva maali, "parempi kuin edellinen teknisesti ja ulkonäöllisesti"

Selkeää kuvaa lopputuloksesta ei ole ja ammattitaso en myöskään pysty tekemään

biker
08.09.2025, 14.24
car-repit on mastonin valmistamia ja samaa kamaa eri pullossa.

Mastonin ainoa hyvä puoli on se että saatavuus on hyvä ja perus 1k akryylit on yleensä ihan toimivia vaikka ihan maalikaupasta ostettu trotonin maalit on paljon parempia ja jopa halvempia.

decoväri purkittaa itse myymänsä 1 ja 2k kannut eikä sinänsä asiassa tai laadussa ole mitään ihmeellistä. palvelu on hyvää ja jos joku erikoistarve ja sävy niin oikea paikka kysellä.

nure
08.09.2025, 15.46
Itse duunissa muutamia satoja Provärin pullottamia 2K värejä käyttänyt, laatu ja maalattavuus ollut erinomaista.

stenu
08.09.2025, 16.07
decoväri purkittaa itse myymänsä 1 ja 2k kannut eikä sinänsä asiassa tai laadussa ole mitään ihmeellistä. palvelu on hyvää ja jos joku erikoistarve ja sävy niin oikea paikka kysellä.

Mun (suhteellisen vähäisellä) kokemuksella Decovärin purkeilla on tullut parempaa jälkeä kuin Mastonin. Peittää paremmin eikä tule valumia yhtä helposti. En osaa sanoa, että johtuuko itse maalista, suuttimesta vai molemmista.

biker
08.09.2025, 16.41
eri firmojen automaaleja nuo itse purkitetut on ja purkit sinänsä ihan vakio tavaraa. Jos siellä jotain feilua on niin joko maalissa itsessään tai purkituksessa. kyllä jokainen firma antaa uuden purkin kun menet valittamaan. Mastonin kohdalla vaan voivotellaan ja itsessä ei ole mitään vikaa.

Mastonin maalit on vain bisnesmielessä tehty lirua jossa säästellä siitä kalleimmasta raakaaineesta että on ihan fakta että vaikka just decovärin maaleilla saa parempaa jälkeä. Voi niitä mastonin maaleja silti käyttää johonkin ei niin vaativaan. Itseä vaan korpee koko firma ja politiikka niin jää hyllyyn...

uljaa
08.09.2025, 17.29
Mitä on tullut maalattua joskus joku pyöränrunko tai etuhaarukka spraypullolla, niin on se mahdollista, mutta ei se ole mukavaa. Ne on tarkoitettu graffitinmaalaukseen, kun siinä riittää, että on väri ja peittyy, eikä pinnan laatu ole niin justiinsa.

Teininä tein kerran sellasen, että äidin autolla vedin käsijarrulla leveäksi ja rikoin samalla äidin auton takapuskurin ja isän auton etulokasuojan.
Muovipuskuri oli helppo uusia, Etulokari tuli varaosaliikkeestä pohjamaalattuna ja piti itse vetää pintaväri. Ei niin isoa pintaa voinut kuvitelllakkaan kannulla maalaavansa.
Kotona oli valmiiksi öljytön kompressori 50l säiliöllä, siihen vielä vedenerotin letkun loppupäähän (että ilma on kerennyt jäähtyä edes vähän ja erotin toimii paremmin) ja motonetin tyylin 30e maaliruisku yläsäiliöllä.

Tuli ihan vähän helpommin kivaa jälkeä, kun kannulla olen saanut ikinä onistumaan. Isäkin oli tyytyväinen, eikä tullut edes ajokieltoa.

nure
08.09.2025, 19.48
^ Tottakai ruiskulla saa parempaa jälkeä mutta sekin on maalarista kiinni kuten spraynkin kanssa.

JKO17
09.09.2025, 16.33
No on ollut vaikea rasti tämä maalausprojekti.
Monella tavalla ja monilla maaleilla voi mennä pieleen.
Ensin oli Colormaticin värit, yksikomponenteiilla muut pinnat paitsi lakka 2 komponentilla.
Tämä toinen yritys car-rep/maston 2 komponenteilla, primeri ja top coat, (lakankin laitoin 1 kerralla kun tavallaan käsittelin tuota pintamaalia kuten 1 komponenttia)
Tai sitten ymmärrän tämänkin väärin.


Oman pohdinnan jälkeen, luulen etä pohjat ja primeri on tehty ihan ok ja ohjeiden mukaan. Pintaväri ja 2K lakka sekä nyt tämä 2K top coat on sitten mennyt molemmilla maaleilla pieleen. Liian paksut kerrokset ja varsinkin viimeinen märkä kerros ja kriittisenä kohtana yläputken yläpinta. Siihen on tullut maalia varmaan/ainakin 2 x enemmän kuin sivuille ja kun runko on ollut pystyssä, niin valumiakaan ei ole tullut. Tämä sitten on aiheuttanut että pintaan tulee/voi tulla 1 tai useampi halkeama, ilmeisesti niin että pinta menee kiinni ja sitten liuottimet yms. puskee läpi.

Liian hitaat liikkeet, monesta kulmasta samaan paikkaan jne..


Muutenkin tuo maalauspinta on ollut vähän niin ja näin parhaimmillaankin., menettelee jossakin kohtaa pyörää, mutta yläputki, headtube ja muut laajemmat ja näkyvämmät alueet on olleet ongelma.
Maalausetäisyydet, overlapit, ruiskun liikuttelu (ehkä pieneltä osin tölkkien suuttimet) ts. oma osaaminen syynä


No katsotaan vielä tämä viimeinen yritys, joka on nyt kuivumassa. Jos se onnistuu ihan kohtuullisesti, saa jäädä kunnes JOKU MUU maalaa tämän pyörän :)



Koko pyörän itse maalaaminen pystymetsästä, tölkeillä ja tavoitteena kiiltävä, kirkas ja virheetön maalipinta- onnea vain matkaan
Sama tavoite ja samalla lähtökohdalla, ja ruiskulla, kaiken tämän sähläämisen jälkeen ja perusteella ei onnistu minulta.

nure
09.09.2025, 17.31
^Mitä tarkoita 2K Topcoatilla?

paaton
09.09.2025, 17.54
Se pieni ruisku vaan niin varmasti onnistuu. Ruiskulla on tosi helppo saada nättiä pintaa. Käläkäläpurkilla ei onnistu kuin turkulaiset mestarit.

biker
09.09.2025, 18.35
Kyllä noillla nykyisillä kannuilla saa osaava hyvää jälkeä aikaiseksi pyörän runkoon ettei siitä ole kiinni. Ei niillä isoja pintoja vedellä mutta pieneen hommaan varsin ok ( en ole itse maalari mutta nähnyt kyllä useaan otteeseen ettei silmällä erota kun ammattilainen vetää)

Ruiskulla kotimaalarin on helppo vetää paksu kerros lakkaa niin jää varaa työstää puutteita.

märkää märällä noin yleistäen tai sitten kunnon kuivumiset.

JKO17
09.09.2025, 18.44
Vähän huonoa suomea tosiaan. Näin maallikkona tarkoitan sillä maalia, jossa on lakka mukana, eli sillä tulee lakkavalmista maalipintaa. Pintaan ei siis lisätä lakkakerrosta kovuuden tai kiillon vuoksi.


Joo, voi olla että sellaistakin tulee kokeiltua, mutta en tule tunnustamaan

biker
09.09.2025, 18.51
Jos puhutaan 2k akryylimaaleista vaikka perus sinisenä niin se on ihan samaa kamaa oli se sitten ns. suorakiilto tai vaan lakka. Ensimmäisessä on pigmentti vain mukana. Saman valmistajan 1k värit kestää 2k lakan jos niin ilmoitetaan.

Esim. tuo maston 2k kirlaslakka on uretaanipohjaista ja oliko tätä nyt suihkittu minkä päälle?

JKO17
09.09.2025, 18.58
Vertasin sitä tuohon käyttämääni colormaticiin, joka vaatii erikseen lakan päälle jos nyt oikein ymmärsin


Saman valmistajan primerin.

Eli 2k primer + 2k top coat


Colormaticissa

1 k primer+1k pintaväri+2 k clear coat

nure
09.09.2025, 20.58
Päätön, kyllä sinäkin opit kun muutaman sataa pulloa ruiskuttanut.

Toisaaltaan ruiskulla/spraylla maalatessa kärsivällisyys on hyve, ihan turhaa yhdellä kertaa paksua kerrosta saada aikaiseksi.

JKO17
10.09.2025, 11.30
https://i.postimg.cc/GpX7XVTR/Jetblackhtpolish.jpghttps://i.postimg.cc/CKhDz2Q3/jetplacksidehtpolish.jpgNykyinen vaihe. Lennosta vaihdoin ht:n yläosan hilarille, kun maali alkoi vähän halkeileen. Ht alue kiillotettu 1 x ei lopullisella kiillolla. Muut alueet ja rajapinnat viimeistelemättä. Omaan silmään kestää tarkastelun "metrin" päästä, lähempää näkyy puutteita mm. maalauksen rajoilla kun jätin ne vähemmälle viimeistelylle

biker
10.09.2025, 13.13
Vertasin sitä tuohon käyttämääni colormaticiin, joka vaatii erikseen lakan päälle jos nyt oikein ymmärsin


Saman valmistajan primerin.

Eli 2k primer + 2k top coat



Colormaticissa

1 k primer+1k pintaväri+2 k clear coat



Eihän tässä sitten ole käynyt mitään "värää", en vaan sisäistä teksteistä sitä mihin ei olla nyt tyytyväisiä ja mitkä ne ongelmat on/ollu?

JKO17
10.09.2025, 13.55
Ongelmat on ollut oma taitotaso työn jäljen osalta ylipäätään.

Oman käsityykseni mukaan isompi tekninen ongelma on ollut liian paksu maalikerros, varsinkin yläputken tasaisen päälypinnan maalaamisessa ja liian lyhyet kuivumisajat kotiolosuhteet huomioiden. Tämä koskee sekä maalipintojen välillä olevia sekä "loppu" kuivumisaiakoja

Siihen yläputken pintaan tulee maalin kuivuessa särö tai pientä säröilyä

nure
10.09.2025, 14.05
Ihminen on kriittisiin itseään kohtaan. Joku toinen olisi hyvinkin tyytyväinen tulokseen.

JKO17
11.09.2025, 15.53
https://pic.useful.fi/p8tNrFZ2M.jpgJa viimeisin versio. Ilman loppuhiontaa. Pala kerrallaan putsattu ja pala kerrallaan maalataan. Tehokasta.
Teen nyt satulatolpaan testin lakalla ja jos menee ja pysyy ok, niin sitten sillä loput

Leewi
11.09.2025, 16.10
Parasta kun saa puuhastella, mutta olihan toi lähtötilanne todella paljon hienompi kuin tämä mustanharmaa tusinaväritys.

JKO17
11.09.2025, 16.49
Onneksi en ole samaa mieltä. Oma ajatus oli alkuun hiilari ja jokin väri, paitsi keltainen.
Jonkin verran tämä on elänyt ja saanut puuhastella
Maalasin just satulatolpan väreillä, pitää katsoa miltä se näyttää ja jatkanko sillä vielä vähän.

Aika paljon tämä puhtaalle hiilarille meno on aiheuttanut mielenkiintoa ja huomiota, ja jakanut myös mielipiteitä.
Ehkä nopeasti sellaiset 4 ryhmää erottuu: : pidetään tai ei pidetä ulkonäöstä tai pidetään mielenkiintoisena että näkee rakennetta tai ei ymmärretä ollenkaan että menee takuut yms. ja että rungosta tulee käytännössä arvoton vaivaisen painonsäästön vuoksi

nure
11.09.2025, 17.07
Leevi, itsellä alkaa olemaan sama suhde niin montaa mustaa omistaneena vaikken puutu toisten makuihin

biker
11.09.2025, 18.14
Lukematta kaikkia viestejä niin kuten itsenkin totesit niin kuivumiset on ollut se ongelma.

Se on joko maalista riippuen suunnilleen näin:

pohjamaalin kunnolla kuivuttua ( useita päiviä) hento harso värimassaa ja sen jälkeen peittävä kerros noin 5-15min päästä. Lakka päälle tyyliin 15-20min. muutoin joutuu odotteleen kotitarpeina aika pitkään.

Jos se alkupään kelta musta oli orkkis niin hiilaripinta ehdottomasti parempi. jää jotenkin kotikutoinen vaikutelma siitä kelta/musta.

paaton
11.09.2025, 20.23
Parasta kun saa puuhastella, mutta olihan toi lähtötilanne todella paljon hienompi kuin tämä mustanharmaa tusinaväritys.

Se keltainen versio alkoi näyttää vaan vanhalta. Tuollaiset väriyhdistelmät ovat hienoja jonkin aikaa, mutta sitten niiden kanssa ei vaan voi elää.

Omaan silmään tuo jkon nykyinen ja varsinkin tuo lab71 runkosetti näyttävät tosi hienoilta ja moderneilta just nyt.

paaton
11.09.2025, 20.26
https://pic.useful.fi/p8tNrFZ2M.jpgJa viimeisin versio. Ilman loppuhiontaa. Pala kerrallaan putsattu ja pala kerrallaan maalataan. Tehokasta.
Teen nyt satulatolpaan testin lakalla ja jos menee ja pysyy ok, niin sitten sillä loput

Jospa onnistuu. Lakkaa tuo tosiaan huutaa koko rungon päälle.

JKO17
11.09.2025, 20.46
Kävin tänään ostamassa Silco 9006 x-cure 2K lakkaa ja viimeistelen sillä rungon viikonloppuna.
Laitoin sitten vielä väriä toptuben kylkiin, satulatolppaan ja seatstayhin. Vanhoja jämiä ja valittavana ja oli sininen, punainen, musta tai ruskea/ kupari ja/tai jokin yhdistelmä noista.
Kaikki vielä maskin alla ja tai erikseen tolpassa
Laitan lopputuloksesta kuvaa ellei se mene ihan pieleen

nure
11.09.2025, 22.22
Itse olisin tuon kiiltävän ja matan rajan maalannut häivyttäen.

paaton
11.09.2025, 22.39
Minusta häivytys on huono idea kuidun kanssa.

Mutta viheltäisin kyllä pelin piip ennen lakkausta ja tekisin keulasta just samanlaisen mitä tässä lab71 mallissa.
Oikasti tämä on sika makea. Haluasin systemista samanalaisen.

https://embed.widencdn.net/img/dorelrl/gjidxp01mx/800px@1x/C25_C11082U_LAB71_SuperSix_EVO_AM_Frm_BBQ_PD.jpg?c olor=f7f7f7&q=90

Tuossa nykyisessä versiossa iskee vähän silmänä nuo suorat, putken suuntaiset rajaukset. Ne ei oikein istu pyörän muihin kulmiin.

JKO17
11.09.2025, 23.05
Häivytysraja ei onnistu tai ainakaan en lähde sitä yrittämään.
Raja olisi ollut parempi suorana vinolinjana vähän niinkuin po. kuvassa tai esim. colnagon uudessa aerossa.
Tässä vaiheessa luotan että lakkaus vähän häivyttää eroa.

Laitoin just primeria vähän sinne ja tänne, eli seuraavaksi maalia lisää ja sitten lakka.


lisäys: bikerin viesti vahvisti aiemmat epäilyn, kiitokset Mulla on nyt 2k primeri, jota olen laittanut 2 ohutta kerrosta, kuivumisaika 12 h/yön yli /hiottavissa ja pikkasen kiihdytin sitä lämmössä. Tämä voi olla myös yksi syy noihin aiempiin juttuihin liian hätäinen jne.

lisäys: sellainen fiilis, että tämä laitetaan nyt pakettiin , kausi vaihtuu, atomicin redsterit tulleet jo skiserviceen ja levin mc- cup matka on jo sovittu, ja pari leiriä

nure
12.09.2025, 11.08
Paaston, miksi häivytys ei sovi KUIDUN kanssa, pelkkä makuasia ja joku muu syy?

Noissa rajauksissa hieman häiritsee myös se ettei ole keskenään linjassaan.

paaton
12.09.2025, 11.15
lisäys: sellainen fiilis, että tämä laitetaan nyt pakettiin , kausi vaihtuu, atomicin redsterit tulleet jo skiserviceen ja levin mc- cup matka on jo sovittu, ja pari leiriä

Eli kuvia viimeyön maalauksista ei saadakkaan :(

JKO17
12.09.2025, 11.38
https://pic.useful.fi/e6aiBcO2U.jpgMaali loppui kesken.

Tämän verran verran kuitenkin kokeilin, Saganin satulatolppa. Tämä on nyt sitä jälkeä mitä pystyn nykyään tekemään. Pientä appelsiinia/väreilyä näkyy, mutta pinta on suoraan tölkin jäljiltä.
Tuon pitäisi hiomalla mennä melkolailla tasaiseksi. Pelkona on edelleen liian paksu lakkakerros

JKO17
12.09.2025, 21.47
https://pic.useful.fi/RNA05dWbM.jpgNoissa tölkeissä on aivan hirmuiset erot.
Spraymaxin ja Silcon suihku on pisaramainen, sumuinen, harsomainen, joilla on helpompi maalata vs. aiemmat maalit car-rep ja colormatic. Ja otanta on tosi pieni, eli ei voi yleistää,
Tuolla spraymaxilla on vaikea saada maalia valumaan, kun se pinta on tasalaatuinen ja ohut. Car-repillä en ainakaan minä saanut läheskään vastaavaan tasalaatuista pintaa
Suutin ja "keila" on aivan erilainen.

paaton
12.09.2025, 21.51
Niin tuo on minusta se ero ruiskun ja käläkälä maalin välillä. Mulla on aina ollut se purkkimaali ihan erillaista levitettävää mitä ruiskusta saa. Ja ruiskusta tulee aina maalia samalla tavalla.

Tuohon kun laittaa vielä päälle spraypurkkien äkkiä kalliiksi tulevan hinnan, niin on melko helppo puolustaa sen kompuran hankintaa jos maalailee yhtään enempää. Ja onhan tuolle muutakin käyttöä.

JKO17
12.09.2025, 21.57
Joo. Ruiskulla nämä diy hommat pitäisi aloittaa, ainakin jos maalattava on koko pyörä
Pelkkä 2k spraymax kustansi jotain 40-50 eur, maalattava pinta 40 neliösenttimetriä ja maalin elinikä 8 h -vrk kun kovetteen sekoittanut.

edit. no ehkä kuitenkin 200-300 cm2

nure
13.09.2025, 00.30
Kun katselee maalauksen tasoa niin vahva veikkaus että vedetty liian paljon kerrallaan. Kärsivällisyys ja ohuet useat kerrokset toimii paremmin.

JKO17
14.09.2025, 22.20
https://pic.useful.fi/sn5JLKyF6.jpghttps://pic.useful.fi/UDMZotupC.jpgKun tähän on lähdetty, niin ohessa.
Suoraan lakkatölkin jäljiltä. Vielä kevyt hionta, puleeraus ja tarrat paikalleen.

JKO17
23.09.2025, 13.18
https://pic.useful.fi/5l79oHqfW.jpghttps://pic.useful.fi/eHe6Ry90w.jpgVahvistin lakalla vähän headtuben aluetta, jotta saisin lisää työskentely- ja hiontapintaa ja/tai lisää kiiltoa. Alaosassa on röpelöinen hiilikuituvahvike joka heijastaa valoa erilaisesti.

Tämä on minun tekemänä hyvää, ja mahdollinen hionta säilyy maltillisena. Pitää nähdä vielä auringonvalossa

JKO17
23.10.2025, 16.08
https://pic.useful.fi/8Q__SzC4g.jpgLopputulos .Ilman loppuhiontaa ja puleeraamista, joita tuskin edes teen

Föhn
26.10.2025, 17.57
Nyt on kyllä kivan näköinen.

JKO17
26.10.2025, 20.00
https://pic.useful.fi/nATdSKdH_.jpgKiitos. Menin vielä lisäämään punaista. Just otin telineeltä pois. Vähän suojaukset pettivät ohjaustangossa, mutta korjaillaan sitten myöhemmin kun maali on kuivunut.
Kuvassa myös jonkinlainen syy ja seuraussuhde värien suhteen. Musta vanhanmallinen keulalogo ja yläputkeen pieni supersixevo- logo krominvärisenä

JKO17
28.10.2025, 20.56
https://pic.useful.fi/M4glAX5kC.jpgNo joo. Tänään oli liikaa vapaa-aikaa, ja nyt omassa päässäni värit meni kohdilleen.
Kyseessä siis Cannondale Redster (tai Dobermann.). Atomicin ja Nordican suksia.

JKO17
06.11.2025, 21.07
https://pic.useful.fi/RZ-OGhxFg.jpghttps://pic.useful.fi/1AcuoDyfZ.jpgNyt on aika omalta osaltani sulkea tämä projekti. Tässä vielä pari kuvaa lopputuloksesta. Ehkä parasta oli (jonkinasteisen uuden oppimisen lisäksi) että sain pikkuhiljaa oman idean tähän lopputulokseen, eli värimaailma on sellainen jossa on jokin idea-minulle-

nure
06.11.2025, 21.57
Vähän alkaa olemaan sillisalaattia, siis henk.koht. mielipide, ei oikein istu silmään. Mutta kyllähän tuo harjoittelutyöstä käy.

paaton
06.11.2025, 22.19
Kuviot ovat siistejä ja onnistuneita, mutta jokin tuossa emäputken punaisessa tökkää silmään. Ei oikein nää onko se kiiltävää, mattaa vai siltä väliltä. Ehkä punaista on myös liikaa.

https://pic.useful.fi/CRTb_o_py.jpg

JKO17
06.11.2025, 23.08
Emäputken kiiltoaste on ollut aina tässä haasteena, varsinkin tuossa punaisessa. Punainen on 2K topcoat, mutta ehkä se kiillottuu vahauksella tms. Muutenkin noissa maston/car-rep 2k väreissä on ollut se ongelma minulla, että ne on maalauksen jälkeen kiiltäviä mutta hionnan jälkeen samaa kiiltoastetta on ollut vaikea saavuttaa.
Atomic Redsterien väri, eli lisäys tuollaista vähän punaruskeaa oli se, joka teki minut tyytyväiseksi.
Muutaman kuvan olen laittanut Cannondale Supersix facebookiin, ja eniten porukka tykännyt varmaan lakatusta hiilarista jossa oli vain vähän punaista tehostevärinä etuhaarukassa ja seatstayssa.
Sitten todennäköisesti monet alppihiihtäjät tykkäävät Redster teemasta