Näytä tavallinen näkymä : xd vapaarattaaseen 10v rataspakka jossa isoin ratas 28 tai 32
Hei
Peruin Active maastopyörän tilauksen, kun nuo käyräsarviset on enemmän mun juttu.
Sain ostettua taannoin Kona Jaken talvipyöräksi, siinä pikalinkkuakselit, ostin käytetyt pikalinkkuakseliset vanteet, jossa olikin suurin ratas 42.
Vapaarattaassa lukee "xd compatible only" eikä tuo hg-rataspakka käynytkään siihen vapaa rattaaseen.
Mitkäs olis vaihtoehdot saada tähän takarataspakka, jossa suurin ratas olisi 28 tai 32 vaihteita 10.
näkyy tuo xd rataspakka olevan yhdessä köntissä toisin kuin hg-rataspakka. Eikä ne vapaarattaan boorit tai urat jatku päähän asti tuossa xd:ssä.
Voiko tuon vapaarattaan vaikka tarvittaessa vaihtaa toisenlaiseen, johon käy hg rataspakka, vai miten olisi nyt järkevintä toimia.
En kyllä tavannut XD kymppiä... Mutta jos kiekot sen väärti ja on mahis vaihtaa vapaaratas nii se helpoin konsti sitten. Kerro vaikka keikon/navan merkki niin näet että löytyykö sopiva.
En kyllä tavannut XD kymppiä... Mutta jos kiekot sen väärti ja on mahis vaihtaa vapaaratas nii se helpoin konsti sitten. Kerro vaikka keikon/navan merkki niin näet että löytyykö sopiva.
Kiitos vastauksesta.
FH-522 lukee vapaarattaassa.
maalinni
23.11.2024, 14.36
Mikä napa kyseessä? Ehkä laittaisin nuo kiekot suosiolla eteenpäin ja ostaisin sellaisen missä on hg. Tai siis pelkän takakiekon.
Vanne on dt swiss R522
Ja vapaarattaassa lukee FH-522 20.12.2017
En kyllä keksi mistä tuon navan voisi tunnistaa.
Etuvanne ei ole aivan keskellä etuhaarukkaa, onkohan vaikea rasti rihdata se keskelle?
Jos jotain positiivista haluaisi näistä kiekoista sanoa, niin herkästi pyörivät.
Formulan vapari, FH-521 on vastaava HG versio.
^^Jos etuvanneei keskellä niin suht perseelleen rihtattu mutta varmaan joku ammattilainen onnistuu korjaamaan.
jame1967
04.12.2024, 09.54
Kasasin kiinarunkoisen pyörän muutama vuosi sitten ja häiritsi takapyörä joka oli noin 5 mm sivussa .
Tuon rihtaaminen keskelle oli helppo homma , takapyörä pyörässä paikallaan huolto telineessä , pinnoja vaan toista puolta löysälle ja toista kireämmälle koko kierros .
Huolehtii vaan että pyörittää nippeliä aina samanverran vaikka 1/4 kierros , muistaakseni pysyi vielä heitottomanakin .
^Ehkä täysin hyväksyttävä heitto kiinankamassa.
Sivustakatsoja
05.12.2024, 10.02
Vanne on dt swiss R522
Ja vapaarattaassa lukee FH-522 20.12.2017
En kyllä keksi mistä tuon navan voisi tunnistaa.
Etuvanne ei ole aivan keskellä etuhaarukkaa, onkohan vaikea rasti rihdata se keskelle?
Jos jotain positiivista haluaisi näistä kiekoista sanoa, niin herkästi pyörivät.
Musta vanteen keskitys kannattaa tarkistaa siihen tehdyllä työkalulla, ei vertaamalla runkoon tai haarukkaan: ne eivät välttämättä ole täysin symmetriset. Kiekkojen vannekehien pitäisi ymmärtääkseni olla paikalleen asennettuina linjassa keskenään, eli takapyörä seuraa suoraan ajettaessa etupyörän piirtämää viivaa.
Vanteen keskitys suhteessa haarukkaan, etu- tai taka-, voi johtaa siihen, että aiemmin linjassa olleet eivät enää ole sitä.
^Vanteen voi ihan hyvin keskittää haarukkaan, siinähän sitä käytetäänkin.
Sivustakatsoja
05.12.2024, 10.36
^Vanteen voi ihan hyvin keskittää haarukkaan, siinähän sitä käytetäänkin.
Pyörällä ajetaan ja renkaiden tulee kulkea samaa jälkeä. Jos kiekko ei silmämääräisesti ole keskellä haarukaa, niin ensin tutkitaa ovatko kiekot linjassa keskenään. Jos ne eivät ole, niin tarkastetaan vannekehän keskitys napaan nähden.
^Jaa. Yleensä haittapuoli on esim. renkaan hinkkaaminen haarukkaan, ja puhutaan muutaman millin heitosta. Aika harvalla on kotona mahdollisuus tutkia tuolla tarkkuudella onko kiekot linjassa keskenään, eikä sillä käytännössä mitään väliäkään ole.
Sivustakatsoja
05.12.2024, 19.20
^Jaa. Yleensä haittapuoli on esim. renkaan hinkkaaminen haarukkaan, ja puhutaan muutaman millin heitosta. Aika harvalla on kotona mahdollisuus tutkia tuolla tarkkuudella onko kiekot linjassa keskenään, eikä sillä käytännössä mitään väliäkään ole.
Siis siten pielessä että rungon tai haarukan sallima suurin rengas hinkkaa, vaikka kiekko olisi rihdattu oikein?
Sivustakatsoja
05.12.2024, 19.59
^Vanteen voi ihan hyvin keskittää haarukkaan, siinähän sitä käytetäänkin.
Siis mulla lähtökohta on, että vannekehä on keskelle rihdattu ja mulla on sen tarkistamiseen työkalu, jonka tarkkuus on riittävä. Jos kiekko ei sitten kumminkaan asetu keskelle etu- tai takahaarukkaa, niin se ei ole syy muuttaa vannekehän keskitystä siten, että vanne asettuisi keskelle haarukkaa.
maalinni
05.12.2024, 20.43
Se on vekkuli tunne kun eivät kiekot ole samassa linjassa. Kerran tuli iso heitto liikkeen jäljiltä.
jame1967
07.12.2024, 13.40
En muuten tarkistanut oliko vika rungossa vai kiekossa ja pyörä on muuten vieläkin vakituisessa käytössä .
Eikös muuten rungon suoruuden voi tarkistaa jotenkin narujen avulla .
maalinni
08.12.2024, 18.59
Tässä oli juuri juttua rungon suoruuden mittaamisesta narujen avulla
https://youtu.be/RkACh0cVTCI?si=eVTUqZhgIFkKs7WE
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.