Näytä tavallinen näkymä : Ultegra takavaihtaja ei vaihda isommalle vaihteelle
Ongelma pahentunut pikkuhiljaa, 2014 vuoden ultegra 11 rattainen takavaihtaja ei vaihda isommalle vaihteelle enää. Eli se pienempi läpyskä mistä vaihteen pitäisi vaihtua on ihan tunnoton ja painuu vaan pohjaan, välillä se sitten kyllä vaihtaa, mutta ehkä vain noin 1 kerran sadasta kun sitä koittaa painaa. Jos saa isommalle vaihteelle vaihdettua niin takaisin pienemmälle onnistuu kyllä joka kerta.
Silloin kun tuo oli uusi ja toimi normaalisti niin jos sitä isompaa kahvaa piti hieman painettuna niin pienempi meni juuri näin, eli tunnottomasti vain pohjaan aina, mutta nyt siis näin tapahtuu aina. Miten tämän saisi korjattua?
Vaihtamalla vaijerin. Se rispaantuu ensin tuolta kahvan sisältä ja oireilee tuolla(kin) tavalla.
Joko vaijeri on rispaantunut tai kahvan sisällä on likaa.
Jos vaijerin uusiminen tai kahvan puhdistus ei auta, niin sitten uutta kahvaa tilalle.
https://www.youtube.com/watch?v=9657OoOY3oE
Paineilma ja brake cleaner toimivat putsaukseen. Tuon jälkeen ohutta öljyä pintaan.
Kannattaa vaihtaa se vaijeri ajoissa. Niiden säikeen pätkien rassaaminen mekaniikasta on melko haastavaa.
Voihan olla yksinkertaisesti väsynyt, yli kymmenen vuotta on sentään jo ikää vaihtajalla...
^ Ehkä. Mainnittakoon kuitenkin, että mulla on Ultegra 6600 -palikat krossarissa, jolla ajan päivittäin ja edelleen toimii hyvin.
Vaijerin ja/tai sen kuoren vaihtoa kokeilisin ensin.
^Jep, kaikki otettava huomioon. Itselläkin ollut vaihtajia joilla ajettu yli 10vuotta ja toimineet hyvin mutta myös vähemmilläkin kilometreillä toiminta heikentynyt.
Ja kun puhutaan vaijerien vaihdosta niin kyllä kannattaa vaihtaa kuoretkin, ei nekään ikuisia ole.
Kuminauha
30.03.2025, 18.46
Voi myös kahvassa olla mekanismi rikki kun kerran liipasin on tunnoton ilman pykälää. Itelläkin meni yks XT maastovipu samalla tavalla rikki. Avasin mutta en sisältä äkännnyt mikä siinä on pettänyt kun on yllättävän monimutkanen sisältä tommonen.
Voi myös toki olla yllämainittu vaijeriongelma. Voi olla vaan vaijerin vaihto vaikeaa jossei saa sitä pienimmälle rattaalle että saa kaapelin esiin kahvasta.
Tunnottomuus tulee noista kaikista. Kliksu häviää, jos vaijeri jumittaa, kahva on pskassa tai rikki.
Kahvan likaisuus on 99% varmuudella syynä, jos kahva jumii enemmän kylmällä kelillä.
No itsellä noita on tullut useamman kerran, ja aina on ollut vaijeri syynä.
Luulisi, että 2014 vuoden pyörään on jo vaijeri vaihdettu useamman kerran ja tuo on jo ihan tuttua juttua.
Mulla noita meni useampi vuodessa.
Mutta nuo kolme mahdollisuutta tuossa tasan on, jotka aiheuttaa kliksun häviämisen.
Varsinkin talvella osien likaisuus häiritsee enemmän... Siis täydellinen puhdistus, voitele ja vaijerien/kuorien vaihto niin jos sitten ei toimi niin osia vaihtoon.
En ole kertaakaan vaijeria vaihtanut. Nyt sitten testailin äsken sisällä tuota niin ei taas mitään ongelmaa, mutta eilen pyörälenkillä ei vaihtaja toiminut juuri ollenkaan.
No täytyy vaihtaa tuo vaijeri nyt ainakin sitten ja putsailla sisältä hyvin.
Tosiaan erikoinen ongelma, kun välillä tosiaan painuu kahva ihan pohjaan ilman mitään vastusta ja välillä toimii hyvin. Joku mekaaninen vika tulee kanssa mieleen kun jos sitä isompaa kahvaa siis painaa hieman niin silloin pieni kahva on juuri samanlainen, eli se isomman kahvan liikuttaminen liikuttaa siellä sisällä jotain joka estää pienen kahvan toiminnan. Että olisiko tuossa mekanismissa jotain vikaa?
No vaijerihan se on... Siellä on säikeet poikki.
maalinni
31.03.2025, 11.42
Ei ole erikoinen vika, jos olet ajanut 11v samalla vaijerilla. Kannattaa ne vaihtaa säännöllisesti vaikka 2-3v välein, jos on pyörä vain kesäajossa.
Tuo Paattoman neuvoma kahvan putsaus ja voitelu voisi olla myös hyvä suorittaa samalla. Ja sitten vaan ketju kireäksi ja kesää kohti.
^Usein väheksytään vaijerien ja kuorien merkitystä voimansiirrossa. Halpa homma vaihtaa säännöllisesti.
Sivustakatsoja
31.03.2025, 17.12
Kahvan sisältä löytyy pieni jousikuormitteinen kynsi, jonka pitäisi kahvan pikkuläpyskästä rämpätessä osua kynnen edessä olevaan loveen. Jos tuosta kynnestä on jousi poikki tai se on voitelun puutteen tai likaisuuden vuoksi liikkumaton, ohittaa se loven eikä vaihde vaihdu pienemmälle rattaalle. Ensiapuna voisi kokeilla jonkin puhdistussprayn suihkaisua kynteen ja voitelua kevyellä öljyllä.
Tietenkin vaijeri voi olla kaputt.
(Kuva ob 105-kahvasta)
https://live.staticflickr.com/65535/54421853999_254617d53f_b.jpg
Huomenna testailua lisää, mutta taisi korjaantua puhdistamisella. Oli aivan täynnä öljynsekaista pölyä ja moskaa koko mekanismi ja ulkona kylmä, ei vaihtanut ollenkaan ja katselin siinä että palautuu se pieni kääntyvä osa todella hitaasti. Sitten avasin kahvan ja bräkleenillä ja rätillä putsasin kaiken ja hieman öljyä perään ja vaikuttaisi toimivan hyvin. Vaijeri näytti olevan ihan uuden veroinen, eikä mitään muutakaan erityistä vikaa näkynyt tuon paksun lika kerroksen lisäksi
Joo, ei sitä vaijeria kannata turhaan vaihtaa. Voihan se toimia vielä toiset 11 vuotta ihan ok :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.