PDA

Näytä tavallinen näkymä : Torpedo-tietäjiä?



JiiPeeOo
16.02.2025, 21.40
Löytyykö Torpedo tietäjiä? Aloin vanhaa pyörää kunnostamaan, ei takaratas pure päälle. Otin sitä auki ja oon katellu "räjäytyskuvia", mutta ne ei näytä mikään oikein natsaavan ja mieleen hiipikin ajatus, että edellinen purkaja olis vaan lyöny osat sisään satunnaisessa järjestyksessä..?
3-vaihteinen on tää. 40 vuotta oon korjaillu kaikenlaista, enkä tätäkään hevillä jättäis yrittämättä.

Onko tietoa, tai hyviä linkkejä?

Zykkel
16.02.2025, 21.57
Ei ole Torpedot ominta aluetta, mutta YouTubesta voisi yrittää sopivaa videota katsella: Torpedo hub service - YouTube (https://www.youtube.com/results?search_query=Torpedo+hub+service)

Kanuuna
16.02.2025, 23.30
Olikos Velogilla viteoo Torpeedosta? Sieltä vikkiä kasaamiseen.

nure
16.02.2025, 23.58
Jostain vanhan liiton kivijalasta vois löytää infoa. Paskamainen puretta ja varsinkin koottava, kuulema.

JiiPeeOo
17.02.2025, 09.13
Lukeeko noissa jossain se tyyppi/malli..?
https://www.youtube.com/watch?v=d7QtEHTvLso Toi oli sinänsä hyvin kuvattu video ja paljon tutun näköisiä osia, mutta.. mä kun avaan sitä jarrusalvan puolta, niin heti on ne jouset tulossa ulos? Kun taas tossa videossa ja monissa räjäytyskuvissa ne on niinku "toisella puolella" tai siellä "sisuksissa".

hubba
17.02.2025, 10.30
Ensiapuna voi koittaa jollain liuottimella (vaikka jarrujenputsausspray) poistaa vanhaa öljyä mikä usein kovettuu töhnäksi. Tuo töhnä voi jumittaa kynnet paikalleen mikä aiheuttaa tyhjän polkemista.

Kannattaa joka kynsi käydä erikseen läpi että liikkuu vapaasti ja jousessa tuntuu vastusta. Putsauksen jälkeen anna liuottimen haihtua ja uudet öljyt sisään, reiluhkosti vaikka jotain paksua moottoriöljyä.

Noita on hankala kasata väärässä järjestyksessä jos ei ihan atomeiksi pura, jos jouset laittaa väärin ongelmia tulee lähinnä vaihteiden toimintaan.

Joskus myös itse takaratas voi pyöriä tyhjää, tarkasta että lukkorengas pitää rattaan tiukasti niissä lovissa mikä estää rattaan pyörimisen, joskus olen laittanut 2 lukkorengasta päällekkäin että ratas pysyy paikallaan.

Yedi.
17.02.2025, 12.15
Kuten edellä mainittu. Pura ensin osiin ja pese kaikki osat puhtaaksi. Öljyä osiin kasausvaiheessa ja laakereihin tietysti sopivaa vaseliinia.

Vaikka tuossa yksi kertomus kolmivaihteisen Torpedon purkamisesta: https://www.700c.dk/?torpedo-3-speed-h3111

Itse olen purkanut Torpedot & SA:tkin niin pieniin osiin, kun saa. Ei niissä mitään mystiikkaa ole ja helposti ne saa kasaan, kun pitää eri osakokonaisuuksien osat erillään purkamis- ja pesuvaiheissa.

Toiminta on hyvin loogista, kun katsoo miten voima kulkee ketjurattaasta sisäosien kautta navan kuoreen. Sisäosat voi kasata pakettiin akselille ja katsoa miten vaihteisto toimii, niin pääsee ymmärrykseen mitä siellä tapahtuu. Akselilla liikkuvien osien pitää liikkua vaihdetta siirrettäessä ja kun jarruttamisen jälkeen poljetaan eteen päin. Samoin 'kynsien' pitää ottaa kiinni. Nuo toiminnot kun toimii, niin voiman saa kulkemaan ketjurattaalta navan kuoreen.

Navan toiminnan kun miettii ja ymmärtää, niin mahdollinen vikapaikka selviää helposti.

Edit:

Tuolta löytyy F&S:n yks-, kaks-, ja kolmekertaisiin (nahkahousujen kielellä) huolto-ohjeet, joissa toimintaselostukset ja muut dokumentit: https://veloklassiker.ch/service/hinterradnaben/fichtel-sachs/
Tuolla on 515 huolto-ohje käännettynä englanniksi: https://thecabe.com/forum/threads/fichtel-sachs-torpedo-515-handbooks-and-service-diagrams-google-translate-project.244972/
Kaikkien mallien toiminta on melkolailla sama, joten tuota 515:n ohjetta voi soveltaa myös muihin malleihin. Vuosien varrella navan kuorissa on ollut eroavaisuuksia, mutta sisäinen toiminta on pysynyt melkolailla samana...

JiiPeeOo
17.02.2025, 15.44
No, ei muuta ku purkamaan ja pesemään. Täytyy ottaa kuvia myös. Niistä on usein apua myöhemmin...

Yedi.
17.02.2025, 18.28
En muista voiko "takarattaa puremattomuuden" aiheuttaa suoraan se, että jos vaihteen siirtäjässä ei ole vetoa niin aurinkopyörä on sellaisessa asennossa, että tararatas pyörii tyhjää. Tuo on helppo kokeilla, kun vetää vähän vaihteensiirtäjän ketjusta ja kokeilee ottaako napa "vetoa päälle" takarattaalta.

JiiPeeOo
17.02.2025, 19.47
No niin, purin tuon taas ja liottelin osia bensassa tovin, putsailin ja kasasin. Laakereihin vaseliinit ja ennen ku laitoin jarruvipu-kuvun, niin lorautin snadisti vaihteistoöljyä sisään. Tuntuis muuten mahdollisesti jopa toimivalta (siis ne kynnethän siellä makas jumissa), mutta juurikin tuosta ketjusta vetämällä ei oo oikein mitään "tuntua"? Edelleen mä myöskin ihmettelen tätä mallia, kun en oo yhteenkään räjäytyskuvaan törmänny, missä molemmat jouset on jarruvivun puolella. 3-gang Torpedo siinä luki ulkopuolella. Luulisin, että se ketju "tulee ulos" vetämällä, mutta silloin vois myös kuvitella, että olis joku jousi myös sillä puolella, eli rattaan ja vaihteiston välissä??

hubba
17.02.2025, 20.00
Nuo jouset voi tosiaan laittaa väärin. Yhden navan olen korjannut missä jouset oli samalla puolella eikä muistaakseni 3 vaihde toiminut. Korjaantui siirtämällä toinen jousi oikeaan paikkaan. Koita kasata sen räjäytyskuvan mukaan.

JiiPeeOo
17.02.2025, 21.53
http://www.3gang.de/3-gang/3111_expl.html

Tossa on kutakuinkin samat palikat ja jouset toisella puolella.. Tietääpähän, mitä huomenna tekee..

Yedi.
18.02.2025, 09.29
Tuolla https://thecabe.com/forum/threads/fichtel-sachs-torpedo-515-handbooks-and-service-diagrams-google-translate-project.244972/ huolto-ohjeessa/toimintaselostuksessa kuvissa Abb. 2 (3-vaihde), Abb. 3 (2-vaihde) ja Abb. 4 (1-vaihde) näkee miten vaihteensiirtäjä/ketju liikuttaa saman ohjeen räjäytyskuvan osaa no. 38 (kupplungrad/coupling wheel kai kytkin/kytkinrengas? ja tuossa osassa on planeettavaihteen aurinkopyörä). Sitä siirtää/painaa vasemmalle akselilla oleva jousi ja vaihteensiirtäjästä/ketjusta vetämällä sitä siirretään oikealle.
Jos vaihteensiirtäjässä/ketjussa ei ole mitään "tuntua", niin jousi saattaa olla väärässä paikassa.

Alempana tuossa linkatussa keskusteluketjussa vastauksen #2 ohjeen sivujen 4+5 kuvassa näkee missä kohtaa jouset pitäisi olla kasatussa navassa. Vaikka tuo ohje on 515:lle niin 3111:ssa on (ainakin tuossa kohtaa) sama sisärakenne.

JiiPeeOo
18.02.2025, 14.54
Joo tota.. Ymmärrän nyt kyllä, mihin ne jouset tulee, mutta se vaan vahvistaa käsitystä siitä, että joku on tän avannut ennen mua ja kasannut sitten väärin, eikä ehkä ihan kaikkia osiakaan enää ole mukaan survonut. Yhtään prikkaa ei ole akselilla, vaikka ura prikalle löytyy - luultavasti laihalle jouselle? Nyt se jousi työntää pienen laakerin ulos ja tod näk siitäkin kohtaa puuttuu joku osa, koska ei voine olla niin, että vain mutteri pitää laakerin paikallaan? Eikä tässä ollu kiristysmutteriakaan.. eli, kun osia puuttuu, eikä edes tiedä mitä kaikkea, niin taitaa jäädä tää savotta odottamaan parempia aikoja. Kiitos kuitenkin neuvoista ja linkeistä.

Yedi.
18.02.2025, 15.13
Jos löytyy lähistöltä vanhemman ajan pyöräliike, niin niillä on monesti vielä varaosia noihin napoihin. Samoin toimintakeskuksissa, työpajoissa/vst., joissa kunnostelevan fillareita on monesti noita napoja, niin sieltä voisi löytyä vastaava napa ja/tai osia napaan.

Zykkel
18.02.2025, 15.57
^^Jos satut pääkaupunkiseudulla asumaan, niin Hiltusen pyörähuolto - Herttoniemenranta (https://hiltusenpyora.fi/) on old school pyörähuolto. Helsingin Kyläsaaren kierrätyskeskuksessa Kierrätyskeskus Kyläsaari - Kierrätyskeskus (https://kierratyskeskus.fi/myymala/kylasaari/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA_NC9BhCkARIsABSnSTb2XYk4EajPvq5SZa9Q BMPsQlOeXNchrvyy68WrDo6jtQ_0nvKphMYaAkzMEALw_wcB) on jopa purettujen pyörien osien kauppa ja muutamalla kympillä tai eurolla purkamattomia projektipyöriä.

Yedi.
18.02.2025, 16.52
Sram:han osti oikeudet F&S / Torpedo -napoihin tai sai ne yrityskaupassa ja teki/tekee samaa napaa Sram T3 -nimellä. En ole tutkinut, mutta voi hyvinkin olla että Sram T3 (vara)osat käy suoraan myös F&S-aikakauden vaihdenapoihin. Ainakin vaihdevaijeriosat ja -vipu käy suoraan vanhoihin F&S napoihin.
T3:sen osia voi löytyä myös new school / uudemman ajan fillariliikkeistä. Esim.: https://bikable.fi/osat/navat/vaihteistonapojen-varaosat?brand[]=SRAM&page=1&products_per_page=30&sorting=bestsellers

Wanhat saksassa tehdyt F&S -navat on tehty wanhan ajan tyyliin ja kunnon aineista, joten ne kestää lähes ikuisesti, kun huoltaa ne muutaman vuoden välein ja pitää laakerit oikeassa kireydessä & riittävästi rasvattuna.