Näytä tavallinen näkymä : Critérium du Dauphiné 2025
Tänään alkoi lähes parhaimmalla mahdollisella kattauksella, mukana Pogacar, Vingegaard ja Remco. UAE ja Visma näyttäisivät olevan mukana aikalailla samoilla kokoonpanoilla kuin mitä lähettävät Tourille.
Hieno finaali tänään ja ainakin nopealla vilkaisulla profiilit kyllä näyttävät kannustavan hienoon kilpailuun.
Pogacar keltaisessa, Milan voittaa tänään, aikajoissa Remco ottaa keltaisen paidan. Mathieu van der Poelia ei haittaa ranne.
Ja Vingegaard ihmeen terävä. Toinen eilisessä kirissä ja lähti "hatkaan" melkoisen hätäisesti. Tulee siisti dauphine, kun nää sankarit hassuttelee.
Kaksi viimeistä päivää todellisia mäkitestejä.
Mielenkiintoinen kisa. TDF koutsina pitäs miettiä miten kaikki sinne menevät saa optimaalisen viikon/miten pärjätään tässä kisassa. Ite painottaisin ekaa ja se vois näkyä taktiikoissa. Vähän toi Jonaksen isku oli mielestäni tätä. Tietääkö kukaan meneekö porukat viel väliajalla hetkeksi korkealle?. Nykyään sitä harrastetaan eli pitkän jakson edut voi ylläpitää lyhyemmillä vierailuilla
Maantiepyöräily: Critérium du Dauphiné
Tänään 11.6. klo 16:25, Eurosport 1.
Selostajana Matti Heikkinen
Reitti: https://www.criterium-du-dauphine.fr/en/overall-route
Evenepoul on kyllä aika eläin… 15% nousu ja penkistä…
Remcolla näköjään leikattu tohon visiiriin aukko, saanee vähän päätä alemmas ja lähemmäs käsiä
Todella huono aika-ajo Pogacarilta, miksihän piti ottaa huikkaa pullosta?
Tämä on harjoituskilpailu, kuukauden päästä pitää olla huippukunnossa vuorilla.
Juha Lehtinen
11.06.2025, 19.13
Remcolla näköjään leikattu tohon visiiriin aukko, saanee vähän päätä alemmas ja lähemmäs käsiä
Vähän mietinkin mikä tuon leikatun visiirin funktio on mutta mitä ilmeisemmin juurikin tuo syy jonka mainitsit.
Ei tosiaan pidä liikaa tulkita tämänpäiväisiä suorituksia tai edes koko Dauphinén lopputuloksia, mutta toisaalta ei myöskään voida päätellä että Pogacarin kunto tulee nousemaan Touriin mennessä enemmän kuin Vingegaardin ja Evenepoelin tai että nyt takana oleva harjoitusjakso olisi tänään painanut hänen jaloissaan enemmän kuin kilpailijoiden.
Mutta jos kuitenkin olen rohkea ja teen oikean syväanalyysin, niin Evenepoel on lähempänä kahta Tour-voittajaa kuin aiemmin ja että heinäkuussa nähdään sama Vingegaard kuin 2023. Pogacar on sitten oma lukunsa eli vaikka olisi kuinka rohkea, ei kannata ennustaa yhtään mitään ainakaan ennen sunnuntaita!
Vähän mietinkin mikä tuon leikatun visiirin funktio on mutta mitä ilmeisemmin juurikin tuo syy jonka mainitsit.
Kuullut et muillakin on ollut ongelmia näiden isojen visiirien kanssa etteivät saa päätä tarpeeksi alas kun visiiri ottaa juurikin käsiin kiinni.
Mä taas näen, että remcon asento aika-ajoon on vaan ylivoimainen johtuen lähinnä hänen mittasuhteistaan. saa pään parhaiten alas ja käsien suojaan + hartiat kasaan. en tästä vetäisi johtopäätöstä vuorille
Ei tosiaan pidä liikaa tulkita tämänpäiväisiä suorituksia tai edes koko Dauphinén lopputuloksia, mutta toisaalta ei myöskään voida päätellä että Pogacarin kunto tulee nousemaan Touriin mennessä enemmän kuin Vingegaardin ja Evenepoelin tai että nyt takana oleva harjoitusjakso olisi tänään painanut hänen jaloissaan enemmän kuin kilpailijoiden.
Mutta jos kuitenkin olen rohkea ja teen oikean syväanalyysin, niin Evenepoel on lähempänä kahta Tour-voittajaa kuin aiemmin ja että heinäkuussa nähdään sama Vingegaard kuin 2023. Pogacar on sitten oma lukunsa eli vaikka olisi kuinka rohkea, ei kannata ennustaa yhtään mitään ainakaan ennen sunnuntaita!
Aiemmin on tosiaan tainnut mennä niinpäin, että Vingegaard on kunnossa vasta tourilla. Pogacar koko alkukevään ja kesän. Vingen kondis on aiemmin noussut tosi rajusti touria kohden.
Mä taas näen, että remcon asento aika-ajoon on vaan ylivoimainen johtuen lähinnä hänen mittasuhteistaan. saa pään parhaiten alas ja käsien suojaan + hartiat kasaan. en tästä vetäisi johtopäätöstä vuorille
Niin tämän päivän TT tuloksista voi vetää sen johtopäätöksen, että Vinge ajaa soolona maaliin ja kaukaa.
Takamisakari
12.06.2025, 12.57
Minähän en asiasta juurikaan mitään ymmärrä, mutta ainakin omaan silmään Remcon ruumiinrakenne eroaa muista kärkimiehistä (esim Vinge ja "poga") aika paljon, on lyhyt ja lihaksikas patukka vs nämä ns perinteisiltä maantiekuskeilta näyttävät kuikelot. Sopinee huvin aika-ajoon, toki näyttää se kulkevan muuallakin.
nettiselailulla remcon CdA lienee 0.16-0.17 välissä ja ilmeisemmin pelotonin paras. mutta se ei tosiaan mäessä auta
^ ei auta ei. Siis ylämäessä. Mutta Remco taisi eilen olla ainoa, kuka veti sen double-digit nousun penkistä. Että on hänellä muutakin kuin sievät kasvot ja kapeat hartiat.
no ootkos ylipäätään nähnyt remcon ajelevan paljoa mäkiä putkelta -mutuna väitän ettei paljoa ja syynä voisi olla samat kuin TT eli geometria ja pääosa treenistä pää alhaalla joko road tai TT eli voimantuotto ja tehokkuus sillä kulmalla tapissaan
^ ei auta ei. Siis ylämäessä. Mutta Remco taisi eilen olla ainoa, kuka veti sen double-digit nousun penkistä. Että on hänellä muutakin kuin sievät kasvot ja kapeat hartiat.
Niin ei tuo ollut mäki millä ympäriajot voitetaan.
Melkoista häröilyä eilen huoltoautoilla parissakin kohtaa. Ja yllättävät pari kaatumista.
Remcon kyynärvarsi näyttää poikkeuksellisen lyhyeltä. Tämä auttaa myös paljon nykyisessä TT asennossa. Voi olla jopa avaintekijä tuossa Remcon erinomaisesa TT asennossa...
Minähän en asiasta juurikaan mitään ymmärrä, mutta ainakin omaan silmään Remcon ruumiinrakenne eroaa muista kärkimiehistä (esim Vinge ja "poga") aika paljon, on lyhyt ja lihaksikas patukka vs nämä ns perinteisiltä maantiekuskeilta näyttävät kuikelot. Sopinee huvin aika-ajoon, toki näyttää se kulkevan muuallakin.
Remco 171 cm ja 61 kg kun taas Poga 176 cm ja 66 kg. Nopeesti laskettuna BMI t vastaavasti 20,86 ja 21,31 joten lukujen valossa Poga "massiivisempi". Tiedä sitte onko nuo ilmoitetut arvot kuinka luotettavia?
Niinpä niin, pituus lienee aika vakio, painossa saattaa olla hivenen eloa kauden mittaan.
Takamisakari
13.06.2025, 15.12
Remco 171 cm ja 61 kg kun taas Poga 176 cm ja 66 kg. Nopeesti laskettuna BMI t vastaavasti 20,86 ja 21,31 joten lukujen valossa Poga "massiivisempi". Tiedä sitte onko nuo ilmoitetut arvot kuinka luotettavia?
Aika yllättävää, olisin veikannut painon menevän toisinpäin. No joo, eihän nuo välttämättä pidä paikkaansa..
Pitääköhän Spessun nyt myydä tota leikattua visiiriä myös yleisölle? Viimevuonna Remcolla oli samasta syystä matalampi visiiri ja sitä myytiin.
Nonniin ensimmäinen oikea GC päivä. Ei taida Bardet voittaa tänäänkään kun isot pojat nälkäisiä.
ei jumalauta miten helpolta Pog saa tuon näyttämään
jep ja mitä sanoin remcosta -ei vaan riitä w/kg vaikka w/CdA on ylivoimainen - tästä syystähän fillarointi on niin makee laji erilaisilla ominaisuuksilla pärjää erilaisissa kisoissa
Vähän tuntuu, että ajoikohan poga tt:n all-out tai oliko jotain muita ongelmia? Taisi valitella vaan vähän huonoa vauhdinjakoa. Siis säästelikö naksun jalkaa tai piilotteliko todellista kuntoa?
Tämä päivä oli kyllä koominen. Mitähän pogi saa penkistä tuutattua tehoa? Varmaan ei 600w piisannut siinä kohdassa kun vinge tippui peesistä vaikka yritti putkelta täysillä.
Ei kyllä taida tourista tulla kovinkaan viihdyttävää.
Jos ei aja TT voitosta, niin ihan max ei kantsi mielestäni ajaa. Vikat sekunnit vaatii PRO vauhdeissa ihan sikana Watteja.
Sivakovin Domancy effortti 1:54 552w
Seixas #10. Taakse jäi mm. Mas, Buchmann, Rodriquez, Dunbar
Ehkä Pogi taktikoi eilen tt:llä. Olihan se pullosta juominen double-digit mäessä vähän sen näköistä, että ollaan vaan ajelemassa.
Vaikea sanoa. Huominen kertoo paljon. Harmi, että en pääse näkemään ainakaan suorana.
Kertoohan se karua kieltä ylivoimassa kun tiputaan suoraan vetoon.
Hääppönen
14.06.2025, 00.29
Vähän tuntuu, että ajoikohan poga tt:n all-out tai oliko jotain muita ongelmia? Taisi valitella vaan vähän huonoa vauhdinjakoa. Siis säästelikö naksun jalkaa tai piilotteliko todellista kuntoa?
Tämä päivä oli kyllä koominen. Mitähän pogi saa penkistä tuutattua tehoa? Varmaan ei 600w piisannut siinä kohdassa kun vinge tippui peesistä vaikka yritti putkelta täysillä.
Ei kyllä taida tourista tulla kovinkaan viihdyttävää.
Kyllä totaalinen nöyryytys on aina hyvää viihdettä urheilun parissa. Arkipäivän elämässä sitten ei todellakaan.
jep ja mitä sanoin remcosta -ei vaan riitä w/kg vaikka w/CdA on ylivoimainen - tästä syystähän fillarointi on niin makee laji erilaisilla ominaisuuksilla pärjää erilaisissa kisoissa
No, ollakseen lähempänä kuin koskaan aiemmin Remcolle riittää että häviää kokonaisajassa voittajalle vähemmän kuin 9 min.
Kyllä totaalinen nöyryytys on aina hyvää viihdettä urheilun parissa.
Mä en tosin nähnyt totaalista nöyryytystä, ainoastaan ylivoimaisen voimainnäytöksen. Mutta urheiluhan on siitäkin hienoa että kaikki eivät näe tapahtumia ja vaiheita samalla tavalla!
Ja taas tiputtiin suoraan vetoon.
suora veto ei ehkä noissa jyrkkyyksissä kuvaa tilannetta, kun vetoapua ei juuri ole. tippui helposti kyllä
Niin, ei tuossa tosiaan oikein voi sanoa suorasta vedosta mitään. Pogacar on vaan selvästi kovemmassa kunnossa nyt. Ero olisi varmastikkin tuplaantunut, mikäli poga olisi ajanut mäen täysillä ylös asti.
Toivottavasti Vinge saa kondista ylöspäin vielä touriin, kuten on kyllä tapahtunut aiemminkin.
Minä ja KP tosiaan käsitetään suoraanvetoon tippuminen niin, että toinen tippuu peesistä flatilla tai loivassa nousussa, jolloin eron pitää oikeasti olla luokkaa älytön tehoissa.
Nyt jos kuviteltaisiin, että molemmat ajoivat all-outin mäen päälle asti, niin tehoissa olisi itseasiassa tosi pieni ero. Noin ei vaan näyttänyt nyt olevan.
Liekö Remcon kaatuminen sattunut enemmänkin kuin pari aika löysää päivää sen jälkeen. Lipowitz yli minuutin edellä tänään.
Liekö Remcon kaatuminen sattunut enemmänkin kuin pari aika löysää päivää sen jälkeen. Lipowitz yli minuutin edellä tänään.
Niin tuo on aika jännä miksei remcolla mäki kulje. Jotenkin ei usko että on pelkästä w/kg luvusta kyse. Lipowitz ei esim taida olla kaikken kevyin kuski.
Edit: Siis tottakai mäennousunopeus ei riipu mistään muusta kuin w/kg luvusta, mutta eikö remco jostain syystä saa tehoa niin paljon mäkeen? Tai saavatko muut enemmän tehoa irti mäessä? Remco ei siis kykene nostamaan aeroasennosta watteja lainkaan ja muut tähän pystyvät.
Esim itselläni on juuriikin näin. Saan parhaat tehot kovassa vauhdissa tangon päällä maaten. Mäkeen on turha koettaa ennätyksiä.
Hääppönen
14.06.2025, 22.54
suora veto ei ehkä noissa jyrkkyyksissä kuvaa tilannetta, kun vetoapua ei juuri ole. tippui helposti kyllä
Eli tässä tilanteessa ei ollut kyse joukkueen perinteisestä taktiikasta, jossa pudottaudutaan joukon hännille ja sitten hoidetaan homma kotiin #madsen# jokin aika sitten?
Niin tuo on aika jännä miksei remcolla mäki kulje. Jotenkin ei usko että on pelkästä w/kg luvusta kyse. Lipowitz ei esim taida olla kaikken kevyin kuski.
Edit: Siis tottakai mäennousunopeus ei riipu mistään muusta kuin w/kg luvusta, mutta eikö remco jostain syystä saa tehoa niin paljon mäkeen? Tai saavatko muut enemmän tehoa irti mäessä? Remco ei siis kykene nostamaan aeroasennosta watteja lainkaan ja muut tähän pystyvät.
Esim itselläni on juuriikin näin. Saan parhaat tehot kovassa vauhdissa tangon päällä maaten. Mäkeen on turha koettaa ennätyksiä.
Kyllähän se viime Tourilla kulki, luultavasti olisi niillä wateilla voittanut minä tahansa muuna vuonna. Vaikea kuvitella Lipowitziltä samanlaisia suorituksia kuten Remco @ Plateau du Beille tai Isola 2000.
Aika tuhnu finaali. Seixas vähän katkesi, silti kahdeksas. Upea suoritus 18-vuotiaalta.
jep, poga oli kyllä joonaksen tappanut aiemmin. ero niin iso että menee ihon alle.
En tule olemaan yllättynyt jos Vinge ajelee eri tahtia parin viikon päästä. Tietty Wout ja muut kantavat kaverin vaikka reppuselässä pelipaikoille ekaks.
Ei katkennutkaan Seixas vaan oli siinä lopun läjässä.
En tule olemaan yllättynyt jos Vinge ajelee eri tahtia parin viikon päästä. Tietty Wout ja muut kantavat kaverin vaikka reppuselässä pelipaikoille ekaks.
ei vaan skulaa noin. pogin olemus noissa missa vinge jäi oli ihan eri planeetalta. sitä eroa ei oteta läheskään kiinni piikkaamalla. veikkaan että tulee tolta osin tylsä tour
Se voi hyvin olla noinkin, mutten tule olemaan yllättynyt siitäkään huolimatta. Ehkä tässä on pientä Poga-fanin fanituksen vähenemistä havaittavissa.
Kyllähän sitä toivoo et Vingegaard ja Remco löytäisi jostain jotain, mutta on todella vaikea uskoa muutamassa viikossa tapahtuvan juuri mitään. No Tour 3 viikkoa ja mitä vaan voi tapahtua. Ehkä. Mahdollisesti.
UAE Tour tiimi suunnannut Isola 2000, taitaa nykyään olla korkeanpaikanleiriä melkein jatkuvasti.
Tourilla ehtii tapahtumaan vaikka kuinka paljon. Yksi sadepäivä ja joukkokolari, niin se on siinä.
^ Tuohon ehkä kiivaimmat Pogacar-fanit sanoisivat, että todennäköisyys siihen että heidän suosikkinsa joutuisi osalliseksi kasaan on merkittävästi pienempi kuin muilla kärkinimillä, koska hän osaa sijoittua eikä jää ajamaan pääjoukon keskivaiheille, missä kasat yleensä tapahtuvat.
Kiistaton tosiasiahan on ettei hän ole loukkaantunut urallaan kuin kerran eli vuoden 2023 Liége-Bastogne-Liégessä, kun EF:n Honore ensin ajoi kuoppaan ja kaatui ja hänen jäljessään ajanut Pogacarin apukuski joutui jarruttamaan eikä Tadejkaan hyvistä pyöränhallintakyvyistään huolimatta onnistunut väistämään ja välttymään kaatumiselta. Murtunut ranne ja siitä seurannut puutteelliseksi jäänyt valmistautuminen oli sitten monen mielestä ainoa syy sille, että Vingegaard ajoi Tourin voittoon toistamiseen.
Mutta tietysti suurikaan epätodennäköisyys ei tarkoita mahdottomuutta eikä tosiaan tarvita kuin yksi huono-onninen sattumus.
Mutta otsikon alta sen verran että ensi vuonna Critérium du Dauphiné on sitten nimeltään Tour Auvergne-Rhône-Alpes.
Vuoteen 2010 asti kisa oli nimeltään Critérium du Dauphiné liberé kisan perustaneen lehden mukaan. Kun Tourin järjestäjä sitten osti tai otti kisan omakseen, nimi vaihdettiin. Nyt tämän vaihdon takana lienee se, että vaikka rahaa tulee sponsoreilta ja etappien lähtö- ja maalipaikkojen isänniltä, tärkein tuki kisan järjestämiseksi teiden asfaltoimisesta ja tarvittavien poliisiresurssien varaamisesta saadaan kai vähän meikäläistä lääniä vastaavalta alueelta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.