Näytä tavallinen näkymä : Välityksien keventelyä maantiepyöriin 2x11 Ultegra DI2 mäkisiin maastoihin
Hei
Maantiepyörissäni on Ultegra 52-36 ja 11-28 ja toisessa 50-34 ja 11-28 molemmat DI2 Ultegra 2x11.
Pitäisi saada tuohon toiseen myös 50-34 eturattaat, mikähän olisi edullisin ratkaisu?
Voisiko vaihtaa vain 34 rattaan tuon 36 rattaan tilalle, vai pitääkö vaihtaa koko kampisarja. käykö esim. 2x12 vaihteinen shimano 105 kampisarja näihin?
Ja sitten molempiin vielä 11-32 takarattaat, niin kiipeilisi mäkiä hiukan mukavammin.
Sähkövaihteet on varmaankin Di2 6870, noin vuodelta 2015-2016, toiminee molemmissa 50-34 ja 11-32?
Voinko sen saada tietää jostain mikä näiden vaihteistojen kapasiteetti on?
Mäkiin on itselleni hiukan liian pitkät välitykset näissä.
Kiitos vastauksista ja ajatuksista.
Mikä on kysymys, muuta kuin otsikko?
Mikä on kysymys, muuta kuin otsikko?
Miten 52-36 eturattaiden tilalle 50-34.
Ostat rattaat sopivaksi katsomaasi kokoa.
Kattoo vaan, että on kampiin yhteensopivat ne rattaat. Shimanolla se tyhmä epästandardi systeemi, missä pulttijako ei ole tasan.
Joskus kampisetti saattaa olla edullisempi ratkaisu kuin uudet irtorattaat.
Ostat rattaat sopivaksi katsomaasi kokoa.
Kattoo vaan, että on kampiin yhteensopivat ne rattaat. Shimanolla se tyhmä epästandardi systeemi, missä pulttijako ei ole tasan.
Haluatko lukita vastauksen just tähän kysymykseen?
Sen typerän pulttijaon idea on juurikin siinä, että samoihin kampiin saa kiinni myös kompaktirattaat. Se tämän kysymyksen originaali ideakin varmaan oli.
Kampia ei tarvitse uusia.
Toimisiko 11-34 kasetti vaihteiston kanssa, tämänhän on lähes normi nykyään?
6870 takavaihtajasta on kaksi versiota, ss ja gs. Ss max ratas takapakassa on 28 ja gs 32. Version tunnus pitäisi löytyä vaihtajasta. Ss pitäisi netin mukaan toimia myös 30 kanssa ongelmitta mutta 32 kanssa ei välttämättä. Gs taas riittää 32 ja tod näk toimii myös 34 kanssa.
Vaihto 36 --> 34 edessä lyhentää välitystä vain 5,5 % eli jos nyt polkee min 10 kmh niin 34 olisi 9,5 kmh. Onko muutos riittävä??
Shimano ainakin suosittelee käytettäväksi pareja 52/36 ja 50/34. Itse olen ollut käsityksessä että 52/34 kompinaatiossa olisi ongelmia, vaihtaminen ei olisi optimaalista, käytännön kokemusta ei ole asiasta.
Kampia ei tarvitse uusia.
Olenko oikeassa, jos väitän että ainoa mikä pitää - mitä luultavimmin - uusia on takavaihtaja, koska se nykyinen lienee lyhythäkkistä mallia?
Takavaihtaja on se vaihteiston osa, jonka kapasiteetilla on tässä merkitystä. Tai eihän muilla osilla tai itse sillä di2:lla mitään kapasiteettirajoitusta olekaan, ainoastaan rattaiden lukumäärä?
Varmaan toimii ihan suoraan vain rattaita vaihtamalla, kun säätää ketjun mitan oikein. Di2 ei anna laittaa pieni-pieni. Eli jättää reilusti ketjun löysälle pieni-pieni asetuksella.
Itse olen ajanut paljonkin uudemmalla r8000 vaihtajalla 50/34 ja 11-34 pakalla.
Muistanko oikein, että Ultegra Di2 6870:lla (11-s) saisi vaihdettua myös pieni-pieni ratasyhdistelmälle? Dura-Acella (11-s) tuo ei onnistu?
GRX RX600 46/30 kampi on varmaan halvin tapa lyhentää välityksiä. Ketjulinja taitaa olla ulempi, mutta riittäiskö silti säätö etuvaihtajassa?
Tolla pääsis alle satasella 30/28 välityksiin, joka ei oo kaukana tuosta 34/32 (johon pitää vaihtaa eturattaat, pakka ja takavaihtaja)
Haluatko lukita vastauksen just tähän kysymykseen?
Sen typerän pulttijaon idea on juurikin siinä, että samoihin kampiin saa kiinni myös kompaktirattaat. Se tämän kysymyksen originaali ideakin varmaan oli.
Kampia ei tarvitse uusia.Kyllä.
Näyttää rumalta ja jos vanhaan aikaan valitsi kompaktikammet, niihin sai halutessaan myös isoja rattaita. Itselläkin ollut 5x110 jaon (shimano FC-RS500) kammissa sekä 46/36 että 52/39 rattaat kiinni.
Lähetetty minun SM-A525F laitteesta Tapatalkilla
GRX RX600 46/30 kampi on varmaan halvin tapa lyhentää välityksiä. Ketjulinja taitaa olla ulempi, mutta riittäiskö silti säätö etuvaihtajassa?
Jos etuvaihtaja on braze on kiinnityksellä niin rungon ja vaihtajan väliin voi laittaa jotain jos säädöt jää vajaaksi.
Suurempi ongelma voi olla 46 rattaan koko. Etuvaihtaja saattaa jäädä liian ylös kun vaihtajan korvakkeen säätö ei riitä. Kokemusta on em, tein sitten pari korvaketta millä vaihtajan sai tarpeeksi alas.
Ainahan näistä muutoksista tulee helposti lisää toimenpiteitä/kuluja, vaihdat kuluneen pakan-->pitääkö vaihtaa ketju, eturattaat jne.
46/30 tai 48/31 on yksi harkinnan arvoinen vaihtoehto.
Onko muuten kukaan käyttäny goat linkiä maantievaihtajan kanssa?
Ei kai siinä pitäisi tulla sen kummempia ongelmia, kun maastovaihtajillakaan?
Shimano lupaa Zee:n toimivan 11-36 pakalla.
Ajoin ongelmitta 11-40, ja linkin kanssa 11-42.
Jäykkäperällä.
Saisko lyhythäkkiseen maantievaihtajaan riittävästi lisää rangea sillä, että voisi kasvattaa pakkaa vaihtamatta vaihtajaa?
E. Toki 2xsetuppi aiheuttaa omat kommervenkkinsä tässä myös.
Lähetetty minun SM-A525F laitteesta Tapatalkilla
Kiitos kaikille vastauksista.
Näistä vastauksista sainkin hyvää osviittaa, miten asiassa edetä.
Ainoa mitä jäin miettimään on, että miksi en jo aiemmin ole tätä kysymystä täällä esittänyt! Olisi jo aiemmin voinut saada ratkaisun/ratkaisuja/vaihtoehtoja tähän mieltä askarruttavaan kysymykseen. Ja kun nuo pitkät välitykset tympäsee ihan joka lenkillä ylämäkivoittoisessa maastossa.
Minulta 11-34 pakka löytyykin, jota voisin yrittää laittaa tuohon miltei joka sään pyörään. Teinkin sillä illalla pienen testin, laitoin takavaihtajan "pienimmälle" vaihteelle ja painoin takavaihtajaa niin alas kuin sain ja siihen isoimpaan rattaaseen jäi monta senttiä varaa (noin 30mm). joten oletan että siihen voisi todellakin sopia tuo 11-34 rataspakka. Pitää vain ostaa uusi ketju ensin. Tässä pyörässä onkin edessä 50-34.
Toisen (aurinkoisten kelien) pyörän takavaihtaja painuu alas myös saman noin 30mm yli isoimman rattaan (kun nyt uudelleen testasin/mittasin
Mitään GS tai SS yms. merkintöjä en takavaihtajista löytänyt.
Pitänee viikonloppuna yhdistää vaihteistot tietokoneeseen, jos sieltä näkisi onko GS vai SS mallia takavaihtajat..
Edelleenkin luen mielenkiinnolla aiheeseen liittyvää keskustelua, ja en liene ainoa joka pohtii näitä asioita, mutta omat tiedot vain ei riitä.
Ja tätä tietoa on myös netistä etsimällä aika vaikea löytää. Joten kiitos vielä kerran.
GRX RX600 46/30 kampi on varmaan halvin tapa lyhentää välityksiä. Ketjulinja taitaa olla ulempi, mutta riittäiskö silti säätö etuvaihtajassa?
Tolla pääsis alle satasella 30/28 välityksiin, joka ei oo kaukana tuosta 34/32 (johon pitää vaihtaa eturattaat, pakka ja takavaihtaja)
Voiskohan tää onnistua? onko kellään kokemusta Di2 6870:lla?
Jos voisi, niin täähän voisi olla hyvä ratkaisu tuohon (aurinkoisten kelien) pyörään..
Taidan kuitenkin tuolla takaratas vaihdolla alkaa näiden pyörien ylämäki ominaisuuksia parantelemaan.
Yhdistin molempien pyörien vaihtajat tietokoneeseen ja SS mallia on takavaihtajat. Toiveikkaana kuitenkin testasin 11-34 takaratasta ja eihän se toimi (kuten arvata saattoi), mutta onpahan testattu.
Toiseksi suurimmalle rattaalle kuitenkin nousi, että jos tilaisi yhden 11-32 hampaisen takarataspakan, niin voisi testata, mutta en tiedä viitsiikö testimielessä tilailla.
Pitääpä mietiskellä ja lueskella tarkoin tätä lankaa..
Tulipahan ketju ainakin vaihdettua, kun oli jo 0,75 ja ostettua toiseenkin varalle shimano hg701.
Varmaan koetit pienellä rattaalla, ettei siis ketjun pituus ollut rajoittava tekijä? Minä ajoin useita vuosia jäykkäperällä 6800 vaihtajalla 11-32 tai 11-34 pakalla, ei muista enää.
Mitään ongelmia en kuitenkaan huomannut.
Juu, ketjun katkaisin niin että molemmat rattaat oli pienimmällä ja jätin ketjun niin pitkäksi, kuin mahdollista. että juuri ja juuri ei ota takavaihtajan alla ketjut toisiinsa kiinni (saikohan tästä mitään selvää).
Edit: Eipä tullut mieleen, olisihan tuota voinut ensin testata pari lenkkiä pidemmällä ketjulla, että varmasti olisi riittänyt ketjun pituus.
Juu, ketjun katkaisin niin että molemmat rattaat oli pienimmällä ja jätin ketjun niin pitkäksi, kuin mahdollista. että juuri ja juuri ei ota takavaihtajan alla ketjut toisiinsa kiinni (saikohan tästä mitään selvää).
Edit: Eipä tullut mieleen, olisihan tuota voinut ensin testata pari lenkkiä pidemmällä ketjulla, että varmasti olisi riittänyt ketjun pituus.
Niin just tämä. Kapasiteetti ei tosiaan riitä pieni-pieni asennossa mitenkään isolla pakalla, eikä varsinkaan jos käytössä on 50/34. Eli ketjun mitta iso-iso mukaan ja sitten ei vaan käytetä pieniä rattaita kun ajetaan pienellä etulimpulla.
Mutta siis ei se välttämättä 11-34 kanssa toimi vanhalla vaihtajalla. Uudempi r8000 sarjalainen kyllä toimii nätisti.
Kalle salonen
10.05.2025, 10.43
https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink
Tollai tuote voi myös auttaa asiassa, sillä pitäis saada takavaihtajan asentoa muutettua sillee että menee hieman laajempi pakka, tarkista tuolta sivuilta vielä yhteensopivuus omaan tilanteeseen.
Mulla on yks tollai joutilaana mitä en ikinä asentanut paikalleen, että en ole toimivuutta testannut. Voin tuon myydä pikkurahalla jos haluat, olen jo vaihtanut koko takavaihtajan toiseen siinä pyörässä mihin tota alunperin suunnittelin niin on ihan ylimääräinen.
Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
Kiitos Kalle, pistetään korvan taakse, voin sitä vielä tarvita.
Paatonin (kiitos Paaton) vihjeiden perusteella otin homman uusiksi.
Laitoin hukkapätkän ketjuun takaisin ja takapakan 11-34 uudelleen kiinni. ja hienosäätöö sinne ja tänne. rattaat oli myös hiukan eri kohdassa kuin 11-28, eli nettiin lueskelemaan,
miten di2 hienosäädetään rupesikin pelittämään, ainakin tuossa telineessä.Ketjunkin lyhensin takaisin siihen mihin olin eilen sen lyhentänyt.
Huomenna testaamaan kun nyt ei kerkiä.
PS. Tulipahan viimeinkin (eli eilen) laitettua tuohon toiseen pyörään se 50mm expanderi :)
11-34 taisi olla "maasto" pakka, eli vaatii alle spacerin. Onhan se paikallaan?
"If installing CS-HG800-11/CS-HG700-11 to a
ROAD 11-speed wheel/freehub, install a 1.85
mm spacer first."
Joo ei. se taitaakin olla toisessa vanteessa kiinni (joka ei nyt ole käytössä). hyvä kun sanoit. Spaceri ja rataspakka oli erillään.
Kun otin rataspakan aikoinaan toisesta vanteesta pois, en osannut yhdistää, että se spaceri kuuluu rataspakan mukaan. Kiitos tiedosta.
11-34 on yleensä ihan perus maantiekasetti eikä tarvitse holkkia kasetti rungolle.
11-34 on yleensä ihan perus maantiekasetti eikä tarvitse holkkia kasetti rungolle.
Ei se kyllä shimanoissa ole. Hg700/800 tarvitsee rikan taakse. Tuo ylläoleva on lainaus shimanon manuaalista.
Ei se kyllä shimanoissa ole. Hg700/800 tarvitsee rikan taakse. Tuo ylläoleva on lainaus shimanon manuaalista.
Varmaan näin. Itselläni on 11-34 ja 11-36 kasetit eikä kumpikaan tarvitse prikkoja taakseen, olisiko sitten erona 11s vs 12s vai mistä johtuu..
Varmaan näin. Itselläni on 11-34 ja 11-36 kasetit eikä kumpikaan tarvitse prikkoja taakseen, olisiko sitten erona 11s vs 12s vai mistä johtuu..
12s on eri joo. Siinä tuo ylimääräinen tila on otettu yhden lisärattaan käyttöön. Se ei siis sovi enää millään 10/mtb vapariin, mitä nuo 11sp 11-34 pakat tekivät.
Nyt on myös prikka laitettu 11-34 rataspakan alle.
Iso iso rattailla onkin liian kireä ketju ja tuntui että vaihtaja voi ikään kuin mennä jopa solmuun. lisäsin ketjuun 2 lenkkiä.
Mutta sitten ottaa vaihtajan rissa kiinni isoimpaan rattaaseen takana, kun edessä on pienin ratas. ja kaikki säätö on käytetty siitä ruuvista joka
nostaa vaihtajan rissaa suurimman takarattaan päälle.
Onpas haastetta tässä :)
Tilaisiko yhden 11-32 hampaisen ja kokeilisi, antaako se lisäarvoa tähän välityksien keventämisyritykseen..
Tuo Kallen sovitinkin hiukan on mielessä, pitäisi vain tietää myös yhteensopivuus omaan vaihtajaan
takavaihtaja on di2 6870 ss. Kallen linkki osaan >>>> https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink
Nyt on myös prikka laitettu 11-34 rataspakan alle.
Iso iso rattailla onkin liian kireä ketju ja tuntui että vaihtaja voi ikään kuin mennä jopa solmuun. lisäsin ketjuun 2 lenkkiä.
Mutta sitten ottaa vaihtajan rissa kiinni isoimpaan rattaaseen takana, kun edessä on pienin ratas. ja kaikki säätö on käytetty siitä ruuvista joka
nostaa vaihtajan rissaa suurimman takarattaan päälle.
Onpas haastetta tässä :)
Tilaisiko yhden 11-32 hampaisen ja kokeilisi, antaako se lisäarvoa tähän välityksien keventämisyritykseen..
https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink
Tollai tuote voi myös auttaa asiassa, sillä pitäis saada takavaihtajan asentoa muutettua sillee että menee hieman laajempi pakka, tarkista tuolta sivuilta vielä yhteensopivuus omaan tilanteeseen.
Mulla on yks tollai joutilaana mitä en ikinä asentanut paikalleen, että en ole toimivuutta testannut. Voin tuon myydä pikkurahalla jos haluat, olen jo vaihtanut koko takavaihtajan toiseen siinä pyörässä mihin tota alunperin suunnittelin niin on ihan ylimääräinen.
Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
Tuota vaan.
Kalle salonen
11.05.2025, 10.34
"Double chainrings are only supported with GS (medium cage) rear derailleurs. You may need to change the front gearing so the rear derailleurs capacity is not exceeded."
Eli jos sul oli SS se takavaihtaja niin tuo mukaan ei kävisi. Toki halvempi kokeilu kuin ostaa uusi vaihtaja.
Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
Kalle salonen
11.05.2025, 10.39
Itse kun kasasin uutta brevettipyörää tuossa taannoin niin valitsin osasarjaksi sähköisen grx:n just noiden välitysten takia, on aika kivan kevyet kun kammissa 46/30 ja takana muistaakseni 11-36, niin löytyy jyrkempäänkin kinkamaan melko mukavaa pykälää. Huomattavasti helpompaa näin kuin jälkikäteen keventely [emoji3]
Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
Muoks: Voisihan tuota lisäkorvaketta kokeilla, laitoin yksityisviestin.
Tilaisiko yhden 11-32 hampaisen ja kokeilisi, antaako se lisäarvoa tähän välityksien keventämisyritykseen..
Muistelen, että itse oon just tehnyt ton tilauksen aikanaan saman asian kanssa painiessa. Ei tuonut lisäarvoa. Tilaa mielummin pitkähäkkinen vaihtaja.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.