PDA

Näytä tavallinen näkymä : 48. Pirkan Pyöräily sunnuntaina 15.6.2025



jankki
28.11.2024, 09.28
Uudella reitillä ja ensi vuonna poikkeuksellisesti viikkoa myöhemmin normaalista ajankohdasta. Itselle vanhaan reittiin ei ehtinyt muodostua niin vahvaa tunnesidettä, että reitin muutos aiheuttaisi ongelmia. Päinvastoin, hyvältä näyttää tuo uusi.

https://www.pirkankierros.fi/pirkan-pyoraily/

onnimanni
28.11.2024, 15.08
Pirkan pitkän ja lyhyen jokainen mäki tuli vuosien saatossa tutuksi ... tulihan sitä kierrettyäkin. Vanhan reitin Ylöjärvi-Mutala väli oli surkeassa kunnossa - viime vuonna jätin sen takia jo väliin .
Ps pohdin uuden reitin klassikko nimitystä (ainakin lehdissä näytti olevan tuo nimitys) - Ehän se voi olla mikään klassikko, koska sitä ei ole ikinä pirkassa kierretty.

Oatmeal Stout
29.11.2024, 14.23
Pirkan pitkän ja lyhyen jokainen mäki tuli vuosien saatossa tutuksi ... tulihan sitä kierrettyäkin. Vanhan reitin Ylöjärvi-Mutala väli oli surkeassa kunnossa - viime vuonna jätin sen takia jo väliin .
Ps pohdin uuden reitin klassikko nimitystä (ainakin lehdissä näytti olevan tuo nimitys) - Ehän se voi olla mikään klassikko, koska sitä ei ole ikinä pirkassa kierretty.
Jos sen nimi on Klassikko, niin se on Klassikko - eihän aiempia reittimuutoksissa kukaan epäillyt tapahtuman nimeä. Sitä voi verrata vähittäiskauppa Suomen Polkupyörätukku OY:n nimeen.

onnimanni
01.12.2024, 13.08
Niin ....että jos joku nimittäisi uutta täysin ajamatonta reittiä Tour de franceksi niin se olisi sitten Tour de France . . Miksi se ei voi olla klassikkoi? Klassikoksi lasketaan yleensä asia, joka on ollut olemassa tosi pitkään. Useita kilpailuja nimitetään klassikoiksi euroopassa koska niitä on ajettu jossain muodossa jo 1800-luvulta saakka. Klassikoksi voidaan siis lukea pirkan pyöräilyn lyhyempi matka ja siksi sitä on kutsuttukin.. Ehkäpä ko uusi reitti nousee klassikoksi , mitä se ei vielä pitkään aikaan todellakaan ole.

Oatmeal Stout
01.12.2024, 13.15
Niin ....että jos joku nimittäisi uutta täysin ajamatonta reittiä Tour de franceksi niin se olisi sitten Tour de France . .
Tour de france ei ole Tour de France - kirjoitetaan eri tavalla.
Pirkkaa ajettiin ennen tunnelia ja tunnelin rakentamisen jälkeen - eri reitti, mutta kumpi sitten on Sinusta klassikko tai Klassikko.
Mikä eurooppalainen klassikko on ajettu 1800-luvulta lähtien samalla reitillä?

onnimanni
01.12.2024, 13.37
Voi voi sentään..

Oatmeal Stout
01.12.2024, 16.29
Syvin osaanottoni.

Esa S
02.12.2024, 14.38
Tällainen piti laittaa taas perinteisesti ensimmäiseksi viestiksi, mutta myöhästyin vähän. No laitetaan tähän:

Suomen suurin pyöräilytapahtuma järjestetään 2025 poikkeuksellisesti viikkoa ennen juhannusta 15.6. Päämatkat, 210 kilometrin Pitkä Pirkka ja 134 kilometrin Klassikko kiertävät ensimmäistä kertaa Etelä-Pirkanmaan kauniilla reiteillä. 150 kilometrin Hiekka Pirkka kulkee omia polkujaan samoilla suunnilla.

Pitkän Pirkan 210km keskinopeusryhmät ajetaan tänäkin kesänä näin:
*36+ km/h. Itseohjautuva kovavauhtinen yhteislenkki vakioreitillä ilman nimettyjä vetäjiä.
*34 km/h Normaalista poiketen tämäkin ryhmä ajaa nyt normaalin reitin.
Kaikki ryhmään lähtevät osallistuvat vetorinkiin!
*32 km/h. Kaksi eri ryhmää A ja B, normaalireitti
*30 km/h. Kaksi eri ryhmää A ja B, normaalireitti
*28 km/h. Kaksi eri ryhmää A ja B, normaalireitti
(*Ajoajan keskinopeus, +-n1km/h. Sääolosuhteet otetaan huomioon.)

HiekkaPirkka n 150km.
Omatoiminen ryhmäajo soratie-, syklo- ja hyvin rullaavilla (27,5/29”) maastopyörillä.
Matkaa kertyy n. 150km, reittiä ei merkitä, GPS-jälki jaetaan etukäteen. Huoltopisteet valikoituu Klassikon ja Pitkän Pirkan huoltopisteistä.
Tavoitteena tasainen eteneminen ryhmissä. Kolme ryhmää tarvittaessa, n 20 , 22 ja n 24km/h.

Vedettyjen keskinopeusryhmien tavoitteena on tarjota mieluisa ajokokemus:
*turvallista ja mukavaa etenemistä ennalta sovitulla nopeus-/rasitustasolla
*kurinalaista ja esimerkillistä yhdessäajoa ilman kilpailua
*hyvä peesi ja "aurinkokannella-ajo" (alle 34km/h ryhmissä) sitä haluaville
Ryhmien vetäjät ovat Kaupin Kanuunoita. Vastuuvetäjät organisoivat vuorovedon:
*kanuunaporukalla alkumatka, sitten hallitusti kanuunajunana vetoa telaketjuna pyörittäen.
Mielellään mukaan vetorinkiin otetaan halukkaita ja osaavia kanssapolkijoita.
Koko ryhmä yhdessä maaliin, ilman kilvanajoa!
Ryhmät pyritään pitämään suljettuina! Peräpäätä tullaan valvomaan ja “perskärpäset” poistamaan.
Ryhmät tullevat täyttymään ennen ilmoittautumisajan päättymistä.
Ilmoittaudu ajoissa. Ryhmät täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Edellisistä nopeusryhmistä "putoavat" ovat tervetulleita hitaampiin ryhmiin, mutta takaa kirivien toivotaan jatkavan suoraan ohi.
Junaan pyrkiviä ohitettuja "lyhytmatkalaisia" ei katsota hyvällä.

Seuraa https://www.pirkankierros.fi/pirkan-pyoraily/ tiedotteita.

jahuc
02.12.2024, 17.31
Mikä eurooppalainen klassikko on ajettu 1800-luvulta lähtien samalla reitillä?

Paris-Brest-Paris. Tuttavallisemmin PBP. Ajettu ensimmäistä kertaa vuonna 1891.

Reitti on pitkä ja koettelemus melkoinen, mutta henkisesti ajoa auttaa että iso osa matkasta on poispäin Turusta.

Ari Fill
02.12.2024, 21.14
Reitti on pitkä ja koettelemus melkoinen, mutta henkisesti ajoa auttaa että iso osa matkasta on poispäin Turusta.

Provosointi. Olen osalllistunut suurimpaan osaan Suomessa järjestettäviin kuntoajotapahtumiin, mutta en ikinä pirkan pyöräilyyn. Se johtuu siitä, että matka tampereelle on pitkä ja koettelemus melkoinen, eikä mikään auta henkisesti, kun pitäisi mennä tampereelle. Mieluummin lähden Rundi Helsinkiin, Giro Espooseen, Saimaa Cycle Touriin, Royal Pyöräilyyn jne. jne., koska ne ovat pois päin tampereesta.

Esa S
02.12.2024, 21.14
Paris-Brest-Paris. Tuttavallisemmin PBP. Ajettu ensimmäistä kertaa vuonna 1891.



Ei täysin samalla reitillä, lähtö/maali on vaihtunut monta kertaa yleensä vähän kauemmas Pariisista. Matkan varrellakin erinäisiä muutoksia.


Jos palataan Pirkan Pyöräilyyn - tämä ei ollut ensimmäinen isompi muutos reiteissä, aikoinaan on ajettu lännen suuntaan.

jahuc
03.12.2024, 00.18
Olen osalllistunut suurimpaan osaan Suomessa järjestettäviin kuntoajotapahtumiin, mutta en ikinä pirkan pyöräilyyn.

Lähde ihmeessä kokeilemaan Pirkkaa. Tapahtuma on aina kesäisen lämminhenkinen ja taidolla järjestetty, oli reittivaihtoehto mikä hyvänsä.

Toinen suositeltava listaltasi puuttuva lähtee matkaan kesän loppupuolella sivistyksen kehdosta, ihan Mikael Agricolan valvovan silmän alta. Vaikka siinäkin reitti on vuosien mittaan muuttunut nimikään ei enää ole Myllyn Pyöräily, niin elokuinen Turku Touring kiertää niitä hienoimpia varsinaissuomalaisia maalaismaisemia. Iso peukku myös sille.

Ari Fill
03.12.2024, 01.04
^ Jep, Turku Touring on suositeltava tapahtuma, mutta kun kulkee omilla treenireiteillä, niin ei ole oikein motivaatiota lähteä siihen mukaan. Lisäksi siinä on sellainen pikku juttu, että reitti Salosta lähtee kohden Koski TL:ää eli Tampereelle päin ja menee jopa Vanhaa Tampereentietä, että minun on se parempi jättää väliin.

jahuc
03.12.2024, 04.21
^ Kokeile joskus lähteä tapahtumaan tutullekin reitille. Isommassa joukossa ajettuna se tuntuu ihan erilaiselta ja antaa lisävirikettä myös niihin arkikierroksiin. Varsinkin jos ajat tapahtumaa tavoitteellisemmin, reitin tuttuus antaa omat eväät ajon tahdittamiselle. Reconeja ne ammattilaisetkin tekee.

Kokemuksesta voin kertoa, että vaikka Touringin reitti kulkee lähestulkoon oman talon oven edestä, että kun ohi kiitäessä tien varrella on tuttuja vilkuttamassa niin jopa Varissuon lävitse ajo ryhmässä on välillä kuin kuninkaallisessa kulkueessa olisi. Samaa ei arkilenkeillä koe. Eikä kovin helposti myöskään tapahtumissa kaukana kotoa.

Il ciclista di Roine
03.12.2024, 16.23
Miksi reitti kulkee Valkeakosken keskustan läpi, tiiviisti liikennevalo-ohjattu?

Itse poljen satakilometrisen, myötäpäiväisen Vanajankierron [St310-St307-Vt12-Kt57-Pikku-Parolantie-St130-St304-St310] paluuosuuden aina Radanvarsitien (Valkeakosken rautatieasemarakennuksen eteläpuolella) kautta, siis käyttäen keskistä valtaväylää keskustan länsipuolella (ohittaen Holmin teollisuusalueen eli Tie 304).
Lehtitietojen mukaan tulevaisuudessa VLK-Kangasala-tien numero (nyt Tie St310) tullee muuttumaan ottaen mukaansa juuri tämän Radanvarsitien osaksi (ex-Teollisuustie).

LISÄYS: Reitillä St310-St304-St130 ei ole ainuttakaan liikennevaloa !

Tässä on karttakuva Pitkästä uudesta Pirkkareitistä:
https://www.pirkankierros.fi/wp-content/uploads/2024/11/PitkaPirkkaReitti.png

Esa S
03.12.2024, 16.49
^Liikennevalot on vilkulla ja liikenteenohjaus risteyksissä. Tuo on hyvin suoraviivainen reitti, ja Sääksmäentie on mukavampi kuin 130. Lisäksi taukopaikka on sen varrella.

Esa S
05.12.2024, 13.10
Ja Valkeakoskella ollaan ihan täpinöissä kun Pirkan Pyöräily kulkee kaupungin läpi: https://www.instagram.com/reel/DDMWGNiMDlw/?utm_source=ig_web_copy_link

Linkin kautta voi osallistua kilpailuun ja voittaa paidan tai osallistumisen pyöräilyyn.

frp
06.12.2024, 00.38
Ei tule parempaa reittiä mieleen jos Tampereelta pitää lähteä ja palata. Parempi kuin originaali. Ehkä Punkalaitumen sijaan oikaisu hiljaista harjutietä Urjala-Halkivaha ja säästyneet kilometrit laittaisi Kuurilan suunnalle lisäkiertoa ja Toijala jäisi ehkä pois.

N.N.
15.04.2025, 20.00
Onko Hiekka-Pirkan reitti jo jossain ladattavissa/ihmeteltävissä?

Esa S
16.04.2025, 14.57
Onko Hiekka-Pirkan reitti jo jossain ladattavissa/ihmeteltävissä?

Ei vielä, mutta eiköhän kohta.

Esa S
07.05.2025, 15.38
Hiekka-Pirkan reitti on nyt myös tuolla https://pirkanpyoraily.yhdistysavain.fi/uudetreitit/

Tai ollut jo jonkin aikaa, muistin nyt vasta päivittää tänne.

Ohiampuja
12.06.2025, 10.55
No niin, Pirkka lähestyy mukavasti.

Hyvää säätä on ennustettu, mutta hiukan luottamus ennusteeseen kärsi, kun aamulla ajeli sateessa töihin. :)

MPS
12.06.2025, 10.58
Rukkamäki voi osoittautua haasteelliseksi mikäli ei viimepäivinä ole muuttunut..

Markku Silvenius
12.06.2025, 19.21
Onko porukoilla näppituntumaa minkälainen toi uusi hiekkapirkka reitti on, millaisella rengastuksella sitä lähestyä? Onko se ihan santabanaa vai sekalaista sepeliä kivikkoa metsäpolkua juurakkoa?

velib
12.06.2025, 19.51
Karttatiedustelun perusteella enimmäkseen hyvää ajettavaa, ellei sitten jotain teitä ole juuri lanattu, ja sitähän ei oikein voi tietää etukäteen. Ihan sampanjagravelia tuo ei tosin kokonaan ole, joten paikoin voi leveämmästä renkaasta olla hyötyä. Jäljen mukaan reitillä on pätkä polkua, mutta se taitaa olla niin teknistä, että siinä ei oikein mikään rengas auta vaan luultavasti menee joka tapauksessa tunkkaamiseksi. Asfalttia on myös aika paljon, mutta toisaalta peesissä se menee millä vain renkailla. Itsellä vaihtoehtoina on leveähköt sliksit tai maastorenkaat, ja näistä valitsen maastorenkaat, mutta myös joku siitä välistä toimii varmasti.

En tiedä oliko tästä vastauksesta apua, mutta valitsisin sellaisen renkaan joka ei puhkea ihan heti, ja leveys ja rullaavuus sitten oman maun ja vauhdin mukaan. Maantiepyörällä en reitille lähtisi ja maastopyörä on vähän ylilyönti jos tallissa on myös graveli. Polkuja on niin vähän että niiden perusteella ei kannata valintaa tehdä. Olisiko tuossa hyvin karkeasti arvioituna 1/3 asfalttia, 1/3 hyväpintaista soratietä ja 1/3 radanvarsiteiden tyyppistä karkeampaa soratietä.

kaakku
12.06.2025, 22.24
Ainakaan se Pirkkalan lentokentän jälkeen ajettava polkuosuus ei tarkoita tunkkaamista. Ei siinä kyllä mitään nopeusennätystäkään rikota, mutta on se ihan ajettavaa. Hatunnosto reittimestarille että ajattaa massatapahtumassa vähän jännempiinkin paikkoihin, eikä tylsästi kierrätä asvalttia pitkin kauempaa.
Ahvenjärventie eli Savontieltä Valkeakosken suuntaan oli vielä muutama vuosi sitten aika raffissa kunnossa, mutta nykyään ihan ok. Muutama töppyrä siinä tietty on.

velib
13.06.2025, 10.09
No eihän siellä tosiaan tunkattavaa ollutkaan - Komoot teki tepposet ja reititti pätkän Birgitan polulle, kun siirsin jäljen sinne. Ajattelin että järjestäjä ei ollut saanut lupaa käyttää jotain tienpätkää ja se olisi oikaistu polkua pitkin. Tuota Ahvenjärventien kuntoa itsekin mietin, kun en ole sitä hetkeen polkenut.

Esa S
13.06.2025, 10.27
Rukkamäki voi osoittautua haasteelliseksi mikäli ei viimepäivinä ole muuttunut..

Rukkamäkeä laitetaan tänään parempaan kuosiin. Eiköhän se n. sadan metrin pätkä saada siihen kuntoon ettei rengasrikkoja aiheuta, vauhti on kuitenkin hiljainen siinä.

Sellainen huomio uudesta reitistä, että siinä on pari liikenneympyrää, joihin autoja tulee moottoritien rampilta. Jotta ramppi ei täyty moottoritielle saakka, voidaan joutua pysäyttämään pyöräliikenne hetkeksi. Tämähän ei ole kilpailu ja liikenteenohjaajat huolehtivat tästä, eikä ehkä kovin todennäköinen tilanne, mutta hyvä huomioida varsinkin nopeimpien ryhmien osalta.

Raimo R
13.06.2025, 13.06
Kirjoitetaanpa tännekin karkea aikataulu- ja taukoajatus Pirkan Pitkän nopeusryhmä 30A:n osalta.
Uudesta reitistä johtuen pientä hienosäätöä saatetaan tehdä matkan varrella 8-)

Tauot on suunniteltu pidettäviksi:
Voipaalassa 5 min (60 km lähdöstä)
Urjalassa 15 min (102 km lähdöstä)
Krääkkiössä 15 min soppatauko (150 km lähdöstä)

Jos tarve vaatii, niin pidetään lyhyt biopysähdys Kaarina Maununtyttärentiellä sekä mahdollisesti täydennetään juomapullot vielä Säijässä (190 km lähdöstä)? Liuksialan huoltopiste (23 km lähdöstä) ohitetaan, Perillä ollaan vähän yli klo 15?

Keskinopeudesta ei pidetä kiinni hanpaat irvessä, vaan se kuvaa enemmänkin rasitustasoa.
Ryhmässä ajetaan turvallisuus edellä pääsääntöisesti parijonossa vetoringin perässä merkit ja huudot toistaen, jne. Tervetuloa!

Talisker
13.06.2025, 15.55
HiekkaPirkan reitti kannattaa ladata omaan pyörätietokoneeseen.
Ilmoittautuneita on niin runsaasti, ettei hallittavissa olevia nopeusryhmiä
voi muodostaa riittävästi.
Ryhmät kannattaa muodostaa "itseohjautuviksi" niin nopeuden kuin reitillä pysymisenkin suhteen.

HiekkaPirkka_150km.gpx (https://bin.yhdistysavain.fi/1613851/IenhAfUyBvLR5fWHu6kO0cGeT9/HiekkaPirkka_150km.gpx)
https://ridewithgps.com/routes/50356020

ps
Minä ajan "uuden" Klassikon omalla pikkuporukalla.

Heikki Kerppilä
13.06.2025, 19.18
Kirjoitetaanpa tännekin karkea aikataulu- ja taukoajatus Pirkan Pitkän nopeusryhmä 30A:n osalta.
Uudesta reitistä johtuen pientä hienosäätöä saatetaan tehdä matkan varrella 8-)

Tauot on suunniteltu pidettäviksi:
Voipaalassa 5 min (60 km lähdöstä)
Urjalassa 15 min (102 km lähdöstä)
Krääkkiössä 15 min soppatauko (150 km lähdöstä)

Jos tarve vaatii, niin pidetään lyhyt biopysähdys Kaarina Maununtyttärentiellä sekä mahdollisesti täydennetään juomapullot vielä Säijässä (190 km lähdöstä)? Liuksialan huoltopiste (23 km lähdöstä) ohitetaan, Perillä ollaan vähän yli klo 15?

Keskinopeudesta ei pidetä kiinni hanpaat irvessä, vaan se kuvaa enemmänkin rasitustasoa.
Ryhmässä ajetaan turvallisuus edellä pääsääntöisesti parijonossa vetoringin perässä merkit ja huudot toistaen, jne. Tervetuloa!

28A ja 28B ryhmien kesken mietittiin etukäteen samantyyppistä aikataulua, minuuttimäärät oli arvioitu hieman eri lailla, niin että Krääkkiössä menis sopan kanssa 20min ja Urjalassa päästäisiin hieman nopeammin. Käytännössä siis sama, Liuksialan ja Vesilahden pisteet ohitetaan. Säijän pullontäyttö saattaa olla tarpeen, jos ennustettu 25 asteen lämpö toteutuu


Sent from my iPhone using Tapatalk

jahuc
14.06.2025, 00.44
Jaahas, näemmä aika laittaa tänne speksejä ajoon. Siispä yövuoron kunniaksi hyvät ystävät ja vauhdin hurmasta nautiskelevat: on taas se aika kesästä, jolloin jälleen kilpaillaan siitä kuka pääsee nopeimmin pois Tampereelta pelkällä lihasvoimalla.

Kuten aiempina vuosina, Pirkan 36+ ryhmällä on tänäkin vuonna kunnia lähteä näyttämään mallia. Ja vaikka pakoa on monta vuotta yritetty, aina jostain joukon keskeltä on löytynyt joku valopää, joka viimeistään Kurun kohdalla on keksinyt, että hei jos tosta käännytään oikealle niin päädytään takaisin Hakametsään. Ja taas on sopat syöty jäähallilla.

Äh.

Mutta onneksi tänä vuonna lähtöpaikka ja reitti on muutettu. Siis kun Hakametsä taakse jäi, mietin hiljaa mielessäin, miten ulkomuisti auttaisi, jospa karpaasikin eksyisi.

Joten jos oikein puristetaan niin jossain Riisikkalan kohdalla saataneen ajettua kaarre sen verran kovaa, että keskipakovoima heittää koko joukon pois kiertoradalta ja kohti sivistystä.

Tai sitten ei, tiedä häntä. Varmaa on vain että
- lähtö on taas 7:20 eli ihan järkyttävän aikaisin aamulla; mutta toisaalta se yö menee kiereskellessä muutenkin joten unen puolesta sama se vaikka startattaisiin neljältä
- huumori - se jämä mitä tuohon aikaan on jäljellä - huononee vuosi vuodelta
- sää joko on tai sitten ei ole, hitostako sitä tietää mikä keli on kesäkuussa jossain perkeleen perämetsässä; lämpöä joku kurppa kuitenkin ennustaa tällä kertaa
- pari kertaa pitää varmaan reissussa pysähtyä, kun kukalie joukosta huudahtaa että "setä mulla on nyt pissahätä"
- juontaja kailottaa hehkutusta ämyreihin lähdössä sen verran kovaa, että ajorytmistä on lähes mahdotonta sopia ennen liikkeellelähtöä
- vieruskaveriksi päätyy kuitenkin se joukon kovajalkaisin, joka joka kierrolla polttaa omat reidet täysin tukkoon
- tahti on reipas ja jokainen saa lopulta ajaa just niin paljon kuin kintuissa tehoa riittää
- selitykset siitä miksi tänä(kin) vuonna putosi matkalla joukosta on yhä mielikuvituksellisempia.

Joten hoida tankkaukset, biot ja muut varustautumiset etukäteen, pukeudu sään mukaan ja ole ajoissa paikalla. Huolla menopeli, vaihda ja lataa patterit. Muista uusi lähtöpaikka! Valmistaudu ajamaan n 80km pätkä ennen ekaa pysähdystä, sen jälkeen homma rytmittyy aika luonnostaan. Ja lataa reitti etukäteen Garminiin/Wahooseen/Brytoniin tai mihin ikinä härpäkkeeseen, jonka stongaasi kiinnität. Valmistaudu sekä vetämään että navigoimaan matkalla, joukossa on jatkuvasti kiertävä veto oletusarvoisesti kukaan muukaan ole ajanut reittiä aiemmin.

Omalta osalta ajattelin aloittaa meriselitykset viisaasti jo etukäteen toteamalla, että tämä vuosi on brevettivuosi. Joten kilometrejä on paljon ja lepoa vähän. Alkaa olemaan edellisen viikon ajosta jalat jo valmiiksi sen verran tönköt, että hyvä jos aamulla pöntölle taipuu.

Ja silti taas mukana. Sillä vaikka vuodet vierii, hiukset harvenee ja joskus pitää ajaa vähän eri teitä, yksi ei muutu: Pirkan Pyöräily on edelleen yksi lämminhenkisimpiä, parhaiten järjestettyjä, vauhdikkaimpia ja reitiltään nautinnollisimpia pyöräilytapahtumia mitä Suomesta löytyy. Siksi tänäkin vuonna kaikista säryistä ja selityksistä huolimatta kannattaa olla taas tiellä. Ole siis sinäkin.

Tervetuloa joukkoon mukaan. Nähdään sunnuntaina Messukeskuksella.


PS. Huhu kertoo, että Turun Turbo eli Liedon Loksuleuka ei muiden hartaista toiveista huolimatta tänä vuonna päätynyt pelastusvenepakolaiseksi Ruotsiin vaan on tulossa Pirkkaa ajamaan. Siis niille jotka ei tunne, kyseessä on poikkeuksellisen kova kaveri. Semmoinen joka voittaa kädenvääntökisat molemmat kädet selän takana. Äijien äijä joka saa sipulin itkemään. Hemmo joka pystyy keittämään kolmen minuutin pikariisin 30 sekunnissa ja puristaa hammastahnan takaisin tuubiin. Käsittämätön taituri joka osaa keulia yksipyöräisellä ja taputtaa yhdellä kädellä. Tämä on todellinen etelän ihme, jota kannattaa tulla katsomaan kauempaakin. Pirkan jälkeen se varmaan laitetaan takaisin häkkiin ja viedään torille Raatihuoneen eteen varoitukseksi tamperelaislapsille, että jos et syö vihanneksiasi, susta tulee tollanen.


--

"My riding buddies are like my toilet paper. They're rough, they're tough and they won't take no shit."

Markku Silvenius
14.06.2025, 08.59
Jep, eli Tufo Thundero 40 edelleen hiekkareitille, sillä mentiin viime vuonnakin toki tänä vuonna toivottavasti vähän kuivempaa..

Onko toi GPS jälki kuinka luotettava ja eheä, ei sisällä mitään potentiaalia singahtaa jonnekin talon pihaan?

Esa S
14.06.2025, 12.27
Jep, eli Tufo Thundero 40 edelleen hiekkareitille, sillä mentiin viime vuonnakin toki tänä vuonna toivottavasti vähän kuivempaa..

Onko toi GPS jälki kuinka luotettava ja eheä, ei sisällä mitään potentiaalia singahtaa jonnekin talon pihaan?

Tarkista, että on viimeisin versio, sitä korjattiin muutama päivä sitten kun oli yksi lipsahdus. Eli nyt pitäisi olla kohdillaan. Yhdessä kohdassa saattaa olla majavan kaatama puu poikittain, joten pientä varovaisuutta metsäosuuksilla.

Tregård
14.06.2025, 12.35
Kirjoitetaanpa tännekin karkea aikataulu- ja taukoajatus Pirkan Pitkän nopeusryhmä 30A:n osalta.
Uudesta reitistä johtuen pientä hienosäätöä saatetaan tehdä matkan varrella 8-)

Tauot on suunniteltu pidettäviksi:
Voipaalassa 5 min (60 km lähdöstä)
Urjalassa 15 min (102 km lähdöstä)
Krääkkiössä 15 min soppatauko (150 km lähdöstä)

Jos tarve vaatii, niin pidetään lyhyt biopysähdys Kaarina Maununtyttärentiellä sekä mahdollisesti täydennetään juomapullot vielä Säijässä (190 km lähdöstä)? Liuksialan huoltopiste (23 km lähdöstä) ohitetaan

32A ajaa samoin taukopaikkasuunnitelmin.

Muistutetaan vielä aurinkovoiteesta, jota tarvinnee viimevuotista enemmän.

nopparis
14.06.2025, 12.50
Ryhmä 30B ajaa samalla kaavalla kuin 30A!


Kirjoitetaanpa tännekin karkea aikataulu- ja taukoajatus Pirkan Pitkän nopeusryhmä 30A:n osalta.
Uudesta reitistä johtuen pientä hienosäätöä saatetaan tehdä matkan varrella 8-)

Tauot on suunniteltu pidettäviksi:
Voipaalassa 5 min (60 km lähdöstä)
Urjalassa 15 min (102 km lähdöstä)
Krääkkiössä 15 min soppatauko (150 km lähdöstä)

Jos tarve vaatii, niin pidetään lyhyt biopysähdys Kaarina Maununtyttärentiellä sekä mahdollisesti täydennetään juomapullot vielä Säijässä (190 km lähdöstä)? Liuksialan huoltopiste (23 km lähdöstä) ohitetaan, Perillä ollaan vähän yli klo 15?

Keskinopeudesta ei pidetä kiinni hanpaat irvessä, vaan se kuvaa enemmänkin rasitustasoa.
Ryhmässä ajetaan turvallisuus edellä pääsääntöisesti parijonossa vetoringin perässä merkit ja huudot toistaen, jne. Tervetuloa!

lanse
14.06.2025, 17.48
Morjes 34 ryhmän ajajat, hienoa säätä luvassa!
Vakioreitti 210km ja kaksi taukoa.
60 km Voipaala (noin 5 min)
150 km Krääkkiö (10 - 15 min soppatauko)
Meidän noin 30 ajajan ryhmän lähtö on klo 7.22. Kaikki osallistuvat vetovuoroihoin, toki oman kunnon mukaisesti. Pyöritetään telaketjua (parijono) ja keskimäärin kärjessä ollaan 30s + 30s. Kuormitus pyritään pitämään tasaisena ja kaikkia äkkinäisiä ajolinjan muutoksia, jarrutuksia ja kiihdytyksiä tulee välttää. Ohjeistukset ja varoituksen mielellään ääniviestillä. Huoltoautoa ei enää meillä ei ole, joten teknisen ongelman sattuessa ajaja joutuu itse selvittämään sen ja sen jälkeen suoriutumaan loppumatkan perässä tulevan toisen ryhmän mukana.
Tervetuloa,
Toni Korin

jahuc
16.06.2025, 17.34
Taas on Pirkka ajettu. Ja tavan mukaisesti on aika purkaa päivän ajoa 36+ ryhmän puolesta. Mutta sitä ennen pitää kuitenkin todeta itse tapautumasta: olipa hienosti järjestetty pyöräily!

Pirkkahalli tapahtumapaikkana oli kerrassaan upea, jopa hulppea. Kaikki toimi erinäisiä pieniä yksityiskohtia myöden, oli ne sitten tunnelmia kuvaavat lappuset, joita sai pitää ajon jälkeen valokuvaa ottaessa, "puskapissa" -kyltit huolloissa tai kanakeiton kyltissä mainostettu hippusellinen chiliä. Ja erityismaininnan ansaitsevat ne mainiot "kohta käännytään" -opasteet, joita oli laitettu kaikkien käännösten kohdalle valmiiksi opastamaan. Paitsi että ne hoitivat tehtävänsä mainiosti, niin niiden omalla tavallaan veikeä olemus kyllä piristi joka kerta matkalla. Pieniä asioita, mutta ne kertovat tärkeää viestiä niistä isommista. Nimittäin sitä että ne oleelliset - reitit, aikataulut, huollot, ruokailu ja liikenteenohjaukset - oli jo valmiiksi järjestetty niin hyvin ja ammattitaidolla, että järjestäjille itselleenkin oli jäänyt aikaa ja energiaa jopa leikitellä kaikella pienellä siihen päälle.

Omalla kohdalla noista pienistä kuitenkin kirsikkana kauniin kakun päällä oli se vessaan jätetty aurinkorasvapurkki ja "muistithan suojata itsesi" -lappunen. Siitä viimeistään tuli olo, että nyt on kyllä ajateltu kaikkea. Ja kaikessa siinä mitä on ajateltu, punaisena lankana on ollut, että ajatellaan pyöräilijän parasta. Pirkassa meistä pidetään huolta. Tällaiselle paatuneelle kammen kääntäjälle, joka on tottunut tööttäilyihin, kiilailuihin, lasinpesunesteen roiskeeseen ja muihin lajin lieveilmiöihin, tuollainen huolenpito tuo kyllä niin hyvän olon, että sitä on vaikea pukea sanoiksi.

Ja allekirjoittaneen sepustuksiin tällä(kin) foorumilla tutustuneille on varmaan selvää, että se sanavarasto ei ihan helpolla lopu kesken vaan vaatii oikeasti jotain poikkeuksellista. Kun tuntien miettimisen jälkeenkin sanasto näyttää edelleen pelkkää hutia, jäljelle jää vain se lyhyt, yksinkertainen ja kaikenkattava: Kiitos!

Mitä itse ryhmän ajoon tulee niin tuttuun tapaan 36+ ajoi kellontarkasti asetetun ennakkospeksin mukaisesti. Eli tasan niin rivakkaa kuin mitä jengin jaloista irtosi. Ja hyvää munaraviahan sitä mentiin. Lähtöviivalle oli kokoontunut pikaisen nuppilukulaskennan perusteella 23 kovakuntoista. Sillä voimalla ei matka Voipaalan huoltoon kauaa kestänyt, ensimmäisen pätkän keskinopeudeksi ryhmä kellotti kuntoajolle kunnioitettavan 42 km/h keskinopeuden. Loppumatkasta vastatuuliosuudet, mäet ja väistämätön kuskien väsyminen hiukan verottivat tahtia, mutta Krääkkiön pikapysähdyksen jälkeen maaliin mennessä keskinopeus oli koko pitkälle pätkälle edelleen 40,5 km/h. Niin, ja tauoilla ei pahemmin lähipensasta kauemmas ehtinyt ennen vahvalla Turun murteella säätäneen vänrikki Nappulan "hei äijät mennää jo" -huutoja. Paikallaan ehdittiin sen vuoksi koko matkan aikana seistä vajaat 9 minuuttia kaikkineen. Jos joltakulta siinä välissä unohtui kummasta päästä neste tulee ulos ja kummasta sisään, en voi syyttää.

Maalissa sai tankata vajeet takaisin hukuttamalla itsensä lavuaariin ja syömällä siihen päälle lautasellinen maukasta kanakeittoa ja aamun karkinjämät. Kun tuo päivän aamulämmittely oli pois alta ja jalat taas ajokunnossa, oli aika suunnata 130-tielle kohti etelää ja ajaa vihdoin oikeasti kovaa. Matka PK-seudulle sujui rattoisasti kesäisen 27 asteen lämmön ja lempeän länsituulen siivittämänä. Siinä vihreiden peltojen keskellä polkiessa ja auringon vähitellen laskiessa ei voinut kuin todeta, että tällaisena päivänä on tasan tarkkaan yksi paikka, jossa pyöräilijän kuuluu olla: Taas tiellä.

Ohiampuja
17.06.2025, 10.28
Itse ajelin Pirkan klassikon hyvän matkaa alle 30 kmh keskarilla, siellä suurien massojen seassa niin kokemus huolloista ei ole noin ruusuinen. Selvästi näki että porukalla ei ollut kokemusta miten saadaan ne taukopaikat rullaamaan. Lisäksi ainakin kahdella taukopaikalla sinne menevä ja poistuva liikenne menivät ristiin, eli aika iso riski kolaroida pyöräilijöiden kesken.

Suuri osa reitistä oli merkattu tosi hyvin ja selkeästi. Mutta sitten se loppu Kurinkantieltä Pirkkahallille asti olikin vähän huonommin merkattu. Pitkiä pätkiä ilman mitään merkintöjä, ja esim siitä Frameryn nurkilta puuttui kaikki merkinnät. Ja muutamissa liikenneympyröissä ei ollut mitään nuolia, vaan piti huudella liikenteenohjaajille että mihin suuntaan?

Mutta ei ole isosta kiinni, että nuo kun korjataan ensi vuodeksi niin sitten on hyvä. :)

Ps. Vesilahden kunta sponssasi aurinkorasvat heidän taukopaikalla. ;)

Heikki Kerppilä
17.06.2025, 10.44
Pitkää reittiä ajaessa tuntuikin, että saatiin VIP-kohtelu: osin ehkä siksi, että lähdettiin kärkeen eikä nähty sitä klassikon suurten massojen ruuhkaa. Krääkkiössä oli Kauppahallin Kotiruoka tehnyt oikein maukasta soppaa hirven jauhelihasta, isäntä itse keittämässä, eikä mikään ollut loppu siinä vaiheessa. Reitin kenties hienoimmat tietkin ovat pitkällä reitillä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Talisker
17.06.2025, 22.43
"Taliskerin" joukkue ajoi uuden Klassikon nuottien mukaan.
Reitti on hyvä, kun itse pääsen sanomaan.
Liikenteenohjaus liki moitteeton.
Huollot hyvillä paikoilla ja tarjonnalla.
Autoilijat X kertaa suvaitsevampia ja huomaavaisempia kuin kuruntiellä.
Seudun kunnat olivat markkinoineet tapahtumaa ja saaneet asukkaita teiden varsille kannustamaan.
Ja sitten sää! Ei voisi parempi olla.
Hienosti onnistui uusi järjestäjäorganisaatio toimissaan.
Kiitos!

Raimo R
17.06.2025, 23.37
30A nopeusryhmä ajoi Pitkän Pirkan etukäteisnuotituksen pohjalta varioiden.
Voipaalassa olimme hiukan suunniteltua nopeammin kun biotauko jäi pitämättä ja myötätuuli siivitti hyvään vauhtiin. Alkumatkan hämmentävin hetki koettiin, kun ennen Valkeakoskea 32B pyyhälsi ohitsemme ylämäessä, ilman että tiesimme ohittaneemme heidät! Myöhemmin kuulimme, että he olivat käyneet biotauolla Liuksialan huollossa...

Taukona Voipaala oli hyvällä etäisyydellä lähdöstä. Hiukan oli toki ruuhkaa, kun 32A ryhmä oli vielä paikalla kun saavuimme ja 30B saapui pihapiiriin ennen kuin ehdimme jatkaa matkaa. Taukoa oli noin 6 min?
Voipaalassa 6 hengen vetorinkiin saatiin houkuteltua 2 veturia lisää. Kiitos heille koko loppumatkan vetoringissä mukana olosta!

Urjalaan "lähes puolimatkan krouviin" saavuimme komeiden teiden kautta hiukan vastatuulivoittoiselta loppupätkältä. Sipsit ja banaanit kyllä maistuivat ja lämpökin aiheutti alkukautta enemmän hikoilua. Taukoa pidimme vähän reilut 5 min.
Punkalaitumelta käännyimme sivumyötäisemmälle loppupätkälle. Krääkkiössä keittolounas ruisleipineen oli kaivattu lisä suolaiseen pikkunälkään, eikä kahvit ja pullakaan ollut pahitteeksi siihen päälle! Tauko oli vähän reilut 15 min. Juomapullot täytettyämme jatkoimme jo melko hikiseksi muuttuneessa paahteessa matkaa kohti maalia.

Koskenkylän risteyksessä alkoi "loppusuora" samaa matkaa Pirkan klassikon kanssa. Vanhaan reittiin verrattuna ohitettavia oli paljon vähemmän ja autoliikennekin vähäisempää. Lempäälän kohdilla ohitimme pari Hiekka-Pirkankin "väärinpyöräilijää". Mutaiset renkaat paljastivat reittivalinnan ;-) Loppumatkalla muutamalla vetorinkiläisellä oli lämpö- ja lieviä kramppiongelmia, mutta saimme onneksi apuun pari lisäveturia. Lempäälän jälkeen yritettiin hillitä menohaluja ja pidimme ylämäkien tehot hyvin maltillisina. Alamäissäkään emme enää pitäneet "täyttä vetoa" päällä, sillä keskinopeus- ja rasitustasolupaus olisi muuten saattanut karata liian kovaksi.

Maalissa olimme aika lähelle suunniteltua aikataulua. Keskinopeus taisi olla noin 31 km/h, eli vähän yläkanttiin. Kiitos koko ryhmälle hyvästä ajosta sekä vetoringissä ja luukulla mukana olleille tasaisesta vetotyöstä! Korviini ei ainakaan kuulunut, että kovin moni olisi pudonnut pois letkasta?
Maalissa maistuikin hyvin ansaittu soppa ja juotavaakin meni ihan kiitettävästi auringon paahtaessa täydeltä terältä katoksen ulkopuoliseen pöytään 8-)

Kaikenkaikkiaan uusi reitti ja järjestelyt tuntuivat hyvin toimivilta! Tiestö oli enimmäkseen hyvää ajettavaa, enkä kuullut, että ryhmässä olisi tullut rengasvaurioita saatikka kaatumisia?
Lähtö- ja maalipaikkana toiminut "Pirkkahalli" (=Tampere Exhibition and Sports Center?) pihapiireineen oli mielestäni hyvin toimiva tapahtuman keskuspaikkana. Liikenteenohjaajien iso määrä yksinkertaisti ryhmässä ajamista. Tauot jaksottuivat mielestäni melko mukavan tasaisesti matkan varrelle kun niiden välissä oli aina noin kahden tunnin ajomatka.

Urjalan taukopaikalle olisi ryhmämme kaivannut paria lisävessaa tai puskapissapaikkaa, joskin urbaani ympäristö asetti omia rajoitteitaan.. Maalialueella oli nyt kuulutukset ja musiikki säädetty sopivalle äänenpaineelle, eli ruokaillessa pystyi keskustelemaan ja silti kuuli myös mitä juontaja kertoili :-)

Raimo R
17.06.2025, 23.52
Hiekka-Pirkan "reittimestari" kiittää hatunnostosta! Tarkoituksena oli poimia reitin varrelta hiukan harvinaisempiakin ja vaihtelevia pätkiä mukaan. Oman koeajon perusteella vaihtelua ainakin riitti, eikä reitin ollut tarkoituskaan olla liian kevyt. Kaikki lisäkommentit niin Hiekka-Pirkasta kuin muistakin Pirkan uusista reiteistä ovat tervetulleita! Jotain kommenteja jo bongasin BlueSKyn puolelta sekä sieltä linkatusta videosta
https://peertube.wtf/w/4Xph1TY4yYBH3T3QTHvdrb.


Ainakaan se Pirkkalan lentokentän jälkeen ajettava polkuosuus ei tarkoita tunkkaamista. Ei siinä kyllä mitään nopeusennätystäkään rikota, mutta on se ihan ajettavaa. Hatunnosto reittimestarille että ajattaa massatapahtumassa vähän jännempiinkin paikkoihin, eikä tylsästi kierrätä asvalttia pitkin kauempaa.
Ahvenjärventie eli Savontieltä Valkeakosken suuntaan oli vielä muutama vuosi sitten aika raffissa kunnossa, mutta nykyään ihan ok. Muutama töppyrä siinä tietty on.

Heikki Kerppilä
18.06.2025, 00.11
Kuten muillakin täällä jo raportoineilla, 28A:lla oli hieno kesäpäivä, aamulla ei sää olisi oikeastaan parempi voinut olla, iltapäivällä oli aika kuuma, mutta ainakaan vetoringissä ei ilmennyt kramppeja tai ylikuumenemista. Pari kaatumista tapahtui, ei onneksi syntynyt kasaa, mutta Koskenkyläntiellä yksi loukkaantui ja joutui soittamaan ambulanssin, ryhmän päästessä jatkamaan.

28-ryhmillä oli yhteinen ajosuunnitelma, jonka 28B:n Krista-Liisa oli tehnyt ja minä pääsin valmiiseen pöytään. Tauot oli suunniteltu nopeampia ryhmiä hieman väljemmin, Voipaala ja Urjala 10 minuutiksi ja Krääkkiön soppatauko 20 minuuttia.

Reitti oli hieno ja liikenteenohjaus toimi hyvin; valtavaa 50 ajajan letkaa olisikin ollut vaikea muuten saada väistämisvelvollisista risteyksistä läpi. Reitti tuntui viimevuotista kevyemmältä ja ehkä siksi keskinopeus oli hieman yläkanttiin. Vesilahdelle saavuttaessa oltiin vielä 30km/h vauhdissa, mutta Pirkkalan mäkiosuudella saatiin hillittyä vauhtia sen verran, että Polar näytti 29,1km/h (joidenkin toisten tietojen mukaan 29,5). Rasitustaso on keskinopeutta oleellisempi, ja se uskoakseni pysyi pääosin sopivana. Punkalaitumen jälkeen oli nousuja ja sen jälkeen aukealla niin hienoa tietä, että jäi veto päälle ja ajettiin vahingossa sellaista 32-ryhmän vauhtia vähän aikaa. Tästä saatiin heti palautetta Krääkkiön taukopaikalla.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250617/762ff16ecdb856b85c49aa08f7a33350.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk