Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähkö-fat hakusessa, apuja kaivataan



Haksu
29.12.2024, 19.51
Hakusessa sähköavusteinen fatbike. Ajokokemusta muutama sata kilometriä vuokra- ja lainapyörillä, eli aloittelijoita ollaan. Käyttö olisi lähinnä polkuja, metsäautoteitä, hiekkateitä. Ei työmatkaa tai vastaavaa. Budjetti alle 3ke, mielummin siellä 2,5 tuntumassa (ainakin toistaiseksi :rolleyes:). Myös käytetty fillari on varteenotettava vaihtoehto, nykyisellään tuskin kovin montaa lenkkiä viikossa ehtii ajelemaan..

Kaipaisinkin vähän vinkkiä, mitä kannattaa katsoa ja toisaalta mistä kannattaa pitää näppinsä erossa (niin pyörä- kuin komponenttivalmistaja-akselilla).

Tähän mennessä tutkalle on noussut ainakin Tunturi emax (tai emax SE), Helkaman FE:t sekä e-fat. Ongelmana näissä lähinnä suht kova hinta uutena (Tunturi ja Helkama) ja toisaalta huono saatavuus käytettynä. Vinkkejä otetaan enemmän kuin mieluusti vastaan!

SBIAN
29.12.2024, 21.25
Löytyyhän noita käytettynä vaikka kuinka kun vähän etsii, tori.fi, fillari tori jne. Sen mikä kannattaa ostaa on merkkipyörä ja vältää Kiinan ihmeitä. Käytetyn kun ostaa niin voi kyllä saada minkä kuntoisen vaan eli riski on aika kova verrattuna uuteen jossa sentään on jonkinmoinen takuu.

Tuntsa
30.12.2024, 11.06
Tässä eräs vaihtoehto, vähän ajettu, takuullinen ja huollettu fatbike.
https://www.pyorasuomi.fi/epages/Pyorasuomi.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2017103037/Products/FE1022/SubProducts/FE1022-0204

Esuli
30.12.2024, 16.34
https://www.electrobike.fi/helkama-fe8-8v-26.html

Yhden talven ajoin Helkama fe 10:llä, ihan hyvä.
Nyt on käytössä Helkama e force, alunperin 8 Vaihteisto ja 7000 moottori.
Ihan hyvä.
Shimano moottoreita saa hyvin ja halvalla kuten myös irtosi akkuja. Olen tuolla forcella ajanut 8000, 7000, 6000 moottorilla, hyvin toimii.
Toimii hyvin peruspalikoilla, itse olen vaihtanut kaikki muut osat paitsi rungon ja etuhaarukkaan.
Peruskiekot eli Weinman Hl 80 on mahdoton laittaa sisärenkaattomaksi.
E bike myy sun ringle Mulefut kiekkoja etu 149 ja taka 229€, ne toimii.
Jos ei osaa tehdä huolto ja korjaustöitä niin ei käytettyä kannata ostaa.
Esim. käytetty Helkama 1000€, uusi fe8 1700€, äkkiä turaa tuon 700€ huoltoihin eli korjauksiin.

Enkä tuota fe 10 ostaisi, ennen fe8 johon vaihtaa vaihteiston ja Kiekot, tulee parempi ja halvempi.

Haksu
02.01.2025, 17.14
Kiitoksia kommenteista tähän asti! Kyllähän noita jotakin tori.fi löytyy, nihkeästi siis lähinnä täältä kaakonkulmalta..

Tuo linkattu FE10 vaikuttas kyllä aika hyvältä, ja siis ilmeisesti toimitettaisiin huollettuna.

Mitä tässä yhteydessä ovat Kiinan ihmeet, ymmärrän siis pointin mutta mitä merkkejä kannattaa vältellä? Onko esmes Bafangin moottorit automaattisesti no-go?

Jakari (ja tarvittaessa muutkin työkalut) pysyy auttavasti kädessä, ja lämmin talli löytyy, sähköttömät pyörät on tähän asti saatu korjailtua itse. Tuo 700e käytetyn pyörän huoltoihin kuulostaa paljolta, mihin kaikkeen tuollaisessa pitäisi siis ymmärtää varautua?

Esuli
03.01.2025, 00.02
Aika kovia hintoja pitävät noissa käytetyissä sähköläskeissä.
Jos moottori menee vaihtoon tulee 500-1000€ lisää. Akku 5-600€
Takanapa voi vedellä viimeisiään, jarrut, veto puoli, renkaat.
Uudella ajelee parivuotta melko huolettomasti eli takuu ajan.
Jos itse hallitsee korjaushommat niin silloin kyllä tietää mitä ostaa.

Dpar
03.01.2025, 11.56
Ostin keväällä Verkkiksen kampanjasta GZR Dominanc-e 2.5:n, mitä myytiin hintaan 1999,00 EUR. Mielestäni sain paljon vastinetta rahalle: Bosch Performance Line CX 4gen moottori, XT-osasarja ja Manitou Mastodon Pro -ilmakeula. Toki merkki on sellainen, että jälleenmyyntiarvo on jo lähtökohtaisesti menetetty, mutta itselleni olenkin tuon ostanut. Huono puoli on se, että tuotetta ei tällä hetkellä ole saatavana kampanjahintaan tai muutenkaan.

Mutta jos ei tarve ole tässä ja nyt, niin kamppiksia kannattaa pitää silmällä ja tarttua hyvään sellaiseen.

Pyöräilykärpänen puraisi sen verran, että hankittiin talouteen myös toinen sähköfättäri, vuokraamokäytöstä poistettu GZR Black Raw. Samasta merkistä huolimatta kyse on täysin eri pyörästä. Sain tämän varsin halvalla ja siinä mielessä riskitkään ei pelota. Takanapa pitää ääntä ja sen joutunee vaihtamaan. Uusi kiekko maksaa noin satasen, navan saa halvemmalla jos jaksaa värkätä. Tässä pyörässä on Bafang M400-moottori, joka vaikuttaa ihan ok:lta vaikka toki vähän ”alkeellisempi” Boschin rinnalla. Tähän moottoriin saa varaosia hyvin, mikä ilmeisesti on Bafangin vahvuus ns. suljettujen järjestelmien rinnalla.

Uuden, ulkoisesti molempia edellä mainittuja pyöriä modernimman näköisen (integroitu akku) GZR Black Raw 3.0:n näyttää saavan Verkkiksestä noin kolmella tonnilla, mutta tätäkin on kamppiksissa myyty parhaimmillaan 1300 eurolla. Siinä on uudempi Bafangin keskimoottori, joka ymmärtääkseni on ihan hyvä. Integroitu akku on ulkoisesti tyylikäs, mutta aavistuksen vaikeampi irrottaa mikä voi olla miinuskin, varsinkin jos pyörää säilyttää kylmässä ja haluaa että akku on helposti irrotettavissa ja tuotavissa lämpimään.

Mitäpä yritän tässä sanoa? Että ihan hyviä vähän merkittömämpiä pyöriä voi saada tosi edullisesti, jos odottaa oikeaa hetkeä. Bafangia en kategorisesti sulkisi pois, mutta edelle laittaisin kuitenkin Shimanon, Boschin, Yamahan ja Brosen. Täysin tuntematonta merkkiä en ehkä moottoriin ottaisi.

Tunturin ja Helkaman pyöriä tuskin koskaan tulee kovin edullisiin kamppiksiin, mutta mielestäni edellä esitetyt ehdotukset ovat myös ihan hyviä. Makuasioitahan nämä pitkälle ovat.