PDA

Näytä tavallinen näkymä : Neilkanttikeskiön kestävyys



Konani
28.01.2025, 23.48
Onko kokemuksia miten paljon nelikantti keskiö kestää kilometrejä ennenkuin vaihtoa pitää ajatella?
Omassa pyörässä nelikantilla ajettu erittäin summittaisella arviolla 15000km, todennäköisesti paljon enemmänki. Mitään huoltoja ei ole siis tehty keskiölle.
Normi lenkki ja muuta ajoa ja kymmeniä pitempiä retkiä lastin kanssa tehty.
Vielä toiminut ihan ok. Ei mitään rutinoita tai kolinoita.

Eli olisiko aika tehdä jotain vai luottaa tuuriin että kestää vielä sellaisen 1000km retken?

Ja joo...tiedän että esim. joku Hollowtec II tai uusi nelikantti ei maksa paljon...mutta kuitenkin kun minibudjetilla mennään kaikessa pitää säästää...ja kun ei viitsisi tehdä mitään ylimääräistä

Siis ihan kokemuksia vain keskiön kestävyydestä kyselen...

OJ
29.01.2025, 00.56
Jos laakerit pyorii herkästi, niin eikohän yksi 1000km vielä mene.

Mulla on yksi ja sama "nelikanttikeskio" kulkenut matkassa jostain 2007 vuodesta lähtien, pääosin ollut talvi/rospuutto/kauppakassi/yms. käytossä ja vaikuttaa edelleen oikein toimivalta. Tämä siis "kasettikeskio" tyyppiä, eli ei irtokuulia/-kuppeja.

TERU
29.01.2025, 05.22
Uskaltaa jatkaa kunnes klappia on rutosti.

Testata klapin voi tiukasti kammista tarttumalla tunnustellen klapin määrää sivusunnassa. Hyvät nelikantikasetit kestää vaikka suojaus ei kovin hyvä olekaan, elämää veden kanssa varoo

Olli L
29.01.2025, 06.09
Kasettikeskiötä ei voi huoltaa, mutta voi olla järkevää irrottaa se rungosta ja laittaa takaisin kierteet putsattuna ja rasvattuna. Näin se irtoaa varmemmin sitten, kun on vaihdon aika.

Lisäys: Minä ajoin n. 40 000 km Shimanon jollain kasettikeskiöllä retkiajoa, kunnes vähäisen klapin jälkeen vaihdoin sen. Uusi on kestänyt ongelmitta saman. Sateisia sorateitä ja sateessa ulkona säilytystä tuli pitkillä retkillä, vaikeasti arvioitava määrä. Muuten lähinnä vähemmän kuormittavaa käyttöä kotinurkilla.

hubba
29.01.2025, 09.23
Kasettikeskiötä ei voi huoltaa, mutta voi olla järkevää irrottaa se rungosta ja laittaa takaisin kierteet putsattuna ja rasvattuna. Näin se irtoaa varmemmin sitten, kun on vaihdon aika.

Tosiaan nelikantit kestää niin pitkään että on vaarana että ne jumittuvat runkoon.

maalinni
29.01.2025, 11.16
Kasettikeskiötä ei voi huoltaa, mutta voi olla järkevää irrottaa se rungosta ja laittaa takaisin kierteet putsattuna ja rasvattuna. Näin se irtoaa varmemmin sitten, kun on vaihdon aika.

Periaatteessa siitäkin voi laakerin vaihtaa, youtubessa on ohjeet. Mutta ei kovin kannattavaa, ellei sitten harrastuksen vuoksi.

Puskis
29.01.2025, 17.21
Tosiaan nelikantit kestää niin pitkään että on vaarana että ne jumittuvat runkoon.

Tää oli tilanne ainakin vanhaan hyvään aikaan, kun Shimano valmisti kunnollisia nelikanttikeskiöita (bb-un55 ja un7x). Jos pyörä on 20 vuotta vanha, niin hyvä mahdollisuus, että keskiönä on just un55. Korvaava bb-un300 on lukemani perusteella sellainen, että saa vaihtaa vuoden välein aktiivisessa ajossa.
Iteltä on lahonnut pari Chin Hauria ja todennäköisesti noi uudet Shimanot ei oo sen laadukkaampia. Hyvähän tossa on se, että tulee ainakin otettua irti toisinaan.

Markku Lehikoinen
29.01.2025, 20.11
Minulla on aika luja usko noihin nelikantteihin. Vanhimmat on jostain 70 luvun lopulta.
Gipiemme, campagnolo, joku muukin taitaa olla, kuppi ja kartio rakenne.
Ajoista riippuen kerran vuoteen tai kahteen purku-putsaus-rasvaus-kasaus-säätö
ja menoksi.
Tein tuossa hiljattain täysrempan n. 15 vuotta vanhalle halvimmalle mahdolliselle
Inseran hybridille, jonka laakereihin ei ole ikinä kajottu. Olin varannut uudet osat,
mutta eipäs tarvinnut, Putsauksen jälkeen kaikki pinnat paljastuivat kiiltäviksi ja kauniiksi.
Paketti kasaan, hieman säätelyä ja vot, pyörii herkästi ja pehmeästi. Irtokuulat siis.
Oli kyllä jonkinasteinen yllätys, on kuitenkin ensisijaisesti rospuuttopyörä.

Joskus aikanaan aiheutti hämmennystä ja pahaa mieltä kun hommasin ensimmäisen,
varsin hintavan maastopyöräni ja laakereita sai vaihtaa vuoden-kahden välein.
Kauppias sai selittää aika pontevasti, että sitä tämä nykyisin on.

Täällä firmassa on vesipumppu pyörimässä 24/7 mitäköhän lie, yli 10 vuotta pitkälle.
montakohan kierrosta laakereille on tullut?

Markku Lehikoinen

nure
30.01.2025, 12.03
Ainakin vanhemmat XT/XTR keskiöt kesti kymmeniä tuhansia kilometrejä. Vanha Rossarioni vielä ajossa broidilla/kummipojalla ja alkuperäistä enää XTR:n keskiö ja ohjauslaakeri jotka kummatkin toimii mainiosti, ohjauslaakeri voideltu muutaman kerran mutta keskiö koskematon.

TERU
30.01.2025, 14.31
ML tuossa ylempänä käsitteli aivan erilaista nelikanttia, nämä kasettinelikantit ovat huonoimmillaan huonoja ja parhaimmillaan hyviä.
Pitkään ajoin Bianchin krossarin mukana tulleella kasetilla, varmaan neljä kertaa 15 tuhatta, sitten asennnellut ht kakkosia. Tuo vanha kasetti on vieläkin pojan pyörässä eikä lonksu pahemmin, merkitönkin vielä. Kuraveden pääsy laakeriin eliminoitu aina.

Moronta vaan nure, mukava nähdä

nure
30.01.2025, 15.23
Joku jo mainitsi että vanha kanttikeskiö saattaa olla v:mäinen irroittaa jos on runkoon kasvanut kiinni, pari surkeaa kokemusta ollut joissa on joutunut käytämään väkivaltaa.

^Kiitos TERU, onneksi oli hyvät lomailmat!

Yedi.
03.02.2025, 10.21
Minulla on aika luja usko noihin nelikantteihin. Vanhimmat on jostain 70 luvun lopulta.
Gipiemme, campagnolo, joku muukin taitaa olla, kuppi ja kartio rakenne.
Ajoista riippuen kerran vuoteen tai kahteen purku-putsaus-rasvaus-kasaus-säätö
ja menoksi.


Noita minullakin on pari 80-luvun puolivälin jälkeiseltä ajalta. Kellokeskiöhän se nimi on noilla, akselin päät on "alkuperäiset" nelikanttiset. Ei ole ollut mitään ongelmia kestävyyden kanssa. 5-10 v. välein auki+pesu puhtaaksi+uudet vaseliinit+takaisin paikoilleen. Noihinhan sai wanhaan aikaan varaosana laakerikehät, akselin, molemmat kupit ja lukkorenkaan, niin sai tarvittaessa vaihtaa huonoksi menneen osan uuteen (se oli sitä wanhaa aikaa ennen vastuullisuushömppäajan kertakäyttökulttuuria...:rolleyes:).

nure
03.02.2025, 12.14
Ny kuitenkin taidetaan puhua kasettikeskiöistä, kellokeskiössä yhteisä vain akseli. Nekin oli kyllä parannus kiila- ja Fauberkeskiöihin verrattuna.

Yedi.
03.02.2025, 12.34
Aloittajan kirjoituksessa ei taida olla tarkemmin mainintaa millaisen nelikanttikeskiön kestävyyttä hän pohdiskelee. Itse otin kantaa nimimerkki 'Markku Lehikoisen' tekstin mukaiseen nelikanttikeskiöön...

nure
03.02.2025, 16.48
^ Sitä en tiedä mistä pohditte mutta vahva veikkaus että aloittaja puhuu kaseteista... Mutta harvoin täällä aloittajat täydentää tekstejään.

markkut
04.02.2025, 08.47
Tää oli tilanne ainakin vanhaan hyvään aikaan, kun Shimano valmisti kunnollisia nelikanttikeskiöita (bb-un55 ja un7x). Jos pyörä on 20 vuotta vanha, niin hyvä mahdollisuus, että keskiönä on just un55. Korvaava bb-un300 on lukemani perusteella sellainen, että saa vaihtaa vuoden välein aktiivisessa ajossa.
Iteltä on lahonnut pari Chin Hauria ja todennäköisesti noi uudet Shimanot ei oo sen laadukkaampia. Hyvähän tossa on se, että tulee ainakin otettua irti toisinaan.

Minulla on 1991 Miyatassa muistaakseni juuri tuollainen bb-un55. Voisikohan olla jopa alkuperäinen. Klappia ei ole ja smuutisti pyörii. Edellinen omistaja on kiertänyt pyörällä ympäri Eurooppaa, joten kilometrejäkin on varmasti kertynyt. Oli kyllä aika tiukassa, mutta lähti kuitenkin ihan perus työkaluilla irti.

Konani
17.02.2025, 20.11
Täydennetäänpä:
Katoin pyörän (Kona Rove Al vm 2018) tiedoista mikä on keskiö. Tiedoissa lukee CH52, ei muuta...

Marsusram
17.02.2025, 20.34
Eli Chin Haur CH52
https://images.app.goo.gl/TJaWUBt7PZ1HU2Di9
Vastaavaa Shimano varaosaa etsiessä tiedettävä keskiöpatruunan pituus (68/72mm) ja akselin pituus. Nämä voi mitata asennetusta tai lukea irrotetusta laakerista.

Konani
17.02.2025, 20.43
juu...68 on keskiö.
Mutta en siis välttämättä ole uusimassa nelikanttia.
Nelikantin kestävyyttä tässä ketjussa vain olen kysellyt...

Mutta asia selvä...

Kiitos kaikille kommentoijille...

nure
17.02.2025, 21.45
^^Konan hybridissä oli tuollainen kiinanhalpis laakeri täyttä kuraa ja irroittaminen kävi työstä. Jos nelkantin laittaa hieman panostaa laatuun.

Olli L
18.02.2025, 06.08
Täydennetäänpä:
Katoin pyörän (Kona Rove Al vm 2018) tiedoista mikä on keskiö. Tiedoissa lukee CH52, ei muuta...

Noihin ilmoitettuihin osien tietoihin kannattaa suhtautua varauksella. Minulla on tuolta samalta vuodelta Konaworldin mukaan Sutrassa pikalinkut, mutta onkin sellainen pieni eroavaisuus kuin läpiakselit. Varmuuden saa vain katsomalla pyörässä olevaa osaa.

Nelikanttikeskiön äkillinen matkan pysäyttävä hajoaminen lienee todella harvinaista. Lisääntyvä rahina tai klappi taitaa olla todennäköisempää.

nure
18.02.2025, 08.24
^ Nelikanttikeskiötä aika vaikea tunnistaa kun on rungossa kiinni...

dirtyrider
19.02.2025, 20.11
Tää oli tilanne ainakin vanhaan hyvään aikaan, kun Shimano valmisti kunnollisia nelikanttikeskiöita (bb-un55 ja un7x). Jos pyörä on 20 vuotta vanha, niin hyvä mahdollisuus, että keskiönä on just un55. Korvaava bb-un300 on lukemani perusteella sellainen, että saa vaihtaa vuoden välein aktiivisessa ajossa.
Iteltä on lahonnut pari Chin Hauria ja todennäköisesti noi uudet Shimanot ei oo sen laadukkaampia. Hyvähän tossa on se, että tulee ainakin otettua irti toisinaan.
2011 Kona Dr.Fine alkuperäinen keskiö antautui viime kesänä, kammissa klappia reilusti. Elokuussa B-D tilattu BB-UN300 ja syyskuun alussa asennettu. Ympäri vuoden sinkulakäytössä 5km työmatka kaksi kertaa päivässä ja viime viikolla alkoi keskiö napsua ja paukkua.. ????????*?? Saako enää edes rahalla laadukasta nelikanttia?

Marsusram
19.02.2025, 20.26
^Eihän sitä tiedä ennen kuin joku loppuun ajamalla testaa vielä Sunracen uusimmat konelaakereilla.

https://www.bike-discount.de/en/sunrace-inner-bearing-square-taper-bbs18

nure
19.02.2025, 21.30
Whitellä ainakin oli aikoinaan laadukkaita... Myös tuo Sunrace vaikutti laadukkaamalta kuin nykyiset Shimanot, toisaaltaan ulkonäkö voi pettää.

biker
20.02.2025, 15.36
Ei ole pelkästään kyse "laadusta" vaan siitä että esim. un55 ja un300 ihan erilaisia rakenteeltaan. Un55 toimii ja kestää vaikka kierteet eivät olis ihan millilleen suorat päittäin kun taas un300 ja muut vaatii enemmän rungolta. Mä ostin muutama vuosi sitten aika monta Un26 kun eräässä Saksan kaupassa oli 110mm akselilla alle 5€ kpl. Ei oo un55 veroisia mutta parempia kuin nuo un300.

nure
20.02.2025, 16.05
^ Nelikanttikeskiöt niin halpoja ja helppo vaihtaa vaikka tekisi homman kerran vuodessa.

dirtyrider
21.02.2025, 10.14
^ Nelikanttikeskiöt niin halpoja ja helppo vaihtaa vaikka tekisi homman kerran vuodessa.

Taas yksi nollakommentti foorumille lisää. Ei tässä ole missään vaiheessa hinnasta valitettu, ihme ajatuksenkulku että fillarinosien pitäisi kestää vain vuosi käyttöä jos ne on suunniteltu kestämään vuosia. Vaihtaisin vaikka kerran kuussa jos se olisi yhtä helppo kuin jarrupalojen vaihto. Kahdesti vuodessa korjaustelineen kaivelu varastosta, ulkona pakkasessa kammen ulosvetäjän, keskiöavaimen ja tahnojen kanssa turaaminen ei vain kumma kyllä houkuta, on kyllä muutakin tekemistä.Puhumattakaan, että noita keskiöitä pitäisi olla laatikollinen varastossa, aina valmiina odottamaan, kun edellinen hajoaa.

Kepsu
21.02.2025, 10.38
^ Nelikanttikeskiöt niin halpoja ja helppo vaihtaa vaikka tekisi homman kerran vuodessa.
Ajatusmaailma jonka takia maailma hukkuu paskaan.

nure
21.02.2025, 11.25
^^Lähinnä kyse oli kestävyydestä ja kaikkien ei tarvi tehdä sitä pakkasessa, jos ei paikkaa niin kesälläkin voi homman hoitaa, nolla tai ei...

^ Eiköhän tuollainen keskiö sentään mene metallin kierrätykseen, paljon enemmän jätettä syntyy esim. renkaista.

Kepsu
21.02.2025, 12.46
Eli kun sinä Nure juot kalajaa niin juot pullosta vain puolet tai alle. Ja avaat tottakai uuden koska tölkin/pullon voi kierrättää eikä se olut sen kummemmaksi muutu vaikka kulkisi ruumisi läpi?

Sivustakatsoja
21.02.2025, 12.54
^^Lähinnä kyse oli kestävyydestä ja kaikkien ei tarvi tehdä sitä pakkasessa, jos ei paikkaa niin kesälläkin voi homman hoitaa, nolla tai ei...

...

Osan laukeaminen voi tapahtua pakkaskelien alkaessa syksyn kurakelien jälkeen. Ei ton Formulan vaparin laukeaminen aivan parhaaseen saumaan tullut, vaikka lämpimässä voinkin huollot tehdä: iltapuhteena sitten vaihdoin toisen kiekon ja litkutin renkaan.

Musta tää on se kestävän osan perimmäinen funktio: olla hajoamatta kesken kiivaimman ajosession.

Olli L
21.02.2025, 13.28
....

^ Eiköhän tuollainen keskiö sentään mene metallin kierrätykseen, paljon enemmän jätettä syntyy esim. renkaista.

Luonnonvaroja kyllä palaa aika paljon ennenkuin keskiö on sulatettu ja taottu uudeksi.

nure
21.02.2025, 23.56
Olen pahoillani että aiheutin närkästystä, lähinnä oli pointti että kannattaako pikkujutusta tehdä iso haloo? Anteeksi vaan kaikille mielensä pahoittaneille.

Ps. Pysyykö keskustelut jos lopetan tilauksen, lehti vaan mennyt ei kiinnostavaan suuntaan.

maalinni
22.02.2025, 17.04
Ps. Pysyykö keskustelut jos lopetan tilauksen, lehti vaan mennyt ei kiinnostavaan suuntaan.

Pysyy

nure
22.02.2025, 17.09
^Kiitos infosta. On mennyt mielestäni huonompaan suuntaan ja kiinnostus sähköistä ja kuntoilusta minimaalista niin vähiin jää luettavat. Oli jotenkin sääli ettei enää ole vuoden ekassa numerosa Fillari kataloogia jota oli hauska selailla ja suunnitella kaikkea kivaa.

Tietämätön
02.03.2025, 15.25
^ Nelikanttikeskiöt niin halpoja ja helppo vaihtaa vaikka tekisi homman kerran vuodessa.

Neliskanttikeskiö on niin yksinkertainen ja helppo tehdä kestäväksi, että ellei se kestä kymmeniä tuhansia kilometreja, niin se on tehty tahallaan hajoavaksi.

nure
02.03.2025, 16.53
^Voi olla että asia noinkin vaikka noita nelikantteja maailmanlaajuisesti todella paljon vielä käytössä.

biker
02.03.2025, 17.06
Neliskanttikeskiö on niin yksinkertainen ja helppo tehdä kestäväksi, että ellei se kestä kymmeniä tuhansia kilometreja, niin se on tehty tahallaan hajoavaksi.

Ihan raha siihen vaikuttaa ja menekki. Ei ole kannattavaa tehdä enää Un55 tyylin laakereita jotka kestää kyllä kun rakenne on täysin erilainen kuin nykyisissä joissa laakeri on vain prässätty akseliin.

Tietämätön
02.03.2025, 20.01
Ihan raha siihen vaikuttaa ja menekki. Ei ole kannattavaa tehdä enää Un55 tyylin laakereita jotka kestää kyllä kun rakenne on täysin erilainen kuin nykyisissä joissa laakeri on vain prässätty akseliin.

Ok, en tiedä. Eikö noita laakereita tehdä miljoonia ihan yleiseen käyttöön, ei kai Shimano nyt erikseen tehnyt keskiöönsä itse laakerit?

Puskis
02.03.2025, 23.30
2011 Kona Dr.Fine alkuperäinen keskiö antautui viime kesänä, kammissa klappia reilusti. Elokuussa B-D tilattu BB-UN300 ja syyskuun alussa asennettu. Ympäri vuoden sinkulakäytössä 5km työmatka kaksi kertaa päivässä ja viime viikolla alkoi keskiö napsua ja paukkua.. ????????*?? Saako enää edes rahalla laadukasta nelikanttia?

Irrotin puolison kymmen vuotta vanhasta pyörästä keskiön ekaa kertaa ja sieltä löytyi tällainen Tange:
https://foxcomp.fi/tange-seiki-bb-ln7922-68-107

Ajettu vissiin jotain vähän yli 10k, ei talvella. Keskiössä ei oo klappia, mut vähän kuivan tuntuinen. Kai siinä on vielä kilsoja jonkin verran jäljellä, mut ei taida olla un55:n veroinen lähellekään. Vois koittaa tommosta Sunracea tai Katanaa, kun ovat ainakin Taiwanissa tehty.

Rahaa laittamalla SKF tai Phil Wood on varmaan melko ikuisia.

biker
03.03.2025, 01.20
Irrotin puolison kymmen vuotta vanhasta pyörästä keskiön ekaa kertaa ja sieltä löytyi tällainen Tange:
https://foxcomp.fi/tange-seiki-bb-ln7922-68-107

Ajettu vissiin jotain vähän yli 10k, ei talvella. Keskiössä ei oo klappia, mut vähän kuivan tuntuinen. Kai siinä on vielä kilsoja jonkin verran jäljellä, mut ei taida olla un55:n veroinen lähellekään. Vois koittaa tommosta Sunracea tai Katanaa, kun ovat ainakin Taiwanissa tehty.

Rahaa laittamalla SKF tai Phil Wood on varmaan melko ikuisia.

Mä oon nyt vähän päätynyt siihen että oleellisesti siihen kestoon vaikuttaa un300 tyylin (jollainen tuo tange näyttää myös olevan se keskiömuhvin kierteiden suoruus. Jos eivät ole täysin suorat niin sen huomaa jo kiristäessä ettei vasen kuppi (joka tulee laakeria) liiku niin smootisti laakerin päälle. Laakeri jää tällöin vähän puristuksiin ja kesto vähenee oleellisesti. Jos kierteet on kunnossa niin sitten vaikuttaa se laakerin suojaus. Un55 on se runko myös vasemman laakerin "ulkokehä" ja niin jäykkä ja paksu ettei se keskiön kierteiden suoruus oli niin tarkka. Se vasen kuppikin on muovia ja tarkoitus vain pitää koko pötköä paikoillaan eikä samalla tapaa tukea kuin muissa. Tämä kierteiden suoruus on ihan sama ulkoisten laakereiden kanssa. Jos ei kestä niin yleensä " feissaus ja rotsaus" on se lääke.