Näytä tavallinen näkymä : Kevytsähköt pääosin endurotyyppisessä ajossa.
JiiPee82
09.02.2025, 23.13
Kiinnostaisi kuulla käyttökokemuksia kevytsähköistä avustamassa nousumetreillä.
Lähinnä ajatuksissa ollut Levo sl tai Kenevo sl.
Olen hetken omistanut täysitehoisen Trekin Railin, mutta sen alaspäin ajaminen oli liian kaukana ”maastopyörästä”, eli hyppiminen ja keventely hyvin raskasta.
Kuinka hyvin akku kestää avustaa nousuissa esim. trail teholla ja sitten alamäkeen mahdollisesti täydellä
teholla?
Chat GPT
10.02.2025, 10.20
Jos ajatellaan että kevytsähkö painaa sen 3 kiloa vähemmän kuin normaali niin käytännössä suurin osa painoerosta tulee juuri akusta. Endurossa osista ei pahemmin kärsi kevennellä.
En usko että tuo ero muuttaa ajokokemusta juurikaan muuten paitsi tuomalla range ahdistuksen. Ainakaan omalla kohdalla se ei muuttanut ja kevytsähkäri sai lähteä.
Itsellä ei ole kokemusta, mutta jos haluaa täydet tehot ja vähän painoa niin tässä saa sitä halvalla:https://mountainbikeshop.fi/tuote/cannondale-moterra-sl-2-carbon/ Mountain bike shop myy myös Spessuu niin kannattaa käydä sieltä kyseleen. Niillä on Kenevo SL S4 todella sopivasti jos koko osuu.
Kiinnostaisi kuulla käyttökokemuksia kevytsähköistä avustamassa nousumetreillä.
Lähinnä ajatuksissa ollut Levo sl tai Kenevo sl.
Olen hetken omistanut täysitehoisen Trekin Railin, mutta sen alaspäin ajaminen oli liian kaukana ”maastopyörästä”, eli hyppiminen ja keventely hyvin raskasta.
Kuinka hyvin akku kestää avustaa nousuissa esim. trail teholla ja sitten alamäkeen mahdollisesti täydellä
teholla?
Itsellä Orbea Rise M20 vuodelta 2022. Keula päivitetty 34 foxista -> 36 lamamallin foxiin sekä jarrut 2 mäntäsistä 4 mäntäisiin.
Keväällä ja syksyllä bikepark kauden ohessa tulee tuolla pääosin ajettua paikallista mäkeä ylös ja laskettua rännit alas.
Luomulla ajoin tunnissa ehkä 4-5 laskua alas, tuolla menee samassa ajassa 8-12 laskua. Tuossa vain 360wh akku, mutta kyllä sillä menee boostilla ehkä 16-20 nousua joka on noin 1000-1200 nousu metriä. Traililla sit vielä enemmän. Meidän mäellä ei toki tarvitse polkea lainkaan alaspäin mentäessä.
Nyt on talvipoluilla myös tullut ajettua aika paljon ja kyllä tuo aika kivasti liikkuu sekä akkukin riittää ihan avustuksesta riippuen (trail tai boost) 2-4 tuntia joka ainakin itselle on enemmän kuin tarpeeksi.
En toki täys sähköä ole ikinä koittanut, mutta tuo rise on ainakin tuntumaltaan tosi lähellä akustista pyörää ja on kevyt käsitellä.
Kuminauha
10.02.2025, 13.01
Kunnon enduro alaspäin poluilla emtb lisäpaino mun mielestä vaan auttaa siihen miten pyörä toimii, kuhan ei nyt mikään super painava ole. Jotenkin vakaampi, toki ihan vaan oma mielipide.
Minulla on tuollainen Kenevo SL sillä vanhemmalla versiolla siitä moottorista. Pääsee sillä mäkiä ylös helpommin kuin luomulla eli ei tarvitse tunkata. Ja alas mennessä se tuntuu melkein luomupyörältä varsinkin täyspainavaan ebikeen verrattuna. Kenevo SL:ssä pitää vaihteita käyttää samalla tavalla kuin luomussakin toisin kuin noissa täysin avustavissa jossa vaihteella ei aina ole niin väliä.
Traili avustuksella pääsee noin 30-40 km vähän maastosta riippuen kesäkelissä. Talvella sitten vähän vähemmän. FLOW mtb lehti testaa sähköpyörillä tuollaista mäki ylös ja sitten alas looppia. Sieltä voi vertailla tuloksia eri pyörien välillä. Minulla on myös range extenderi ja sen avulla päässee sitten jo yli 50 km traili avustuksella.
Kiinnostaisi kuulla käyttökokemuksia kevytsähköistä avustamassa nousumetreillä.
Lähinnä ajatuksissa ollut Levo sl tai Kenevo sl.
Olen hetken omistanut täysitehoisen Trekin Railin, mutta sen alaspäin ajaminen oli liian kaukana ”maastopyörästä”, eli hyppiminen ja keventely hyvin raskasta.
Kuinka hyvin akku kestää avustaa nousuissa esim. trail teholla ja sitten alamäkeen mahdollisesti täydellä
teholla?
itsellä on enduroajosta kokemusta:
-14 kilon luomusta (Canyon Torque CF)
-23 kilon sähköstä (Canyon Spectral:ON)
-34 kilon sähköstä (kiinalainen 1500W ydinvoimala)
Ylivoimaisesti paras tähän mennessä on ollut Canyon Spectral:ON. Jotenkin tässä paino ja geometria osuu täydelliseen kulminaatiopisteeseen. 160 milliä joustoa, ketterä mutta suuntavakaa samaan aikaan. Akku 900Wh, joten loppuu mieheltä kunto ennen kuin pyörästä akku. Hypyissäkin yllättävän kevyt käsiteltävä.
Pitää muistaa, että kapitalismi ajaa keksimään innovaatioita vain taloudellisista syistä. Kevytsähköpyörä on mitä loistavin tapa valmistajille nostaa katteita. Tällaisen pyörän valmistaminen on halvempaa kuin perinteisen sähköpyörän, mutta ainakin toistaiseksi myyntihinnat ovat jopa kalliimpia!
Mulla ollut erilaisia enskoja ja jostain vuodesta 2012 alkaen on tullut ajettua alamäkeä, niin hissi-, polku- kuin shuttleavusteisesti. 2018 hommasin Focus Jam2 sähkärin (mun setupissa joku 23kg), jota tuunasin paremmalla keulalla. Kävin pari kertaa kokeilemassa bikeparkissa todetakseni, että ei kiitos. Sitten hommasin Orbea Rise M20, johon enskakiekot, 150mm Lyrikki keulalle ja nelimäntäjarrut. Myös hiilaristonga ja xtr takapakka kevennykseen. Oisko jotain 18kg nyt ajokunnossa paino. Tällä ajettu niin Swinghillissä, Sappeella, Järvsössä ja Åressa. Aivan huippupeli alamäkipainotteiseen ajoonkin. Yleispyöräksi hommasin ja pääosin ajan polkuja, mutta tän kanssa ei kaipaa yhtään luomupyörää alamäessäkään.
itsellä on enduroajosta kokemusta:
-14 kilon luomusta (Canyon Torque CF)
-23 kilon sähköstä (Canyon Spectral:ON)
-34 kilon sähköstä (kiinalainen 1500W ydinvoimala)
Ylivoimaisesti paras tähän mennessä on ollut Canyon Spectral:ON. Jotenkin tässä paino ja geometria osuu täydelliseen kulminaatiopisteeseen. 160 milliä joustoa, ketterä mutta suuntavakaa samaan aikaan. Akku 900Wh, joten loppuu mieheltä kunto ennen kuin pyörästä akku. Hypyissäkin yllättävän kevyt käsiteltävä.
Pitää muistaa, että kapitalismi ajaa keksimään innovaatioita vain taloudellisista syistä. Kevytsähköpyörä on mitä loistavin tapa valmistajille nostaa katteita. Tällaisen pyörän valmistaminen on halvempaa kuin perinteisen sähköpyörän, mutta ainakin toistaiseksi myyntihinnat ovat jopa kalliimpia!
Tuosta Risestä tuli juuri uusi versio, jota saa kahtena erityyppisenä setuppina. Itseäni kiinnostaa juurikin tuo uusi Rise selkeästi eniten tämän hetken tarjonnasta. Jossain kun pääisi vielä koeajamaan.
https://www.youtube.com/watch?v=s_GLNpes-0E
Tuolta saat tilattua Orbean testiin toimituskuluijen hinnalla:
https://www.bikeshop.fi/Orbea-testipyorat/ekauppa/pORBEATESTIEMTB/
maalinni
13.04.2025, 10.27
Tuolta saat tilattua Orbean testiin toimituskuluijen hinnalla:
https://www.bikeshop.fi/Orbea-testipyorat/ekauppa/pORBEATESTIEMTB/
Ja postarit saa takaisin, jos ostaa pyörän
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.