Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Takanavan laakerinsäätö miten ???



SBIAN
04.05.2025, 12.44
Miten tuollaisen takanavan laakerin välys säädetään. Eli kyseessä tämä: https://http2.mlstatic.com/D_NQ_NP_836288-MLU76445973208_052024-O.webp

Takanapa
Shimano FH-TC500 8/9/10/11-vaihteinen 12x148mm

Tässä vielä räjäytyskuva: https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-FH-TC500-5042.pdf

Bndit
04.05.2025, 13.42
Ei kai noita konelaakreiden välyksiä mitenkään säädetä muuta kun asentamalla se laakeri oikeaan syvyyteen? Jos tarkoitit mikä se syvyys on niin sitä en tiedä, luulisi että pohjaan asti…

Marsusram
04.05.2025, 13.53
Kasettilaakereita (sealed cartridge) ei voi säätää. Jos ne on ajettu loppuun, pitää ne vaihtaa. Sama koskee toisen pään laakeria kun ei siinä ole säätöä.
Läpiakseli yleensä puristaa holkit vasten laakeria ja pitää osat nipussa. Esijännitys, jos sellaista on, syntyy olakkeiden mitoituksesta.

SBIAN
04.05.2025, 16.16
Siis onko tuossa vapaarattaassakin konelaakeri, juuri tuolla vapaarattaan puolella nyt tuntuu että välystä olisi justiin niin että sen tuntee pienenä hyvin pinenä loksuntana eli haitanneeko tuo mitään ja onko jopa normaalia??

maalinni
04.05.2025, 17.00
Jos ei näy kuulia, niin on konelaakeri.

SBIAN
04.05.2025, 17.29
Tuon räjäytyskuvan perusteella ei näy kuin yksi konelaakeri joka on jarrulevyn puolella, vapaarattaan puolella ei näy kuvassa mitään laakeria niin onko niin että itse vapaarattaassa on sisään rakennettu laakeri jota ei voi vaihtaa. Ei viitsisi purkaa ja tuo vaan kiinnostaisi kun on tosiaan hyvin pieni välys joka tuntuu olevan tuolla vapaarattaan puolella niin onko tuo mitenkään kiristettävissä vai onko vapaarattaan laakerissa lähtöjään pieni välys, pyörä kun on uusi eli ei pitäisi olla vielä kulumisen syytä. Lisäksi välys tuntuu ei pelkästään rataspakassa vaan koko vannetta heiluttamalla.

biker
04.05.2025, 18.41
Tää taitaa olla jo uudempi viritys jossa kaikki laakerit konelaakereita. Samannäköisiä on nyky mallistossa useampi ja osassa on vielä irtokuulat. "perinteisessä" irtokuulilla olevassa vaparissa on aina enemmän tai vähemmän välystä jolla ei ole toimintaa mitään merkitystä vaikka pakka vähän saattaakin heilua. Jos välys tuntuu koko kiekossa niin sitten siellä on jotain väljää kyllä enkä usko että on "ominaisuus"

Esim. mavicin ja fulcrumin navoissa on monesti esijännityksen säätö, mutta en osaa sanoa onko tässä Shimanon mallissa kys. ominaisuutta.

Edit. jos akselissa on kierteet niin luulen että välystä pystyy silloin säätämään

Marsusram
04.05.2025, 18.43
Tuo kynsillä varustettu vapaarattaan vastakappale on oikeastaan ainoa paikka missä toinen laakeri voisi olla.
Vapaaratas, jolla pakka, on laakeroitu erikseen, ei vaikuta vanteelle asti.
https://www.velofactory.ch/Shimano-freehub-component-FH-TC500-internal

Saksakainen mainitsee laakerin sisältyvän tähän:
https://www.veloruf.de/n/Sram.html?id=51248682

SBIAN
04.05.2025, 19.17
On kyllä mielenkiintoinen rakenne kun räjähdyskuvastakaan ei näy miten tuo on laakeroitu, eikä purkaakaan viitsi ainakaan vielä kun tuo välys on niin pieni, justiin tuntee että klappia on hiukan.

nure
04.05.2025, 20.22
Tuo noita halvimman pään napoja ja jos kovasti kiusaa niin halpa remontti kun hankkii uuden ja vaihtaa vanhaan kaikki sisäkalut... Mutta jos ei klappi haittaa ja sen kanssa pystyy elämään niin hankkii sitten aikanaan uuden/paremman kiekon tilalle.

Sivustakatsoja
04.05.2025, 20.27
Vaparin sisempi osa on kierteellinen. Laakeri on siinä.

SBIAN
04.05.2025, 20.32
Eli tarkoitatko tuossa räjähdyskuvassa osaa 8 :https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-FH-TC500-5042.pdf

Sivustakatsoja
04.05.2025, 20.39
Kyllä, tarkoitan.

Edit: aukeaa vastapäivään varmaan ja on hirvittävän tiukassa.

harald
04.05.2025, 20.41
Mulla XT takanapa joku MT-8010b jossa irtokuulat. Pakka heilui sen verran että jyrkässä mäessä rupesi vaihtamaan itsekseen, ei oikein auttanut pikasäätö vaijerissa tähän. Otin pakan irti ja koitan nyt vaihtaa vaparin (sen laakereiden vaihto vaati sen verran muita työkaluja ettei hotsittanut). Toivottavasti se välys poistuu sillä?

SBIAN
04.05.2025, 20.59
Se tuossa hiukan ihmetyttää kun pyörä on uusi eli ei ole juurikan ajettu muuta kuin kokeiltu ja toimii kyllä loistavasti koe ajossa eli ei siinä mitään, mutta ajatus oli tuon takaakselin välyksen suhteen se että kun kysessä on uusi pyörä niin onko jokin osa tuolla taka akselilla huonosti kasattu eli voiko tuo pieni välys johtua siitä kun tuskin laakereissa vikaa voi olla. Kuitenkin välys on oikeasti niin pieni että sen kassa ei varmaankaan ongelmia tule jos ei tuosta pahene. Vai hakeeko osat paikkaansa ja välys häviää:) kun saa kilometrejä lisää.

Onko Shimanolla miten usein laatuheittoja uusissa osissa??

PTuru
04.05.2025, 21.16
Se tuossa hiukan ihmetyttää kun pyörä on uusi eli ei ole juurikan ajettu muuta kuin kokeiltu ja toimii kyllä loistavasti koe ajossa eli ei siinä mitään, mutta ajatus oli tuon takaakselin välyksen suhteen se että kun kysessä on uusi pyörä niin onko jokin osa tuolla taka akselilla huonosti kasattu eli voiko tuo pieni välys johtua siitä kun tuskin laakereissa vikaa voi olla. Kuitenkin välys on oikeasti niin pieni että sen kassa ei varmaankaan ongelmia tule jos ei tuosta pahene. Vai hakeeko osat paikkaansa ja välys häviää:) kun saa kilometrejä lisää.

Onko Shimanolla miten usein laatuheittoja uusissa osissa??

Vähän oudolta kuulostaa, että uudessa pyörässä on välystä navassa. Itsekseen se välys ei sieltä häviä, vaan todennäköisesti ennemminkin kasvaa ajan kanssa. Periaatteessa ei uudessa kyllä saisi olla käsin tuntuvaa välystä, olipa laakerityyppi kumpi tahansa. Sinuna olisin yhteydessä asiasta myyjäliikkeeseen.

J3K
04.05.2025, 21.18
Cuben OEM -kiekoissa oli Shimanon halpisnavat, vapaissa oli juuri tuota pientä heittoa ja irtokuulalaakerit sai säätää yllättäen kireämmälle. Googlen mukaan olisi ihan normaalia tuo välys kun silloin tutkin asiaa.

nure
04.05.2025, 23.36
Shimanon halpisnapojen kanssa aina ollut jotain pientä, välillä rasvatkin unohtuneet. Mutta jos uusi pyörä niin myyjälle/maahantuojalle reklamaatiota.

biker
05.05.2025, 00.09
Mulla XT takanapa joku MT-8010b jossa irtokuulat. Pakka heilui sen verran että jyrkässä mäessä rupesi vaihtamaan itsekseen, ei oikein auttanut pikasäätö vaijerissa tähän. Otin pakan irti ja koitan nyt vaihtaa vaparin (sen laakereiden vaihto vaati sen verran muita työkaluja ettei hotsittanut). Toivottavasti se välys poistuu sillä?

Se on vähän turhaa välillä vaihtaa Shimanon vaparia kun niissä on aina välystä. Mulla on tuossa pari uutta 525 deoren napaa ja molemmissa heiluu pakka. Pistin uuden vaparin talvella XT:n 756 napaan ( sama vapari kuin noissa deoreissa) niin siinä heiluu myös. Siellä on semmoiset shimmilevyt vaparissa joilla laakerivälys säädetään. Niitä muuttamalla saa vaparista poistettua välystä. En kyllä muista että heilumisesta olisi ollut isompaa harmia.

harald
05.05.2025, 21.19
Sain 15 mm hex-avaimen postissa ja sain vaparin irti. Kyllähän se kierreosa heiluu vaparin runkoon nähden. Mutta jos tuo on kuten sen pitää olla niin mikä sitten aiheuttaa auto-vaihtamisia? Takakolmion puslat?

No, uusi vapari tulossa. Voisihan tuota vanhaakin yrittää kiristää jos vain löytäisi jostan työkalun jolla sen vaparin lukitusrenkaan saa auki. Super B TB-1018 on ilmeisesti oikea. Tuolla voisi yrittää vähän kiristää laakeriakin.

https://www.tradeinn.com/f/13810/138101678/super-b-shimano-cassette-lockring-tool.webp

biker
07.05.2025, 00.16
Sain 15 mm hex-avaimen postissa ja sain vaparin irti. Kyllähän se kierreosa heiluu vaparin runkoon nähden. Mutta jos tuo on kuten sen pitää olla niin mikä sitten aiheuttaa auto-vaihtamisia? Takakolmion puslat?

No, uusi vapari tulossa. Voisihan tuota vanhaakin yrittää kiristää jos vain löytäisi jostan työkalun jolla sen vaparin lukitusrenkaan saa auki. Super B TB-1018 on ilmeisesti oikea. Tuolla voisi yrittää vähän kiristää laakeriakin.

https://www.tradeinn.com/f/13810/138101678/super-b-shimano-cassette-lockring-tool.webp

Tuoltahan se näyttää mutta voi olla väärä kun saman näköistä käytetään johonkin muuhunkin mitä en nyt muista. Shimanolla oli myös joskus oma mutta sitä ei taideta myydä enää. Jos laittaa googleen tuon avaimen niin tarjoaa sitä aliexpresin versiota niin se on ainakin hyvä ja mukana tulee kierretanko joka on melkein välttämätön ettei lipsu. Tekeehän tuon toki ihan vaan perus hylsystä rälläkällä jos on mahdollisuus siihen.

harald
07.05.2025, 10.00
Koitin mittailla hlysyjä mitä löytyi kotoa, 21 liian pieni, 22 liian iso, 13/16 liian iso. Olisi mennyt sorvaamiseksi. Koitan löytää tuon ostettavaksi niin pääsee ehkä säätämään laakerin esijännitystä kun vapari on pyörinyt jonkin aikaa. Kierretankoversio kuullostaa fiksulta.

harald
14.05.2025, 19.29
Uudella vaparilla häipyi auto-shifting ominaisuus, vaikka uudessakin on pieni välys ja pakka heiluu tunnistettavasti. Läskissä oleva DT Swissin 350 vapari ei heilu yhtään ja se on pyörinyt tuplakilometrit.

Pitää nimenomaan hankkia tuo ym. työkalu että pääsee kiristämään vaparia tarvittaessa.