PDA

Näytä tavallinen näkymä : Voimansiirron vaihto



ohai
09.04.2025, 09.50
Olen vaihtamassa koko voimansiirtoa ~10v vanhaan Ridley X-Bow -pyörään.

Vanhat osat on 105 muuten, paitsi FSA keskiö ja kammet.

Ajattelin (aikaisemmin vastaavaa tekemättömänä) että tämä on helppoa kun tilaa vaan ~vastaavaa uutta osaa tilalle, mutta eipä vissiin ollutkaan. :rolleyes:

Paketissa on nyt odottamassa RX400 etu- ja takavaihtajat, RX600 kampisarja, CS-HG50 11-36 takapakka, ja BB-R9100 keskiö.

Ensimmäinen ongelma oli tietenkin että uudessa keskiössä on eri hammastus (BBT-49.3) kuin vanhassa (BBT-69.4), joten odotellaan uuteen sopivaa avainta saapuvaksi.
Ja sitten toivotaan että tuo vaihtuisi kuitenkin vanhan tilalle..
Seuraava, isompi, ongelma on että RX400 -etuvaihtaja on bottom-pull, ja nykyinen 105 (5700?) on top-pull. (Vanha on myös band-mount, ja uusi braze-on, joten siihen tarvitaan adapteria joka on niin ikään postissa tulossa)

Vanha etuvaihtaja ei taida käydä GRX -sarjan kampien kanssa yksiin koska ketjulinja ilmeisesti kulkee vähän ulompana.
Millainenkohan jumppa olisi muuttaa tuon etuvaihtajan kaapelireitti kulkemaan alakautta, rungossa kun ei ole mitään kiinnikkeitä tuota varten?

Edit: Tarkoituksena siis käyttää olemassaolevia kahvoja (105), joten 2x10 ja rim-brake

maalinni
09.04.2025, 10.52
Eikö muka vanhan etuvaihtajan säädöt oikeasti riitä ketjulinjan muutokseen?

ohai
09.04.2025, 11.40
https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-455

Noh, tuolta katselin että ilmoittavat että ei olisi yhteensopiva. Täytyy mallata vielä paikoilleen ja katsoa miten käytäntö on.

Aakoo
09.04.2025, 11.42
Shimano vaihtoi 10s vaihteiden vetosuhdetta, eli vanhat kahvat eivät ole yhteensopivia uusien vaihtajien kanssa. Takavaihtaja on ongelma, etuvaihtajan kanssa ei ole niin nuukaa. Eli kahvat mennee vaihtoon, Tiagra 4700 vissiin toimii.

105 yläveto etuvaihtajaa ei ole ollutkaan, joten kyseessä lienee CX-70 vaihtaja. RX400 etuvaihtajalla voi vetää täyspitkän kuoren vaihtajalle asti (?), joten suosittelisin sitä vaihtoehtoa. Kaapelin kuoren saa kiinni alaputkeen nippareilla tai voi löytyä myös jotain elegantimpia ratkaisuja, kun vetää alakautta ja keskiön alta. Voi sitä nykyisen vaihtajan toimintaa kokeilla myös, josko toimisi sen 2,5mm ulompana.

paaton
09.04.2025, 11.56
Ei toimi etuvaihtajakaan. Vanha 10sp kahva ei vaan vedä vaijeria tarpeeksi Toisinpäin kyllä toimii.

paaton
09.04.2025, 12.00
Ne vanhat 10sp kahvat on kanssa niin sohlot, että nuo vaihtaisin ensimmäisenä. 11sp settejä saisi halvalla. Nytkin taisi olla torissa useampia.

B-d on nyt tosi halvalla kamaa. Etuvaihtajaa esim alle 20e. Samoin grx810 takavaihtajia halvalla. Uudemmat 10 ja 11 vaihtajat toimivat ristiin.

JackOja
09.04.2025, 12.04
..
Millainenkohan jumppa olisi muuttaa tuon etuvaihtajan kaapelireitti kulkemaan alakautta, rungossa kun ei ole mitään kiinnikkeitä tuota varten?


Problem Solversilla on palikoita (https://problemsolversbike.com/products/cross-clamp?pr_prod_strat=e5_desc&pr_rec_id=39a829716&pr_rec_pid=8274430853427&pr_ref_pid=8254328176947&pr_seq=uniform), (simppelimpi (https://problemsolversbike.com/products/cable-pulley)) joilla muuttaa yläveto alavedoksi tai tarvittavia vaijerinkuoren kiinnikkeitä ja stoppareita. Suomessa mm. Foxcomp myy.

ohai
09.04.2025, 12.27
Joo, kyllä mä katselin sitä ihan alkuun että olisi ottanut kerralla GRX8xx -sarjaa, mutta ongelmana on se että rungossa ja keulassa ei ole levyjarrukannakkeita.
Näitä 'uudempia' osasarjoja näytti olevan todella vähän vannejarruilla.

Esim. nämä RX400 -kahvat on vain levyjarruille.
Ylempänä linkkaamani shimanon oman yhteensopivuuslistauksen mukaan ainut vaihtoehto tälle vaihtajakombolle + vannejarruille taitaa olla tuo Tiagra 4700.

Kertokaa toki viisaammat jos olen väärässä.

paaton
09.04.2025, 13.22
Noin se on. Vanhat 6800/8000/5800 liipasimet toimii myös. On vaan yksi naksu ylimääräisenä. Itse laittaisin nuo ja vaihtaisin vaihtajat 11sp malleihin. Jos siis palautus vielä onnistuu.

ohai
10.04.2025, 10.13
Ei onnistu palautus enää, mennyt liikaa aikaa alkuperäisestä tilauksesta.

Pistin nyt ne Tiagra 4700 kahvat tilaukseen, eli nyt uusien osien pitäisi olla kaikkien yhteensopivat.

Etuvaihtajalle koitan sitten vetää jonkun nippuside- tms. viritelmän että saadaan siitä bottom-pull. Tuo pulley-lisäpalikka tuntuu minusta hankalammalta.

paaton
10.04.2025, 10.15
Shimanon uusiin takavaihtajiin tarkoitettu joustava kaapelinpätkä olisi varmasti hyvä tuonne keskiön alle.

Leewi
17.04.2025, 12.19
Meni pahasti pakkaselle. Osat maksaa raakasti enemmän kuin kuin kokonaisuudella on arvoa ja käteen jää surkeilla jarruilla oleva vanhentunut cyclo :(

Aakoo
17.04.2025, 13.29
No ei tätäkään harrastusta voi kustannus-hyötyanalyysin kautta ajatella :)

jalkkis
17.04.2025, 14.04
Shimano vaihtoi 10s vaihteiden vetosuhdetta, eli vanhat kahvat eivät ole yhteensopivia uusien vaihtajien kanssa. Takavaihtaja on ongelma, etuvaihtajan kanssa ei ole niin nuukaa. Eli kahvat mennee vaihtoon, Tiagra 4700 vissiin toimii.

105 yläveto etuvaihtajaa ei ole ollutkaan, joten kyseessä lienee CX-70 vaihtaja. RX400 etuvaihtajalla voi vetää täyspitkän kuoren vaihtajalle asti (?), joten suosittelisin sitä vaihtoehtoa. Kaapelin kuoren saa kiinni alaputkeen nippareilla tai voi löytyä myös jotain elegantimpia ratkaisuja, kun vetää alakautta ja keskiön alta. Voi sitä nykyisen vaihtajan toimintaa kokeilla myös, josko toimisi sen 2,5mm ulompana.

Minä vuonna / mallissa Shimano vaihtoi vetosuhdetta? Onko vanhan vetosuhteen kahvoissa yksikään kahva kompaktimpi kuin 105? Siis 2x10, mekaaniset levyjarrut.

Aakoo
17.04.2025, 15.18
^Olisko se tuon Tiagra 4700 mukana tullut kymmenen vuotta sitten? Mä vaihtaisin itse 11 tai 12 vaihteiseen suoraan enkä enää etsisi kymppikahvoja, Shimanon vaihtajat ja pakat on tosi halpoja.

paaton
17.04.2025, 16.10
Tottakai ultegra ja d-a ovat sirompia. Onnea vaan etsintään.

Käytettyjä ei ihan heti kannata ostaa. Nuo ovat kuluvaa kamaa.

maalinni
17.04.2025, 16.34
Jos vanhaan pyörään ostaisin uutta osasarjaa, niin Microshiftin Sword olisi listan kärjessä.

jalkkis
17.04.2025, 22.42
Saattaapi olla, että ajetaan näillä nyt se pari vuotta, mitä runko/pyörä tulee olemaan käytössä ja seuraaviin sitten uudemmat vermeet.

ohai
22.04.2025, 11.32
Meni pahasti pakkaselle. Osat maksaa raakasti enemmän kuin kuin kokonaisuudella on arvoa ja käteen jää surkeilla jarruilla oleva vanhentunut cyclo :(

No tämä oli kyllä vahvasti tiedossa jo ennen projektiin ryhtymistä. Sylettää vaan muuten toimivan rungon hylkääminen.
Ja kyllä tässä nyt maksettu hinta jää edelleen aika rankasti sen alle mitä olisin sit kokonaan uuteen pyörään laittanut.

Uudet osat on nyt kaapelointeja vaille paikallaan :)