PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sadevaatteet työmatkalle

Homer
24.03.2025, 13.40
Mahdollisesti aloitan sellainen ketjun, että aikaisempiakin löytyy. En kuitenkaan ihan hätäisellä haulla saanut osumaa, joten linkatkaa keskusteluihin jos/kun sellaisia jo on.

Olen jo muutaman vuoden suunnitellut sadeasun hankintaa. Työmatkaa on runsas 20 km ja tähän asti olen sateen sattuessa jättänyt ajamisen väliin tai kastunut. Hakusessa on sellainen asu, minkä voi tarpeen vaatiessa vetää päälle vaikka bussipysäkillä kesken matkan. Dirtlej:n haalari on pariin otteeseen ollut jo klikkausta vaille, mutta sitten mieleen tulee, että olisiko erilliset takki ja housut kuitenkin parempi tai helpompi vaihtoehto. Käyttö on siis suhteellisen rauhallista "työmatkagravelointia".

Mitä suosittelette ja mitä itse käytätte tyytyväisenä?

esma
24.03.2025, 13.59
Muutamia vuosia työmatkaa kulkeneena reilut 40km suunta oon selvinny aika hyvin siten että ns. kesäkelillä (yli 20C) en ole vaivautunu vetämään minkäänlaista sadesuojaa päälle. Suihkuun pitää kuitenkin mennä.

Sit kylmemmillä keleillä eli alle 15 asteen oon vetässy vaan sadettapitävän takin minkä aikoinaan ostin (pearl izumin joku wbx) mikä on pitäny veden ulkopuolella mut käytännössä sisäpuolelta on kastunut myös hiestä tehokkaasti. Pointti on kuitenkin se että kroppa pysyy lämpimänä.

Pahimmat kelit on sit ns. jääkaappikelit nollan ja 8 asteen välillä jolloin on kyl jaloille joskus vetäny ihan vaan ulkoilu kuorihousut päälle lämmikkeeksi. Mut useinkun on ollu ns. talviajohousut jalassa joissa edessä tuulta ja vettä pitävää jotain softshelliä ja takaa hengittävää matskua niin on niillä pärjänny sellaisenaan ihan ok kun on vaan sen sadetakin vetäny päälle lämmikkeeksi.

J3K
24.03.2025, 14.57
Kannattaa hommata myös kypärään sadesuoja, vedenpitävät hanskat ja kengänsuojukset. Tuon 20km voi pärjätä ilman sadeasua jos vaatteiden matsku muuten hylkii vettä ellei ihan kaatamalla sada.

tinke77
24.03.2025, 15.03
Useamman vuoden ollut nämä housut käytössä, ovat joka euron arvoiset. Pitkät vetskarit sivuissa, helppo pukea vaikka kengät jalassa. Ei suhise eikä kahise, lahkeet saa tarroilla säädettyä ja muotoiltu siten, että eivät kiipeä pohkeeseen ajettaessa.

https://www.urheilujakone.fi/fi/miehet/loffler-bike-overpants-gtx-miesten-kuorihousut-pyorailyyn-musta/p/90060634164/

cuppis
24.03.2025, 15.18
Tämä takki odottaa seuraavaa sadekeliä https://www.northernlite.fi/collections/sadetakit/products/sadetakki-superlite-miesten-unisex-kevyt-ja-taysin-vedenpitava-sadetakki-20-000mm-vesipilariarvo.
Pikaisen kokeilun perusteella leikkaus ja hihojen pituus voisi sopia myös pyöräilyyn.

Homer
24.03.2025, 15.20
Kannattaa hommata myös kypärään sadesuoja, vedenpitävät hanskat ja kengänsuojukset. Tuon 20km voi pärjätä ilman sadeasua jos vaatteiden matsku muuten hylkii vettä ellei ihan kaatamalla sada.Tuo kypärän sadesuoja on kyllä hyvä juttu. Aattelin että jos hyvä huppu ajaisi saman asian.

Lähetetty minun XQ-CQ54 laitteesta Tapatalkilla

nure
24.03.2025, 17.24
Kaikki riippuu vuodenajasta ja lämpötilasta. Täysin sateenpitävät ei hengitä joten on joka tapauksessa sisältä märkä varsinkin lämpimällä kaudella ja nuo kalvovaatteet suht sama juttu. Itse tyytynyt tuollaisiin WindStopper tyyppisiin ja kestänyt sen minkä läpi tulee.
Huppu ei ole paras koska usein käy niin että kun kääntää päätään niin huppu peittaa maiseman sivulle joten jos pakko päätäkin suojata niin sadesuoja parempi mutta myös aiheuttaa hikoilua kosta tukkii kypärän ilmanvaihdon.

JackOja
24.03.2025, 17.30
Vedenpitävä pyöräilylippis on kätevä
https://www.gorewear.com/fi-en/gore-tex-shakedry-cap-100311

kauris
24.03.2025, 17.30
Tuo kypärän sadesuoja on kyllä hyvä juttu. Aattelin että jos hyvä huppu ajaisi saman asian.

Lähetetty minun XQ-CQ54 laitteesta Tapatalkilla

Huppu rajoittaa helposti pään kääntymistä, näkyvyyttä sivuille ja vaikuttaa kuulemiseenkin. Extrahuonolla kelillä voi olla lisäavuksi mutta se kypärän päälle laitettava kypärän oma sadehuppu on yleensä parempi ja riittävä.

kauris
24.03.2025, 17.32
Kaikki riippuu vuodenajasta ja lämpötilasta. Täysin sateenpitävät ei hengitä joten on joka tapauksessa sisältä märkä varsinkin lämpimällä kaudella ja nuo kalvovaatteet suht sama juttu. Itse tyytynyt tuollaisiin WindStopper tyyppisiin ja kestänyt sen minkä läpi tulee.
Huppu ei ole paras koska usein käy niin että kun kääntää päätään niin huppu peittaa maiseman sivulle joten jos pakko päätäkin suojata niin sadesuoja parempi mutta myös aiheuttaa hikoilua kosta tukkii kypärän ilmanvaihdon.

Pakko kuitata kaikella hyvällä, että nure on mainostanut ettei aja sateella :)
Okei, joskus aikanaan ilmeisesti ajoit työmatkaa.

Mutta hupun osalta sulta olikin tullut jo sama tärkeä huomio minkä uudelleen kirjoittelin.

nure
24.03.2025, 18.47
Kauris, en tosiaan aja enää mutta kyllähän joskus sadekuuro voi yllättää. Mutta tosiaan vuosikymmeniä työmatkaa kaikissa mahdollisissa keleissä ajaneena nuo tietenkin omia näkemyksiän joten täytyy myös ottaa huomioon se että jotkut herkempiä kastumiselle ja myös palelevat erillalailla joten pukeutumisessa moni seikka määrittyy niidenkin mukaan.

Copilot
24.03.2025, 19.31
3km matkalla varmasti pärjää…

kauris
24.03.2025, 19.45
Matkan pituuden lisäksi vauhti vaikuttaa. Ja ajaako luomulla vai avusteisesti. Jos tykkää ajaa työmatkat(kin) kovalla sykkeellä, on hengittävyys tärkeämpää kuin täysi vedenpitävyys. Keho pysyy lämpimänä korkean sykkeen takia. Jos ajaa hissua tai vielä pystyy avustuksen avulla ajaa kevyesti ylämäetkin / vastatuulet, lämmin ja vedenpitävä vaatetus on varmaan paras. Itse vaikka ajan hiljaa ja luomulla niin mulle tulee suihkussa käymistä edellyttävä hiki 20 km työmatkallani joka tapauksessa. Ajan työmatkaa nykyään aika harvoin ja vielä harvemmin vesisateella mutta oma valintani on sateella täysin vedenpitävä tyyliin goretex asuste. Ellei ole tosi lämmin keskikesän sade jolloin sade ei kylmetä.

paaton
24.03.2025, 21.17
Nuren viimeksi polkiessa ei oltu vielä gore-texiä edes keksitty. Toisaalta nuo pre-gore ajan vaatetukset alkavat olla taas tarpeen. Goren kalvothan on todettu pahimmiksi myrkyiksi, vaikka nämä tampiot ovat väittäneetkin muuta.

pumpum
24.03.2025, 21.34
Itsellä Gore paclite takki ja housut, yllä mainittu vedenpitävä hattu ja nyt ostin kokeeksi neopreenihanskat. Todella märällä pistän suoraan kumisaappaat jalkaan. Suosittelen myös kenkien kuivauslaitetta.

Benny
24.03.2025, 22.25
Mä olen mennyt jo monta vuotta Dirlej:n Core haalarilla ja Ursuitin neopreeni hanskoilla. Jaloissa on talviajokengät ja Seal skinz:n vedenpitävät sukat. Haalari toimii myös kylmänkelin pukuna, kun antaa hyvän viimasuojan. Hiki sen kanssa kyllä tulee, jos vähäkään reippaammin polkee.

Aakoo
25.03.2025, 08.39
Öbaut sama työmatka on, ja kuivauskaappi toisessa päässä odottaa. Ajan kelillä kuin kelillä, yleensä normisateella lähden jollakin Castellin Perfetto/Perfetto light -takilla ja vettä hylkivillä bibseillä/pitkiksillä. Kenkiin suojat tai jos on lähempänä nollaa niin Giron Blazet jalkaan. Lämpötilasta riippuen neopreenihanskat tai kylmemmällä kelillä muut vedenpitävät hanskat käteen. Tärkein sadevaruste on kuitenkin pyörän lokasuojat.

Jos on ihan monsuunisade, niin niitä kelejä varten on sitten Goren C3/C5 sadehousu ja -takki combo. Nämä on kyllä aika lämpimät, eli ei yli 10 asteen lämpötiloihin. Kesällä lämpimällä en laita mitään, vaan lähden ihan normikamoissa. Kyllä kesä kuivaa, ja matka on kuitenkin aika lyhyt.

nure
25.03.2025, 09.20
Päätön, yli 25v sitten eka Goren takki, nykyään roikkuu kaksi parin vuoden vanhaa kaapissa mutta vain kävelykäyttöön joten jos juttusi tasosta voi päätellä niin voi olla että on enemmän kokemusta kalvovaatteista...

Sanoilla varteenotettavaa tuo kenkien suojaus, shortseissa sateessa mutta kengät hyvä suojata sateelta (ja kuralta).

Olli L
25.03.2025, 18.28
Tuuletusvetoketjut kainaloissa ovat mainiot kalvollisissa takeissa, minulla ehdoton vaatimus. Ulkoilutakeissa noita on yleisemmin kuin juuri pyöräilijöille suunnitelluissa. Ainakin Haglöfsillä oli aiemmin hoikkia malleja, joillain merkeillä on pelkkiä purjeita.

tinke77 suositteli yllä Löfflerin housuja, minäkin olen ollut hyvin tyytyväinen merkkiin (vanhat housut, toivottavasti laatutaso on pysynyt valmistajalla).

Takakeno
25.03.2025, 21.36
Mulla on Enduran mt500 housut. Ne on niin mukavat, että en vaihda pois päivän ajaksi, jos on tarttenu aamulla laittaa. Takkina Haglöfsin hyvä kuori, mutta se ei ole pyöräilyyn tarkoitettu, joten ilma-aukot ei oikein toimi pyöräillessä. Jos oon rahoissani joskus niin ostan enduran takin.

harald
25.03.2025, 22.46
Endure mt500 singletrack II, vai spray vai mitä noita on?

harald
25.03.2025, 22.47
Aika paljon on erilaisia mt500 housuja

https://varuste.net/tuotemerkin-tuotteet?_tuoteryhmaid=9961&_tuotemerkkiid=2613

Takakeno
26.03.2025, 00.57
Endure mt500 singletrack II, vai spray vai mitä noita on?

Ah, ai niin ne oli kaikki mt500, mut mun on noi jännittävästi nimetyt Waterproof Trouser 2.

maalinni
26.03.2025, 08.13
Itellä on joku Haglöfsin perus halpis proof takki, mutta siinä on pitkät vetskarit kyljissä ja hihoissa, mitkä saa auki tuuletusta varten ja repussa pieneen tilaan pakkautuvat Goren gore-tex pökät, jos ihan oikeasti sataa silakoita. Aika harvoin tulee pukeuduttua kokokondomiin, kun tosiaan märkä tulee sit kuiteskin.

nure
26.03.2025, 16.07
^Tuo oli itsellä pitkälti pointti miksi noista kondomeista luovuin ajokäytössä, tulin siihen tulokseen että ulkoapäin tuleva märkä mukavampaa kuin sisältäpäin.

Tuollaiset tihkunkestävät Windproofit toimii mainiosti ja jos palelevaa sorttia on niin Windproof softshell toimii, on kosteana/märkänäkin lämpimämpi.

tinke77
26.03.2025, 16.31
Aika paljon vaikuttaa myös kuinka kauan siellä sateessa polkee.

nure
26.03.2025, 19.58
Sekin vaikuttaa ja vielä enemmän lämpötila, itse parhaimillaan +70km myötätuulessa about 20 asteessa kunnon vesisateessa ilman kummempaa varustusta.

PatilZ
02.04.2025, 13.59
Sekin vaikuttaa ja vielä enemmän lämpötila, itse parhaimillaan +70km myötätuulessa about 20 asteessa kunnon vesisateessa ilman kummempaa varustusta.

Jep. Lämpötila, aika sateessa ja kuten nure aikaisemmin kirjoitti, yksilölliset ominaisuudet tuon kylmyyden ja märkyyden siedon osalta muodostavat kait sen kokonaisuuden, johon varusteilla pitää vastata. Tuohon nuren 70 kilometriä ... jne. pitää vastata omalla kokemuksella. Noin 50 kilometriä, + 5-6 astetta, kunnon vesisade, alkuun pudotus 1400 metristä 750 metriä alaspäin (max nopeus vähän yli 60kmh), sitten voittopuoleisesti alas menevää kumpuilevaa tietä -> lievä hypotermia ja mun matka katkesi siihen. Toki alla oli ennen tuota 50 kilometrin pätkää noin 200 kilometriä, jossain välissä satoi siinäkin aika rankasti. Varusteet noin muuten ok, mutta vesi kulkeutui sisään mm. kaula-aukosta. Kaverilla about samat varusteet ilman isompia ongelmia.

Ei tuossa isosti ole informaatioarvoa; paitsi varusteet kannattaa varata yksilöllisen tarpeen mukaan. Tämä taas on tylsää ja tukahduttaa keskustelun varusteiden speksailusta, joten jatketaan....

Kupla
05.04.2025, 16.40
Tuli kalliiksi tää ketju, innostuin tilaamaan edellä mainitut Löfflerit. Hintaa long-versiolla Saksassa 150€ joten 15 vuoden hannailun jälkeen totesin että kerran täällä vain eletään. Materiaalista en osaa vielä sanoa, mutta ainakin leikkaus on todella fiksu.

Ennen on ollut Haglöf L.I.M-kuorihousut (n.70€), joiden leikkaus on kävelyyn. Haarakiila on niin alhaalla, että repesivät kuukaudessa. Haagan Suutari fiksasi ja ovat edelleen ulkoilu/vaelluskäytössä. Sit on jotkut Sombrion freeride-kuorihousut (n.70€), jotka on kestäneet 15 vuotta, mutta leikkaus on tehty seisaaltaan ajamiseen. Lahje kiipeää ajoasennossa, nilkat jää paljaiksi ja ovat polvien alta todella leveät. Oikea lahkeensuu on koko ajan ketjurasvassa ja vasen tarttuu välillä keskiöakselin päähän.

Nyt nää Löfflerit: haarakiila ylhäällä, kangasta ei tartte kerätä haaroväliin. Takaa satulan kohdalta vahvistettu, eli ei pitäisi kulua puhki ihan heti. "Polvipussit", eli lahkeet on kivan kapeat reidestä ja pohkeesta, mutta polvi mahtuu taipumaan. Ja peittävät nyt vihdoin nilkatkin. Arvoin vähän kokojen välissä, otin pienemmät ja ne on sopivan slimmit. Ei kyllä mene normihousut enää alle, pitää olla ajohousua. Materiaali yllättävän ohutta, lähellä tuota Haglöfiä, eli toivottavasti hengittävät. Sombriot on ihan muovipussit, lämpimällä kelillä turhat kun hikoilen jalat märemmäksi kuin ne sateessa kastuisivat. Malliesimerkki siitä miten ostin eka kahdet halvat ja sit yhdet hyvät housut.

kauris
05.04.2025, 19.04
Kuulostaa onnistuneelta ostokselta! Hieno homma! Laitatko vielä linkin (tai tarkan mallinimen) juuri kyseiseen malliin niin on muiden helpompi ostaa halutessaan sama hyväksi koettu malli.

Kupla
06.04.2025, 01.49
Tuo Tinken linkittämä, eli Bike Überhose GTX Active. 143€ näköjään normilahjeversio, nää oli viimeinen poistopari pitkää versiota Bergfreundella. Mulla kun ukosta on 50% jalkaa, useimmat normihousut näyttävät capreilta.

https://www.bike24.fi/tuotteet/295088?sku=1029743
https://www.loeffler.at/shop/en/21762-m-bike-overpants-gtx-active.html
https://www.bergfreunde.fi/loeffler-bike-ueberhose-gtx-active-pyoeraeilyhousut/

tinke77
06.04.2025, 07.40
^ Hyvä että löysit kuitenkin oikeat. Onko noissa ylös asti vetoketjut lahkeissa ? Itellä tosiaan jo useamman vuoden vanha malli. https://varuste.net/en/p121850/l%C3%B6ffler-bike-overpants-wpm-3 Taitaa olla tämä malli.

Kupla
06.04.2025, 14.13
Nytpä rupesin katsomaan ja luin tarkemmin, eihän nää samat housut ole, linkatut kylläkin. Ei vetoketjuja ollenkaan, kaksi tarraa joilla pohkeet/lahkeensuut saa kiristettyä. Kengät ei mahdu läpi millään, eli vähän hankalat kesken lenkkiä. Toivon että korvaavat tämän ylivertaisella ajomukavuudella.

L.I.Mejäkin on näköjään yli kymmentä mallia, varsinkin kun omat on sen 15 vuotta vanhat. Näyttävät samoilta kun XXL:n myymät.
https://www.haglofs.com/fi/Collection/collection-lim?ProductTypeWeb=Housut&Gender=Miehet&Activities=Vaellus+ja+Patikointi
https://www.xxl.fi/haglofs-l-i-m-pant-miesten-kuorihousut-musta/p/1227284_1_Style

LIMit kahisevat ärsyttävästi, Löfflerit huomattavasti vähemmän ja Sombriot ei kahise. First world problem, mutta kun noita rapisevia sadehousuja pari tuntia kuuntelee luonnon helmassa, miettii josko se linnunlaulun kuuleminen olis kastumisen arvoista. LIMmit kuulostaakin ajaessa sit tuulivoimalalta, ei tartte soittokelloa käyttää.

tinke77
06.04.2025, 14.29
Miun versiossa on täyspitkät vetskarit ja tarrat pohkeessa ja nilkassa. Ei varmaan enää sitten saakaan mistään.

J3K
20.04.2025, 18.01
https://www.xxl.fi/stormberg-d-lki-packable-rain-set-sadeasu-unisex-musta/p/1225832_1_Style

Tänään kävin testaamassa tuota halpissettiä, toimii siinä käytössä mihin suunnittelinkin. Eipä tuo pussimainen leikkaus ja kahina edes haitannut. Pitäisi se poncho hankkia niin pysyisi kuivempana hiestä.