PDA

Näytä tavallinen näkymä : SRAM ketju tyyppi



pikatsu
12.10.2024, 21.20
Pystyykö jotenkin päättelemään mikä SRAM ketju on pyörässä? Lenkeissä lukee vaan Eagle, SRAM ja 110. Lukossa merkinta vielä 510.

Benny
13.10.2024, 08.39
Väittäisin että tuo on PC-1110 NX ketju.

maalinni
13.10.2024, 09.42
Siinä varmaan lukee tuo pc1110 eli aika mainiosti pystyy.

pikatsu
13.10.2024, 11.58
thanks, eli halvin mahdollinen. Pitääpä ostaa GX tai sit suoraan x01 ketju seuraavaksi

stumpe
13.10.2024, 12.35
^X01 tulee halvemmaksi per kilometri.

Copilot
13.10.2024, 13.23
Ei noita NX/GX-ketjuja kannata ostaa. X01 suoraan niin kestää.

nure
13.10.2024, 16.33
Halvan ja kalliimman ketjun hintaero pieni joten ei kannata tinkiä.

Runtumaister
12.03.2025, 09.56
Sramin NX hammasrattaassa lukee, että "käytä vain Sram ketjuja". Onkohan tuolla oikeasti noissa muka mitään väliä mikä ketju on? Olen kahden vaiheilla tilaanko Esim. GX ketjun vai KMC X12:n...

M A
12.03.2025, 11.02
Jos on 12 vaihdetta niin kannattaa käyttää vain sramin ketjuja. X01 tai XX1 muutenkin kestävimpiä ketjuja mitä markkinoilta löytyy

Bndit
12.03.2025, 11.14
Samaa mieltä. Joskus ollut KMC:een ketjuja, mutta mielummin Shimanoon Shimanoa ja Sramiin Sramia.

Runtumaister
12.03.2025, 12.06
Ok. Joo Sramin NX Eagle 12 on vaihteistona, nyt vaihtuu GX eagle vaihtaja, niin samalla uusin ketjun ja ehkä takapakan.
Takapakaksi olis tulossa NX tai sit Sunracen joku malli, koska vapaarattaana HG. Sunrace olisi hieman kevyempi, mutta en tiedä onko isommin merkitystä. Kilometrit ovat suhteellisen pienet.

harald
12.03.2025, 16.36
Eikös nuo Sram Eagle pakat maksa sen verran että kannattaisi käyttää kestävintä ketjua eli Eagle ketjua aina?

Ainakin nuo 11s NX pakat oli ihan kumia, eivät kestäneet kuin muutaman 100 km sähköläskissä. Shimanon teräspakka M7000 kestää sitten jo eri tavalla ja niissä voi vaihtaa pienemmät rattaat jos ne kuluu. Itse ajelen 12s Eagle ketjulla, 11s Shimano M7000 pakalla, NX11 vaihtajalla.

Copilot
12.03.2025, 16.50
Terästä se tuo NX Eagle kasettikin on ja menee HG-vapariin sekä siihen saa ne pienet rattaat erikseen. Silti en laittaisi muuta ketjua kuin X01 Eagle. Ihan ripulia nuo halvemmat.

Bndit
12.03.2025, 18.12
Jos GX ketju kestää sähkötäpärissä 1600km niin en sanoisi ihan ripuliksi.

maalinni
12.03.2025, 18.57
Jos GX ketju kestää sähkötäpärissä 1600km niin en sanoisi ihan ripuliksi.


Itellä sama havainto. Mutta sx ruostui itellä tosi herkästi. Itse pitäisin ottaisin vähintään GX:n. Tosin ne kalliimmat taitaa oikeasti kestää kaemmin, jolloin hinta/km saattaa olla niissä jopa pienempi.

Copilot
12.03.2025, 20.42
Jos GX ketju kestää sähkötäpärissä 1600km niin en sanoisi ihan ripuliksi.
Itellä meni poikki luomutäpärissä 800km, joten sanoisin ihan ripuliksi.

Bndit
12.03.2025, 22.53
Mikä tahansa ketju voi mennä poikki mistä tahansa syystä, se ei tee siitä ripulia. Mutta toki voit sanoa niin.

nure
12.03.2025, 23.25
SRAMin kanssa ko. valmistajan ketjut, muiden kanssa KMCn luottoketjut, ei kummistakaan pahaa sanaa.

Copilot
13.03.2025, 08.24
Mikä tahansa ketju voi mennä poikki mistä tahansa syystä, se ei tee siitä ripulia. Mutta toki voit sanoa niin.
No ei minkään ei-ripulia olevan ketjun pitäisi katketa polkemalla. Olihan se kyllä jo myös venynyt vaihtokuntoon. Ehkä noidenkin laatu on parantunut ajan myötä kuten GX vaihtajankin, kun se uudistettiin.

Runtumaister
13.03.2025, 08.33
Täytyypä Stumppiin laittaa sit Sramin ketju tilaukseen ja käyttöhybridiin Kmc.
GX ketju oli 26e ja X01 50e. Pitää vielä funtsia kumman ottaa.

paaton
13.03.2025, 09.04
Täytyypä Stumppiin laittaa sit Sramin ketju tilaukseen ja käyttöhybridiin Kmc.
GX ketju oli 26e ja X01 50e. Pitää vielä funtsia kumman ottaa.

Noita x01 saa välistä alle 40e. Ei oikeasti kannata miettiä. x01 eivät kerää ruostetta kuten normi ketjut ja kestävät huomattavasti pidempään.

Bndit
13.03.2025, 09.29
Itselläkin X01 ketju odotamassa, ajattelin laittaa sen uuteeen pyörään, mutta testasin ensin tuon GX:n kestävyyden. Ja hyvä niin kun kesti 1600km. Nyt tietysti odotusarvona että tuo X01 kestää ainakin tuplat eli 3200km ja koska ei kulu niin paljon niin pakankin pitäisi kestää paremmin.Mutta nyt toinen GX ajossa ja kun se on loppu niin vaihdan pakan samalla kun ketjun.

Rapis
13.03.2025, 10.25
SRAMin kanssa ko. valmistajan ketjut, muiden kanssa KMCn luottoketjut, ei kummistakaan pahaa sanaa.

Sama homma ja samaa mieltä.

nure
13.03.2025, 11.59
^Ja "urani" aikana yhdet ketjut katkaissut ja sekin taisi olla oma vika.

Kepsu
13.03.2025, 16.16
Meni minullakin muutamia vuosia sitten 3 kpl Gx ketjuja poikki. Ihan ajamalla, nopein varmaan vajaa 200 km ajettuna. Ja ihan omilla voimilla. Olin näitä ostanut jostain saksalaisesta kaupasta useamman kappaleen, varmaan joku aivan paska satsi. Oli vimoset gx ketjut meikäläisellä. Pikkuisen vajaa kymmenen kilsaa taluttelin ja potkuttelin Taigaa kotiin vajaa parikympin pakkasessa, vaimo ei kuulemma ehtinyt tulla noutamaan, eikä oikein olisi taksiakaan tarennut venata. Vitutti, eikä ollut vaimollekaan oikein mitään puhuttavaa sinä iltana.

elasto
13.03.2025, 21.27
Mulla ei mennyt edellisen pyörän alkuperäinen GX Eaglen ketju poikki, mutta vain 1000km se kesti ennen kuin oli kulunut vaihtokuntoon. Sen jälkeen oli vain XX1 ketjuja käytössä kun kestivät kolminkertaisen määrän kilometrejä. Uudessa täpärissä on taas GX, mutta se on tuo uusi Transmissionin flat top. Ainakin Sram väittää, että olisi kestävempi, mutta aika näyttää kun alkaa kilsoja taas kauden alkaessa kerääntymään tuolle pyörälle. KMC:n ketjuista myös vähän huonoja kokemuksia, ainakin ne sivuilta kevennetyt menee ihan poikkikin herkästi polkemalla.

nure
13.03.2025, 21.57
^ Tuskin nuo KMC:n kevyet ketjut tehty kovempaan ajoon. Toimivat kyllä hyvin kevyessä maasto/polku ja maantieajossa hyvin.

elasto
13.03.2025, 22.02
No ehkä mä sitten ajoin vaan liian kovaa.

paaton
13.03.2025, 22.16
Noin se varmasti on. KMC tekee ne kevyet ketjut vain koriste- ja keventelykäyttöön. XC-kisaamisessa on tarkoitus ajaa painavilla osilla. Samahan koskee kiekkoja ja kaikkia muitakin osia.

Moska
13.03.2025, 23.16
KMCn 12s ketjut ei ole herättänyt hirmu luottoa itsellä, vaikka 10s ja 11s SL ja EL ketjut on ollut lujia. Shimanossa oon nyt päätynyt CN-M9100 ketjuun, mutta xx1 ja x01 oli pitkään harkinnassa ja jos olisi sramin vaihteet niin niihin olisin päätynytkin.

harald
13.03.2025, 23.31
Miten muuten tuollainen 12s Shimanon ketju toimii 11s Shimanon pakalla, onko yhtä smooth vaihdot kuin 11s ketjulla? Onko 12s ketju kestävämpi kuten Eagle?

paaton
13.03.2025, 23.52
Miten muuten tuollainen 12s Shimanon ketju toimii 11s Shimanon pakalla, onko yhtä smooth vaihdot kuin 11s ketjulla? Onko 12s ketju kestävämpi kuten Eagle?

Ei varmasti ole x01 kestävämpi, mutta 12sp shimanon ketju on kai kestävämpi ja hitaampi, mitä 11sp shimano ketju.

Olen tässä nyt ajellut pidempään 12sp x01 ketjulla 11sp shimanon kanssa. Vuorotellut hg701 ja x01.
Kyllä se 12sp ketju vaihtaa huonommin.

Tuon eron huomaa joillan rattailla, jos vaihdetaan edestakaisin kahden rattaan välillä. 12sp ei vaihda aina tarkasti. Arvelen tuon johtuvan kapeammasta ketjusta. Saman huomaa myös etuvaihtajalla. Etuvaihtajan toiminnan saisi tietysti helposti korjattua avaamalla rajoitinruuvia hieman. Toimii siis hyvin, mutta shimanon oma toimii vielä paremmin.

nure
13.03.2025, 23.53
^11:set SL:t kyllä kestäneet, omat lempiketjuni, kauniit, kestävät ja kevyet.

Bndit
14.03.2025, 09.27
Miten muuten tuollainen 12s Shimanon ketju toimii 11s Shimanon pakalla, onko yhtä smooth vaihdot kuin 11s ketjulla? Onko 12s ketju kestävämpi kuten Eagle?
Ei kannata ajaa 12 speed ketjulla 11 pakalla. Mulla kesti halpis 11/10/9 Shimanon ketju saman 1600km kun GX eagle.

Copilot
14.03.2025, 09.39
https://www.bike-discount.de/en/kmc-x12-ti-n-12-speed-chain-2

Mulla on tuollainen fatissa kierrossa XT-ketjun kaverina. Ei kyllä ajossa erota kumpi on. Pitäisi mittailla että miten on kestänyt, kun alkaa tonni olla takana.

harald
14.03.2025, 09.56
Ei kannata ajaa 12 speed ketjulla 11 pakalla. Mulla kesti halpis 11/10/9 Shimanon ketju saman 1600km kun GX eagle.

GX Eaglehan on huono, siinä ei ole kovakromattuja pinnejä joten en ihmettele. X01 ja XX1 Eagle on sitten eri juttu. Omasta mielestäni kannattaa ajaa 12s Eagle XX1/X01 ketjulla vaikka onkin 11s pakka, ja zerofrictioncycling on samaa mieltä.

https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://zerofrictioncycling.com.au/wp-content/uploads/2018/04/chainlongevitypg1.pdf&hl=en
(https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://zerofrictioncycling.com.au/wp-content/uploads/2018/04/chainlongevitypg1.pdf&hl=en)

Tuossa lisää; https://zerofrictioncycling.com.au/chaintesting/

"

paaton
14.03.2025, 10.01
Ilman muuta kannattaa ajaa x01 ketjulla, varsinkin suolaloska aikaan jos käytössä on vahaa.

Se ero toiminnassa on pieni. Jos ei ole tottunut täysin virheettömään vaihtoon, niin tuota ei edes huomaa. Joissain tilanteissa siis joutuu liipasimella vähän herkuttelemaan

Bndit
14.03.2025, 10.14
GX Eaglehan on huono, siinä ei ole kovakromattuja pinnejä joten en ihmettele. X01 ja XX1 Eagle on sitten eri juttu. Omasta mielestäni kannattaa ajaa 12s Eagle XX1/X01 ketjulla vaikka onkin 11s pakka, ja zerofrictioncycling on samaa mieltä.

https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://zerofrictioncycling.com.au/wp-content/uploads/2018/04/chainlongevitypg1.pdf&hl=en
(https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://zerofrictioncycling.com.au/wp-content/uploads/2018/04/chainlongevitypg1.pdf&hl=en)

Tuossa lisää; https://zerofrictioncycling.com.au/chaintesting/

"
Jotenkin luulisin loogisesti ajatellen että 11 ja 12 pakoissa on eri paksuiset rattaat eli jos ajaa eri ketjulla vaihtaminen ei voi olla yhtä hyvää. Mutta samapa tuo, kukin tyylillään. 1600km on mielestäni ihan hyvä kilometrimäärä ketjulle sähköpyörässä, mutta odotan innolla miten XO1 ketju parantaa pakan kestävyyttä. Se hyvä puoli oli vanhan pyörän SLX voimalinjassa että vaikka ketjuja meni useammin niin pakka toimi moitteettomasti vielä 3800km kohdalla kun myin pyörän.

Copilot
14.03.2025, 10.39
Jotenkin luulisin loogisesti ajatellen että 11 ja 12 pakoissa on eri paksuiset rattaat eli jos ajaa eri ketjulla vaihtaminen ei voi olla yhtä hyvää.
Eipä ollu. 12spd ja 11spd ketjujen sisämitta on sama. 12spd rattaiden väli on tiheämpi joten ulkomitta on eri.

harald
14.03.2025, 10.54
Tuo KMC X12 Ti-N näyttäisi olevan aivan pohjassa mitä kestävyyteen tulee;

https://zerofrictioncycling.com.au/wp-content/uploads/2018/04/chainlongevitypg2.pdf

M A
14.03.2025, 10.55
Hyvin toimii 12-ketju 11-pakalla.

bike24 olis xx1 ketjua 50€ ;)

harald
14.03.2025, 11.06
^tai no, 56 €. Ja sellainen on minulla tässä pöydällä, toimitetttua kotiovelle maksoi 66. Ja kyllä, pitkään olen ajanut 12s XX1 ketjulla ja shimanon CS-M7000 11s teräspakalla.

nure
14.03.2025, 11.19
^ Ketjut pääasiallisesti niin halpoja ettei kannata tinkiä laadusta, jopa noita titaanisiakin miettinyt mutta pitäisiköhän pakkakin olla myös titaania?

Copilot
14.03.2025, 11.25
https://r2-bike.com/YBN-Yaban-Chain-11-speed-SLA-211-Titanium-gold-116-links

Varmasti hintansa väärtti.

M A
14.03.2025, 11.26
^tai no, 56 €. Ja sellainen on minulla tässä pöydällä, toimitetttua kotiovelle maksoi 66. Ja kyllä, pitkään olen ajanut 12s XX1 ketjulla ja shimanon CS-M7000 11s teräspakalla.

Siellä oli ylimääräinen -10 %, ja toki postikulut tulee aina.

Opulus
14.03.2025, 11.49
^ Ketjut pääasiallisesti niin halpoja ettei kannata tinkiä laadusta, jopa noita titaanisiakin miettinyt mutta pitäisiköhän pakkakin olla myös titaania?

Tästä tulee mieleen etteivät esimerkiksi iltapäivälehti tai kioski- tai markettilkahvimukillinenkaan paljon maksa, mutta kustannukset vuositasolla voivat olla yllättävän suuria, jos kyseessä on tapa ja päivittäinen hankinta.:rolleyes:

Mutta, joo, jos on kiinnostunut siitä mitä fillarointi maksaa eikä näe mitään pointtia siinä että mukava harrastus saa maksaa sen minkä maksaa, niin kannattaa tosiaan uhrata muutama ajatus sille miten nopeasti edulliselta vaikuttava ketju kuluu hylkäyskuntoon.

Tämä pätee etenkin sille, jonka treenikalenterissa 500 km viikko ei ole harvinainen näky:cool:


Muuten muistelen joskus lukeneeni että titaaninen ketju ja rattaat kuluvat nopeammin kuin teräksinen, mutta hitaammin kuin alumiininen. Titaanisille kulutusosille voi varmasti olla monia muita, aivan hyviä perusteluja.

harald
14.03.2025, 12.00
https://r2-bike.com/YBN-Yaban-Chain-11-speed-SLA-211-Titanium-gold-116-links

Varmasti hintansa väärtti.

Ei nuo YBN ketjut kovin korkealle zerofrictioncyclingin kulutustesteissä ole pärjänneet, mutta Ti on ehkä jäänyt testaamatta. Jos tuo kestää kolme kertaa XX1 ketjun verran niin miksei?

paaton
14.03.2025, 12.25
Jotenkin luulisin loogisesti ajatellen että 11 ja 12 pakoissa on eri paksuiset rattaat eli jos ajaa eri ketjulla vaihtaminen ei voi olla yhtä hyvää. Mutta samapa tuo, kukin tyylillään. 1600km on mielestäni ihan hyvä kilometrimäärä ketjulle sähköpyörässä, mutta odotan innolla miten XO1 ketju parantaa pakan kestävyyttä. Se hyvä puoli oli vanhan pyörän SLX voimalinjassa että vaikka ketjuja meni useammin niin pakka toimi moitteettomasti vielä 3800km kohdalla kun myin pyörän.

Looginen ajattelu ei ole ihan niin tarkka kuin työntömitta. 11 ja 12 rattaat ovat ihan saman paksuisia.

12sp ketju on täsmälleen saman paksuinen mitä 11sp sisäpuolelta, se on ulkoa kapeampi.

Edit: tuo olikin jo yllä.

Mutta tosiaan mielestäni tämä paksuus ero ulkona näkyy ehkä eniten etuvaihtajan toiminnassa. Pieni säätö kyllä korjaisi tuonkin. Takan ero on toooosi pieni.

Bndit
14.03.2025, 13.37
Jengillä näyttää olevan paljon kokemusta XX1 ja X01 ketjuista niin paljon ajatte pakalla? Jos toi ketju kestää esim. maastopyörässä 5000km niin kestääkö pakka kahdet ketjut eli 10000km?

Copilot
14.03.2025, 13.42
Mulla on nyt toiset X01 ketjut menossa tolla samalla Garbarukin kasetilla. Uskoisin, että tuolla ajaa vielä kolmannetkin ketjut. Ei kyllä ihan 5k kestänyt ekat XO1 ketjut, mutta saattoi olla paskoista voiteluaineista kyse.

elasto
14.03.2025, 23.25
Jengillä näyttää olevan paljon kokemusta XX1 ja X01 ketjuista niin paljon ajatte pakalla? Jos toi ketju kestää esim. maastopyörässä 5000km niin kestääkö pakka kahdet ketjut eli 10000km?

Riippuu myös pakasta. Esimerkiksi XX1 pakka on myös todella kestävä vaikka onkin kallis. Mulla siis kestää XX1 ketju keskimäärin 3000km ennen kuin on 0,5mm kulumassa ja menee vaihtoon. Näitä ketjuja meni kolme eli pakalla oli 9000km alla ilman merkittävää kulumaa rattaissa. Veikkaan 10000km menevän ihan heittämällä. Sitten taas esim. GX:n pakka meni paljon nopeammin huonoon kuntoon vaikka sille syötti XX1 ketjua ja muisti vaihtaa ketjun ajoissa uuteen.

paaton
15.03.2025, 00.20
Ja kilometrithän on aika huono mittari maastopyörällä. Elastollakin suurin osa ajosta keskuspuistoa. Jos tuolla ajolla kestää ketju 3tkm niin se on jo helkkarin hyvin.

Bndit
15.03.2025, 08.42
Riippuu myös pakasta. Esimerkiksi XX1 pakka on myös todella kestävä vaikka onkin kallis. Mulla siis kestää XX1 ketju keskimäärin 3000km ennen kuin on 0,5mm kulumassa ja menee vaihtoon. Näitä ketjuja meni kolme eli pakalla oli 9000km alla ilman merkittävää kulumaa rattaissa. Veikkaan 10000km menevän ihan heittämällä. Sitten taas esim. GX:n pakka meni paljon nopeammin huonoon kuntoon vaikka sille syötti XX1 ketjua ja muisti vaihtaa ketjun ajoissa uuteen.
Kiitti, hyvä tietää. Aikamoinen ero noissa pakoissa kestävyydessä, toki on kyllä hinnassakin :D

Bndit
15.03.2025, 08.46
Ja kilometrithän on aika huono mittari maastopyörällä. Elastollakin suurin osa ajosta keskuspuistoa. Jos tuolla ajolla kestää ketju 3tkm niin se on jo helkkarin hyvin.
Miten niin? Miten se mittari pitäisi olla erilainen maastossa? Toki ketjun voitelu ja hoito vaikuttaa ehkä enemmän maastossa kun maantiellä, mutta kilometrit on silti ainoa hyvä mittari…vai onko joku muu?

nure
15.03.2025, 09.47
YBN:n ketjuissa oli outo piirre, loistava voiteluaine Watt Plus liotti mustista ketjuista väriä...

paaton
15.03.2025, 10.50
Miten niin? Miten se mittari pitäisi olla erilainen maastossa? Toki ketjun voitelu ja hoito vaikuttaa ehkä enemmän maastossa kun maantiellä, mutta kilometrit on silti ainoa hyvä mittari…vai onko joku muu?

No helpoiten eron ehkä hiffaa jos ajattelet ajoa jyrkkään ylämäkeen vs tasamaata. Ylämäkeen saa puskea enemmän tehoa ja aikaa menee paljon pidempään samalle kilometrimäärälle.

Maastossa tietysti tulee myös niitä teräviä kiihdytyksiä paljon, jotka rasittavat voimansiirtoa.

Bndit
15.03.2025, 11.12
No helpoiten eron ehkä hiffaa jos ajattelet ajoa jyrkkään ylämäkeen vs tasamaata. Ylämäkeen saa puskea enemmän tehoa ja aikaa menee paljon pidempään samalle kilometrimäärälle.

Maastossa tietysti tulee myös niitä teräviä kiihdytyksiä paljon, jotka rasittavat voimansiirtoa.

Muuttujia on toki valtavasti, itsekin ajan parkkia tuolla samalla pyörällä niin siinä ei ketjut paljon pyöri, mutta vastaavasti ne kyllä hakkaa sitten joka paikkaan ja kun pyörii niin ne on pölyisempiä ja paskaisempia kun ikinä maastossa. Ja vaikka esim. myös voitelulla on iso merkitys niin kyllä ne kilometrit kertoo kumminkin jotain. Eikä siis yhden henkilön, vaan yleisesti.

M A
15.03.2025, 14.14
Kilometrit on ihan hyvä mittari kun otos on vähän isompi. Ajotunnit olisi ehkä parempi mutta kilsoja ehkä helpompi tilastoida :rolleyes:

harald
15.03.2025, 17.45
Tuo 2000 km mun XX1 ketjulla on sähköläskillä ajettu melko mäkisessä maastossa, painoakin yhdistelmällä on. Alkuperäinen KMC ketju kesti < 600 km ja vei NX 11 pakan mukaansa. XX1 11s ketju kesti 1100 km. Eagle XX1 12s siis nyt 2000.

JackOja
15.03.2025, 17.51
Kilometrit on ihan hyvä mittari kun otos on vähän isompi. Ajotunnit olisi ehkä parempi mutta kilsoja ehkä helpompi tilastoida :rolleyes:

Hei tyypit, mitäs jos tilastoidaan sekä kilsat että tunnit? Oispa nastaa.

harald
15.03.2025, 17.58
Hei tyypit, mitäs jos tilastoidaan sekä kilsat että tunnit? Oispa nastaa.

Ja paino. Ja ajotyyli. Ja maaston korkeuskäyrät.

nure
15.03.2025, 18.03
KMC 11SL kesti ajokauden, jotain reilut 2000km, olis voinut ajaa vieläkin mutta pakan vaihdon yhteydessä alkoi hyppimään.

paaton
15.03.2025, 18.41
KMC 11SL kesti ajokauden, jotain reilut 2000km, olis voinut ajaa vieläkin mutta pakan vaihdon yhteydessä alkoi hyppimään.

Kyllä niillä tosiaan voi ajaa niin pitkään kun katkeavat.

nure
15.03.2025, 18.46
^ Tottakai jos sen haluaa kokea ;-)

Copilot
15.03.2025, 18.51
On siinä tosiaan paljon eroa maastopyörissä, että miten ketju kuluu. Niin on kyllä sitten muissakin kuten graveleissa. Jotkut ajelee vain kauniina kesäpäivinä ja jotkut sitten koko rospuuton läpi.

Oon melko varma, että oma X01 kului ennen aikojaan 2500km jälkeen vaihtokuntoon, kun tuli siihen aikaan vielä ajettua ketjuöljyillä ja kun tässä lähistöllä on muutama aika hiekkainen paikka niin syksyllä ja keväällä voimansiirron rahina oli melkoista kun lenkiltä palasi, vaikka voimansiirron puhdisti aina lenkin jälkeen niin kyllä toi varmasti söi. Siihen nähden toi kasetti näyttää kyllä oikein hyvältä.

paaton
15.03.2025, 19.34
On siinä tosiaan paljon eroa maastopyörissä, että miten ketju kuluu. Niin on kyllä sitten muissakin kuten graveleissa. Jotkut ajelee vain kauniina kesäpäivinä ja jotkut sitten koko rospuuton läpi.

Oon melko varma, että oma X01 kului ennen aikojaan 2500km jälkeen vaihtokuntoon, kun tuli siihen aikaan vielä ajettua ketjuöljyillä ja kun tässä lähistöllä on muutama aika hiekkainen paikka niin syksyllä ja keväällä voimansiirron rahina oli melkoista kun lenkiltä palasi, vaikka voimansiirron puhdisti aina lenkin jälkeen niin kyllä toi varmasti söi. Siihen nähden toi kasetti näyttää kyllä oikein hyvältä.

Joo siis kuragravellissahan kuluu eturattaatkin vaihtokuntoon ihan sivusta kulumalla.
Vaha kyllä jeesaa tähän. Minusta se kuiva ketju kestää paremmin mitä ketju, missä on hiomatahnaa välissä.

Copilot
15.03.2025, 20.03
Joo, kyllä se auttaa paljon ettei hiekka tartu ketjuun, oli sitten gravel tai maasturi.

nure
15.03.2025, 20.31
Itse aikoinaan ajoin työmatkaa vuoden ysin perusketjuilla jotka voideltu teollisuus grafiittisprayllä, noin 30km kelissä kuin kelissä joten tuli kilometrejä kiitettävästi mutta eipä pahemmin ketjuista sen jälkeen jäljellä kuin töhnän peittämät loppuun ajetut ketjut.

Kaikkien aikojen paras ja tehokkain käyttämäni voiteluaine!

Gambinamiäs
18.03.2025, 13.37
Itsellä on gravelissa Rival 1x11 voimansiirto ja SRAM XG1150 pakka. Laitatin viime keväänä uuden pakan ja uusi ketju samalla alle. Ajoin syksyyn mennessä ketjun loppuun ja ostin uuden tilalle. Myyjä kysi, että haluanko paremman PC XX1-ketjun. No sehän ei sitten toiminut kunnolla ja mietin, että oliko pakka kulunut yhdellä ketjulla (ehkä 0,6 kuluma) liikaa? No laitoin toisen, muistaakseni x1-ketjun ja se toimi ihan hyvin. Eikö oiden pitäisi olla ihan yhteensopivia kun kerran 1x11? talvella vaihdoin takaisin tuon xx1-ketjun kun oli valmiina huollettuna, mutta vähän jännästi se rutisee, ihan kuin ei olisi yhteensopiva. Pitää vaihtaa nopeasti pois, ennen kuin pilaa koko voimansiirron.

M A
18.03.2025, 16.13
Mielenkiintoista. Mulla on noita 11v pc xx1 ketjuja nyt kaksi roikkumassa valmiiksi vahattuna. Pakkojen suhteen olen sillä tavalla sekakäyttäjä, että on sekä xg1150 että shimano slx käytössä. Talvikäytössä on itseasiassa oem Sunrace. Katsotaan miten lähtevät pelittämään jahka nykyinen alkaa ääntää.

Gambinamiäs
18.03.2025, 17.25
Tulin täysin vainoharhaiseksi ja selvittelin, että onko ketjulla pyörimissuunta tms, minkä olisin voinut asentaa väärin, mutta ei. Ja ei se pakkakaan ollut loppu, kun ei sillä varmaan kahta tonniakaan oltu poljettu ja lähti sitten rullaamaan sillä halvemmalla ja täysin uudella ketjulla.