PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörän takahaarukka hajosi. Vinkkejä varaosan löytämiseen?



Juha74
29.05.2025, 22.47
Moikka,


Kävin tänään vetämässä pitkän maastopyörälenkin Kopparnäsin upeilla poluilla. Valitettavasti lenkki sai vähän karumman päätöksen, kun Mondraker Bikes Foxy R -pyörän takahaarukka paukahti poikki kesken rymistelyn.
Tutkin pyörää tarkemmin, ja huomasin, että takahaarukan yläosan rungossa kiinni pitävä pultti oli irronnut. Se näytti aiheuttaneen haarukan repeämisen.
Onko kellään tietoa, mistä voisi löytyä uusi tai käytetty takahaarukka Foxy R -malliin? Olisi sääli laittaa muuten hyvin palvellut pyörä jätepuristimeen tämän takia.
Erityisesti kiinnostaa:


Löytyykö Suomesta tai Euroopasta varaosatoimittajaa tai Mondrakerin maahantuojaa, jolta tuollainen haarukka voisi löytyä?
Onko jollain kokemusta vastaavista tilanteista ja osien metsästyksestä?

Ja muistutuksena muillekin: tarkistakaa ja kiristäkää ruuvit säännöllisesti, niin voi säästyä isommilta remonteilta.

Kiitos vinkeistä jo etukäteen ja mukavaa maastofillarikautta kaikille.

Tässä pari kuvaa takahaarukasta: 20250529_174611s.jpg (https://esri-my.sharepoint.com/:i:/g/personal/juha_esri-sgroup_com/ETaRJ7dQge9Bh63Tr85jfNIBXtovpayJmR4C-HKo7jjpQQ?e=dhxIIB) ja 20250529_174627s.jpg (https://esri-my.sharepoint.com/:i:/g/personal/juha_esri-sgroup_com/EdY3QmYixjlDlNov5lwxODsBkw6OzYhktVTOmKtTCK7PHA?e=3 YqRz7)

JackOja
29.05.2025, 23.44
Aivan ensiksi kysyisin Hi5Bikesilta.

nure
29.05.2025, 23.54
Lienee alumiini hitsareitakin löytyy?

Juha74
31.05.2025, 21.39
Otin yhteyttä teidän ehdotusten pohjalta Mondrakerin maahantuojiin, Hi5Bikesiin ja Oulu Bikesiin, ja kummallakaan ei ollut Foxy R -mallin takahaarukkaa varastossa. Myös valmistajalta tuli viesti, ettei alumiinisia takahaarukoita ole enää saatavilla. Tarjosivat vaihtoehdoksi uuden rungon ostoa tai jopa uutta pyörää hyvällä diilillä, mutta yritän vielä pitää vanhan pelin elossa.
Seuraavaksi lähden metsästämään pääkaupunkiseudulta hitsaajaa, joka suostuisi kokeilemaan takahaarukan korjausta. Toivon, että korjaus onnistuu ja pyörä saa vielä toisen elämän. Jos jollain on suositella hyviä alumiinihitsauksen osaajia pk-seudulla, niin vinkit otetaan enemmän kuin ilolla vastaan.
Kiitos kaikille kommenteista ja vinkeistä. Mukavan nopeita polkuhetkiä sinnekin.

Tässä kuva pyörästä: 20240507_100603s.jpg (https://esri-my.sharepoint.com/:i:/g/personal/juha_esri-sgroup_com/EfhjKA2urH5Gk4sVS_ZlE7kBHSO-kgOaXkNydC294srMoQ?e=vmCgng)

nure
31.05.2025, 22.19
Kyllä hitsaajia löytynee mutta usea vetoaa siihen kieltäytyessä etteivät tiedä varsinaista materiaalin koostumusta. Mutta onhan noita rungonkin rakentajia Suomessakin.

Zykkel
31.05.2025, 22.29
^^Ihan mielenkiinnosta, mihin hintaan olisi uuden rungon saanut?

Edit. Jos ei hitsaus onnistu, niin yksi mahdollisuus olisi kasata fillari jonkin muun valmistajan rungon ympärille. Tässä joitakin edullisia Radonilta: Mountain Bike Parts Frames Online Shop | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/bike/bike-parts/mountain-bike-parts/frames)

Copilot
01.06.2025, 09.08
Kyllä hitsaajia löytynee mutta usea vetoaa siihen kieltäytyessä etteivät tiedä varsinaista materiaalin koostumusta. Mutta onhan noita rungonkin rakentajia Suomessakin.
Onko sulla antaa esimerkkejä suomalaisista alumiinirungon rakentajista? Ja nyt ei mitään Helkamia lasketa.

Zykkel
01.06.2025, 10.25
Otin yhteyttä teidän ehdotusten pohjalta Mondrakerin maahantuojiin, Hi5Bikesiin ja Oulu Bikesiin, ja kummallakaan ei ollut Foxy R -mallin takahaarukkaa varastossa. Myös valmistajalta tuli viesti, ettei alumiinisia takahaarukoita ole enää saatavilla. Tarjosivat vaihtoehdoksi uuden rungon ostoa tai jopa uutta pyörää hyvällä diilillä, mutta yritän vielä pitää vanhan pelin elossa.
Seuraavaksi lähden metsästämään pääkaupunkiseudulta hitsaajaa, joka suostuisi kokeilemaan takahaarukan korjausta. Toivon, että korjaus onnistuu ja pyörä saa vielä toisen elämän. Jos jollain on suositella hyviä alumiinihitsauksen osaajia pk-seudulla, niin vinkit otetaan enemmän kuin ilolla vastaan.
Kiitos kaikille kommenteista ja vinkeistä. Mukavan nopeita polkuhetkiä sinnekin.

Tässä kuva pyörästä: 20240507_100603s.jpg (https://esri-my.sharepoint.com/:i:/g/personal/juha_esri-sgroup_com/EfhjKA2urH5Gk4sVS_ZlE7kBHSO-kgOaXkNydC294srMoQ?e=vmCgng)

Tuossa Alumiinin juottaminen (polkupyörän runkohalkeama) | Overdrive.fi (https://www.overdrive.fi/forum/threads/alumiinin-juottaminen-polkupyoeraen-runkohalkeama.291265/) ketjussa nimimerkki "Remmiveto" (ollut viimeksi vuoden 2025 alussa foorumilla) olisi korjannut alumiinirungon halkeaman odottaessa, mutta ketjun aloittaja ei siihen tarttunut, koska Remmiveto vaikuttaa Lappeenrannassa. Haarukkahan kulkisi postilla/matkahuollolla, joten se kaiketi olisi sinulle mahdollinen. Tai sitten lähdet tutustumaan Itäsuomeen ja käyt ohimennen Lappeenrannassa jonne Helsingistä matkaa vain reilut parisataa kilometriä. Voisit kirjautua tuolle foorumille ja laittaa hänelle viestin kuvineen? Myös nimimerkiltä WBBC:lta voisi kysyä muistaako/kertoisiko kuka hänelle rungon korjasi?

Noilta moottoripyörä foorumeilta voisi löytyä tekijä helpommin. En ole moottoripyörien runkoihin perehtynyt. Ovatko yleensä terästä vai alumiinia? Molempia? Tässä yksi: Rungon hitsausta? (http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/305800-Rungon-hitsausta) Tuosta ketjusta nappasin Luisusgarage (https://www.luisusgarage.com/) Vääksystä, joka valmistaa muun muassa alumiinisia imusarjoja. Hitsaamalla?

MRe
01.06.2025, 10.43
FB:n jossain fatbike-ryhmässä talven aikana esiteltiin projektia, kun joku oli tehnyt Focuksen täpäristä fs-fatbiken. Tuohonhan piti takahaarukka rakentaa (leventää) uudelleen. Sitä kautta löytynee ainakin yksi hitsaustaitoinen. Jos kiinnostusta on, voin yrittää kaivaa linkin johonkin postaukseen, jota kautta sitten saa yhteyden edelleen.

hcf
01.06.2025, 11.21
Et yrittäny saaha elinikäseen runkotakuuseen?
Semmonen lienee 2010 jälkeen ostetuille pyörille kuha rekisteröiny sen tonne

PTuru
01.06.2025, 12.06
Et yrittäny saaha elinikäseen runkotakuuseen?
Semmonen lienee 2010 jälkeen ostetuille pyörille kuha rekisteröiny sen tonne

Ei kai se mene takuuseen, kun on ollut pultin irtoamisesta johtuva rungon vaurioituminen?

Zykkel
01.06.2025, 12.43
Hitsarien haluttomuus voi hyvinkin johtua mahdollisesta vastuusta, jos hitsi sitten pettää ja tapahtuu jotakin. Oli tämä pelko sitten todellinen tai ei, niin tämä voi hyvinkin olla takana. Itselleni tulee mieleen, jos hitsi pettää ja on jokin tapaturmavakuutus niin, jos vakuutusyhtiö saa tietää tai tutkii fillarin, niin varmaan aika herkästi alkaa syyttämään haarukan hitsaajaa. Voisikohan tämä jotenkin kiertää jollain vastuuvapautus klausuulilla, jonka allekirjoittaisi ja antaisi hitsarille?

Esuli
01.06.2025, 12.54
https://www.puuilo.fi/palokarki-alumiinijuote-hitsaus-liimaus-3-0mm

Eräs toveri juotteli uuteen Sähkö täysjoustoon tavarateline kiinnikkeet tällä. En nyt sano että asiaa auttaisi, mutta ihan mielenkiintoinen kokeilu voisi olla.

https://www.biltema.fi/tyokalut/hitsauskoneet-ja-tarvikkeet/kaasupolttimet/minipoltin-101-g-2000062184
Aikanaan vuonna 1976 hitsailtiin alumiinia, tigillä ja kaasulla ammattikoulussa, myöhemmin myös puikolla ja migillä.
Nyt olen jo evp. Mutta voisin kuvitella että homma onnistuu.

Suiza
02.06.2025, 07.22
Kelkkahommissa kerran alustan liukurunko murtui. Käytin liikkeessä hitsattavana, muttei kestänyt yhtään. Hitsari epäilikin jo hitsatessa, että alumiini karkaistuu ja murtuu herkemmin, kuten sitten tekikin.

nure
02.06.2025, 09.31
^Alumiinin ongelma taitaa olla se kuten aikaisemminkin sanoin on se että rungothan ovat jotain alumiiniseosta ja se vaikuttaa hitsattavuuteen. Kuitenkin olisi ihmeellistä ellei täältä sen osaavaa hitsaria ei löytyisi...

Ps. Tuollainen tuli vastaan https://www.fillaritori.com/topic/308079-hitsausta-ter%C3%A4s-alumiini-jne%C2%A0raisio/

MPS
02.06.2025, 17.44
Eiköhän se alumiinirunko tai haarukka pitäisi lämpökäsitellä hitsauksen jälkeen jos meinaa että se jotain kestää.

usko juntunen
02.06.2025, 20.38
Eiköhän se alumiinirunko tai haarukka pitäisi lämpökäsitellä hitsauksen jälkeen jos meinaa että se jotain kestää.
Juuri näin. Vaatii osaamisen lisäksi kalustoa -mielellään lämpökäsittely uunin. Sitä tuskin ihan kaikista autotallipajoista löytyy.
Toinen huomioitava asia on, että kuinka haarukan laakeripesien & kiinnityspisteiden kohtisuoruus/ keskeisyys säilyy. Tuollainen "toispuolinenn" hitsaus varmasti vetelee korvakot pois linjasta.
Seurauksena linkuston laakereiden tuho.

Marsusram
02.06.2025, 20.49
^7005 seoksinen ei vaadi lämpökäsittelyä, yleisempi 6005 ja 6061 taitaa vaatia.
https://en.wikipedia.org/wiki/7005_aluminium_alloy

?Onkohan laakeripesät kunnossa pultin löystyttyä, lonksutus alkaa helposti syödä alumiinia.

OJ
03.06.2025, 22.50
Ai saakeli! Näyttää kyllä mun silmään siltä, että ei välttämättä ole haarukka enää suora, eikä pelkällä hitsaamisella potkitä pitkälle jos potkitään minnekään. Jos ei uutta haarukkaa tosiaan loydy, niin suosittelisin tarttumaan valmistajan diiliin uudesta fillarista tai rungosta.

maalinni
04.06.2025, 09.09
Kaivele ebay ja vastaavat, luulis jostain löytyvän. Kaikkiin merkkiä myyviin kauppoihin viestiä ympäri muailman.

Juha74
07.06.2025, 13.17
Päivitystä tilanteeseen. Kiitokset kaikille vinkeistä. Otin vinkkinne pohjalta yhteyttä useisiin pääkaupunkiseudun hitsausfirmoihin – ainoastaan Metallityöespoo (https://www.metallityotespoo.fi) suostui ottamaan työn vastaan. Takahaarukan yläosan kiinnityspiste jäi hitsauksen jälkeen noin 6 mm väärään kohtaan. Päädyimme vääntämään haarukan takaisin oikeaan asentoon yhdessä hitsaajan kanssa. Käytössä oli 40 cm pitkät järeät pihdit, samalla sain naksatettua kiinnityspultin paikalleen.

Todennäköisesti haarukka oli ehtinyt jo vääntyä väärään asentoon siinä vaiheessa, kun kiinnitysruuvi oli irronnut Kopparnäsin poluilla ja takahaarukka lopulta napsahti poikki. Nyt haarukka on hitsauksen ja uudelleenkiinnityksen jälkeen melkoisessa jännityksessä. Vein pyörän perushuoltoon Bikeworxiin (https://www.bikeworx.fi), huollon ammattilaiset olivat sitä mieltä, että haarukka voi jännityksen takia revetä uudelleen, jos silla rymistelee kovemmassa maastossa. No, aion silti tänään lähteä kokeilemaan, miten korjattu fillari käyttäytyy poluilla. Testiajolle siis.

Tarinan opetus itselleni: Muista AINA tarkistaa ja kiristää kaikki ruuvit ja mutterit säännöllisesti, muuten joku pieni irronnut ruuvi voi johtaa paljon isompaan tuhoon.

Turvallisia ja nautinnollisia maastolenkkejä kaikille.

Tässä pari kuvaa hitsatusta takahaarukasta: 20250603_202328s.jpg (https://esri-my.sharepoint.com/:i:/g/personal/juha_esri-sgroup_com/EerQ6Kq1S9lCq0QWrB3CbB8B8zeIrTPUVqGTqD418bDzeQ?e=A Od43v) & 20250607_103644s.jpg (https://esri-my.sharepoint.com/:i:/g/personal/juha_esri-sgroup_com/EQWqrGW3R2ZAs-uX22j6bGIBaWDJV1n5QGb2uKTAv2MYZA?e=FwViSu)

paaton
07.06.2025, 19.17
Sinulla ei ollut runko mukana hitsarilla?

Osaava seppä olisi varmasti mielellään kokeillut sopivuutta ja käännellyt haarukan kohdilleen ennen viimeistä kiinnitystä.

MRe
08.06.2025, 09.49
Villi veikkaus, ettei ole kovin kestävä konstruktio.

JohnnyBuzz
10.06.2025, 01.03
Melko turhaa taitaa moinen tekohengitys olla. Jos ei uutta pyörää tai runkoa halua ostaa, niin käytettynä varmasti löytyy hyvin tarjontaa. Nyt on ostajan markkinat käytetyissä. Sen hitsaamiseen käytetyn rahankin olisi voinut käyttää siihen uuteen hankintaan, joka kestää varmasti pidempään kuin tuo korjaus.