PDA

Näytä tavallinen näkymä : Teräsrunkoinen pyörä parvekkeella

tuoms
26.01.2025, 12.46
Moikka. Kiinnostaisi kovasti hommata konan sutra. Ainoa mahdollinen säilytyspaikka olisi laditetulla parvekkeella.

Pyörässä on teräksinen runko. Kestääköhän tuo parvekkeella säilytystä vai lähteekö ruostumaan?

Sambolo
26.01.2025, 13.33
Ainakin mun teräksinen konan dirtti selvisi ne vuodet mitä mulla se oli niin lasitetulla partsilla. Luulis että noissa jonkinlaista suojausta, tai sen verta jykevää tavaraa. Toki jos jokin altis paikka/naarmu tms niin varmasti pintaruostetta tulee ajan saatossa.

Benny
26.01.2025, 13.49
Kestää varmaan ulkona säilytystä samalla lailla, kuin ulkona ajamista :)

Marsusram
26.01.2025, 15.35
Ei pintaruoste yleensä ole ongelma, naarmukohtia kannattaa maalilla korjata jos kosmetiikkaa harrastaa.
Vaihtelevien lämpötilojen takia rungon sisään tullut kosteus voi monimutkaisemmissa kotelorakenteissa saumoja ruostuttaa sisältä. Sutrassa on perinteinen yksinkertainen rakenne, riittää kun vähän suihkaisee jotain kosteutta hylkivää putkiin sisälle.
https://www.konaworld.com/cdn/shop/products/325_2022_Sutra-62.jpg?v=1677102518&width=1000

maalinni
26.01.2025, 15.46
Kato että keskiön alla on vedenpoistoreikä. Kona Unitissa ei ollut, niin porasin itse.

maalinni
26.01.2025, 15.48
Mutta itellä on Unit ja Rove todella siistissä kunnossa sisältäkin. Ajan ympäri vuoden, enkä ole suojannut millään. Toivottavasti takakolmiokin on mintissä, sitä ei silmällä näe tarkistaa.

Kupla
26.01.2025, 21.14
Tästähän on jo aikanaan spekuloitu pari sivua ja kaikki mielipiteet ja toimintatavat olivat jonkun mielestä vääriä.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44655-Py%C3%B6r%C3%A4n-s%C3%A4ilytys-parvekkeella/

Itselleni ei kyllä tulisi mieleenkään että rungon materiaalilla olisi mitään väliä, teräsosia on normaalissa fillarissa aina. Joku nyt tietysti kaivaa esiin jonkun titaanipultein kasatun hihnaveto-kuiturungon keraamisilla laakereilla ja Berdin pinnoilla, mutta sittehän kaivaa.

Itse vuosikymmenen lasitettu parveke-elämänkokemuksella olen huomannut ettei mucoffin ketjurasva suojaa rullia ruosteelta ja että UV-valo haalistaa tarroja, runkolaukkuja, iskarien kumilenksuja yms. ikkunoidenkin läpi. Renkaissa, tankonauhoissa tai tupeissa en ole havainnut mitään ikääntymistä, mutta laitoin kuitenkin täksi talveksi kaikkiin ketjuihin öljyä ja fillarit on peitetty tästä lähin kesäisin lakanalla. Varmasti väärin jonkun mielestä.

Ohiampuja
27.01.2025, 12.34
Itse olen jotain kotelosuoja-ainetta suihkuttanut rungon sisään. Kaikista putkista yleensä löytyy joku reikä mistä tuota saa suihkutettua.
https://www.motonet.fi/tuote/motox-kotelosuoja-500ml-spray?product=60-8211

maalinni
27.01.2025, 12.47
Joo, ei siitä varmasti haittaakaan ole, etenkin jos ajaa suolatuilla teillä.

harald
27.01.2025, 15.30
On kyllä melko iso pyörä

nure
30.01.2025, 11.50
Korkeintaan pintaruostetta voi vauriokohtiin syntyä jos niitä löytyy... Itsellä oli Konan teräsrunko yhden talven odottamassa inspiraatiota, kielteisiin vaseliinia ja ei mitään näkyvää eroa jota älä ole huolissasi...