PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kräveli/retkipyörä



tuoms
04.06.2025, 10.47
Moikka.
Tarttis vähän neuvoa pyörähommissa.
Olen etsimässä työmatkapyörää ympärivuotiseen käyttöön. ,jolla voisi tarvittaessa myös lähteä pitkälle reissulle kiertämään palloa
Maaliviivalle on päässeet:

Kona rove DL (uusi versio cues osasarjalla)
+Edullinen
-Saako tähän nastarenkaita
-sopiiko retkeilyyn

Kona sutra
-etuvaihtaja arvelluttaa
+Ok hintainen
-uusi versio microshift osasarjalla joka on minulle täysin tuntematon

Sutra LTD
+1x systeemi
+Osasarja joko rival tai uudessa shimano
Mahtuu isp:t talvella
-Hinta

Mohkku
04.06.2025, 14.19
On sen verran laaja haarukka vaihtoehdoissa, että pitäisi määritellä pyörältä kaivattavat speksit vähän tarkemmin.

M A
04.06.2025, 18.15
Teräsrunko, kippurasarvet ja 1,5-2k€ olis yhdistävät tekijät valmistajan lisäksi :)
Genesikseltä löytyy noihin spekseihin myös vaihtoehtoja

nure
04.06.2025, 18.15
Mielipiteitä: Jos noihin haaveilee kunnon nastarenkaita (ISP) niin kannattaa miettiä että aikooko asentaa myös lokasuojat jolloin rengastila pienenee selkeästi.
Periaatteessa nuo kaikki soveltuu retkeilyyn joka kylläkin hyvin laaja käsitys aiheena. Cues taitaa olla Shimanon halpissarja ja veikkaan (mitä myös kokemuksia kuullut) niin Microshiftin osasarjat ainakin yhtä hyvät. Fillarimaailmassa on nykyään vain Shimano ja SRAM, joillekin harvoille Campa mutta muitakaan ei kannata väheksyä.
Kuitenkin olennaisinta on pyörän oikea koko ja että se sopii kuskille ja täyttää toiveet ja mieltymykset.

Smo
04.06.2025, 20.25
En kyllä antaisi juuri nollaa enempää painoarvoa jollekin Ice Spiker Pro:n mahtumiselle tuon tyyliseen fillariin

Marsusram
04.06.2025, 20.34
Semmoinen mielipide, että kuormattuna ja mäkisessä maastossa matkaillessa tiiviimpi pakka ja 2x eturattaat antaa helpommin sopivia välityksiä kuin 1x. Vaikka molemmista löytyisikin samat välitykset ääripäistä, antaa 2x mahdollisuuden vaihtaa pienemmillä portailla.
Työmatkaa voi hyvin ajaa yhdellä isommalla rattaalla, mutta lastin kanssa pyörän käytös muuttuu.

nure
04.06.2025, 21.36
^Totta tuokin mutta kyllä modernilla 1x11/12 voimansiirrollakin pärjää retkikäytössäkin.

Esuli
04.06.2025, 21.49
https://www.foxcomp.fi/salsa-fargo-apex-1-bike-29-steel-green
Tämähän se on ainut oikea retkipyärä.
1× välityksellä pärjää, kun pistää pienen etusen, eikä kaavaile 50km/h nopeuksia.

nure
04.06.2025, 22.47
^Toimiva paketti, varsinkin jos aikoo "kiertää palloa" niin teräs ainoa järkevä vaihtoehto (ehkä haarukkakin voisi olla moinen) ja mekaaniset levyt selkeästi huolettomammat pitkässä reissussa. Ja ei reissussa myöskään vauhdilla kannata juhlia joten välitys kyllä riittää.

tuoms
05.06.2025, 12.01
Kiitoksia vastauksista. Eli suurin osa ajosta on 5km suunta työmatkaa
Aamut on sen verran aikasia että välillä ei ole keretty kunnolla aurata. Tähänasti olen kulkenut jäykkäperämaasturilla.
Lisäksi pyörän olisi hyvä olla melko luotettava ja kestävä koska samalla pyörällä olisi tarkoitus ajella pidempiä reissuja. Tämä miellyttäisi kovasti silmää ja lompakkoa mutta nuo komponentit hirman epäilyttää ja onko tuo etuvaihtaja vanhanaikaista tekniikkaa. Tuo salsa ei oikein passaa kun en halua hiilikuituosia.. https://www.bikeshop.fi/Kona-Sutra/ekauppa/pKOSU1/

Esuli
05.06.2025, 13.21
Olen kolme pyörää ostanut vain siksi että niihin mahtuu Suomi tyres Fat Fredi 3" rengas.
On paras renkuli kautta aikojen mitä tiedän, tekee elämästä talvella auvoisen.
Salsa Fargo
Googer midi (taakse mahtuu ai 2.8)
Tunturi (pökkelö) 275 moottoripyörä.

M A
05.06.2025, 13.56
Sit on tietenkin Pelagon Stavangeri Pelago Stavanger - Pelago Bicycles (https://pelagobicycles.com/stavanger/?lang=fi&gad_source=1&gad_campaignid=17182275088&gbraid=0AAAAADdP3c9EVakXssWrBRqBCVaMjNHmp&gclid=Cj0KCQjwgIXCBhDBARIsAELC9ZhRu4Jcjc71nZW5kjJq mOhCIo3mbXp4OdfgheXZYjLxzb-CD3oKLS0aAsTuEALw_wcB)

El-Carpaso
05.06.2025, 14.35
Varmaan nuo kaikki vaihtoehdot toimivat ihan ok. En itse enää lähtisi 1X vaihteistolla reissuun etenkään jos kuormaa on vähänkään enemmän. Oli aivan perseestä. En tykännyt yhtään.

Ehkä vähän vanhahtava mielipide, mutta paras vaihteistosarja retkeilyyn on edelleen 3x. Harmillisesti kolmella eturattaalla ei sitten saakkaan mitään muuta kivaa, niin omassakin retkipyörässä on nykyisin 2x11, jotta olisi indeksoivat vaihdekahvat ja hydrauliset jarrut. Ei silti ole alkuunkaan niin hyvä kuin 3x9 vaihteiden toiminnan, välitysten jne. suhteen.

Ehdoton etu 3X:n kanssa on välitysten laajuus ja matalat vaihteet. 44-34-22 kampisetillä ja 11-36 takapakalla kiipeää vaikka puuhun ja vauhtia saa polkemalla vielä reilusti yli 50km/h vauhdeissa. Toisaalta jos haluaa yhtä matalan välityksen 1x vaihteistolla pitää eturattaan olla 30 piikkinen ja kasetin isoimman rattaan 50-piikkinen. Ongelmaksi muodostuu tällöin tosi isot hypyt vaihteiden välillä kasetin alapäässä ja vauhti loppuu siellä neljänkympin tienoilla. Iso osa polkemisesta tapahtuu myös kasetin yläreunoilla, jolloin ketjukin viettää paljon aikaa suht vinossa.

2x:n ongelma on, että riittävän välityksen saaminen vaatii aina jäätävää säätöä ja kompromisseja, jos haluaa esim. GRX kahvat. Tangonpäävaihtajillahan saa toimimaan mitä vaan, mutta ne ne vasta hanurista onkin.
46-30 kampisetti ja 11-36 kasetti on perus GRX, mutta se on matkatavaroiden kanssa aika jähmeä välityksiltään. Jos tuo 22/36 tai 30/50 välitys on välityssuhteeltaan siellä 0,600 tienoilla, niin 30-36 on 0,833. Jos haluaa kontekstia, niin 0,600 välityssuhde tarkoittaa 90 kadenssilla 7,13 km/h. Vastaavasti 0,833 välityssuhde tarkoittaa samalla kadenssilla 9,90km/h vauhtia. 60 kadenssilla ero on 4,75 km/h vs 6,60 km/h. Jyrkemmässä ylämäessä tuo on aivan järkyttävän iso ero, vaikkei paperilla siltä vaikutakaan.

Toki 2x löytyy myös maastokampisettejä ja etuvaihtajia (vähenevissä määrin tosin), mutta jos ne haluaa saada toimimaan maantievaihtajien kanssa, pitää käyttää välityksenmuunninta. Ei siis mahdotonta, mutta ylimääräistä säätöä silti.

Kolmas vaihtoehto (joka on omassa retkipyörässä) on käyttää GRX 46-30 kampisettiä 46-30 ja 11-46 takapakkaa. Mikään GRX takavaihtaja ei tosin toimi noin laajan vaihdeyhdistelmän kanssa, joten yhdistin GRX ja XT takavaihtajat. Silti olisi kiva, jos edessä olisi kolme eturatasta, niin kasettiin saisi pienemmät hypyt vaihteiden välillä. Ja tuo 30/46 on silti suurempi välitys kuin 22/36

Loppukaneettina, jos nykyisin haluaa päästä vuoristoja ylös, on helpoin vaihtoehto 1x. Saa isoa takapakkaa ja pientä eturatasta. Alamäki ja myötätuuliajo kärsii, mutta joidenkin vääräuskoisten mielestä ne ovat lepohetkiä.
Kaikkia isot hypyt vaihteiden välillä ei haittaa, mutta itse en siedä sitä kovinkaan hyvin. 2x vaihteistolla 11-46 kasetissa saa sentään välivaihteet, niin niiden kanssa pärjää jotenkin.

SvaR
05.06.2025, 18.09
^ Vanhahtava tai ei, mutta itsellä 3x10 juuri mainitsemillasi 44-34-22 kammilla ja tuolla 11-36 pakalla on retkipyörässä hiton hyvä yhdistelmä jos vähänkään lastia.

Smo
05.06.2025, 19.51
Olen kolme pyörää ostanut vain siksi että niihin mahtuu Suomi tyres Fat Fredi 3" rengas.
On paras renkuli kautta aikojen mitä tiedän, tekee elämästä talvella auvoisen.
Salsa Fargo
Googer midi (taakse mahtuu ai 2.8)
Tunturi (pökkelö) 275 moottoripyörä.

Hyvä ostaa se Retki/Gravel että voi ajella niillä kolmen tuuman Läski-Freddyillä sitä 5km työmatkaa niinä parina pääkallokelipäivänä mitä vuodessa on.
Koska olisihan se ihan tyhmää käyttää sitä tallista löytyvää jäykkäperämaasturia siihen.

nure
05.06.2025, 21.52
Siis viiden kilsan matkaan ei kyllä kummoistakaan tarvi panostaa, sillä vanhalla mainiosti menee ja sitten joku kunnon "retkipyörä" spesiaalikäyttöön.

Ps. Mitä vikaa hiilikuidussa on? Toisaaltaan, saa tuohon Salsaan varmaa teräskeulankin halutessa ja siinä olisi pyörää pitkäksi aikaa.

Esuli
05.06.2025, 21.58
Ei tajua Cänyöni kuskit koskaan, miten hieno pyörä Fargo on. Ei ymmärrys heillä riitä.
Täällä on hienoja pyöriä. Saa vähän osviittaa malleista/merkeistä/välityksistä.
https://bikepacking.com/bikes/2024-tour-divide-rigs-part-1/

nure
05.06.2025, 23.42
^ Noin se vaan menee, jotain hienoa noissa on kaikessa yksinkertaisuudessaan. Jos kysyjä haaveilee mieleistään niin ei kun runkokaupoille ja rakentamaan!

tuoms
06.06.2025, 09.02
Näitä ku katto ni etuvaihtajaa ei tarvita :D
Joo eli tarkotus ois myydä toi vanha jäykkäperä pois ku ei silä tuu ajettua kun tota työmatkaa ja kauppakassi ajoja.

nure
06.06.2025, 09.17
Onhan tuossa kerrottu että etuvaihtajaa VOI tarvia tietynlaisessa ajossa mutta jossain ajossa ei. Ja miksi myisit pois jos sillä jo ajat niitä ajoja mihin uutta etsit.

Puskis
06.06.2025, 12.58
Joo eli tarkotus ois myydä toi vanha jäykkäperä pois ku ei silä tuu ajettua kun tota työmatkaa ja kauppakassi ajoja.


Jos ei oo mitään erityistä säilytystilan puutetta, niin kannattaa ehdottomasti pitää erikseen kauppakassi/työmatkapyörä. Kalliimpi pyörä pysyy paremmassa kunnossa, eikä tarvi olla huolissaan varkaista ja kolhuista.

Mohkku
06.06.2025, 16.16
Sama kommentti täältä eli pidä jäykkäperä, niin saa keskittyä uuden pyörän speksaamisessa vähempiin kompromisseihin.

3x voimansiirto on minustakin hyvä. Kun pyörän speksit alkaa hahmottua, ota käytetyt mukaan tarkasteluun. Valinnnanvara laajenee.

Retkipyöräilyyn liittyen ei ole ollenkaan huono ajatus kunnostaa vanhasta pyörästä uuden veroinen ja itselle sopiva. Tulee pyörän korjaaminen tutuksi, mistä on taatusti iloa. Ellei pyörä hajoakaan matkalla pallon ympäri, paljon mukavampaa on silti ajella kun tuntee pyörän tekniikan. Ei tarvitse jännittää, osaako korjata jos hajoaa.

TERU
07.06.2025, 11.31
Telekkarista katselin pariskunnan matkaa Polkemalla Bulgariaan, lastia suomalaisilla aina paljon ja koirakin kärryssä mukana. Molemmilla kuskeilla oli Konan gravelit ajokkeina, tarkempaa mallia en löytänyt. Hyvin mukavanoloisesti ajoivat noilla ja pyörän koko oli havaintoni mukaan huolella valittu.
Seuraava jakso tulee maanantaina 19.00 EVEO kanavalta ja tietty netistäkin nuo löytyy

nure
07.06.2025, 19.10
Siis todella yksinkertaisilla pyörillä on retkeily mutta nykyään vaatimukset kasvaneet. Itse aloitin retkeilyn Cressun Positron vaihteisella ja homma meni hienosti mutta tuskin tänä päivänä moisella mihinkään lähtisi.

Täytyy myös miettiä missä retkeilee, Alpeilla tarvii erillaiset välitykset kuin jossain Tanskan tai Hollannin maisemissa.

tuoms
12.08.2025, 14.10
Mites pelago stavanger. Välitykset taitaa vaan loppua kesken jos on enemmän kamaa ja jyrkkä mäki. Tuohon ei taida saada 30 piikkistä eturatasta. Muuten kyllä houkuttelis

Puskis
12.08.2025, 14.30
1xGRX:ään taitaa saada pienimmillään 36t eturattaan (wolf tooth ainakin), Shimano ei taida tehdä kuin 40 ja 42. Jos haluaa 30t, niin sitten hankkii etuvaihtajan.

Aakoo
12.08.2025, 14.32
Eikö siihen voi laittaa maastokammet?

Puskis
12.08.2025, 15.05
Eikö siihen voi laittaa maastokammet?

No varmaan voi, mut ehkä sitten kannattaa ostaa vaan maastopyörä, jos meinaa ainooksi eturattaaksi 30t. Sutra Ltd tai Salsa Fargo esim.

Jos 1x-systeemiä meinaa retkeilyyn, niin ite ottaisin vähän pyörän tyypistä riippuen eturattaaksi 34-38. Ja taakse vähintään 11-42

Aakoo
12.08.2025, 17.24
^ Niin, tarkoitin että maastokampiin löytyy noita 30-36t rattaita helpommin.

nure
25.08.2025, 11.42
^Lienee kiinnityksestä riippuen kyllä kampiin kuin kampiin saa sekä että rattaita? Toisaaltaan moneen moderniin maastorunkoon ei välttämättä edes 36T mahdu, itsellä 34T ja veikkaan vahvasti 36 raapii haarukkaa...

Leewi
26.08.2025, 10.48
Toisaaltaan moneen moderniin maastorunkoon ei välttämättä edes 36T mahdu, itsellä 34T ja veikkaan vahvasti 36 raapii haarukkaa...

Tämä sulkeekin imo nämä maastorungot työmatkakäytöstä, joka tässäkin pääkäyttö.

M A
26.08.2025, 11.37
Itse kyllä pärjäillyt työmatka-ajossa 32-11 välityksellä. Tuolla pystyy hyvin ajelemaan sellaista 35-40 km/h, jota en itse työmatka-ajossa juurikaan aja. Toki oma työmatka on pelkkää taajamaa enkä ole kokenut tarvetta polkea alamäkeen vauhtia :rolleyes:

Enemmän on työmatka-ajossa häirinnyt maantiepyörävanhuksen kevein välitys 42-23, joka on vähän pitkä eskarilaisen kanssa ajellessa :p

Aakoo
26.08.2025, 12.00
^Lienee kiinnityksestä riippuen kyllä kampiin kuin kampiin saa sekä että rattaita? Toisaaltaan moneen moderniin maastorunkoon ei välttämättä edes 36T mahdu, itsellä 34T ja veikkaan vahvasti 36 raapii haarukkaa...

Jos keskustelussa ollut ongelma on se ettei Pelago Stavangerin Shimanon GRX kampiin saa kuin 36T rattaan, niin esitin maastokampien käyttöä jos on pienempään tarvetta. Eli kampiin kuin kampiin ei saa mitä tahansa rattaita, eikä tässä oltu hankkimassa maastorunkoa.

nure
26.08.2025, 13.11
Noiden GRX (Eikös ole gravel kammet) rattaan kiinnityksestä en tiedä mutta esim. SRAMin kolmepulttisiin kyllä löytyy isoa ja pientä...

Ps. Mielestäni kaverin Van Nicolaksessa GRX:n osasarja ja 40T edessä...

M A
26.08.2025, 13.12
^näin se alkuperäinen ongelma helposti hukkuu :D Kampien vaihdolla tuosta pitäisi selvitä, sopivat direct mount kammet niin on valinnanvaraa :)

JackOja
26.08.2025, 13.27
Ps. Mielestäni kaverin Van Nicolaksessa GRX:n osasarja ja 40T edessä...

Ei tuossa ole mitään omituista.

Aakoo
26.08.2025, 13.39
Noiden GRX (Eikös ole gravel kammet) rattaan kiinnityksestä en tiedä mutta esim. SRAMin kolmepulttisiin kyllä löytyy isoa ja pientä...

Ps. Mielestäni kaverin Van Nicolaksessa GRX:n osasarja ja 40T edessä...

Niin, tässä puhuttiin niistä GRX:stä, ei SRAMin kolmepulttisista. Ja pienimmillään ei taida niihin GRX:iin saada kuin 36T rattaan.

nure
26.08.2025, 16.50
^Sitten kannattaa vaihtaa kampia jos pienempää himoaa...

Esuli
26.08.2025, 23.55
https://bikepacking.com/bikes/32-inch-bikes-2025-made-bike-show/
Täällä on taas hienoja joka paikan höyliä, näitä vähempi tulee Suomessa vastaan.

Zektor
13.10.2025, 17.51
Siinä olisi maapallon kiertäjälle dynamo napa ja valotkin valmiina.
Jossain haukkuivat Ekaria huonoksi, ei ole omaa kokemusta.
Budjetti paukkuu, mutta houkuttelevan iso ale.
https://www.bike24.com/p2650574.html