Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän luomuistaminen?
maalinni
01.03.2025, 15.17
Kun on sähköistyssarjoja, niin onko luomuistamissarjoja? Jos wanhasta sähköpyörästä hajoaa keskimoottori, ja akku alkaa olla 6v vanha, niin kuinka moni uusii molemmat uuden pyörän sijaan.
Eli saako keskimoottorin tilalle tyhjän "hylsyn", mihin saisi tavalliset kammet kiinni, jolloin pyörää voisi käyttää luomuna.
Äsken vilahti Youtubessa sellainen video. Koitan löytää. Taitaa olla helpompi vaan ostaa toinen runko ja siirtää kamat siihen.
maalinni
01.03.2025, 19.35
Äsken vilahti Youtubessa sellainen video. Koitan löytää. Taitaa olla helpompi vaan ostaa toinen runko ja siirtää kamat siihen.
Helpompaa joo ja saahan sen alurungon kierrätettyä. Mutta rupesin vaan miettimään, että onko moista moottorinkorviketta olemassa.
Mutta rupesin vaan miettimään, että onko moista moottorinkorviketta olemassa.
Koneistamalla joku metallimurikka motin paikalle. Eri asia onko siinä mitään järkeä.
Olisko helpoin purkaa moottori ja joku ratas, sokka tms ottaa pois niin että se pyörii tyhjää. Vapaaratas jumittaa tarvittaessa moottorista.
maalinni
01.03.2025, 21.19
Olisko helpoin purkaa moottori ja joku ratas, sokka tms ottaa pois niin että se pyörii tyhjää. Vapaaratas jumittaa tarvittaessa moottorista.
Tätä kanssa mietin, mutta jos tarttee vaihtaa laakerit tms. No kai sekin sit onnistuu samalla.
Aika huonosti saisi mennä että itse moiseen ryhtyisin. Ehkä tämmösessä tapauksessa kannattaisi ennakoida ja ostaa sähköpyörä mitä tarkoitus ajaa myös luomuna(transition).
Santtu75
02.03.2025, 03.42
Vähän kuulostaa sellaiselta projektilta että itseltä ei oikein asian mielekkyys aukea.
Jos pyörä on muuten moottoria ja akkua lukuunottamatta hyvässä kunnossa, niin tekniikasta riippuen, Uusia taikka käytettyjä moottoreita löytyy kyllä kun alkaa ebayta yms. etsimään, myös vanhempien mallien akkuja on mahdollista saada (ainakin osaan merkeistä) kohtuulliseen hintaan.
Taikka jos pyörän muut osat ovat noita edellämainittuja osia lukuunottamatta hyväkuntoisia ja laadukkaita niin sitten hommaisin ennemmin tosiaan sopivan/vastaavan käytetyn luomurungon vaikkapa Fillaritorilta yms.
Noille tekniikkavikaisille sähköavusteisille löytyy myös ostajia jos hinta ja laatu kohtaa.
Kiinan insinööri voisi tehdä sähköistys sarjoja yleisempiin sähköpyöriin, siis akku ja moottori piuhoineen. Hinta voisi olla 199€ koko hoito.
Toverin eukon uudehkon Helkama akku meni(huono hoito) pimeeksi, uusi on 600-700€, eli pyörä makaa tappiin asti varastossa.
Mikä senyt on toimimattoman tavallisen sähköpyörän hinta 50-100€.
Muinoin minun lapsuudessa hiihtokenkiin, sanottiin niitä monoksi, pysty laittamaan luistimen terät.
Hehehsanomiesväkihäissä.
maalinni
02.03.2025, 11.52
Vähän kuulostaa sellaiselta projektilta että itseltä ei oikein asian mielekkyys aukea.
Jos pyörä on muuten moottoria ja akkua lukuunottamatta hyvässä kunnossa, niin tekniikasta riippuen, Uusia taikka käytettyjä moottoreita löytyy kyllä kun alkaa ebayta yms. etsimään, myös vanhempien mallien akkuja on mahdollista saada (ainakin osaan merkeistä) kohtuulliseen hintaan.
Taikka jos pyörän muut osat ovat noita edellämainittuja osia lukuunottamatta hyväkuntoisia ja laadukkaita niin sitten hommaisin ennemmin tosiaan sopivan/vastaavan käytetyn luomurungon vaikkapa Fillaritorilta yms.
Noille tekniikkavikaisille sähköavusteisille löytyy myös ostajia jos hinta ja laatu kohtaa.
Lähinnä vaan pohdin asiaa ekologisuuden kannalta, ettei sähköpyörän runko menisi roskiin. Harva tavallinen käyttäjä osaa etsiä oikeaa moottoria ebaystä tms. Tosin tuskin osaisi asentaa sitä minun kaipaamaa hylsyäkään. Omat sähkärit on ihan hyvässä kunnossa, joten aihe ei sinänsä ole ajankohtainen.
Pohdin vaan, että moni ei aio sijoittaa tuhansia euroja yli 6v vanhan sähkärin korjaamiseen ja jos sen saisi parilla sadalla taas ajokuntoon, niin olisiko sellaiselle osalle tilausta.
Ei kait tuohon mitään uusia osia tarvita? Purkaa pois minkä viitsii ja jaksaa. Moottori olisi varmasti mahdollista kevennysmielessä tyhjentää. Ei boschissa huomaa mitään oleellista eroa kampien herkkyydessä tyhjänä verrattuna vaikka shimanon luomulaakeriin. Siis jos tollaiseen ylipäänsä haluaa ryhtyä. Voi noita sähköjä korjatakin, ja tulevaisuudessa varmaan paremmin löytyy osaa ja tarvikeakkua.
Santtu75
02.03.2025, 15.48
Ei kait tuohon mitään uusia osia tarvita? Purkaa pois minkä viitsii ja jaksaa. Moottori olisi varmasti mahdollista kevennysmielessä tyhjentää. Ei boschissa huomaa mitään oleellista eroa kampien herkkyydessä tyhjänä verrattuna vaikka shimanon luomulaakeriin. Siis jos tollaiseen ylipäänsä haluaa ryhtyä. Voi noita sähköjä korjatakin, ja tulevaisuudessa varmaan paremmin löytyy osaa ja tarvikeakkua.
Kun kyse on aloituksessa noin 6v. vuotta vanhasta pyörästä, niin pysytään sitten tuossa ikäluokassa.
Olen muutaman noita tuon ikäluokan Bosch:n koneita avannut ja huoltanut, niin kerrotko mitä kaikkea tuolta tuon ikäisestä Bosch:n koneesta voi "tyhjentää" että voima vielä välittyy polkimilta vetorattaaseen? ne kun eivät ole suoraan yhteydessä, vaan polkimien voima välittyy moottorin sisään rattaille sieltä useiden rattaiden kautta takaisin "ulos" tuonne vetorattaaseen (ja tulee vielä "ulos" pyörimisnopeuksien suhteella 1:2,5). Tuolta jos "tyhjentää" tuon moottorin sisuksen niin voimakaan ei välity mihinkään vaan polkimet pyörivät tyhjää, ilman että vetorattaassa tapahtuu mitään.
https://img.aijaa.com/m/00238/15279338.jpg (https://aijaa.com/DYL60P)
https://img.aijaa.com/m/00744/15325343.jpg (https://aijaa.com/8SnFAr)
https://aijaa.com/DYL60P
https://aijaa.com/DYL60P
Voi nää nykyisetkin olla 6 v vanhoja joskus, Bosch Gen 4 on nyt 5v vanha, eli ei hirveen kaukana olla. Tuo taitaa olla Gen2, eli 2017 tai vanhempi?. Aika lailla erikoistapaus tuollainen rakenne jossa kammet ja ratas eivät ole 1:1 välityksellä. Voi tuostakin mahdollisesti poistaa painavimmat eli magneetin ja käämit. Lisäksi piirikortit.
Santtu75
02.03.2025, 17.14
Voi nää nykyisetkin olla 6 v vanhoja joskus, Bosch Gen 4 on nyt 5v vanha, eli ei hirveen kaukana olla. Tuo taitaa olla Gen2, eli 2017 tai vanhempi?. Aika lailla erikoistapaus tuollainen rakenne jossa kammet ja ratas eivät ole 1:1 välityksellä. Voi tuostakin mahdollisesti poistaa painavimmat eli magneetin ja käämit. Lisäksi piirikortit.
Viimeiset Bosch Gen2 moottorit tulivat vielä osalla valmistajista vuoden 2020 malleissa (muutamalla pienvalmistajalla vielä 2021 malleissa) samaan aikaan kun ensimmäiset Gen4 moottorit tulivat myyntiin vuosimallin 2020 pyöriin.
Viimeiset Bosch Gen2 moottorit tulivat vielä osalla valmistajista vuoden 2020 malleissa (muutamalla pienvalmistajalla vielä 2021 malleissa) samaan aikaan kun ensimmäiset Gen4 moottorit tulivat myyntiin vuosimallin 2020 pyöriin.
Eli jos pysytään aloituksen 6v vanhissa malleissa, Boschinkin kohdalla kyse on pääsääntöisesti Gen3 mallista jossa on 1:1 välitys. Joten rattaita ja väliakseleita voisi poistaa ripakopallisen. Kuten sanottu, ei silti kannata. Pyörällä voi olla jotain jälleenmyyntiarvoa sähkövikaisenakin kunhan ei ole menty pilaamaan.
mehukatti
03.03.2025, 09.50
Itse veisin moottorin huoltoon mikäli siinä on jotain vikaa ja ajelisin sitten huonon akun kanssa vaikka jatkuvasti eco-modella. Tai sitten metsästäisin uutta akkua supertarjouksesta vaikka Saksasta. Ei välttämättä montaa satasta mene ja samalla 6v vanhan pyörän jälleenmyyntiarvo nousee romuraudasta jonnekin tonnin paremmalle puolelle?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.