Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Shimano XTR - 2 ja 4 mäntäisten jarrujen ero?



Mankeli
22.05.2025, 10.39
Kaavailen Sram G2 RS:n tilalle Shimano XTR -jarruja. Ajoprofiili on sellaista yleismaastopyöräilyä (koodeina XCM, XCO ja trail).

XT-sarjan jarruista on kokemusta, mutta XTR:stä ei. Onko 2 mäntäinen XTR selvästi tehokkaampi kuin XT? Elopainoa ajajalla on siinä hieman päälle 70 kg.

marco1
22.05.2025, 10.46
Nyt tulee taas mutua mutta eikös se ole niin että XTR:ssä nimenomaan on vähemmän tehoa koska niissä kahvoissa ei ole servowave -tekniikkaa? Tuntuma voi olla parempi.

JackOja
22.05.2025, 10.56
Mulla on täbärissä 2-mäntäiset XTR:t... olikohan 9010/9100 tjsp. eikä voi teholla kehua.

marco1
22.05.2025, 11.07
Nyt tulee taas mutua mutta eikös se ole niin että XTR:ssä nimenomaan on vähemmän tehoa koska niissä kahvoissa ei ole servowave -tekniikkaa? Tuntuma voi olla parempi.

Tarkistin, niitä onkin molempia tyyppejä:
M9100 -kahvassa ei ole servowavea mutta M9120 -kahvassa on.

Kuminauha
22.05.2025, 11.19
Ei noissa shimanon jarruissa ole huomattavaa eroa eri mallisarjojen (deore/slx/xt/xtr) välillä. Siis jos verrataan keskenään esim nelimäntästä slx:ää ja nelimäntästä xtr:ää. Isoin ero noissa on paino, ergonomia ja säätömahdollisuudet eri mallisarjojen välillä yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Tosiaan tuossa 2-mäntäsessä XTR:ssä ei oo servowave tekniikkaa, joka kaikissa muissa 2-mäntäsissä on. Ei oo kokemusta tuosta 2-mäntäsestä xtr:stä, mutta maailmalla sanotaan, että ois jotenkin tehottomampi kuin 2-mäntänen xt.

Ite ottasin XT:n.

nure
22.05.2025, 11.45
Itsellä 2mäntäiset XTR ja kokemusta SLX/XT:stä ja ei ainakaan suunnatonta eroa keskenään, ainoasteen viimeistelyn laatu poikkeaa... Ihan mutu tuntumalla mentäessä ei yleensäkään 4 mäntäistä tarvi kuin rajummassa rytistelyssä...

Ja kuten Kuminauha sanoi, ehkä XT:ssä paras hinta/laatusuhde.

marco1
22.05.2025, 11.49
Shimanossa se 4-mäntäisen jarrun hyöty tulee paremmasta tuntumasta, 2-mäntäiset servowave-kahvoilla on vähän on/off -tyyppisiä.

Lisätehot tulee sitten jarrulevyä suurentamalla.

harald
22.05.2025, 12.10
Mulla täpärissä on 2-mäntäiset 8xxx sarjan XT jarrut ja ne tuntuvat kyllä enemmän on/off tyylisiltä verrattuna läskin nelimäntäisiin 8120 sarjan XT jarruihin. Yksi asia joka vaikuttaa paljon on varmaan pyörivä massa, jota läskissä on paljon enemmän. Tämä korostuu suuremmassa vauhdissa.

M A
26.05.2025, 10.20
Servon idea on lisätä nesteen virtausta painalluksen alkuvaiheessa, jolloin tehoa saadaan suhteessa enemmän alkuvaiheessa. Tästä on hyötyä etenkin nelimäntäisillä jarruilla, koska niiden liikuttaminen vaatii enemmän nestettä. Olen antanut itseni ymmärtää, että ilman servoa saadaan sama maksimiteho, mutta se 80 % teho joka useimmiten riittää, saadaan servowavella paljon pienemmällä voimalla. Mun mielestä noilla nelimäntäisillä on tosi helppo ajaa ja säädellä hidastumista kunhan on hyvin ilmattu ettei bitepoint vaeltele. Tosin nyt kun on xc-kumit alla Laufeyssä niin takarenkaan pidon rajaa on välillä vaikea hakea, menee aika kevyesti lukkoon.

Copilot
26.05.2025, 10.42
Shimanossa se 4-mäntäisen jarrun hyöty tulee paremmasta tuntumasta, 2-mäntäiset servowave-kahvoilla on vähän on/off -tyyppisiä.

Lisätehot tulee sitten jarrulevyä suurentamalla.
No kyllä sitä lisätehoa tulee siitä jarrustakin eikä pelkästä levystä. Suurin syy siihen on varmaan jarrupalan isompi pinta-ala.

harald
26.05.2025, 10.43
Tai oikeammin jarrusatulan männän suuremmasta pinta-alasta.

Copilot
26.05.2025, 10.46
Niin nuo on sidoksissa toisiinsa. Mäntien pinta-ala johtaa isompaan jarrupalaan.

Vaihdoin just tälle kesää täpäriin nelimäntäiset jarrut kumpaankin päähän, kun jarrulevyjen suurentaminen ei tuntunut riittävän. Nythän tuo tuntuisi pysähtyvän.

marco1
26.05.2025, 17.36
Koska vääntely ja teoria kiinnostaa niin lähteet kertovat yhtälössä kuitenkin olevan kaksi muuttujaa (jarrupalan koko jaettuna voimalla) ja voitaneen arvioida 2-mäntäisen jarrun pienemmän jarrupalan painavan suuremmalla voimalla levyyn?

Kovaa jarrutehoa tarvittaessa jarruvalinta lienee kuitenkin joku muu merkki, samoin parasta tuntumaa hakeva taitaa valita jotain muuta.

Bndit
26.05.2025, 18.18
Mulla on on maastopyörissä vain nelimäntäisiä Shimanon jarruja. Erittäin tehokkaita ja hyvä jarrutuntuma. Viitteeksi että DH maailmancupissa ajetaan Shimanon XTR:llä ja Sainteillä että eiköhän noista löydy ihan tarpeeksi tuntumaa ja voimaa ihan perinteiseen trailiajoonkin.

Zykkel
26.05.2025, 19.24
Minulla (ja muillakin) oli 1980-luvulla maastopyörässä Shimanon vannejarrut ja hyvin pärjättiin niilläkin. Aivoihin on syöpynyt jarrujen helvetillinen ulina, joka oli niiden "ominaisuus". Muistan muuten vieläkin, että pyörä maksoi silloin 599 markkaa.

nure
26.05.2025, 20.40
XTR:llä ja Spyre SLC:llä pysähtyy hyvin kummallakin, toista vaan joutuu puristamaan.

Kepsu
26.05.2025, 21.55
^Laahaako se Spyre niin paljon?

nure
26.05.2025, 23.57
^ Miksi laahaisi...?

OJ
27.05.2025, 01.57
Jos jotain modulaatiota yms. hullutuksia halajaa, niin ehkä jonkun muun kuin Shimanon merkkiset jarrut olisi parempi valinta. Shimpat kuitenkin on melko luotettavat jarruttimet ja korjasin omatkin Sramin jarrut Shimanon XT:llä. Jos pitäisi jarruja ostaa uudemman kerran, niin valkkaisin varmaan SLX-jarrut.

paaton
27.05.2025, 08.37
XTR:t on kivat. Käy kaikkiin pyöriin samat palat.

nure
27.05.2025, 09.50
XTR:t valikoitui ulkonäön ja keveyden vuoksi eikä hintakaan paha laatuun nähden.

OJ
27.05.2025, 18.23
Piti tsekata noi hinnat ja eihän ne XTR jarrut olekaan pahan hintaisia euroopassa. Jos painelen täkäläiseen kivijalkaan, niin SLX setti on kalliimpi kuin XTR setti eurooppalaisessa verkkokaupassa.

Eli muutan aiempaa kommenttia. Hommaa vaan ne nelimäntäiset XTR:t.

Sivustakatsoja
27.05.2025, 20.17
Endurossa (mtb magazine) olivat testailleet 4-mäntäisiä viime vuonna: https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/

M A
27.05.2025, 20.21
150€ halvemmalla saa silti xt:t jotka on teknisesti ihan yhtä hyvät. Mut on ne xtr:t hienot :)

nure
27.05.2025, 20.54
^ Itsellä ollut sekä XT:t ja SLX:t eikä jarrutehossa kummemmin eroja mutta se viimeistely ja ulkonäkö...!

Copilot
28.05.2025, 07.33
Kuinka paljon sullakin on kokemusta kunnon maastoajosta noilla jarruilla? Pyöreä nolla? Ei kannata hirveästi nuren kommenteista välittää, jos maastoajoon etsii jarruja.

El-Carpaso
28.05.2025, 11.23
Suunnilleen nelimäntäisen XTR jarrusetin hinnalla saa muuten SLX kahvat ja Maguran MT5 jarrusatulat. En ole XTR:iä kokeillut, mutta tuo Shimanon ja Maguran epäpyhä liitto on toisaalta herkin ja tehokkain jarru, mitä olen koskaan missään tilanteessa testannut. Jopa huomattavasti parempi kuin vanhan liiton Magura Gustavit.

Ainoa huono puoli noissa on, että Maguran jarrusatuloista puuttuu Shimanon ilmausruuvi, eli ilmaaminen ei ole yhtä näppärää. Toisaalta, saisikohan Maguroihin jotenkin asennettua Shimano-tyyppisen ilmausruuvin...

nure
28.05.2025, 12.32
XTR:n (ja muidenkin Shimanojen) ilmaus/täytön helppous on eräs niiden hyvistä puolista, Hopen XCR ollut suunnitteilla titaaniin mutta hieman empinyt ilmauksen ja noiden liittimien saanti kun letkut kuitenkin menisi vaihtoon...