PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hissitolpan vaikea asennus



Pete a
16.10.2024, 20.14
Yritin asentaa RFR-hissitolppaa siinä onnistumatta - en keksi millään, miten vaijerin saa lukittua liipasimen päähän. Lisävaikeutta tulee epäselvästä ohjeesta, jonka kuva hämäävä.

Tässä liipasin ylhäältä

https://aijaa.com/nkZqt9https://img.aijaa.com/t/00947/15284509.t.jpg (https://aijaa.com/nkZqt9)

ja sivulta. Sivulta huomataan, että vasemmalla on metallinen holkki (jonka läpi vaijeri kulkee) ja se on molemmilta puolilta pelkkä niitti, ei kiristettävä. Sivuseinän toinen pultti pitää paikallaan liipasimen jousta ja siinä on kuusiokolo molemmin puolin.

https://img.aijaa.com/t/00021/15284510.t.jpg (https://aijaa.com/kgu0yh)

Takaviistosta näkee pultin kiinnittävän liipasimen jousta, joten tuota pulttia ei kannata avata. Pultissa ei ole myöskään reikää, joten vaijeri voi kulkea joko sen ylä- tai alapuolelta. Tässä vedin sen holkin jälkeen jousipultin päältä:
https://img.aijaa.com/t/00125/15284513.t.jpg (https://aijaa.com/8Ubacf)

Alakuvasta näemme metalliholkin, jonka läpi vein vaijerin. Tässä ei siis mitään kiristysmahdollisuutta eikä holkkia saa poiskaan:

https://img.aijaa.com/t/00963/15284511.t.jpg (https://aijaa.com/3Y7X1M)

Ohjeen kuvassa 4 kiristetään ruuvia, jota liipasimen rungossa ei tuossa kohtaa ole:

https://img.aijaa.com/t/00210/15284514.t.jpg (https://aijaa.com/e5ZYrT)

Vaijeri pääsee siis vapaasti liikkumaan liipasimen läpi, en keksi miten sen saisi kiristettyä. Osaako joku auttaa tässä? Tolppa on alkuperäispakkauksesta eli kaikki osat mukana.

Ohjeessa näkyy myös 'barrel nut', mutta se käsketään laittamaan tolpan päähän. Kokeilin sitä myös liipasimen päähän, mutta se ei istu sinne. Sellaista en vielä kokeillut, että kääntäisin vaijerin päinvastoin eli lukitsisin barrel nut'illa vaijerin sileän pään tolppaan ja tappipään liipasimeen (tämä tekisi vaijerin lyhentämisestä kohtuullisen vaikeaa ja on myös ohjeen kuvan vastaista).

Marsusram
16.10.2024, 21.01
Ainoa minkä keksin, on että holkin kierto lukitsee vaijerin. Täytyy siis työntää läpi niin että vaijerin päästä alas vetämällä aukeaa ja takaisin kiertymällä lukittuu vaijerin normaalissa vetoasennossa.

Pete a
16.10.2024, 21.04
Ainoa minkä keksin, on että holkin kierto lukitsee vaijerin. Täytyy siis työntää läpi niin että vaijerin päästä alas vetämällä aukeaa ja takaisin kiertymällä lukittuu vaijerin normaalissa vetoasennossa.

Yritin tätäkin, mutta holkki pyörii vapaasti akselinsa ympäri, enkä keksinyt, mitä kautta vaijerin sen jälkeen ohjaisi ulos liipasimesta.

Pushead
16.10.2024, 22.32
Onko holkin, eli barrel nut, toisessa päässä pieni kuusiokoloruuvi jolla vaijeri lukitaan?

Pete a
16.10.2024, 23.02
Onko holkin, eli barrel nut, toisessa päässä pieni kuusiokoloruuvi jolla vaijeri lukitaan?

Kyllä on. Ohjeen kuvassa 2 se laitetaan tosin tolpan päähän ja siellä on juuri sille sopiva kolo. Ruuvi on silloin itse asiassa tarpeeton, koska barrel nut jää sille sopivan kolon ja vaijerin päätekappaleen väliin.

Kun yritin sovittaa tätä ohjeen vastaisesti liipasimen päähän, sille ei ole sopivaa paikkaa. Liipasimen ulkopuolella (alla) se estää liipasinta painumasta pohjaan.

Pushead
16.10.2024, 23.13
Meidän Cuben alkuperäisen hissitolpan liipaisimessa vaijerin päätekappale tuli liipaisimen päähän. Hankala systeemi asentaa kun tolpan päässä ei mahtunut olla juuri yhtään ylimääräistä kaapelia, ja se lyhyt ylimääräinen pää tietysti rispaantui auki. Liipaisin taisi olla https://www.cube.eu/fr-en/rfr-shifter-lever-1x-for-dropper-seatpost/13573

Pete a
16.10.2024, 23.18
Meidän Cuben alkuperäisen hissitolpan liipaismessa vaijerin päätekappale tuli liipaisimen päähän. Hankala systeemi asentaa kun tolpan päässä ei mahtunut olla yhtään ylimääräistä kaapelia, ja se lyhyt ylimääräinen pää tietysti rispaantui auki. Liipaisin taisi olla https://www.cube.eu/fr-en/rfr-shifter-lever-1x-for-dropper-seatpost/13573

Minulla on juuri tuo liipasin. Tarkoitat siis, että vaijeri laitetaan toisin päin, kiinteä päätykappale liipasimeen ja avoin pää lukitaan tuolla barrel nut -holkilla tolpan päähän.

Pushead
16.10.2024, 23.39
Kyllä, niin se oli tehtaalla asennettu, eikä taida olla mahdollista asentaa toisin päin. Tolppa vaihtui jokin aika sitten OneUpiin, ja jo tuostakin syystä myös liipaisin piti vaihtaa.

Pete a
17.10.2024, 00.56
Kiitos kommenteista! Vielä puolentoista tunnin ahertaminen ja kaapeli toisinpäin. Todella hidas asentaa, koska vaijerin pituutta vaikea arvioida, koska tolppa ja vaijerin kiinnityskohta on syvällä satulaputkessa. Pakko lyhentää pätkä tolpan päästä, kiinnittää ja kokeilla, onko tarpeeksi kireä. Välillä joutuu lyhentämään myös vaijerin kuorta. Kolmannella lyhentämisellä meni kohdilleen.

RFR:n ohje on syvältä, kaapelia ei ole mahdollista syöttää päätykappale edellä tolpan päästä. Ei yllättänyt, että palautelomake RFR:n sivuilla ei toiminut.

Kuminauha
17.10.2024, 08.11
Yleensä maastokäyttöön tehdyissä (30,9mm ja siitä isommat) tolpissa on vaijerin kiinteä päätymollukka menee tolpan päähän ja vaijerin vapaa pää sitten kiristetään vipuun. Poikkeuksiakin on, niinkuin tässä tapauksessa.

Itse törmäsin tähän kun yritin naittaa GRX kahvaa oneupin hissitolppaan, piti tee se itse ratkaisu tohonkin kehittää.

Sivustakatsoja
17.10.2024, 08.40
^tuo on tietenkin totta GRX-dropperikahvaan liittyen. Mulla on myös sellainen kahva gravelissa, mutta ei vielä hissitolppaa, että pitääkin tutkia ratkaisua ennen tolpan hankintaa, jos joskus tolpan haluan.

Mutta tähän käsillä olevan kaltaiseen ongelmaan voisi hakea ehkä ratkaisua vaihtamalla liipaisin toiseen.

Teme X-2
17.10.2024, 09.30
Minä olen asentanut RFR tolpan ohjeen mukaan, että kiinteä vaijerin pää tolpan juureen ja vivun päästä lyhennys sopivaksi ja hyvin toimi.
Eikö se kiinteä holkki ja kiristettävä holkki ole saman kokoisia, että sen puolesta vaijerin voi laittaa kumminpäin vaan.

Kuminauha
17.10.2024, 12.39
^tuo on tietenkin totta GRX-dropperikahvaan liittyen. Mulla on myös sellainen kahva gravelissa, mutta ei vielä hissitolppaa, että pitääkin tutkia ratkaisua ennen tolpan hankintaa, jos joskus tolpan haluan.

Mutta tähän käsillä olevan kaltaiseen ongelmaan voisi hakea ehkä ratkaisua vaihtamalla liipaisin toiseen.

Itse viritin sen niin, että puristin vaijerin päädyn nipan sinne avoimeen päätyyn joka sitten ottaa kiinni siihen hissitolpan päähän. Sai vaan aika tarkkaan mitoittaa kuinka pitkäksi jättää suojakuoren päädystä tuon nipan. Tähän asti ainakin pitänyt kiinni. Tuohon jos lisää vielä inline barrel säätimen johonkin kohtaa suojakuorta niin on helpompi säätää vaijerin kireys kohdalleen.

Yksi vaihtoehto on käyttää graveliin tarkoitettua tolppaa, joissa tuo vaijerin suunta on päinvastainen kuin maastopuolen tolpissa. Ne vaan tuppaa olee kaikki 27mm satulaputkelle ja dropit loppuu johonkin 100mm:iin.

Benny
17.10.2024, 13.49
^

Eikös ne tolpat ole pääosin samalla rakenteella. Ainakin ne sisäisellä viennillä olleet tolpat mitä minulla ovat olleet. Vipu sitten määrittää miten päin se vaijeri siihen viritetään ja tarvitaanko sitä ruuvattavaa mollukkaa siihen vaijerin avoimeen päähän.

Eli jos vipua valitsee, niin kannattaa ottaa sellainen missä avoin pää kiristetään vipuun. Tekee kaikesta paljon helpompaa :D

Bndit
17.10.2024, 15.57
Itse viritin sen niin, että puristin vaijerin päädyn nipan sinne avoimeen päätyyn joka sitten ottaa kiinni siihen hissitolpan päähän. Sai vaan aika tarkkaan mitoittaa kuinka pitkäksi jättää suojakuoren päädystä tuon nipan. Tähän asti ainakin pitänyt kiinni. Tuohon jos lisää vielä inline barrel säätimen johonkin kohtaa suojakuorta niin on helpompi säätää vaijerin kireys kohdalleen.

Yksi vaihtoehto on käyttää graveliin tarkoitettua tolppaa, joissa tuo vaijerin suunta on päinvastainen kuin maastopuolen tolpissa. Ne vaan tuppaa olee kaikki 27mm satulaputkelle ja dropit loppuu johonkin 100mm:iin.

Kyllä maastopyörien tolpissakin on molemminpäin vaijeria, huomattavasti helpompaa hommaa jos jos tolpan päässä on kiinteä nippa :D

Kuminauha
18.10.2024, 15.44
Ainakin omalta otannalla (Merida, Crankborthers, Oneup, TransX, Pro, Canyon) brändiset tolpat on ollu niin, että vaijerin avoin pää on vivussa. Toki muitakin merkkejä on enkä kaikkia ole kokeillut. Ja kyllä se tolppa määrittää yhtä lailla miten pää vaijeri on laitettava. Ei oneuppiin saa ilman omia virityksiä mitenkään vaijeria niin, että sen avoin pää on tolpan päässä.

Bndit
18.10.2024, 17.38
Ainakin omalta otannalla (Merida, Crankborthers, Oneup, TransX, Pro, Canyon) brändiset tolpat on ollu niin, että vaijerin avoin pää on vivussa. Toki muitakin merkkejä on enkä kaikkia ole kokeillut. Ja kyllä se tolppa määrittää yhtä lailla miten pää vaijeri on laitettava. Ei oneuppiin saa ilman omia virityksiä mitenkään vaijeria niin, että sen avoin pää on tolpan päässä.
Mun molemmissa Spessuissa oli X-Fusionit ja niissä oli just väärinpäin vaijeri. Hyviä huoltovapaita ja toimivia tolppia muuten. Nyt on Oneuppia vaan :D

Copilot
18.10.2024, 20.09
DVO Garnetissa oli kans väärinpäin vaijeri. Oli kohtuu perseestä asentaa.

Pushead
18.10.2024, 20.18
Vipua vaihtamalla yleensä onnistunee kuitenkin asennus järkevästi päin. Kuten tuossa aloittajan cuben tolpassa, ongelma on liipaisin joka ei mahdollista vaijerin avoimen pään kinnitystä.

Kuminauha
19.10.2024, 09.53
Jostain kun löytys alle 500g 30.9 180mm tolppa, jossa ois "väärin päin" vaijeri ni pääsis tosta mun virityksestä eroon. Vähän hankala löytää. Toki nykynenkin ratkasu toimii, mutta jos se viritys pettää ni vaatii käytännössä tankonauhojen purun että saa tarpeeksi löysää vaijerikuoreen.

Pushead
19.10.2024, 22.37
Aika vähän on vaihtoehtoja noilla spekseillä, vaijerin asennussuunnasta riippumatta. Tulee ainoana mieleen Oneup, KS Lev ci jää 175mm droppiin.

Bndit
20.10.2024, 15.01
Aiheeseen liittyen laittelin XFusionin takas kiinni Statukseen, yllättävän kivuttomasti meni, jopa rungon läpivienti. Mutta onhan toi dropperin pää ihan perse laittaa verrattuna siihen että nuppi olis dropperin päässä eikä liipasimessa :D

Benny
20.10.2024, 22.31
Ainakin omalta otannalla (Merida, Crankborthers, Oneup, TransX, Pro, Canyon) brändiset tolpat on ollu niin, että vaijerin avoin pää on vivussa. Toki muitakin merkkejä on enkä kaikkia ole kokeillut. Ja kyllä se tolppa määrittää yhtä lailla miten pää vaijeri on laitettava. Ei oneuppiin saa ilman omia virityksiä mitenkään vaijeria niin, että sen avoin pää on tolpan päässä.

Jos se vaijerin kiinnityskohta näyttää tältä, voi sen vaijerin laittaa siihen ilmankin sitä ruuvaattavaa palluraa. Se vaijerin oma pallura pysyy kyllä tuossa hyvin.

Tällä rakenteella se tolppa ei päätä miten päin se vaijeri siihen laitetaan, vaan vipu.

Silloin tarvitsee vain sellaisen vivun mihin vaijerin avoin pää kiinnitetään.



https://pic.useful.fi/dOGfx7L0G.jpg[/QUOTE]

Benny
20.10.2024, 22.32
Esimerkiksi shimanon MT500 vipu on tälläinen, mutta on niitä muillakin kerkeillä.

TANUKI
25.10.2024, 23.21
Sisäinen vaijerinvienti? Noissa yleensä huoltoluukku/vast. viistoputken alareunassa keskiön yläpuolella johon virittelee kiristyspalikan. Eli metallipalikka johon vaijerin saa kierrettyä ja lukittua. Loppukiristys sitten liipaisimen päästä. Jos ei jaksa kikkailla niin vaijeritolppa mäkeen, kättä taskuun ja AXS/vast. tolppa tilalle.