PDA

Näytä tavallinen näkymä : Schwalbe Radial



Chat GPT
29.01.2025, 21.11
Onko jollain ilman kaupallista intressiä olevaa kokemusta noista renkaista ? Tuoko Radial oikeasti jotain parempaa ja jopa havaittavaa eroa ajokokemukseen ?

https://www.schwalbe.com/en/radialtires-mtb/?srsltid=AfmBOor9VZUOWRONJo0jR5geY_hxBbm3OlH-vMXAzyjziY8qiePTAJbA

Sambolo
30.01.2025, 02.34
Yhdessä tavallaan ”sokko”testissä(eivät tienneet tästä teknologiasta tms) haukuttiin nää, luotan siihen testiin eniten. Voi toki olla et muut brändit makso niille enemmän! :D Elikkäs vital mtb, heillä muutkin testit olleet ihan mielenkiintoisia ja tuloksissa samaa mitä itse havainnut. Toki testaavat näitä lähinnä parkkiajossa whistlerissä.. muutenkin huomaa testien eron lähtökohdissa, muissa testeissä miinuksena sanotaan renkaiden huono rullaavuus, tässä testissä se oli paras. Muut testit vertaa radial gravity malleja exoihin ja vastaaviin, tämä testi muihin vahvakylkisiin.

https://youtu.be/bv80jm0vOsA?si=_immxrdUygALP8E2

Bndit
30.01.2025, 09.37
Aika paljon lukenut noista eri lähteistä ja ilmeisen toimivat kaikin puolin. Itse en VitalMTB:een testeille paljon arvoa anna sen jälkeen kun Core R:iä kehuttiin jarrutesteissä :D. Itselläkin pari Albertteja ihan vaan mielenkiinnosta ensi kesäksi vararenkaina.

Chat GPT
30.01.2025, 10.13
Opiskelin asiaa ja kyllä nuo positiivisia arvioita saivat. Taidan myös hommata kesäksi Albertista tuon trail version testiin kun moitittu rullaavuus ei sähköllä ole ongelma.

Sambolo
30.01.2025, 10.46
Jarrutesti oli pelkkää asiaa :) Varmaan märissä pehmeissä olosuhteissa radiaalit jeppis, jos pehmeät epämääräisen tuntuvat renkaat ei haittaa. Ite miettiny, onko swalpe alkanut käyttämään radiaalia ”salaa” jo tachy chaneissa aikanaan, on niin erilaiset verrattuna muihin swalpeihin. Onkoha noissa radiaaleissakin eroa esim albert vs shredda muutakin kuin kuviossa, tuota shreddaa kehutaan aika paljo, vois olla syksy/talvi renkaana jeppis.

harald
30.01.2025, 11.06
yo testissä ehkä Albert väärä rengas. Joku Shredda sopisi paremmin.

Sambolo
30.01.2025, 12.18
En usko että shredda sopii kuivaan parkkiin, vaikka olikin loose over hard, mm vois olla ok jeppis.

miumau
30.01.2025, 16.13
Pari kuukautta ehdin syksyllä Gravity Alberteilla ajaa ennen lumen tuloa. Ne on kyllä hyvät. Edessä oli ultra soft ja takana soft versiot. Ne eivät juurikaan pingaile kivien kylistä tai juurista ja vaimentavat hyvin sellaisia pienempiä teräviä esteitä poluilla. Ero ajotuntumassa on hyvin selkeä verattuna tavallisilla kyljillä oleviin renkaisiin.
Pito on noilla seoksilla todella hyvä ja ovat helppot laittaa vanteille. Ilmatkin tuntuvat pysyvän hyvin sisällä ilman sisuria. Ostin ensi kesäksi myös toiseen pyörään samanlaiset mutta eteen laitan myös soft version. Rullavuus on ainakin tuolla ultra soft/soft yhdistelmällä jokin verran huonompi kuin vaikka Contin Argotal/Kryptotal yhdistelmällä mutta ei sähköpyörässä metsässä haittaa. Toki ajokamun kadotessa horisonttin alamäessä harmitus on suuren suuri:).
Vitalin testikuskit on vissiin jotain entisiä DH-kisakuskeja joten heidän vauhdit bermeihin ovat varmaan aivan eri luokkaa kuin mitä itsellä on paikallisilla poluilla ajellessa ja perhosia katsellessa. Joten en ole vielä ainakaan onnistunut saamaan kylkiä lyttyyn mutkissa.

Sambolo
30.01.2025, 17.26
Jälkiraportissa kun olivat kuulleet renkaan ominaisuuksista ja hypestä, oli vitalin ukko kokeillu kovempia paineita, autto kuulema renkaan tukevuuteen, mutta ”kaikki yli 30psi teki renkaasta kimpoilevan ilman vaimennusta”.

miumau
30.01.2025, 18.46
Joo voi olla että noilla paineilla jo kimpoileekin, mutta en ole koittanut noin suurilla paineilla. Noin 1.5 bariin luokkaa on tainut paineet olla muistaakseni.

Pushead
30.01.2025, 19.25
Rullavuus on ainakin tuolla ultra soft/soft yhdistelmällä jokin verran huonompi kuin vaikka Contin Argotal/Kryptotal yhdistelmällä mutta ei sähköpyörässä metsässä haittaa.
Oliko Contit vastaavat eli DH kyljillä ja S/US?

Tuo Albert vaikuttaisi taakse sopivalta, mutta toimii ilmeisesti hyvin myös edessä. Magic Mary on nyt ollut edessä, siis ihan perinteisenä, ja kiinnostaisi jokin muu vaihtoehto. Toi MM on kyllä aika "kantikas".

harald
30.01.2025, 19.41
Läskirengas radialina voisi olla tosi jees

miumau
30.01.2025, 21.22
Ne contit oli enduro versiot ja soft seos. Albertit on aika pyöreät ainakin 30 mm vanteella 2,6 koossa. Nuo contit on samassa koossa jonkin verran isommat eli Albertit on vähän alimittaiset siinä suhteessa.

Bndit
11.02.2025, 20.29
Tässä on muuten hauska sokkotesti renkaista: https://www.pinkbike.com/news/video-which-front-tire-is-the-copycat-king-blind-testing-with-matt-beer.html

kauris
11.02.2025, 22.48
Toi oli tosi mielenkiintoinen. Aika pieleen meni Mattilla veikkaukset ??

Bndit
12.02.2025, 11.11
Toi oli tosi mielenkiintoinen. Aika pieleen meni Mattilla veikkaukset ??
Joo se oli paras osuus :D Conti ainoa minkä arvasi, mutta koska sanoi tykkäävänsä siitä niin varmaan ajanut sillä myös paljon.

Bndit
02.03.2025, 15.35
Vaihdoin aamulla Piikkisiat Alberteihin ja kävin pyörähtämässä keskupuistossa. Siis sähkötäpärillä. Mulla siis edessä Gravity Super soft ja takana soft ja molemmat 2.6:sia kun ajattelin mennä näiden kanssa suoraan syvään päätyyn kun on niin erilaiset kun muut renkaat ja oli alennuksessa :D Muuten ajan vaan 2.4:lla. Ja interwebissä joka valitti että nää on alimittaisia…ja se onkin totta, heti asennuksen jälkeen takanen 2.4 ja etunen karvan kapeampi. Mulla siis mulletti. Laitoin eteen saman mitä DD/DH renkailla eli 1.1 baria ja taaksen enemmän kun yleensä eli 1.65 Baria. Ensi tuntumat: Helvetin hyvät. Rullaa suunnilleen samalla tavalla kun DH Super soft kryptot eli vähän paremmin kun DHRII/Assegai combo. Sitten kun kelit paranee (ja kuski) ja pääsee ajaan kovempaa ja parkkiin niin näkee et miten saa paineita soviteltua yms. Mutta ensituntuma on että hillitön pito, hyvin rullaa (siis gravity renkaaksi) ja mukavasti dumppaa. Ja naurettavan helppo asentaa.

harald
22.03.2025, 22.50
Miten näiden koko oikea koko? Mulla nyt 29x2.80" ja mietin että saavutanko mitään tiputtamalla leveyttä 2.5":aan mutta vähän kovemmilla paineilla. Tuntuu vähän siltä että samat asiat mitä Albert tekee saavuttaa isommalla renkaalla ja pienemmällä paineella?

Kiituri
31.03.2025, 17.36
Eka lenkki super soft fat alpbert radiaalilla takana. Ennen ei ole ollut edessä inserttiä joten ihan ei osaa täysin verrata miten tuo Albertti eroaa Assegaista. Painavampi tuo kyllä on vaikka Assegaikin oli DD ja on edelleen sellainen takana. Erikoista että tuo 2.6" FA on yhtä leveä mutta puolisen senttiä korkeampi kuin isoin Assegai DD.
On tuo Radial ehkä hiukan pehmeämmän tuntuinen mutta paha sanoa johtuu radialista vyörakenteesta vai siitä että on tosiaan pyöreämpi kuin Assegai ja sitäkautta ottaa kaiken vastaan lineearisemmin.
Kivasti se heti pakasta otettuna pitä märällä pinnalla.

Kun pois vaihdoin Piikkisiat 29x2.8" kokoisina niin on nämä jotenkin tönköt ja raskassoutuiset. Taidan jatkossa katsella jotain ohutkylkisempää mutta silti pehmeällä kumilla jos sellaisia löytyy. Harmillista että märälle kivelle ja juurakolle sopivat kumiseokset on vain kaikkein raskaimmissa alamäkikumeissa.

Radial on ihan ok mutta odotin ehkä hiukan enemmän varsinkin mukavuuden suhteen. Tuokin hakkaa käsille mutta ei ihan niin kuin Assegai.

FreeZ
01.04.2025, 10.29
Eka lenkki super soft fat alpbert radiaalilla takana. Ennen ei ole ollut edessä inserttiä joten ihan ei osaa täysin verrata miten tuo Albertti eroaa Assegaista. Painavampi tuo kyllä on vaikka Assegaikin oli DD ja on edelleen sellainen takana. Erikoista että tuo 2.6" FA on yhtä leveä mutta puolisen senttiä korkeampi kuin isoin Assegai DD.
On tuo Radial ehkä hiukan pehmeämmän tuntuinen mutta paha sanoa johtuu radialista vyörakenteesta vai siitä että on tosiaan pyöreämpi kuin Assegai ja sitäkautta ottaa kaiken vastaan lineearisemmin.
Kivasti se heti pakasta otettuna pitä märällä pinnalla.

Kun pois vaihdoin Piikkisiat 29x2.8" kokoisina niin on nämä jotenkin tönköt ja raskassoutuiset. Taidan jatkossa katsella jotain ohutkylkisempää mutta silti pehmeällä kumilla jos sellaisia löytyy. Harmillista että märälle kivelle ja juurakolle sopivat kumiseokset on vain kaikkein raskaimmissa alamäkikumeissa.

Radial on ihan ok mutta odotin ehkä hiukan enemmän varsinkin mukavuuden suhteen. Tuokin hakkaa käsille mutta ei ihan niin kuin Assegai.
Wolfpackin renkaat olleet positiinen yllätys märkäpidon suhteen. Tosin mitään DH jyriä sieltä ei löydy, mutta melko kovaan ajoon kuitenkin. Painotkin ihan järjellisiä.

Bndit
01.04.2025, 13.05
Eka lenkki super soft fat alpbert radiaalilla takana. Ennen ei ole ollut edessä inserttiä joten ihan ei osaa täysin verrata miten tuo Albertti eroaa Assegaista. Painavampi tuo kyllä on vaikka Assegaikin oli DD ja on edelleen sellainen takana. Erikoista että tuo 2.6" FA on yhtä leveä mutta puolisen senttiä korkeampi kuin isoin Assegai DD.
On tuo Radial ehkä hiukan pehmeämmän tuntuinen mutta paha sanoa johtuu radialista vyörakenteesta vai siitä että on tosiaan pyöreämpi kuin Assegai ja sitäkautta ottaa kaiken vastaan lineearisemmin.
Kivasti se heti pakasta otettuna pitä märällä pinnalla.

Kun pois vaihdoin Piikkisiat 29x2.8" kokoisina niin on nämä jotenkin tönköt ja raskassoutuiset. Taidan jatkossa katsella jotain ohutkylkisempää mutta silti pehmeällä kumilla jos sellaisia löytyy. Harmillista että märälle kivelle ja juurakolle sopivat kumiseokset on vain kaikkein raskaimmissa alamäkikumeissa.

Radial on ihan ok mutta odotin ehkä hiukan enemmän varsinkin mukavuuden suhteen. Tuokin hakkaa käsille mutta ei ihan niin kuin Assegai.

Onko sulla Super Gravity? Koska saahan sitä kevyemmällä trail-kyljellä. Ja miksi insertti edessä jos et aja lujaa etkä kisaa? Mulla ei kyllä hakkaa Assegai DD-kyljellä eikä myöskään Super Gravity Albert yhtään käsille, päinvastoin erittäin mukavat renkaat 1.1 barin paineilla polkurymistelyssä.

Chat GPT
01.04.2025, 18.07
Mulla on trail versio Albertista ja mielestäni se on mukavampi kuin Assegai DD. En mitannut mutta FA tosiaan vaikuttaa hieman korkeammalta kuin Assegai.

Kiituri
03.04.2025, 20.03
Onko sulla Super Gravity? Koska saahan sitä kevyemmällä trail-kyljellä. Ja miksi insertti edessä jos et aja lujaa etkä kisaa? Mulla ei kyllä hakkaa Assegai DD-kyljellä eikä myöskään Super Gravity Albert yhtään käsille, päinvastoin erittäin mukavat renkaat 1.1 barin paineilla polkurymistelyssä.

Piti oikein tallissa käydä katsomassa. Kyse on Gravity Ultra Soft, kun piti saada se kaikkein pehmein kumiseos.
Kivikoissa möyriessä ottaa vanteilla helposti ja välillä isotkin kivet on hyvin terävää. Tosin ei mulla Assegain DD:eissä ollut edessä inserttiä eikä ne koskaan puhjenneet.

Vaan olipa pirullinen pistää vanteille. Siis oikein ISOSTI pirulliset. Silikonisprayta piti käyttää ja voimaa. Vain konekurapyörän renkaita käsin vaihtaessa ollut yhtä pirullisia vaihtoja.
Tämä varmaan johtui osittan inserteistä mitkä ei helpota asentamista.

Bndit
03.04.2025, 20.08
Piti oikein tallissa käydä katsomassa. Kyse on Gravity Ultra Soft, kun piti saada se kaikkein pehmein kumiseos.
Kivikoissa möyriessä ottaa vanteilla helposti ja välillä isotkin kivet on hyvin terävää. Tosin ei mulla Assegain DD:eissä ollut edessä inserttiä eikä ne koskaan puhjenneet.

Vaan olipa pirullinen pistää vanteille. Siis oikein ISOSTI pirulliset. Silikonisprayta piti käyttää ja voimaa. Vain konekurapyörän renkaita käsin vaihtaessa ollut yhtä pirullisia vaihtoja.
Tämä varmaan johtui osittan inserteistä mitkä ei helpota asentamista.
Paljon sulla on paineta kun insertin kanssakin hakkaa vanteille? 0.5 baria…vai alle?

Kiituri
04.04.2025, 06.10
Ei mitään käsitystä paineesta. En ole koskaan mitannut polkupyörän rengaspaineita. Niitä kuitenkin tulee säädettyä kelin mukaan. En kai maininnut että inserttien kanssa hakkaisi vanteille. Jos mainitsin niin kirjoitin epäselvästi.

miumau
04.04.2025, 09.49
Laitoin Albertit nyt myös kevyt sähköpyörääni. Nämä oli ihan uudet käyttämättömät ja verrrattuna viime vuotisiin, jotka ovat siis olleet jo pari kuukautta käytössä nämä vaikuttivat vähän jämäkämmiltä. Luultavasti siis pehmenevät hieman alussa ja myös näyttäisivät olevan hieman kapeammat, joten olettavasti myös venyvät hieman pulleammaksi. Metsään en vielä näillä uusilla ole ehtinyt.
Paineet kannataa kyllä mitata aina silloin tällöin. Monella renkaalla on painealue missä ne toimii parhaiten. Albertilla tuntuisi olevan kohtuu laaja alue missä ne toimii vielä hyvin. Noilla kiinalaisilla sähköisillä minipumpuilla paineiden säätö on helppoa vaikka kesken lenkin.

Kiituri
04.04.2025, 12.56
Se ns. oikea paine riippuu täysin kuskin ja pyörän painosta ja paikasta missä ajetaan. Siksi pelkkä paineen kertominen toiselle ei oikestaan kerro mitään. Kuski voi olla 55 tai 95kg ja pyörä voi olla 10kg tai 25kg.
Sen lisäksi ajoasento ja pyörän geometria vaikuttaa siihen kuinka suuri osa painosta on edessä/takana. Ajotyyli taas vaikuttaa myös. Seisten painopiste on eri kohdassa kuin istuen ja joissain vanhanaikaisissa geometrioissa hyvinkin voimakkaasti.

Eli, jos sinulle 150kpa on hyvä niin minulle se voi olla täysin väärä.

miumau
04.04.2025, 13.26
Sen takia suosittelinkin tuota sähköistä minipummpua. Sen avulla voi säädellä painetta kesken lenkin kunnes se itselle sopiva löytyy. Toki tavallisella pumpullakin sen voi tehdä mutta nuo sopii hyvin taskuun joten kuljettaminenkin on helppoa.

Chat GPT
04.04.2025, 13.49
Millainen sähköinen minipumppu sulla on tai olisi hyvä ja halpa ?

miumau
04.04.2025, 14.31
Cycplus AS2pro . Siinä on näyttö ja saa asettua sen paineen mihin se pysäyttää sen pumppaamisen. Hinta taisi olla 77 euroa Aliexpressistä tilattuna. Velogi noita testaili Youtube videossa.

Bndit
04.04.2025, 15.49
Se ns. oikea paine riippuu täysin kuskin ja pyörän painosta ja paikasta missä ajetaan. Siksi pelkkä paineen kertominen toiselle ei oikestaan kerro mitään. Kuski voi olla 55 tai 95kg ja pyörä voi olla 10kg tai 25kg.
Sen lisäksi ajoasento ja pyörän geometria vaikuttaa siihen kuinka suuri osa painosta on edessä/takana. Ajotyyli taas vaikuttaa myös. Seisten painopiste on eri kohdassa kuin istuen ja joissain vanhanaikaisissa geometrioissa hyvinkin voimakkaasti.

Eli, jos sinulle 150kpa on hyvä niin minulle se voi olla täysin väärä.
Ilmainen neuvo kun sulla tuntuu olevan sekä renkaiden että jousituksen kanssa ongelmia: Ala mittaamaan rengaspaineita. Se on varmaan helpoin ja halvin tapa vaikuttaa pyörän ajoominaisuuksiin. Ihan samalla tavalla kun ilmanpaineet ja tokenit iskareissa, ei maksa mitään laittaa sägi kohdilleen. Kun on sekä renkaissa että iskareissa oikeat paineet niin sen jälkeen voi alkaa etsimään vikoja renkaista ja jousituksesta :D

Kiituri
06.04.2025, 10.34
Ilmainen neuvo kun sulla tuntuu olevan sekä renkaiden että jousituksen kanssa ongelmia: Ala mittaamaan rengaspaineita. Se on varmaan helpoin ja halvin tapa vaikuttaa pyörän ajoominaisuuksiin. Ihan samalla tavalla kun ilmanpaineet ja tokenit iskareissa, ei maksa mitään laittaa sägi kohdilleen. Kun on sekä renkaissa että iskareissa oikeat paineet niin sen jälkeen voi alkaa etsimään vikoja renkaista ja jousituksesta :D

Et ihan tainnut ymmärtää mitä tuossa koitini selittää. Rengaspaine on järjestelmän painosta kiinni ja siksi toisten kertoma paineen soveltaminen itselle on aika turhaa.

Bndit
06.04.2025, 10.55
Kyllä ymmärsin, tarkoitan vaan että toimivan ja toimimattoman renkaan ero voi olla niinkin pieni kun 0.1 baria koska tarkoitus on maastopyörässä ajaa niin pienillä paineilla kun mahdollista jotta saavutetaan paras mahdollinen pito ja mukavuus. Ja mitä paksumpi kylkinen rengas, sitä pienemmillä paineilla voi ajaa ja ne vaimentaa myös parhaiten. Bike parkissa joutuu laittamaan huomattavati enemmän paineita kun trailillä koska on kovemmat nopeudet ja suuremmat kompressiot bermien ja hyppyreiden takia. Mutta mitkä ne paineet sitten kellekin on niin riippuu painosta ja tosiaan ajotyylista…ja tietenkin renkaasta. Mutta suosittelen painemittaria ja sitten vaan kokeilemaan :D

Pushead
06.04.2025, 11.25
Taidan jatkossa katsella jotain ohutkylkisempää mutta silti pehmeällä kumilla jos sellaisia löytyy. Harmillista että märälle kivelle ja juurakolle sopivat kumiseokset on vain kaikkein raskaimmissa alamäkikumeissa.


Albert ja Magic Mary Radial on saatavilla myös ohutkylkisempänä Trail versiona supersoft seoksella. Näissä radiaaleissa rengspaine on erityisen oleellinen, toimivat hyvin selvästi korkeammilla paineilla kuin perinteiset renkaat, eli sormella painelemmalla sopivan paineen testaus antaa väärän tuloksen.

Kiituri
18.04.2025, 19.22
Pahus, tuota en tiennyt kun tilasin gumeksen eteen. Kaippa edessä muutaman tunnin ollut vielä jollekin kelpaisia alamäkirymistelyyn.

Nyt on ollut paremmin aikaa verrata Assegain pehmeimpään DD-versioon ja kyllä tuo FA Radial superhyper soft (tai mikä lie) pitää aivan tolkuttomasti märässä jurakko-kivikko helvetissä.
Kyllä Assegaigin pitää (takana) mutta ei pärjää FA:lle. Yksi syys voi olla renkaan muoto. Tuo FA on hyvin pyöreä kun taas Assegai on aikas kantikas.
Ei kyllä märässä maastossa ole tarvis yhtään katsoa mihin eturenkaan pistää.

Btw, (menee hiukan ohi aiheesta) oletteko huomanneet tekeekö insertti (kukkanorris) renkaasta jotenkin kovemman? Aiemmin en pitänyt edessä inserttiä kun ei sille ollut tarvetta. Assegain DD ei hajoa jos ei vanne muuta muotoansa.

kauris
18.04.2025, 22.28
Mä pääsen huomenna testaamaan Albert radialeja parkkiin. Odotan mielenkiinnolla.

Kiituri: Toissakesän ajoin inserteillä. Ei ne kovemmaksi tuntumaa tehnyt. Mutta selvästi erilaiseksi. Silleen vaimennetuksi. Ei se huono ollut mutta rengastyöt ihan tuskaisen vaikeita ja mä sain vanteen rikki niidenkin kanssa. Ja painoa tuli painaviin kiekkoihin ja renkaisiin entistäkin enemmän. Mulla oli rimpact pro:t Maxxis DD:n suojissa (vai olikohan silloin supergravity Schwalbelta Big Bettyna, en muista). Nyt ollut DH-kumit ilman inserttiä ja tänä kesänä sitten vuorossa ilman inserttiä Albertit gravity pro:na.

Pushead
18.04.2025, 22.45
Aiemmin en pitänyt edessä inserttiä kun ei sille ollut tarvetta. Assegain DD ei hajoa jos ei vanne muuta muotoansa.

Gravity Albert on lähtökohtaisesti vahvempi rengas kuin Maxxis DD. Lähempänä Maxxis DH kylkeä. Ihme jos nuo hajoilevat samassa käytössä jossa DD kestää. Onko sinulla montakin Albert Gravitya hajonnut?

Kiituri
20.04.2025, 09.18
Ensimmäinen (ja viimeinen) alla joten ei ole hajonnut. Hyvä kumi mutta kovin on raskas. Se hiukan kevyempi versio siis jatkossa edessä. En kyllä saanut Assegain DD:täkään koskaan rikki.
No, nyt ajetaan pari vuotta edessä ollut Assegai takana loppun ja sitten katsotaan uudelleen. Insertin taidan kyllä ottaa edestä pois vaikka se renkaan irrotus ja päälleilaittaminen on tuskaisaa ja riski vanteen hajottamiselle on iso.

Bndit
01.05.2025, 17.19
Ajelin kuukauden päivät Conteilla kun tuli jotain hittiä Albertin etukiekon levyyn. Contit tuntui erittäin ketteriltä ja tarkasti ohjautuvilta Alberttien jälkeen. Nyt on uudet levyt toisissa kiekoissa ja kävin ajaan osittain uusia ja tuntemattomia polkuja Alberteilla. Niissä on yksinkertaisesti aivan käsittämätön pito. Ajotuntuma on niin erilainen kun Conteissa. Tykkään Contin tarkkuudesta, mutta toisaalta Alberttien pehmeys ja sen tuoma pito, etenkin jossain off camper juurakoissa ja teknisissä jyrkissä nousuissa on vaan hienoa. En tiedä tuleeko noilla mentyä parkkiin ollenkaan, voi joutua säätään paineita sinne vähän enemmän. Ei ne varmaan kaikille sovi, mutta kyllä itse pidän.

Kiituri
01.05.2025, 21.28
Tuosta Radial Alberttien pidosta olen samaa mieltä.
Kylkien jäykkyys ja siitä tuleva ajon raskaus ja kovuus on ihan sama kuin Assegain DD-kumiessa.

Ihan sama onko märkää tai ei pito on käytännössä sama juurakossa ja kivikossa. Missään tilanteessa ei tarvitse varoa keulaa kivikkojuurakkohelvetissä. Enkä usko että insertin kanssa sitä saa edes rikki.

Se missä ero Assegaihin tuntuu selvältä on pito isosti jyrkissä vauhditomissa teknisissä nousuissa missä keulalla on vain hyvin vähän painoa. Jotenkin Albertti saa silloinkin loihdittu pitoa.

Chat GPT
02.05.2025, 10.22
Trail Alberteissa kyljet eivät ole jäykät. Paineita saakin olla rutkasti enemmän kuin mihin olen tottunut muilla renkailla.

Pushead
02.05.2025, 21.47
Trail Alberteissa kyljet eivät ole jäykät. Paineita saakin olla rutkasti enemmän kuin mihin olen tottunut muilla renkailla.
Sama ilmiö paineiden suhteen on myös gravity mallissa, reiluja paineita pitää käyttää. Tosin käyttäytyy kuitenkin samoin tai paremmin kuin perinteinen rengas pienemmillä paineilla. Eikä gravitynkään kyljet mielestäni ole erityisen jäykät, etenkään ajossa. Sehän näiden Radialien pointti onkin. On kyllä todella hienot renkaat omasta mielestäni.

Kiituri
03.05.2025, 18.38
On ne jäykät tai sitten tuo kukkanorris insertti jykistää, ja niinhän se tekeekin kun puristaa jatkuvasti kylkiä. Ehkä joku toisentyyppinen insertti toimisi paremmin.
En vielä ole havainnut sitä mitä mainoksissa kerrotaan kivien ja juurien pehmeämmästä ylityksestä mutta pitoa on runsaasti aina ja kaikkialla.

JaniMikael
29.05.2025, 16.49
Oonko minä jotenkin pöljä, kun Albert tuntuu jotenkin superpyöreältä? Vaikea aistia jotenkin pidon rajoja, kun ”pykälä” puuttuu. En oikein osaa selittää, kun yllättäen lähti renkaat alta kallistuksen rajoja kokeillessa. Muuten radial toimii tekniikkana kympillä, mutta ajattelin vaihtaa Marjatan eteen.

Nimimerkillä bermistä kyljellään yli…

Sambolo
31.05.2025, 20.31
^on pyöreä, ja testissä moitittiin tuntumaa loose over hardilla/parkki ajossa.

Pushead
01.06.2025, 09.26
Mun mielestä Albert on selkeästi takarengas. Laitoin eteen Magic Maryn joka radialina on osoittautunut omassa ajossa paremmaksi käytökseltään kuin vanha perinteisen rungon Mary. Koskaan en ole parkissa ajanut, mutta epäilen että radial toteutuksen kääntöpuolet, eli hieman epätarkempia tuntuma, tulee siellä korostetetummin esiin. Luonnonmukaisilla kivikko/juurakkopoluilla nämä loistaa.

JohnnyBuzz
02.06.2025, 10.31
Mun mielestä Albert on selkeästi takarengas. Laitoin eteen Magic Maryn joka radialina on osoittautunut omassa ajossa paremmaksi käytökseltään kuin vanha perinteisen rungon Mary. Koskaan en ole parkissa ajanut, mutta epäilen että radial toteutuksen kääntöpuolet, eli hieman epätarkempia tuntuma, tulee siellä korostetetummin esiin. Luonnonmukaisilla kivikko/juurakkopoluilla nämä loistaa.

Magic Mary on aika raskas ja karkeakuvioinen rengas polkuajoon. Toki jos sähköpyörässä, niin sillä ei ole niin merkitystä. Erinomainen rengas se on ja itselläkin käytössä bike park -pyörässä. Tosin ihan normina eikä radialina. Kellään muuten kokemusta Magic Maryn radialista ja normaalista versiosta? Mitä isoimmat erot?

Pushead
02.06.2025, 15.23
Ei radial Marysta kokemusta edessä 2.6 super trail softina. Siinä joskus häiritsee hieman sellainen ”kuollut alue” kallistettaessa jossa pitoa ei ole, palaa kyllä kun kallistaa hieman lisää. Tätä en ole huomannut 2.5 trail pro ultra softissa

Sambolo
03.06.2025, 22.17
Tuo 2.6 mari on vaa liian leveä, itellä kans tuntuu et huonompi pito siinä kuin 2.4, jotenkin kelluu kaiken päällä eikä pureudu niin kuin 2.4.

miumau
19.06.2025, 16.55
Radiaali Albertit on kyllä myös kestävät renkaat kylkien puolesta. Vastaantuleva koira puri minua käteen ja siihen tuli reikä ja sitten se tyhmä elukka puri vielä eturengastakin mutta onneksi Albertin Gravity kylki kesti moiset yritykset eikä mennyt rikki. Metsästä pois taluttaminen olisi ollut ikävää puuhaa.

Kiituri
22.06.2025, 16.51
Menikö koira piikille?

miumau
22.06.2025, 16.59
Ei tainut mennä. Se oli bokseri, joka näytti siltä että sitä ei ollut koulutettu ollenkaan. Se oli talutushihnassa mutta omistaja ei oikein jaksanut pitää sitä kurissa.

Chat GPT
22.06.2025, 17.06
Näissä tapauksissa tuntuu monesti siltä että se piikki pitäisi antaa ensin omistajalle.

Kiituri
24.06.2025, 19.25
Näissä tapauksissa tuntuu monesti siltä että se piikki pitäisi antaa ensin omistajalle.
Omistajahan siinä tosiaan syyllinen on mutta sille ei oikein voi mitään joten koiran pitää mennä piikille. Itse en näe sille mitään vaihtoehtoa.
Edelleen näkee poluilla koiria vapaana vaikka laki yksikäsitteisesti sanoo että koira tai kissa ei saa olla vapaana lintujen ja muiden metsän elikoiden pesimäaikaan, poislukien metsästystarkoitus.

Taajama-alueella taisi olla täydellinen kiinnipitovaade tai ainakin täydellinen hallinnassa olo vaade. Pureva koira ei ole hallinnassa.

Sambolo
24.06.2025, 23.50
Osaako joku verrata radialin gravityn kylkeä muihin renkaisiin vahvuudeltaan?

Pushead
25.06.2025, 22.02
^ Riippuu mitä vahvuudella tarkoitat. Suht paksu ja jäykkä se on kädessä väänneltynä. Kuitenkin selvästi köykäisempi kuin Maxxis DH kylki. Ajossa on melko joustavat, tuntuu että joustavuus lisääntyy mitä enemmän on ajettu. Kestävyydestä iskuissa vannetta vasten jne en osaa sanoa, en aja silleen isosti(kuten sun videoissa esim).

kauris
26.06.2025, 09.55
Sambolo varmaan tarkoitti tosiaan sellaista tuntumaa kylkien paksuudesta ja renkaan jäykkyydestä verrattuna esim just Maxxiksen kumeihin kuten dh tai dd tai Schwalben tai super gravityyn. Mä en nyt valitettavasti osaa Sambolo suoraan sanoa / muista miltä ne tuntui asentaessa. Heittäisin veikkauksena/muisteluna, että DD-tasoista ja Super Gravityä heppoisempaa.

Kiituri
06.07.2025, 10.18
Radial Alberttia ei olekaan saatavana 29x2.6 koossa kuin gravitynä. Harmi, olisin pistänyt eteen trail version ultra softina.
Gravity ultra soft edessä ja on kyllä mahtavasti pitoa huonoissa olosuhteissa. Kuvion vuoksi hyvää se ettei kaltolla pinnalla tule kallistusta missä ei olisi pitoa.
Ikävän kova tuo silti on. Trail olisi ehkä ollut mukavampi mutta sitäpä ei ole saatavissa.
Ajo on enempi sellaista kannon kiertoa ja kivikkojuurakkoa.

Jonkinalinen markkinarako olisi ultra soft kumisella mutta selvästi kevyempi rakenteisella isolla (2.6 - 2.8") renkaalla.

Bndit
06.07.2025, 10.20
Ei se kyllä edelleenkään ole kova :D

Bndit
06.07.2025, 20.05
Ei ole oikein parkkiajot lähteny käyntiin tänä vuonna niin laitoin Albertit vaihteeksi aamulla alle ja kävin ajamassa. Kyllä näistä alkaa tulemaan mun lempirenkaat etenkin näin kosteilla keleillä.