Näytä tavallinen näkymä : Keltainen ghost bike Laajalahdessa: mistä on kyse?
asalovaa
03.04.2025, 18.56
Hei!
Kehä I:n varrella on pyörätiellä ollut parin viikon ajan kokonaan keltaiseksi maalattu pyörä lukittuna ketjulla katulamppuun. Näyttää vähän kuin keltaiselta ghost bikelta. Mistähän voisi olla kyse?
Kyseinen paikka ei ole vaarallinen liikenteelle ja pyörän ohessa ei ole mitään selitystä. Tarakassa on kyltti jossa lukee "NylBr" eli tämä on Uudenmaan prikaatin (Dragsvikin varuskunta) vanha fillari.
Onko kyseessä vain romu vai yrittääkö tällä olla joku viesti?
https://img.aijaa.com/b/00118/15341223.jpg
https://drive.google.com/file/d/1k76DvCEgJ96cf69HkOegglGDzNIGnvY0/view?usp=sharing
https://www.dropbox.com/scl/fi/vwpp7unezvu8le6m5g0r1/20250331_073139.jpg?rlkey=4z2aza0jnt3oawz18nzh1ndw e&dl=0
https://drive.google.com/file/d/1k76DvCEgJ96cf69HkOegglGDzNIGnvY0/view?usp=sharing
Muistiin ei ole jäänyt tuolla sattunutta pyöräilijän kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Ja eikö "ghost biken" ideaan kuulu olennaisena se että pyörä maalataan nimenomaan valkoiseksi?
Tuommoisia keltaiseksi, punaiseksi tai siniseksi maalattuja pyöriä näkyy kyllä maaseututeiden varrella - joskin useimmiten koristuksena jonkun tontilta - mutta ehkä tämä sitten on urbaani versio samasta aiheesta?
niklasso
03.04.2025, 23.48
Kehä1 ja Länsiväylän risteyksessä samanlaiseen on kiinnitetty vaalimainos. Varmaan saman ehdokkaan tämäkin.
Harmi kun hieno fillari on sotkettu. Alkuperäisen värisenä olisin kiinnostunut ostamaan. Vielä kun saisi PorPr -kilvillä.
Joo, vaalimainosteline on kyseessä. Kokoomuksen ehdokas, eli mainos löytyy lähimmästä ojasta mihin antifantit ovat sen viskanneet.
Jossain näin pinkiksi kannutetun fillarin just, mut ei siinäkään mitään vaalimainosta ollut kiinni. Foodorahan teki tollasta joskus taannoin ja se suututti itteäni ihan valtavasti, kun raatopyörä on lukotettu jonnekin telineeseen viemään tilaa oikealta käytöltä. Tuo keltainenkin varmaan vaan hylätään tuohon tolppaan, eikä ainakaan alkuperäinen jättäjä sitä käy poistamassa, saati hävitä käyttökelvottomaksi tehtyä fillaria asiaankuuluvasti. Ghostbikelle mulla riittää ymmärrys, mut muussa tarkoituksessa toi on vaan vitun tyhmää ympäristön pilaamista.
Eemeli82
05.04.2025, 14.26
^Vaalimainoksethan on poistettava 20.4.2025 mennessä, joten uskoisin, että tuo kyseinen keltainen pyörä kyllä tulee alkuperäisen jättäjän toimesta poistettua, vaikka joku angstinen on sen itse mainoksen siitä käynytkin nakkaamassa lepikkoon.
trallalaalaakso
05.04.2025, 21.52
Kokkareiden Ville? jotain vaalimainos
el zykkeli
05.04.2025, 23.00
Vaalimainosta ei saa sijoittaa pk-seudulla kehäteille joten jorpakko on oikea paikka lainrikkojan pärställe.
Eemeli82
06.04.2025, 09.59
^No ei tuo kyseinen vaalimainos kyllä ole kehätiellä.
Vaalimainoksen tuhoaminen tai töhriminen nyt vaan on laitonta, joten vaikka ne ärsyttääkin, niin ne nyt vaan täytyisi jättää rauhaan. Vääriin paikkoihin sijoitetuista voit ilmoittaa vaikka ELY-keskukselle, niin ne poistetaan ja viestikin kyllä menee ehdokkaalle.
Kuusisaarentiellä Otaniemensillan lähellä on myös samanlainen keltainen fillari vaalimainoksena, ehdokkaan nimi ei kyllä itsellä mieleen jäänyt.
^No ei tuo kyseinen vaalimainos kyllä ole kehätiellä.
Vaalimainoksen tuhoaminen tai töhriminen nyt vaan on laitonta, joten vaikka ne ärsyttääkin, niin ne nyt vaan täytyisi jättää rauhaan. Vääriin paikkoihin sijoitetuista voit ilmoittaa vaikka ELY-keskukselle, niin ne poistetaan ja viestikin kyllä menee ehdokkaalle.
Kuusisaarentiellä Otaniemensillan lähellä on myös samanlainen keltainen fillari vaalimainoksena, ehdokkaan nimi ei kyllä itsellä mieleen jäänyt.
Myös laittomien vaalimainosten?? Eli eiköhän se vaalimainosten tuhoamiskielto koske lähinnä niitä kuntien junailemia virallisia taulupaikkoja. Nuo valopylväiden läpyskät eivät varmasti mitään erityistä tuhoamissuojaa nauti vaan ovat mainoksia siinä missä muutkin. Saati sitten joku satunnainen pyöränraato. Joskin vaalimainoksista pitää antaa sellainen positiivinen palaute, että ne pylväiden läpyskät kerätään kyllä usein aika pian vaalien jälkeen pois toisin kuin muu tienvarsien saasta.
Laiton mainos - viesti Elylle, josta sitten viesti ehdokkaalle, mutta tuskinpa sieltä Elyltä kukaan ryntää sitä mainosta pois keräämään.
Eemeli82
06.04.2025, 11.30
^Ihan minkä tahansa toisen omaisuuden kuten lailliseen/luvalliseen paikkaan laitetun mainoksen, mukaan lukien vaalimainos, tuhoaminen on lain mukaan vahingonteko.
Laittomankin mainoksen tuhoaminen saattaa mennä jo omankädenoikeuden puolelle mikä myös on laissa määritelty rikos. En siis lähtisi itse lähtisi tuhoamaan/poistamaan mitään mainoksia muuten kuin maanomistajana.
Ja edelleenkään tässä ketjussa ei taida olla osoitettu yhtään laitonta vaalimainosta. Tai no, periaatteessa nuo keltaiset pyörät voi kyllä ylittää vaalimainoksen sallitun koon, mikäli tulkitaan että se koko pyörä on mainos, eikä vain se siihen kiinnitetty läpyskä.
el zykkeli
06.04.2025, 14.03
Ekassa viestissä lukee että on kehätiellä, sen enempää en asiasta tiedä. Toki itse voisi ajaa pinkin pakun tienvarteen ja liimaa siihen A4-kokoisen vaalimainoksen ja teeskennellä ettei mainos ole koko paku. Laiton mikä laiton ja vielä kahdella tapaa. Itse veronmaksajana kokisin että on velvollisuus siivota ylimääräinen paska tienvarsilta, mutta voisit ihan itse korjata romusi pois kun asia on nyt tietoosi saatettu.
Eemeli82
06.04.2025, 14.36
^No ei kyllä lue ensimmäisessä viestissä, että se on kehätiellä, vaan Kehä I:n varrella pyörätiellä. Se nyt on vallan eri asia kun kehätiellä.
Katsopa tätä kuvaa, näyttääkö tämä mielestäsi siltä, että tuo on kehätiellä?
Ja kun nyt lapsellisesti vihjailet, että tuo olisi minun vaalimainos, niin pettymykseksesi voin kertoa, että eipä ole ei, mua ei politiikkaan saa mukaan edes rahalla.
Kyseisen ehdokkaan nimen voi jokainen käydä itse halutessaan bongaamassa mainoksista, itse en ala ketään mainostamaan sillä että nimen täällä mainitsisin, vaikka sen muistaisinkin.
https://img.aijaa.com/b/00118/15341223.jpg
Hääppönen
06.04.2025, 20.26
Käsittääkseni väylään kuuluu siitä erotettu osa. Ainakin liikennemerkit ovat velvoittavia ajoradan vierellä kulkevalla väylällä.
Valotolppiin ja maahan asetetut vaalimainokset ovat Espoon kaupungin ohjeiden mukaan asetettuina ihan laillisia, ja niiden tuhoaminen tai vahingoittaminen on rikos siinä missä minkä tahansa muunkin omaisuuden.
Ainoa ajoradan liikennemerkki mikä velvoittaa kevyen liikenteen väylää kulkevia on nopeusrajoitus.
No pyörän koko on vastoin tätä ohjetta:
Ohje vaalimainontaan Espoon kaupungin yleisillä alueilla | Espoon kaupunki (https://www.espoo.fi/fi/uutiset/2025/02/ohje-vaalimainontaan-espoon-kaupungin-yleisilla-alueilla)
Toinen ohje on tulkinnanvarainen - ei kehäteiden varsille. Onko se nyt sitä vai ei? Palaan edelleen siihen - kaupungin virallinen mainostaulu on jonkin verran eri asia, kuin nämä pylväisiin kiinnitetyt. Ne pylväisiin kiinnitetyt rinnastuvat lähinnä pitsafirman mainoksiin ja niiden omaisuudensuoja on pitsafirman mainoksen tasoinen - ei se sen merkittävämpää omaisuutta ole.
asalovaa
07.04.2025, 09.50
Hyvin on saatu selville mistä on kyse!
Nyt kun tänään poljin ohi, on pyörän tarakkaan laitettu kiinni myös uusi mainos. Tosiaan kyseessä on Kokoomuksen jonkun ehdokkaan (etunimi Ville, sukunimi ei jäänyt mieleen) vaalimainos.
Ilman vaalimainosta tämä on jotenkin pysäyttävä ilmestys siinä tien varressa. Googlasin sen verran että huomasin että keltaisiakin ghostbikeja on pystytetty Amerikassa: http://www.scottfroschauer.com/yellowbikeproject/ . Mutta tämä ei tosiaan ole sellainen. Nyt ainakin tiedetään kenen voidaan velvoittaa hakevan tämän ja muut vastaavat pois vaalien jälkeen.
Palaan edelleen siihen - kaupungin virallinen mainostaulu on jonkin verran eri asia, kuin nämä pylväisiin kiinnitetyt. Ne pylväisiin kiinnitetyt rinnastuvat lähinnä pitsafirman mainoksiin ja niiden omaisuudensuoja on pitsafirman mainoksen tasoinen - ei se sen merkittävämpää omaisuutta ole.
Poliisi on asiasta kanssasi eri mieltä, mutta mitäpä ne nyt tietää? https://yle.fi/a/74-20152156
Lievä vahingonteko on poliisin mielipide tuossa asiassa. Oletan, että kovin monta partiota ei lähde tuolla perusteella vilkut päällä liikkeelle. Ymmärrän kyllä lain ja säännöt, mutta käytäntö on ihan varmasti tuossa tapauksessa se, että yhtään mitään muuta ei tehdä, kuin kirjataan se asia ja todetaan, että ei tutkita. Mikäs rikos on sitten se, että pyörä on isompi kuin Espoon kaupungin vaalimainosäännössä määritelty mainoksen koko? Sehän on vain Espoon sääntöjen rikkomus - ei mikään lakiasia. Eli poliisi vastaa kyllä medialle noin kauniisti asian, koska se kuuluu heidän tehtäväänsä, mutta ihan varmasti ei tee yhtään mitään ellei se sitten muutu toistuvaksi ilmiöksi.
Ajetaanhan pyörälläkin usein ylinopeutta, joka on ihan selvä lainrikkomus - milloin poliisi on puuttunut siihen normaalina liikenteenvalvontana? Kaivakaas joku nyt linkki sellaiseen tapaukseen. Eli lakirike on ihan selvä asia, mutta se että siihen yhtään mitenkään puututtaisiin on aika kaukana vielä tästä.
mutta käytäntö on ihan varmasti tuossa tapauksessa se, että yhtään mitään muuta ei tehdä, kuin kirjataan se asia ja todetaan, että ei tutkita.
Niin eli sama kuin tilanteeessa, jossa joku pöllii sulta fiilarin eli sekään ei ole sun mielestä ilmeisesti mikään kummoinen rikos.
Niin eli sama kuin tilanteeessa, jossa joku pöllii sulta fiilarin eli sekään ei ole sun mielestä ilmeisesti mikään kummoinen rikos.
Minun mielipide on mikä on, mutta ei se poliisikaan ole mitään tehnyt niissä tilanteissa, kun minun pyörä on kadonnut. Ilmoituksia on tehty ja ei ole tehty. Tulos minun kannalta täsmälleen sama - paitsi jos en tee ilmoitusta säästän ilmoituksen tekemisen vaivan.
Minun mielipide on kyynistynyt ja sen ydin on - poliisia ei kiinnosta mikään mihin tavallinen kansalainen tavallisimmin törmää. Ja siinä kontekstissa yksi rikottu vaalimainos on ihan sama asia, kuin minun asemapyörän varastaminen, vaikka ehkä laki sanoisikin aiheesta jotakin. Eli minun asemapyörän pölliminen ei minusta ole kummoinen rikos. Ei se tarkoita, että minä sitä tekisin - minä en sitä tee toisille, mutta kun se on minulle tehty ei se ole hetkauttanut koskaan ketään muuta kuin minua itse.
turbo-kalevi
09.04.2025, 00.04
Näitä oli viikonloppuna välille Kivenlahti-Otaniemi rantaraitin tienoille ripoteltu 4-5 kappaletta (tai enemmän). Erottuu hyvin. En pahoittanut tästä mieltäni.
Joku kääpä yritti lennossa työntää jotain lappusia käteeni, se häiritsi enemmän.
Eli kokoomus peesaa kuolleiden pyöräilijöiden imulla. Ei jatkoon :(
^ Ghost bike on väriltään valkoinen. Ilmeisesti alepapyörät ja rynkelby toivovat pyöräilijöille myös kuolemaa, ei jatkoon [emoji45].
Ymmärtäisin keltaiset pyörät, jos Tourin etappi kulkisi tuosta, mutta kun ei, tulee vain paha mieli. :)
maalinni
13.04.2025, 14.49
Ymmärtäisin keltaiset pyörät, jos Tourin etappi kulkisi tuosta, mutta kun ei, tulee vain paha mieli. :)
:D
Santtu75
13.04.2025, 15.20
Toisaalta, pyörät/pyörät ovat ilmeisimmin toteuttaneet sen perimmäisen tarkoituksen, eli huomion herättämisen, mikä kaikessa mainonnassa yleensä on tarkoitus, onko se tässä kohdin ollut positiivinen vaiko negatiivinen se huomio, onkin toinen asia.
Tuliko kyseinen yrittäjä valituksi?
Näyttää päässeen läpi, olisikohan niitä harvoja jäljellä olevia sivistysporvareita tai ainakin pyöräilyn puolestapuhuja :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.