PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pitääkö sadekelin liukastamassa (ei hiekoitetussa) sivuteiden jäässä mikään nastareng



tobby
26.12.2024, 05.38
Hei

Pitääkö sadekelin liukastamassa (ei hiekoitetussa) sivuteiden jäässä mikään nastarengas?

Uusi Chwalbe edessä 120 nastaa 30/622, takana sama, mutta ei uusi.
Ilmanpaineet aika pienet, mutta ei (lähes) mitään pitoa.

Pitäisköhän maastopyörän joku nastarengasmalli (tai cyclo 28") näin haastavassa jäätikköolosuhteessa, mitä nyt on tieolosuhteet monin paikoin tällä hetkellä?

Ajattelin jos tuosta vanhasta maastopyörästä saisi nähin haastaviin tieolosuhteisiin
paremman jäätikköpyörän jollain hyvällä rengasmallilla?

Vai onko tekemätön paikka ja parempi pysytellä pirtissä näillä vesijäätikkökeleillä/jäätikkövesikeleillä?

Kanuuna
26.12.2024, 07.20
Suomi Tyresin Piikkisika toimii, mutta ei sovi kapeeseen kulkineeseen. Routa, Gravdal,..?

Kiituri
26.12.2024, 07.29
Täältä myös puolto Piikkisialle. Pitää märällä jäällä mutta ei kauhean hyvin sileällä kalliolla.

velib
26.12.2024, 07.40
Samoin Schwalben Ice Spiker, aivan ongelmitta voi ajella märällä jäällä. Mikään kapea rengas ei taida pitää kovin hyvin tuollaisella jäällä.

Fillarijeti
26.12.2024, 07.51
Moni uusi 200+nastainen pitää. Esimerkiksi oma Conti 26-2.1 240-nastainen piti uutena kaikilla tiepinnoilla. 8 vuoden jälkeen sillä ei viitsi lähteä luistelemaan kaikilla keleillä, vaikka vesipintainen vanha jää vielä meneekin, kuten eilen kauppareissulla. Nastat pyöristyvät asfaltilla ajosta ja pito heikkenee.

Paljon on kiinni uskosta. Riittävässä vauhdissa nasta puree tiehen, vaikka vauhdin hidastuessa rengas saattaakin nuljahdella sivuttain.

Jos jäällä ajaminen on jäkittämistä kroppa tiukkana eivätkä sykkeet tahdo nousta lenkkitasolle, jokin muu liikunta voi olla järkevää.

Bndit
26.12.2024, 08.56
Piikkisika on paras nastarengas maastopyörään, toimii kaikissa keleissä ja rullaa hyvin. Eilen kävin ajeleen, olis siirtymät just peilijäässä, osa poluistakin, oli lunta, kuivaa maata, mutaa ja kaikkea mahdollista. Piikkisika toimii.

Copilot
26.12.2024, 10.03
Maasturi nastoilla ilman muuta. Noi kapeat on nastamääristä riippumatta melkoisia luistimia kaljamalla.

xs2jammu
26.12.2024, 10.06
Maasturi nastoilla ilman muuta. Noi kapeat on nastamääristä riippumatta melkoisia luistimia kaljamalla.

Huomattu ja talven ekat lipat jo vedetty.

nure
26.12.2024, 12.12
ISP ja vanha Nokian Extreme WXC kyllä ihan ok jäälläkin, hidastaa ainakin liikettä.

Marsusram
26.12.2024, 23.10
Muhkuraiseksi kävelty ja urille ajeltu polanne on hankalampi kapealle renkaalle kun kiekko alkaa heitellä ja pomppia.
Routa 50mm leveänä kanssa pärjäsi kyllä, mutta Piikkisika tai ISP olisi ihan huoleton. Vanha WXC oli ISP:n kaltainen, mutta rullasi tahmeasti. Läski tuli tuolla vastaan ja näkyi ajavan huolettomasti nastoilla.
Vaan onhan talvesta vielä monta keliä vielä näkemättä. Jokainen valitkoon oman kompromissinsa talvikumiksi.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczM7cLsZYIHIJmCtczWoSkUHWoP8FTT8RLUVJMyYtwONrn bF2AgHWfr-JuxCrOEk9wwUdnnm7YfKgqQwWB0pO4xQjl23AJXN_YUD-C4HgIh0V7hP0rJdYsMQLKlfmc_PKxFn44iscas3clfxSYwwXIN w=w900-h1200-s-no

Leewi
02.01.2025, 12.37
Noi on huonot renkaat, noi aloittajan 120 nastaiset. Ei niillä ole asiaa kunnon kaljamille eikä ne ole mukavat muuallakaan.

Opulus
02.01.2025, 12.59
https://www.schwalbe.com/thumbnail/49/f6/10/1719561461/no9bsdfe5d6kd9i0glbge6qs3v_hs396_schwalbe_winter_p rofil_280x280.png


REDUCED TO ITS ESSENTIALS. With half the amount of spikes, the Winter provides excellent control on glassy ice. Only in extreme cornering is its big brother Marathon Winter superior. With 50 EPI carcass, reflective lines and K-Guard it offers great benefits at an entry-level price.

Schwalbe Winter on 30-millisenä oikeastaan aivan erinomainen rengas kaikkiin niihin olosuhteisiin, joissa 30-millisen reunanastattoman renkaan voi kuvitella olevan omimmillaan - eli tasaisella pinnalla, vaihtelevasti lumettomalla, tasaisen lumisella tai jäisellä mutta urattomilla ja polanteettomilla teillä ja kelveillä - kunhan pitää mielessä tuon valmistajan huomautuksen sen heikkoudesta Marathon Winteriin nähden:rolleyes:

Ja jäiden hävittyä keväällä sillä kelpaa ajaa vielä pitkälle kevääseen ja läpi sepelikauden teiden harjausta odottaessa:cool:

tobby
04.01.2025, 15.06
Kiitos hyvistä vastauksista.

Tilasin tähän cycloon vähän uusia renkaita, kun tarjouksessa.

2 kpl Continental spike 120 nastaa 32-622 (juu samanlaiset nakkikumit, Schwalbet, joiden takia langan teinkin)
1 kpl Continental spike 240 nastaa 37-622 eteen tarvittaessa noille kaljamakeleille.

Huomasin, kun tuli pakkaskelit niin hiukan unohtui ne pelottavat kaljamakelit, mutta kuitenkaan en paljon kyllä sivuteille
arvannut mennä.

Vähän arvoin Kärkkäisen tarjousta tuosta Suomi Tyreksen Roudasta
Suomi Tyres Routa 28" 50-622 W248 (https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/suomi-tyres-routa-28-50-622-w248-ebike-nastarengas?id=103266181&gad_source=1)(on nyt tarjouksessa Kärkkäisellä puoleen hintaan 37,95€),
ja olisi (ehkä) sopinut eteen, mutta tehdään nyt syclolle tälläinen continental testi.

Ja myöhemmin tutkitaan tuon maastopyörän mahdollisuuksia ja sitä myöten isp/piikkisika rengastusta.

stumpe
04.01.2025, 21.34
^jäis kyllä mulla ajot ajamatta kaljamakeleillä noilla renkailla.

50mm routa käy jo, mutta varsinkin toi ebike versio on sairaan painava.

paaton
04.01.2025, 21.41
^jäis kyllä mulla ajot ajamatta kaljamakeleillä noilla renkailla.

50mm routa käy jo, mutta varsinkin toi ebike versio on sairaan painava.

Lonkkaleikkaukset ovat kehittyneet huimasti! Mullakin laittoivat kaadon jälkeen 3x7cm palan titaanilla kiinni ja ajoin melkein heti tuon jälkeen trainerilla. Eli ei mitään järkeä tuhlata rahaa pyörään johon saa kunnon nastat.

Copilot
04.01.2025, 21.45
Mulla on Conti Spike 240:t kauppapyörässä. Onhan se kunnon kaljamalla sellaista taiteilua, että pysyy pystyssä.

Veivaaja
07.01.2025, 17.56
Tuollaisilla kuperan koverilla reiteillä tarvitaan kyllä runsaasti nastoja. Ne keskellä olevat eivät pure tuohon 'rinteeseen'. Olen kohtuullisesti pärjännyt 37-42 mm leveillä, mutta reilu kakssataa nastaisilla renkailla. Tosin nastat kuluvat (ehkä nopeammin kuin leveämmissä) ja pito ajan myötä katoaa. Toki levä maasturin/läskin nastoitettu rengas on parempi.

M A
08.01.2025, 12.16
Poika ajelee pelottavan huolettomasti 24" roudilla kun ei tuossa koossa parempaakaan löydy. Ei oo kertaakaan kaatunut. Tollaisella kunnon jäällä Piikkisika on aivan elementissään. Voi ajaa kuin kesäkelillä mutta kova jää rullaa ihan itsellään :)

Takakeno
08.01.2025, 12.48
Hommasin retkipyörään winter plussat viime syksynä. Ihan riittävän hyvin ne piti sileällä jäällä, mutta kapeahko rengas ja suht etukeno asento oli kyllä aika hirveä yhdistelmä, koska täällä on reitit jatkuvasti uraista jäätä tai sohjoa. Muutaman kerran lähti eturengas seuraamaan uraa silleen et sukellus oli lähellä, jonka jälkeen hommasin maasturin ja cake eaterit. Sen jälkeen on ollu hyvä ajaa.

TANUKI
08.01.2025, 19.34
W240. (https://www.bikeshop.fi/Suomi-Tyres-Hile-W240-32-622/ekauppa/pSUOMI0066T601381/?gad_source=1)Suhteellisen painava, rullaavuus on mitä on, mutta pitää.

Smo
08.01.2025, 21.46
Poika ajelee pelottavan huolettomasti 24" roudilla kun ei tuossa koossa parempaakaan löydy. Ei oo kertaakaan kaatunut.*

Noissahan on nastoja vaikka kuinka


Hommasin retkipyörään winter plussat viime syksynä. Ihan riittävän hyvin ne piti sileällä jäällä, mutta kapeahko rengas ja suht etukeno asento oli kyllä aika hirveä yhdistelmä, koska täällä on reitit jatkuvasti uraista jäätä tai sohjoa. Muutaman kerran lähti eturengas seuraamaan uraa silleen et sukellus oli lähellä, jonka jälkeen hommasin maasturin ja cake eaterit. Sen jälkeen on ollu hyvä ajaa.

Halvemmaksi olisi ehkä tullut parempi eturengas mutta toki uusi maasturi on aina kiva :)

Smo
08.01.2025, 22.42
*Vanha WXC oli ISP:n kaltainen, mutta rullasi tahmeasti.*


Mun mielikuva on että WXC300 rullaa huomattavasti kevyemmin kuin ISP. Extreme taas on raskas.

Sivustakatsoja
10.01.2025, 09.59
Hommasin retkipyörään winter plussat viime syksynä. Ihan riittävän hyvin ne piti sileällä jäällä, mutta kapeahko rengas ja suht etukeno asento oli kyllä aika hirveä yhdistelmä, koska täällä on reitit jatkuvasti uraista jäätä tai sohjoa. Muutaman kerran lähti eturengas seuraamaan uraa silleen et sukellus oli lähellä, jonka jälkeen hommasin maasturin ja cake eaterit. Sen jälkeen on ollu hyvä ajaa.

Mulla on kustannussyistä 42-milliset winter plussat työmatka- ja asiointigravelpyörässä. Eilen oli aika liukasta paikoin ja on noiden pito varsin rajallinen märällä jäällä. Pari talvea sitten, tosin paremmilla renkailla, mulla oli leveä PNW Coastbar (muistaakseni 480-millinen) gravelipyörässä ja mielestäni se vähensi urien seuraamista, tai ainakaan vastetta käsistä ei tullut samalla tavalla, kuin kapeammalla tangolla. Mutta kevään tullen PNW:n tanko tuntui väärältä ja sai lähteä.

Tuohon gravelipyörään vaihtui talveksi 0-stemmi, niin on tanko vähän ylempänä.

Leewi
16.01.2025, 13.25
Hommasin retkipyörään winter plussat viime syksynä. Ihan riittävän hyvin ne piti sileällä jäällä, mutta kapeahko rengas ja suht etukeno asento oli kyllä aika hirveä yhdistelmä, koska täällä on reitit jatkuvasti uraista jäätä tai sohjoa. Muutaman kerran lähti eturengas seuraamaan uraa silleen et sukellus oli lähellä, jonka jälkeen hommasin maasturin ja cake eaterit. Sen jälkeen on ollu hyvä ajaa.
Mielipidekysymys, mutta karmeaahan se on etupainoisella fillarilla noilla kaljamilla. Maasturilla tai vastaavalla ei tarvi jännittää koko ajan.

EnduroSenior
17.01.2025, 22.54
Monta talvea vedelty enskapyörän kanssa ISPeilla kaikki jäätikköpolut ilman ongelmia samaan tyyliin kun kesällä.
Rajuimpien kivikko- ja porrasryskäilyjen jälkeen on tarvinut lisäillä muutamia nastoja, mut yllättävän hyvin on alkanut pysyä muutaman talven sisäänajon jälkeen.
Ei oo kokemusta muista nastarenkaista, mut noista ei ole kun positiivista sanottavaa.

xubu
18.01.2025, 09.40
Mullakin ISP toimii vallan mainiosti. Nyt vaan vähän harmittaa kun on niin paljon asfalttia. Lisäilin nastoja viime talven jäljiltä ja hyvin nekin ovat pysyneet.

J3K
18.01.2025, 10.47
Näköjään 2 nastaa irronnut mustajäistä, mutta voisi nekin laittaa ennen reiän venahtamista. Hinnassa ei näyttäisi olevan eroa joten kannattaako laittaa teräsnastat vai alumiiniset karbidikärjellä?

Smo
18.01.2025, 22.57
^Kai se karbidi on parempi?


ISP ja vanha Nokian Extreme WXC kyllä ihan ok jäälläkin, hidastaa ainakin liikettä.

Extreme ja WXC on kaksi aivan erilaista rengasta vaikka molemmat maastoon olikin tarkoitettu

Koheltaja
19.01.2025, 06.24
Mielipidekysymys, mutta karmeaahan se on etupainoisella fillarilla noilla kaljamilla. Maasturilla tai vastaavalla ei tarvi jännittää koko ajan.

Eikä pelkästään mielipide, näin se vaan menee, oli alla fillari tai mp enduro. Paino pitää saada eturenkaalta pois ettei pääse haukkaamaan tai kyntämään sohjossa, sama taktiikka enskan kanssa esimerkiksi pehmeässä hiekassa.

Jos vertaan -90 luvun Cannondalea nykyiseen Gianttiin niin ero ajettavuudessa on suuri talvisissa keleissä. Jälkimmäisessä on paljon pystympi ajoasento ja pitkä keula lyhyellä stemmillä, helpompi ajaa pehmeässä ja kiemurtelee vähemmän kun -90 luvun -perse pystyssä ja kädet pitkällä- geometrian maasturi.

Hissitolppa on ihan ässä kun ajoalusta on vaihtelevaa, sohjoisissa tai liukkaissa paikoissa penkkiä vähän alaspäin niin painopiste siirtyy enemmän takarenkaalle ja keula rauhoittuu.

paaton
19.01.2025, 07.31
Jaa a. Minä olen ollut siinä uskossa, ettei nastarengas pidä kaljamalla jos siellä ei ole painoa.

pepper
19.01.2025, 07.42
Eilen eka lenkki ISP:ltä ja kyllä minulla loppui pää ennenkuin pito.
29x2.25 ja 402 nastaa/rengas.
Ei kyllä mitään ongelmia pidon suhteen vaikka aivan kaljamalla oli moni tie.

Sivustakatsoja
19.01.2025, 09.03
Jaa a. Minä olen ollut siinä uskossa, ettei nastarengas pidä kaljamalla jos siellä ei ole painoa.

Varmaan näin on, mutta kai sitten pitää ajaa riittävän kovaa ja luottaa pitoon. Jos pito edestä kuitenkin loppuu, niin sitten ollaan metsähallituksen puolella?

Jos taas ajaa vähän hitaammin, niin painon ollessa edessä ja eturenkaan seuratessa alustan uraa, jatkaa kuskin massa alkuperäiseen suuntaan ja kuski tekee korjausliikkeen.

----
Kovat kuskit vie ehkä kaksipyöräistä eri tavalla, kuin ne ei-niin-kovat.

Copilot
19.01.2025, 09.33
Mielipidekysymys, mutta karmeaahan se on etupainoisella fillarilla noilla kaljamilla. Maasturilla tai vastaavalla ei tarvi jännittää koko ajan.
Kyllä se on enemmän renkaista kiinni. Hybridi on ihan yhtä kamala ajaa kaljamalla kuin samoilla renkailla varustettu kyykkyfillari, vaikka painopiste on sellaisessa kaikkea muuta kuin edessä.

Marsusram
19.01.2025, 10.14
Jos keula lähtee etupainoisessa alta, on kuski turvallaan.
Takapainoisessa perän luiskahtaessa on kuski peffallaan.
Saa siis painopisteellään valita kumpaa päätä on tärkeämpi varoa.

Situm
19.01.2025, 11.16
Ihan hyvin riitti dillinger nelonen, kunhan ajoi maltillisesti. Jarrutusjäljissä näkyi hyvin, että kaikki neljä riviä nastoja osallistui pitotalkoisiin

paaton
19.01.2025, 12.50
Fatilla tuon tosiaan huomaa oikein hyvin. Ei ole painoa eturenkaalla, eikä tietysti muutenkaan painetta, koska leveä kumi. => surkea pito jäällä. Isot renkaat antaa kuitenkin kivasti urissa anteeksi.

Kuitenkin se isp fillari on tuolla kaljamalla ylikylän laite. Pitoa on niin paljon, että sitä painoa uskaltaa vaan laittaa entistä enemmän eturenkaalle.

Smo
19.01.2025, 22.34
Huomaahan sen kun jyrkkää jäämäkeä kiipeää niin takaa irtoaa pito jos nousee satulasta.

Koheltaja
20.01.2025, 05.51
Sateen liukastamaa jäätä on erilaisia ja painonsiirto tehtävä tilanteen mukaan, täysin sileällä painoa etunastoille ja urissa takanastoille. Jos sattuu matkalle sohjoa niin myös silloin paino pois edestä.

Copilot
20.01.2025, 10.57
Kävin aamulla salilla fatilla jossa 2.8" Kakunsyöjät 29er vanteilla. On se vaan juhlaa ajaa tuollaisella kapearenkaisiin verrattuna. Sen kun vaan painaa menemään.

Marsusram
20.01.2025, 11.24
Isomman ilmatilan renkaassa yksittäisen nastan pistovoima heikkenee kun matalahko rengaspaine jakautuu laajemmalle alalle. Harvahkot tukevat nappulat auttavat purentaa kunhan renkaan runko ei anna periksi ja nappula taitu alle.
Toisaalta leveä rengas löytää pitoa alustasta ja matalilla paineilla asettuu pinnan muotoon.

2.8" Kakunsyöjät ovat asfaltilla meluisammasta päästä, kuten ISP. Jäätikköajoon molemmat kuitenkin suositeltavia.

Leewi
28.01.2025, 10.26
Mielipidekysymys, mutta karmeaahan se on etupainoisella fillarilla noilla kaljamilla. Maasturilla tai vastaavalla ei tarvi jännittää koko ajan.


Kyllä se on enemmän renkaista kiinni. Hybridi on ihan yhtä kamala ajaa kaljamalla kuin samoilla renkailla varustettu kyykkyfillari, vaikka painopiste on sellaisessa kaikkea muuta kuin edessä.

Noinkin toki, hyvillä renkaillahan monet ajavat jollain melkoisen etupainoisilla graveleilla "talvet". Mielestäni siinä pitää keskittyä liikaa alustaan, mutta nää on näitä.

Smo
28.01.2025, 23.50
Ei kyllä ole gravellin 38mm Gravdalien kanssa tarvinut pelätä ikinä, tosin siinä on melko pysty ajoasento. Nyt kyllä on joutunut laittamaan painoa eteen kuten cyclollakin jossa edessä kulunut 32mm Mara winter, kun molemmissa takana vielä kesäkumi ja cyclossa vielä semisliksi