Näytä tavallinen näkymä : Schwalbe Click Valve pikalukittava venttiili
En löytänyt tästä aloitusta niin päätinpä tehdä sellaisen. Viime kesänä messuilla esitelty Schwalben Click venttiili piti tulla kauppoihin Q3 tänä vuonna, mutta eipä ole näkynyt.
Nyt näyttäisi että SKS on tuomassa tuota markkinoille Tammikuussa 2025 jos on uskominen heidän nettisivujaan. Konversiosarjoja, venttiilin sieluja sekä lattiapumppuja tulossa.
Onkohan tämä lisensoitu vai mikä juttu kun SKS ei sivuillaan oikein mainitse Schwalbea vaan nimi on SKS CLICK TEC pump head?
German SRP:
16,99 €
art.No:
12070
available from:
January 2025
https://www.sks-germany.com/en/products/clik-valve-conversion-set-presta-valve-with-pump-head/
https://www.sks-germany.com/inhalte/uploads/2024/08/12070_clik_valve_conversion_set_presta_with_pump_h ead-1000x1000.jpg
Ihanaa, uusia tarpeellisia standardeja.
^ Yes, ihanaa saada taas jotain uutta! Markkinamiesten taivas! Toisaaltaan vahva veikkaus että kohta markkinoilla pari kilpailevaa versiotakin löytyy...
Sivustakatsoja
19.11.2024, 09.52
Toisaalta Schwalbe mainitsee sivuillaan että ventiili toimisi myös monien presta-pumppujen kanssa. Oikeastaan tuosta click-venttiilistä tulee mieleen mikä tahansa pikaliitin, esimerkiksi yleinen paineilmalle tarkoitettu.
Omaa ketjua ei tosiaan aiemmin ollut, ainoastaan pikkaisen juttua uutuusketjussa https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?64953-2024-uutuuksia (Löytyy hakusanalla "clik".)
Juu, vanhaa prestapumppua ei tarvitse heittää pois, vaikka siirtyisi Clik Valve -aikaan, mutta toisin kuin Sivustakatsoja ymmärsin että tarvitaan kuitenkin adapterin tai uusi suukappale (esimerkiksi juuri tuo SKS:n malli).
Sivusta, miksei sitten suoraa paineilma yhteensopiva voisi olla ;-)) Toisaaltaan nuo kyllä kasvattaa pyörivän massa painoa selkeästi.
Sivustakatsoja
19.11.2024, 10.59
Omaa ketjua ei tosiaan aiemmin ollut, ainoastaan pikkaisen juttua uutuusketjussa https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?64953-2024-uutuuksia (Löytyy hakusanalla "clik".)
Juu, vanhaa prestapumppua ei tarvitse heittää pois, vaikka siirtyisi Clik Valve -aikaan, mutta toisin kuin Sivustakatsoja ymmärsin että tarvitaan kuitenkin adapterin tai uusi suukappale (esimerkiksi juuri tuo SKS:n malli).
Click-valven (https://clikvalve.com/) sivuilla todetaan:
"The Clik Valve simply replaces your current valve stem and pump head. The Clik Valve is also backwards compatible with typical Presta pumps, so even when you don't have your Clik Pump-head you can still adjust your tire pressure with ease."
Ymmärrän tämän siten, että pumppaus onnistuisi yleensä.
Mielenkiintoista on, että ainakin mulle on hämärtynyt kenen kehittämä tuote on kyseessä.
Keksijä on herra nimeltä John Quintana ja patenttia on hakenut, ellei jo ole saanut, Clik Corporation, jossa Schwalbe siis arvatenkin osakas tai jolta se on lisenssin jonkin sortin yksinoikeudella ostanut.
Minä puolestani ymmärsin tuon niin että siinä kiertoilmauksin kerrottiin ettei onnistuu, ellei hanki sitä adapteria (eikä silloinkaan, jos pumppu sattuu olemaan epätyypillinen). Mutta joskus tammikuussa sekin sitten nähdään!
Mikä tässä on se juttu?
Ettei tarvitse ruuvata prestaa auki?
maalinni
19.11.2024, 17.13
Mikä tässä on se juttu?
Ettei tarvitse ruuvata prestaa auki?
Enempi ilmaa kerralla
Sitä mietin miten tuo toinen adapteripalikka sopii pikkupumppuihin. Tuossa näyttää olevan kierre ja ainakin omissa Lezynen pumpuissa normi kumihuuli joka painetaan venttiiliin.
Ovatkohan suunnitelleet samaa standardia autonrenkaisiin? Sehän olisi melkoinen juttu se.
Lokakuussa näin jo livenä tämän systeemin mallikappaleen paikallisessa liikkeessä (Rajamäen pyörähuolto), eli on niitä ainakin olemassa. Marraskuussa oli kuulemma tarkoitus tulla myyntiin, pitääpä käydä kyselemässä.
Enempi ilmaa kerralla
Eli tubeless nousee mahdollisesti ilman sielun irrotusta hyllylle.
Eli tubeless nousee mahdollisesti ilman sielun irrotusta hyllylle.
Tällaista ne mainostaa että pitäisi toimia noin. Onhan tuossa paljon muitakin etuja. Ei tarvitse sitä dorkaa vipua kääntää pumpusta kun lukitsee kiinni eikä tarvitse kiertää auki ja kiinni venttiliä. Lisäksi poistuu ne ärsyttävät venttiilin sulkutapin vääntymiset. Tämä viimeksimainittu on kuulemma aloittelijoilla ongelma kun ei tajuta sitä että se pumpun pää pitää vetää varovasti ja oikeassa asennossa pois. Se on aika luonnoton liike vetää sitä pinnojen välissä napaa kohti, joten ei ihme jos niitä vääntyy kokeneemmallakin kuskilla.
Voisihan noita kokeilla jos hinnat vähän laskee. Meneeköhän tuo helposti litkusta tukkoon, prestan sieluja joutuu kuitenkin kerran kaudessa vaihtamaan kun jumittavat?
Sisureilla ajava kuski tuskin paljoa hyödy kun tottunut pumppaamaan ilman venttiilirikkoja?
^ Varmaankin sama juttu kuin: tuskin hyötyy mitään, kun tottunut ajamaan vannejarruilla/pikalinkuilla/mekaanisilla vannejarruilla/mekaanisilla vaihteilla/whatever?:rolleyes:
Mahdolliset hyödyt saa tai joutuu arvioimaan kohdallaan itse. Ja saa innostua pelkästä uutuudestakin tai olla innostumatta, tällä kertaa siihen tuskin edes epäsuorasti pakotetaan, sillä perinteiset prestat ja schraderit, pumput ja sisurit tuskin katoavat johonkin markkinoiden rakoon aivan lähivuosina.
^ Niinpä, maailmassa on niin paljon hyödyllistä/ hyödytöntä tavaraa. Jokainen voi tosiaan määrittää moisten tarpeellisuuden.
Eli tubeless nousee mahdollisesti ilman sielun irrotusta hyllylle.
Nouseehan se prestallakin.
Nouseehan se prestallakin.
Saattaa nousta tai saattaa olla nousematta.
^^ Vahva veikkaus että paljon vanteesta ja renkaasta kiinni. Itsellä ne tubeless kerrat kyllä prestalla noussut
Sivustakatsoja
20.11.2024, 18.23
Ei sillä seikalla taida pajalla olla isoa merkitystä, jos napsautin löytyy. Ja käsipumpulla kenttäolosuhteissa haastetta riittänee joka tapauksessa.
^CO2 patruunat toimii minipumpun lisäksi tienpäällä.
Sivustakatsoja
20.11.2024, 21.46
^ja jos ei nouse yhdellä, niin ehkä sitten toisella patruunalla?
Ja harvoin niitä tien päällä tarvitaan.
maalinni
21.11.2024, 14.23
Nouseehan se prestallakin.
En ole kyllä saanut ikinä nousemaan :( olenkin jo vanha ukko.
En ole kyllä saanut ikinä nousemaan :( olenkin jo vanha ukko.
Kokeile swalpen renkaita. En tiedä onko vanteella niin merkitystä kun itsellä nousee hyvin kaikille kolmelle(DT/hope/nextie). Joskus renkaat kyllä uutena vähän venkulat kun olleet taitettuina pitkään eikä meinaa muotoutua, yhteen piti laittaa insertti tässä hiljattain että asettu hyvin, ihan normaalisti pumppaamalla sitten nousi sekin. Pumppuna motonetistä ostettu zefalin lattiapumppu.
Lähtökohtaisesti sanoisin et jos rengas ei nouse normaalilla pumppaamisella niin vika jossain muussa kun siinä pumppaamisessa. Toki paineella jysäyttäessä niitä muita vikoja ei välttämättä tarvitse huomioida.
maalinni
21.11.2024, 17.09
Töissä on kompuroita, niin ei tarvii kokeilla. Mutta monta kertaa olen kokeillut omalla reinkompressor lattiapumpulla, niin on kuin halvaantuneen hönkäys eikä tapahdu mitään. Ihan sama onko kapea gravel rengas tai maasturin kumi.
maalinni
21.11.2024, 17.10
Miksi niitä napsauttumia tms. erikoispumppuja edes myydään, jos pitäisi onnistua ilmankin?
Sivustakatsoja
21.11.2024, 18.05
Monet ovat nousseet nätisti jalkapumpulla sielu paikallaan, mutta jotkut ovat tarvinneet napsauttimen. Käsipumpulla en ole tainnut yhtäkään edes kokeilla.
^ Siis samalla periaatteella että miksi uusia venttiilejä kaupataan jos vanhoillakin onnistuu? Pätee myös moneen muuhunkin asiaa.
Sivustakatsoja
21.11.2024, 20.40
Jos pumpun pää napsahtaa aina samalla tavalla ja luotettavasti kiinni ja irtoaa päästämättä ilmaa renkaasta, niin sitten hankin noita.
Miksi niitä napsauttumia tms. erikoispumppuja edes myydään, jos pitäisi onnistua ilmankin?
En väitä etteikö sellaisia tilanteita ole missä tommoisia ehkä tarvii. Esim vanne mutkalla, ei tubeles vanne, surkia kumi, huono tekniikka jne.
maalinni
22.11.2024, 08.17
Kokeilin viimeksi lattiapumpulla myös ilman prestan sielua. Dt swiss vanne ja Panaracer gravelking renkaat ja ei onnistunut. Kumi ei hievahdakaan vaikka pumppaa miten raivoissaan.
Kompuralla napsahtaa heti paikoilleen. En oikein usko, että vika on varusteissa tai tekijässä.
No Sambolo käyttää niitä betonikylkisiä traktorin renkaita ja sinne kun vielä laitetaan insertti sisään niin nouseehan se nyt ihan eri tavalla kuin letkut xc tai gravel-kumit.
maalinni
22.11.2024, 11.50
No just sellaisia letkuja renkaita itse käytän. Jossain oli että ne vois painella sormilla paikalleen toiselta kyljeltä, mutta ei kyllä näppivoimat/hermot riittäneet.
Gravelivanteet on yhdessä pyörässä hyllyttömät ja ei mitään toiveita saada pumpulla vaikka olisi sielu irti. Joku vaijerirengas saattaisi mennä jos on tiukka. Napsauttimeenkin saa laittaa maksimit 11bar että riittää just ja just.
^^^^ Tuota jo mietin yksi päivä, että onkos noihin saatavana adaptereita kuten presta-auto tai presta-schader. Prestassa toki hienoa sekin ettei se tarvitse edes adapteria kun vaan ottaa sielun irti niin autolle tarkoitetulla rengaspainemittarilla saat renkaan nostettua vanteelle.
Eli pysyn prestassa hamaan tappiin asti.
No just sellaisia letkuja renkaita itse käytän. Jossain oli että ne vois painella sormilla paikalleen toiselta kyljeltä, mutta ei kyllä näppivoimat/hermot riittäneet.
Vannemuovilla voi nostelle rengasta hyllylle myös, yleensä riittää että ventiilin kohilta jonkin matkaa. Itellä tosiaan kokemusta vaa maastorenkaista, myös letkummista, istuu yleensä tiukasti kehälle, mut vaihtelee.
Kyllä nämä ilmeisesti on oikeasti tulossa alkuvuodesta kun Rose Bikekin listannut jo sivuilleen ja lukee available in 5 weeks. Ainakin tuo pumppu ja adapteri.
https://www.rosebikes.fi/sks-germany-clik-tec-pump-head-2727511
https://www.rosebikes.fi/sks-germany-air-x-plorer-100-floor-pump-with-clik-valve-pump-head-2727510
Nyt näyttäisi olevan tilattavissa suoraan tuon firman sivuilta. Suolainen hinta kyllä tuo 50 euroa prestaventtiili+pumppuadapteri. Ehkä taidan odotella että tulee Saksalaisiin kauppoihin saataville.
https://clikvalve.com/products/clik-valve-tubeless-valves-clik-pump-head-kit
Clik Valve Now Shipping!
Please note that all orders prior to December 25th will be fullfilled after the holiday. FREE GROUND SHIPPING FOR ORDERS OVER $75 (U.S. ORDERS ONLY).
Edit. Juu onhan tuo pelkkä pumppu ja pumppuadapteri näköjään saatavilla tuolta Rosebikesta mistä linkki edellisessä postauksessani. Venttiilejä en sieltä löytänyt.
^ Onkohan mitään perusteita että nousisi hitiksi ja jatkaisi elämää?
Sivustakatsoja
25.12.2024, 10.31
Nyt näyttäisi olevan tilattavissa suoraan tuon firman sivuilta. Suolainen hinta kyllä tuo 50 euroa prestaventtiili+pumppuadapteri. Ehkä taidan odotella että tulee Saksalaisiin kauppoihin saataville.
https://clikvalve.com/products/clik-valve-tubeless-valves-clik-pump-head-kit
Clik Valve Now Shipping!
Please note that all orders prior to December 25th will be fullfilled after the holiday. FREE GROUND SHIPPING FOR ORDERS OVER $75 (U.S. ORDERS ONLY).
Edit. Juu onhan tuo pelkkä pumppu ja pumppuadapteri näköjään saatavilla tuolta Rosebikesta mistä linkki edellisessä postauksessani. Venttiilejä en sieltä löytänyt.
Maata jossa asun, ei vain löytynyt listalta, johon lähettävät.
Sivustakatsoja
25.12.2024, 10.33
^ettei vain olisi maailma jaettu etupiireihin? Jos näin on niin sitten saavat pitää venttiilinsä.
Miksihän ostaisin nämä esim. Muc Offin big boren sijasta? Muc Offit toimii olemassa olevilla pumpuilla.
Miksihän ostaisin nämä esim. Muc Offin big boren sijasta? Muc Offit toimii olemassa olevilla pumpuilla.
Tämän standardin takana on ymmärtääkseni useampia valmistajia yhden pikkkupajan sijaan. Väittävät myös Clic Valven toimivan olemassa olevilla pumpuilla, "Clik Valve on myös taaksepäin yhteensopiva tyypillisten Presta-pumppujen kanssa, joten vaikka sinulla ei olisi Clik-pumppupäätä, voit silti säätää rengaspainetta helposti"
Mitä väliä sillä on, kun Muc Offin venttiili ei ole mikään uusi standardi? Mikä on tyypillinen presta-pumppu. Niinpä niin toimii tai sitten ei ja siksi on pitänyt uusi pumppupääkin keksiä :rolleyes:
Ei tuo ikuisen vanha Presta standardi mielestäni ole niin hyvä, ettei parempaa kannata edes yrittää. Puristamalla laajentuva kumitutti joka ei ole kovin tiivis, kuluu helposti, eikä pidä pumpun päätä kovinkaan hyvin venttiilissä on aika lailla ankea systeemi. Tietysti jos haluaa mennä varman päälle, ei kannata kokeilla mitään uutta.
Saattaisi tuollainen pikakiinnittyvä liitin olla hyvä, jos on tiivis ja muutenkin ongelmaton. Sikäli tämä on hyvä uudeksi standardiksi että käy olemassa oleviin vanteisiin, osa on suhteellisen edullinen ja helppo vaihtaa, ja jonkinlainen taaksepäin yhtensopivvus pitäisi olla vanhoille työkaluille.
Ei tuo ikuisen vanha Presta standardi mielestäni ole niin hyvä, ettei parempaa kannata edes yrittää. Puristamalla laajentuva kumitutti joka ei ole kovin tiivis, kuluu helposti, eikä pidä pumpun päätä kovinkaan hyvin venttiilissä on aika lailla ankea systeemi. Tietysti jos haluaa mennä varman päälle, ei kannata kokeilla mitään uutta.
Niin tuohan juuri puuttuu Muc Offin Big Boresta, mutta toimii silti vanhoilla pumpuilla :rolleyes:
maalinni
25.12.2024, 12.19
Markkinointiteksteistä poimittua:
Muc off: 230% enemmän ilmavirtausta
Schwalbe: 50% enemmän ilmavirtausta
????
Sivustakatsoja
25.12.2024, 12.29
Kunhan nyt saisi edes jostakin Click-venttiilin tilattua.
Niin tuohan juuri puuttuu Muc Offin Big Boresta, mutta toimii silti vanhoilla pumpuilla :rolleyes:
Mikä puuttu, prestapumppujen pää perustu juuri tuohon puristuksella laajenevaan kumiin? Vai onko Muc-Offissa sitten oma pumpun pää myös? Clik Valven mainostetaan toimivan myös vanhoilla pumpuilla...
Markkinointiteksteistä poimittua:
Muc off: 230% enemmän ilmavirtausta
Schwalbe: 50% enemmän ilmavirtausta
????
Huom, Muc-Off JOPA 264%:)
Se perinteinen prestan sielu. Ei muc offissa ole omaa päätä vaan toimii vanhoilla kuten jo sanottiin. Vieläkö pitää olla rautalankaa?
Sivustakatsoja
25.12.2024, 13.32
^Big Bore on vain palloventtiili, joka avataan ja suljetaan käsin venttiilin varressa olevasta vivusta. Jos pumpun pää irtoaa pumpatessa kuuluu komia suhahdus ja ilmat on renkaasta poissa.
Älä. Kannattaa käyttää kunnon pumppuja.
Sivustakatsoja
25.12.2024, 13.43
^joo niin kanattaa. Haasteet sitten kasvaa pimeässä räntäsateessa käsipumpulla touhutessa, kun takki alkaa olla tyhjä ja on kylmä.
Se perinteinen prestan sielu. Ei muc offissa ole omaa päätä vaan toimii vanhoilla kuten jo sanottiin. Vieläkö pitää olla rautalankaa?
Vähän voisit lisätä vielä? Kirjoitin "Puristamalla laajentuva kumitutti joka ei ole kovin tiivis, kuluu helposti, eikä pidä pumpun päätä kovinkaan hyvin venttiilissä on aika lailla ankea systeemi" Tällä luonnollisesti viittaan pumpun pään toteutukseen.
Joka tapauksessa tuo Muc off mitä ilmeisemmin ratkaisee vivulla "ongelman" joka presta venttiilissä ratkaistaan irroittmalla venttiilin sielu, samoin Clik Valve myös mahdollistaa sielun irroittamisen. Eli tällä saadaan riittävästi ilmaa riittävän nopeasti renkaaseen vanteelle nostettaessa. Tosin nykyaikaiset asentamani renkaat ovat nousseet aivan vaivattomasti myös sielun kanssa. Toisaalta renkaita ei niin usein tarvitse nostaa vanteelle että kokisin tuollaisen käännettävän vivun venttiilin varressa muutenkaan tarpeelliseksi.
Click Valven idea vaikuttaa lähtökohtaisesti olevan parempi liitosmekanismi pumpun ja venttiilin välillä. Kova tavoite on muuttaa noinkin vakiintunut standardi kuin Presta, mutta itse koen että parantamisen varaa on. Ehkä tuo Clik Valve on aivan susi, aika näyttää.
Mun mielestä siinä tubeless venttiilin pohjassakin on ongelmia. Menee äkkiä tukkoon litkusta. Suora reikien, kuten stani on suht helppo puhdistaa, muttei taida toimia insertin kanssa. Ne missä kaksi reikää sivussa, vaativat melkein renkan va ja venttiilin irroituksen.
Tekisi mieli tilata reserven filmoreja fattiin ja maasturin. Pirullisen kalliita vain.
Älä. Kannattaa käyttää kunnon pumppuja.
Toimiikohan big bore lezynen kierrepään kanssa?
Googling.. Big bore lite on varmaan se joka toimii, ja joka kannattaa ostaa. Muc offissa kanssa fiksusti ilmanotto alhaalta ja sivuista. Tuota ei litku ihan helposti tuki.
https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2024/07/Muc-Off-Big-Bore-Valves-Ludicrous-1067x2048.jpg
maalinni
25.12.2024, 17.26
^ Saako nykyään vanteita (siis kunnon vanteita) schräder venttiilillä? Se lienee tuon muc offin miinuspuoli?
^ Saako nykyään vanteita (siis kunnon vanteita) schräder venttiilillä? Se lienee tuon muc offin miinuspuoli?
Katso tuo kuva.
Edit: äh ei ollutkaan kaikki samassa kuvassa.
https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2024/07/Muc-Off-Big-Bore-Valves-Lite-1188x2048.jpg
https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2024/07/Muc-Off-Big-Bore-Valves-Hybrid-1177x2048.jpg
https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2024/07/Muc-Off-Big-Bore-Valves-Ludicrous.jpg
maalinni
25.12.2024, 18.46
Aika hyvä lupaus myös prestalle. Jotenkin luulen, että mittaustapa on eri kuin schwalbella. Vrt. autojen takakonttien tilavuus, toisen mittaa kattoon saakka ja toiset ikkunan alareunaan.
Jep. Saman verranhan tuosta ilmaa tulee, mitä prestaventtiilistä ilman sielua.
Tosiaan kiva, kun voit käyttää park toolin ruiskua litkujen tyhjentämiseen ja määrän tarkistukseen. Tuo ei onnistu jos putki ei ole alas auki.
Litkuhommiin tää on iha ok. https://www.ethirteen.com/products/quick-fill-plasma-valve
Mä olen Resevejä harkinnut mutta ehkä kannattaa ostaa kiekot Reserveltä, niin saa venttiilit kaupanpäälle :)
Litkuhommiin tää on iha ok. https://www.ethirteen.com/products/quick-fill-plasma-valve
Tuo ei vaan poista sitä tunkeutuvan prestan ärsytystä.
Sivustakatsoja
26.12.2024, 10.46
Mä olen ottanut tavaksi säilyttää pyöriä ja irtokiekkoja siten, että venttiilin kohta on alhaalla: litkua ei makaa venttiilissä.
Mä olen ottanut tavaksi säilyttää pyöriä ja irtokiekkoja siten, että venttiilin kohta on alhaalla: litkua ei makaa venttiilissä.
Tuo olisi kyllä viisasta.
Mitäköhän teen väärin kun mulla ei ole mitään ongelmia prestojen ja litkujen kanssa?
Mitäköhän teen väärin kun mulla ei ole mitään ongelmia prestojen ja litkujen kanssa?
Sisärenkaat?
Veikkaan kanssa että sähköpyörän on pakko liittyä tuohon jotenkin.
Sisärenkaat?
Hahhaaaa [emoji16] Never
Sent from my iPhone using Tapatalk
Litkuista tiedä mutta urani aikana tainnut yksi Prestan venttiili vaurioitunut jotten en sen vuoksi ainakaan moisia tarvisi mutta jos tulevat myös sisurillisiin niin sitten mietiään asiaa uusiksi...
^ Saako nykyään vanteita (siis kunnon vanteita) schräder venttiilillä? Se lienee tuon muc offin miinuspuoli?
Schrader-vanteet tehdään Presta-vanteesta poralla. Ja takaisin Prestaan sitten sovitusholkilla. Tätä en suosittele kenellekkään, jo prestan reikä on heikoin kohta vanteesta.
^En kyllä vuosiin ole uusissa vanteissa tavannut tuota isompaa reikää.
^En kyllä vuosiin ole uusissa vanteissa tavannut tuota isompaa reikää.
Koska sellaiselle ei ole tarvetta. Jos Presta-venttiili on jolle kulle isokin ongelma niin pitää sanoa että silloin on elämässä kaikki hyvin.
^ Tuota tavallaan tarkoitin, schraderin viimeksi tavannut kottikärryn venttiilinä.
Sivustakatsoja
26.12.2024, 21.01
Jos prestassa on kaksi tiivistyvää pintaa, niin montako on Big Boressa -että jos joku on huolissaan prestan mahdollisesta tiiviysongelmasta? Lisäksi Big Bore on purettava, jotta asennus kiekkoon onnistuu ja ilmeisesti venttiiliosan kiristämiseen tarvitaan kuusikoloavainta, jolle on oltava pääsy renkaan puolelta ->monimutkainen toteutus yksinkertaiseen asiaan. Kun tuollainen alkaa aikanaan jostain hiljaa sihistellä, niin litku sen toki tiivistää, mutta samalla taitaa liimata paketin kiinteäksi.
Ugh. Onneksi en ostanut noita. Oli kyllä lähellä.
Tiukkaan kiristetty prestakin liimautuu juurimutteria myöten tiukaksi paketiksi ajan kanssa, kun sinne litkua vähän pääsee väliin... Vasaralla joskus joutunut lyömään irti.
Joo. Ei se kuusiokolo siellä sen vuoksi ole että sitä on pakko käyttää. Ihan normaali venttiili se on alaosasta. Palloventtiilejä on ollut maailman sivu.
Mun mielestä tuo sydeemi on tosi fiksu, jos vaan tiivistyy nätisti lezynen kierrepäähän.
Tarttee käydä varustenetissä mutka.
Helpompi varmaan aukaista tuokin, kun litkusta jumittunut Prestan juurimutteri.
Tuo Lezynehomma kyllä kiinnostaa, kun sellainen lenkkipumppuna.
Niin siis fillmoren ja vielä enemmän big boren kanssa voi olla oikeasti ongelmia, jos pumppu ei tiivisty kunnolla. BIg borehan suhauttaa kaikki ilmat samantien taivaaseen, kun siihen sovittelee jotain vuotavaa pirkkapumppua :) Lezynen kanssa tuo voisi toimia oikeasti hyvin.
Sivustakatsoja
26.12.2024, 23.24
Joo. Ei se kuusiokolo siellä sen vuoksi ole että sitä on pakko käyttää. Ihan normaali venttiili se on alaosasta. Palloventtiilejä on ollut maailman sivu.
Mun mielestä tuo sydeemi on tosi fiksu, jos vaan tiivistyy nätisti lezynen kierrepäähän.
Tarttee käydä varustenetissä mutka.
Kuusiokolo on siellä, että saat asennuksen jälkeen kiristettyä palloventtiilin paikalleen.
Musta toi Big Bore näyttää enemmän alibabasta tilatulta, kuin vakavan tuotekehityksen tulokselta. Toi Click-valve sen sijaan on kertaluokkaa vakavammin otettavan oloinen.
Pitäähän se venttiili ensin kiriä kehään kiinni. On noita kuusiokoloja sisäpuolella ihan normaaleissakin presta venttiileissä. (https://www.bike-discount.de/en/schwalbe-tubeless-valves)
Meinaan siis sitä, että kun se venttiili on kiritty ensin kiinni, niin kyllä se paikallaan pysyy ja palloventtiilin saa ihan käsin pyörittämällä paikalleen ja pois.
Tosin ei sitä edes tarvitse poistaa. Sehän tuon koko big boren idea on.
https://www.bike-components.de/assets/p/i/1280x960/552203.avif
Palapelihan se tämäkin on. Jonkin aikaa ollut jo markkinoilla. Miten lie pelaa? Eipä tuo Muc Off sen kummempi ole.
Sivustakatsoja
27.12.2024, 17.50
^tuosta kun sielua ei tarvitse kiertää irti, niin sitten kun se pitää vaihtaa uuteen, niin se ei enää irtoa. Sama toiminnallisuus saavutetaan aivan tavallisella venttiilillä.
Sitten on milkit-järjestelmä: on venttiliä, ruuttaa ja muuta.
https://www.bike-components.de/assets/p/i/1280x960/552203.avif
Palapelihan se tämäkin on. Jonkin aikaa ollut jo markkinoilla. Miten lie pelaa? Eipä tuo Muc Off sen kummempi ole.
Mulla on nää, tosin ei enää käytössä. Hyvin pruuttaa litkua tuosta läpi jos ei inserttiä tiellä. Mulla oli väärän pituset suhtessa vanteeseen, niin tuo ventiilin varsi törrötti alhaalta mennen tukkoon insertistä. Mietin jo niiden sahaamista lyhyemmäks kun muuten olivat kyllä hyvät.
Sivustakatsoja
27.12.2024, 18.46
Miten nämä eri kohdista katkaistavat venttiliit eroavat aivan tavallisesta venttilistä ja mikä tekisi katkaistavasta jotenkin siistimmän tai paremman?
https://live.staticflickr.com/65535/54229128027_4b95a6fb52_c.jpg
Kaksi siistiä tapaa ruutata litkut renkaaseen ventiilin kautta. Park toolin ruisku ei mahdu läpi kunnolla aivan jokaisesta venttiilistä.
Niin siis sehän tuossa muc offissa onkin ideana, ettei sitä tarvitse katkaista, eikä tehdä yhtään mitään muitakaan temppuja jos lisäät litkuja tai poistat litkuja renkaista. Edes sitä sielua ei tarvitse irroittaa, koska sitä ei ole. Samoin sielu ei voi mennä tukkoon, eikä kyllä oman järkeni mukaan vuotaakkaan.
Sivustakatsoja
27.12.2024, 18.57
^mulle jokainen liitoskohta on potentiaalinen vuotokohta.
Miten nämä eri kohdista katkaistavat venttiliit eroavat aivan tavallisesta venttilistä ja mikä tekisi katkaistavasta jotenkin siistimmän tai paremman?
https://live.staticflickr.com/65535/54229128027_4b95a6fb52_c.jpg
Kaksi siistiä tapaa ruutata litkut renkaaseen ventiilin kautta. Park toolin ruisku ei mahdu läpi kunnolla aivan jokaisesta venttiilistä.
Ei toimi insertin kans.
^mulle jokainen liitoskohta on potentiaalinen vuotokohta.
No sitten voit ajatella niin, ettei niitä liitoskohtia ole yhtään enempää tuossa big boressakaan. Presta voi ja on vuotanut kierteen ja tiivisteen välistä.
^mulle jokainen liitoskohta on potentiaalinen vuotokohta.
Eihän Big Boressa ole enempää liitoskohtia kuin perinteisessäkään prestassa.
Sivustakatsoja
27.12.2024, 19.14
Kuvankaappaus Big Bore-venttilin rakenteesta:
https://live.staticflickr.com/65535/54229173907_4ab0cd091a_o.jpg
En sitten tiedä, onko tuo yksinkertainen vai monimutkainen ja montako potentiaalia vuotokohtaa tuossa on.
Sivustakatsoja
27.12.2024, 19.16
Ei toimi insertin kans.
Mikä ei toimi insertin kanssa, Park Tool?
Mikä ei toimi insertin kanssa, Park Tool?
Kuvasi mukainen setuppi.
Sivustakatsoja
27.12.2024, 19.22
Kuvasi mukainen setuppi.
Insertin kanssa sitten vain toinen venttiili:
https://live.staticflickr.com/65535/54230102436_449f948090_c.jpg
Insertin kanssa sitten vain toinen venttiili:
https://live.staticflickr.com/65535/54230102436_449f948090_c.jpg
Onko kokemusta kuinka hyvin menee litku läpi?
Sivustakatsoja
27.12.2024, 19.38
^neljä reikää siinä on sivuille, aika lailla Rimpactin omien näköinen. Ei mulla ole yhdestäkään venttilistä jäänyt litku laittamatta ja mulla on käytössä Magic Milk ja Hi Fibre, että samat kierrätettyinä ja vähän kokkareisina.
Ehkä joku litku sitten on isoa kokkaretta, mutta ei ne sitten mene mistään sellaisesta venttilin varresta läpi, joka sopii prestalle tehdylle vanteelle.
Sivustakatsoja
27.12.2024, 20.00
^kaadetaan insertin kanssa ne suoraan renkaaseen.
Pitäisköhän setti tilata silkasta mielenkiinnosta? Ei mulla oikeastaan koskaan ole entisenkään systeemin kanssa ongelmia ollut mutta ainahan sitä voi uutta kokeilla.
^kaadetaan insertin kanssa ne suoraan renkaaseen.
Maali siirtyy nyt
Sivustakatsoja
27.12.2024, 20.17
Maali siirtyy nyt
Tietääkseni kaikki venttiilit on inserttien kanssa samalla viivalla -ei Big Bore eroa joukosta?
Sivustakatsoja
27.12.2024, 20.40
Maali siirtyy nyt
Eri inserttien kanssa touhutessa on ehkä parasta katsoa valmistajan asennusvideoita, tässä yksi:
https://youtu.be/_8oz7YIk0gg?feature=shared
Onko kokemusta kuinka hyvin menee litku läpi?
No just ton mallinen mulla menee alapäästä helposti tukkoon, eikä sitä saa sorkkimalla auki. oli suhteellisen huono ostos.
Sivustakatsoja
27.12.2024, 21.23
No just ton mallinen mulla menee alapäästä helposti tukkoon, eikä sitä saa sorkkimalla auki. oli suhteellisen huono ostos.
Poraa pohjaan reikä, jos siellä ei sellaista ole, tai osta vaikka tällainen: https://www.sendhit.net/products/tubeless-valve
Poraa pohjaan reikä, jos siellä ei sellaista ole, tai osta vaikka tällainen: https://www.sendhit.net/products/tubeless-valve
Tuossa on 4mm kuusiokoloavaimen paikka pohjassa. Joutuu irrottamaan renkaan aina kun ottaa prestan pois.
Onkohan influensserit, kuten Velogi tai GMBN saaneet jo jostain näitä testiin? Aika omituista jos eivät antaisi niitä hypetettäväksi ennen varsinaista myynnin aloituspäivää. Tai no mistä sitä tietäisi vaikka olisikin ja embargo päällä.
Sivustakatsoja
27.12.2024, 21.48
Tuossa on 4mm kuusiokoloavaimen paikka pohjassa. Joutuu irrottamaan renkaan aina kun ottaa prestan pois.
Näin joutuu tekemään, jos se ei muuten irtoa. Se on totta, että toisinaan on sielu ollut piukassa ja koko venttiili pyörinyt mukana. Prestaa ei ole tarvinnut tiukkaan kiristää asentaessa että on pitänyt.
Big Boren kanssa aika näyttää, riittääkö sormin kiristäminen tiivistämään, vai onko kuusiokoloavaimen käyttö tarpeen.
Sivustakatsoja
27.12.2024, 21.55
Mitä tulee paikasta kuusiokoloavaimelle venan päässä, niin se on ilman muuta hyvä ominaisuus: oli sitten mikä tahansa tiukassa, niin homma helpottuu, kun saa kunnolla kiinni. Toisaalta juurimutterille riittää sormitiukkuus asentaessa, että siinä paikka avaimelle voi houkutella kiristämään tarpeettoman tiukkaan.
Pitäisköhän setti tilata silkasta mielenkiinnosta? Ei mulla oikeastaan koskaan ole entisenkään systeemin kanssa ongelmia ollut mutta ainahan sitä voi uutta kokeilla.
Kyllä mä aattelin. On tuo ainakin helpompi avata ilman lisäystä/tarkistusta varten pakkasessa kuin litkusta jumiutuva presta.
On tuota jo jaettu pyöräliikkeissin Saksassa. Tämä video uploadattu ennen vuodenvaihdetta. Tuosta näkee sen mitä itse kyselin aikaisemmin että hyvin tuo toimii adapteri pikkupumpussakin.
https://youtu.be/ZK6FinidBBc
tchegge_
05.01.2025, 08.27
Näitä lukiessa tuntuu että eikö olisi helpompaa jos vanteessa toinen reikä vastapuolella ilmareikää mitä käytettäisiin vaan litkun lisäämiseen. Venttiilin rungosta modattu putki missä tulppa päässä.
Jäisi se presta vaan ilman lisäämiseen.
Sent from my Takapalk
^Niinhän se presta nykyäänkin toimii eli vain ilma siitä lisätään ja litkun lisäyksen ajaksi sielu vaan ruuvataan irti, hyvin simppeliä.
Vähän mystinen joillain tuo sielun tukkeutuminen, kun itsellä kyseistä ongelmaa ei ole koskaan vielä ollut ja oisko noin kymmenen vuotta menty tubeleksena.
Kokeile Stanin Racea ja tuu sitten kertomaan.
maalinni
05.01.2025, 13.49
Kokeile Stanin Racea ja tuu sitten kertomaan.
Ei ole kyllä itelläkään ollut ongelmia, vaikka on juurikin Stanin Race käytössä. Liekö tuurista kiinni. Se sielu on pari kerta jumittunut, että on pitänyt ottaa pihdeillä auki.
^^Pari isoa putelia on ollut aikoinaan sitäkin, enkä silloinkaan onnistunut sielua tukkimaan.
Syksyllä uuden pyörän kiekoissa tulikin yllättäen milkit venttiilit tykötarpeineen, ei ole vielä tullut testattua saako noihin reissun päällä lisättyä litkua ilman sitä omaa ruuttaa. Ja tukkeutuuko nuo jos litkua jää/pääsee sielun ja niiden läppien väliin.
Mulla on joskus sielu ruvennut tökkimään. Alkuun näkyy niin että ilma menee heikosti sisään ja sielu jää pumppauksen jälkeen vuotamaan eli ei palaudu täysin kiinni paineen vaikutuksesta. Litkun lisäyksen yhteydessä olen putsannut rämmäleet kumitiivisteestä kynnellä ja jatkanut elämää. Aika yksinkertainen on tuo prestaventtiili kuitenkin. Pohjasta ei ole tukkeutunut koskaan. Mun insertissä on sellainen ura joka ilmeisesti toimii, koska olen saanut sekä ilmaa että litkua sisään insertistä huolimatta. Sitä en tiedä pääseekö litku tuonne kuinka nopeasti paikkaushommiin, mutta uskoisin sen pääosin kulkeutuvan sinne ulkokehälle ajon myötä.
https://www.ebikeparts.fi/assets/ProductCatalog/5/SilverShop_Page_Product-4124/TLHD29_Insert_Tubolight_HD_29_Polkupyoeraen_varaos at_verkkokaupasta_www_ebikeparts_fi.jpg
Aika karsea kuvaaja, mutta sen näkee tuosta että normaali pumpunpää toimii myös. Ja ihan kiva tuo pienempi adapteri ettei tarvitse erikseen napista tai kauluksesta vetää irti.
Jostain syystä näitä ei saa EU alueelta vieläkään. Ilmeisesti joku taho haluaa että tällä alueella jakelun hoitaa jälleenmyyjäverkosto eikä tuotetta saa myydä suoraan ohi näiden.
https://youtu.be/CCtivq1YDhw
Nihkeätä on Euroopan toimitusten suhteen edelleen, mutta näyttäisi tulevan pikkuhiljaa verkkokaupoihin näitä ennakkotilaukseen.
SKS verkkosivuilla listauksissa nyt venttiileitä ja adaptereita https://www.sks-germany.com/en/PRODUCTS/Pumps/CLIK-VALVE-conversion-set-Presta-valve-with-SKS-adapter.htm?a=article&ProdNr=12071&p=1008
Rosebiken sivuilla voi nyt tehdä pumpuista ja adaptereista ennakkotilauksen Euroopassa.
Miten niitä ei euroopasta saa ? Eikö Schwalbe ole saksalainen firma.
Miten niitä ei euroopasta saa ? Eikö Schwalbe ole saksalainen firma.
Jotain outoa tuossa on kyllä. Clickvalven sivuillakin ollut myynnissä jo kuukauden. Toimitusmaat kaikki muut paitsi Euroopan maat.
Lisäksi näitä on lähetetty influenssereille testiin jo viimevuoden puolella, paitsi ei Euroopassa.
Ehkä niillä on joku sopimustekninen haaste jossa Euroopan jakelut on joskus sovittu jollekin taholle tms?
Hoidetaan ensin alta pois tärkein: se on C-L-I-K Valve!
Mutta asiaan: luulen että taustalla on - paitsi ilmeisesti valittu strategia lanseerata tutote ensin Jenkeissä - se (ketjussa jo aiemminkin kerrottu) ettei Schwalbe omista patentteja eikä niin ollen voi päättää asiasta, vaikka siellä oltaisiinkin toista mieltä.
Noistako ei voi päästää painetta pois muutakuin ruuvaamalla venttiili irti niin kuin dunlopissa? Mitenhän onnistuu paineen mittaaminen digitaalisella mittarilla.
Voihan siitä nupista painaa ja päästää ilmaa, se on vaan vähän piilossa. Paineen mittaamisesta en osaa sanoa…
Jos painetta ei voi mitata digitaalisella painemittarilla niin jätän kyllä harkinnat tämän osalta sikseen.
Tyhmä kysymys: mikä on saanut teidät arvelemaan ettei digitaalinen mittari toimisi?
Mitään en tietenkään tiedä, en edes nykyisten digitaalisten ja mekaanisten painemittarien eroista, mutta: https://clikvalve.com/collections/clik-gauges
Arvata sopii, halutaanko meidän - tai niiden, jotka tähän uuteen venttiilimalliin siirtyvät - ostavan samalla koko tuoteperheen - vai tarvitaanko nyt todella uusi yhteensopiva painemittarikin...
Tyhmä kysymys: mikä on saanut teidät arvelemaan ettei digitaalinen mittari toimisi?
Luulin ensin että tuo toimii kuin dunlop jossa ilmaa pitää pumpata sisään jotta näkee paineen. Mutta jos ilmaa saa päästettyä ulos vaatii vaan uuden mittarin, tai adapterin nykyiseen.
Paljon melua taas tyhjästä kun ei edes tiedä tuleeko milloinkaan lyömään itsensä läpi. Lisäksi pitäisi myös olla sisureita noilla varustettuna kaupan koska niilläkin ajavia kuskeja vielä löytyy...
Paljon melua taas tyhjästä kun ei edes tiedä tuleeko milloinkaan lyömään itsensä läpi. Lisäksi pitäisi myös olla sisureita noilla varustettuna kaupan koska niilläkin ajavia kuskeja vielä löytyy...
Ridenow uusissa TPU sisureissa on vaihdettava sielu. Niihin on jotkut jo asennelleet noita klik venttiileitä. Taidan itse odotella kokemuksia muilta ja mietin päivittämistä ensi vuonna.
^Juuri noin, täytyy katsella... Toisaaltaan kuinka suurta noiden hyöty todellisuudessa on?
Suurin hyötyhän noista on että tubeless kumiin saa enemmän ilmaa asennusvaiheessa eli ei tarvitse irroittaa sielua. Ja ehkä sit pumppaaminen omalla pumpulla kun napsahtaa paikoilleen eikä tarvitse muuta tehdä. Et jos meinaa ajaa sisureilla niin jää toi pumppaamisen helppous...
Paljon melua taas tyhjästä kun ei edes tiedä tuleeko milloinkaan lyömään itsensä läpi. Lisäksi pitäisi myös olla sisureita noilla varustettuna kaupan koska niilläkin ajavia kuskeja vielä löytyy...
Älä stressaa, ole huoleti. Ei noita ole pakko laittaa vaikka löisivätkin läpi.
^ En tosiaan stressaa, lähinnä myhäilen. Oikeastaan innolla odotan kun joku kertoo jotain kokemuksia...
Ainakin minulle tärkeä uudistus on yhdelläkädellä kiini- ja poislaitto. Melko hankalaa sen pumpun vivun vääntäminen yhdelläkädellä on. Kyllä se onnistuu mutta venttiilin varren vääntymisen riski on suuri.
Ja toinen etu on pikkupumppu joka repussa mukana niin sitä ei tarvi kiertää venttiiliin joka on rasittavaa ja aikaavievää puuhaa.
Ja mitä tulee tuohon tarpeeseen uusia painemittarit niin sen mitä noita videoita katsellut niin ei ole tarvetta. Vanhat pumput sopivat ristiin näiden venttiilien kanssa. Tottakai he tekevät kaikkea mahdollista myyntiin vaikka millä myyntipuheilla. Sama homma kun myydään ties mitä eBike hyväksyttyjä tankonauhoja yms. Tyhmä ei ole se joka tarjoaa vaan se joka ostaa.
Nyt on saatavilla heti Bike-Discountista ainakin. Laitoinpa setit tulemaan kaikkiin pyöriin. Odotin pahempaa hinnoittelua mutta tuo nyt menee kyllä vielä.
https://www.bike-discount.de/en/detail/index/sArticle/273206
https://www.bike-discount.de/en/detail/index/sArticle/273210
https://www.bike-discount.de/en/detail/index/sArticle/273205
ps. Voisko modet editoida otsikosta kirjaimen pois? Click -> Clik.
http://ibb.co/Ngt5RDDH
https://ibb.co/Ngt5RDDH
Ihan edullisia, tuo pää varmaankin vain SKS:n pumppuihin? Voi olla että jää hankkimatta jos käyttää CO2 patruunoita lenkillä...
Ihan edullisia, tuo pää varmaankin vain SKS:n pumppuihin? Voi olla että jää hankkimatta jos käyttää CO2 patruunoita lenkillä...
Tuo ruuvattava adapteri menee lähes kaikkiin pumppuihin. Isompi adapteri menee lattiamallisen pumpun letkuun suoraan. Eli ei ole lukittu mihinkään valmistajaan.
CO2 patruunoista katsoin jonkun tubevideon missä tyyppi kokeili kahta eri CO2 mallia. Se missä on kumitutti mikä vain painetaan venttiiliin toimi suoraan ilman adapteria ja kierrettävään malliin sopi suoraan tuo Scwalben pikkuadapteri.
Lisäksi kaikki olemassaolevat (lähes) toimivat noiden uusien venttiilien kanssa ilman adapteria. Videoilla hehkuttivat sitä että Clik+adapterin kanssa pumppaaminen on paljon kevyempää.
Sääli ettei toimi muuta kuin sirureissa joissa irroitettava sielu.
Kuminauha
07.03.2025, 09.34
Miksei? En keksi miksei vois tubeless venttiilirunkoon asentaa.
Niitä on sellaisiakin sisureita joissa sielua ei saa venttiilistä irti. Sitä varmaan tossa tarkoitettiin.
On olemassa myös integroituja tankoja, joihin ei voi vaihtaa stemmiä. On kyllä pirullisen hankala tilanne.
Jännä nähdä yleistyykö nämä venttiilit. Olisin luullut, että scwalbe tekee tilin pelkillä venttiileiden myynnillä, mutta ilmeisesti he keräävät rojaltit myös pumppujen valmistajilta? Tämä saattaa oikeasti estää clik:n yleistymisen.
Typerää. Samahan koskee noita sisureita. Jos orthloob haluaa käyttää integroitua clik venttiiliä, niin schwalbe kerää siitä siivun itselleen.
Muutenhan itse vena näyttää todella hyvältä.
^Olen ollut ymmärtävinäni että Schwalbe ei oli se joka omistaa patentin ja kerää rojaltit.
Mutta itse asiahan taitaa olla juuri noin. Muut hypännevät mukaan vasta kun näyttää että tuote on suuri menestys.
Sama juttu vielä kärjistetymmässä muodossa koskee tietysti Ekoïn uusia polkimia: vaikka poljin olisi miten nerokas, toimiva ja edistyksellinen tahansa, ei osaa odottaa sen menestyvät elleivät suuret ja tunnetut kenkävalmistajat hyppää kyytiin - ja sen ne varmaan tekevät vasta kun näkevät ettei kannata jäädä pois kyydista.
Molempien kohdalla siis kysytään löytyykö riittävän suurta määrää "edelläkävijäkuluttajia", joiden mielestä ero nykyiseen on merkittävä tai joilla on muita syitä hankkia uutuustuote.
^Olen ollut ymmärtävinäni että Schwalbe ei oli se joka omistaa patentin ja kerää rojaltit.
Mutta itse asiahan taitaa olla juuri noin. Muut hypännevät mukaan vasta kun näyttää että tuote on suuri menestys.
Aa, oliko tuosta jossain juttua? Kyllähän tämä vaatii sen, että alkaa tulla esim minipumppuja suoraan clik-päällä.
Edit: Täällähän nämä seisoo.
https://clikvalve.com/pages/licensing-intellectual-property
Ilmeisesti SKS on ainut valmistaja toistaiseksi joka on ostanut lisenssin. BD:ssä nyt tullut myyntiin 2 erilaista pumppupäätä heiltä.
https://www.bike-discount.de/en/detail/index/sArticle/273666
https://www.bike-discount.de/en/sks-germany-clik-tec-pump-head-scv
Sitten on kolmas versio joka on suoraan clikvalve.com joka myy kaikkialle muualle paitsi Eurooppaan. Sama tuote kaikissa eri brändäyksellä käytännössä.
No onhan noi päät schwalbellakin. Oli tuossa sinun aiemmassa linkissä mukana.
^ Totta. Pieni Joe Biden moment taisi käydä.
Saas katsoa jos tulee sisuri versioita.
Lokakuussa näin jo livenä tämän systeemin mallikappaleen paikallisessa liikkeessä (Rajamäen pyörähuolto), eli on niitä ainakin olemassa. Marraskuussa oli kuulemma tarkoitus tulla myyntiin, pitääpä käydä kyselemässä.
Nyt sai jo lähikaupasta Clikkejä. Hankin ihan kokeeksi, harvoin uutta teknologiaa pääsee näin edelläkävijänä kokeilemaan ilman luottokortin ratkeamista :D
Toisaalta jos kaikkiin pyöriin hankkii nämä uudet venttiilit, niin alkaa siitä tulla hintaa. Ja monta euroa pienestä sielusta sinänsä on paljon. Mutta ehkäpä jotain lisäarvoa näistä tulee, aika näyttää.
Myynnissä on erilaisia settejä, ainakin nämä:
-Pelkät venttiilin Clik-sielut, jotka voi asentaa nykyisiin venttiileihin.
-Sielut ja pumpun adapteri, jonka voi ruuvata nykyisen pumpun Schrader-päähän.
-Sielut ja lattiapumpun suutin. Tässä on tarkoitus ilmeisesti katkaista nykyinen letku ja kiristää suuttimen nippa siihen pysyvästi kiinni.
-Kokonaiset Tubeless-venttiilit
Lisäksi taitaa olla vielä eri versiot Prestaan, Dunlopiin yms.
Kuvausrekvisiittana on minulla tuossa Park Toolin sielunavaaja, mutta sitäpä ei tarvita enää, eikä edes paketissa tulleita avaimia muuten kuin vanhojen sielujen irrottamiseen. Clikissä on hyvä röpelöpinta, josta tuntuisi saavan riittävän hyvän otteen paljain käsin. Huonona puolena venttiilistä tulee kokonaisuutena aika ruma pitkä mollukka siroon Prestaan verrattuna.
Nyt illalla asensin sielut vanhojen tilalle, joten mitään kummoisia testejä en ole tehnyt. Huomasin kuitenkin, että Clikin saa täytettyä jopa Lezynen kierteellisellä Presta-päällä. Muut puristettavat mallit istuvat varmasti paremmin, mutta taaksepäin yhteensopivuus näyttäisi olevan totta.
Ruuvattava pumpun adapteri on kyllä sekin hieman kömpelön oloinen tuossa letkun päässä. Odotan Lezyneltä käännettävää Clik/Presta -päätä tuohon, toivottavasti tulee. Kiinnittäminen ja pois ottaminen oli helppoa. Ei siitä kyllä mitään kliksahdusta kuulunut, vaan tuhahdus :o
https://teemu.dy.fi/pyora/Clik1.jpg
https://teemu.dy.fi/pyora/Clik3.jpg
https://teemu.dy.fi/pyora/Clik6.jpg
https://teemu.dy.fi/pyora/Clik11.jpg
Sain myös itse nämä testiin vihdoin ja viimein. Melkolailla samat havainnot mitä Teemu tuossa kirjoittelikin.
Lisähuomiona Lezynen pikkupumppu https://www.bike-components.de/en/Lezyne/Pressure-Drive-Mini-Pump-p30568/?o=1000084423-black-silver-small&delivery_country=FI ei sovi tuon pikkuadapterin kanssa. Pumpussa on venttiiliin painettava pää jossa on vain kumireunat sisällä. Pystyy pumpata ilman adapteria, mutta pidettävä kiinni toisella kädellä. Täytyy tutkia löytyisikö joku adapteri vai tekisinkö 3D printterillä adapterin joka sopii pumpun pään ulkokierteeseen ja adapteriin.
Nuo suojukset ovat odotetusti hyvä parannus kun painetaan vain paikalleen. Pieni napsahdus tuntuu, eli eivät jää löysälle. Ehkäpä sitä voisi alkaa käyttää noita kun prestoista ne olen nykyään jättänyt pois kokonaan. Kun on talli täynnä tubelespyöriä ja pumpata täytyy joka kerta kun lähtee liikenteeseen niin ei vain jaksa ylimääräistä säätöä.
Yleensäottaen vaikuttaa todella mullistavalta jutulta. Jää kokonaan se raivostuttava vaihe pois kun pitää pinnojen välistä kääntää lattiapumpun vipu kiinni ja auki. Menee jotenkuten yhdelläkädellä, mutta riskinä on aina prestan nupin vääntyminen.
Suosittelen!
edit. Jos joku tietää mikä kierre tässä on tuo ulkopuolinen niin arvostaisin kovasti tietoa.
https://cdn11.bigcommerce.com/s-ecf67/images/stencil/1280x1280/products/10057/16630/5fa55b60ab528__71617.1604672761.jpg?c=2
Lisähuomiona Lezynen pikkupumppu https://www.bike-components.de/en/Lezyne/Pressure-Drive-Mini-Pump-p30568/?o=1000084423-black-silver-small&delivery_country=FI ei sovi tuon pikkuadapterin kanssa. Pumpussa on venttiiliin painettava pää jossa on vain kumireunat sisällä. Pystyy pumpata ilman adapteria, mutta pidettävä kiinni toisella kädellä.
Okei, minulla on muutama Lezynen pikkupumppu ja ainakin tällä onnistui adapterin kanssa pumppaus. Adapteri meni letkun Schrader-pään kierteille nätisti, kuten kuvasta toivottavasti näkyy.
https://teemu.dy.fi/pyora/LezyneClik.jpg
^Kiitos! En edes tajunnut että tuossa on toinen pää Shcrader :rolleyes:
Sinänsä ärsyttävä kun tuo adapteri ei mene letkun kanssa pumpun sisään, mutta eiköhän tuon kanssa pysty elää. Pitääpä muuten tutkia vielä CO2 pumput mitä löytyy taloudesta miten hoituu homma.
^Kiitos! En edes tajunnut että tuossa on toinen pää Shcrader :rolleyes:
Sinänsä ärsyttävä kun tuo adapteri ei mene letkun kanssa pumpun sisään, mutta eiköhän tuon kanssa pysty elää. Pitääpä muuten tutkia vielä CO2 pumput mitä löytyy taloudesta miten hoituu homma.
Tai jos vaihtaa siihen sisurin päähän sen presta-adapterin, niin pääsee helpommalla?
Tai jos vaihtaa siihen sisurin päähän sen presta-adapterin, niin pääsee helpommalla?
Sori mutta en ymmärrä mitä tarkoitat. Tuo letkuhan sujautetaan pumpun sisään kun sitä ei käytetä. Jos tarkoitit että adaperi suoraan pumpuun ilman letkua niin olisi melkoista akrobatiaa pumpata :)
Sori mutta en ymmärrä mitä tarkoitat. Tuo letkuhan sujautetaan pumpun sisään kun sitä ei käytetä. Jos tarkoitit että adaperi suoraan pumpuun ilman letkua niin olisi melkoista akrobatiaa pumpata :)
No kunhan vinoilin. Siis että ehkä on helpompi pitäytyä siinä prestassa siihen asti kunnes reissupumppuunkin saa suoraan oikean pään.
Kimbyyri
31.03.2025, 18.07
Käykö tähän suoraan ns akkupumppu, vai tarvitseeko kenties jonkun ruuvattavan adapterin.
maalinni
31.03.2025, 19.13
Käykö tähän suoraan ns akkupumppu, vai tarvitseeko kenties jonkun ruuvattavan adapterin.
Prestapumppu käy suoraan. Alkoi itteäkin kiinnostaa tämä, kun katoin Velogin videon.
Goomikko
31.03.2025, 20.54
Olisko Cycplussan pikku akkupumppuun Clik adapteria.
Schraderiin ei myöskään taida olla adapteria saatavilla
Goomikko
03.04.2025, 16.05
Nyt on clik valvet vaihdettu prestaventtiilien tilalle. Mitään vau-efektiä ei tullut. Ihan kätevältä tuo clik ominaisuus tuntuu. Pitäisi vielä löytää venttiilit schraderien tilalle jolloin kaikkien renkaiden täyttäminen onnistuisi samalla pumpulla ilman adaptereita. Litkutetuista renkaista ei saanut ilmoja pihalla ilman että irroitti prestaventtiilit kokonaan pois. Litku oli liimannut ja tukkinut prestaventtiilit. Aika näyttää mitä litku tekee clik valve venttiileille. Todennäköisesti liimaa nämäkin venttiilit kiinni eikä venttiilin oma jousi jaksa venttiiliä avata. Tai avaa mutta venttiilin liike on niin pieni että kuivunut litku vaan venyy liikkeen mukana.
^ Ei taida tosiaan clic pärjätä silläkään saralla entistä prestaa paremmin. Siteeraan kaveriani jolla on noista jo kokemusta. Täytyyhän noita kokeilla vaikka ei mulla juurikaan ongelmaa tukkeutuneista venttiileistä ole ollut.
Goomikko
10.04.2025, 18.39
Siinä se nyt on Clik Valve istutettuna Cycplussaan. Tommonen uloke siihen tuli mutta katsotaan jos tuo ajan kanssa saisi hyväksynnän. Joku vaati sitä yhden käden käytettävyyttä. Nyt toimii vaikka ilman käsiä kunhan ensin clikkaa pumpun venttiiliin kiinni.
https://img.aijaa.com/t/00267/15342859.t.jpg (https://aijaa.com/v08RGg)
Siinä se nyt on Clik Valve istutettuna Cycplussaan. Tommonen uloke siihen tuli mutta katsotaan jos tuo ajan kanssa saisi hyväksynnän. Joku vaati sitä yhden käden käytettävyyttä. Nyt toimii vaikka ilman käsiä kunhan ensin clikkaa pumpun venttiiliin kiinni.
https://img.aijaa.com/t/00267/15342859.t.jpg (https://aijaa.com/v08RGg)
Tuon helpommaksi ei voi enää pumppausta tehdä :cool:
Nyt kun ollut pidempään nämä käytössä kaikissa mankeleissa niin voin todeta että ylitti jopa odotukset. Varsinkin erittäin nopea tsekkaus lattiapumpulla tarviiko pumpata vai ei ennenkuin ajaa tallisa ratsun ulos. Clik ja Tsup vain kuuluu ja pianeet on selvillä.
Sitten se outo aspekti. Tuntuu että aktiivipyöräilijät suhtautuvat tähän venttiiliin kuin ruttoon. Aistttavissa samaa vastustusta kuin aikoinaan levyjarrujen käyttö maantiepyörässä. Tai kuka muistaa vielä sen raivokkaan ragen sähköpyöristä? Taidettiin tälläkin forumlla puhua aiheen totaaiisesta kiellosta ja nyt varsinkin maastopuolella sähköpyörät ovat jopa yleisempiä kuin manuaalit, myös niillä vastustajilla on kelkka kääntynyt ja soraäänet vaienneet.
Mikä näissä pelottaa ihmisiä? Helppous varsinkin lenkillä pikkupumpun kanssa on asia joka jaksaa hymyilyttää. En tiedä nauttiiko joku siitä että vääntää sen Prestan auki ja sitten kiertää siihen pumpun letkua kieli keskellä suuta toivoen ettei sielu tule mukana?
Niin, ja niitä muovikorkkeja en ole käyttänyt ollenkaan enkä ole huomannut mitään ongelmia vaikka pyörillä on rymytty ties missä kuraojissa. Taisi Velogi videollaan julistaa että nämä ehdottomasti vaativat ne. Vaikea sanoa mikä tuossa olisi perusteluina.
^ Vähän hitaasti vaan lämmetään erilaisuuteen. Kohta siitä tulee normi.
Ei kai mikään pelota. Jos tilaat mulle kasan klikoffeja niin laitan paikalleen. Ja pumput myös.
Minä vähän epäilen tuota normiksi tulemista. Rojaltti maksujen vuoksi presta ei välttämättä häviä mihinkään.
Joo tuskin huomenna. Törmäähän sitä ajottain sähkönvastaisuuteen vaihteissa puhumattakaan levyjarruista. Ne jotka ei halua noita käyttää ei käyttäisi turvavyötäkään jollei se olis sanktioitu.
On näitä itseasiassa alkanut tulla! Tässä juttua lezyneltä. Ehkä pitää laittaa tilauskeen. Presta onkin lezynen ainoa heikkous.
https://ride.lezyne.com/blogs/news/lezyne-clik-valve-unite?srsltid=AfmBOopSLVCXfD60-97Zlrzya-GUViLe4C1t6KKYgaZwDYCwVcV9BOu2
TheMiklu
03.07.2025, 09.55
On hyvä keksintö. Ihan hyvin toimii normi pumpulla. Hommasin adapterin Lezynen minipumppua varten. Siinä on sellainen venttiiliin ruuvattavaa pää mikä on kätevä kun tienpäällä pumppailee...paitsi jos se leikkaa kiinni ja irti kiertäessä irrottaa sielun myös. Nyt klik vaan! Ja ilmankin huilaa venttiilin läpi selvästi paremmin.
Sent from my CPH2663 using Tapatalk
Ei omaan makuun löydy pointtia vielä uusia, odotetaan sisureita ko. venttiileillä niin sitten voi harkita.
Olen ollut tästä innovaatiosta lähes tietämäton, mutta tällähän korjaantuisi Lezynen ABS oikein näppärästi. Perinteisesti olen korjannut ton ongelman Blackburnin pumppupäällä, mikä toimii hienosti, mutta Clik voisi olla se seuraava askel. Jos hinnoittelee Clik vs. Hirame, niin ton saa rahallisestikin käymään järkeen.
Vastarannankiiskeilystä ei varmaan kannata välittää, ovathan jotkut edelleen jopa prestaa vastaan, eli sadassa vuodessa ei saada kaikkia uuden tekniikan pulkkaan.
Olen ollut tästä innovaatiosta lähes tietämäton, mutta tällähän korjaantuisi Lezynen ABS oikein näppärästi. Perinteisesti olen korjannut ton ongelman Blackburnin pumppupäällä, mikä toimii hienosti, mutta Clik voisi olla se seuraava askel.
Vastarannankiiskeilystä ei varmaan kannata välittää, ovathan jotkut edelleen jopa prestaa vastaan, eli sadassa vuodessa ei saada kaikkia uuden tekniikan pulkkaan.
Jep. Lezyneen tuo olisi kyllä nannaa. En nähnyt noita vielä myynnissä, mutta tuskin menee kauaa.
Varmaan yleistyy kun/jos pyörävalmistajat alkavat toimittamaan uudet pyörät kyseisen standardin venttileillä. Siihen asti en pidättäisi hengitystä, katsotaan uudestaan tilannetta vaikka 5 vuoden kuluttua.
Toimiiko tuo noiden erillisten rengaspainemittarien kanssa?
Mut joo, ei ehkä mulla ole ajankohtainen. Kohta 40 vuotta menty prestoilla ja varmaan mennään hautaan asti. Mutta hyvä että uutta kehitetään.
Siis en ole mitenkään "vastarannan kiiski", en ole vaan löytänyt pointtia mitä tuo hyödyttäisi itseä muuten kuin rahan menona?
Prestalla mennään ja jokainen tavallaan, vannoohan joku vielä autoventtiilienkin nimeen.
Sivustakatsoja
03.07.2025, 21.50
Pitäisi ja haluttaisi kyllä siirtyä, mutta kävin just säätämössä inventoimassa ja uusia prestoja ja eri näkösiä pumppuja, mittareja ja muuta on runsaasti, niin taidan käyttää nuo ensin loppuun, kun mulla ei ole ollut ihan mahdottomia vastoinkäymisiä prestojen kanssa -erityisesti sen jälkeen kun parkkeeran kiekon venttiilin kohta alas päin.
vannoohan joku vielä autoventtiilienkin nimeen.
No eikös tämä ole tavallaan konstruktioltaan autonventtiili, kierteiden tilalla tuo lukituskaulus, mutta niinhän auton pumpuissakin on se lukituskynsi.
Sivustakatsoja
03.07.2025, 22.11
No eikös tämä ole tavallaan konstruktioltaan autonventtiili, kierteiden tilalla tuo lukituskaulus, mutta niinhän auton pumpuissakin on se lukituskynsi.
On kai: karasta kun painaa, niin venttiilin kara painuu sisään ja venttiili aukeaa ja sulkeutuminen tapahtuu jousen painamana. Presta aukeaa samalla tavalla, mutta sulkeminen tapahtuu lukitsemalla kara. Presta, auto ja clik ovat kuitenkin toimintaperiaatteelta samoja. Dunlop poikkeaa porukasta: toisessa istukkaa liikuttaa ilmanpaine, tai virtaus, toisessa venttiil-toiminnallisuuden toteuttaa kumisukka.
^ Ei kaikissa tuota venttiilikumia, oli ns. pikaventtiilit myös.
Näköjään tuupanneet autonventtiili-adapterin myös markkinoille. Tästä voisi kyllä rehellisesti sanoa että on kallis palikka. n. 9 euroa kappale vain varmistaa että Temusta saa noita kohta joka kaupasta 10 sentillä kappale.
https://www.bike24.com/p2936253.html
TheMiklu
04.07.2025, 09.18
Pitäisi ja haluttaisi kyllä siirtyä, mutta kävin just säätämössä inventoimassa ja uusia prestoja ja eri näkösiä pumppuja, mittareja ja muuta on runsaasti, niin taidan käyttää nuo ensin loppuun, kun mulla ei ole ollut ihan mahdottomia vastoinkäymisiä prestojen kanssa -erityisesti sen jälkeen kun parkkeeran kiekon venttiilin kohta alas päin.Clikit toimii oikein hyvin vanhoilla kamoilla. Ei tartte laittaa palettia uusiksi. Ne vanhatkin toimii paremmin uusilla venttiileillä. Vaikka sitä tyydyttävää klikkiä ei kuulu niin prestan ruuvaaminen ja sen ruuvin jumitus jää pois plus ilma huilaa venttiilin läpi paremmin joka tapauksessa.
Turhana tätä aluks vähä pidin vaikka viksulta tuntuikin. Kyllä se oli se eka pumppauskerta ku hoksas. Pitää lapsille laittaa sisureihin nämä myös. Kunhan ruuvaa irti ku vaihtaa sisurin.
Sent from my CPH2663 using Tapatalk
Kimbyyri
04.07.2025, 09.59
Paras keksintö fillariin sitten sähkömoottorin asentamisen.
Paras keksintö fillariin sitten sähkömoottorin asentamisen.
Nii.. mun mielestä taas ratkaisu olemattomaan ongelmaan. Mutta jos joku kokee nykyiset ratkaisut ongelmaksi, niin on hyvä että on sitten tämmöinenkin. Itsellä noita pumppuja, mittareita ja pyöriä sen verran, että ehkä vielä odotan hetken.
Clikit toimii oikein hyvin vanhoilla kamoilla. Ei tartte laittaa palettia uusiksi.
Ei toimi TPU-sisureilla (Aerothan), Schwalben mukaan, joten johtaisi kohtuulliseen sekamelskaan säätämössä. Nyt on kaikissa fillareissa standardoituna prestat, jos osaan laittaisi clickit:ttejä, niin pitäisi olla kahdet pumput ja mittarit.
Sivustakatsoja
04.07.2025, 10.24
Clikit toimii oikein hyvin vanhoilla kamoilla. Ei tartte laittaa palettia uusiksi. Ne vanhatkin toimii paremmin uusilla venttiileillä. Vaikka sitä tyydyttävää klikkiä ei kuulu niin prestan ruuvaaminen ja sen ruuvin jumitus jää pois plus ilma huilaa venttiilin läpi paremmin joka tapauksessa.
Turhana tätä aluks vähä pidin vaikka viksulta tuntuikin. Kyllä se oli se eka pumppauskerta ku hoksas. Pitää lapsille laittaa sisureihin nämä myös. Kunhan ruuvaa irti ku vaihtaa sisurin.
Sent from my CPH2663 using Tapatalk
No prestat voisin toki heittää pois. Mutta sitten on noita prestaan kierrettäviä pumppupäitä ja Wittin akkupumppu -saako noihin kaikkiin adapterin? Witt on mun ainoa pumppu, jolla pääsen mataliin maastopaineisiin.
TheMiklu
04.07.2025, 10.37
YocceT ja Sivustakatsoja, eka lause meikän viestissä: elikkäs ne nykyiset prestapumput ja mittarit toimii Clik venttiilien kanssa. Ja vieläpä paremmin kuin prestan kanssa!
Ainut.mihin itse tarvin adapterin on Lezynen minipumppu kun se ruuvattiin suoraan venttiilin kierteisiin ja niitä ei Clikin pinnasta löydy.
Mulle toi oli se mikä sai kokeilemaan. Luulin että en saa vanhoilla pumpulla uusiin ilmaa. Mutta se onkin vain toisin päin eli Clik adapterilla tahi pumpulla ei prestaan liiku ilma.
Oli muuten Lahden polkupyörähuollossa kilpailukykyiset hinnat venttiileissä ja adaptereissa.
Sent from my CPH2663 using Tapatalk
Kunhan tpu-sisureita alkaa saamaan noilla tai edes irrotettavalla sielulla, niin maantievehkeeseen voisi tuollaista miettiä. Eritoten jos löytyisi co2-adapteri suoraan noihin. Pumpulla kun voi tunailla, mutta co2:n kanssa ollaan laaki ja vainaa tilanteessa.
TheMiklu
04.07.2025, 10.58
Kunhan tpu-sisureita alkaa saamaan noilla tai edes irrotettavalla sielulla, niin maantievehkeeseen voisi tuollaista miettiä. Eritoten jos löytyisi co2-adapteri suoraan noihin. Pumpulla kun voi tunailla, mutta co2:n kanssa ollaan laaki ja vainaa tilanteessa.Katoin että kiinanpoikain Ridenow TPU:ta sais metallisilla irrotettavilla prestoilla mutta
1) en mielellään tukis kinkkilähommia
2) jotkut kehuu noita ja toiset sanoo löytäneensä reikiä uusista sisureista ja vaikka uuden saakin myyjältä niin ei se tien päällä hirveesti hymyilytä
Sent from my CPH2663 using Tapatalk
Joo, ei temusisurit kyllä nappaa lainkaan. Pirelliä se pitää olla. Vaikka track record onkin hieman huono, kaksi mennyt kuukauden sisään… oma vika tosin molemmissa.
No prestat voisin toki heittää pois. Mutta sitten on noita prestaan kierrettäviä pumppupäitä ja Wittin akkupumppu -saako noihin kaikkiin adapterin? Witt on mun ainoa pumppu, jolla pääsen mataliin maastopaineisiin.
Tuossa Witt letkussa on Schrader pää, eli siihen menee kiertämällä tuo Clik pikkuadapteri ilman mitään kikkailuja. Maksaa Saksakaupassa saman mitä Suomessa, eli n. 15 euroa setti jossa tuo adapteri sekä 2 kpl Clik venttiilejä.
https://cycli.fi/products/schwalbe-clik-valve-core-kit-black
Varmaan ihan kätevä jos on yksi pumppu ja yksi pyörä. Eipä jaksa vaan alkaa koko fleettiin uusimaan ja adapterien kanssa kikkailemaan, kun prestakin toimii.
Varmaan ihan kätevä jos on yksi pumppu ja yksi pyörä. Eipä jaksa vaan alkaa koko fleettiin uusimaan ja adapterien kanssa kikkailemaan, kun prestakin toimii.
Tuossa yllä kerrottiin ettei tarvitse. Clikc venttiili toimii presta pumpulla hyvin.
Aa niin joo.
Jos vaihtaa click pumpun, niin silloin on uusittava kaikki venttiilit.
Tuossa yllä kerrottiin ettei tarvitse. Clikc venttiili toimii presta pumpulla hyvin.
Niin... ehkä toimii ehkä ei. Vähän kuullut, että ei aina toimi eikä käsittääkseni ainakaan noiden Lezyneiden kanssa.
Mut mites tuo toisinpäin oleva tilanne? Saako click pumpulla ilmaa prestaan?
Nii.. mun mielestä taas ratkaisu olemattomaan ongelmaan. Mutta jos joku kokee nykyiset ratkaisut ongelmaksi, niin on hyvä että on sitten tämmöinenkin. Itsellä noita pumppuja, mittareita ja pyöriä sen verran, että ehkä vielä odotan hetken.
Samaa mieltä, melkoinen hypetys moisesta ilman että saavutetaan mitään maata mullistavaa, nyt vain odotellaan että joku keksii kilpailevan tuotteen niin saadaan säpinää venttiili viidakkoon.
Mutta toisaaltaan, tässähän on saavutettu juuri se mitä markkinamiehet hakee, luodaan kysyntää ja kulutusta.
Mut mites tuo toisinpäin oleva tilanne? Saako click pumpulla ilmaa prestaan?
Ei toimi.
Samaa mieltä, melkoinen hypetys moisesta ilman että saavutetaan mitään maata mullistavaa, nyt vain odotellaan että joku keksii kilpailevan tuotteen niin saadaan säpinää venttiili viidakkoon.
Mutta toisaaltaan, tässähän on saavutettu juuri se mitä markkinamiehet hakee, luodaan kysyntää ja kulutusta.
No kukin tavallaan. Jos laskisi tunteina sen ajan kun olen elämäni aikana pyöritellyt Prestan neuloja ja kironnut lenkillä pumppuongelmia niin varmaan siitä muutaman työviikon saisi kasaan. En kaipaa sekuntiakaan sitä vaihetta lenkille lähdostä kun sitä Prestaa väännellään. Tämä sisältää myös ne taistelut jossa gravelvanteelta tippunut tubelessrengas pitää saada tienpäällä vanteelle CO2 patruunalla. Siinä on pakko ottaa sielu irti ja Prestassahan se vaatii työkalun kun taas Clik tulee sormin irti. Tätäkin ihanuutta olen päässyt kokemaan tänä kesänä. Tiedän, joo on paskat vanteet mutta ei nyt ole halua uusia vanteita.
Ja tilannehan on ollut yli 100 vuotta se, että kysyntää olisi ollut mutta tarjontaa ei. Tämä on sinänsä ainutlaatuinen tilanne jossa valmistajat ovat järjestäen kieltäytyneet tekemästä tuotetta jolle on ollut selvä tarve.
Mjoo, eli käytännössä tuo tarkoittaisi kuitenkin sitä, että täytyisi ostaa useampi uusi pumppu ja venttiilit kaikkiin kiekkoihin.
Itse en edelleenkään oikein ymmärrä mikä siinä prestan käytössä on vaikeaa tai miten voi olla niin paljon ongelmia sen kanssa, mutta hyvä että on tullut ratkaisu niille joille presta ei maistu.
Jos laskisi tunteina sen ajan kun olen elämäni aikana pyöritellyt Prestan neuloja ja kironnut lenkillä pumppuongelmia niin varmaan siitä muutaman työviikon saisi kasaan.
En tiedä mitä teen väärin, kun tuo ei kuulosta kovinkaan tutulta. Prestoja tullut käytettyä vuodesta 92. Ruuvaa prestan auki, laittaa pumpun kiinni ja pumppaa. Ylipäätään aika vähän tulee pumppailtua renkaita lenkillä. Tai edes ennen lenkkiä. Nyt maantiepyörällä tulee paineet mitattua ja pumpattua ennen joka lenkkiä, kun toleranssit on eri luokkaa kuin läskissä.
Siinä on pakko ottaa sielu irti ja Prestassahan se vaatii työkalun kun taas Clik tulee sormin irti.
Milloin se sielu lähtee itsekseen irti ja milloin ei lähde ollenkaan… totta kyllä, että sielun irrottaminen sormivoimin tuskin onnistuu, jos se on kunnolla kiinni.
Ja tilannehan on ollut yli 100 vuotta se, että kysyntää olisi ollut mutta tarjontaa ei. Tämä on sinänsä ainutlaatuinen tilanne jossa valmistajat ovat järjestäen kieltäytyneet tekemästä tuotetta jolle on ollut selvä tarve.
Aika näyttää miten tuon kysynnän kanssa käy. Hyvä jos menestyy, ei se multa ole pois.
^ No en kyllä myöskään ymmärrä moista touhua mutta jokaisella murheet. Itse tuubivuosista alkaen prestaa käyttänyt ja muistaakseni kaksi sinä aikana vaurioitunut. Siis ei vieläkään löydy pointtia Clikkeihin mutta jään kuulolle jos joku jotain keksii...
Goomikko
06.07.2025, 09.39
^ Tai keksii sellaisen pointin joka sinulle kelpaa.
^ No sanotaan vaikka niin, tähän mennessä ei vielä mitään tullut vastaan...
On kuitenkin tärkeää kertoa se moneen kertaan.
On kuitenkin tärkeää kertoa se moneen kertaan.
Näinhän se menee että aina kaiken uuden vastustajat ovat niitä äänekkäimpiä. Niinhän se on myös sähköautojen vastustajien kanssa. Heille on jonkunlainen elämäntehtävä saarnata netissä 24/7 sähköautovastaisuuden sanomaa.
Näinhän se menee että aina kaiken uuden vastustajat ovat niitä äänekkäimpiä. Niinhän se on myös sähköautojen vastustajien kanssa. Heille on jonkunlainen elämäntehtävä saarnata netissä 24/7 sähköautovastaisuuden sanomaa.
Mikäli muistini vielä tarjoilee aitoa tavaraa, eikä hallusinaatioita, niin tälläkin foorumilla oli se yksi, joka hehkutti sähköautoilun ilosanomaa 48/7.
—-
IMHO tämä clik valve ratkaisee lähinnä olemattoman ongelman. Jos se jollekin ratkaisee todellisen ongelman, niin siitä vain. Kuitenkaan kaikki uusi ei aina välttämättä ole parempaa. Puhumattakaan, että se olisi taloudellinen menestys.
TheMiklu
06.07.2025, 19.49
Clik valve on parempi kuin presta. Joskus se riittää ja jos ei riitä niin tämä riittää palstan jäärillekkin. Oikeastaan outoa ettei tämä ole tiedossa mutta clik on kevyempi kuin presta.
Sent from my CPH2663 using Tapatalk
Niin jäärät ei aja vaan juovat kaljaa. Ja jos ajavat, ajavat sisureiden kanssa eikä tubeleksen käytöstä ole mitään tietoa.
Nään kyllä tuossa monia etuja, eikä pienin ole se lezynen sieluja syövän kierrepään poistaminen.
Goomikko
06.07.2025, 19.56
Näinhän se menee että aina kaiken uuden vastustajat ovat niitä äänekkäimpiä.
Nure hyvä esimerkki tästä. Yli 20 viestiä tässä ketjussa jatkaa taistelua clikc valvea vastaan. Olisko vaan helpompi antaa muiden käyttää ja unohtaa koko aihe mutta eihän Nurisija lopeta.
^Siis ei mitään taistelua, mielestäni olen maininnut että jokaisen oma asia mitä käyttää. Ja lienee oikeus sanoa mielipiteensä vaikka 21 kertaa eikä myötäilijöiden siitä kannata ärtyä ;-))
Muistaakseni myös olen maininnut että jos tulee TPU sisureita tuolla venttiilillä niin saatan jopa sortua ajankuluksi.
Ps. Koomikko, se on muuten Clik...
Mikäli muistini vielä tarjoilee aitoa tavaraa, eikä hallusinaatioita, niin tälläkin foorumilla oli se yksi, joka hehkutti sähköautoilun ilosanomaa 48/7.
—-
IMHO tämä clik valve ratkaisee lähinnä olemattoman ongelman. Jos se jollekin ratkaisee todellisen ongelman, niin siitä vain. Kuitenkaan kaikki uusi ei aina välttämättä ole parempaa. Puhumattakaan, että se olisi taloudellinen menestys.
Aamen. Tais olla tämän langan järkevin kommentti.
^^ Se on muuten Goomikko.
Goomikko
06.07.2025, 22.47
Ja lienee oikeus sanoa mielipiteensä vaikka 21 kertaa eikä myötäilijöiden siitä kannata ärtyä ;-))
Sitähän sinä teet joka keskustelussa ja usko pois me ymmärrämme vähemmälläkin vaikka itse et ymmärräkkään.
^Täytyy sanoa että usein ei tuostakaan kummempia todisteita löydy. Luuletkos että se on ymmärtämistä että tuo Clik on jotain suurenmoista kun joku nii päättänyt?
K(G)oomista tässä lähinnä on että ei hyväksytä valtavirrasta poikkeavaa näkemystä. Itsehän en esim. ole sanonut missään vaiheessa että tuo on täysin kuraa vaan selkeästi todennut etten näe (toistaiseksi) moiseen pienintäkään pointtia. Joten hanki ihan mitä huvittaa, ei se tosiaan ole minulta poissa.
Ps. Yhä odottelen niitä "langattomia" jarruja ja silloin kyllä panostan niihin ja saan ainakin jotain konkreettista rahoilleni.
Ps. Yhä odottelen niitä "langattomia" jarruja ja silloin kyllä panostan niihin ja saan ainakin jotain konkreettista rahoilleni.
Mitä langattomilla jarruilla saavutettaisiin verrattuna nykyisiin? Miksi oletat niiden olevan niin käänteentekevää että niitä odottaa?
Mitä langattomilla jarruilla saavutettaisiin verrattuna nykyisiin? Miksi oletat niiden olevan niin käänteentekevää että niitä odottaa?
Ei olisi mitään letkuja pujotettavaksi. Ei tarvetta ilmaamiselle? Saisi dataa montako kertaa lenkillä jarruttaa ja missä kohden. Näitä ne formutallitkin analysoi. Voisi ryhmälenkillä tehdä kaverille källit, kun parittaisi oman kahvan kaverin etujarruun. Mitä muita etuja vielä tässä kaivataan? Versus susiruma tölkki siron venttiilinvarren päähän…
—-
Mutta siis on tuossa nurella pointtia sen verran, että täällä(kin) leimataan helposti joksikin vastarannan kiiskeksi ja luddiitiksi, jos ei riemumielin ole ylistämässä kulloistakin temuromua.
^Ei olisi letkuja tai vaijereita, ihan yhtä käänteentekevät kuin jotkin venttiilit. Jotenkin pyörät jo kehitetty niin pitkälle etää hyvin harvoin tulee mitään todella "käänteentekevää".
MRe, kiitos, olen huomannut vuosien aikana että olemme sentään joskus tietyistä asioista samoilla linjoilla.
Mitä langattomilla jarruilla saavutettaisiin verrattuna nykyisiin? Miksi oletat niiden olevan niin käänteentekevää että niitä odottaa?
Epävarmuus toimintaan, että sattuuko pysähtymään vai ei. Tunnottomuus jne.
No se siitä. Uskon kyllä, että tämä Clik on parempi kuin presta. Joko tähän on suoraan sopivia minipumppuja olemassa? Voisihan tuolla vuosikausia vanhalla Lezynellä heittää jo vesilintua ja hommata uusi pumppu, jos tälläiset graveliin vaikka laittaisi testiksi. Ei ole kyllä ollut mitään ongelmia Lezynen ja prestankaan kanssa. Aika harvoin kyllä tubeless-kuskina on joutunut edes lenkillä renkaita pumppailemaan.
Sivustakatsoja
07.07.2025, 10.31
...
Ps. Yhä odottelen niitä "langattomia" jarruja ja silloin kyllä panostan niihin ja saan ainakin jotain konkreettista rahoilleni.
Langattomissa jarruissa on yksi vaikeasti ratkaistava ongelma: mitä tehdä yhteyden katketessa kahvoihin -on kaksi vaihtoehtoa, eli joko jarrut vetävät kiinni tai sitten ei ole jarruja. Ainoa järkevä vaihtoehto on jarrujen vetäminen kiinni.
No se siitä. Uskon kyllä, että tämä Clik on parempi kuin presta. Joko tähän on suoraan sopivia minipumppuja olemassa? Voisihan tuolla vuosikausia vanhalla Lezynellä heittää jo vesilintua ja hommata uusi pumppu, jos tälläiset graveliin vaikka laittaisi testiksi. Ei ole kyllä ollut mitään ongelmia Lezynen ja prestankaan kanssa. Aika harvoin kyllä tubeless-kuskina on joutunut edes lenkillä renkaita pumppailemaan.
Tämän ketjun viestissä Teemu laittoi kuvan (viesti #155) Lezynestä Clik adapterilla. Itselläni sama ratkaisu ja toimii hyvin. Ja viestissä paaton #172 linkkasi artikkelin jossa mainittu Lezynen uudet pumput suoraan Clik päällä.
Langattomissa jarruissa on yksi vaikeasti ratkaistava ongelma: mitä tehdä yhteyden katketessa kahvoihin -on kaksi vaihtoehtoa, eli joko jarrut vetävät kiinni tai sitten ei ole jarruja. Ainoa järkevä vaihtoehto on jarrujen vetäminen kiinni.
Mitä tehdään kun vaijeri napsahtaa poikki tai letku, näissä perinteisissä jarruissa?
En halua mitään adapterivirityksiä. Ko. artikkelista ei selviä mistä niitä pumppuja oikeasti saa.
Sivustakatsoja
07.07.2025, 11.50
Mitä tehdään kun vaijeri napsahtaa poikki tai letku, näissä perinteisissä jarruissa?
Ainakin toinen jarruista lakkaa toimimasta.
Väittäisin kuitenkin että kukaan valmistaja ei uskalla tuoda langattomia jarruja ellei toimintaa vikatilanteessa ole määritelty, eikä määrittelyksi riitä että jarrut häviävät.
Laitoin läskiin clickit ja otin samantien pois. Vaatii 2bar paineen ennenkuin sielu avautuu, joten mittarilukemaa vähän hankala saada. Grävelissä taas vääränlainen venan runko, ja click ei mene paikalleen. Siinä olisi tuo 2bar riittänyt eteenkin.
Jaa, eihän tuolla tee sitten mitään.
Laitoin läskiin clickit ja otin samantien pois. Vaatii 2bar paineen ennenkuin sielu avautuu, joten mittarilukemaa vähän hankala saada. Grävelissä taas vääränlainen venan runko, ja click ei mene paikalleen. Siinä olisi tuo 2bar riittänyt eteenkin.
Kerrotko tarkemmin tästä ominaisuudesta? En kyllä ole huomannut tuollaista 2 bar rajaa. Sielu kyllä avautuu matalissakin paineissa kun pumpun laittaa kiinni.
Ehkä käytössä ei ollut clik pumppua?
Voisin helposti kuvitella tilanteen, jossa situmilla on kompura pelkällä letkupäällä. Tuollaista käytän itsekkin.
Jos spekuloidaan noiden langattomien jarrujen yhteyden katkeamisella niin monellako katkennut langattomissa vaihtajissa? Kai insinööri jarruihinkin pystyy kehittämään jonkin moodin joka katkon sattuessa jarruttaa hiljaa pysäyttäen.
Varmaan ihan jokaisella. Lopeta se tuuban työntäminen jokaiseen ketjuun
^No, ei itsellä ainakaan kertaakaan kolmen kauden aikana...
^ Olen jo aiemminkin marmattanut että kausien tai vuosien asemesta pitäisi puhua maantiellä ajettaessa kilometreistä ja maastossa tunneista. Silloin oltaisiin ainakin samalla pallokentällä riippumatta siitä miten paljon kaudessa tai vuodessa kukin ajaa.
Mutta anyway, jo pelkästä uteliaisuudesta - ja vaikka koko asia kuuluisi jonkin toisen otsikon alle - miten pitkiä nuo yhteyskatkot langattomiin vaihtajiin yleensä tai pisimmillään ovat mahtaneet olla?
Ovatko ne olleet toistuvia vai arvaamattomasti ainutkertaisia laatuaan?
No akku tyhjenee jokaiselta varmaan joskus. Katko kestää niin kauan kun sen saa taas täyteen, tai vaihdettua toiseen.
Onko näitä langattomia jarruja edes vihjailtu muualla kuin nuren unissa?
Opulus, kun kahden akun taktiikalla mennään niin saa aika pitkän lenkin ajaa että tyhjäksi saa yllättäen. Kilometrejä tai tunteja en pahemmin seurannut mutta satunnaisesti ladannut... Nykyisellä vähäisellä ajamisella varmaan max kolme kertaa kaudessa tarvii ladata...
Onko näitä langattomia jarruja edes vihjailtu muualla kuin nuren unissa?
Ei varmaan. Taisin olla minä, kuka niistä laittoi läpällä. Vaan ei kännissä.
Niin houkuttelevalta kuin tuollainen konsepti vaikuttaisikin, niihin liittyy aika paljon avoimia asioita. Eikä vähäisimpänä akun kesto. Vaihteissa, vaikka niitä vaihdetaankin taajaan, kuormitus akulle on hyvin lyhyt. Jarruissa pitäisi riittää juissia sekunneiksi kerrallaan. Lisäksi ampeereja vaadittaisiin varmasti enemmän. Ja tämä sitten jossain maastovehkeissä vielä moninkertaisesti.
But you’ll never know…
Siellä pitää olla jatkuva virta. Solenoidi tietysti niinpäin, että jos virtaa katoaa niin menee kiinni.
Autoissa on aina myös normi jarrupiiri rinnalla.
Ei jarruja voi verrata vaiheisiin. Siellä on melkoinen pommi tulossa kun Bluetooth yhteys vähän pätkii ja satakiloa syöksyy kohti alepan liukuovia.
Ehkä käytössä ei ollut clik pumppua?
Jep, prestapäällä tuhrasin. Tsekkasin tänään myymälässä sovittimen toimintaa, ja se kyllä näyttäisi toimivan mainiosti, mutta kun noita pumppuja ja kompuran pistooleja on useampia, niin tarttis sovittimia kourallisen. Ja kun en koe prestaakaan huonoksi, niin miksi vaihtaa vielä.
MRe, nuo langattomat jarrut tavallaan tuollainen heitto siitä että mitä voisi kehittää eikä mitenkään vakavissaan ajateltu. Moni asia olisi kivaa vaikka ei ole olemassakaan.
Situm, niin juuri, miksi vaihtaisi toimivaa?
No niin eli ei se niin vaan toimikaan vanhoilla pumpuilla, vaikka kovasti huudeltiin aiemmin.
Opulus, kun kahden akun taktiikalla mennään niin saa aika pitkän lenkin ajaa että tyhjäksi saa yllättäen. Kilometrejä tai tunteja en pahemmin seurannut mutta satunnaisesti ladannut... Nykyisellä vähäisellä ajamisella varmaan max kolme kertaa kaudessa tarvii ladata...
Kaksien ketjujen taktiikan kyllä ymmärrän, mutta kahden akun taktiikka taitaa nyt jäädä minulle mysteeriksi!
Tai siis se miten se käytännössä estää sen että akku yllättäen tyhjenee lenkillä siinä tapauksessa ettei tapoihin kuulu tsekata varaustilaa esim. aina lenkin ajettuaan tai sattuu sen juuri pahimpaan paikkaan unohtamaan.
Yhden akun taktiikalla voi toki myös ladata akun niin sanotusti varman päälle eli niin tiheään ettei se varmasti pääse tyhjenemään (eikä kahden akun taktiikalla nähdäkseni silloin ole saavutettavissa suurempaa luotettavuutta).
No akku tyhjenee jokaiselta varmaan joskus. Katko kestää niin kauan kun sen saa taas täyteen, tai vaihdettua toiseen.
Tämä on ehdottoman totta! Vastausta ei siis voi moittia - mutta kenties kysymyksen lievää typeryyttä eli sitä että jotenkin suljin akun tyhjenemisen kokonaan pois mielestäni, kun ajattelin erilaisten yhteyskatkojen mahdollisuutta.
PS Tosin melko varmasti olisi niin että jos ne langattomat jarrut tulisivat fillareihin, niin ajajat rupeaisivat viimeistään ensimmäisen itselle ajossa sattuneen akun tyhjenemisen jälkeen tarkistamaan varaustilaa huomattavasti tiheämmin ja paremmin motivoituneina kuin nykyään...
Kaksien ketjujen taktiikan kyllä ymmärrän, mutta kahden akun taktiikka taitaa nyt jäädä minulle mysteeriksi!
Tai siis se miten se käytännössä estää sen että akku yllättäen tyhjenee lenkillä siinä tapauksessa ettei tapoihin kuulu tsekata varaustilaa esim. aina lenkin ajettuaan tai sattuu sen juuri pahimpaan paikkaan unohtamaan..
Tätä kans vähän ihmettelin. Ite tarkistan ennen jokaista lenkkiä, että minkäs väristä valoa siellä palaa.
Garminiin saa onneksi di2-akun varauksen näkyviin. Näistä uusista langattomista en tiedä.
Tätä kans vähän ihmettelin. Ite tarkistan ennen jokaista lenkkiä, että minkäs väristä valoa siellä palaa.
Eikö se kannattaisi tarkistaa lenkin jälkeen niin asialle olisi jotain muutakin tehtävissä kuin lenkin viivästäminen?
No niin eli ei se niin vaan toimikaan vanhoilla pumpuilla, vaikka kovasti huudeltiin aiemmin.
Kyllä ne toimii muttei näytä paineita. Tämä oli kyllä tiedossa ja valmistajakin sen vahvisti julkistuksen aikaan.
Veikkaan vain että aika marginaalinen ihmisryhmä tuosta kärsii. Varmaan joku täyttelee fillarinkumeja autotallikompuralla eikä halua ideologisista syistä laittaa Clik adapteria siihen mittariletkun päähän tms?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.