Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 105 di2 akku tyhjenee talvisäilytyksessä



Penkale
21.04.2025, 22.27
105 di2 akku tyhjenee, vaikka pyörää ei käytetä esim talvisäilytyksessä. Ilmeisesti langaton yhteys purkaa sitä. Onko keinoa, millä tämä estetään, ettei talviseisonnan aikana tarvitsisi ajoittain ladata. Tyhjänä pitkään ei tee akulle hyvää

paaton
21.04.2025, 23.54
No vedät johdon kahvoilta. Akku kestää pidempään piuhan kanssa.

Arosusi
22.04.2025, 00.03
Irroita johdot etu- ja takavaihtajasta?

Copilot
22.04.2025, 08.56
No vedät johdon kahvoilta. Akku kestää pidempään piuhan kanssa.
No eikö se ollu, että 105:ssä ei ole tätä mahdollisuutta?

YocceT
22.04.2025, 09.17
105 di2 akku tyhjenee, vaikka pyörää ei käytetä esim talvisäilytyksessä. Ilmeisesti langaton yhteys purkaa sitä. Onko keinoa, millä tämä estetään, ettei talviseisonnan aikana tarvitsisi ajoittain ladata. Tyhjänä pitkään ei tee akulle hyvää

Oma Di2 oli talviseisonnassa lokakuusta maaliskuuhun. Kerran talven aikaan laitoin laturin kiinni, en katsonut, että olisiko ollut tarpeen, näppituntumalla akku ei ollut tyhjä. Mutta en mä nyt tuossa mitään isoa ongelmaa näe.

paaton
22.04.2025, 09.58
No eikö se ollu, että 105:ssä ei ole tätä mahdollisuutta?

En osaa sanoa.

paaton
22.04.2025, 10.07
Noin se tosiaan taitaa olla.

At the time of writing, these shift levers can be wired:

Ultegra ST-R8150 (Rim brakes)
Ultegra ST-R8170 (Disc brakes)
Dura-Ace ST-R9250 (Rim brakes)
Dura-Ace ST-R9270 (Disc brakes)
GRX ST-RX825 (Gravel, Disc brakes)
The 105 ST-R7170 shift levers cannot be wired to the rest of the bike, they lack the required ports. There is only one SD300 port on a 105 shifter, and it can be used for updates and diagnostics only.

Aakoo
22.04.2025, 10.33
Irroita johdot etu- ja takavaihtajasta?

Tämä, mutta takavaihtaja lienee se mihin langaton yhteys tulee eli luulisi että pelkästään siitä johdon irti ottamalla asia olisi kunnossa.

plr
22.04.2025, 12.33
Kannattaa tarkistaa, että johtojen liittimiin ei ole päässyt kosteutta. Ihmettelin syksyllä miksi 105 Di2-akku ei pidä varausta, vaan purkautuu parissa viikossa. Selvisi, että akun liittimissä oli kosteutta, mikä aiheutti akun purkaantumisen, vaikka sekä etu- että takavaihtajan johdot olivat irroitettuina vaihtajien päissä.

Satulatolpassa olevaan akkuun pääsi märällä kelillä ajaessa roiskumaan vettä satulaputken ja -tolpan kiristyspannan välistä. Akun liittimien kuivaus ja kosteussuojauksen parantaminen (tiukka sisäkumin pätkä satulaputken päähän) korjasivat ongelman.

Copilot
22.04.2025, 12.54
Mutta ei kai Shimanossakaan se langaton yhteys koko aikaa ole aktiviisena? Hölmö design jos on.

plr
22.04.2025, 13.22
Shimano menee suunnilleen puolen tunnin käyttämättömyyden jälkeen virransäästötilaan, jossa esim. vaihdevalitsimen ensimmäinen klikkaus herättää vaihtajat, mutta ei vielä tee muuta. (Taka)vaihtajan on pakko kuunnella tuleeko tätä herätettä, mutta vaihtaja luultavasti nukkuu suurimman osan ajasta ja aina silloin tällöin käy tarkistamassa onko kahvalta tullut langattomia komentoja, joihin pitää herätä. Käytännössä 105 Di2 kestää tavanomaista käyttöä noin 1000-1500 km latausten välillä eli noin 50h. Ilmeisesti jos kytkee kahvat johdoilla (Ultegra, D-A), käyttöaika kasvaa selvästi. Mietin vetäisikö maantiepyörään johdot kahvoille, mutta kun ajotietokone hälyttää 25% varausasteesta, niin silloin pääsee vielä useamman lenkin loppuun, joten ei maksa vaivaa omalla käytöllä. Akun lataus on helppo, kun ottaa latausjohtoon virran virtapankista.

Aakoo
22.04.2025, 15.37
^Kait takavaihtajassa pitää koko ajan olla kuuntelu päällä, tuleeko kahvoilta herätyskomento?

migis
22.04.2025, 16.00
Ei kai. Voisihan heräte vastaanottotilaan nousemisesta tulla vaikka kiihtyvyysanturilta tai peräti erikseen painettavalta kytkimeltä. Eri asia sitten mikä halvin, helpoin ja akkua säästävin vaihtoehto.

Copilot
22.04.2025, 16.03
Noihan se kai Sramissa toimii eli kun pyörää liikuttaa tai painaa takavaihtajan nappia niin takavaihtaja vaihtaa vastaanottotilaan.

Lyhyen Googletuksen perusteella Shimano tosiaan vaipuu myös Standby-tilaan ja voidaan herättää kahvasta painamalla. Kyllähän se takavaihtaja silloin sitä signaalia kuuntelee, mutta tuo pystytään tekemään pienemmällä tehonkulutuksella kuin sen varsinaisen vaihtosignaalin kuuntelu, puhumattakaan sen tulevan signaalin käsittelystä ja siihen reagoinnista.

OJ
22.04.2025, 17.32
Kuinka nopeasti se akku tyhjenee? Jos tosiaan akku tyhjenee talven aikana, niin irottaa piuhat akusta.

Juha Lehtinen
22.04.2025, 18.11
Itselläni tuli mieleen että auttaisiko jos piuhojen irroittamisen sijaan ottaisi kahvoista nappiparistot pois, vai olisiko tällä toivottua vaikutusta akun tilaan. Hakuammuntaa meikäläiseltä mutta tuli tämäkin vaihtoehto mieleen, voi toki olla että tuolla ei ole mitään yhteyttä akun tilaan.

Aakoo
22.04.2025, 18.23
^Veikkaan että akun kuluttaa takavaihtajan kuuntelutoiminto talvikuukausien aikana. Helpoin tapa estää tämä on ottaa takavaihtajasta johto irti, 5 sekunnin homma. Se di2 akkuhan on kapasiteetiltaan tosi pieni, jotain 500mAh.

Penkale
24.04.2025, 19.53
^Veikkaan että akun kuluttaa takavaihtajan kuuntelutoiminto talvikuukausien aikana. Helpoin tapa estää tämä on ottaa takavaihtajasta johto irti, 5 sekunnin homma. Se di2 akkuhan on kapasiteetiltaan tosi pieni, jotain 500mAh.

Samaa epäilen. Myös vävyn ja tyttären pyörien samanlaiset akut tyhjeni täysin talven aikana. Taitaa olla ainoat keinot suojella akkua joko ladata määräajoin tai irroittaa takavaihtajasta johtoliitos. Onko jollain kokemusta johtimen irrottamisesta?

YocceT
24.04.2025, 21.11
Kysytäänpäs näin päin, että onko tuosta tyhjenemisestä muuta haittaa kuin että pitää ladata ennen kevään ensimmäistä lenkkiä?

Aakoo
24.04.2025, 21.25
^ Litiumakut ei tykkää tyhjänä olemisesta.

Liitin irtoaa Shimanon muovisella työkalulla helposti.

Föhn
24.04.2025, 22.14
^ Litiumakut ei tykkää tyhjänä olemisesta.

Liitin irtoaa Shimanon muovisella työkalulla helposti.
Eikä ihan tyhjäksi ajamisesta.
En tiedä mitä Shimanon ohje sanoo mutta tuttu totesi akunkeston huononneen kun on ajanut akun tyhjäksi useamman kerran. Pitkiä lenkkejä kun harrastaa ja agenda tuntuu olevan että akku täyteen ja ajetaan tyhjäksi. Itse nyppäisin roikan irti jos talvitelakalle pyörää pistää.

En muista lähdetta mutta Sram taisi suositella akun irrottamista ja lataamista jos akku kovin tyhjä kun jonkun verran purkaantumista tapahtuu. Suojat paikoilleen ja säilytys huoneen lämpötilassa tai pikkaisen huoneenlämpöä viileässä. Digijärkkärin akuille olen tehnyt saman.

hubba
25.04.2025, 08.43
^ Litiumakut ei tykkää tyhjänä olemisesta.

Liitin irtoaa Shimanon muovisella työkalulla helposti.

Eikä täynnä olemisesta, optimi säilytysvaraus jossain 50% kohdilla.

Moska
25.04.2025, 13.30
Viime talveksi latasin joskus loka- marraskuussa täyteen ja maaliskuussa oli 40% jäljellä. Ei ongelmaa. Pyörätalli on eristämätön. 105 kahvat on langattomat, eikä niiden paristojen irroitus taida hyödyttää, vaihtajasta voisi toki johdon irrottaa, mutta ainakaan itse en viihti.