Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Vaaralliseksi todetusta pyörästä takaisinkutsu, mutta myyjä konkurssissa. Mitä nyt?

huskuri
11.10.2024, 19.40
Nelisen vuotta sitten minulle tuli tarve hankkia taittopyörä, jotta metro/auto + muutaman kilometrin siirtymät hoituisivat jouhevammin. Näin kevyeen käyttöön päätin hankkia Bikesterilta suht halvan n. 300 € Ortler London -mallisen taittopyörän. Nyt elämäntilanteeni on sen verran muuttunut, etten enää kaipaile varastossa tilaa vievää taittopyörääni. Päätin siis laittavani pyörän myyntiin.

Haarukoidessani sopivaa hintapyyntöä googletin pyörän mallia. Googlen ensimmäiseksi hakutulokseksi tuli Bikesterin julkaisema tiedote, jossa pyörä todetaan taittomekanismin valmistusvian takia vaaralliseksi: https://www.bikester.fi/fi/ortler-london-recall. Tiedotteessa todetaan, että pyörälle asetetaan välitön ajokielto, mutta myyjä noutaa mielellään taittopyörän ja antaa hyvityksen ostohinnasta. Mainittakoon, että Bikester ei ikinä lähestynyt minua sähköpostitse tai puhelimitse asiasta, vaikka heidän asiakkaana heiltä löytyy numeroni + s-postiosoitteeni. Takaisinkutsu tuli siis täytenä yllätyksenä.

Luonnollisesti laitoin tästä viestiä Bikesterille, kuten tiedotteessakin ohjeistetaan, mutta vastaukseksi sain, että omistajavaihdoksen myötä Bikester ei käsittele reklamaatioita yms., jotka koskevat ennen 15.3.2024 tehtyjä tilauksia. Kuten moni täälläkin varmaan tietää, Bikesterin entinen omistaja Internetstores Gmbh on mennyt konkurssiin. Ymmärrän toki tämän kannan, mutta minusta on vähän kyseenalaista, että takaisinvetotiedote on edelleen Bikesterin verkkosivuilla. Tästä taas kuluttajalle syntyy käsitys siitä, että kyseinen lafka hoitaa edelleen takaisinvedon ja siihen liittyvän korvauksen.

Pienen viestinvaihdon myötä on käynyt selväksi, ettei Bikester tule minua asiassa vastaan. Ehkä voisin kuluttajaneuvontaan laittaa asian tiimoilta viestiä, mutta olen valmis hyväksymään tämän osalta tappioni.

Nyt ongelmani on yhä se, että minulla on pyörä, josta haluaisin päästä eroon. Periaatteessa kai voisin laittaa siitä myynti-ilmoituksen, jossa painotan ettei pyörän nykyisellä rungolla saa valmistusvirheen takia missään nimessä ajaa. Toisaalta tämä on vähän kyseenalaista, jos joku kuitenkin onnistuu telomaan itsensä valmistusvirheen takia, josta olin hyvin (avoimesti) tietoinen pyörää myydessäni. Toinen vaihtoehto on myydä pyörä komponentteina pl. runko, mutta tämä vie aikaa, eikä muuten hyväkuntoista alumiinirunkoa viittisi roskiinkaan heittää.

Vinkkejä tai näkemyksiä kiperään tilanteeni otetaan vastaan!

Yedi.
11.10.2024, 20.00
Ehkä valmistajaan kannattaisi olla suoraan yhteydessä. Voivat esim. lähettää uuden rungon, johon vanhasta saa siirrettyä osat tai hoitavat asian nykyisen Suomen edustajan kautta.

huskuri
11.10.2024, 20.13
Ehkä valmistajaan kannattaisi olla suoraan yhteydessä. Voivat esim. lähettää uuden rungon, johon vanhasta saa siirrettyä osat tai hoitavat asian nykyisen Suomen edustajan kautta.

Tämä olisi luonnollisesti ollut seuraava askeleeni. Alkuviestissäni unohdin mainita, että Ortler oli Internetstores Gmbh:n oma merkki, joka meni heidän konkurssin mukana. Bikesterissa kyllä myydään edelleen Ortleria, mutta tämä lienee vanhaa varastoa.

kaakku
11.10.2024, 20.17
Kyseessä on halpa, 300 uutena maksanut taittohäksätin. Eiköhän tuosta ole fiksuinta ottaa talteen osat jos ne ovat yhtään käyttökelpoisia, heittää runko metallinkeräykseen ja luovuttaa osat vaikka paikalliselle pyöräpajalle.

Bndit
11.10.2024, 20.28
Komppaan jäsen kaakkua

Santtu75
11.10.2024, 20.46
Suomi ei ole Amerikka.
Voit hyvin myydä pyörän kun rehellisesti kerrot takaisinkutsusta ostajalle. Ja jos/kun joku tämän jälkeen haluaa pyörän ostaa niin ei sinua tuosta mitenkään jälkikäteen voi syyttää jos jotain tapahtuisikin.
tietysti jos haluaa varmistaa asian, niin tekee kauppakirjan jossa maininta että olet ostajalle kertonut kyseisen kyseisen asian.

hitlike
11.10.2024, 23.07
Todennäköisesti ihan käypä pyörä ajaa joten ei mitään järkeä heittää roskiin ehjää runkoa. Takaisinkutsut on hyvin pitkälti "varmuuden vuoksi" tyylisiä juttuja. Tottakai kannattaa pitää silmällä niveltä mikäli nyt alkaisikin halkeilla joskus. Se lienee mahdotonta että se jotenkin katastrofaalisesti yhtäkkiä hajoaa. JOS alkaa joskus olla ennustusmerkkejä hajoamisesta niin nakkaa sitten mäkeen.

huskuri
11.10.2024, 23.59
Suomi ei ole Amerikka.
Voit hyvin myydä pyörän kun rehellisesti kerrot takaisinkutsusta ostajalle. Ja jos/kun joku tämän jälkeen haluaa pyörän ostaa niin ei sinua tuosta mitenkään jälkikäteen voi syyttää jos jotain tapahtuisikin.
tietysti jos haluaa varmistaa asian, niin tekee kauppakirjan jossa maininta että olet ostajalle kertonut kyseisen kyseisen asian.

En suinkaan tässä rikosoikeudellisia seuraamuksia tai vahingonkorvausvastuita pelkää. Lähinnä sitä pohdin, onko oikein myydä eteenpäin näennäisesti ajokuntoista pyörää, jonka itse valmistaja mieltää ajokelvottomaksi

Aakoo
12.10.2024, 07.45
Itse en myisi eteenpäin kuin korkeintaan "korjattavaksi". Toki runko voi käytetystä pyörästä mennä rikki ilman takaisinkutsuakin, mutta henkkoht jäisi vaivaamaan myydä pyörä jollekin käyttöön kun tietää että tyyppivika on olemassa.

rosario
12.10.2024, 09.44
Komppaan jäsen kaakkua
samoin

rosario
12.10.2024, 09.48
KOMISSION TÄYTÄNTÖÖNPANOPÄÄTÖS (EU) 2015/ 681, - annettu 29 päivänä huhtikuuta 2015, - kaupunki-, retki-, nuoriso-, maasto- ja maantiepolkupyöriä koskevan standardin EN ISO 4210, osat 1–9, sekä lasten polkupyöriä koskevan standardin EN ISO 8098 viitetietojen julkaisemisesta Euroopan unionin virallisessa lehdessä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2001/ 95/ EY mukaisesti (europa.eu) (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015D0681)

Esuli
12.10.2024, 11.33
Kaikissa maailman maissa voi huijata rehellisesti.