Näytä tavallinen näkymä : Kuinka usein pyörä vaihtuu uuteen?
-ja miksi.
Oma Focus ollut käytössä v. 2018 alkaen. 2500-3000km/v. En tiedä miksi pitäisi uusi hankkia, ehjältä se vaikuttaa (mutta trendi, piilotetut piuhat, joku muu syy)
No, sitten on se 70-lukulainen mummopyörä, jolla pärjää seuraavalle vuosisadalle kevyesti.
Onko kellään muuten mennyt kuitupyörä rikki (runko, etuhaarukka) normiajossa?
Vuoden tai kahden väleillä vaihtunut, syynä vain se että pääsee uutta kasaamaan.
Ei ole yksikään kuituinen vaurioitunut normi ajossa, aikoinaan yhteen alumiiniseen tullut kolhu ja toisesta todella paljon ajetusta takahaarukan alemmat putket väsyi poikki, alumiinia sekin.
-ja miksi.
Oma Focus ollut käytössä v. 2018 alkaen. 2500-3000km/v. En tiedä miksi pitäisi uusi hankkia, ehjältä se vaikuttaa (mutta trendi, piilotetut piuhat, joku muu syy)
No, sitten on se 70-lukulainen mummopyörä, jolla pärjää seuraavalle vuosisadalle kevyesti.
Onko kellään muuten mennyt kuitupyörä rikki (runko, etuhaarukka) normiajossa?
Koitin pysyä maantiepyörien osalta vannejarrullisten ekosysteemissä, niin että kiekkoja on helppo vaihtaa rungosta toiseen. Bianchi XR2 on vuodelta 2015 ja XR4 on vuodelta 2021. Nyt sitten hommasin käytetyn Giant TCR:n (vm. 2022), jossa levarit ja läpiakselit. Vanhoillakin pärjäisi, mutta varsinkin läpiakselit tekee pyörästä selvästi napakamman ajaa.
En noita normiajossa tai traineriin kiinnitettynä rikki saa. Yksi reikä tuli XR2:n vaakaputkeen kolarissa, mutta sekin on menestyksekkäästi paikattu.
Vaihtotiheyteen kai vaikuttaa harrastaako vain pyöräilyä vai myös pyöriä, ja pitääkö saada kalustosta mitattua kaikki hyöty kisaamista varten.
Sivustakatsoja
26.10.2024, 18.04
Varsinaista vaihtumista ei esiinny, sillä ajan pyörät loppuun, tai sellaiseen kuntoon, että kunnostus ei oikein ole mielekästä.
Tosiaan, kun puhutaan vaihtumisesta, niin tarina on vähän toisenlainen. Kaikki yllä mainitut pyöräni ovat siis aktiivisesti ajossa.
Noin vuonna 2012 poistuivat Bianchi c2c 928 ja Cervelo Soloist murtovarkaiden matkaan, ja korvaajaksi hankittu Bianchi Oltre poistui kaksi vuotta myöhemmin. Siinä oli valmistusvirhe eikä satulatolppa pysynyt ylhäällä.
Muutama asiointipyörä on myös aikanaan poistunut pitkäkyntisten mukana, mutta kyllä minun maantie- ja cx-pyörilleni tuppaa kertymään kymmeniä tuhansia kilometrejä.
Ostin elokuussa 2019 kolmannen Pelago San Sebastian rungon odottamaan, että kaksi aikaisempaa joko menis rikki tai kuluis loppuun. Se runko on vieläkin odottamassa em. toimenpiteitä. Ja kun on vielä yksi Steamroller ajossa niin tässä voi mennä aikaa ennen kuin kuin tuo runko päätyy ajoon. Mutta, onneksi se eka alkaa näyttää merkkejä, että josko tämä talvi ja sit poistoon. Tai sit mä myyn tuon rungon hyvällä hinnalla eteenpäin, niitä kun ei enää tehdä.
Kyllä ne pyörät joko ajetaan aika lailla loppuun** tai sit menee pois, jos ajoa liian vähän (vaatii parin vuoden pohdiskelun, jos tästä syystä poistoon).
** Langster on poikkeus, se pysyy vaikka saa ajoa kesän aikana alle 10 kertaa.
Il ciclista di Roine
26.10.2024, 22.17
Kuuden vuoden välein ... kunnes pyöräilykuntoni heikkeni ikääntymisen takia ja mielenkiinto (massinpolttoon) siinä samalla olla "aallon harjalla" eikä reunalla.
Tänä vuonna 2024 ykköspyörä olisi pitänyt uusia. Sähkövaihteiston ohjelmistoon ei ole ollut enää päivityksiä.
Auto vaihtuu useammin.
Keskimäärin kolmen vuoden välein.
Kuuden vuoden välein ... kunnes pyöräilykuntoni heikkeni ikääntymisen takia ja mielenkiinto (massinpolttoon) siinä samalla olla "aallon harjalla" eikä reunalla.
Tänä vuonna 2024 ykköspyörä olisi pitänyt uusia. Sähkövaihteiston ohjelmistoon ei ole ollut enää päivityksiä.
Sähkövaihteet mullakin, di2. Mitä ihmeen päivityksiä?
Ari Fill
27.10.2024, 00.07
Todella, todella harvoin.
Miksi ostaa uusi pyörä, jos kerran ostaa kunnon rungon ja päivittää tarpeen mukaan pyörää sieltä mistä tarvitsee.
Onko kellään muuten mennyt kuitupyörä rikki (runko, etuhaarukka) normiajossa?
Kuitupyörä on normaalikäytössä noin periaatteessa ikuinen, hiilikuitu ei kärsi ruostumisesta tai metallin väsymisestä. Käytännössä niissä kuitenkin on usein jotain, mikä rakennetta kuluttaa. Lähes aina kyseessä on jokin huonosti suunniteltu kahden materiaalin välinen tai liikkuvan osan kiinnityskohta, joka ei kestä kulutusta. Kuuluisia tapauksia on mm
- muutaman vuoden vanha Canyon Aeroad, jossa satulaputkeen pääsee huonon tiivisteen takia hiekkaa, joka vähitelleen hioo kuitua rikki
- vanhempi Cervelo S5, jossa on emäputken sisällä stopperi, joka hakkaa putkea rikki mikäli tankoa kääntää liian pitkälle voimalla
- Spessun 2020 Tarmac SL7, jossa on liian lyhyt insertti ohjainputken sisällä ja ohjainputki voi murtua
- Cervelon vanhemmat stemmit, joissa stemmin etulevy on liian kapea ja ohjaustanko pääsee liukumaan ja pahimmillaan rikkoutumaan
- jne
Vanhojen kuituisten Focusten perisynti on BB30 keskiö. Rungossa on laakereita varten bondattuna alumiini-insertti. Kilometrien kertyessä insertti vähitellen irtoaa liimauksistaan, jolloin keskiö alkaa heilumaan ja narskumaan.
Harvoin vaihtuu, viisi vuotta on vielä lyhyt aika pyörälle. Jos tätä lyhyemmässä ajassa menee vaihtoon, niin en ole tyytyväinen pyörään ja haluan selvästi jotain muuta. Yhden crossarin ja maantiepyörän olen hävittänyt lyhyemmässä ajassa em. syystä. Osia tulee päiviteltyä toki.
Esim. jäykkäperä on jo yli 10 vuotta vanha, mutta koska ajaa hyvin asiansa siinä käytössä mihin on hankittu, niin miksipä sitä vaihtamaan? Samoin edellinen gravel oli käytössä 8 vuotta/40tkm, mutta halusin eri materiaalista ja vähän eri tyylisen pyörän, niin lopulta vaihtui.
Ykkösharrasteväline eli täysjoustomaasturi on vaihtunut noin 3-4v välein. Kehitys on noissa ollut sen verran radikaalia, että vaihtaminen on sinänsä ollut perusteltua (29er kiekkojen tulo, geometrioiden muuttuminen). Toisaalta nyt ei näytä mitään suurempaa olevan tulossa ja nykykampe tuntuu edelleen hyvältä niin tuskin vaihtuu ihan heti. 3v ajoa takana.
Gravel on vaihtunut 2-3v välein. Vähän turhankin takia ja olen halunnut kokeilla eri juttuja. Nykyinen on ollut sen 3v ja taitaa saada olla jatkossakin. Se on nyt hyvä.
Fatti on ollu 9v. Niissä ei ole oikein mitään uutta, että kannattaisi vaihtaa.
Maantiepyörä ei ole vaihtunut. Se vaan tuli ja meni.
Sivustakatsoja
27.10.2024, 10.04
Mun vanhin fillari, eli alumiininen Stevens odottaa etuhaarukkaan ilmaantuneen murtuman jälkeen pääsyä joko romulavalle tai vaihtoehtoisesti vielä ajoon -jos sopiva ja edullinen haarukka kävelee vastaan, niin nopeasti tuo uudelleen ajoon päätyisi.
Pari vanhaa runkoa päätyi romulavalle pari vuotta sitten odotettuaan ensin aikansa uutta elämää.
Suurin osa pyöristä kait päätyy romuksi ja vain harva yksilö jatkaa elämää pitkään, yli vuosikymmenten.
Taisin taas päättää että nuo kaksi jäljellä olevaa ei vaihdu pitkään aikaan mutta faktahan on se että aika hyvin suhteellinen käsitys...
Mainitsin ekassa Langsterin. Se on mun eka aikuisiän pyörä, hankittu keväällä 2009. Saa kesäisin ajoa hyvällä kelillä 5-10 kertaa. Runko on ainoa alkuperäinen, kaikki muut osat vaihtuneet enempi/vähempi. Toiseksi vanhin pyörä täytti just 10 vuotta (ajossa läpi vuoden).
^Jos ekoista puhutaan niin Cressun Positron "retkipyörä" jolle tosiaan tuli kymmeniä tuhansia lenkki, retki ja työmatka ajoa ja vasta sen myytyä pikku broidille tajusin kuinka paska pyörä se oli.
Il ciclista di Roine
27.10.2024, 12.25
Sähkövaihteet mullakin, di2. Mitä ihmeen päivityksiä?
https://bike.shimano.com/products/apps/e-tube-project-cyclist.html
Omaan Di2-fillariin yhteensopiva viimeisin versio on 4.0.4. Kokeilin aikoinaan 5.0.3.-versiota, mutta ei tunnistanut Shimano-komponentteja. Piti palata 4.0.4.-versioon.
Itselläni on kannettavassa PC:ssä SIM-korttipaikka. SIM sisään, netti päälle ja USB-johto kiinni Di2:seen.
Kun polkupyöräni oli Turussa Canyonin maahantuojan tiloissa kolarihuollossa (uusi runko), niin sain kuulla Di2:sten käyttäjien olevan täysin epätietoisia teknologisista ominaisuuksista.
Käytännössä erittäin kiva ominaisuus on puoliautomaattitoiminto vaihteenvaihdossa: Kun vaihtaa eturatasta, samalla takaratas vaihtuu pitäen kadenssin samana (tyypillisesti ketju hypähtää kaksi ratasta takana).
Tässä on Velogin pragmaattinen video Shimanon Di2:n vaihtotoiminta-automaatista:
https://youtu.be/HVGXv6guqtU
^
Joo, on tuttuja nämä di2:n synkro- ja semisynkro-ominaisuudet. Kokeiltu on, mutta enpä käytä. Tasaisella ihan ok, mutta alamäki-ylämäki yhdistelmissä toimii oma pää ja ajatus paremmin. #
En siis ole vaihteistoon ohjelmistopäivityksiä ole tehnyt. Mitä ne uudet päivitykset toisivat mukanaan perus-manuaalikäyttöön? Mitään toimintaongelmia en ole havainnut, vaikka päivityksiä ei ole ladattu.
#esim. äkkinäisesti ylämäkeen tultaessa on tarve tiputtaa pienemmälle isosti eli tehdään tiputus pikkurattaalle edessä; siinä kohdassa takavaihtajan automaattikompensointi pienemmälle rattaalle on huono. Sama mäen päällä alamäkeen lähdettäessä kun on tarkoitus laittaa isompaa vaihdetta nopeasti niin takavaihtajan autokompensointi on vain haitaksi. Muutoin toki teen noita takavaihtajan kompensointeja, mutta manuaalisesti.
Chat GPT
27.10.2024, 15.46
Luomulla vielä ajaessa joka toinen vuosi tuli uusi fillari hankittua kun piti saada vaihtelua / jotakin uutta.
Nyt sähköllä ajellessa ei samanlaista mielihalua ole tullut useampaan vuoteen joten siirtyminen sähköön on kumma kyllä tuonut säästöä fillaroinnin kuluissa.
Dudelle tulee 7 vuotta täyteen kohta, Grail on vuotta uudempi eli jouluna 6 vuotta. Endurace on vuoden vanha kun maantiepyörää ei ollut viimeiseen 6 vuoteen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
xs2jammu
27.10.2024, 17.21
Kerran 10-vuodessa jos sitäkään. Vanhempi Orbea on hankittu 2008 ja tää toinen Orbea 10 vuotta vanhana ostettu tammikuussa.
Suhde Kona WO:n kanssa on kestänyt 10 vuotta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.