Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ketjun kulman mittaarit



Zetteri
20.06.2025, 11.08
Onkohan kokemuksia alla olevasta:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/738067/Birzman-Chain-Wear-Indicator-II-ketjunkulumamittari
voiko tähän luottaa, vai olisiko tarkasti tehty metallinpala järkevämpi?

Ja mitä suosittelisit?


p.s.
pahoitteluni jos tästä on jo keskustelu, ei tullut uudelle innokkaalle vastaan haussa.

Hääppönen
20.06.2025, 11.14
En tarvitse tällaista mittaria, kun en ole koskaan ajanut kulmallisilla ketjuilla.

Pulimonni
20.06.2025, 11.36
Saanut hyviä palautteita. Osta ja raportoi tuloksista.

nure
20.06.2025, 12.28
Koskaan mitannut mutta huomaa kyllä kun vaihdon tarpeessa. Suht edullisista kuitenki per kilometri ja niitä muitakin murheita ihmislapsella.

OJ
20.06.2025, 18.17
Park Tool CC-4.2 on hyväksi todettu. Toi Birzman mittaa vain parin linkin matkalta, niin en oikein luota tarkkuuteen kun 11-13 vaihteiset ketjut pitäisi vaihtaa jo 0,5% venymän kohdalla.

Ite varmaan ajaisin kaikki ketjut liian pitkään

Zetteri
22.06.2025, 17.08
Päädyin jättämään Birzmanin mittarin hyllyyn, tuli vastaan Velogin video joka pani ajattelemaan
https://www.youtube.com/watch?v=lYEf_C0qVc4
Park Tool CC-4.2 on tarkoitus hankkia.

Saman Vloggarin toisessa videossa kertoi itse ajavansa kolmea ketjua kerralla loppuun, ja siinä vaiheessa rattaatkin alkavat olla vaihtokunnossa. Pohtimisen arvoinen ajatus, jos haluaa säästää rattaiden kanssa.
https://www.youtube.com/shorts/uuGj0q-eBU4

nure
22.06.2025, 18.31
^ Voi tulla vaikeuksia rattaiden/takapakan kanssa jos useat ketjut loppuun ajaa. Voimansiirrolla on joskus tapana "kasvaa" toisiinsa, videoita katsomatta, pelkästä kokemuksesta...

hubba
22.06.2025, 21.33
Jos tuo ketjun loppuun ajaminen tarkoittaa roskiin heittämistä 0.5% venymän kohdalla 3 ketjua per pakka on aika lähellä totuutta. Vahalla varmaan enemmänkin. Jos taas ketjun ajaa oikeasti loppuun mittailematta ei samaan pakkaan varmasti voi uutta ketjua laittaa ja siinä vaiheessa voi eturattaatkin olla entiset.

Föhn
22.06.2025, 21.48
Pari ketjua per pyörä joka tekee siis 6x flattop ketjua. Eipä tarvitse ihan joka kaudelle olla pakkaa ostamassa. Tosin hintsusti vaikeasti hallittava kulu kun kaikki käy keskenään ristiin. Pakat, ketjut ja kiekot.

biemmezeta
23.06.2025, 11.57
Tähän asti ei ole tullut mittailtua ketjuja. Vuosikymmenet on menty vaihtamalla voimansiirron osia ajettujen kilometrien mukaan. Ketju vaihtuu n.2500 km, takapakka 5000 km ja eturattaat 10000 km välein. Aivan tarkkaan en pidä lukua kaikkien pyörien kilometreistä, tehdyt rempat ajankohtineen on muistissa kuitenkin. Kyllä tollaisen mittarinkin silti voisi hankkia.

MTB Engineer
23.06.2025, 15.58
Huomion arvoista on, että kaikki mitat eivät ole yhteensopivia Shimanon 12spd tai Flat top -ketjujen kanssa. Parkin CC-4.2 on ollut itsellä käytössä ja onhan se "suuntaa antava". Ajan kuitenkin 2-3 ketjua per pyörä aina vahausvälin kohdalla kierrättäen, eli n. 300km välein tulee vaihdettua seuraava ketju. Mulla on maalilla ketjut merkattuna, että tiedän mikä on mikäkin. 4000km on nyt ajettu Forcen pakalla gravelissa ja saman verran X01 pakalla maasturissa ja kumpaankin menee vielä heittämällä uusi ketju. Arvioisin, että pääsen noilla ketjuilla vähintään 10tkm ellei mene ketjuja poikki loppuvaiheessa ja ei saa enää uutta "istumaan" kuluneeseen pakkaan.

Käytännössähän pakkaa ja eturatasta kuluttaa juuri kuiva ja kulunut ketju. Oikein voideltuna rullan kontakti ketjun hampaaseen on aika pistemäinen ja vähän kuluttava, mutta toki rullan täytyy pyöriä ketjussa hyvin.

paaton
24.06.2025, 16.25
Huomion arvoista on, että kaikki mitat eivät ole yhteensopivia Shimanon 12spd tai Flat top -ketjujen kanssa. Parkin CC-4.2 on ollut itsellä käytössä ja onhan se "suuntaa antava". Ajan kuitenkin 2-3 ketjua per pyörä aina vahausvälin kohdalla kierrättäen, eli n. 300km välein tulee vaihdettua seuraava ketju. Mulla on maalilla ketjut merkattuna, että tiedän mikä on mikäkin. 4000km on nyt ajettu Forcen pakalla gravelissa ja saman verran X01 pakalla maasturissa ja kumpaankin menee vielä heittämällä uusi ketju. Arvioisin, että pääsen noilla ketjuilla vähintään 10tkm ellei mene ketjuja poikki loppuvaiheessa ja ei saa enää uutta "istumaan" kuluneeseen pakkaan.

Käytännössähän pakkaa ja eturatasta kuluttaa juuri kuiva ja kulunut ketju. Oikein voideltuna rullan kontakti ketjun hampaaseen on aika pistemäinen ja vähän kuluttava, mutta toki rullan täytyy pyöriä ketjussa hyvin.

Tässä hyvää juttua ketjutulkeista.

https://escapecollective.com/threaded-24-a-modern-guide-to-measuring-chain-wear/

Lyhennyttynä flattop vaatii parkin uudemman tulkin. Shimonot menee vanhoillakin tulkeilla. Myös xx1/x01 on vähän isommilla rullilla, eli ei kannata ajaa 0.75 asti, koska ketju on tuolloin jo vähän enemmän kulunut.