PDA

Näytä tavallinen näkymä : XC-fillaria 6t€ hintaluokasta

TANUKI
11.10.2024, 20.10
Pyörän päivitys on taas pikkuhiljaa ajankohtaista, kun vanha monty täyttää ensi kesänä viisi vuotta.

Mikä olisi hinta-laatusuhteeltaan paras xc-täpäri tällä hetkellä? Omaan silmään ensi vuoden mallinen Cube AMS Zero99 C:68X SLX, Canyonin LUX ja Scott Spark RC team issue ainakin iskeneet silmään. 2020-vuoden f-podiumista tykännyt, kuin hullu puurosta, mutta uusi f-podium ei oikein nappaa, toki sekin vaihtoehtolistalla edelleen on.

Vaatimuksena moderni geometria, hiilikuiturunko ja kilpailukykyiset osat. Sähkövaihteista, hissitolpasta ja kuituvanteista iso +. Toki sähkövaihteet (vanhan sukupolven XX1, kuinkakohan paljon parannusta nuo T-typet tuoneet, kun tuo vaikuttaa edelleen ihan huippupeliltä) ja kuitukiekot jälkiasennettuna vanhaan niin ne eivät ole pakollisia, koska voin ne vanhasta vaihtaa uuteen. Muuten menevät jäykkäperäiseen xc-pyörään, jonka ajettelin pari kautta vielä pitää.

Hintaluokka n. 6000€ +/- 1000€. Ajot Suomen marakisoja, tapahtumia ja sekalaista nopeaa polkuajoa vaihdellen neulasränneistä juurakko-kivikoihin. Saksasta tai muualta tilaamista en karsasta, toki suosisin mielellään jotain kotimaista kauppaa.

paaton
11.10.2024, 20.17
Nyt on kyllä kiinnostava aihe.

Varmaan olet noita muita fillareita päässyt testaamaan, tai pääset? Eroaako nuo mondrakerista miten paljoa?

Mulla ei siis itsellä ole mistään muista kokemusta kuin vanhemmasta f-podiumista ja ei ainakaan huonommin toimivaan jousitukseen haluaisi vaihtaa. Mäennousukyky ja pito/paino eturenkaalla tuntuu tosi hyvältä, mutten tosiaan osaa sanoa ovatko muut uudet täpärit yhtään huonompia.

Mun mielestä taas se uusi f-podium sinivalkeana olisi törkeän komea laitos.

https://cdn.brujulabike.com/media/88416/conversions/drc00414-drc00414-1000.jpg

TANUKI
11.10.2024, 20.38
^saksalaisissa linkustoratkaisu vaikuttaa kovin perinteiseltä. Rtechiin odottelen tuota kuutiota saapuvaksi niin pääsisi testailemaan. Spark vaikuttaa linkustonsa puolesta taas paremmalta. Jos olisi kättä laittaa taskuun viisinumeroisen summan verran niin ei olisi kahta kysymystäkään etten hakisi yläfemmasta uusinta f-podiumia flight attendantaneineen ja muineen härpäkkeineen. Siihen ei vaan rahapussin koko riitä.

Tuo halvin/toiseksi halvin malli vaan ei nappaa ihan jo medium-runkoisen yli 12kg lähtöpainoltaan, XL-runkoisessa se lienee 13kg päälle.. Dropperi myös oma tekele ja putkiosat alua, kun samalla hinnalla saa kashimaa ja kuituosia aina tangosta kiekkoihin. Nykyisen paino polkimineen ja pullotelineineen 11.5kg. Nykyinen on 2020 halvin malli johon päivittänyt kiekot, putkiosat, vaihteet ja kammet. Renkaat yms. nyt kuluvaa osaa ja niitä vaihtuu aina tarpeen mukaan.

paaton
11.10.2024, 23.31
Jotenkin mondraker on hinnoitellut ovh hinnat aivan älyttömiksi. Ei noita voi millään noilla ostaa. Nopeasti kyllä ovh tippuukin, ainakin näissä halvemmissa malleissa. Jos 3500e ostaa perus podiumin, niin jää tuossa vielä aika paljon rahaa palikoiden vaihtoon.

Mutta siis joo. Ainakin itse haluan kyllä seuraavan xc pyörän koeajaa, jos johonkin muuhun merkkiin vaihdan.
Spark olisi varmaan se mikä noista kiinnostaisi eniten.

Hokku
12.10.2024, 00.41
Epic 8 julistettiin julkaisun yhteydessä parhaaksi XC-pyöräksi. En ole itse ajanut, mutta kiinnostelee. Täältä saisi hiilikuitukiekoilla Expert mallin alle 7k€ toimitettuna https://www.ibksport.eu/epic-8-expert-specialized-2024-satin-redsky-white/p toki Cubesss yms. saa paremmat osat samaan hintaan.

Tuolla Espanjan kaupassa oli Oiziakin edullisesti jossain välissä. Siitä ilmeisesti tulossa uusi malli. Se ei kiinnosta itseäni turhan jyrkän satulaputken kulman vuoksi.

stenu
12.10.2024, 08.40
Jos tämänvuotiset pyörät kelpaa, niin nyt on kyllä niin MTB-ostajan markkinat kuin vain voi olla. Vaikka olin sataprosenttisen varma, että en sotkeennu enää ”oikeisiin maastopyöriin”, niin kuin varkain on sormi käynyt tilausnappulalla jo pariin otteeseen. Jos vaikka Tahkolle vielä kerran… Kaldoaivi tai Saariselkä Stageskin voisi kiinnostaa myös.

Bikerboarderilla on Spessua, Cerveloa, Cannaria ja jokunen Santa Cruzkin 40-50% ja Bike24:ssakin on ollut isoja alennuksia. BB:llä just nyt mm. Epic Pro viiteen tonniin, Expert neljään ja Cervelo T-type XX:llä ja Dt240/Reserve-kiekoilla himpun päälle viiteen, hissitolppa tosin puuttuu siitä.

Copilot
12.10.2024, 20.08
Nuo Bike-boarderin Spessun Epicit on kyllä sen hintaisia, että pistäisin tilauksen sisään, jos XC-täpäriä tarttisin. Ei se huono voi olla.

FreeZ
12.10.2024, 21.14
Jos tämänvuotiset pyörät kelpaa, niin nyt on kyllä niin MTB-ostajan markkinat kuin vain voi olla. Vaikka olin sataprosenttisen varma, että en sotkeennu enää ”oikeisiin maastopyöriin”, niin kuin varkain on sormi käynyt tilausnappulalla jo pariin otteeseen. Jos vaikka Tahkolle vielä kerran… Kaldoaivi tai Saariselkä Stageskin voisi kiinnostaa myös.

Bikerboarderilla on Spessua, Cerveloa, Cannaria ja jokunen Santa Cruzkin 40-50% ja Bike24:ssakin on ollut isoja alennuksia. BB:llä just nyt mm. Epic Pro viiteen tonniin, Expert neljään ja Cervelo T-type XX:llä ja Dt240/Reserve-kiekoilla himpun päälle viiteen, hissitolppa tosin puuttuu siitä.
Vahvasti oli samat ajatukset, mutta niin se XC pyörä tuli vaan tilattua…

Päädyin Giantin Anthemiin ja versioon jossa Foxin Live Valve.. toivottavasti on hyvä laite!

Hokku
18.10.2024, 22.01
Päädyin tilaamaan Epic 8 Comp:n pyöräetuna. Toivotaan, että on niin hyvä, että ajaa mielikseen sen neljä vuotta. Kiekot pitänee päivittää jossain välissä ja Sramin jarrut epäilyttää, mutta testataan.

Kotimaastakin löytyy jokunen edukkaasti https://www.motokeidas.com/shop/product_search.php?phrase=Epic+8

TANUKI
20.10.2024, 01.14
Canyonin Lux Trail CF9 lähti tilaukseen alkuviikosta. Pitäisi kolahtaa lähimpään toimipaikkaan ensi viikon alussa. Ostin, kun halvalla sain. Saa nähdä millainen fillari on. Jarrut itseäkin tuossa vähän epäilyttää, jos ei miellytä niin heitän nuo F-podiumiin aikanaan vaihdetut XT:t Srammien tilalle ja Srammit sitten myynnissä olevaan F-podiumiin. Tuo vanha nyt tuosta tuskin hetkeen eteenpäin menee, koska aika hiljaista on käytettyjen markkinat tällä hetkellä, jos ei käytännössä ilmaiseksi eteenpäin anna.

TANUKI
01.11.2024, 22.17
Kolme lenkkiä nyt tuolla Lux Traililla ajettu, ensihavainnot
-Ensiasennusrenkaat (tubelesseina), tanko vaihdettu kuituiseen ja polkimineen (shimano XT) 12.5kg XL-rungolla. Kevyemmillä renkailla tippunee 12kg tuntumaan, dropperin sijaan kuitutolppa paikalleen niin mennään 11.Xkg lukemiin
+tekniseen alamäkeen ohjautuu ja kulkee melkein kuin enduropyörä.
-pedal-poppia on jos ajaa iskarit auki-asennossa.
+Pedal-asento rajoittaa sitä hyvin ja jousitus silti toimii toisin kuin jossain kymmenen vuoden takaisessa Foxin CTD-alustassa, jossa järkevät vaihtoehdot oli kokonaan auki tai kiinni.
+kiipeää aivan uskomattoman hyvin jyrkän pystyputkikulman ansiosta
+/-T-type AXS on vaihdoissa normaalia AXS-vaihtajaa tai hyvin säädettyä vaijeri X01/XX1 hitaampi, mutta ihan sama kuinka kovassa runttaamisessa vaihtaa niin vaihde vaihtuu tarkasti.
+Vaihtajan ja dropperin liipaisimien paikoissa hyvin säätömahdollisuuksia
--Lukkorenkaattomat gripit. Miksi?? Melkoista syöpää noiden kondomia tiukempien grippien kanssa vääntää tankoa vaihdettaessa. No, saksilla auki ja lukkogripit tilalle
+/- Sram jarrut. Voimaa on, mutta vaatii vipuvartta. Jokainen tykkää mistä tykkää, itse enemmän Shimanon saman tien yhdellä sormella tonttiin-miehiä. No, 2/3 maastofillarissa nyt Srammilaiset niin kai noiden kanssa oppii elämään ja jopa niistä tykkäämään. Plussaa tuntuman selkeydestä milloin hidastetaan ja milloin sitten pysähdytään kuin seinään.
Kaikenkaikkiaan hinta-laatusuhteella omaan ajotapaan aika hyvin sopiva pyörä tuntuu olevan. Kaikkein nopeimmat ajot sitten tuolla jäykkäperällä, johon vaihdoin kuitukiekot ja vanhan mallin AXS XX1:sen. Jos tavoite on repiä miljoonaa podiumille niin ostaisin suosiolla perus-Luxin, tämä trail-versio on kompromissi reippaan lenkkeilyn ja kisailun välillä.

paaton
01.11.2024, 22.33
Aika samoja ajatuksia tuli lux trailista itsellänikin ilman koeajoja. Siis että onko vähän kompromissi?
Normi luxin 100mm jousto taas ehkä ei enää kiinnosta, kun moni muu on mennyt jo puhtaissa xc pyörissäkin 120mm joustoon.

Joko kadotit tai purit podiumin palasiksi? Käy ajamassa lenkit peräkkäisinä päivinä?

TANUKI
02.11.2024, 15.37
Aika samoja ajatuksia tuli lux trailista itsellänikin ilman koeajoja. Siis että onko vähän kompromissi?
Normi luxin 100mm jousto taas ehkä ei enää kiinnosta, kun moni muu on mennyt jo puhtaissa xc pyörissäkin 120mm joustoon.

Joko kadotit tai purit podiumin palasiksi? Käy ajamassa lenkit peräkkäisinä päivinä?

Kompromissilta hieman tuntuu, renkaat vaihdan, kun kelit paranee. Nuo ensiasennus-Maxxiksen ankkurit alla ei oikein anna vertailukelpoista dataa. Vaikea sanoa tässä kohtaa. Tasaisella F-podium tuntui nopeammalta, Lux taas ala- ja ylämäkeen. Alkaa pikkuhiljaa olla aika laittaa kapearenkaiset talviteloille ja ajot painottuvat talven ajan läskilenkkeihin. F-podium on myynnissä eri osilla, millä sillä olen ajanut, toki jos kelit sallii niin voisihan ajaa saman lenkin molemmilla peräkkäin.

OJ
07.11.2024, 18.05
Vaikka tilasit jo, niin laitan tänne oman mielipiteen. Vaihdoin 2021 koronapäissäni Norcon Revolver FS:n Spessu Epic Evo Expertiin ja vaikka Norco oli oikein menevä peli, niin Spessu on aika paljon parempi peli. Spessun Epiciä suosittelisin XC fillariksi oikeastaan kaikille. Ei siinä kaikki speksit ole ihan yhtä hyviä kuin muilla merkeillä, mutta perstuntumalla se on kyllä ihan hemmetin hyvä omaan käyttoon. Sramin jarrut piti korjata vaihtamalla Shimanon XT jarruihin, mutta toi nyt on ihan normaali Sramin jarrujen huoltotoimi, muuten edelleen tehdasspekseissä. Kiekot ovat ehkä vähän ei-modernit nykyään, ne saattaa siirtyä tyttären maasturiin, koska eihän jälkipolven sovi ajaa peltikiekoilla.

elasto
07.11.2024, 20.41
Mä tein myös kaupat toissapäivänä 2025 mallisesta Epic 8 Expertistä, mutta en vielä saanut sitä kun ei löytynyt paikallisesta hyllystä ja meni tilaushommiksi heilläkin. XT:n nelimäntäset odottaakin jo tuossa ja muutama muukin päivitys täytyy siihen tehdä, että saa itselleen mieluisan paketin.

OJ
08.11.2024, 17.37
Jaa, Sram-huoltohommiin heti alusta.

Kanuuna
08.11.2024, 20.16
Mites lakrut nykyään kestää Epic EVOssa? Kuullut monelta, että saanut suht usein vaihtaa.

OJ
08.11.2024, 20.51
Olen lähettämässä omat iskarit huoltoon talven aikana, niin pitää diagnosoida laakerit, mutta koossa ollessa ei ole vielä ilmennyt mitään. Noin yleisesti aika vähän sadelenkkejä takana, mutta polyisiä olosuhteita sitten enempi.

kh74
08.11.2024, 23.48
Mites lakrut nykyään kestää Epic EVOssa? Kuullut monelta, että saanut suht usein vaihtaa.

2022 keväällä käyttöönotettuun vaihdoin hiljattain chainstayn laakerit turhaan. Ei ollu nitinä niistä vaan satulasta. Onpahan ny vaihdettu nekin sit. Muut laakerit kestäny 2,5 vuotta lenkki ja kisa-ajoa eikä oo rouheeks menny.

Ahkerasti oon pessy mutta fairyllä. En juuri koskaan millään vahvemmalla.

Teemu
09.11.2024, 00.04

Mulla on about 4500km mittarissa ja pyörällä ikää vajaat 1,5 vuotta. Ajettu vuoden ympäri, pesty vedellä ja Mucoffilla.
Mitään oireita ei laakeristossa ole. Jossain 2500km kohdalla purin linkuston ja voitelin pinnat. Just hommasin uudet laakerit ja aattelin varmuuden vuoksi viimeistään keväällä vaihtaa ne. Ehkä 5000km on semmoinen sopiva vaihtoväli, eikä tarvi väkisin odottaa, että alkavat rahisemaan tai klappaamaan.

Kanuuna
09.11.2024, 08.46
Kyllä ne sitten hyvin kestää. Voikohan ajo olla sitten niin vaihtelevaa eri kuskeilla, että toisilla menee vaihtoon kerran tai jopa pari vuoteen?

kh74
09.11.2024, 09.25
Ei ajo niin paljo vaihtelevaa voi olla. Korvien välissä voi olla paljonkin eroja. Meneehän joillakin lakanatkin vaihtoon kerran viikossa vaikka vanhat toimis vielä ihan hyvin.

paaton
09.11.2024, 09.34
Voi se vaihdella. Mullahan meni nuo mondrakerista 3000km vaikka muilla kestää paljon kauemmin. Suolaloskassa ja kurakelissa ajoa vaan.

kh74
09.11.2024, 10.08
Voi se vaihdella. Mullahan meni nuo mondrakerista 3000km vaikka muilla kestää paljon kauemmin. Suolaloskassa ja kurakelissa ajoa vaan.

No jaa, varsinaisesti en väittänytkään etteikö ajot voi vaihdella. Mutta sanotaan että jos ajat säännölisesti 500 km kuukaudessa suolaloskassa niin en sitten ihmettele jos menee puolen vuoden päästä laakeria vaihtoon.

Kurakelissä ajoa en nyt pahana pitäis. Sitä vartenhan pyörät on tehty ja kyllä se kai niin on että pesuaineet sinne laakeriin ittensä helpommin imaisee kun metsiemme rapa.

Hokku
11.11.2024, 22.26
Nyt on pari lenkkiä takana Epic 8 Compilla. Pyörä on nopean tuntuinen ja kannustaa ajamaan kovaa. Lisäksi jousitus riittänee hyvin Suomen poluille, jos ei etsimällä etsi niitä kaikkeista jännimpiä paikkoja.

Sramin jarrut on toimineet ihan hyvin. Tuntuma ei toki ole yhtä terävä kuin Shimanolla. Jousituksen lukituksen säädön kanssa en ole ihan sinut. Ainakin näin vähän paksummat hanskat kädessä säätäminen on hankalaa. Välillä kovemmassa ryskytyksessä olen vahingossa avannut jousituksen keskiasennosta. Onneksi toki menee noin päin eikä lukkoon. Luulen, että ilman hanskoja tai ohuilla janskoilla toimisi paremmin. Lisäksi dropperin vivulle oma panta ja vivun siirtäminen sisemmälle auttaisi itseäni ja estäisi sen, että ei raapisi kättä.

Kaiken kaikkiaan olen tässä vaiheessa oikein tyytyväinen!

TANUKI
14.11.2024, 22.08
Nyt on pari lenkkiä takana Epic 8 Compilla. Pyörä on nopean tuntuinen ja kannustaa ajamaan kovaa. Lisäksi jousitus riittänee hyvin Suomen poluille, jos ei etsimällä etsi niitä kaikkeista jännimpiä paikkoja.

Sramin jarrut on toimineet ihan hyvin. Tuntuma ei toki ole yhtä terävä kuin Shimanolla. Jousituksen lukituksen säädön kanssa en ole ihan sinut. Ainakin näin vähän paksummat hanskat kädessä säätäminen on hankalaa. Välillä kovemmassa ryskytyksessä olen vahingossa avannut jousituksen keskiasennosta. Onneksi toki menee noin päin eikä lukkoon. Luulen, että ilman hanskoja tai ohuilla janskoilla toimisi paremmin. Lisäksi dropperin vivulle oma panta ja vivun siirtäminen sisemmälle auttaisi itseäni ja estäisi sen, että ei raapisi kättä.

Kaiken kaikkiaan olen tässä vaiheessa oikein tyytyväinen!

Onko Epicissäkin srammin ranteenkierrolla toimiva lukitus? Jotain jännää tuossa on ja lukituksen vaihtaminen asennosta toiseen jäykkä, vaikka lukitusta avoimempaan päin onneksi kevyempi kuin avoimesta lukitumpaan päin. No, kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon siellä minne valo ei paista koska se sulaa ennen kuin siihen ehtii tottua. Lisäksi lukkogrippien saatavuus oli olematon, ostin kahdella lukkorenkaalla olevat gripit ja sahasin vasemman käden gripin sopivan mittaiseksi. Pysyy hyvin paikallaan myös yhdellä lukolla. Lukottamat ei pysynyt hiilaritangon kanssa paikallaan. Saako epiciin braineja enää ollenkaan vai meneekö iso-S flight attendilla ja muut sitten manuaalisella lukolla?

Teemu
14.11.2024, 23.22
Saako epiciin braineja enää ollenkaan vai meneekö iso-S flight attendilla ja muut sitten manuaalisella lukolla?

Käsittääkseni Brain-aika on ohi. Uudessa Epic 8:ssa sitä ei ole ja vuodelle 2025 luopuivat myös Epic World Cupin Brain-keulasta, mikä vielä 2023 ja 2024 malleissa oli.

Teemu
15.11.2024, 00.27
Tuosta Flight Attendantista tuli mieleen, että Rokkari voisi tuoda markkinoille semmoisen karvalakkimallin, jossa olisi vain sähköllä toimiva lukitus. Ei siis mitään automatiikkaa, vaan pelkkä lukitus. Semmoiset voisin laittaa, koska mitään vaijereita ei pyöriini enää tule, mutta lukitusta kyllä aina toisinaan kaipaisi.

Kuminauha
15.11.2024, 12.26
Uudet foxin sähkövaimentimet on NEO nimellä.

kh74
21.11.2024, 18.21
Onko Epicissäkin srammin ranteenkierrolla toimiva lukitus? Jotain jännää tuossa on ja lukituksen vaihtaminen asennosta toiseen jäykkä, vaikka lukitusta avoimempaan päin onneksi kevyempi kuin avoimesta lukitumpaan päin. No, kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon siellä minne valo ei paista koska se sulaa ennen kuin siihen ehtii tottua. Lisäksi lukkogrippien saatavuus oli olematon, ostin kahdella lukkorenkaalla olevat gripit ja sahasin vasemman käden gripin sopivan mittaiseksi. Pysyy hyvin paikallaan myös yhdellä lukolla. Lukottamat ei pysynyt hiilaritangon kanssa paikallaan. Saako epiciin braineja enää ollenkaan vai meneekö iso-S flight attendilla ja muut sitten manuaalisella lukolla?

Mä oon itelle Epic Evoon ja tytölle Chiseliin laittanu tommosen:
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/pyöräilyvarusteet/polkupyörän-osat/bike-seatposts-accessories/satulatolppien-osat-ja-tarvikkeet/bontrager-droplock-remote/p/33107/

On mielestäni paljo parempi kun kiertolukitus ja on samassa dropperi ja molemmat lukitukset.

TANUKI
22.11.2024, 20.10
Mä oon itelle Epic Evoon ja tytölle Chiseliin laittanu tommosen:
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/pyöräilyvarusteet/polkupyörän-osat/bike-seatposts-accessories/satulatolppien-osat-ja-tarvikkeet/bontrager-droplock-remote/p/33107/

On mielestäni paljo parempi kun kiertolukitus ja on samassa dropperi ja molemmat lukitukset.

Kaksitoiminen eli auki ja kiinni asennot? Pitänee tuon tyylinen hommata tangon päälle kolmitoimisena, mikäli tuohon kiertolukitukseen ei totu. Foxilla ollut niitä ainakin aikanaan CTD-iskarien ja keulojen kanssa, lienee varmaan nytkin. AXS-dropperi niin tangon alapuolelle ei mahdu eikä myöskään dropperin säädölle samassa mötikässä tarvetta. SRAM nyt tuskin on hetkeen julkaisemassa tuota iskarien sähkölukitusta, vaikka teknisesti lienisi aika helposti toteutettava. Kate vaan saattaa jäädä aika pieneksi, kun FA markkinoilla, joten ihan törkyhintaa ei niistä voisi pyytää, kun ne jolla on kättä laittaa taskuun ostavat varmaan mieluummin FA kuin manuaalisesti säädettävän alustan.

Toki kaikki tangon päälliset härpäkkeet näyttää hirveiltä, mutta ainakin itse tykännyt mennä käytännöllisyys ulkonäön edellä fillarihommissa.