PDA

Näytä tavallinen näkymä : GZR Forzar-e SR kokemuksia asiaa harkitseville



trallalaalaakso
19.03.2025, 15.28
Ostin Verkkiksen kampanjasta ko. kamppeen, mulla oli vanhempi malli tuosta joka oli kyllin hyvä kunnes katosi.
Nyt 150 km ajettuna pyörä on parempi kuin odotin. Jämäkkä, kolisematon, ja voimakas ja lähes äänetön avustus vaikkapa, kyllin hyvä sinänsä perus kaupunki käytössä seniorikuljettajalla, hintaluokassaan löytö. Akku 522 Wh ei ole vielä ehtinyt täysin parhaaseen, näyttäisi siltä että pääsee pakkasettomilla keleillä 60-90 km luokkaa käytössäni, joka tarkentuu myöhemmin. Joustokeula toimii hyvin, joka yllätti koska halpa. Rullaa erittäin hyvin reilun 4 bar rengaspaineilla, jarrut perus hydrauliset Shimanot, pitävät myös ainakin 45 kmh saakka hyvin. Avustuksen vääntökäyrä on järkevämpi kuin edeltäjässään, leikkaa vääntöä poljinnopeuden kasvaessa, tehden ajosta polkupyörämäisemmän. Laturi 2A on mielestäni hidas, ja akun suojakannen kiinnityksen voi joku kokea hankalaksi, josta syystä lataan pyörää runkopistokkeestaan näppärästi. Satula on kovan tuntuinen yli tunnin lenkeille. Värinä tuossa on kuulemma "mustikka" ja sitä on kehuttu, makuasioita.
Katsotaan jatkossa miten sitten toimii eli laatuasioita, nyt näyttää siltä että järkevällä käytöllä tuo on varauksetta suositeltava pyörä peruskäyttöön, järkevään rahaan mitä markkinoilla nyt on tarjolla, tuottaen kovasti omistamisen iloa hyvänä vastineena rahalle. Lähinnä nyt, että miten keulan jousto kestää käyttöä ja kuinka nopeasti kuluttaa ketjut ja rattaat, vaikka yritän ajaa oikein eli käyttää vaihteistoa kuten kuuluu avustuksen sijaan.
Päivittelen tätä sitten taas kohta, niin saanee joku osviittaa, kannattaako tällaista hankkia ehkä vaiko eikö.

harald
19.03.2025, 15.54
Olisit laittanut tuonne jatkoksi; https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?64931-GZR-Forzar-e-28-quot&highlight=forzar

nure
19.03.2025, 15.57
^Kannattaa olla tarkkana kun myydään tuollaista "One side" pyörää jonka opitmaalinen koko lienee 180cm. Osat ovat alakanttia ja tuo "joustokeula" lähinnä vitsi, vaihdettiin moiseen juuri teräskeula ja taso nousi kymmenillä prosenteilla. Moottorista en osaa sanoa mitään muutaman sadan metrin ajon perusteella.

Mutta toisaaltaan, ei tuolla hinnalla niin kummoistakaan saa ja jos se tyydyttää halut niin mikäs siinä...

trallalaalaakso
03.04.2025, 11.53
Kaikki toimii hyvin ja vailla kolinoita. Kaupunkilenkillä 60 km ajettuna (3:08 h) kaksi palkkia akkua jäljellä käytettäessä avustustasoa kaksi, 10 c lämpöä, 4 bar rengaspaineet, satakiloinen seniorikuski. Ketjut voideltu Weldtite ketjuöljy all-weather, on hyvää tavaraa märällekin alustalle. Renkaat pitävät hyvin ilmaa kovillakin paineilla rullaten hyvin. Satula on edelleen kova. Toistaiseksi uuden veroinen tuntuma kaikin puolin eli suositeltavan hyvä kuten aikaisemminkin.
Raportoidaan 2 tkm tilanne seuraavaksi aikanaan.

nure
03.04.2025, 13.39
Ihminen on onnellinen kunhan ei paremmasta tiedä, hienoa kun nautit moisella ajamisesta ja palvelee tarkoitustasi!

kni
03.04.2025, 23.12
Ihminen on onnellinen kunhan ei paremmasta tiedä, hienoa kun nautit moisella ajamisesta ja palvelee tarkoitustasi!Tämän pahkityperän kommentin jaksat aina ulos pungertaa, ai että. Ihminen voi oikein hyvin olla onnellinen vaikkei nopeinta/keveintä/kalleinta olisi hankkinutkaan. Paitti tietysti paatunut neurootikko.

Esuli
04.04.2025, 21.46
Maailman paksuin kirja "Turkulaista Huumoria"

trallalaalaakso
25.04.2025, 23.53
Nyt on ajettu 1900+ km. Vaihteisto rupesi 1300 km kohdalla isolla rattaalla ajettaessa vaihtamaan itsestään alaspäin, siis suuremmalle/raskaamalle vaihteelle. Tämä säätyi kohdalleen vaihdevivuston säätöruuvista puolisen kierrosta vastapäivään, siis kiristämällä.
Eturengas tyhjentyi hissukseen 1500 km kohdalla reissussa ollessani tietenkin, senverran että kerkesi vartin ajaa autolle ettei tarvinnut talutella. Viereisestä Tokmannista Continentalin sisäkumi 7 euroa, vaihto viisi minuuttia kun ei kanittanut/tiukka rengas, toimii toistaiseksi ja pitää reilun 4 bar edelleen hyvin useita parin tunnin lenkkejä. Tuppaa väkisinkin rengasrikkoja kun ajaa kovaa kanttariin jne eli kuuluu asiaan.
Takakiekko meni uusiksi 1713 km kohdalla, kun pinnan katkeaminen ajaessani täysiä (38 km/ 1:30 h) lenkin kanttareista välittämättä kertaantui neljän pinnan poikkimenoon kun en lopettanut heti ajoa, aiheuttaen vanteen korjauskelvottomaksi paikallisen pyöräliikkeen mielestä, joka korjasi asian takuuhuoltona vuorokaudessa, vein irtokiekon heille. Erinomaisesti hoitunut asia. Pinnojen jälkikiristys jota en tehnyt esim. 300 ekan kilometrin jälkeen olisi saattanut vaikuttaa, nyt älyän käydä ne kohta läpi ohjeistuksen mukaisesti 400 km jälkeen, Puuilosta pinnatyökalu kolme euroa. Joustokeula edelleen hyvän tuntunen poistaen tärinää osaltaan.
Akulla pisin kertarupeama tähän mennessä vajaa 90 km, avustustasolla 2 pääsääntöisesti ajettuna tyynellä kelillä kaupunkipyörimistä yli 15 c lämpimässä, vielä jäi hiukan virtaa jäljellekin vaan ei paljoa. Ennakoin kesäkelissä rauhallisessa ajossa sadan kilometrin kantamaa hyvinkin.
Edelleenkään pyörä ei natise, kilise tai kolise. Ketjusuojan kun poisti, on hyvä putsata ketjut/rattaat lenkin jälkeen tallissa samalla kun laittaa latuuseen. Kaikki pelaa kuin uudessa.
On ollut erinomainen ostos, palaan asiaan kun jotain ilmenee tai kun tulee kilometrejä lisää.
Jotta aloittamani ketju säilyy luettavana siitä mahdollisesti kiinnostuneelle lukijalle, lässyttäkää joutavanne jatkossa muualla kuin tässä ketjussa.

trallalaalaakso
22.05.2025, 13.19
Ajettuna nyt 2900 km, eikä mainittavaa suuntaan eikä toiseen. Vaihteisto on pysynyt säädöissään ja keulan jousto tuntuisi löystyneen, että pohjaisi helpommin? en ole säätänyt jäykkyyttä ollenkaan vielä. Akun kesto paranee ilmojen lämpiessä. Ketjun kuluman mittasi pyörähuollon kaveri 2248 km ajettuna, se oli 0.5 ja ketjua putsattu ja öljytty lenkkien välillä edelleen, eli se kestää hyvin kun käyttää vaihteistoa oikein, suurellakin avustuksella joitain lenkkejä ajaen. Vaihdan ketjun ja pakan aikanaan yhtäaikaa pyöräpajassa Hki Töölönlahdella, jossa on työkalut ja opastus ammattilaisen taholta, tämän tarjoaa Helsingin kaupunki. Ei tarvitse jonottaa huoltoon/maksaa. Avoin kaikille, käyttäkää.
Kiekotkin pysyneet hyvin muodossaan vaikka raskas kuski ja kanttareita kaupungilla liikaa.
Edelleen pyörä tarjoaa enemmän kuin oletin ollen erinomainen perusfillari peruskäyttöön. Palaan asiaan kun tulee ajettuja kilometrejä kesän mittaan tai jotain hajoaa yllättäen.

trallalaalaakso
21.06.2025, 11.18
Ajettuna nyt 3550 km, ei mitään mainittavaa, eli täysin säädöissä pysynyt ja ketjua puhdisteltu ja rasvailtu, ja tarkisteltu ruuvien kireydet. Akku todettu uudenveroisesksi näppituntumalta.

trallalaalaakso
12.07.2025, 23.53
Nyt on ajettu 4335 km, eikä mitään ilmennyt. Kesäkelillä lämpimässä akku kestää tietysti paremmin. Ketju, alkuperäinen siis, ei ole loppu, ei hypi millään rattailla millään avustusteholla vieläkään, kiitos ehkä vaihteiden aktiivisen käytön.

Föhn
13.07.2025, 00.07
Jösses sentään. Näyttää nuo atalan kamat kestävän. Varmaan harkintaan tollaset.

harald
13.07.2025, 15.40
Alle 1500 km ajetussa vaimon pyörään tuli vikakoodi momenttianturista. Mukisematta verkkokauppa vaihdatte moottorin vaikka pyörä oli jo 3 b vanha. Asiakaspalvelu mainitsi itse virhevastuun eikä tarvinnut tähän edes vedota.

trallalaalaakso
03.08.2025, 21.38
Illan lenkillä tuli 5000 km täyteen, pari viikkoa vaille viiteen kuukauteen, ei mainittavaa ja kelitkin mainiot.

trallalaalaakso
16.09.2025, 21.20
Tänään 6000 km pyörälle täyteen, pari päivää vajaa puoli vuotta vanha. Ei mainittavaa, voimansiirto vieläkin alkuperäinen, ketju ei hypi vaikka runttaa ja pyörii äänettä joka rattaalla, joka on ihme. Akku kesti tänään, pienimmällä avustusteholla koko matkan ajan, 4 tuntia eli 78 km eikä ollut vielä tyhjä ( neljä palkkia vei 66 km matkan) mäkisessä sateisessa ja tuulisessa Kirkkonummen ympäristössä. Ajovaloa alkaa toivoa kirkkaammaksi syyspimeillä.
Ei naksunut eikä kolissut edelleenkään, nyt pesua vailla tallissa.

trallalaalaakso
25.09.2025, 18.57
Tänään täyttyi 6500 km, tarkistin ruuvien kireydet kun en muuta keksinyt, kiinni olivat. Lämmin tyyni päivä akkukin kesti uudenveroisesti Hki keskuspuistonkin hyvillä väylillä, rengaspaineilla 65 psi. Presta venttiilitkin pitävät hyvin ilman kumeissa, tarkistelin.
Josko tuolla alkuviikosta Lidingön haminoille pyörimään, en ole käynyt.

trallalaalaakso
06.10.2025, 19.27
Tänään 7 tkm täynnä, 6770 km kohdalla rikkoutui vasen poljin kesken lenkin, takuuvaihto oli sujuvaa Verkkis Jätkäsaaressa vaikkei täysin vastaavaa poljinta löytynyt valikoimasta. Kierre on 9/16 eli yleisin mahdollinen.
Muuten ei mainittavaa, tänäänkin 4:30 h rullaili mukavasti nurkkapyöritystä poikineen.

trallalaalaakso
29.10.2025, 21.30
Illan lenkillä täyttyi 8 tkm, ja nyt alkaa tuntua ajoittain naksumista ketjujen suunnalta kun polkee voimakkaasti ylämäkeä, muuten äänetön kuten ennenkin. Vihdoin siis alkanut ilmetä kulumaa ketjuissa ja rattaissa jotka ovat alkuperäiset. Tarkoituksena siis katsoa, kauanko kestää ketjua ja/tai mitään vaihtamatta kunnes alkaa hyppiä yli, ketjuja vaihtamallahan saisi pakalle elinikää kuten tiedämme. Yksi rengasrikko sattui tälle välille, vaihdoin sisurin ja ulkokumin samalla kertaa jatkaen Schwalben peruskumeilla.
Joustokeula tuntuisi hieman löystyneen eli kolahtavan herkemmin kanttareissa reippaasti ajellessa. Muuten ei mainittavaa, pesuja päivittäin näin syyskeleillä ja ketjujen öljyämistä sadekelin öljyllä, mukava on ajella, ajovalo voisi olla edelleen kirkkaampi pimeillä rantapoluilla.