PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyöräprojekti - vinkkejä kaivataan



ryki
10.06.2025, 12.40
Suunnittelen vajaan 30 vuotta vanhan pyöränraadon täydellistä huolto- ja kunnostusprojektia. Pyörä on ensimmäisillä kesätyörahoilla hankittu ja palvellut niin työmatka- ja maastoajossa mainiosti vuosikymmenten ajan. Nyt pikitieajoon on hankittu uusi menopeli ja tästä vanhasta olisi ajatuksissa saada polkuajeluun paremmin soveltuva väline. Projekti ei ole kiireinen ja budjetin osalta on tarkoitus pysyä maltillisuuksissa. Hyödynnetään ja kunnostetaan mahdollisuuksien mukaan vanhoja osia. Meisseli pysyy kädessä, mutta osien yhteensopivuuden ymmärtämisessä on kyllä pahoja puutteita. Kaipa joku osia myyvä liike auttaa ja Velogin videoista saa myös oppia.

Sekalaisia ajatuksia:
* Runko on mieluinen, geometria sopii minulle. Pohdinnassa on uudelleemaalautus tai jopa maalin poisto, että menisi vaan alumiinipinnalla. Onkohan tässä jälkimmäisessä tapauksessa joku lakka tms. kuitenkin tarpeen? Jarruletkua varten ajattelin kokeilla suurentaa vaijerin pidikettä, jotta nippusidepatenteista pääsisi ainakin vaakaputkessa pois. Lisäksi takavannejarrujen korvakkeet tekisi mieli poistaa. Kaipa siellä on ehkä putki pohjalla, mikä pintaan nuo kannakkeet on hitsattu?

* Keula pitää uusia ja saada jonkinlaista joustoa mukaan. Ymmärtääkseni keulan ohjaintolpan paksuus ja pituus ovat ainakin merkittäviä seikkoja. Onko ilmakeula must vai pärjääkö jousella? Käytetty on ok.

* Kiekot ovat suorat, mutta navoissa on välystä. Yksi pinna on poikki. Nämä saanee huoltamalla kuntoon.

* Jarrut on ok. Eivät ole alkuperäiset vaan lisätty joskus.

* Voimansiirto... Saakohan tähän maltillisella vaivalla hankittua jotain uutta 1x9-11 settiä? Keskiö on neliskanttisella akselilla ja vaihdettu pari vuotta sitten. Vapaarattaan mallista ei ole mitään havaintoa. Nämä tekee mieli laittaa uutta.

Kuvia potilaasta löytyy tästä. (https://drive.google.com/drive/folders/1CxYukkW_cfY8JkMhK_fHdTsB8Mav3I3e?usp=sharing)

Nyt saa kannustaa ja tuomita :D

maalinni
10.06.2025, 15.38
Siitä vaan, kivaa puuhastelua. Onko 30v ikäinen, kun on kuiteskin levyjarrut?

ryki
10.06.2025, 16.08
Hyvä huomio. Jarrut, keula ja kiekot on päivitetty ehkä 15 vuotta sitten :)

hece
10.06.2025, 16.23
Keskiö lienee kierteellinen BSA johon kyllä saa modernimman esim Shimanon Hollowtech 2 keskion, ja kammet. Mutta oliskohan noi rattaat pultilla kiinni? Selviäisi sopivalla (kenties 104 mm neljän pultin BCD) eturattaalla. Takana kahdeksan vaihdetta joten vapaaratas ns. normaali Shimano HG johon menee nykyiset HG-pakat. Vaikka linkglide 10s 11-43 tai 11-48 -pakka, siihen sopiva takavaihtaja, vipu ja ketju. Ehkäpä tuo 11-48 jos maastoon vie tie. Voimansiirto ei siis ongelma jos kiekot muuten saa kuntoon.

Keula näyttää olevan 1 1/8" ns. suoralla (ei tapered) keulaputkella. Mittaisin keulan A-C (axle to crown) -mitan ja katsoisin minkä mittaisia 26" joustokeulat ylipäätään on. Taitaa väkisillä nostaa keulaa, koska runko ei ole joustokeulalle suunniteltu. Tästä voi joku muu kommentoida, kuinka paljon korkeampi keula haittaa. Keulii ainakin herkemmin ylämäissä. Myös 27.5" keula voisi olla muuten vaihtoehto, mutta taitavat olla väkisinkin vieläkin pidempiä.

kni
10.06.2025, 16.26
Sekalaisia ajatuksia:
*Lisäksi takavannejarrujen korvakkeet tekisi mieli poistaa. Kaipa siellä on ehkä putki pohjalla, mikä pintaan nuo kannakkeet on hitsattu?

* Keula pitää uusia ja saada jonkinlaista joustoa mukaan. Ymmärtääkseni keulan ohjaintolpan paksuus ja pituus ovat ainakin merkittäviä seikkoja. Onko ilmakeula must vai pärjääkö jousella? Käytetty on ok.

* Voimansiirto... Saakohan tähän maltillisella vaivalla hankittua jotain uutta 1x9-11 settiä? Keskiö on neliskanttisella akselilla ja vaihdettu pari vuotta sitten. Vapaarattaan mallista ei ole mitään havaintoa. Nämä tekee mieli laittaa uutta.



Hyvä rojekti!

Ne v-jarrun kiinnitystapit ruuvaisin irti ja laittaisin tilalle "v brake column plug" tai mikä se oikea nimi lienee, Alista löytyy tuolla hakusanalla. Tulee siisti mutta voi palauttaa alkuperäiseksi.

Kyllähän hyviä kierrejousikeuloja löytyy, ilmakeula on todennäköisesti kevyempi. Käytetyn jos hankit niin katso että siihen löytyy tiivistesarja.

10v Deoren kun laitat voimansiirroksi niin tulee pienellä hinnalla toimiva. Vanhat keskiörattaat veks ja keskimmäiseksi narrow/wide-mallinen.

hece
10.06.2025, 16.28
Keula ja siihen liittyvä geometrian muutokset on mielestäni siis oleellinen tekijä. Sen pitää lisäksi olla 100 mm QR kiekolle sopiva jos kiekkoa ei vaihda. Keulassa näkyy olevan IS-jarrukiinnike, mutta jarru on post mount (kuten nykyään tapana), eli jos uusi keula post mount, tarvitsee eri adapterin väliin.

nure
10.06.2025, 18.18
Onkohan merkistä tietoa?

ryki
10.06.2025, 22.50
Kappas. Tännehän on tullut kivasti vastauksia. Kiitos kaikille!
Nyt on paljon googlattavaa, että ymmärtäisi mitä mikäkin sana tarkoittaa :D

Eipäs tullut mieleenkään, että v-jarrujen tapit lähtevät irti.

Pyörä on kasattu pienessä liikkeessä myyjän fiiliksien mukaan. Ei ole siis merkkipyörä.

nure
11.06.2025, 09.39
Siis jokin halpisrunko, puhdista, kiillota ja kerää vaikka käytettyjä osia Fillaritorilta ja pidä budjetti matalana nii saat toimivan käyttöpyörän.

Copilot
11.06.2025, 10.06
Varmistaisin että tuo keula on varmasti 1 1/8" eikä tuumainen. Jälkimmäinen voi olla vaikea löytää.

MRe
11.06.2025, 10.13
Kiillotettu alumiini kannattaa lakata tai muuten se oksidoituu alta aikayksikön.

Esuli
11.06.2025, 10.41
https://www.ebay.com/itm/266979972478

Tuosta keula. Mutta jos pitemmän stemmin tarviit, niin se pitää tilata Turusta.

nure
11.06.2025, 11.33
^Suattaapi olla tai suattapi ei... Veikkaan että kyllä että jos laittaa jonkun osto ilmoituksen keulasta niin voi vaikka tuumainenkin löytyä...

Ps. Löytyykö tuumaiselle vastaavia ohjauslaakereita joilla suora asennetaan tapered putkeen joilla 1 1/8" haarukan saa tuumaiseen vai mahtuuko?

ryki
11.06.2025, 11.55
Pitääpä joku päivä alkaa purkamaan tuota pyörää niin selviää mm. keulaputken paksuus.
Esuli, eikös tuosta keulaehdotuksesta uuvu levyjarrun kiinnityspisteet?

nure
11.06.2025, 12.54
^Jos on tuumainen niin vaikea löytää ja tuumaiset levyjarrulle vielä vaikeampaa. Kannattaa aloittaa tuon seikan selvittämisellä.

Teme X-2
11.06.2025, 15.53
Kannattaa ohjainkannatinta sen verran irti ottaa ja mitata se keulaputki, niin auttaa keulan hakua.
Itse vähän samanlaista päivitys projektia pyöritellyt. Tuossa muutama linkki mihin itse olen päätynyt.
Jos keskiö on hyvä niin Shimano CUES FC-U4000 nelikantti kammet. https://www.bike-discount.de/en/shimano-cues-fc-u4000-9/10/11-speed-crank-30t
https://www.bike-discount.de/en/shimano-deore-rd-m5120-10/11-speed-rear-derailleur-1
https://www.bike-discount.de/en/shimano-cues-cs-lg300-10-speed-linkglide-cassette-1
https://www.bike-discount.de/en/shimano-deore-sl-m4100-10-speed-shift-lever-right-with-optical-gear-display-1
https://www.bike-discount.de/en/shimano-cn-lg500-linkglide-10/11-speed-chain-quick-link?number=20141562-40384336
Tuolle vaihtajalle on ilmoitettu maksimi 46 ratas, mutta luulisi menevän myös 48.

Marsusram
11.06.2025, 16.48
^Pienemmillä kiekoilla kannattaa laittaa isompi (kuin 30T) eturatas, jotta pakan skaala osuu paremmin kohdalleen.
36T tuollaiseen 26" pyörään on jo paremmin sopiva.

nure
11.06.2025, 21.55
Jos on ollut jononkin verran ajossa niin keskiö kannattaa vaihtaa, halpa kustannus. Onhan nelikantti ihan ok mutta kyllä hieman vanhahtava ja rajoittaa kampien saantia. Itse panostaisin Deoreen joka jo suht toimiva paketti eikä paljoakaan kalliimpi.

ryki
12.06.2025, 09.57
Nykyinen keskiö on 2 tai 3 vuotta vanha, joten iän takia sitä ei olisi välttämätöntä uusia. Ovatko siis CUES- ja Deore-osat keskenään yhteensopivia? Vai onko tuo Linkglide tässä joku avainsana, että se pitää lukea joka osassa?

Tuommonen osui silmään:

https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/25567898

Onko vapaarattaita useita eri pituuksia? Eli saattaisiko tuo sopia nykyisen takavaihtajan tilalle?

nure
12.06.2025, 11.50
Osta sovinnolla Deorea ja jos et halua vaihtaa laakereita niin sitten nuo Cuessin kammet. Kiekkojesi vapaaratas tod.näk. mallia HG johon vaan valitset yhteensopivan pakan. Perustelut Deoreen se että tuo Cues on osasarja jonka tarkoitus on korvata halvimmat sarja ja Deore on varma valinta, jo vuosia käytössä testattu.

Copilot
12.06.2025, 12.21
HG varmaan, mutta vanhassa pyörässä voi olla vanha 7spd kapea HG, johon ei nämä uudemmat useampi lehtiset mene.

Teme X-2
12.06.2025, 13.46
Linkglide ja hyperglide on keskenään yhteensopivat, kunhan vaihdemäärät tästää pakassa ja vaihdeliipaisimessa.
Shimano mainostaa, että Linkglide kestäisi pitempään. Vaihdoin fatbiken SLX:n tilalle linkglide pakan ja ketjun.
Vanhalla pakalla oli ajettu n. 3900km. Jos linkglide kestää luvatun 3 x pitempään, niin ei ihan heti tarvii olla vaihtamassa.

Bndit
12.06.2025, 15.03
Linkglide ja hyperglide on keskenään yhteensopivat, kunhan vaihdemäärät tästää pakassa ja vaihdeliipaisimessa.
Shimano mainostaa, että Linkglide kestäisi pitempään. Vaihdoin fatbiken SLX:n tilalle linkglide pakan ja ketjun.
Vanhalla pakalla oli ajettu n. 3900km. Jos linkglide kestää luvatun 3 x pitempään, niin ei ihan heti tarvii olla vaihtamassa.
Mä olen kyllä vahvast sitä mieltä että Linkglide ei nimenomaan ole yhteensopiva HG:een kanssa, ainoa poikkeus varmaan HG 11-speed ketju jota voi käyttää Linklidessä. Mutta ei voi esim. laittaa 10-Speed Shimano MTB vaihdevipua ja 10-speed Linkglide takavaihtajaa. Itsellä on 11-speed linkglide työmatkapyörässä ja 10-Speed toisessa emtb:ssä.

hece
12.06.2025, 15.19
Sama käsitys mulla link gliden yhteensopivuudesta. Ja 11 vaihteisen pakan kanssa voi tulla mahtumisongelmia pinnojen kanssa vanhoissa vapaarattaissa, 10-nopeus on varmempi valinta. Link glide (LG) -pohjainen voimansiirto olisi mun valinta, luvattu kesto pidempi, ja vaihtaa varmemmin veto päällä. On tosin vähän painavampi ja vaihtotapahtumassa pidempi viive kun pitää takapakan ramppien osua kohdilleen.

Teme X-2
12.06.2025, 15.47
Tuo taitaa muuten olla totta, että liipaisin ja takavaihtaja pitää olla samasta, HG tai LG.
Mutta takapakan ratasvälit on samat, sen puolesta voi laittaa ristiin.

ryki
29.06.2025, 14.01
Noni. Vihdoin ja viimein sattui hieman joutoaikaa ja aloitin projektin. Suurin mysteeri selvisi. Keulaputken halkaisija selvisi. Se on 1 1/8" ja putki on suora. Suuria ruosteita laakereista tms. yllätyksiä ei löytynyt. Pituutta nykyputkella on vajaat 210 mm. Jos/kun keula nousee ylemmäs, pari "korokerengasta" on mahdollista poistaa välistä. Sitten vaan keulaa etsiskelemään.

Vanha etuhaarukka oli muuten hämmentävän painava runkoon verrattuna. 1250 g vs. 1800 g. Noin suunnilleen keittiövaa'alla mitattuna.

ryki
04.07.2025, 23.50
Projekti etenee. Sain hankittua Fillaritorista vivun, vaihtajan ja kasetin. Ainakin pikasovituksella tuo 11-lehtinen kasetti istuu hyvin vapaarattaaseen ja pinnoihinkin jää vielä väliä. Pyyhkäisin rälläkän karhunkielilaikalla rungosta enimmät maalit pois. Onpahan vielä työtä hinkata jollain ahtaat kolot. Kiekkoihin vaihdoin laakerit. Liukupinnoissa näkyi jo jälkeä, joten ihan priimaa ei tullut. Saapi nähdä miten pitkään toimivat.

Keula antaa vielä etsiä itseään. Jos jollain pyörii sopiva joutava nurkissa, viestiä saa laittaa.