PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sram DB8 jarrut



Jani.S
24.04.2025, 12.07
Moi,
Tässä taas kevään kynnyksellä Trekillä taas tarjoukset pyörii ja kovasti polttelisi top fuel tai fuel ex ja osavalinnoissa mainitaan jarruina Shimano 6000 sarjaa TAI Sram DB8. Eilen kävin koeajamassa Fuel Ex missä DB8 ja tuntuivat kyllä tehottomilta. Sai puristaa ihan kunnolla jos meinasi saada reippaammin pysähtymään, ja nyt oltiin tasaisella asfaltilla. Miten sitten poluilla alamäissä on tilanne.. Onko muilla käyttökokemuksia kyseisistä jarruista? Olivatko nämä vaan vielä "tehdasrasvassa" vai ovatko oikeasti näin tehottomat. Tuossa linkki kyseiseen fillariin https://cycli.fi/products/trek-fuel-ex-8-gen-6-2023?variant=40409512181895

Jarrut: Shimano, nelimäntäinen hydraulinen levyjarru, M6100-vipu, M6120-jarrusatula, SRAM DB 8

Kuminauha
24.04.2025, 14.25
Voi olla että koeajopyörässä jarrut huollon tarpeessa, kyllä DB8:t pitäs usemmeille riittää tuollasessa pyörässä.

Benny
24.04.2025, 15.26
Ja jarruteho paranee selkeästi sisäänajon jälkeen. Mulla on noi 4 mäntä deoret 200mm levyjen kanssa ja olen pärännyt niillä ihan hyvin parkissa ja poluilla.

Jani.S
24.04.2025, 17.18
Voi olla että ajamassani pyörässä oli ensimmäinen ajo kyseessä kun polkimetkin laitettiin siinä ensin paikoilleen ja iskarit täytettiin. Tuossa kun googelin ihmeelisestä maailmasta noita jarruja hakee niin tulee vähän laidasta laitaan mielipiteitä. Nykyisssä pyörässäni on shimanon xt 8100 ja ovat olleet kyllä hyvät ja luotettavat. Kiitoksia kommenteista, jatketaan tutkimista. (ja kun liian kauan tutkitaan niin pyörät loppuunmyyty ja pyöräkuume rauhoittuu kummasti):)

Sambolo
29.04.2025, 07.13
Mulla nuo pelas ihan ok, mäkeäkin tuli ajettua. En nyt enää ihan varma, mut taisin metallipalat laittaa tilalle ja mulla oli ne sramin paksummat levyt. Ei nuo ihan coden veroiset kuitenkaa ja tuntu vaativan enemmän huoltoa kun dot nesteelliset ja kun itsellä oli ilmaussetit dotillisiin niin päivitin nuo code stealtheihin.

Sivustakatsoja
29.04.2025, 09.40
Mä katsoisin koeajopyörästä jarrulevyt, jos ne on RT66:t (tai huonommat) ja levystä prässätyt, niin en ihmettelisi huono tehoa. Itse en enää ole asentanut mihinkään pyörään XT-levyjä huonompia, musta levyn osuus jarrujen tehosta ja toiminnasta on 1/2 tai ainakin 1/3.

Prässätyn levyn käsittääkseni tunnistaa siitä, että reikien reunat ovat pyöristyneet.

Bndit
15.06.2025, 15.14
Mulla on nyt 140km kokemusta noista DB8:sta. Yllättävän hyvät, ei yllä Shimanon XT:een tasolle (mitkä on toisessa pyörässä) jarruvoimassa, mutta ei noita ainakaan tällä kokemuksella tarvitse heti päivittää. Sateella en ole vielä ehtinyt ajaa, mutta on ne vähän mutaa jo maistanut ja pesua ja hiljaisena pysyneet ja jarrut pitää olla hiljaiset :D Edelliset Sramit oli Code R:ät ja ne oli ihan sysipaskat.

Sambolo
16.06.2025, 00.06
Kyllä code r vähän kevyempi tuntuma ja tehokkaampi.

MTB Engineer
24.06.2025, 11.27
Wildissa tuli DB8:t mukana ja varauduin jo vaihtamaan ne, mutta ovatkin aivan hyvät kamppeet. Säätöjöä ei toki ole liikaa ja alkuun vaativat aika paljon voimaa, mutta sisään ajettuna toimivat hyvin. Tuntuma on selvästi enemmän Shimanomainen kuin DOT:ia käyttävissä Srameissa, mutta toisaalta nuo tuntuvat esim. G2 RSC verrattuna hyvinkin tehokkailta. Toki sähkössä suuremmat levyt kuin luomussa, jossa nuo G2:t asustaa. Codeen verrattuna ei DB8 pärjää tehossa mitenkään, mutta samalla mineraaliöljy on saanut harkitsemaan mäkipyörän Codejen päivitystä Maveniin.

Bndit
24.06.2025, 14.13
Mun ekat Code R:ät olisi varmaan pitänyt uutena ilmata heti ja se taas on aika surkeaa jos uusia jarruja joutuu heti ilmaamaan. Ne ei näes toimineet edes paloja vaihtamalla. Luin interwebistä että Sramit vaatii enemmän sisäänajoa kun Shimanot, mutta noita ei saanut ollenkaan ajettua :D. Seuraava pyörä tuli samoilla jarruilla niin laitoin siihen uutena hyväksi havaitut XT:eet. Shimanot toimii aina, on tehokkaat ja helppo ilmata. Ja sisäänajoon vaatii vaan parit jarrutukset. DB8:sit sai ajettua yhtä helposti sisään kun Simanot. DB8:sit on olleet ainakin näillä vähillä ajoilla niin hyvät että en enää vastusta Sramin jarruja niin paljon :D

Sambolo
24.06.2025, 23.49
Itellä codet olleet huolettomimpia ja toimintavarmimpia, nyt mäki pyörässä silver stealth codet, kerran oon takajarrun ilmannu asennuksen jälkeen kun asentaessa taisin vähä sössiä. Shimanoila ajettu 500km ja takajarrun nesteet selkeesti huonot jo, oman kokemuksen mukaa mineraaleja saa aika tiuhaan vaihella.

Doc.blob
01.09.2025, 11.25
Mulla tuli DB8 jarrut pyörän mukana ja oli tosi tehottomat. Kun herkisteli männät ja ilmasi jarrut niin tuntuma ja teho parani huimasti.
Silti shimanoihin tottuneena noita joutuu puristamaan tosissaan ,että saa sen tehon irti. Swisstopin palat auttoi kans ja r-tech:stä tulossa galferin punaiset palat. Toivottavasti teho paranee vielä. Orkkis takajarrupala oli kuukaudessa vaihtokunnossa.

Benny
01.09.2025, 14.11
Mulla tuli DB8 jarrut pyörän mukana ja oli tosi tehottomat. Kun herkisteli männät ja ilmasi jarrut niin tuntuma ja teho parani huimasti.
Silti shimanoihin tottuneena noita joutuu puristamaan tosissaan ,että saa sen tehon irti. Swisstopin palat auttoi kans ja r-tech:stä tulossa galferin punaiset palat. Toivottavasti teho paranee vielä. Orkkis takajarrupala oli kuukaudessa vaihtokunnossa.

Sramin jarruissa tuo modulaatio on hyvin erilainen, kuin shimanon jarruissa. Ihan tarkoitusella tehty. Shimanot tarraa ärhäkämmin kiinni, kun taas srameissa saa vetää kahvaa selkeästi enemmän.

Itsekkin pidän shimanon tuntumasta enemmän.

Bndit
01.09.2025, 15.29
Mä oon tullut yllättävän hyvin toimeen noiden DB8:sien kanssa. On niissä vähemmän ruutia kun XT:eissä, mutta poluilla on pärjännyt,vakio paloillakin ja toistaiseksi myös märällä. Pidän myös stongan myötäisestä habituksesta. Jopa niin paljon että miettinyt jos pitää vaihtaa niin olisko Sramin Base Mavenit seuraavaksi...tosin Shimanot on toiminu aina moitteettomsti ja ne on helppo ilmata...

Sambolo
02.09.2025, 09.10
Eipä sramien ilmauskaan vaikeaa ole, samalalla tapaa ilmaisin kyllä shimanotkin, se pelkkä kuppi tyyli harvoin mihinkään auttaa.

Aakoo
02.09.2025, 09.59
Shimanon ohjeiden mukaan yläpäässä on kuppi, johon alhaalta työnnetään öljyt ruiskulla.

Doc.blob
17.09.2025, 18.13
Perk. Menee kohta hermot näiden DB8:en kanssa. Parin viikon ajon jälkeen huomaa aina tehojen kadonneen.
Syy on ,et takajarrusatulan toisen puolen männät on jumissa taas. V.tuttaa herkistellä näitä kokoajan. Sit ne taas toimii aikansa.
Olen jo suunnitellut ,että vaihtaisin toisesta pyörästä vanhat zee:t näiden tilalle. Ne toimi moitteetta vuosia.

Bndit
17.09.2025, 20.35
Mulla on ihan päinvastaiset kokemukset :D Nyt 850km takana DB8:lla ja koko ajan sormi liipasimella koska tulee ensimmäinen kupru ja tilaan Shimanon XT:eet. Mutta ne vaan toimii ja on äänettömät, sateellakin. Tehoeron huomaa Shimanoihin kyllä helposti, mutta kun en aja tällä parkkia niin pärjää mainiosti. Mulla on Galferin levyt, mutta kuivalla kelillä ei kyllä ollut mitään eroa vakio Srameihin. Sadekelistä en tiedä kun en vakiolevyillä ajanut. Vähän kiinnostelis Sramin Baset jos noi alkaa temppuileen, mutta Shimanot on ollu niin luotettavia ja helppo ilmata ja kahvakin on parempi…mutta toistaiseksi DB8:sit workkii.

Doc.blob
29.09.2025, 21.51
Nyt rupes löytymään tehoa kun laitoin sintered palat molempiin päihin. Shimanon 203mm jarrulevy ei käynyt vaan otti satulaan kiinni. Piti laittaa parin millin prikat väliin. En kyllä ymmärrä tuota sram:in logiikkaa. Tahallaan tehdaan tuote johon muitten merkkien levyt ei mene.
Mitä nopeemmin pääsen eroon kaikista Sramin osista sitä parempi.

Benny
30.09.2025, 13.01
Nyt rupes löytymään tehoa kun laitoin sintered palat molempiin päihin. Shimanon 203mm jarrulevy ei käynyt vaan otti satulaan kiinni. Piti laittaa parin millin prikat väliin. En kyllä ymmärrä tuota sram:in logiikkaa. Tahallaan tehdaan tuote johon muitten merkkien levyt ei mene.
Mitä nopeemmin pääsen eroon kaikista Sramin osista sitä parempi.

Sulla on vaan väärän kokoiset jarruadapterit siellä satulan alla. Todennäköisesti siellä on 200mm adapteri, kun pitäisi olla 203mm.

https://pyoravarikko.fi/collections/jarruadapterit?srsltid=AfmBOopd8oQcCbQn5QSBe4KZVDE 90bedBTQOPyjAAHNik1EIHeWqKZ1i

Doc.blob
01.10.2025, 10.16
Sulla on vaan väärän kokoiset jarruadapterit siellä satulan alla. Todennäköisesti siellä on 200mm adapteri, kun pitäisi olla 203mm.

https://pyoravarikko.fi/collections/jarruadapterit?srsltid=AfmBOopd8oQcCbQn5QSBe4KZVDE 90bedBTQOPyjAAHNik1EIHeWqKZ1i
No perhana. Ne on ruvennut tekemään millilleen. Muistelen ,et avidien 200mm:seen pysty heittää shimanon 203levyn eikä hanganneet.
kiitos tästä.

kauris
01.10.2025, 11.01
Laittamalla pulttiin prikkoja 1,5 mm verran (pari prikkaa) saat tilanteen korjattua jos et halua uutta adapteria ostaa.
edit. Nyt luin alkuperäisen viestisi. Sähän olit jo prikat keksinyt itsekin laittaa :)

Bndit
01.10.2025, 16.29
Nyt rupes löytymään tehoa kun laitoin sintered palat molempiin päihin. Shimanon 203mm jarrulevy ei käynyt vaan otti satulaan kiinni. Piti laittaa parin millin prikat väliin. En kyllä ymmärrä tuota sram:in logiikkaa. Tahallaan tehdaan tuote johon muitten merkkien levyt ei mene.
Mitä nopeemmin pääsen eroon kaikista Sramin osista sitä parempi.
Mä tilasin just Sramin ilmaussarjan niin voi tehdä perusteellisempaa vertailua Shimanoihin :D Mä vaihdoin Galferin 203 levyihin kun oli ylimääräiset, ei ollut oikein mitään eroa ainakaan kuivalla Srameihin. Orkkispalat takana alkaa oleen varmaan kohta loppu niin laitan Galferin Purplet tlalle. Yllättävän hyvät palat vakiona, Shimanoissa ihan paskat :D

Doc.blob
01.10.2025, 19.12
Mä tilasin just Sramin ilmaussarjan niin voi tehdä perusteellisempaa vertailua Shimanoihin Mä vaihdoin Galferin 203 levyihin kun oli ylimääräiset, ei ollut oikein mitään eroa ainakaan kuivalla Srameihin. Orkkispalat takana alkaa oleen varmaan kohta loppu niin laitan Galferin Purplet tlalle. Yllättävän hyvät palat vakiona, Shimanoissa ihan paskat
Minäkin tilasin temusta sellaisen sarjan et käy kaikkiin jarruihin. Laadusta en tiedä.
Mulla sintered copper palat ja pari lenkin jälken voi sanoa ,et hyvät on. Alkaa jo tottua noihin. Oon painava kuski ja ajelen paljon Puijolla polkuja niin orkispaloilla välilä hirvitti ettei pysähdy. Tehoa tarttis lisää ja Galfein levy jo maksaa niin paljon ,et sama säästää vaikka hayes dominioihin tai hopen jarruihin. Miksei mavenitkin.
Ihan hyvät nää DB8:it on. Mulla vaan sattu takajarruks yksilö jossa yks mäntä tahmo kokoajan .Nyt näyttää taas pelaavan.

Doc.blob
01.10.2025, 19.17
Laittamalla pulttiin prikkoja 1,5 mm verran (pari prikkaa) saat tilanteen korjattua jos et halua uutta adapteria ostaa.
edit. Nyt luin alkuperäisen viestisi. Sähän olit jo prikat keksinyt itsekin laittaa

Joo. Prikoilla mennään.

Doc.blob
18.10.2025, 13.02
No niin. Nyt lähti dB 8:it roskiin. Tuli tilattua täyttä Curaa.
https://www.bike24.fi/tuotteet/968542

Sambolo
21.10.2025, 02.18
Mietin kans noita shitmanojen tilalle kun oli johonki 130e pintaan sarja. Mut kai mä laitan siihenkin sramit ni samat ilmausvehkeet menee molempiin pyöriin.

Doc.blob
21.10.2025, 11.02
Mietin kans noita shitmanojen tilalle kun oli johonki 130e pintaan sarja. Mut kai mä laitan siihenkin sramit ni samat ilmausvehkeet menee molempiin pyöriin.
En oo ihan satavarma ,mut minusta sramin ilmausvehkeet käy formuloihin.

nure
21.10.2025, 11.19
Joskus kun puhutaan jarrutehosta niin en ole vielä tavannut jarruja joilla ei saa rengasta lukkoon niin millainenhan on se tehokkaampi jarru?

Doc.blob
21.10.2025, 11.50
Joskus kun puhutaan jarrutehosta niin en ole vielä tavannut jarruja joilla ei saa rengasta lukkoon niin millainenhan on se tehokkaampi jarru?
Kyse on suhteesta minka verran joudut laittamaan kahvalle painetta saavuttaaksesi halutun jarrutehon. Jos ja niikuin db8 tapauksessa suurinta tehoa ei saa muutenkuin puristamalla jarrua rystyset valkoisena. Modulaation kannalta hyvä ,mutta jos pitkiä laskuja niin kädet alkavat väsyä.
Minusta hyvän jarrun merkki on ,että teho tulee kevyesti etusormella vetäen ,mutta kuitenkin kontrolloidusti/modulaatio.
Tämä minun mielipide. Kaikki jarrut ei ole tasavertaisia vaikka niillä renkaat lukkoon saatkin.

nure
21.10.2025, 13.30
^No kai jokaisella sen verran ruista ranteessa että hydraulista jarrua pystyy puristamaan??? Tasavertaisuuden kyllä ymmärrän, oli V-jarrua dual kisassa lujaa puristettava ja tais Katja Revolla (ainoana) olla levyjarrut...

Bndit
21.10.2025, 13.33
^No kai jokaisella sen verran ruista ranteessa että hydraulista jarrua pystyy puristamaan??? Tasavertaisuuden kyllä ymmärrän, oli V-jarrua dual kisassa lujaa puristettava ja tais Katja Revolla (ainoana) olla levyjarrut...
Jarruttelu esim. bike parkissa on hieman eri asia kun esim. pyörätiellä.

Kuminauha
21.10.2025, 14.10
Kyllä se noissa endurotyyppisissä laskuissa alkaa kädet väsyä jos jarruja joutuu puristamaan edes vähän enemmän kuin toista mallia.

harald
21.10.2025, 14.37
Jos haluat hivuttautua alas jotain kiveä niin siinä on hyvä olla sellaiset jarrut että lasku tapahtuu kontrolloidusti ilman että kahvat taipuvat. Ymmärrän että nurelle riittää että sen kolmen kilometrin työmatkalla takapyörä menee lukkoon asfaltilla. Muuten voisi olla vastailematta alueilla joilla ei ole annettavaa.

Arosusi
21.10.2025, 15.15
Kyllä se noissa endurotyyppisissä laskuissa alkaa kädet väsyä jos jarruja joutuu puristamaan edes vähän enemmän kuin toista mallia.


Puristusvoimaa

https://www.tokmanni.fi/saadettava-kasipuristin-gymstick-strong-6430016902731?srsltid=AfmBOooTB0y83U-rpqoqUiQNP9p2RNoHAdyCe0SM-HjvdPruXOtF_MkE

PS Tätä ei tarvitse ottaa vakavasti!

Doc.blob
21.10.2025, 15.21
Puristusvoimaa

https://www.tokmanni.fi/saadettava-kasipuristin-gymstick-strong-6430016902731?srsltid=AfmBOooTB0y83U-rpqoqUiQNP9p2RNoHAdyCe0SM-HjvdPruXOtF_MkE

PS Tätä ei tarvitse ottaa vakavasti!
perk..toi ois tullu paljon halvemmaks kun uudet jarrut. (Hymiö).

Vakavasti ottaen jos ei lenkillä mikään muu oo mielessä ,et pelaako jarrut niin se alkaa rasittaa pitkän päälle. Pitää aina kokeilla ennen jotain jyrkkää kivikko/juurakkopätkää ,et millä päällä ne db8:sit on tällä kertaa. Painoa on yli 100kiloa+ sähköpyörä niin vähän jää minun käyttöön tehottomaksi dB:t
Viimeinen niitti oli kun kokeilin kaverin pyörää jossa oli hope:t

nure
21.10.2025, 16.41
Harald, älä itke vaan anna kaikkien vastata... Ja ei ole työmatkaa metriäkään ja kyllä vuosikymmenien aikana tullut sen verran jarrutettuakin kuin usea ajanut...

Arosusi, suositan tuota kyllä, nuorena vastaavat Weiderit oli kova sana ja ei vielä tänäpäivänäkään tarvi puristusvoiman puutetta valittaa.

nure
21.10.2025, 16.47
Doc, Fillaritorilla on halvalla Mavenit kaupan...

Doc.blob
21.10.2025, 16.52
Doc, Fillaritorilla on halvalla Mavenit kaupan...

Tuli jo Formulat tilattua.

nure
21.10.2025, 17.26
Noita Maveneita kyllä kehuttu...

Doc.blob
21.10.2025, 18.37
Juu. Vähän ristiriitaisia arvosteluja liikkuu maveneista.
Enemmän positiivista kuitenkin. Tehoa ainakin riittää.

nure
21.10.2025, 21.28
Aattelin kun tehoja kaipasit, osta vaikka varastoon ;-))

Sambolo
21.10.2025, 23.13
En oo ihan satavarma ,mut minusta sramin ilmausvehkeet käy formuloihin.
Kyllä varmaan muuten, niinkuin monien muidenkin kanssa, mutta öljy vs dotti.

Doc.blob
25.10.2025, 18.43
En oo ihan satavarma ,mut minusta sramin ilmausvehkeet käy formuloihin.
Laitetaan nyt vielä selvennys ,että Sramin ilmaussetti ei käy Formulan jarruihin. Todettu asia.

jame1967
26.10.2025, 10.39
En muista mikä ilmaus setti mulla on , mutta ilmasin sillä formulat ( r1 ) ja nykyään apexsit .

Doc.blob
28.10.2025, 16.20
En muista mikä ilmaus setti mulla on , mutta ilmasin sillä formulat ( r1 ) ja nykyään apexsit .
Selvennetään vielä ,et ei käy formulan Cura jarruihin. ;-)