PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kausihuolto

Pikkupyöräilijä
27.02.2025, 18.00
Mihin viette pyörän kausihuoltoon? Vai huollatteko itse? Suosituksia Pirkanmaalta?

maalinni
27.02.2025, 19.49
Ite. Eipä noihin hirveästi tarvii mitään tehdä, kun tsekkailee kuntoa silloin tällöin ja pitää paikat puhtaana.

Jos sinulla on maastopyörä, niin iskarit tietty pitää huoltaa säännöllisesti.

Hörhö 2
27.02.2025, 21.34
Vien huoltoon, vaikka pyrin koko ajan kehittymään itsekkin. Esim. Pinnojen kiristystä ja vaihteiden säätöä en vielä osaa.
Edullisin Espoossa lienee Vaihtofillari Matinkylässä, 60e. Varmaan peruspyörille ihan Ok, mut jos useampi tuhat kilometriä tulee, niin veisin Bikeplanetiin ym. valtuutettuun huoltoon.

nure
27.02.2025, 21.44
Itse kaikki, samoilla linjoilla Maalinnin kanssa, ei sen kummempaa huoltoa. Työvuosina/työpyörään tein jonkinlaisen huollon aina siirtyessä nastarenkaisiin tai päinvastoin.

zoor
27.02.2025, 22.36
Koska kysyttiin suosituksia Pirkanmaalta, niin Tampereen keskustassa on tämä:
https://www.likeyourbike.fi/palvelut.html#tayshuolto

, josta itsellä hyvät kokemukset mm. maantiepyörän keskiön huollosta.

TANUKI
27.02.2025, 22.46
Kiekot suoraan/pinnat kireiksi, klapit pois kiristelyillä, jarrujen toiminnan tarkastus, ketjujen öljyäminen. Jos kuluneita osia niin vaihtoon. Liikkeet veloittavat kolminumeroisen summan tästä hommasta ilman osien vaihtoa, jonka osaa tehdä velogin tms. tubevideoiden avulla kaveri, jolla peukalo keskellä kämmentäkin. Fillarit ovat loppupeleissä todella helppoja huoltaa, keula- ja iskarihuollot teetän liikeessä erikoistyökalujen (Fox) puutteen vuoksi. Muuten lähes kaiken oppinut vuosien varrella tekemään itse. Säästää sievoisen summan vrt. kaikki tehtynä pyöräliikkeessä per vuosi. Eli kannattaa opetella itse tekemään, ei ole loppupeleissä kovinkaan vaikeaa, jos ei halua kättä laittaa taskuun aina, jos/kun jotain hajoaa. Helpommalla toki pääsee, kun aina kiikuttaa huoltoon, mutta huolloissakin kaudella tuppaa nykyään olemaan rutkasti jonoa ja mukavaa iltapuuhastelua korjailla tai huoltaa pyörää(iä) asennusoluen/lonkeron/muun/limsan kera. Nyt viimeisiä hetkiä kiikuttaa huoltoon ilman viikkojen jonoja, kuukauden päästä homma sitten ihan toinen.

nure
28.02.2025, 08.32
^Aamen! Jos hiemankin vakavammin asiaa harrastaa niin ison osan kannattaa opetella tekemään itse.

Aakoo
28.02.2025, 11.24
Itse huollan ja vaihdan osia tarpeen mukaan, mutta kyllä talven jälkeen tulee ketjut ja jarrupalat vaihdettua. Kiekkoja vaihtaessa huollan vaparin ja tunnustelen onko laakerien vaihtotarvetta tms. Kiekot voi näpytellä läpi, mutta kyllä pyörittämällä huomaa onko rihtaustarvetta vai ei. Syksyllä tulee maantiepyörä pestyä varastoon, mutta en mä sille mitään erityistä huoltoa ala tekemään.

En voi kuvitellakaan maksavani jollekin tuosta kuitenkin ihan mukavasta puuhastelusta, ja ainakin tietää että on tehty kunnolla.

maalinni
28.02.2025, 12.35
Itse huollan ja vaihdan osia tarpeen mukaan, mutta kyllä talven jälkeen tulee ketjut ja jarrupalat vaihdettua. Kiekkoja vaihtaessa huollan vaparin ja tunnustelen onko laakerien vaihtotarvetta tms. Kiekot voi näpytellä läpi, mutta kyllä pyörittämällä huomaa onko rihtaustarvetta vai ei. Syksyllä tulee maantiepyörä pestyä varastoon, mutta en mä sille mitään erityistä huoltoa ala tekemään.

En voi kuvitellakaan maksavani jollekin tuosta kuitenkin ihan mukavasta puuhastelusta, ja ainakin tietää että on tehty kunnolla.

Hyviä pointteja. Itse tajusin vasta pari vuotta sitten, että voisi alkaa pitämään huoltokirjaa fillareista. Niin muistaa tsekata juurikin nuo jarrupalat ja vaparit tms. Etenkin tyttöjen sähköpyörissä jarrupaloja saa uusia pari kertaa vuodessa. Omassa maantiepyörässä samat palat jo vuodesta 2019...

Copilot
28.02.2025, 13.59
Itse olen Stravaan merkkaillut ketjujen, laakereiden jne. vaihdot jokaisen pyörän tietoihin. Näkee suoraan monta kilsaa ketjulla on taas ajettu.

paaton
28.02.2025, 14.11
Itse olen Stravaan merkkaillut ketjujen, laakereiden jne. vaihdot jokaisen pyörän tietoihin. Näkee suoraan monta kilsaa ketjulla on taas ajettu.

probikegarage (https://www.probikegarage.com/)on aika hyvä. Käyttää stravan kalustoa hyväksi.

Pikkupyöräilijä
01.03.2025, 17.50
Kiitos vastauksista! Ehkä tässä sitten kannattaisi alkaa opettelemaan pyörän huoltamista.:)

Juha Lehtinen
01.03.2025, 18.46
Kiekon rihtaamiset olen jättänyt ammattilaisille mutta muut hommat olen tehnyt itse.

Sent from my iPhone using Tapatalk

maalinni
01.03.2025, 19.08
Kiekon rihtaamiset olen jättänyt ammattilaisille mutta muut hommat olen tehnyt itse.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sama

maalinni
01.03.2025, 19.09
Kiitos vastauksista! Ehkä tässä sitten kannattaisi alkaa opettelemaan pyörän huoltamista.:)

Pikkuhiljaa, opettele yksi homma kerrallaan. Ja ei kaikkien tarvii tykätä ropaamisesta, ajaminen on tärkeintä.

nure
01.03.2025, 20.02
Sama juttu kiekkojen rihtaamisen kanssa, kiristellä voi maltillsesti mutta rihtaaminen ammattilaisten hommia. Myös keskiön kierteiden työstö ja rotsaaminen jäänyt muiden vastuulle.

Mohkku
02.03.2025, 09.22
Itsekin teetän rihtauksen, muut teen itse. Tai äskettäin teetin jarrujen ilmauksen, kun en sitä ole ennen tehnyt, enkä nyt halunnut siihen perehtyä ja välineitä hankkia.

Vinkki vaihteiden säätöä kaipaavalle: tarkista ensin ketjujen kunto eli venymä ja puhtaus.

Lopuksi vielä kommentti, etten puhu pyörän kausihuollosta. Tarve ratkaisee, ei vuodenaika.

Esuli
02.03.2025, 11.06
https://pyorapajat.fi/fi/tampere/
Pyörä kannatta särkeä itse.
Tulee ajaoloon halvemmaksi.

nure
02.03.2025, 16.51
Taas Tampereella kaikki paremmin.

biker
02.03.2025, 17.30
Onhan vapaaehtoisvoimin toimivia pyöräpajoja ainakin Helsingissä, Turussa ja Tampereella

uljaa
03.03.2025, 17.17
Mitä ne pelkää rihtauksessa?
Rihtauspukki tietenkin on hintavahko ja tilaa vievä erikoistyökalu, mutta ei siinä työssä mitään niin ihmeellistä ole.
Kokemusten kautta todennut paremmaksi tehdä senkin itse.
Iskareissa vähän 50/50. Perushuollot kotona ja jos haluaa tuunata vaimenninta, niin ammattilaiselle.

nure
03.03.2025, 17.27
^Juuri niin, se on se rihtauspukki ja kireysmittari tilaa vievä ja kallis mutta joskus miettinyt että miksei tuollaisia voi ostaa porukkaan koska niin käyttä yhdellä henkilöllä aika olematonta.

Pikkupyöräilijä
03.03.2025, 17.44
Pikkuhiljaa, opettele yksi homma kerrallaan. Ja ei kaikkien tarvii tykätä ropaamisesta, ajaminen on tärkeintä.
Kyllä siitä varmaan tykkäisin, jos vain osaisin...:D Ja jos olisi joku kunnollinen paikka huoltamiselle (asun kerrostaloyksiössä ja täällä ei ole edes kunnollista pyörävarastoa saati mitään huoltopaikkaa)

Pikkupyöräilijä
03.03.2025, 17.46
https://pyorapajat.fi/fi/tampere/
Pyörä kannatta särkeä itse.
Tulee ajaoloon halvemmaksi.
Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta! En ole aiemmin tuollaisista kuullut.

maalinni
03.03.2025, 19.00
Mitä ne pelkää rihtauksessa?

Ei ole vaan ainakaan vielä inspannut opetella, kun liike tekee 20€/kiekko. Pitäs hommata vehkeet ja opetella jollain varakiekolla. Onneksi ei tarvii joka vuosi tehdä.

nure
03.03.2025, 19.07
Pikkupyöräilijä, kerrostalosa itsekin ja huone omille harrastuksille onneksi mutta silti Maalinnin kanssa samoilla aaltopituuksilla kunhan löytää luotettavan huoltajan.

Mohkku
04.03.2025, 00.01
Sama juttu. Itselläkin tilaa, mutta harvoin tuohon on tarvetta, joten ei kannata itse tehdä.

biker
04.03.2025, 00.40
20€ on kyllä todella halpa nykyajan kustannuksilla. Yksikin jumissa oleva nippeli niin kyllä tuohon aikaa saa menemään. Se mitä itse joku 15-20 kiekkoa kasaillu ja joku vajaa sata kiekkoa " rihtaillu" niin ei kannata hommaa pelätä. On oikeestaan ihan mukavaa puuhaa. Eikä tarvii olla hifit välineet, niillä säästää vaan vähän aikaa. Pinna-avaimiin kyllä kannattaa panostaa.

Tomy
04.03.2025, 07.33
Toinen vinkki vaihteiden säätäjille. Jos tuntuu, ettei vaihteiden säätöä saa millään kohdalleen, on vaihtajan korvake todennäköisesti vääntynyt. Korvakkeen suoristustyökalu on hyvä hankinta.

El-Carpaso
04.03.2025, 07.45
Kiekon rihtaamiseen ei myöskään tarvitse pukkia. Pyörä ylösalaisin lattialle ja nippuside haarukkaputkeen.

Toki pukin kanssa tekeminen on mukavampaa, mutta ei senkään tarvitse hirveitä maksaa, etenkin jos rihtailu on kovin satunnaista. Sit jos meinaa kiekkoja alkaa rakentamaan (tuo aika paljon varmuutta kaluston kestävyyteen), niin hyvä rihtauspukki on tosi kiva. Mulla on Park ts-2.3 ja tulee muuten nopeasti kiekot sen kanssa.

maalinni
04.03.2025, 08.06
Vitsi kun joku paikallinen Marttiyhdistys järjestäisikin kiekon kasaus -kerhon, niin voisin kyllä osallistua. Ettei tarvitsisi kantapään kautta opetella kaikkia kikkoja.

Mohkku
04.03.2025, 09.10
Se mitä itse joku 15-20 kiekkoa kasaillu ja joku vajaa sata kiekkoa " rihtaillu" niin ei kannata hommaa pelätä.

En epäile, etteikö hommaa voisi oppia. Pitäähän jokaisen pyöräliikkeen mekaanikoksi haluavankin se oppia. Pienellä osalla pyöräilijöistä vaan on tarvetta tuollaista määrää kiekkoja kasata ja rihdata.

Toki hyvä harrastus kiekkojen rakentelu ja huolto varmaan on, mutta jokainen priorisoi asioita. Itselläni on nyt 3+1 pyörää. Tuo +1 on halpa torista ostettu vanha Tunturi, jota käytän silloin, kun ei tarvitse pyörän kohtalosta stressiä ottaa eli en laske varsinaiseen pyöräkalustoon kuuluvaksi. Nyt se on viimeiset vuodet odottanut käyttöä räystään alla. Noiden lisäksi tarve kaluston määrän kasvattamisellekin olisi helppo keksiä, mutta oikeasti mitään lisäarvoa en sillä saisi. Ainoastaan säilytystilat kävisivät entistä ahtaammiksi ja rahapula pahenisi. Lapsille pitää ehkä jokunen pyörä vielä hankkia, mutta n. 4 kiekon hankinta tai huolto riittää siihen. Alkavat olla jo kasvunsa kasvaneet, eikä siellä suunnalla näytä olevan taipumusta pyöräilyn harrastamiseen. Ajaminen riittää.

nure
04.03.2025, 09.19
Oikeastaan hyvin rakennetut laatukiekot on avainsana siihen ettei kiekkoja jatkuvasti tarvikkaanrihtailla rihtailla, tietenki paljon riippuu kuskista ja ajosta.

Toisaaltaan kiekkojen rakentaminen onkin sitten taas aivan eri juttu.

uljaa
04.03.2025, 10.18
Yksivaihde.netissä on/oli loistava kuvitettu opas kiekon rakentamiseen (3-ristiin puolaus), sen avustuksella kyllä osasi kiekon kasata. Sillä opettelin.
https://www.yksivaihde.net/t/kiekon-kasaus/950
Ja kun oli parit kiekot rakennettu niillä ohjeilla, onnistui 2-ristiin kiekotkin.

Nyt on valitettavasti foorumialustan muokkausten/kuvapankkien elämisen myötä kuvat kadonneet, mutta kirjalliset ohjeet löytyy vielä.
Mikään ammattikiekonrakentaja en ole, mutta ehkä kymmenen kiekkoparia tuolta pohjalta kasannut. Useimmat nytkin ajossa olevista on itse kasattuja.
On kokeiltu pyöreää, litteää, ohennettua, ohentamatonta, J-koukkuista, suoravetoa...
Käytössä ollut maantiepyörässä, gravelissa, maasturissa, retkijyrässä...
Kyllä se kasaus ja rihtaus onnistuu, kun vain huolella malttaa tehdä.
Ja mitä huolellisemmin kasaa, sen vähemmän rihtaustarpeita.

Sivustakatsoja
04.03.2025, 10.33
Kiekkojen kasaaminen ei välttämättä ole ihan ekana jonossa. Mulla odottaa kirjahyllyssä The Art of Wheelbuilding (by Gerd Schraner), saattaa tosin olla että kirjalle ei tule tarvetta, ellei sitten eläkepäivien rattona perehdy.

nure
04.03.2025, 11.09
Tuohon liityen, onkos joku laskenut että hyödyttääkö tuo taloudellisesti? Kaikki touhuaminen on mukavaa mutta tuokin otettava huomioon...

Siis lähinnä kiekon kasaamista ajatellen.

Copilot
04.03.2025, 11.17
Tuohon liityen, onkos joku laskenut että hyödyttääkö tuo taloudellisesti? Kaikki touhuaminen on mukavaa mutta tuokin otettava huomioon...

Eikö se ollutkaan niin että harrastukset maksaa ja meillä ei lasketa.

Aakoo
04.03.2025, 11.24

Eikö tuo nyt ole kiinni siitä, voisiko ropaamisen käytetyn ajan käyttää johonkin muuhun mistä tienaa rahaa? Aika harvoin fillareiden kasaaminenkaan taloudellisesti järkevää on.

Mohkku
04.03.2025, 12.18
Eikö tuo nyt ole kiinni siitä, voisiko ropaamisen käytetyn ajan käyttää johonkin muuhun mistä tienaa rahaa?

Tai sitten ajamiseen.

El-Carpaso
04.03.2025, 12.48
En epäile, etteikö hommaa voisi oppia. Pitäähän jokaisen pyöräliikkeen mekaanikoksi haluavankin se oppia. Pienellä osalla pyöräilijöistä vaan on tarvetta tuollaista määrää kiekkoja kasata ja rihdata.

Kiekon rakentamisesta tehdään joissain yhteyksissä vähän liian esoteerista "enemmän taidetta kuin tiedettä" käsienheiluttelua. Juuri luin jonkun ideuutin viestin toisella foorumilla siitä, kuinka vasta sadan kiekon jälkeen voi olla hyvä kiekonrakentaja. Paskanmarjat! Meikäläisen ensimmäinen kiekkopari oli aivan hyvä ja on edelleen säännöllisessä ajossa uudella omistajalla. Eikä kyseiseen kiekkopariin ole tarvinnut ensirihtauksien jälkeen enää koskea.

Eli ei tarvitse ajatella, että pitäisi harjoitella useampi kiekkopari onnistuakseen. Se useamman kiekkoparin osaaminen tulee tarpeeseen vasta siinä kohtaa, kun rakentaa komponenteista, jotka täytyy itse mittailla ja joissa esim. vanne vaatii tavanomaista enemmän rankaisua suoristuakseen. Siinä vaiheessa pitää alkaa pohtimaan, mistä päin kiekkoa kireyttä alkaa siirtelemään, jottei tule yksittäisiä ylikireitä pinnoja, ylilöysiä pinnoja eikä kokonaisuus kärsi.

Varmaan helpoin tapa aloittaa on napata ostoskoriin DT Swissin joku hitsattu vanne (kokoavat käytännössä itsensä), napa jonka mitat on tiedossa (Suosittujen napojen mitat löytyy netistä ja DT Swissin napojen mitat löytyy suoraan niiden laskurista), DT Swissin competition pinnoja kiekon pinnamäärä + 1 molempia pituuksia varalle ja DT Swissin tai Sapimin aivan tavallisia 2mm kierteellä 12mm pituisia messinkinippoja. Pinnojen pituudet DT Swissin laskurista.

Hitsatut vanteet ovat kalliimpia, mutta huomattavasti helpompia rakentaa. Tavallaan. Riippuu mikä vaatimustaso on.

Ei sillä välttämättä rahaa säästä, mutta saapahan rakennettua kiekkoja, joita ei markkinoilta välttämättä valmiina löydy. Aikoinaan päädyin rakentamaan retkikiekot itse, koska mistään ei löytynyt retkikiekkosettejä, joissa olisi käytetty DT Swissin Alpine III -pinnoja. Nyt kun katselin retkipyörään uutta kiekkosettiä, niin muuten olisi löytynyt vastaavilla spekseillä, mutta vain Boost-leveydellä. Eli itse rakentamiseksi meni taas.

Toinen syy voi olla jonkun tietyn asian välttäminen. Mä en tykkää alumiininipoista. Ne säästää joitain grammoja, mutta on merkittävästi messinkisiä heikoimpia. Pitäisi tuohon yhteen ostettuun kiekkosettiin jossain välissä vaihtaa alumiinit messinkisiksi, mutta katsotaan nyt ensin miten kestävät.

Jos lähistöllä on osaava kiekkoja kasaava pyöräpaja, niin syyt kiekkojen itse rakentamiselle vähenee entisestään. Tuolle meikän läheiselle pajalle voi viedä komponentit ja valmiin kiekon saa usein jo samana päivänä. Mutta kiekkojen kasaaminen on hauskaa ja se on hyödyllinen taito, jos pitää jossain alankomaalaisella leirintäalueella ruveta vaihtamaan katkennutta pinnaa.

Marsusram
04.03.2025, 13.18
Sheldonin ohjeilla aloitin kasailun kun halusin tietyt navat kiekkoon.
https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Valmiskiekoissa ei silloin ollut aina laadukasta napaa tai sitten oli heppoisempia pinnoja ja alunippeleitä.
Nythän noita voi tilata oman maun mukaan, mutta olen jatkanut harrastusta kun kerran onnistuu.

Aakoo
04.03.2025, 13.24
Tai sitten ajamiseen.

Onko ajaminen taloudellisesti kannattavaa muille kuin sitä ammatikseen tekeville?

paaton
04.03.2025, 13.32
Onko ajaminen taloudellisesti kannattavaa muille kuin sitä ammatikseen tekeville?

Mä luulen että se oikeasti olisi. Voisi pysyä se kaljamaha poissa ja pystyisi liikkumaan sieltä fillariosien seasta vielä eläkeiässäkin. Oluttakin kulusi vähemmän, jos oikein innostuu ajamisesta. Mun mielestä tuo olisi ainakin testaamisen arvoinen juttu.

Aakoo
04.03.2025, 13.45
^ajaminen kuluttaa pyörää ja tarkoittaa rahanmenoa. Kannattaisi keskittyä kävelyyn ja uintiin, jos halvalla haluaa päästä.

Mohkku
04.03.2025, 14.01
Maksimaalinen halpuus ei ole järkevä kriteeri. Pitää määritellä mitä haluaa ja vasta sen jälkeen selvittää, mistä sen saa halvimmalla ja paljonko säästön eteen viitsii vaivaa nähdä. Tämän enempää en tässä yhteydessä talouskeskusteluun lähde.

Itse olen teettänyt yhdet kiekot suomalaisessa kivijalkaliikkeessä, hyvä tuli. Muutamat olen ostanut saksalaisista nettikaupoista, joissa myydään (tai ainakin ennen myytiin, en ole vähään aikaan niissä asioinut) kohtuuhinnalla DT Swissin vanteita Shimanon navoilla. Nekin ovat olleet toimivia. Joku liike siellä myös on (en enää muista mikä, enkä jaksa googlettaa), mistä sai valita kiekkoihin vanteet, navat, pinnat, nippelit ja pinnat muutamista vaihtoehdoista. Sieltä otin yhdet levyjarrunavoilla vannejarruvanteet, niihinkin olen ollut tyytyväinen. Voi vaihtaa pyörästä toiseen, jos siltä tuntuu. Nyt voi keskittyä ajamiseen, eikä rihtauksen opetteluun.

Ohiampuja
04.03.2025, 14.26
Mihin viette pyörän kausihuoltoon? Vai huollatteko itse? Suosituksia Pirkanmaalta?
Itse huollan omat pyöräni, mutta onhan täällä monta hyvää huoltoliikettä.

Vaikka nyt R-tech, Emilia Sport, Harjun Sähköpyörähuolto, Servizio Corse...

Aakoo
04.03.2025, 14.26
^^No, kukin harrastaa miten parhaiten näkee ja käyttää lopun vapaa-aikansa samoin. Mun mielestä huoltohommat on ihan kivaa ajanvietettä, eikä tarvitse sitten tien päälläkään sormi suussa itkeä jos joku ongelma sattuu tulemaan ;).

Ohiampuja
04.03.2025, 14.40
Itse teen tai ainakin pyrin tekemään tämän tyyppisen kausihuollon keväisin.
.

Polkupyörän huolellinen pesu.
Rungon tarkastus, kaikki hitsaussaumat ja drop-outit.
Vanteiden tarkastus: jarrupinnat, sivuheitto ja pinnojen kireys.
Etu- ja takanavan laakerivälyksen tarkastus.
Jarrupalojen kunnon ja asennon tarkastus.
Levyjarrujen levyjen kireyden, letkujen ja nestevuotojen tarkastus
Kaikkien vaijereiden tarkastus ja voitelu. Tarvittaessa vaihto.
Ketjujen ja rattaiden kunnon tarkastus ja mahdollinen vaihto.
Etu- ja takajousituksen, sekä linkkujen ja laakereiden kiinnitysruuvien tarkastus. Kaikkien liukuputkien ja öljyvuotojen tarkastus.
Ruuvien kireyden tarkastus; satula, ohjaustanko, jarrut, kiekot, takapakka, etulehdet.
Keskiön välyksen ja kireyden tarkastus ja kampien kireyden tarkastus.
Vaihteiden säätöjen tarkastus. Erityisesti rajoitinruuvit !

Vuoden - Parin välein, riippuen pyörästä ja sen käyttöasteesta.

Takavaihtajan purku ja voitelu.
Ohjainlaakerin tarkastus ja voitelu sekä välyksen säätö.
Polkimien tarkastus ja voitelu.
Vapaarattaan puhdistus ja voitelu.
Takaiskarin ja keulan, sekä linkkujen täyshuolto.
Jarrupalojen tarkistus / vaihto.

biker
04.03.2025, 15.23
https://youtu.be/YNMjZN_sMgY?si=WTS78kzflE6HdN1u

Tässä muuten mielestäni tuubin selkein video 32h kiekon pinnaukseen.

Opulus
04.03.2025, 15.33
^^No, kukin harrastaa miten parhaiten näkee ja käyttää lopun vapaa-aikansa samoin. Mun mielestä huoltohommat on ihan kivaa ajanvietettä, eikä tarvitse sitten tien päälläkään sormi suussa itkeä jos joku ongelma sattuu tulemaan.

Muuten ihan hyvä kommentti, johon ei ole mitään sanomista, mutta pieni ihmettely silti siitä oliko tarpeen valita loppuun juuri tuollainen ilmaisu:seko::eek: Siis jo se ei ollut neutraaliksi tarkoitettu (ja minä vain tapani mukaan luin sen turhan kriittisellä silmällä).

Ei kai tien päälle jääminen ja autokyydin hankkimisen tarve ole kenellekään kuin korkeintaan keskimääräistä suuremman harmituksen paikka - eli kuviteltavissa ollut, kenties yllättävä muttei aivan odottamaton ja normaaliin pyöräilyelämään kuuluva tapahtuma?

Enemmän tai vähemmän anekdoottina: itselleni on kaksi kertaa käynyt niin että pinnan katkeaminen on aiheuttanut sen että kotiin oli siirryttävä muulla keinoin. Jos minulla olisi ollut noilla lenkeillä mukana tarvittavat varapinnat ja pinna-avain, jota olisin myös osannut käyttää, olisin varmaankin onnistunut jatkamaan matkaa, mutta aikaa siihenkin olisi mennyt (ja kenties olisin ollut kotona myöhemmin). Ihan ilman kustannuksia en tietenkään selvinnyt, mutta kun tuommoisia sattumuksia ei kovin usein osu kohdalle, ne katoavat pyöräilyharrastuksen yleisiin kustannuksiin.

(Ensimmäisellä kerralla kävi kyllä niin että porukkalenkkikaveri kävi hakemassa autollaan ja toisella niin että laupias samarialainen kuskasi miehen ja pyörän pakettiautollaan lähimmälle rautatieasemalle.)

Kyseiset kiekot olivat muuten samaa käytettynä ostettua paria. Laadukkaana ja suhteellisen huoltovapaana tunnettua mallia, mutta saattaa olla että edellinen omistaja kuului niihin, jotka syystä tai toisesta tekevät huoltohommansa, mukaanlukien pinnojen ajoittaisen kiristyksen, itse?:rolleyes:

Anyway, on myös fillaristeja, joista huoltohommat olisivat kivaa ajanviitettä (ja jotka myös osaisivat tai ainakin oppisivat tekemään ne kunnolla), mutta joille on ongelmana vapaa-ajan vähäisyys ja jotka siksi käyttävät senkin ajan mieluummin itse ajamiseen.

PS Itse kuulun niihin, jotka pitäisivät idioottina jokaista, joka antaisi fillarinsa heidän tasoisensa mekaanikon käsiin. Toisin sanoen, tunnen kykyjeni rajat. Tai ainakin olen hyväksynyt sen että useimpiin, yksinkertaisina pidettyihinkin huoltotöihin tarvittavan osaamisen tason saavuttaminen vaatisi tässä iässä suhteettoman paljon aikaa ja vaivaa, etenkin kun muusta ajanvietteestä (mukaanlukien foorumille kirjoittaminen:cool:) ei ole pulaa.

M A
04.03.2025, 16.16
.

-- -- --

Tää on aikas hyvän näköinen lista. Pitää tallentaa johonkin tarkastuslistaksi. Hyvä käydä kaikki kerran vuodessa läpi, vaikka noita pulttien kireyksiä ym. tuleekin tarkkailtua säännöllisen epäsäännöllisesti. Kun on joskus kaivellut ketjuja kasetin ja pinnojen välistä metsässä oppii silloin tällöin kurkkaamaan että rajat on kohdillaan :p

Noista lisälistan askareista takavaihtajan purkua ja voitelua en oo koskaan tehnyt, en tiiä pitäiskö koittaa :rolleyes: Takaiskarinkin huollatin ihan marmorilla, mutta ajatus olisi tehdä pikkuhuolto jatkossa itse, ellei foxi ala taas kurlata.

harald
04.03.2025, 16.42
Vähiten hukkaantuu ajoaikaa jos huoltaa heti itse, eikä kiikuta pyörää jonnekin muualle huoltoon viikoksi.

maalinni
04.03.2025, 16.43
Purin atomeiksi vaimon pyörästä n. 8v vanhan shimanon xt takavaihtajan. Se oli enemmän tai vähemmän uuden veroisessa kunnossa. Tästä viisastuneena en ole kajonnut oman gravelin takavastaavaan. Tosin aika siistissä käytössä tuo vaimon fillari vaikka ajoikin pari vuotta ympäri vuoden.

edit: Rissat tulee huollettua vuosittain.

paaton
04.03.2025, 16.55
Purin atomeiksi vaimon pyörästä n. 8v vanhan shimanon xt takavaihtajan. Se oli enemmän tai vähemmän uuden veroisessa kunnossa. Tästä viisastuneena en ole kajonnut oman gravelin takavastaavaan. Tosin aika siistissä käytössä tuo vaimon fillari vaikka ajoikin pari vuotta ympäri vuoden.

edit: Rissat tulee huollettua vuosittain.

Eihän näistä tarvitse muuta huoltaa kuin kitkajarru. Tuon huollon tarpeen huomaa helposti liikuttelemalla häkkiä. Jos se liikkuu nytkähtelemällä, niin nätti rasvaus jarrulle.

justus6969
04.03.2025, 17.07
en tee mitään kausihuoltoa, paitsi syksyllä pesen kesäfillarit ja voitelen ketjut. Muuten tarpeen mukaan, muutama periaate on

-vaihdan kerran ketjut voimansiirron elinaikana. Sitten kun on lopussa, vaihtuu koko voimansiirto kerralla
-edelliseen liittyen, en vaihda aina vaijereita. Huomannut tarpeettomaksi
-jarruja en enää ilmaa itse
-iskareita en huolla. Takana on nyt jousi sattuneesta syystä

Koska kyse on harrastuksen lisäksi kesällä liikkumismuodosta, on välillä pakko ottaa itseään niskasta kiinni ja huoltaa. Yleensä odotan, että on pari fillaria ajokelvottomassa kunnossa ja kerään energiaa sekä täydennän viinivaraston. Ei mitään oluita :D

Pinnojen kiristely-innostusta olen aina kummastellut. Muissa kuin maastopyörissä en ole ikinä kiristellyt, mtb:ssä on ollut pakko kun on pinnoja katkeillut tai muuten kiekot menneet banaaneiksi. Flatbar-gravelilla on ajettu nyt n. 21 tkm samoilla kiekoilla, kohta täytyy miettiä vaihtamista napojen takia. Mutta en prkle rihtaa!

Aakoo
04.03.2025, 17.11

Tämä oli hyvä lista. Itse en tosin koskaan voitele vaijereita vaan vaihdan aina uudet. Polkimet opin irrottamaan ja rasvaamaan kierteet kerran vuodessa sen jälkeen kun Shimanon poljin jymähti Campan kuitukampiin. Metallipajalla meni useampi kobolttiterä kun kairattiin akselia ontoksi että lähti irti :). Tulee myös satulatolppaa nostettua / pyöräytettyä.

Opulus
04.03.2025, 18.46
Vähiten hukkaantuu ajoaikaa jos huoltaa heti itse, eikä kiikuta pyörää jonnekin muualle huoltoon viikoksi.

Totta tuokin - mutta vain niiden kohdalla, joilla on käytössään ainoastaan se yksi kulloisiinkin ajo-olosuhteisiin ja tarkoituksiin sopiva pyörä.

Omalla kohdalla se on tarkoittanut sitä että jos maantiepyörä on viety huoltoon, on jatkettu ajamista crossarilla tai sittemmin gravelfillarilla. Ja talvella kun viimeksi mainittu vaati luottomekaanikon huomiota, kaivettiin crossari naftaliinista, so to speak, ja jatkettiin ajamista (ja ihmeteltiin mihin tässä oikeastaan oli gravelia tarvittu:rolleyes:).

Nykyään olisi vaihtoehtona myös vanha maantieraketti, joka jatkaa elämäänsä traineripyöränä.

nure
04.03.2025, 21.17
Aakoo, lähinnä tarkoitin sitä että tilaanko kiekon esim. NalleKarkkiKaupasta vai ostanko samat osat ja kasaan itse, kannattaako vain harrastuksen vuoksi?

JackOja
04.03.2025, 21.28
Harrastuksen vuoksi kannattaa.

Föhn
04.03.2025, 22.16
Aakoo, lähinnä tarkoitin sitä että tilaanko kiekon esim. NalleKarkkiKaupasta vai ostanko samat osat ja kasaan itse, kannattaako vain harrastuksen vuoksi?
No äkkiäkös sitä laskee kustannukset. Ei ole vaikeaa.

Paljonko on sitten leivottu duunin hintaa Är kakkosen osien hintoihin vai onko työ erillään. En tiedä.

Föhn
04.03.2025, 22.54
Kausihuoltoon liittyen: Kun maantiekausi loppuu niin fillari osiksi. Siis kokonaan ja täysi läpikäynti.
Läpi vuoden ajossa olevat fillarit saa tuon saman läpikäynnin pienemmässä mittakaavassa. Tykkään pitää varastoa osista joten rikkonaiset tai kuluneet osat on helppo äkkiä vaihtaa eikä tartte tilailla. Tai voi tehdä halutessaan jotain muutoksia jarrupiiriin esimerkisi.
Mutta joo, huollan pyöräni säänöllisesti mutta joskus kiireiden takia käytän myös ostopalveluita. Ja lähinnä silloin kun jälkikasvu ei voi toimittaa fillaria minulle. Eikä mulla satu olemaan osia talon ainoaa Ultegra vaihteiseen fillariin.

nure
05.03.2025, 00.04
^ Yhdet teettänyt mutten muista oliko erikseen määritelty työ hintaa vai oliko "kätketty" osien hintoihin. Loistavat ja hyvin tehdyt kiekot kuitenkin!

Täytyy joku kerta joutilaana laskea hinnat...

Aakoo
05.03.2025, 11.30

No se nyt tosiaan riippuu siitä, löytääkö osia tarjouksesta vaiko eikö. Esim. itse kasailin tarjouksesta löydettyihin DT350 napoihin LB kuitukehät ja itse tusaamalla hinnaksi tuli 630€. Oli se muutamat sataset halvempi kuin vastaavat valmiit kiekot. Omalle työlle en tietenkään mitään arvoa laskenut.

YocceT
05.03.2025, 14.08
Kausihuoltoon liittyen: Kun maantiekausi loppuu niin fillari osiksi. Siis kokonaan ja täysi läpikäynti.

Ei jaksa. Pesu ja varastoon. Jos joku osa menee rikki niin korjataan sitten kun menee. Vain kulutusosia (voimansiirto, jarrupalat) tulee seurattua tarkemmin.

Ohiampuja
05.03.2025, 16.17
Noista lisälistan askareista takavaihtajan purkua ja voitelua en oo koskaan tehnyt...
Joo, en minäkään koko takavaihtajaa pura. Lähinnä se on tuon kitkajarrun ja rissojen avaus/voitelu.

Noin olen sen vaan omaan tsekki-listaani kirjoittanut.

M A
11.03.2025, 11.11
Tuon kitkajarrun voisi ehkä ottaa työlistalle keväällä

maalinni
11.03.2025, 21.52
Tuon kitkajarrun voisi ehkä ottaa työlistalle keväällä

Voiko Sramin kytkintä edes huoltaa? Tai pitääkö?

M A
12.03.2025, 00.06
En tiä, mulla on orbeassa slx n. 6Mm ajettu eikä koskaan huollettu. Toimii. Spessun GX:llä viidesosa kilsoja niin en sille aatellut tehdä mitään