Näytä tavallinen näkymä : Grizl 7 Kumpi koko S vai M?
Kleptomania
22.11.2024, 08.20
Hei! Olen ostamassa Grizl 7 gravelia. Olen pahasti kokojen välissä Canyonin laskurin mukaan.
Olen 178cm ja inseam 85cm. Grizl 7, S-koon käyttäjänpituus on 172-178cm ja M-koossa 178-184cm.
Raajani ovat sopusuhtaiset. Ja ajoni on työmatkaa ja viikonloppu lenkkejä. 80% maantietä.
Kumpaa kokoa on helpompi säätää stemmillä jne:P
Linkistä löytyy pyörä ja geometriat.
https://www.canyon.com/fi-fi/gravelpyoeraet/adventure/grizl/al/grizl-7-1by/3468.html?dwvar_3468_pv_rahmenfarbe=R075_P05
Periaatteessa olen aina suosittanut pienempää, pienempää helpompi kasvattaa kuin suurempaa kutistaa. Mutta jos on entuudestaan pyörä niin vertaile sen mittoja Canyonin geometriaan ja jos ei löydy verrokkia niin heitä kruunaa/klaavaa, ei kummallakaan kovin pahasti metsään mene.
Grizlejä (ja muita Canyoneja) pääsee kokeilemaan ja kokovertailemaan Peloton Cycling Eateryssä, Helsingissä.
https://www.pelotonhelsinki.fi/canyon-vip
Kleptomania
22.11.2024, 11.31
Tämän hetkinen Hybridi on liian iso. Ja liian isoa runkoa en enää halua:D Ei oo passeli edes lyhyimmällä stemmillä.
Mitä olen Gemoterioita vertaillut muitten merkkien M-kokoa ja Canyonin S-kokoa, on ne hyvin lähellä toisiaan. Tuntuu Canyonin koot olevan aika reiluja.
Niinpä, pitää vertailla oikeita mittoja eikä noita T-paitakokoja.
Mutta käväise tuolla Pelottomassa, jos arveluttaa. Vaikka vähän kauempaakin Suomesta, helpompaa hankkia kerralla sopiva kuin ensin väärän kokoinen ja sitten vaihtaa komponentteja tai koko pyörää sopivampaan.
Kleptomania
22.11.2024, 12.21
Niinpä, pitää vertailla oikeita mittoja eikä noita T-paitakokoja.
Mutta käväise tuolla Pelottomassa, jos arveluttaa. Vaikka vähän kauempaakin Suomesta, helpompaa hankkia kerralla sopiva kuin ensin väärän kokoinen ja sitten vaihtaa komponentteja tai koko pyörää sopivampaan.
Juurin näin! Pitää käydä.
Mikäli oikein ymmärrän niin Grizlissä näyttäisi max spacereitten määrä olevan 18 mm.
Tämä edellyttää jonkin verran enemmän tarkkuutta koon/korkeuden suhteen, kun säätövara myös ylöspäin on rajoitettu. Esim. Cruxissa max spacerit on 35 mm
Kokeilemalla tuo selviää, S koko on jo kohtuullisen matala oletetulla istuinkorkeudella 75 +-
Jos gravelmaastot ei ole rankkoja ja/tai lenkit on seka-ajoa (tuolla 80/20 suhteella), niin itse valitsisin grailin. Minulla ei ole myöskään talviajoa.
^omassa Grizlissä oli vakiona 30mm speisereitä.
^omassa Grizlissä oli vakiona 30mm speisereitä.
Niin taisi olla minunkin pyörässä, vm. 2021
Geometriataulukossa korotusrenkaiden määräksi oli nyt merkitty 18 mm.
Hyvä jos olen väärässä
Canyoneistahan on perinteisesti acros viriyksien vuoksi puuttunut expanderi kokonaan, tai sitten se on ollut ihan nysä. Itse en näkisi mitään ongelmia isossakaan spaceri pinkassa, kunhan vaan vaihtaa tarpeeksi pitkän expanderin. Varsinkin gravellissa tuo on minusta tärkeä.
Spessulla varmasti cruxissa se 50mm pitkä malli.
^omassa Grizlissä oli vakiona 30mm speisereitä.
Tuon linkitetyn pyörän geometriatiedoissa mainitaan korotusrenkaiden määräksi 18mm kaiken kokoisille rungoille.
Varmaan laskettu siitä laakeria suojaavan cäpin päältä tuo 18mm kanjonilla. Omassa runkopaketissa taisi tulla 10, 5 sekä 2x2,5mm prikat mukaan siis sen cäpin päälle. Tosin kaulaputkikin oli leikkaamaton. Miellän tuon laakerin suojaavan tötsän runkoon kuuluvana ikäänkuin pakollisena varusteena.
Tuon linkitetyn pyörän geometriatiedoissa mainitaan korotusrenkaiden määräksi 18mm kaiken kokoisille rungoille.
Niin mainitaan. Omassa Grizlissä kuitenkin oli se cap + 30mm korotusrenkaita. Muuta en väittänytkään.
Katsoo esim. tämän Canyonin outletissa olevan Grizlin kuvaa niin on tuossa enemmän kuin 18mm mitä ilmoitetaan.
https://www.canyon.com/fi-fi/ale-polkupyora/gravel/grizl-cf-sl-6-axs/50039030.html joo CF mutta sama 18mm sillekin ilmoitetaan.
https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dwec675d2b/images/outlet/50039030-0/9999/50039030-0001101443-001.jpg?sw=2500&sh=2500&sm=fit&sfrm=jpg&q=80
2021 mallissa oli tuollaiset spacerit. Spekseissä ilmoitettiin silloin korotusrenkaat 27,5 mm, jos en väärin muista. Ja kaulaputki oli katkaistu max spacereiden mukaan.
Oli niin tai näin , asia kannattaa varmistaa aspasta mikä tilanne on nyt.
18 mm on vähemmän kuin kokojen välisen stackin kasvu.
https://i.postimg.cc/FHP8XCMh/grizl2.jpg
Tuo 18mm on varmasti tuon capin korkeus, josta menee vaijerit läpi, joten sitä ei voi poistaa...
Aloittaja linkitti alumiinirunkoiseen Grizliin. Siinä ei letkut tai vaijerit mene läpi vaan ne on toteutettu perinteisemmin. Kuitumalli on sitten toinen juttu, letkuläpivienneillä ja erilaisella capilla.
https://www.canyon.com/fi-fi/ale-polkupyora/gravel/grizl-8-1by-ekar/50036159.html
https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw46630ee7/images/outlet/50036159-0/9999/50036159-0001102698-001.jpg?sw=1300&sh=1300&sm=fit&sfrm=jpg&q=80
Sovitaan että se on 18mm alumallissa. Aloittaja varmaan poistui jo kun tämä meni perinteiseksi fillarifoorumijankkaukseksi. Noiden alu- ja kuitumallien taulukot ei taida erota mitenkään.
Kleptomania
23.11.2024, 08.19
Löysin läheltä myynnistä S-koon Grizl 7. Taidan käydä hakemassa pois. Uskon että ainut muutos minkä tulen tekemään on, stemmin vaihto.
10mm tai 20mm pitempään. Uskon että S-koosta saa helpommin säätämällä sopivan. Kun olen M-koon minimi rajalla.
Aika näytää:) Kiitos vastauksista.
Ja jos tulee muita asioita mieleen mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kommentoi ihmeessä!
Stemmia vaihtaessa kannattaa huomioida että Canyonissa on 1 1/4" emäputki. Tavallinen stemmi ei siis käy.
tri-nisti
23.11.2024, 11.50
^ eikun 1 ja 1/8.
^mitä ihmettä selität. Grizlin tiedoissa sanotaan hyvin tarkkaan että 1 1/4" emäputki.
https://www.canyon.com/fi-fi/gravelpyoeraet/adventure/grizl/al/grizl-7-1by/3468.html?dwvar_3468_pv_rahmenfarbe=R075_P05
^Kysymysmerkki ja huutomerkki (tai useampikin) unohtui:rolleyes: Ja iso alkukirjain:cool:
"Canyonissa" keultaputki voi tosiaan olla 1 1/4 tai 1 1/8, että sikäli kommentissa saattoi olla pointtinsa:eek:
Mutta, joo: jos ja kun lukee jonkun kommentin ilman että on seurannut ketjua tai tsekannut pari edellistä vietsiä tai edes vilkaissut otsikkoa. voi käydä juuri näin eli rupeaa puhumaan jostain muusta kuin mistä on kysymys. Useinkin hieman turhauttavaa, tarpeetonta sekaannusta ja jankutukseksi kutsuttua keskustelua aiheuttavaa, mutta silti perin inhimillistä.
Ainoa millä sellaiselta välttyisi olisi kertoa joka ainoassa viestissä esim. mistä pyörämallista miltä vuodelta jne tarkalleen on puhe (mutta elävässä elämässä ei sekään olisi täysin idioottivarma systeemi):p
Spessulla on hyvä systeemi mm. Tarmacissa, jossa ilmoitetaan pyörän stack ja stack to stem (joka siis alin kohta mihin stemmin saa kiinni).
Kun sitten max spacerit tiedossa, niin saadaan helposti se todellinen pyörän minimi ja maksimi korkeus.
Molemmat Canyonit voivat olla kysyjälle kokonsa puolesta "parempia". Molempien pyörien säädöt ja niiden helppous on sama. Se säätövara korkeuden suhteen on vaan eri kohdassa, osittain päällekkäin jos niitä spacereita on sen vajaa 3 cm.
Noita effective stack/reach tai stack+/reach+ -ilmaisuja on muillakin merkeillä, mutta niiden ongelma on että mittaustapaa ei ole standardoitu. Siinä missä Spessu ilmaisee sen stemmin alimpaan asemaan, Canyon ilmoittaa stemmin yläreunaan tangon kiinnityskohtaan. Kokovertailut noilla perusteilla on haastavia, joskin saattaa aloittelijaa haastaa myös perinteiseen tapaan ilmaistut mitat, koska kokemusperäistä tietoa itselle sopivasta mitoituksesta ei ole.
Noita effective stack/reach tai stack+/reach+ -ilmaisuja on muillakin merkeillä, mutta niiden ongelma on että mittaustapaa ei ole standardoitu. Siinä missä Spessu ilmaisee sen stemmin alimpaan asemaan, Canyon ilmoittaa stemmin yläreunaan tangon kiinnityskohtaan. Kokovertailut noilla perusteilla on haastavia, joskin saattaa aloittelijaa haastaa myös perinteiseen tapaan ilmaistut mitat, koska kokemusperäistä tietoa itselle sopivasta mitoituksesta ei ole.
Canyonilla tuo effective johtuu ihan siitä aiemmasta helikopteri grailista, jossa oli se kaksioisainen ohjaintanko. Se oli sitten pakko laittaa geometria taulukoihin, jotta porukka osaa vertailla grailin mittoja muihin malleihin.
itse en ole kyllä efeketiivisiin mittoihin törmännyt millään muulla merkillä, muussa kuin yläputken mitassa, joka tietystikkin ilmoitetaan efektiivisenä.
Tosiaan minun viestissä oli kyse ilmoittaako valmistaja pyörän stack/reach mitat
pelkästään rungon mukaan vai rungon ja pakollisen headset coverin /spacerin mukaan.
Esimerkkinä Canyon Grizl sisäisellä johdotuksella xx mm ja Cannondale 5 mm pakolliset spacerit
https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw66729be0/images/detail/detail_202/2024/detail_2024_3697-1_grizl-cf-sl-8-1by_R095_P14_P5.jpg?sw=750&sh=750&sm=cut&sfrm=png&q=90&bgcolor=F2F2F2https://d1mo5ln9tjltxq.cloudfront.net/-/media/images/my23/bikes/road/race/supersix-evo/pdp-supersixevo-hi-mod-1/c23_s6evo_hm_1_pdp_desktop_04.ashx?mh=2560&mw=1920&hash=3088973407ACDFB01841EE54790809E8
No olen kyllä vahvassa uskossa että ilmoitetaan aina ilman mitään spacereita. Voihan esim tuohon canyoniin vaihtaa integroitua stongaa.
Juu. Ilmoitetaan ilman spacereita, mutta olisi hyvä että ilmoitettaisiin myös pakollisen spacerin kanssa. Kuvat ovat esimerkkinä että niillä voi olla aika iso vaikutus tosiasiallisiin mittoihin esim. 2 pyörän välillä
Juu ja ei tuo stemmi välttämättä vaadi mitään suojaa alleen. Sadevedestä ei haittaa, pesussa vähän tarkempana. Vuosia jo jossain pyörässä stemmi suoraan laakerin päällä, yhdessä tänäänkin.
Parempi olisi jos ihan pientä säätöä jäisi tangon korkeudelle uuden pyörän kokoa valitessa
Kyllä se vaatii noissa sisäisissä. Joko tehtaan tai sitten pitää itse askarrella jokin systeemi johtojen vientiä varten.
(kysymyksessä siis po. kuvat)
^ Juuri noin, spacerien tarkoitus ei ole mitenkään suojata laakeria, jos olisi niin aivan erinlaisia olisivat.
Tuossa JKO:n Grizlin kuvassa runkoa vasten tulevassa palikassa on kuminen heltta suojaamassa laakeria kaikelta paskalta ja vedeltä. Laakeri kun reilusti isompi kuin stemmi. Se on siis ihan syystä siihen suunniteltu.
Itse en kyllä viittisi laakeri paljaana ajella mutta toisaalta onhan merivaseliini halpaa.
On kyllä taas tasokasta neuvoa.
Kivasti muuten vesihiekka seos sekä hiekanjyvät hiertää noiden kuituisten canyoneiden laakerikuooia kun tarpeeksi ajaa sopivissa olosuhteissa laakerit paljaana. On tullut sekin nähtyä. Onneksi ei sentään kyse omasta pyörästä vaikka ei nuokaa kumiheltta systeemit 100% tiiviitä ole. Blokkaa se sentään enimmät ravat.
Sen verran tarkennan, että itse otin kantaa vain sisäisessä johdotuksissa tarvittaviin spacereihin tai vastaaviin
Ehkä kuva selventää tarvitaanko sitä vai ei Canyonissa. Sekä suojaamaan, johdottamiseen että sitä kautta myös stemmin kiinnitykseen.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTt3T32ECXoRm7jbb0UUHL8s_P2dY3py Y9gdd557Ep07iA_ALeTCL9jNSI9bPui-paGNds&usqp=CAU
Niin ja siis ymmärrän kyllä miksi jko haluaisi stackin pakollisten adaptereiden kanssa.
Tuo canyoni ehkä vähän huono esimerkki. Monissa nykyisissä roadeissa se laakerin yläpinta on yläputken pinnan alapuolella. Noissa se yläkupin/adapterin korkeus pitäisi kyllä kertoa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.