PDA

Näytä tavallinen näkymä : Race Face kampien irroitus (tai voimansiirron vaihto)



puumangeri
16.05.2025, 11.59
Pari sessiota olen jo yrittänyt saada kampia irti konvertoidakseni 1x käyttöön, mutta ei vaan onnistu. Googlailin millainen irroitustyökalu on sopiva ja Park CWP-7 kuulema kävisi. Selllaisen kävin hakemassa, mutta ei toi kyllä mitenkään auta asiaa. Yksi asento siinä on miten se voisi teoriassa toimia, mutta vekottimen pituus loppuu kesken (kierteet ei yllä). Noista kammista on olemassa versiota missä se vetotyökalu on tossa suojakupissa sisäänrakennettuna, mutta tässä sitä ei tietenkään ole.

Miten saan noi irti?

Pyörä on 2018 Trek Fuel Ex 5, originaaliosilla. https://www.trekbikes.com/us/en_US/bikes/mountain-bikes/trail-mountain-bikes/fuel-ex/fuel-ex-5-27-5-plus/p/21790/ Jos/kun kampien irroitus on noin rasittavaa puuhaa, niin voisin harkita kampien päivittämistä johonkin helpompaan ratkaisuun. Osaisko joku suoraan sanoa mitä osia kannattaa laittaa missä olis optimaalinen hinta/laatu suhde? Ehkä jotain pykälän Deorea laadukkaampaa. Eturatas on 104 bcd, ei voi enää palauttaa kun pakkaus avattu...

Kuvia: https://www.dropbox.com/scl/fo/oct0zf6iujbtqw1ml9erb/AJoHldeqcRAumlLMiWxao-A?rlkey=22xokintm46w28kkp9y9dc3w3&dl=0

Copilot
16.05.2025, 12.04
No kyllähän noi just tuollaisella ulosvetäjällä lähtee. Mikä siinä on ongelma?

puumangeri
16.05.2025, 12.16
No kyllähän noi just tuollaisella ulosvetäjällä lähtee. Mikä siinä on ongelma?

Se ruuvautuu kyllä siihen kupin paikalle, mutta se työntöosa ei tee mitään, koska se ei siellä sisällä osu mihinkään. Just löysin tän videon ja siinä näyttäis olevan sellainen työkalu millä lähtis. Toi pää on leveämpi, se osa mikä työntäis niitä kampia. https://youtu.be/OZCi2ueQMs8?si=KGb7Bz66SSPEX6Ps&t=121

puumangeri
16.05.2025, 12.34
Näyttäis siltä, että se työkalun pää on vaihdettava: https://www.parktool.com/en-int/product/universal-crank-puller-for-square-taper-and-splined-cranks-cwp-7?category=Crank+%26+Bottom+Bracket

Mistäpä ton olis voinut tietää kun pakkauksessa ei ollut minkäänlaisia ohjeita mukana.

PTuru
16.05.2025, 12.46
Sinne reikään voi laittaa pohjalle jonkun sopivan kokoisen esineen pohjalle, jolloin kammen saa irti ihan tuolla perusmallin ulosvetimellä. Itse olen käyttänyt sopivan kokoisella kannalla varustettua kuusiokoloruuvia välissä. Katsoo vaan että välikappale on sen muotoinen, ettei murjo kammen kiinnityksen kierteitä.

Marsusram
16.05.2025, 14.03
Joku kolikko tuli aikanaan laitettua kun sama tilanne yllätti, mutta vaatii tuekseen prikkaa tms. jotta pinkka vahvistuu eikä painu akselin sisään.

puumangeri
16.05.2025, 14.04
Käänsin Parkin työkalusta ne päät toisinopäin ja nyt se kärki sopii sinne koloon oikein ja on juuri oikean levyinen, että teoriassa olisi pitänyt toimia. Ei noi kammet siltikään liiku yhtään mihinkään.

Kiersin ensin sen leveän osan kiinni niin syvälle kuin meni sen kärjen kanssa. Pidin huolen että se kärki ei ole liian kaukana, että leveä osa kiertyy mahdollisimman pitkältä alueelta kiinni. Lopputulos on se, että kun leveä osa on kunnolla kiinni ja alkaa vetämään kampea ulos, niin kammet eivät liiku mihinkään, mutta se leveä osa lähtee vain irtoamaan pyörästä ja vetää kierteet pilalle kammista. Kohta niitä kierteitä ei ole siinä enää ollenkaan ja kampia ei saa irti kuin väkivalloin ja hajottamalla ne.

https://www.dropbox.com/scl/fi/lk2gwhzfm1ehy1xc3g4tw/1000045870-1.jpg?rlkey=qelv1vfqmq236l7ldo3127dp3&e=1&st=uzdl57rn&dl=0

uljaa
16.05.2025, 16.27
Laita jotain irrotusainetta (CRC/WD40) jos kampi on hitsannut pahasti kiinni.
Varmista, että se tappi oikeasti mahtuu reikään, eikä ota noihin kammessa oleviin pieniin kynsiin kiinni.

Mikä on kammenpultin kierre? m8 vai 10?
Samalla kierteellä olvan kapeakantaisen pultin ruuvaa keskiöön ja sillä alulle.

Vain tosi harvoin kampi on niin tiukassa (ei oikein ikinä), että ulosvetäjä rikkoo kierteet, jos ulosvetäjä on oikeanlainen ja oikein käytetty.

Sitten jos kierteet hajoaa, ei kannata heti rikkoa kampea, vaan halvemmalla saa jonkun 3-haaraisen ulosvetäjän.
Tyyliin tämä: https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automotive-ulosvetaja-3-jalkaa-80-mm?product=70-09283

nure
17.05.2025, 13.20
Jopa hätätapauksessa hakannut puisella kiilalla tuolta kammen ja keskiön välistä. Kylläkään en koskaan kamoien irroitusta hankalaksi kokenut ja nykyäänhän suurinosa jo ulosvetäjä sisään rakennettuna...

puumangeri
17.05.2025, 17.49
Laita jotain irrotusainetta (CRC/WD40) jos kampi on hitsannut pahasti kiinni.
Varmista, että se tappi oikeasti mahtuu reikään, eikä ota noihin kammessa oleviin pieniin kynsiin kiinni.

Mikä on kammenpultin kierre? m8 vai 10?
Samalla kierteellä olvan kapeakantaisen pultin ruuvaa keskiöön ja sillä alulle.

Vain tosi harvoin kampi on niin tiukassa (ei oikein ikinä), että ulosvetäjä rikkoo kierteet, jos ulosvetäjä on oikeanlainen ja oikein käytetty.

Sitten jos kierteet hajoaa, ei kannata heti rikkoa kampea, vaan halvemmalla saa jonkun 3-haaraisen ulosvetäjän.
Tyyliin tämä: https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automotive-ulosvetaja-3-jalkaa-80-mm?product=70-09283

Tuplatriplatsekkasin ja Park ulosvetäjä olis tosiaan pitänyt toimia, mutta ei vaan onnistunut. Kierteet vain korkkasivat täysin (ovat nyt ihan pilalla). Kammet lähti lopulta irti tollaisella sun linkkaamalla 3-haaraisella, vaikkakin helpompaa olisi ollut ehkä 2-haaraisen kanssa, koska kaikkia noita kolmea haara oli tosi vaikea saada pysymään kiinni kammissa yhtäaikaa. Ei oikein ollut sopivaa paikkaa mihin tarttua.